Uusi ADSL2+ reititin?

Otto J. Makela

Tarve: ADSL-linjan liittäminen kotiverkkoon, NAT/palomuuraus, sekä
langattoman verkon tuottaminen asuntoon tiiviisti asutulla alueella.

Ennestään on: TeleWell TW-EA510 V.2 jonka suurimmat puutteet ovat
ilmasalauksen heikkous (ei tue WPA2) ja ajoittainen resetointitarve.

Sain käsiini käytettynä vähän käytettynä Buffalon paketin, jossa on
varsin geneerisen oloinen pieni ADSL2+ reititin BB-ADSL2+ (pohjassa
lukee Askey RTA1310) sekä Buffalo WHR-G54S langaton reititin.
Näiden idea on olla liitettynä toisiinsa ethernetillä.

Mitä sanotte, kannattaako tätä komboa mielestänne ryhtyä nysväämään
vai kannataako suoraan hankkia jotain uutta tilalle? Mikäli mennään
uuden hankintaan, mitä suosittelette hankittavaksi?

--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, FAX: +358 42 7655772, ICBM: 60N 25E */

Ari Yrjölä

o...@iki.fi (Otto J. Makela) writes:

> [...]
> lukee Askey RTA1310) sekä Buffalo WHR-G54S langaton reititin.
> Näiden idea on olla liitettynä toisiinsa ethernetillä.

Tuo WHR-G54S on hyvä kotiverkon NAT+WLAN-purkki, kunhan asennat
siihen ensin Tomato-firmiksen
http://www.polarcloud.com/tomato/

Tomato osaa myös WPA2-salauksen, toisin kuin Buffalon oma surkea firmis.

Otto J. Makela

a...@nospam.invalid (Ari Yrj�l�) wrote:

> Tuo WHR-G54S on hyv� kotiverkon NAT+WLAN-purkki, kunhan asennat

> siihen ensin Tomato-firmiksen
> http://www.polarcloud.com/tomato/
>

> Tomato osaa my�s WPA2-salauksen, toisin kuin Buffalon oma surkea firmis.

Asentaisin kernaasti, mik�li purkissa oleva softa suostuisi sen
lataamaan. Syyst� tai toisesta homma toimii vain siltausmoodissa,
jolloin laitteen osoite on 192.168.11.100, "auto" -asennossa mit��n ei
l�ydy osoitteesta 192.168.11.1 (laite kyll� arppautuu tuolle
osoitteelle, muttei sitten reagoi esimerkiksi pingiin eik� siell� tunnu
py�riv�n http-palvelua portissa 80).

http://en.wikibooks.org/wiki/Tomato_Firmware/Installation_and_Configuration#Via_OS_X.2C_Linux.2C_and_Other_Unix-based_OS.27s

Yritykseni toteuttaa n�it� reset/tftp-ohjeita kilpistyv�t:

% tftp 192.168.11.100 -v -m binary -c put tomato.trx
mode set to octet
Connected to 192.168.11.100 (192.168.11.100), port 69
putting tomato.trx to 192.168.11.100:tomato.trx [octet]
Transfer timed out.

Sigh.

Ville Hietarinta

On Wed, 22 Sep 2010 23:47:34 +0300, o...@iki.fi (Otto J. Makela) wrote:

>Asentaisin kernaasti, mikäli purkissa oleva softa suostuisi sen
>lataamaan. Syystä tai toisesta homma toimii vain siltausmoodissa,
>jolloin laitteen osoite on 192.168.11.100, "auto" -asennossa mitään ei
>löydy osoitteesta 192.168.11.1 (laite kyllä arppautuu tuolle
>osoitteelle, muttei sitten reagoi esimerkiksi pingiin eikä siellä tunnu
>pyörivän http-palvelua portissa 80).

Jos sen firmis tai asetukset on jotenkin rikki, niin mitä jos siihen
yrittäisi ensin päivittää Buffalon viimeisimmän firmiksen (jos edes .100
-osoitteen kautta pääset http:llä kiinni), ja sitten vasta Tomaatti kun
purkki toimii?

Jos purkin resetointi alkutilaan ei tuonkaan jälkeen auta, niin ehkäpä se
on jotenkin rikki?

...ja kyllä Buffalon firmiksestä AES-salaus löytyy...

> [...]
>
>Yritykseni toteuttaa näitä reset/tftp-ohjeita kilpistyvät:

>% tftp 192.168.11.100 -v -m binary -c put tomato.trx

Olethan pannut merkille että Buffalo on virrankytkennän jälkeen vain
muutaman sekunnin recovery-tilassa jolloin firmwaren voi tftp:llä siihen
työntää. Tuon hetken ajan purkin IP on siis se 192.168.11.1.

Purkkeja olen päivittänyt muutaman kymmenen, mutta yhtään en ole edes
yrittänytkään bridge-moodissa...

Otto J. Makela

Ville Hietarinta <sand...@sci.fi> wrote:

> [...]
> se on jotenkin rikki?
>
> ...ja kyllä Buffalon firmiksestä AES-salaus löytyy...

Tilanne siis on, että en kertaakaan ole saanut purkista osoitteesta
192.168.11.1 ping-vastausta (johtuneeko nettiasetuksista tms?),
arp-vastaus kuitenkin näyttää ilmestyvän, eli jotenkin se reagoi.

Mikäli purkin pohjassa oleva kytkin on asennossa "bridge", se asettuu
osoitteeseen 192.168.11.100 ja olenkin siinä asennossa tehnyt
kertaalleen firmware-päivityksen viralliselle Buffalon softalle.

> [...]
> siihen työntää. Tuon hetken ajan purkin IP on siis se 192.168.11.1.
>
> Purkkeja olen päivittänyt muutaman kymmenen, mutta yhtään en ole edes

Tähän "muutamaan sekuntiin" osuminen on täysin onnenkauppaa, kun en saa
pingiä menemään läpi...

Sigh^2

Otto J. Makela

> [...]

> se on jotenkin rikki?
>
> ...ja kyllä Buffalon firmiksestä AES-salaus löytyy...

Tilanne siis on, että en kertaakaan ollut saanut purkista osoitteesta
192.168.11.1 ping-vastausta, arp-vastaus kuitenkin näytti ilmestyvän,
[...]

Nyt kun mietin asiaa tarkemmin, tajusinkin missä vika taisi olla:
nettiasetukseni eivät olleet täysin samat kuin esimerkissä, en tullut
ajatelleeksi että Buffalon kiinteän osoitteen netmask on myös
suppeampi => paluupaketit eivät löydä perille.

Kokeilen tänä iltana hommaa uudestaan.

Anssi Saari

o...@iki.fi (Otto J. Makela) writes:

> Tähän "muutamaan sekuntiin" osuminen on täysin onnenkauppaa, kun en saa
> pingiä menemään läpi...

Jotta tuo onnistuisi tftp:llä, niin siinähän yleensä laitetaan niin
että se lähettää pakettia koko ajan uudestaan, komennolla rexmt 1. Tuo
on sitä ATK:ta missä paino on sillä A:lla...

Disclaimer, ihan vähään aikaan en ole kyllä tftp:tä käyttänyt,
viimeksi taisin päivittää Linksysin purkkia 2005...

Otto J. Makela

o...@iki.fi (Otto J. Makela) wrote:

> [...]
> ajatelleeksi että Buffalon kiinteän osoitteen netmask on myös
> suppeampi => paluupaketit eivät löydä perille.

Ja siinähän se vika oli. Nyt homma toimii varsin mallikkaasti,
Tomato vaikuttaa pätevältä softalta.