Google 网上论坛不再支持新的 Usenet 帖子或订阅项。历史内容仍可供查看。

Puhelinkaapeloinnin käyttö dataverkkoon

已查看 6 次
跳至第一个未读帖子

Kalle Tuulos

未读,
2002年10月5日 04:24:262002/10/5
收件人
Terve,

eräässä 70-luvun taloyhtiössä pitäisi rakentaa datayhteys kahden eri
puolilla taloa olevan pisteen (toimistoja) välille. Byrokratiassa ei ole
ongelmia (talonyhtiön lupa on hankittu), mutta tekniikkaa vielä
varmistelen.

Pisteiden välillä on riittävästi vapaita pareja, jotta yhteys voitaisiin
rakentaa periaatteessa esim. suoraan 10Mbps parikaapeliverkkona.
Kaapeleita pitkin yhdistettävien pisteiden etäisyys on n. 120..150
metriä ja puolivälissä on talojakamo. Jakamossa ja jakokaapeissa
liitokset on tehty ruuviliittimin. Uutta kaapelointia ei voi vetää.

Paikallinen puhelinyhtiö tarjoaa pisteiden välille 10Mbps vuokramodeemia
(tosi kallis). Muistelisin, että Otaniemessä rakennettiin aikanaan
10Mbps verkotus käyttäen olemassaolevia puhelinkaapeleita, joten
arvelin, että samaa voisi yrittää nytkin. Mikä on raadin mielipide
seuraavista:

a) kannattaako ylipäätään käyttää vanhaa puhelinkaapelointia 10Mbps
yhteyden rakentamiseen ilman erikoisrautaa?
b) toimivatko normaalit hubit luotettavasti tuollaisen yhteyden päissä
c) pitäisikö talojakamoon (pisteiden puolivälissä) viedä hubi
ripiitteriksi
d) mitä muuta?
e) pisteiden välillä on n. 60m ilmasilta (ei puita tai muita esteitä),
olisiko joku muu linkkivaihtoehto järkevä?

Kiitos,

- Kalle

Harri A Olin

未读,
2002年10月5日 06:11:172002/10/5
收件人
Kalle Tuulos <ka...@tuulos.net> wrote:

> a) kannattaako ylipäätään käyttää vanhaa puhelinkaapelointia 10Mbps
> yhteyden rakentamiseen ilman erikoisrautaa?

Kokeilu tällähän ei mitään maksa, paitsi ehkä tarvittavat liittimet tai
rasiat. 10M ethernet menee kyllä puhelinkaapelissa, itse rakensin yhden
kerrostalon kaapelointeja käyttäen yhteyden ja hyvin toimi. Matkaa
arviolta ehkä lähemmäs sitä sataa metriä.

> b) toimivatko normaalit hubit luotettavasti tuollaisen yhteyden päissä

Jos on 10/100, pitäisi se luultavasti saada jotenkin pakotettua 10M
tilaan. Tähän käy esim joku 10M hubi väliin. (em. tapauksessa oli
D-linkin dual-speed-hubi joka ei toiminut, mutta kun väliin laittoi
alapäähän 10M 3comin 8-porttisen hubin, toimi samointein) .. Muistakseni
tässä oli vielä se että se D-linkin 10/100 ei toiminut vaikka olisi
pakottanut verkkokortin 10M tilaan, merkeillä ja malleilla on eroa siis..

> c) pitäisikö talojakamoon (pisteiden puolivälissä) viedä hubi
> ripiitteriksi

Jos ei toimi suoraan niin jos hubi löytyy valmiina niin kokeilla sen
kanssa ja jos ei sillä onnistu niin kytkimellä. Merkeillä ja
malleillakin on eroja ja sellaisia 10/100-vehkeitä varmaan
tässätapauksessa kannattaa välttää.

> d) mitä muuta?

Jos ei onnistu millään niin esim HomePNA 2.0 tai VDSL. Noita
HomePNA-ethernet-muuntimia saa varmaan verkkokaupasta Netgearin
valmistamana ainakin (siis, kymppimegaisia) ja VSDL-modeemeita saa
Tertonilta, 10M symmetrisiä väittävät olevansa nekin. Noissa Tertonin
VSDL-modeemeissa on neliporttinen 10/100 kytkin joko toisessa tai
molemmissa päissä muistaakseni (slave-purkiksi oli vaihtoehtona
sellainen missä on vain yksi ethernet-reikä)

> e) pisteiden välillä on n. 60m ilmasilta (ei puita tai muita esteitä),
> olisiko joku muu linkkivaihtoehto järkevä?

