Eli mitä tuollainen emit-kortti maksaa ja onko järkevää hankkia
itselleen sellainen. Ts. kuinka äkkiä kortti maksaa itsensä takaisin
kun rasteilla näyttää vuokrat olevan 1-2e?
Onko tuo järjestelmä kaikilta osiltaan yhdenmukainen, eli ei tarvitse
pähkäillä että käyköhän tämä kortti nyt tuohon leimasimeen jne?
Ja jos jollain on pääkaupunkiseudulla myynnissä käytetty suht-koht
ehjät suunnistusjalkineet vaikkapa alle 40e niin saa ottaa yhteyttä.
Vai mitä luokkaa maksavat uudet jalkineet?
--
Mikko J Partanen
mik...@iki.fi
+358 40 755 3923
Kun on 'muutama' vuosi jäänyt kuntorasteilla väliin, niin on näköjään
leimausjututkin ehtineet muuttua ;)
Eli mitä tuollainen emit-kortti maksaa ja onko järkevää hankkia
itselleen sellainen. Ts. kuinka äkkiä kortti maksaa itsensä takaisin
kun rasteilla näyttää vuokrat olevan 1-2e?
Onko tuo järjestelmä kaikilta osiltaan yhdenmukainen, eli ei tarvitse
pähkäillä että käyköhän tämä kortti nyt tuohon leimasimeen jne?
Ja jos jollain on pääkaupunkiseudulla myynnissä käytetyt suhtkoht
ehjät suunnistusjalkineet hintaan alle 50e niin saa ottaa yhteyttä.
> Eli mitä tuollainen emit-kortti maksaa ja onko järkevää hankkia
> itselleen sellainen. Ts. kuinka äkkiä kortti maksaa itsensä takaisin
> kun rasteilla näyttää vuokrat olevan 1-2e?
43 eurolla näyttää Suunnistajan kauppa myyvän tuota, itse maksoin ammoin
omastani noin 150 mk. Näytöllisen version hinnasta en osaa sanoa mitään.
> Onko tuo järjestelmä kaikilta osiltaan yhdenmukainen, eli ei tarvitse
> pähkäillä että käyköhän tämä kortti nyt tuohon leimasimeen jne?
Kyllähän se käy, ei taideta Suomessa juuri Sport-Identejä tai vastaavia
muita käyttää..
> Ja jos jollain on pääkaupunkiseudulla myynnissä käytetyt suhtkoht
> ehjät suunnistusjalkineet hintaan alle 50e niin saa ottaa yhteyttä.
> Vai mitä luokkaa maksavat uudet jalkineet?
Kenkiäkin on taas niin monenlaisia ja monenhintaisia.. Itse taisin maksaa
nilkkatuellisista, pitkävartisista Jalaksen nastareista
Jukola-tarjouksessa 80-90 euroa. Varmasti lyhytvartiset ja
"karvahattumallisemmat" saa halvemmallakin, mutta esim. Jukolassahan noita
vanhoja malleja myydään perinteisesti halvemmalla.
> Eli mitä tuollainen emit-kortti maksaa ja onko järkevää hankkia
> itselleen sellainen. Ts. kuinka äkkiä kortti maksaa itsensä takaisin
> kun rasteilla näyttää vuokrat olevan 1-2e?
Suunnistajan kaupan hinnastossa
http://www.suunnistajankauppa.fi/emit%20hinnasto%202003%20EPT.pdf
näyttää hintana olevan 43 euroa, uudempi näytöllinen malli 74 euroa.
Omassa kortissa on sekin etu, ettei ole riippuvainen siitä, sattuuko
järjestäjillä olemaan vielä vuokrakortteja tarjolla. Ainakin joillakin
rasteilla niitä on ollut aika nihkeästi.
Ja jos ei ole väliajoista kiinnostunut, niin perinteisiä
pihtileimasimiakin on vielä monilla kuntorasteilla käytössä.
> Onko tuo järjestelmä kaikilta osiltaan yhdenmukainen, eli ei
> tarvitse pähkäillä että käyköhän tämä kortti nyt tuohon leimasimeen
> jne?
