DNA lopettanut nyyssien tarjoamisen

Pertti Wahlsten

DNA ilmoitti elokuussa 2012 lopettavansa nyyssipalveluiden tarjoamisen.
Kuitenkin nyyssit ovat toimineet niin, että seuraamissani viestiketjuissa
on viestejä 12.9.2013 asti.
Tuon jälkeen en enää ole uutisryhmiin päässyt, kun vasta nyt, kun
rekisteröidyin sfnet.fi:n.
DNA tarjoaa tukisivustoaan tämän tilalle - se ei oikein vakuuta.

Oliko tämä kuolinisku sfnet:n käyttäjille Suomessa, kun uusia viestejä ei
enää ole tullut?
Hiljaistahan täällä on ollut, mutta olisi mukava, jos joku vastaisi tähän
viestiin, jos sen nyysseistä pystyy lukemaan.
--
PW

Viljo Mustonen

Hiljaistahan täällä viime aikoina ollut. Ihmiset siirtyneet weppi
foorumeille ja blogeille.
Tai sitten vaienneet? :)

--
Viljo

Pertti Wahlsten

Näin kirjoitti Viljo Mustonen Usenetin ryhmään
sfnet.tietoliikenne.yhteydentarjoajat:
Kiitos kun vastasit!

Näyttää DNA rajoittaneen tukipalvelunsa vain niihin palveluihin
(sähköpostissa vain webmail), mitä nykyisin tarjoavat ja niistäkin osaan
asiakkaan pitää hakea apua maksullisen palvelun kautta (mm langattoman
yhteyden saaminen Cisco modeemin).
http://tuki.dna.fi/org/dna-fi/ todennäköisesti toimiin vain DNA:n
asiakkailla.

Onnistuuhan tämä näinkin, mutta kyllä perinteinen nyyssipalvelin oli
helpompi käyttää.
--
PW

Viljo Mustonen

Jos haluat perinteistä news-palvelinta, niin news.eternal-september.org
on yksi vaihtoehto. Se on ainakin toistaiseksi ilmainen ja toiminut
suhteellisen hyvin. Vaati rekisteröitymisen. Eikä salli binäärejä.

http://www.eternal-september.org/

--
Viljo

Viljo Mustonen <viljo.m...@pp.inet.fi> writes:

> Hiljaistahan täällä viime aikoina ollut. Ihmiset siirtyneet weppi
> foorumeille ja blogeille.

Tuota olen aina ihmetellyt, että miksi. Noi kaikki näkemäni
webbifoorumit ovat paljon hitaampia ja kankeampia käyttää kuin
nyyssit.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

"Pertti Wahlsten" <pertti....@gmail.com> writes:

> Onnistuuhan tämä näinkin, mutta kyllä perinteinen nyyssipalvelin oli
> helpompi käyttää.

Mikset sitten käytä nyyssipalvelinta? Esim. eternal-september.org on
ihan normaali nyyssipalvelin.

Pertti Kosunen

On 23.9.2013 10:20, Pertti Wahlsten wrote:
> [...]
> on viestejä 12.9.2013 asti.
> Tuon jälkeen en enää ole uutisryhmiin päässyt, kun vasta nyt, kun

Minulla toimii vielä news-server.welho.com, näköjään ohjaa Elisalle.

$ dig news-server.welho.com
;; ANSWER SECTION:
news-server.welho.com. 2269 IN CNAME news.elisa.net.
news.elisa.net. 501 IN CNAME news.kolumbus.fi.
news.kolumbus.fi. 1311 IN A 195.197.54.114

Viljo Mustonen

Ari Saastamoinen wrote:

> Tuota olen aina ihmetellyt, että miksi. Noi kaikki näkemäni
> webbifoorumit ovat paljon hitaampia ja kankeampia käyttää kuin
> nyyssit.

Samoin. Monissa foorumeissa ei ole edes viesti ketjujen ketjutusta.
Saa ihmetellä kenelle kukin vastailee. En ole netti foorumeita
juurikaan käyttänyt. Seuraillut muutamia news ryhmiä ja postitus
listoja.