Hm, mieleen tulee 'Ronja 10M Metropolis', mutta vaatii rakentelua, eikä
ole omakohtaista kokemusta.. Sitten tulee mieleen WLan ja suunta-antennit,
sitten (eh) hankitaan kumpaankin päähän joku nopea nettiyhteys ja
letkutetaan Internetin kautta VPN:ää .. (aimutta tuon Ronjan
minimietäisyys taisi olla 500m)

--
Harri.

Ville Voipio

未读,
2002年10月5日 09:24:232002/10/5
收件人
Kalle Tuulos <ka...@tuulos.net> writes:

> [...]
> metriä ja puolivälissä on talojakamo. Jakamossa ja jakokaapeissa
> liitokset on tehty ruuviliittimin. Uutta kaapelointia ei voi vetää.

Jos haluat siististi vetää, laita VDSL. Modemit eivät enää ole
kohtuuttoman kalliita, ja siirto menee varmasti kunnolla. Erilaiset
Ethernet-viritelmätkin voivat toimia, mutta silloin toiminta on
epävarmampaa ja riippuu kovasti kaapeloinnista, kuun vaiheesta
ja kaikesta muusta.

HomePNA on ehkä vähän epävarman oloinen, ainakin jos nopeutta
pitää olla tuo 10 Mbit/s (HPNA 2). Jos mega riittää, sitten voi
kokeilla megan HPNA:ta, jolloin hinta putoaa jonnekin muutamaan
kymppiin per pää.

> a) kannattaako ylipäätään käyttää vanhaa puhelinkaapelointia 10Mbps
> yhteyden rakentamiseen ilman erikoisrautaa?

Jos systeemi tulee yrityskäyttöön, uhraisin muutaman sadan euron verran
rahaa vaivattomaan erikoisrautaan. Onpahan ainakin sitten kunnolla tehty.

> b) toimivatko normaalit hubit luotettavasti tuollaisen yhteyden päissä

Kytkin on muutenkin päivän sana, joten ei tuossa sikäli mitään ongelmia
pitäisi tulla. Joka tapauksessa tuollaisen sillan päässä pitää olla
purkit (ainakin kytkimet), jotka huolehtivat siitä, että turha liikenne
ei mene hitaan sillan yli.

> e) pisteiden välillä on n. 60m ilmasilta (ei puita tai muita esteitä),
> olisiko joku muu linkkivaihtoehto järkevä?

Ei noilla hinnoilla. 10 Mbit/s VDSL-modemipari maksaa noin 800 E,
g.SHDSL-modemiparin saa kuudellasadalla (2.3 Mbit/s). Asentamisen
vaikein osa on todennäköisesti pahvilaatikon avaaminen :)

- Ville

--
Ville Voipio, Dr.Tech., M.Sc. (EE)

Tomi Holger Engdahl

未读,
2002年10月8日 04:04:462002/10/8
> [...]

> metriä ja puolivälissä on talojakamo. Jakamossa ja jakokaapeissa
> liitokset on tehty ruuviliittimin. Uutta kaapelointia ei voi vetää.

Jos kaapelit on riittävän hyvälaatuisia, niin Ethernet saattaisi
toimiakin. Tosin tuo 120..150 metriä menee parikaapeliEthernetin
standardien pituuden yli, joten toimivuus voi olla väähn mitä
sattuu, ellei sitten tuonne keskivälille tajojakamoon laite
HUB:ia signalaia vaihvistamaan tai käytä jotain pitkälle matkalle
viritettyä Ethernet-systeemiä (1990-luvun alkupuolella ainakin joissain
HP:n Ethernet-transceivereissa oli pitkän matkan signalointiasento
150-200 metrin matkoille, en ole sen koommin nähnyt muissa).

Yli 10 Mbit/s nopeuksia ei kannata tuollaisessa paukkaulangassa ajaakaan.

> Paikallinen puhelinyhtiö tarjoaa pisteiden välille 10Mbps vuokramodeemia
> (tosi kallis).

Jonkulainen vuokramodeemiratkaisu toimisi varmasti.
Mahdollisia tekniikoita täsäs tulisi mileen erilaiset VDSL-moodeemit.
Tällä ainakin data kulkee puhelinkaapelissa tuon matkan.

