Visuverkko, kokemuksia?

Markku Kyllönen

Visuverkon nettisivu ei ole ainakaan tällä hetkellä toiminnassa. Olisi kiva
tietää syy?

Markku

Pekka Valila

Kuulemma ongelmia sivuja ylläpitävän firman suunnalla. Visuverkko itse kyllä
on toiminnassa, mistä ilahduttavana todisteena oman yhteyteni aukeaminen
edellispäivänä...vieläkin tuntuu, että alitajunnassa käy kello joka vahtii
puhelinlinjan aukioloaikaa.

pekka....@microcomp.fi

"Markku Kyllönen" <markku....@kolumbus.fi> wrote in message

Ilkka Martikainen

Voisitko kommentoida:

- Miten toimii? Nopeus/hinta?
- Toimitusaika?
- Palvelu?

Kiitos etukäteen.

Ilkka

Markku Kyllönen

"Pekka Valila" <pekka....@microcomp.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
> edellispäivänä...vieläkin tuntuu, että alitajunnassa käy kello joka vahtii

No tämähän on hienoa. Itselläni tuskin tulee mahdolliseksi saada mitään
muuta kuin jotain Elisan kalliita adsl virityksiä. Siitä pitää huolen
Espoonkruunu, jonka vuokralaisena olen.On meinaan Elisa voidellut ja
uhkaillut virkamiespikkupippelit niin hyvin että ne pelkää että
Kotiikiinteän tai Visuverkon asentajat voisivat saada vahinkoja aikaiseksi
ja näin ollen joutuisivat Elisan asentajat korjaushommiin.

Markku
-Ken uskoo, minä en. Eikä muuten usko Barbiekaan-

Tuomas Paasiala

Hello "Markku Kyllönen" <markku....@kolumbus.fi>! Mon, 9 Apr 2001

22:29:20 +0300 you wrote:

>No tämähän on hienoa. Itselläni tuskin tulee mahdolliseksi saada mitään
>muuta kuin jotain Elisan kalliita adsl virityksiä. Siitä pitää huolen
>Espoonkruunu, jonka vuokralaisena olen.On meinaan Elisa voidellut ja

No etpä ole ainoa. Olin tänään talonyhtiön(Säästöpurje, Vuosaaressa)
yhtiökokouksessa ja kyselin sekä isännöitsijältä että Hallituksen PJ:ltä
visuverkon yhteyksistä ja vastaus oli että lupaa yhteyksien asentamiseen
ei anneta, tosin peruste oli että yhteyksissä olisi käytetty jotain
talonyhtiön hälytyslinjaa? En sitten kysellyt sen tarkemmin mutta
näyttää pahasti siltä että joutuu ottamaan Netsonic+Elisa yhdistelmän.
snif, olisi vain visuverkko ollut puolet halvempi.

--
Tuomas Paasiala | Multitasking in Windows? | Save bandwidth, no
| - Use UAE | longer signatures
Helsinki FINLAND | Remove _NO-SPAM_ for reply | than four lines ! -95

Pekka Valila

Yritetään vastailla.

"Ilkka Martikainen" <ilkka.ma...@hut.fi> wrote in message

> Voisitko kommentoida:
> - Miten toimii?

Hieman aikaista sanoa, alustavasti näyttäisi toimivan ihan ok. Parin viikon
kuluttua osaan kertoa enemmän.

> Nopeus/hinta?

Meillä on karvalakkiratkaisu eli viiteen pekkaan jaettu 512/256 ADSL.
Useimmiten jaettu linja on (tällä käyttäjäjoukolla) yhtä nopea kuin
jakamaton, mutta olettaisin sen pahimmassa tapauksessa (esim. kun kaksi
downloadaa ja kolme surffaa) hyytyvän kahden kanavan ISDN:n tasolle.
Kaistaahan saa ostaa lisää, mutta tämä riittää ainakin minulle: ero entisiin
ISDN-aikoihin on valtava.
- Vieläkin iskee säännöllisin väliajoin paniikki ja juoksen koneelle
katkaisemaan "auki unohtunutta" linjaa! Oli mahtava tunne, kun koneelle
alkoi tulla sähköposteja pitkin päivää.