--
Viljo

Pertti Wahlsten

Tuon olin kerran rekisteröinyt ja silloin se toimi. Nyt yritin sitä
käyttä, mutta se ei kysynyt salasanaa ja hetken päästä tuli ilmoitus
aikakatkaisusta. Onkohan tuo nykyisin maksullinen - sellaisen käsityksen
tuolta sivustolta sai.
Pitää vielä kokeilla.
Täältä vastaaminen on sen verran hankalaa, ettei viitsi samasta asiast
toista viestiä kirjoittaa.
--
PW

Antti Louko

On 2013-09-23 15:07, Pertti Wahlsten wrote:

> [...]
> käyttä, mutta se ei kysynyt salasanaa ja hetken päästä tuli ilmoitus
> aikakatkaisusta. Onkohan tuo nykyisin maksullinen - sellaisen käsityksen

Trollaatko?

Tuolta sivulta suoraan lainattua:

"Free access to the news server
news.eternal-september.org provides free read and write access to all
text newsgroups. It requires a registration that can be done online.

Please read the terms of use before you register."

Viljo Mustonen

Kyllä se ilmainen on tietyillä rajoituksilla.

Tietysti voi olla, että he poistavat tilin jos sitä ei ole pitkään
aikaan käytetty.
Tuohon löytyikin vastaus: "Accounts will be automatically deleted after 180
days of inactivity"

--
Viljo

Pertti Wahlsten

Näin kirjoitti Pertti Kosunen Usenetin ryhmään
sfnet.tietoliikenne.yhteydentarjoajat:
Ilmeisesti et ole DNA:n asiakas ?
--
PW

Pertti Wahlsten

Näin kirjoitti Antti Louko Usenetin ryhmään
sfnet.tietoliikenne.yhteydentarjoajat:
Tein uuden rekisteröinnin ja yritin uudestaan. Tein myös asetukset
uutisohjelmaan, jotka he edellyttävät.
Hetken päästä Thunderbird 24 ilmoittaa, että tuo serveri on aikakatkaissut
yhteyden.
Vanhenpaakin Thubderbirdiä kokeilin - samoin tuloksin.
Onkohan vika Thunderbirdissä?
Mikä olisi parempi ilmainen nyyssiohjelma?
--
PW

Kalevi Hautaniemi

On Mon, 23 Sep 2013 12:51:03 +0300, Viljo Mustonen wrote:

> [...]
> on yksi vaihtoehto. Se on ainakin toistaiseksi ilmainen ja toiminut
> suhteellisen hyvin. Vaati rekisteröitymisen. Eikä salli binäärejä.

Minä käytän news.aioe.org -palvelinta. Ihan vanhanaikainen kunnon
newspalvelin. Täällä sfnetillä vaan on melko vähän liikennettä. Siihen on
varmaan ainakin osasyynä eräs ystävämme, joka taannoin postaili mitä
sattuu mihin sattuu uutisryhmään. Kannattaisi pitää kiinni uutisryhmän
määrittelystä. Eivät kaikki ole kiinnostuneita politiikasta.

Asko Ikävalko

Pertti Wahlsten wrote:
> Onkohan vika Thunderbirdissä?
> Mikä olisi parempi ilmainen nyyssiohjelma?

Kyllä täällä toimii ihan hyvin Thunderbird 17.0.8 ja
news.eternal-september.org nyyssipalvelin. Lue niiden ohjeet tarkkaan,
muistaakseni ekalla käyttökerralla piti suorittaa jonkinlainen
aktivointitemppu, ennenkuin tämä lähti toimimaan.

-Asko

Asko Ikävalko

Pertti Wahlsten wrote:
> Oliko t�m� kuolinisku sfnet:n k�ytt�jille Suomessa, kun uusia viestej� ei
> en�� ole tullut?

Kyll� Sonera taitaa olla v�h�n isompi operaattori ja neh�n lopettivat
news-palvelun jo viitisen vuotta (?) sitten. Silloin taisi aika moni
kirjoittelija vaientua, kun eiv�t l�yt�neet asialleen sopivia foorumeita
ja koska webbifoorumien k�ytett�vyys on yleens� ihan lapsenkengiss��n
verrattuna t�h�n vanhaan ja toimivaan tekniikkaan.

Itse olen ollut esim. liikenne ja kuluttajaryhmiss� aktiivinen, mutta en
ole vastaavia foorumeita webin puolelta viel� l�yt�nyt. Jossain Suomi24
foorumilla on juttujen taso niin ala-arvoista, ett� sielt� tulee aina
kiire pois, jos Google on sinne vahingossa ohjannut.

-Asko

Pertti Kosunen

On 23.9.2013 17:19, Pertti Wahlsten wrote:
> Ilmeisesti et ole DNA:n asiakas ?

