Soneran 100MB koti-tv vai pelkkä laajakaista, modeemista

Joku

Taloyhtiö siis vaihtaa Welhon Soneraan. Millaisen modeemin tuo Soneran
laajakaista 100MB vaatii. VDSL tietty, mutta tuleeko se kaista tv-kaapelin
vai puhelinpistokkeen kautta? Jos ottaa koti-tv:n niin laitteet tulee
mukana, mutta se vaatii määräaikaisen sopimuksen. ASPA ei oikein tiennyt
mitä tarjota. Saako tuota 100MB liittymää ilman määräaikaisuutta. Alueena
Helsinki Herttoniemi

Anto

Sami Ketola

Nykyään ei taida miltään operaattorilta saada laajalaistaa ilman määrä-
aikaisuutta.

Sami

Joku

Onko kokemuksia tuosta Soneran koti-tv.stä viihdepaketista ja sen
toimivuudesta? Hitusen halvempi kuin laajakaista yksin.

Anto

Reijo Korhonen

Taloyhtiön vastuuhenkilöt taitavat olla paras taho, johon ottaa yhteyttä,
jos haluaa tietää millainen on sopimuksessa oleva liittymän arkkitehtuuri.

Pelkästä 100MB yhteysnopeudesta ei voi vielä päätellä mitään. Mutta itse
voit jotain päätellä siitä, millainen puhelin ja/tai ethernet, tai peräti
valokuituverkotus talossanne on.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Asko Ikävalko

Joku wrote:
> Millaisen modeemin tuo Soneran
> laajakaista 100MB vaatii. VDSL tietty, mutta tuleeko se kaista tv-kaapelin
> vai puhelinpistokkeen kautta?

*DSL yhteydet tulevat aina puhelinpistokkeen kautta.

> ASPA ei oikein tiennyt
> mitä tarjota.

Itse hain Sonera Shopista heidän suosittelemansa päätelaitteen. Tämän
jälkeen on helpompi reklamoida, kun yhteydessä esiintyy häiriöitä.

> Saako tuota 100MB liittymää ilman määräaikaisuutta. Alueena
> Helsinki Herttoniemi

Ainakin Vantaan Pähkinärinteeseen otin noin vuosi sitten Soneran 100
Mbps VDSL2 liittymän, joka on ihan normaali toistaiseksi jatkuva
sopimus. Mutta, tämä onkin pelkkä nettiyhteys ilman mitään TV-palveluita.

-Asko

Joku

> [...]
> tiedottaa kuulemma huonosti, sanoo is. Nykyiseen Welhoon voisi tilata 100
> MB, koska valokuitu on kuulemma heitetty lokakuussa kellariin. (sanoi
> Sonera ASPA. (Tiedä häntä sitten miten, en nähnyt.)) Mutta joka
> tapauksessa nousee ylös tv-kaapelissa nykyinen liittymä 40MB. Ainakin
> EuroDocsis 3.0 ja nimeltään Thomson TCW770. Asunnossa ei ole ethernetiä,
> ei ainakaan rj45-asennettuna. Sen verran olin utelias, että katsoin
> puhelinpistorasiaan ja siellä oli sinisiä 2, valkoisia 2, punasävyjä 3,
> hopeisia 2. Ei hajuakaan mitä cat-egoriaa se on, vaikka joskus olen

Anto

Joku

> [...]
> VDSL2 liittymän, joka on ihan normaali toistaiseksi jatkuva sopimus.
> Mutta, tämä onkin pelkkä nettiyhteys ilman mitään TV-palveluita.

Onko tuo taloyhtiösi osaketalo vai tällainen SATOn vuokrakohde? Tuo VDSL
minkä niminen? Welho ei toimita tähän SATOn taloon yhtään mitään tammikuun
jälkeen ja katkaisee linjat poikki. Jotain ASPA kuitumuuntimesta höpisi,
mutta ei lopulta tiennyt, lupasi ottaa selvää ja soittaa, joskus. Aikaisempi
Sonera ASPA tarjosi VDSL:n puhelinlankaa pitkin ja kun vähän aikaa jatkoi,
niin sen pitikin tulla tv-kaapelia pitkin, johon liitetään joku boxi johon
liitetään VDSL Wlan-purkki, kaikki x e/kk ja kamat mukaan, ja pakko ottaa
vastaan sähköistä markkinointia ja määräaika. Jos ei ota Viihdepakettia
niin netissä Sonera sanoo, että pitää asiakkaan itse ostaa vdsl2. Kuitenkin
SATO on luvannut, että asukkaat saavat asuntoonsa liittymän 2MB/2MB
ilmaiseksi. Joku menee nyt minulta ohi ymmärryksen. Saanko minä ilmaisen
liittymän purkkeineen vai ostanko minä ja minkälaisen? Tv-kaapelille vai
puhelinpistokkeelle? Käykö D-link DIR-615 adsl2+ reititin/Wlan tuohon
VDSL-nousuun?