Suomessa sama Emit-kortti käy joka paikassa, ulkomailla on käytössä
muitakin järjestelmiä.
> Vai mitä luokkaa maksavat uudet jalkineet?
Suunnistajan kaupan sivuilta saanee aika hyvän kuvan hinnoista.
--Pasi
Misa mee kysyleen juttuja tuolta pesupaikalta (http://www.suunnistus.net/ =>
keskustelu), kaikki suunnistajat on nykyään siellä.
Emitin saa Suunnistajan Riistosta sikahintaan, mutta jos käyt yli 10 kertaa
rasteilla niin kannattaa ostaa oma. Kenkiä kannataa ostaa vaikka
Keltamäeltä. Ootko hukannu vanhat?
Tosin keskustelun taso siellä eroaa huomattavasti tästä asiallisesta
keskustelusta täällä. Toki kannattaa varmaan pesupaikkaakin kokeilla.
> Emitin saa Suunnistajan Riistosta sikahintaan,
Suunnistajan Kauppa. Sikahintaan? No kai sen jostain saa halvemmalla, mutta
kerro ihmeessä että mistä.
<miika.pietila>
--
> Imi turhan paljon bensaa; maantieajossa 5 l enemmän tankillisella kuin
> Ford. Toisaalta suorituskyky oli sitten parempi.
Siis 5 l enemmän tankillisella? Eikös tuo riipu tankin koosta? Saiskos
saman Suomeksi?
Juu ei saa muualta. Ja tätä kyseinen pulju käyttää surutta hyväkseen.
Ja sekö olisi parempi, että ei saisi mistään?
--
Klaus Virtanen
Tuleeko mieleesi mitään muuta vaihtoehtoa?
Käyttää hyväkseen ehkä, mitäs nuo norjassa maksavat?
>> Ja sekö olisi parempi, että ei saisi mistään?
>
> Tuleeko mieleesi mitään muuta vaihtoehtoa?
Ostaa ulkomailta tai hankkia suorempaan jostain Emitiltä. Eivät nuo
mielestäni sentään sikahintaisia ole.
--
<miika.pietila>
The secret of success is sincerity. Once you can fake that, you've got
it made.
Panu
"Mikko J Partanen" <mik...@evvk.com> wrote in message
news:lr6g8vsbripd5ss3c...@4ax.com...
"Panu Hänninen" <panu.h...@EINOSPAMfimr.fi> wrote in message
news:b94v92$nhm$1...@newsread2.funet.fi...
Emit on norjalainen yritys. Sen kotisivulta löytyi myyntihinta
norjalaisille: 250 NKr+24% vero eli 310 Nkr (Emit ei myy sitä suoraan
muille kuin norjalaisille päätellen kotisivun teksteistä; paikalliset
kaupat saavat tietenkin myydä kenelle haluavat). Tämä 310 kruunua on
euroina noin 43 euroa [en takaa oikeaa valuuttakurssia, tämä löytyi
käännykästä], mikä käsittääkseni ei olennaisesti eroa Suomen
hinnoista. (Kyseessä on siis se halvempi, ilman näyttöä oleva kortti.)
Suomen Suunnistusliitto hyväksyy emittien hinnat Suomessa
(tämä on käsittääkseni osa emit-hankintasopimusta). Hinnoittelu
perustuu verottomaan hintaan ja paikalliseen ALV:hen. Niiltä
osin hinnoissa on eri maissa hieman eroja, mutta ei olennaisia.
--
Hannu-Matti Järvinen, hannu-matt...@tut.fi
Panu
"J{rvinen Hannu-Matti" <h...@kuukkeli.cs.tut.fi> wrote in message
news:b98enq$8kb$1...@news.cc.tut.fi...
Jari Tomppo wrote...
> Tuskin olisi kovin
> paha nakki jollekin softagurulle selvittää mitä EMIT kortti on
> syönyt ja millaista tiedonsiirtoa se käyttää ja tehdä 1:1
> yhteensopiva kortti murto-osalla aidon hinnasta.