Sitten on erilaise HomePNA-viritykset, joista ykkösversio
on 1 Mbit/s nopeuksinen ja kakkosversio luvannee kai 10 Mbit/s
nopeuksia. Sitten on vielä olemassa muutamien firmojen omia
Ethernet puhelinkaapelissa -ratkaisuja (mm. Tut systemsin
purkkia olen johsku nöhnyt jossain hotellissa USA:ssa).

> [...]
> 10Mbps verkotus käyttäen olemassaolevia puhelinkaapeleita, joten
> arvelin, että samaa voisi yrittää nytkin. Mikä on raadin mielipide

Otaniemessä teekkarikylässä on takavuosina käytännössä kaikki
talot uudelleenkaapeloitu. Noissa sekä kaapelointifirmojen
että talkoiden tekemissä kaapeloinnissa talojen kaapelointi
kyllä uusittiin CAT5 parikaapelointiin ja taloihin vedettiin
valokuidut kelariin.

Osassa ratkaisuista vanhoihin puhelinputkiin vedettiin vanhojen
kaapelien tilalle uusi datakaapeli ja puhelinkaapeli.
Toisissa taloissa tehtiin isomman remontin yhteydessä
kokonaan uudet kaapelireitit datapiuhoille.

Joitain harvinaisia erikoisvirityksiä vanhoilla puhelin ja
kerkusradioverkon kaapeleille on tehty. Mm. keskusradion piuhoilla
toteutettiin aikoinaan pääteyhteyksiä (RS-232 linja).
Jotkut on toteuttaneet joitain huoneesta toiseen tai lyhyitä yhteyksiä
Ethernet-yhteyksiä vanhalla kaapeloinnilla (puhelin tai keskusradio)
10 Mbps yhtyedellä.

> a) kannattaako ylipäätään käyttää vanhaa puhelinkaapelointia 10Mbps
> yhteyden rakentamiseen ilman erikoisrautaa?

Erikoisraudalla saa varmasti toimivan ratkaisun.

Jos on lyhyt etäisyys, niin ilman erilkoisrautaa voi saada toimivan
yhteyden, tai sitten ei.

> b) toimivatko normaalit hubit luotettavasti tuollaisen yhteyden päissä

Ei välttämättä. Kaapelin laadusta on paha sanoa onko edes lähellekään
CAT3 luokkaa ja matkakiin on yli speksin 100 metriä.

> c) pitäisikö talojakamoon (pisteiden puolivälissä) viedä hubi
> ripiitteriksi

Tuolla luulisi yhtydenkin jo toimivan.

> d) mitä muuta?
> e) pisteiden välillä on n. 60m ilmasilta (ei puita tai muita esteitä),
> olisiko joku muu linkkivaihtoehto järkevä?

WLAN-yhteys sopivilla antenneilla luulisi toimivan ihan kivasti.

--
Tomi Engdahl (http://www.iki.fi/then/)
Take a look at my electronics web links and documents at

Kalle Tuulos

未读,
2002年10月20日 05:26:542002/10/20
收件人
Kirjoitin:

> eräässä 70-luvun taloyhtiössä pitäisi rakentaa datayhteys kahden eri
> puolilla taloa olevan pisteen (toimistoja) välille.

Nyt on edetty siihen saakka, että molempiin päihin on rakennettu
lähiverkot ja toimistojen välille on kytketty nelilankayhteys (käyttäen
talon sisäpuhelinverkkoa). Heti ensimmäinen kokeilu osoitti, ettei data
liikkunut suoraan (kahden 10Mbps hubin välillä) tuon 4-lankayhteyden
yli. Hubit kyllä (ledien perusteella) löytävät toisensa, mutta ping ei
mene läpi.

Seuraava vaihe (ensi perjantaiaamuna) on kokeilla laittaa talojakamoon
10Mbps hubi tai switch. Jos tuollakaan tavalla data ei liiku, täytyy
hankkia VDSL-modeemit.

Josta päästiinkin asiaan:

1) onko teillä kokemusta Allied Telesyn VDSL-modeemiparista (hinta 202€
Helpjetillä)?
2) entä Zyxelistä (Prestige 841/841C)?
3) entä Tertonista?
4) toimivatko erimerkkiset Master-Slave modeemiparit yhdessä (esim.
Zyxel slave ja Allied Telesyn master tai Zyxel slave - Terton master)?
5) mitä muuta?