On Welho üüberliittymä.

Jarkko Setälä

Enpä tiennytkään, että tämä palvelin vielä toimii. Onhan siitä aikaa,
kun ilmoitettiin, että Welhon puolella tämän pitäisi loppua, mutta ei
näköjään sitte.

AIOE:ta minäkin olen käyttänyt, mutta siellä harmittaa vain kolmen
kuukauden viestien säilytysaika, joten siksi, kun kerta tämän pitäisi
toimia, kokeilen tätä vielä kerran, ja pidän AIOE:n varalla, jos tämä
vaikka loppuu.

---J---

PW

Sain myös news-server.welho.com:n toimimaan, kun pudotin modeemin safety
asetuksen high -> low.

PW

Kiitos kaikille tähän viestiketjuun vastanneille!
Nyt sain sen toimimaan Thubderbird 24:ssä.
Syyllinen oli kaapelimodeemin Cisco 3825:n palomuuriasetus, joka oli
High. Kun muutin sen Low, niin alkoi ryhmät löytymään - myös
news-server.welho.com:sta.

Akseli Mäki

Ari Saastamoinen wrote:

>Tuota olen aina ihmetellyt, että miksi. Noi kaikki näkemäni
>webbifoorumit ovat paljon hitaampia ja kankeampia käyttää kuin
>nyyssit.

Webbifoorumit on helpompi löytää ja päästä mukaan. Kulttuuri on hyvin
erilainen, ja tekniikka.

Niillä on myös sellaisia ilmiöitä kuin bännäys.

Olis kyllä hienoa jos joskus joku tekisi softan joka ottaisi yleisempien
foorumityyppien viestit ja dumppaisi ne sisäiselle NNTP palvelimelle josta
viestejä voisi lukea ja lähettää haluamallaan nyyssisoftalla.

Viljo Mustonen

Onneksi joitain foorumeita voi käyttää sekä nettiliittymällä että NNTP:llä.
Esimerkiksi openSusen foorumit ovat tuollaisia. Kumma kyllä suurin osa
osallistujista näkyy käyttävän webbiliittymää.

--
Viljo

Pertti

Näyttää edelleen toimivan vanhoilla - ainakin vanhoilla asiakkailla!

Asko Ikävalko

Akseli Mäki wrote:
> Webbifoorumit on helpompi löytää ja päästä mukaan.

Vastalause!

Jos tarvin neuvoa Mersun kampikammion kattovalon korjauksessa,
mummovainaan perinnön osituksessa ja tuulimyllyn peruskiven
muurauksessa, niin joutuisin Googlettelemaan kolme eri webbifoorumia,
tutustumaan niiden käytöstapoihin ja rekisteröitymään erikseen joka
foorumille. Ja mahtaako suomesta edes löytyä näihin kolmeen aihepiiriin
soveltuvia aktiivisia webbifoorumeita?

Sen sijaan news-clientilla ei tarvi kuin etsiä sfnet.* alkuiset ryhmät,
tilata sieltä itselleen (jos ei ole jo tilattu) s.h.autot s.k.laki ja
s.k.rakentaminen ja postata vapaamuotoinen viestinsä.

Täällä nyysseissä saa myös paremmin kunnon vastauksia, kun taas
web-foorumilla joku linkittää kolme vuotta vanhan keskuteluketjun,
käskee olemaan kyselemättä FAQ kamaa ja lukitsee sen uuden
keskusteluketjun niin ettei siihen enää kukaan voi vastata.

-Asko

PW

3.10.2013 22:17, Asko Ikävalko kirjoitti:

> Vastalause!

Vastalause myös minulta!

> [...]
> s.k.rakentaminen ja postata vapaamuotoinen viestinsä.
>
> Täällä nyysseissä saa myös paremmin kunnon vastauksia,

Tuokin pitää paikkansa!

Monilla webbiforumeilla on vaikea löytää vastauksia, kun kaikki on
kysisessä asiaryhmässä suloisessa sekamelskassa.

Tämä on hyvä esimerkki huonosta webbifoorumista:
http://tuki.dna.fi/org/dna-fi/
Siellä tukihenkilöt kertovat usein, että asia ei kuulu heidän tukensa
piiriin tai suosittelevat soittoa heidän asiakaspalvelunumeroonsa.
Jos kirjoituksia on useita, niin toimivan vastauksen löytäminen voi olla
vaikeaa.