>
Taitaisi softaguru kaivata vähän tukea laitepuolen asiantuntijoilta, että
tuotos kestäisi ja pelaisi tositoimissa.
Pepi
EMIT on sen arvioituuun kestoikään (5-10 vuotta) nähden erittäin
halpa. Sen hinnalla saa kahdet parit vaellussukkia vaellustarvikkeita
myyvästä liikkeestä.
-jouko
On Wed, 07 May 2003 10:21:20 GMT, Jari Tomppo <j...@iki.fi> wrote:
>Pertti Hartman kirjoitti
>Epäilemättä, mutta silti olen vakuuttunut että täysin EMIT:in
>kanssa yhteensopiva palikka joka on mekaanisesti vähintään yhtä
>kestävä olisi mahdollista tehdä hyvinkin edullisesti.
>
>Miksei kukaan sitten ole tehnyt tuollaista? Hyvä kysymys, kenties
>markkinat ovat kuitenkin liian pienet että aihe vaikuttaisi
>kiinnostavalta, tuotteelle pitäisi keksiä muutakin käyttöä eikä
>se liene ihan helppoa.
>Kyseessä on yksinkertaisesti ja selkeästi monopoliaseman räikeä
>väärinkäyttö. EMIT-kortin valmistaminen ja tuotekehittely ei mitenkään
>voi olla niin kallista kuin hinnoittelu antaisi ymmärtää.
Monopoli? Onhan alalla myös Sport Ident. SI-kortti näyttää maksavan
Ruotsissa 25,30 euroa. Erona on hieman eri tavalla toimiva tekniikka,
kortissa kun ei ole patteria eikä mahdollisuutta pahvivarmennukseen.
>Olen täysin vakuuttunut että vaikka tuon prikan myisi kymmenellä
>eurolla siitä jäisi vielä sievoisesti voittoa.
Kymmenellä eurolla tekee jo kännykänkin, joten sen kortin
valmistuskustannukset saa tuolla varmasti kasaan, mutta epäilen, että
kehityskustannuksia ei. Laitteessa oleva piiri on luultavasti ainakin
osaksi itse suunniteltu, ja sen ohjelmointikin voi olla uskomattoman
kallista.
Älä unohda, että myös moni muu saa leipänsä kortin myynnistä, ei
vain Emit. Emit ei saa myyntihinnasta itselleen puoliakaan, kun
huomioidaan verot, rahdit ja välittäjien palkkiot. Vai eikö kauppiaat
saa elää?
>Erinomainen esimerkki siitä mihin kilpailun puute härskeimmillään
>johtaa. Valitettavasti suunnistus on niin pieni laji, ettei
>kilpailevaa valmistajaa ole ihan heti näkyvissä. Tuskin olisi kovin
>paha nakki jollekin softagurulle selvittää mitä EMIT kortti on
>syönyt ja millaista tiedonsiirtoa se käyttää ja tehdä 1:1
>yhteensopiva kortti murto-osalla aidon hinnasta.
Ja mistähän otat sen piirin, jolla homma tehdään? Erilliskomponenteista
ei taatusti tule käteenmahtuvaa versiota.
Ilmeisesti olet sitä mieltä, että jos joku sen osaa ohjelmoida, niin
hän tehköön sen ilmaiseksi. Miksi ohjelmointityö ei saisi maksaa?
Kumma, että tästä tällainen haloo nousee yhdestä kortista, kun ihmiset
ostavat 100-200 euron merkkilenkkareita, joiden tekeminen maksaa
jossain Indonesiassa 1-2 euroa. Tai 200 euron kännyköitä, joita
tehdään alle kymmenellä eurolla (ja kilpailua on!).
SI ja Emit käyttävät pohjimmiltaan samaa tekniikkaa tiedon välittämiseen.
Tosi guru tehköön sellaisen kortin, jolla voi käyttää kumpaakin :-)
--
Hannu-Matti Järvinen, hannu-matt...@tut.fi
En ihan ymmärrä tätä viestiä, varsinkaan sen loppuosaa.
Keltämäen emitit ovat Ruotsin edellisen maahantuojan ylijäämävarastosta.
