Saunalahdelta loppuvat IPv4 osoitteet-IPV6 ei vieläkään tulossa

Vahis

Olen heiltä silloin tällöin kysellyt IPv6 tuen perään - sille ei ole
tiedossa olevaa aikataulua.

Nyt kuitenkin kertovat sen sijaan ryhtyvänsä nattaamaan osoitteita!

http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/570/osoitteenmuunnos-nat/

On tämä vaikeata.
Ainoa natiivin IPv6:n tarjoaja on Nebula.
Ainoa, joka toimittaa tännepäin 100 megaisen yhteyden on Sonera.

Se, joka ei tarjoa kumpaakaan, saakin tehdä jotain ihmeellistä
saadakseen toukokuussa umpeutuvan sopimuksen uusittua...

Vahis
--
http://waxborg.servepics.com
openSUSE 11.4 (x86_64) 2.6.37.6-0.9-default main host

Ari Laitinen

Vahis wrote:
> [...]
>
> Se, joka ei tarjoa kumpaakaan, saakin tehdä jotain ihmeellistä
> saadakseen toukokuussa umpeutuvan sopimuksen uusittua...

Toi tiedote, jonka linkin pistit, oletko lukenut sen kohdan, joka kertoo
mitä liittymiä se koskee?

Vahis

On 25.12.2011 17:35, Ari Laitinen wrote:

> Toi tiedote, jonka linkin pistit, oletko lukenut sen kohdan, joka kertoo
> mitä liittymiä se koskee?

Kyllä luin.
Asiakkaana toivoisin natiivia IPv6 osoitetta nettitikun takana olevaan
läppäriin natatun IPv4 aliverkon sijaan.

Kuvittelinkin, että IPv6 olisi seuraava luonnollinen siirto, mutta
näyttää siltä, että laitattavat vielä kättä taskuun tuon kanssa.

Tein siellä sivulla mainitun muutoksen, joten toistaiseksi mennään
näillä, toistaiseksi ulkoinen osoite säilyy.

On se vaan kumman vaikeata tuon kanssa.
Itselläni on täällä natiivi IPv6 aliverkko, semmoisen saa ilmaisen
käyttöjärjestelmän mukana, ilmaiseksi.

Tuossa tulee mutkikas reitti, NAT:in takaa tunneli IPv6:een.
Onpahan säätämistä taas vapaa-ajan ratoksi :)

Selvästi tekeillä on lisämaksu asiasta, johon heidän on joka tapauksessa
pakko mennä.

Johan ne rahastavat kiintestä IPv4:stäkin. Täysin perusteettomasti

Ari Laitinen

> [...]
>
> Kuvittelinkin, että IPv6 olisi seuraava luonnollinen siirto, mutta
> näyttää siltä, että laitattavat vielä kättä taskuun tuon kanssa.

Halpaoperaattori taas voisi hyvinkin valita tämän NAT vaihtoehdon ihan
strategisista syistä. 100M mobiililaajakaistaa ei taida kyllä edes Sonera
tarjota?

> On se vaan kumman vaikeata tuon kanssa.
> Itselläni on täällä natiivi IPv6 aliverkko, semmoisen saa ilmaisen
> käyttöjärjestelmän mukana, ilmaiseksi.

Itse taas olen kytkenyt IPv6 toiminnot joistain koneista pois kokonaan koska
ne aiheuttavat sotkua. Esim. Windows joissain koneissa sekoaa ihan kummasti
sen kanssa.

En yhtään ihmettele miksi operaattorit haluavat pysyä nelosessa. Siityminen
kuutoseen ei ole vielä tarjonnut heille mitään lisäarvoa asiakasyhteyksissä
eikä asiakkaat sen perään kysele. Jos sitten löytyy asiakkaita, jotka
tarvitseva "premium" palvelua eli oman IP-osoitteen niin heiltä voi siitä
sitten periä vaikka lisämaksua aikanaan kunhan pula osoitteista on ensin
riittävän syvä.

Vahis

Ari Laitinen wrote:

> Halpaoperaattori taas voisi hyvinkin valita tämän NAT vaihtoehdon ihan
> strategisista syistä. 100M mobiililaajakaistaa ei taida kyllä edes Sonera
> tarjota?

Tuo sadan megan yhteys tänne minulle olisi Soneran kuitu, joka tulee
nykyisin talojakamoon asti.

Mainostaahan ne tosin jo monetkin 100 megan mahdollistavaa 4G:tä.
Siksi olinkin jo aivan varma, että IPv6 tulisi mahdolliseksi mobiilissa,
siinä jo näkyy osoitepula.

> Itse taas olen kytkenyt IPv6 toiminnot joistain koneista pois kokonaan koska
> ne aiheuttavat sotkua. Esim. Windows joissain koneissa sekoaa ihan kummasti
> sen kanssa.

Eikös siinä aina toisinaan tehdä uudelleenasennus siltä kuuluisalta
puhtaalta pöydältä jos uudelleenkäynnistys ei auta?

Itse asiassa windowsin yleisyys on taas tässäkin kehityksen jarruna...

> [...]
> sitten periä vaikka lisämaksua aikanaan kunhan pula osoitteista on ensin

Maailmalla on monessa paikassa uusille tarjolla vain kutosta.
Kutosen takana olevat saitit ei ilman kutosta näy.
Elisan nimipalvelimet jo sentään tukee sitä.

Kestää vain täällä meillä päin kysynnän herääminen kauemmin kuin
muualla. Asiakaskunta kun tyytyy pelkkään suomenkieliseen tarjontaan.
Kutosen toteuttamisessa mitään ihmeellistä ole.

Vahis <wax...@gmail.com.invalid> writes:

> Itse asiassa windowsin yleisyys on taas tässäkin kehityksen jarruna...

Melkeinpä väittäisin, että ei ole. Windowsit ovat jo vuosia tukeneet
v6:sta ja jopa ihan oletuksena konffaavat jonkun 6over4 -systeeminkin
käyttöön, jos ei ole natiivia kutosta käytössä. Jos siinä nyt sitten
onkin joku bugi, niin sitä todennäköisesti ei ole korjattu, koska
ketään ei kiinnosta tuo v6 eikä kukaan ole valittanut.

> Kestää vain täällä meillä päin kysynnän herääminen kauemmin kuin
> muualla. Asiakaskunta kun tyytyy pelkkään suomenkieliseen tarjontaan.
> Kutosen toteuttamisessa mitään ihmeellistä ole.

Eipä tuossa mitään kummallista olekaan, mutta ongelma on siinä, että
tällä hetkellä pelkkä v6 ei riitä asiakkaille ja pitää tarjota
rinnalla myös v4:sta, jolloin tuosta kutosesta ei sitten enää
saadakaan mitään lisäarvoa, ja kukaan ei sitä sitten edes kysy.

Tällä hetkellä itse ainakin mielummin valitsisin omaan kotikäyttööni
natatun v4:sen kuin v6:sen, jos ainoastaan noista vaihtoehdoista
pitäisi valita.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

> [...]

> käyttöjärjestelmän mukana, ilmaiseksi.
>
> Tuossa tulee mutkikas reitti, NAT:in takaa tunneli IPv6:een.
> Onpahan säätämistä taas vapaa-ajan ratoksi :)

Miksi sitä kauheasti tarttee säätää? Laitat modernin Windowsin, niin
on ihan valmiiksi konffattuna.