http://sato.fi/cps/sato/hs.xsl/-/html/60_11542.htm
sato.fi/cps/rde/xbcr/sato/files/Sonera_tarjousehdot_6_2011.pdf
http://sato.fi/cps/sato/hs.xsl/-/html/kohteentiedot_KI00000081.htm#/basicInfo
mainittakoon, että tämä ei ollut silloin kun asuntoa haettiin, palvelutalo,
vaan ns senioritalo, jossa voi asua vaikka ei palveluja tarvitse, Kuvausta
on jo muutettu muutaman kerran sen jälkeen, kun muutettiiin tänne, eikä
käytetä palveluita.

"Asunnoissa valmius maksuttomaan Soneran Laajakaista Extra- liittymään 2/2
Mb/s -nopeudella". Mitä se tarkoittaa? Reikää seinässä? Kotiin tulleessa
lapussa sanottiin vain, että tulee ilmainen laajakaista entisten tilalle.
Kokemuksia siitä Viihdepaketista? Tai siitä 100MB kaistasta ilman
viihdettä?

Anto

Jaakko Lintula

Sami Ketola wrote:
> Nykyään ei taida miltään operaattorilta saada laajalaistaa ilman määrä-
> aikaisuutta.

Kyllä saa, ja nimenomaan esim. Soneralta monissa
taloyhtiösopimuksissa, ainakin sellaisissa, joissa halvin nopeus on
"maksuton".

--
Minua on turha syyttää mistään! Minä olen aina ollut hyvien puolella!

Asko Ikävalko

Joku wrote:
>Saanko minä ilmaisen
> liittymän purkkeineen vai ostanko minä ja minkälaisen?

Jos ISP:n asiakaspalvelu ei osannut tuohon selkeästi vastata, niin
kokeile taloyhtiön isännöitsijää. Tuskin isännöitsijäkään osaa suoraan
vastata, mutta ehkä hänellä on joku yhteyshenkilö sieltä Soneralta joka
asennusprojektia hoitaa.

> Käykö D-link DIR-615 adsl2+ reititin/Wlan tuohon
> VDSL-nousuun?

Ei. ADSL, VDSL, HomePNA, kaapelimodeemi ja LAN-kaapelointi ovat
keskenään täysin eri tekniikoita joilla internet voidaan asuntoon tuoda.

> Mitä se tarkoittaa? Reikää seinässä? Kotiin tulleessa
> lapussa sanottiin vain, että tulee ilmainen laajakaista entisten tilalle.

Jos taloon ollaan LAN-kaapelointia rakentamassa tai muuten uusitaan
sisäverkkoa, niin kyllä isännöitsijän pitäisi olla siitä tietoinen. Kuka
sen lapun sinulle lähetti?

-Asko

Joku

ASPA ei tiennyt, isännöitsijä ei tiennyt, minä en tiedä.
Tiedote tuli SATO/Soneralta ja siinä sanottiin, että saa ilmaisen netin
2/2M. Epäselvää on mitä tuo nyt SATON netissä mainostama "valmius
laajakaistaan" tarkoittaa. Netti on kuitua myöten alakerrassa, selvä. Se
nousee tv-kaapelin kautta, jos ostan kk-maksullisen viihdepaketin, saan
lisäksi digiboksin, siihen reitittävän wlan vdsl modeemin ja määräajat
mainoksineen plus 29 e jotain asennusmaksua. Tai oletan, että minun pitää
ostaa joko kaapelimodeemi ja/tai vdsl-purkki jostain, jos en ota
viihdepakettia, silloin perusnopeus 2/2M eikä kk/maksua.
Eikös nykyään joka kodissa ole valmius laajakaistaan, jos on tv-kaapelin
reikä, puhelipistokkeelle reikä tai rj45 reikä,. Tämä talo valmistunut
1997/1998 vuodenvaihteessa. En omista lankapuhelinliittymää.
Millaisia kokemuksia 100M laajakaistasta ilman Viihdettä? (VDSL on
taaksepäin yhteensopiva ADSL:n kanssa, tai ainakin pitäisi olla, nopeus vaan
ei ole täysi, jos haluaa 100M.)