Niillä ei ole kuin vuoden takuu. Myöskään niiden tekoajasta ei voi olla
aivan varma, ja osaa on voitu käyttää Ruotsissa lainakäytössäkin, joten
halvempaan hintaan on syynsä. Tietysti sieltäkin hankittu on tehty
samassa paikassa kuin muutkin, joten pitäisihän sen kestää saman kuin
Suunnistajan kaupan myymänkin, mutta takuuta ei viidestä vuodesta siis
ole.
Mutta tuo sulkeissa oleva on kummallinen huomautus. Suunnistajan kauppa
sponsoroi kyllä Suunnistusliittoa, mutta miksi se olisi jotenkin väärin?
SSL ei omista ko. puljusta mitään, joten kyse ei ole osinkojen maksusta
vaan aivan vapaaehtoisesta sponsoroinnista. Suunnistuksessa sponsoreita
on muutenkin vähän, joten pitäisikö niistäkin harvoista luopua?
Kirjoittajan ilmaisusta voisi siis päätellä, että Keltamäki ei
sponsoroi, joka kyllä sitten minun mielestäni on plussa Suunnistajan
kaupalle eikä Keltamäelle. Koska olen mielestäni nähnyt Keltamäen
lahjoittamia palkintoja (mm. hisun viestiliigassa), väite ei ainakaan
yleisesti pidä paikkaansa, mutta saattaahan olla, että K. ei sponssaa
suoraan SSL:ää.
Edelleen kiinnostaa tietää, miten SSL rosvoaa. Liitto tekee tietyt
tehtävät ja ne maksavat. Jostain ne rahat on saatava, ja ne menevät
suunnistuksen hyödyksi. Vai onko nimimerkin takana tyyppi, jonka
mielestä kaikki raha, joka ei tule hänelle, on väärin käytetty?
Ei pidä enään paikkansa. Eli käytäntö oli silloin kun SSL kompensoi hintaa
alussa, kun emit rantautui Suomeen. Nyt hinnottelu on ollut jo kaun vapaata.
--
-Jukka Juvankoski-
ju...@juvankoski.com
http://www.juvankoski.com
--------------------------------------------------------------------
"En eläisi ikuisesti, koska meidän ei pitäisi elää ikuisesti, koska jos
meidän olisi tarkoitus elää ikuisesti, me eläisimme ikuisesti, mutta me
emme voi elää ikuisesti ja siksi minä en eläisi ikuisesti" -Miss Alabama
1994,
kysymykseen "Jos voisit elää ikuisesti, eläisitkö, ja miksi?"
---------------------------------------------------------------------
Ostopäätöstä tehtäessä kannattaa ottaa huomioon Emitin elinikä mikä riippuu
sen sisällä olevan pariston kunnosta.
> Mutta tuo sulkeissa oleva on kummallinen huomautus. Suunnistajan kauppa
> sponsoroi kyllä Suunnistusliittoa, mutta miksi se olisi jotenkin väärin?
Siis Westerlund sponssaa lähinnä maajoukkuetta.
>
> Edelleen kiinnostaa tietää, miten SSL rosvoaa. Liitto tekee tietyt
> tehtävät ja ne maksavat. Jostain ne rahat on saatava, ja ne menevät
> suunnistuksen hyödyksi. Vai onko nimimerkin takana tyyppi, jonka
> mielestä kaikki raha, joka ei tule hänelle, on väärin käytetty?
Ainahan se menee niin että liitto on suuri ja paha ja sielä ei osata tehdä
asioita oikein.
Niin ja parkkimaksut ovat liian isoja ja ja.......... :) :) :)
-Jukka Juvankoski-
http://www.juvankoski.com
Kerrotko mitä SSL rosvoaa?
Yritä edes....
