dnalta 1000/100 yhteys

Elias

Onhan tästä varmasti juttua ollut mutta dna on julkaissut kunnon
yhteyden tehokäyttäjille 1000/100. Toimii todella hyvin. Itse hommasin
sen heti kun tänne sen sai, Ja ei voi muuta sanoa kuin olen helvetin
tyytyväinen. Olisihan se symmetrinen giga oikein kiva. Mutta näillä
mennään. Systeemi on toteutettu kaapeli tv tekniikalla ei siis perille
asti valokuidulla. Itsellä on dnan kaapelimodeemi sagencom siltaavana,
Ja sen perässä pfSense. Koneet sitten kiinni hp 24 porttisessi
kytkimessä. Yhteyden hinta on semmoiset 48€ kuussa. Ei mielestäni
todellakaan paha näin hyvästä yhteydestä. Lukeekohan tätä ryhmää enään
kukaan. Sen verran hiljaista on ollut.

Asko

On 23.9.2017 13:53, Elias wrote:
> Yhteyden hinta on semmoiset 48€ kuussa. Ei mielestäni todellakaan paha
> näin hyvästä yhteydestä.

Ei oo kyllä paha hinta 1 Gps letkusta. Mutta ei tuollaiselle ehkä ihan
hirveästi kuitenkaan ole vielä kysyntää.

Moni on tyytyväinen puolet halvempaan 100 Mbps letkuun, kun silläkin voi
samanaikaisesti katsella muutamaltakin laitteelta FullHD striimiä.

Minä olisin tyytyväinen, jos tuo Saunalahden 4G antaisi lupauksensa
mukaiset 50 Mbps, mutta eihän sieltä iltaisin tule kuin 10 Mbps.

> Lukeekohan tätä ryhmää enään kukaan.

Lukee.

-Asko

Elias

No joo itselle ei 4g käy juuri tuon heittelevän nopeuden takia, Ja siksi
koska usein niissä on pakko nat. Harvemmin onnistuu porttien avaaminen
4g:ssä, Ja itselleni openvpn:llä sisäverkkoon pääsy on vähimmäisehto, Ja
no pakko myöntää että onhan se hemmetin kiva kun linuxint sun muut
tulevat hyvällä vauhdilla. Paras nopeus minkä olen saannut on windows
serveriä ladattaessa microsoftin palvelimelta nopeus oli 100megaa
sekunnissa. Olen liian kauan saannut sietää elämässäni paskoja
internetyhteyksiä. Mietityttää vain suomen laajakaistamarkkinoiden
kehitys. 4g: tuntuu olevan se kaiken pelastaja mutta me ammattilaiset
tiedämme että nörtille kiinteän yhteyden korvaajaksi siitä ei ole. Adsl
yhteydet on joiltain seuduilta poistettu, Ja valokuitua ei haluta
rakentaa koska se on liian kallista. No jos elokuvien striimaus tukkisi
mobiiliverkot niin ihmiset tajuaisivat kiinteän laajakaistan arvon. 2009
3g toimi vielä oikein hyvin kun tyypit eivät käyttäneet sitä
pääyhteytenä. Todella naurettavaa että esim lahdessa omakotitaloalueille
saa enimmillään 1mts adsl:n. Eli saman minkä vuonna 2009.

Asko

On 26.9.2017 10:23, Elias wrote:
> Todella naurettavaa että esim lahdessa omakotitaloalueille saa
> enimmillään 1mts adsl:n.

Itse rakensin ok-talon maaseudulle tämän vuosikymmenen alussa. Silloin
oli juuri sitä uutisointia, että lankapuhelinten kupareita aletaan
kerätä rullalle ja parempaan käyttöön, eli sulatusuuniin.

Kun kyselin paikalliselta operaattorilta vaihtoehtoja, niin tarjosivat
max. 8/1 Mbps ADSL-yhteyttä ja liittymiskaapelin rakennuttaminen olisi
kustantanut jotain 3000,- eur. Kun en saanut vastausta, että aikooko
operaattori tältäkin kylältä sitten heti seuraavana vuonna kääriä
kuparit rullalle, niin en uskaltanut lähteä tuollaista liittymismaksua
heille maksamaan.

Niinpä tässä on kitkuteltu ensin 3G:llä ja nyt 4G:llä. Alkaa jo tämäkin
verkko olla tukossa, kun 4G-käyttäjien määrä on lisääntynyt ja videoita
striimataan nykyään lähes jatkuvalla syötöllä. Ei tässä kai muu auta
kuin odotella 5G:tä ja nauttia siitä taas ensimmäiset pari vuotta,
ennenkuin sekin tukkeutuu käyttäjämäärän lisääntyessä.

-Asko

Elias

Otan todellakin osaa. Nyt muualla kuin varsinaisessa kämpässä ja täällä
kitkutellaan tuon 4g:n varassa. Näin aamuisinhan se hyvin toimii kun
käyttäjiä ei ole paljon. Mutta illalla tukkeutuu täysin. Iltaisin antaa
sellaista 1Mbbs sekunnissa tai useimmin sen alle. Ei toivoakaan päästä
vpn:llä omaan sisäverkkoon ja etänä remote desktopilla
virtuaalikoneille. Tuskimpa 5G tuo juuri mitään parannusta. Pari vuotta
toimii, Ja sitten koko höskä tukkeutuu taas käyttäjämäärän ja
tiedonsiirron kasvaessa rajusti. Kiinteä on ainut toimiva vaihtoehto jos
tekee muutakin kuin notkuu facebookissa ja lukee iltalehteä. Harmi vain
että operaattorit eivät tunnu haluavan panostaa valokuituun. Mitä
katselin niin tässäkin yhteydessä on pakko nat. Tai korjaus kyllähän
niille virtuaalikoneille pääsee mutta toimivuus on sitten mitä on.

nob...@microsoft.com

Dna ainakin tarjoaa julkista ip:tä jopa prepaideihin 4Gssä,
yläportit ja joitakin valittuja alaportteja saa auki myös
sisäänpäin.

Ongelma on se perinteinen alueriippuvuus, useilla alueilla
tukarit täynnä eikä kunnon nopeutta synny. Joikkain alueilla
taa yli 100megaa saa helposti.