Kiitoksia taas etukäteen kommenteista. Kirjoittelen lisää ensi
viikonloppuna, kunhan olen tehnyt kokeiluni hubilla.

- Kalle

Ari Laitinen

未读,
2002年10月20日 15:09:322002/10/20
收件人

"Kalle Tuulos" <kalle...@tuulos.net> kirjoitti
viestissä:3DB276DC...@tuulos.net...

> [...]
>
> Seuraava vaihe (ensi perjantaiaamuna) on kokeilla laittaa talojakamoon
> 10Mbps hubi tai switch. Jos tuollakaan tavalla data ei liiku, täytyy

Vois kokeilla myös 10 megaista HPNA systeemiä. On simppelimpi ja
edullisempi. VDSL on tehty pitkille matkoille joskin toimii myös lyhyillä.

Ari Laitinen

未读,
2002年10月20日 15:28:232002/10/20
收件人

"Zulu" <zulu...@iobox.fi> kirjoitti
viestissä:aouvpt$6e1$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Paitsi, että tuota ei missään taida saada. HPNA 2.0 on tekniikkana
> osoittautunut aivan torsoksi ja se ei toimi oletetulla tavalla. Noita 2.0
> kytkimiä ei ole oikein koskaan edes valmistettu.

Tiedän... vain yksittäisiä portteja on näkynyt, mutta kun kyse on HPNA:sta
ja point to point yhteydestä niin kuka tahvo siihen ostaisi kytkimen kun
kumpaankin päähän linjaa menee vain yksi portti. Jos kaupassa on HPNA 2.0
<-> Ethernet sovitin ja se ylipäänsä toimii jossain olosuhteissa niin
luulisi tässä olevan ne olosuhteet, joissa sen saa toimimaan - eikös?
Muutenhan niitä laitteita ei voisi käyttää yhtään missään.

J-P Levo

未读,
2002年10月20日 15:36:382002/10/20
收件人
Ari Laitinen <nos...@arisoft.fi> wrote:

> Vois kokeilla myös 10 megaista HPNA systeemiä. On simppelimpi ja
> edullisempi. VDSL on tehty pitkille matkoille joskin toimii myös lyhyillä.

Noh, minusta tuo VDSL:n toimintamatka on noilla isoilla nopeuksilla tyyliin
max. 1000 metriä, itsellä tässä 560 metriä pitkä kupari, ja siinä nuo
Tertonin perus 10/10Mbps VDSL-sillat (4-porttisella kytkimellä). Hyvin on
toiminut kohta 9kk:ta. Home-penaali on enemmänkin noiden 50metrin sisä-
kaapeleiden käyttöön tarkoitettu minusta.

Onkos jollakin kokemuksia näistä uudemmista 15/15 tai jopa 20/20 VDSL-palikoista,
millaisilla kuparin pituuksilla toimii vielä järkevästi?

Joskus Ciscon LRE:tä kokeilin tässä ja en yli 5/5:sta saanut tällä kuparilla
toimimaan kunnolla, mutta enpä ehtinyt kovin syvällisesti niitä lre-profiileita
kokeilemaankaan.

--
J-P Levo

Zulu

未读,
2002年10月20日 15:44:492002/10/20
收件人
"Ari Laitinen" <nos...@arisoft.fi> wrote in message
Juu, sen siitä saa kun ei lue koko threadia...

Zulu

未读,
2002年10月20日 15:22:432002/10/20
收件人

"Ari Laitinen" <nos...@arisoft.fi> wrote in message

Kalle Tuulos

未读,
2002年10月20日 17:16:082002/10/20
收件人
Ari Laitinen wrote:
> Vois kokeilla myös 10 megaista HPNA systeemiä. On simppelimpi ja
> edullisempi.

Yritin etsiä 10-megaisia HPNA-Ethernet -sovittimia mm.
verkkokauppa.com:sta ja helpjet.com:sta, mutta kummallakaan niitä ei
ollut edullisesti eli halvemmalla kuin VDSL-vehkeitä.

Osaatko sanoa jotain merkkejä, hintoja ja ostopaikkoja?

- Kalle

Ari Laitinen

未读,
2002年10月21日 02:13:012002/10/21
收件人

"Kalle Tuulos" <kalle...@tuulos.net> kirjoitti
viestissä:3DB31D0F...@tuulos.net...