--
-Jukka Juvankoski-
ju...@juvankoski.com
http://www.juvankoski.com
--------------------------------------------------------------------
"Aina, kun katson televisiosta köyhiä ja nälkäänäkeviä lapsia
minua alkaa itkettää, tarkoitan, että minustakin olisi ihanaa olla
niin laiha, mutta ilman kärpäsiä ja kuolemaa ja semmoista." -Mariah Carey
---------------------------------------------------------------------
Erinäisissä kilpailuveroissa Liitto kyllä kerää aika isot rojaltit, vaikka
vaste niille on monesti olematon. Tänä vuonna esimerkiksi Fin5 on alkanut
saada sitä näkyvyyttä, jolla maksuja Liitolle voidaan perustella. Monena
vuonna palstatila esimerkiksi Suunnistaja-lehdessä on ollut kivenalla,
vaikka se on Liiton lehti ja Fin5 Liiton paras tuote.
Muuten en kyllä ymmärrä tätä rosvoamiskeskustelua...
--
Klasu
> Ei pidä enään paikkansa. Eli käytäntö oli silloin kun SSL kompensoi hintaa
> alussa, kun emit rantautui Suomeen. Nyt hinnottelu on ollut jo kaun vapaata.
Vaan kun pitää. SSL valvoo hintaa yhä, ilmeisesti sen takia, kun
sponssasi maahantuojalle varman apajan. Tuskin sopimus ikuinen on,
mutta luultavasti ainakin niiden sposoroitujen laitteiden eliniän.
Jostain se raha on SSL:äänkin saatava. Moneen muuhun lajiin verrattuna
lisenssimaksut ovat olemattomat. Ilmeisesti on nähty strategisesti
järkevänä pitää lisenssimaksu pienenä ja kerätä rahaa kilpailuverona
kuin päin vastoin.
Sitäpaitsi mielestäni vastine on kovasti parantunut, kun kilpailutiedot
ovat nykyään verkossa, ranki online sekä tulokset ja sarjat osa kisawebbiä.
Muistaakseni OPM:n tukea perusteltiin suunnistuksen innovatiitisuudella
uusia teknisiä ratkaisuja kohtaan.
"Jukka Juvankoski" <ju...@juvankoski.com> wrote in message
news:me8ya.272$lF1...@read3.inet.fi...
Mielestäni ei valvo enään. Mutta voihan tässä asiassa olla informaatiokatkos
ja olen saanut väärää informaatiota.
Tiedä sitten.
-Jukka Juvankoski-
Juu näinhän se oli, joskin OM antoi rahat SSL:lle jne..
-Jukka Juvankoski-
Tuli tässä mieleen, että jos nyt kuitenkin olisi niin että SSL määrittelisi
hinnan vaikka ei kompensoi hintaa, niin eikö se ole laitonta? Siis kun eihän
ketään saa antaa liike-elämässä tuotteelle OVH hintaa vaan kauppa saa lain
mukaan päättää mihin hintaan tuotteen myy?
-Jukka Juvankoski-
Käsittääkseni homma meni niin, että kun emittiä hankinttiin (ja
kilpailtiin siitä, tuleeko sport ident vai emit), osa
hankintasopimusta oli SSL:n oikeus hyväksyä hinnat jonkin aikaa. Tämä
oli luonnollista tietenkin siinä vaiheessa, kun SSL maksoi osan
hinnasta OPM:n myöntämällä rahalla. Mutta koska laitteiston
kokonaisikä on paljon pitempi, SSL:lle jäi tämä hyväksymisoikeus
pitemmäksi aikaa kuin vain kompensaation ajaksi. En tiedä sopimuksen
pituutta, mutta tiedän sattumalta, että se on vielä voimassa.
--
Hannu-Matti Järvinen, hannu-matt...@tut.fi
Juu.. näinhän se meni. Kylläkin sain tiedon että tätä "hyväksymissopimus" ei
olisi enään voimassa, mutta ainahan asia voi olla erilailla eli kun ihmisiä
on tekemässä asioita on inhimillinen erehtyminen aina mahdollista.
Toisaalta kun tämä asia tuli "tapetille" niin ryhdyin heti ajattelemaan,
että onkohan tämä asia juridisesti oikeen loppuunasti ajateltu. Kuitenkin
mielestäni on hyvä että asia on hoidettu näin, mutta toisaalta ihmetyttää.
-JJ-