Anto
Eli ei se ole ilmainen, jos minun pitää ostaa jotain sen tilalle, joka
minulla jo on.
"Never underestimate the power of human stupidity"
esim.
http://sato.fi/cps/sato/hs.xsl/-/html/kohteentiedot_KI00000081.htm#/basicInfo

Asko Ikävalko

Joku wrote:
> [...]
> lisäksi digiboksin, siihen reitittävän wlan vdsl modeemin ja määräajat
> mainoksineen plus 29 e jotain asennusmaksua.

En ihan ymmärtänyt tuota, mutta jos yhteys nousee kämppään TV-kaapelin
kautta, niin kyllä kai siihen silloin tyrkätään kaapelimodeemi eikä
VDSL-modeemia.

> Millaisia kokemuksia 100M laajakaistasta ilman Viihdettä?

Joskus oli yhteyskatkoja, mutta nyt viimeaikoina on toiminut paremmin.
Speedtest.net sanoi juuri äsken 41 / 3,8 Mbps ja tuo on riittänyt
videoiden katseluunkin ihan kivasti.

> (VDSL on
> taaksepäin yhteensopiva ADSL:n kanssa

En usko. Ovat käsittääkseni kaksi täysin eri tekniikkaa, vaikkakin
sukulaisia keskenään. Ja onhan niillä paljon muitakin sukulaisia:
http://fi.wikipedia.org/wiki/DSL

-Asko

Joku

>ASPA sanoi, että Viihdepaketissa tuolee kaapelimodeemi, josta sitten
>eteenpäin wlan, (joka sis enthernetportteja, olkoon sitten vdsl- tai
>adsl-reititin) jakaa kaistan kotiin. Ilman Viihdepakettia sitten kaiketi
>pitäisi olla Vdsl-reititin, joka kytketään tavalliseen
>puhelinpistokkeeseen. Oikein vai väärin?
Jos kytketään puhelinpistokkeeseen, niin siihen voi kytkeä myös
adsl-modeemin, eikö?
http://www.kandk.fi/tuotteet_ja_palvelut/xdsl-tuotteet/kuitu-kiinteistoon_vdsl2/
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/10341/TMP.objres.239.pdf?sequence=2
Vai onko vdsl puhelinpistorasia eri näköinen kuin adsl pistorasia?

Anto

Mikko Saukkoriipi

On 04/11/11 12:03, Joku wrote:

> [...]
> Vai onko vdsl puhelinpistorasia eri näköinen kuin adsl pistorasia?

VDSL ja ADSL käyttävät samaa pistorasiaa ja puhelinjohtoa, mutta johdon
toiseen päähän kytketyt laitteet ovat todennäköisesti erilaiset.

Reijo Korhonen

On Fri, 04 Nov 2011 00:04:11 +0200, Asko Ikävalko wrote:

> En ihan ymmärtänyt tuota, mutta jos yhteys nousee kämppään TV-kaapelin
> kautta, niin kyllä kai siihen silloin tyrkätään kaapelimodeemi eikä
> VDSL-modeemia.

Tätäkään ei näistä tiedoista voida päätellä. Yksi arvaus on se, että
päätelaitteen saa Soneralta ja se laite pysyy Soneran omaisuutena. Siitä
he kuitenkin perivät toimitusmaksun joka voi olla juuri tuo 29€.

Tällöin asiakas saa postista violetin paketin, jonka sisällä on
tarvittavat päätelaitteet eikä itse tarvitse huolehtia eikä kannatakaan
mistä kaupasta ne pitäisi ostaa ja millaiset.

Tekniikkna voi olla myös Soneran Koti-TV joka on ip-TV eli TV-kuva
tuodaan asuntoon ip-tekniikalla.

Eipä voi kuin ihmetellä, että jos asuntoon on kirje tullut ja kirjeessä ei
ole tarvittavia tietoja, jotta asukas osaa tehdä tarvittavat toimet että
netti pelittää ja TV toimii. Vai olisi sittenkin siinä teksti, että
lisätietoja tulee jatkossa, miten asukkaan pitää menetellä?

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Asko Ikävalko

Joku wrote:
> Jos kytketään puhelinpistokkeeseen, niin siihen voi kytkeä myös
> adsl-modeemin, eikö?

Kyllä puhelinpistokkeeseen voi kytkeä yhtälailla myös faksin tai
veivilevypuhelimen. Molemmilla näkyy Koti-TV yhtä hyvin kuin väärin
valitulla *DSL -modeemilla.

-Asko

Seppo Loisa

"Joku" <Jo...@jossakin.com> kirjoitti:

>Tiedote tuli SATO/Soneralta ja siinä sanottiin, että saa ilmaisen netin
>2/2M.