Visuverkko on halpa. Harkitsin omatoimista ADSL:n jakamista, mutta se olisi
tullut yhtä kalliiksi koska viiden miehen kimpan on huono neuvotella
määräalennuksista ISP:n kanssa. Lisäksi olisin kimpan vetäjänä joutunut
sitoutumaan maksamaan tarvittaessa toistenkin osuudet ja koko kimppa olisi
hajonnut kun muutan pois talosta. Olo on nyt huoleton, vaikka joku
kimpastamme jäisikin pois pysyisi oma osuuteni ennallaan.

> - Toimitusaika?
Pari viikkoa vaihtelimme Visun kanssa sähköposteja, sitten meni tavanomaiset
neljä viikkoa ADSL:ää odottaessa. Jaon kimppalaisten kesken teimme osittain
itse, ja vain oman laiskuuden takia sitä ei tullut tehtyä jo ADSL:ää
odottaessa.

> - Palvelu?

Hyvin yhteistyöhakuista mutta miehekkään karua. Minulla olivat valmiit
suunnitelmat jaon suorittamisesta ja niiden perusteella toimittiin. Tein
itse suurimman osan asennuksista ja otin laitteet asuntooni (siirretään
kellariin jahka ehditään).
Visuverkon toimitukset takkuilevat ilmeisesti lähinnä siellä, missä
teknillinen ratkaisu on sellainen, että lelujen asennukseen tarvitaan
asuntoyhtiön lupa. Kivuttomimmin homma sujuu, kun kimpan vetäjä tappelee
itse asiat kuntoon oman yhtiönsä kanssa.

pekka....@microcomp.fi

Ari Laitinen

"Tuomas Paasiala" <tuoppi@_NO-SPAM_oktanet.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
> näyttää pahasti siltä että joutuu ottamaan Netsonic+Elisa yhdistelmän.
> snif, olisi vain visuverkko ollut puolet halvempi.

Tuon hälytyslinjan käyttäminen olisi ollut ihan fiksua, mutta yhtä lailla
siihen olisi voitu käyttää sinun omaa puhelinlinjaasi tai vetää vaikka
kokonaan uusi. Ei muuta kuin neuvottelemaan ongelmista. Seuraavaksi yhtiö
varmaan kertoo jonkin muun hassun syyn miksi ei voi asentaa linjaa.

Tuomas Paasiala

Hello "Ari Laitinen" <nos...@arisoft.fi>! Wed, 11 Apr 2001 11:04:17 +0300 you
wrote:

> [...]
>kokonaan uusi. Ei muuta kuin neuvottelemaan ongelmista. Seuraavaksi yhtiö
>varmaan kertoo jonkin muun hassun syyn miksi ei voi asentaa linjaa.

Itse asiassa nyt kun kysyin asiaa tarkemmin Visuverkolta niin hälytyslinjaa
ei oltaisi edes käytetty vaan talonyhtiön sisäistä puhelinkaapelointia,
mutta ilmeisesti isännöitsijä haraa sen verran pahasti vastaan yhteyksien
asennuksesta että piti äkkiä keksiä joku (pätevältä kuulostava) peruste
miksi lupaa ei anneta. Neuvottelut jatkuvat hallituksen PJ:n kanssa, saa
nähdä mikä on lopputulos. Lieneekö sitten Elisan varjo mikä pelottaa
Isännöitsijää.?