Ja kuinka edulliseksi arvioitkaan VDSL DSLAMin hinnan?

Kalle Tuulos

未读,
2002年10月23日 01:54:332002/10/23
收件人
Taustaa: kaksi lähiverkkoa täytyy yhdistää hiukan päälle sadan metrin
mittaista puhelinkaapelia pitkin.

Vaihtoehtoina näyttävät olevan VDSL tai HPNA 2.0 -pohjaiset modeemit.

> Ja kuinka edulliseksi arvioitkaan VDSL DSLAMin hinnan?

Esimerkiksi verkkokauppa.com:ssa Tertonin Master+Slave -pari maksaa
hiukan alle 600€.

Onko markkinoilla lainkaan 10Mbps HPNA-Ethernet -muuntimia? PC:hen
kytkettäviä 10-megaisia HPNA-laitteita näyttäisi kyllä olevan.

- Kalle

Matti Joutkoski

未读,
2002年10月26日 06:20:282002/10/26
收件人
Kalle Tuulos kirjoitti viestissä <3DB63999...@tuulos.net>...

> [...]
>
>Onko markkinoilla lainkaan 10Mbps HPNA-Ethernet -muuntimia? PC:hen
>kytkettäviä 10-megaisia HPNA-laitteita näyttäisi kyllä olevan.

HomePNA 2.0 kun on jäännyt asunon sisäiseen liikennöintiin, eikä
se ole Euroopassa saannut suurta jalansijaa, useat HomePNA 2.0-
Ethernet-muuntimet eivät ole edes CE-hyväksyttyjä. Joitain pareja
D-Link HomePNA 2.0-siltoja käytetty ja hyvin toimineet (kun vaihtaa
EC-powerin) pitkilläkin etäisyyksillä. Kaupalliseen käyttöön laitteista
ei luonnollisesti ole ilman CE-hyväksyntöjä. Eli kannattaa tarkistaa
se, jos vekottimia hankkimassa. Kaikki nettikauppiaat eivät tätä
puolestasi ehkä osaa tarkistaa...

ZyXEL VDSL-pari (P841/841C) osaa nykysillä FW:ksillä myös
10BaseS-siirtomuodon, jossa menee max 15Mbit/s kumpaankin
suuntaan. VDSL toimii luonnollisesti pidemmillä matkoilla (>400m)
paremmin, mutta tuo n. 100m ei sinäänsä ole mikään matka.

t. Joutkoski / Wintel

Petri Krohn

未读,
2002年10月26日 21:57:012002/10/26
收件人
"Kalle Tuulos" <kalle...@tuulos.net> wrote in message

Luulisi, että 10Base-T Ethernet kulkee tuon "hiukan päälle 100m", varsinkin
jos molemmissa päissä on kytkimet ja liikenne full-duplex.
Kannattaisi ainakin kokeilla, ennen kuin ryhtyy virittelemään noita muita
laitteta.

Petri Krohn

Kalle Tuulos

未读,
2002年11月18日 03:18:102002/11/18
收件人
Jatkumoa vanhalle:

> [...]
> liikkunut suoraan (kahden 10Mbps hubin välillä) tuon 4-lankayhteyden
> yli. Hubit kyllä (ledien perusteella) löytävät toisensa, mutta ping ei

Toiseen kytketyistä toimistoista toimitettiin ADSL-päätelaite (Nokian
4-eth-porttinen vehje) viime viikon lopulla. Kytkin tuon "siltapiuhan"
(jonka pituus siis toistasataa metriä, 70-luvun puhelinkaapelia) toisen
pään ADSL-purkkiin.

Ostin Biltemasta kaksi 5-porttista hubia (30€ kpl), toisen piti päätyä
talojakamoon ripiitteriksi ja toisen siltapiuhan toiseen päähän. Kävin
laittamassa siltapiuhan toisen pään hubin paikalleen ja kytkin koneet
siihen. Tarkoituksena oli asentaa talojakamon hubi myöhemmin. Kytkin
yhden koneen päälle ja kappas, sehän saikin yhteyden ulkomaailmaan heti.
Jatkokokeet osoittivat, että yhteys toimi vallan mainiosti ilman
ripiitterihubia.

Näin ollen, case is closed, 10Mb eth-yhteys puhelinpiuhoja (>100m)
pitkin onnistui vallan mainiosti halvalla kalustolla. Kiitän kaikkia
kommenteista.

- Kalle

0 个新帖子