Liittymätekniikka riippuu talosi sisäverkosta. Perinteisellä
puhelinkaapeloinnilla se on luultavimmin VDSL2 jossa joudut itse
ostamaan modeemin. Jos talossa on yleiskaapelointi niin sitten mitään
lisäkilkkeitä ei tarvita, johto seinään ja menoksi.

Toki sen ilmaisliittymän joutuu aspasta ensin tilaamaan.

Jonkun pitää käydä talojakamossa kytkemässä se.

Tuolta saattaa irrota lisäinfoa:
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewforum.php?f=57

Joku

> [...]
> netti pelittää ja TV toimii. Vai olisi sittenkin siinä teksti, että
> lisätietoja tulee jatkossa, miten asukkaan pitää menetellä?

Eipä siinä ole sittenkään tietoa miten menetellä jatkossa. Soneran
vastuulla kuulemma on tiedotus. Tietona on, että Welho katkaisee ja Sonera
yhdistää kaapelinsa 01/2012. Muuta tietoa ei ole ASPA:lla tässä vaiheessa.
Sitä minäkin ihmettelen, että miksi pitää olla kaapelimodeemi ja sen jälkeen
erikseen wlan-reititin. Siis määräaikaisessa Viihdepaketissa, kaikki
vehkeet saa hintaan 29 e ja kuukausimaksulla ja silloin siinä on ip-TV.
Mutta siitä miten ne saa ilman Viihdettä ja tekstiviestien vastaanottopakkoa
jne ei ole tietoa.
Se on fakta, että Welho ei toimita tähän taloon yhtään mitään tammikuun
jälkeen.

Anto

Joku

> Toki sen ilmaisliittymän joutuu aspasta ensin tilaamaan.
>
> Jonkun pitää käydä talojakamossa kytkemässä se.
>
> Tuolta saattaa irrota lisäinfoa:
> http://www5.sonera.fi/keskustele/viewforum.php?f=57

http://www5.sonera.fi/keskustele/search.php?keywords=sato+herttoniemi

Joku

Onko tuolla kaapelilaajakaista 100M muuta kuin teoreettista hyötyä
verrattuna vast. 10M nopeuteen. Periaatteessa download on nopeampi, ip-tv:n
takia pingi isompi, entä norminettikäytössä: huomaako sivujen latautumista
Suomessa/ulkomailta mitään eroa? Vaikuttaisiko 10M hitaammalta kuin 100M
TVkaista.fissä Useimmiten lataan ohjelman koneelle päivällä ja katson
sitten. Jaksaako 100M tai 10M näyttä kuvan 8 Mbps:n kuvanlaadulla?
Entä ero vdsl:n ja kaapelilaajakaistan välillä. Katkooko jompi kumpi
enemmän. Käytännössä nytkin kaapelilaajakaistalla prime time -aikaan
TV-kuva pätkii vähän ja download on hitaampi. Osoitteeseen saa vielä tällä
hetkellä tilattua Welhon 200M.

Anto

Ari Laitinen

Pakattu HD tasoinen video vaatii enimmillään 25 Mb/s
(http://en.wikipedia.org/wiki/HDV) en keksi miksi sitä pitäisi ladata
etukäteen jos on käytössä sitä nopeampi kaista - paitsi jos data tulee
sisään hitaammin kuin 25 Mb/s.

Joku

> [...]
> (http://en.wikipedia.org/wiki/HDV) en keksi miksi sitä pitäisi ladata
> etukäteen jos on käytössä sitä nopeampi kaista - paitsi jos data tulee

Päivällä downloadia saa kyllä yli 32Mbs, enempikin. mutta prime time aikaan
ei kaista riitä. Oletan, että taloon on tuotu kaistaa joku rajattu määrä ja
sitä on sitten illalla useampi jakamassa. Edes 2Mbs ei tule pätkimättä
illalla, kun ei tule normi televisiokuvakaan. Siihen sitten vielä hehtaarin
kokoiset temp-fileet. Vielä siihen sitten IP-TV. Pingtest.net ei saa Packet
Loss testiä läpi, mahdollisesti Javan puuttumisen takia, ping oli 23 ms.
jitter 19 ms Espooseen klo 18.08.

Anto

ville....@gmail.com

Miten hyvin tuo Sonera Kaapeli-laajakaista on toiminut nyt kevään mittaan? Suunnittelemme parhaillaan taloyhtiöömme welhon vaihtamista Soneraan ja käyttökokemukset kiinnostavat kovasti.

t. Ville