Ari Laitinen

> [...]
> miksi lupaa ei anneta. Neuvottelut jatkuvat hallituksen PJ:n kanssa, saa
> nähdä mikä on lopputulos. Lieneekö sitten Elisan varjo mikä pelottaa

Oma mielikuvani on se, että jos taloyhtiön hallitukselta tai isännöitsijältä
kysyy lupaa sellaiseen asiaan, jota nämä eivät ymmärrä niin lupaa ei tule
jonkin päättömän syyn tai tuntemattoman syyn vuoksi.

Asiaa voisi lähestyä niin ettei kerro lainkaan mistä on kyse vaan pyytää
lupaa puhelinasentajalle, jotta tämä pääsee tekemään puhelinasennuksia
puhelinjakamoon. Elisan asentaja tarvitsee sinne luvan yhtä lailla kuin
Sonerankin asentaja tai jonkin muun firman puhelinasentaja.

Kari Pulkkinen

Ari Laitinen <nos...@arisoft.fi> wrote:

: Oma mielikuvani on se, että jos taloyhtiön hallitukselta tai isännöitsijältä

: kysyy lupaa sellaiseen asiaan, jota nämä eivät ymmärrä niin lupaa ei tule
: jonkin päättömän syyn tai tuntemattoman syyn vuoksi.

Itse asiaa vetävänä (ja joskus yhtiön hallituksessakin olleena, nyt
osaan pysyä kaukana ;-) aloitin asian esittämisen _mahdollisuutena__nostaa_
yhtiön asuntojen arvoa -- mikä pitänee kiistatta paikkansa. Tämä
miellyttää kaikkia, ja helpottaa asian läpiviemistä. Muita tärkeitä
esitettäviä asioita ovat:
- ei aiheuta kuluja/ongelmia niille, jotka eivät yhteyttä halua.
- ei aiheuta (juurikaan!) kuluja yhtiölle: Eli ei vaadi kaapeliden
vetämistä tms.
- ei haittaa normaalia puhelimen käyttöä.
- mahdollisuus liittyä kimppaan myöhemmin (jos tilaa).
- on syytä rehellisesti kertoa, että puhelinjakomoon asennetaan reititin
ja TÄHÄN tarvitaan lupa taloyhtiöltä ja että reititin vie sähköä parin
todennnäköisesti parin jatkuvasti palavan hehkulampun verran. Jos pääset
asian esittelyssä tähän asti, olet jo voiton puolella ;-)

Lisänä kannattaa näyttää yhteyden esitteitä ja ottaa _kunnolla_ selvää
kilpailevien yhteysmahdollisuuksien hinnoista + asennuskuluista. Jos
talossa on jo HTV, joudut tekemään varmasti kovemmin töitä. HTV:n hype
omasta liittymästään on sen verran kovaa luokkaa, että asian 'paremmin
tietäviä' HTV -liittymän haltijoita on hankala vakuuttaa. Pingit ja
latenssit eivät tässä väittelyssä hypeä vastaan toimi... Se, että
kaapeli ei ole _vieläkään_ alueella kaksisuuntainen, voi auttaa.

Omassa yhtiössä on käynnissä kimpan kokoaminen, mikä saattaa vaatia
vielä hiukan mainostusta, mutta hyvältä näyttää juuri nyt.

t. Kari
kari.pulkkinen@i k i.fi

Vesku

Oletko jo saanut lisää tietoa?

Pekka Valila" <pekka....@microcomp.fi> kirjoitti viestissä

tretjak...@gmail.com

Minulla on ollut Visuverkon liittymä vuodesta 2004 asti. Vuonna 2008 muutin taloyhtiötä, jolloin jäi pelkkä sähköposti. Kaikki on toiminut hyvin siihen asti, kunnes homma siirtyi it-huollolle. Sen jälkeen on ollut jatkuvia ongelmia. Yhteys poikki aika ajoin. Vaihtavat sähköpostini salasanan minulle ilmoittamatta, eikä viikkotolkulla saa yhteyttä, että voisi kysyä. Fyysisessä osoitteessa ovikelloon ei vastata.

Treva