Miksi Wehon WLAN reititin katkoo yhteyden?

Otto Suihi

Anteeki ensinnäkin crosspostaus.

Welhon uuden 40 Megasen mukana tuli Ciscon Eurodocsis 3.0 mukainen
kaapelimoodeemi sekä A-linkin WNAP 4-porttinen WLAN purkki.

Olen yrittänyt ottaa NAT:ia poispäältä, jotta minun olisi helpopi käyttää
koneita kodin ulkopuolelta. Ongelma on kuitenkin jos natin ottaa pois
päältä, niin yhteys langattomiin (win7) koneiseen katkeaa noin vartin
kuluttua. Samaan WLAN-purkkiin kytketty langallinen pöytäkone pääsee
edelleen nettiin vaikka yhteys on katkennut langattomiin.

Natittomassa tilassa koneet saavat IP:n muotoa 212.xx.xx . joka näyttää
tulevan noilla Welhon ED 3.0 yhteensopivilla kaapelimodeemeilla. Ennen oli
IP muota 86.xx.xx.

Jos Natin ottaa pois niin koneet saavat perinteisen 192.xx.xx muotoisen
osoitteen.

Mikä tässä mättää? Joskus mulla oli Welhon Motorola Surboard 5100 ja siinä
perässä D-linkin DIR-301. Silloin ongelmaa ei ollut. IP pysi koneilla
päiväkausia samana ja vaikeutta etäyhteyden konisiin VNC-serverillä.

PW

9.4.2010 12:03, Otto Suihi kirjoitti:
> [...]

> perässä D-linkin DIR-301. Silloin ongelmaa ei ollut. IP pysi koneilla
> päiväkausia samana ja vaikeutta etäyhteyden konisiin VNC-serverillä.

Käytä sitä vanhaa D-link DIR-301:tä, kun yhteysnopeutesi ei ole yli 100
Mbit/s.
Tuo A-link on tietääkseni gigabittireititin ja tarpeen suuremmilla
nopeuksilla.
Minulla reitittimenä D-link DIR-655.

Mikko Saukkoriipi

Vaikka reitittimessä on 100 megaiset portit se ei tarkoita että se
pystyy oikeasti siihen nopeuteen. Joskus vuosia sitten testattiin
Linksysin mallia niin se ei muistaakseni pystynyt parhaimmillaan kuin
johonkin 20 Mbit/s nopeuteen. Gigabitin reitittimessä olisi toivon
mukaan tehokkaammat sisuskalut.

PW

Helppo testata speedtest.net:llä, riittääkö reitittimen nopeus
nimellinen -20 % nopeuteen. Noissa nopeuksissa myös nettimittari toiminee.

PW <_._@_._> writes:

> Helppo testata speedtest.net:llä, riittääkö reitittimen nopeus
> nimellinen -20 % nopeuteen. Noissa nopeuksissa myös nettimittari
> toiminee.

En ole katsonut, mitä toi speedtest ihan oikeasti mittaa. Yleensä
noista rasioista loppuu ensin packets/second -teho kuin bits/second ja
voisin kuvitella, että tuo speedtest tekee helppoa kuormaa, jossa on
paljon dataa, mutta vähän paketteja. Ja sitten hankalammalla kuormalla
jossa tilanne on toisinpäin niin rasia saattaa hyytyä, jopa
pahastikin, vaikka speedtest näyttäisikin hyviä lukemia.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Joonas Jakala

"Otto Suihi" <e...@ole.ei> wrote in message

Mahtaako sulla olla jotenkin ne asetukset sekaisin. Tuo 192.168.xx.xx osoite
on nimittäin juurikin NAT osoite.

http://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation
In a typical configuration, a local network uses one of the designated
"private" IP address subnets (the RFC 1918). Private Network Addresses are
192.168.x.x, 172.16.x.x through 172.31.x.x, and 10.x.x.x (or using CIDR
notation, 192.168/16, 172.16/12, and 10/8), and a router on that network has
a private address (such as 192.168.0.1) in that address space.

JJ
--
Bellum omnium contra omnes

Otto Suihi

"Joonas Jakala" <finni...@gmail.com> wrote in . Tuo 192.168.xx.xx osoite

> on nimittäin juurikin NAT osoite.

Just niin, kirjoitin väärin. NAT-tilassa osite on tuota 192.xx-muotoa

Donkey Hottie

Missä on ja missä ei. Itsellä on 10.xx-muotoa. Se tosin ei tule siitä
modeemista, vaan on oma DHCP-serveri linuxissa.

--
You are fighting for survival in your own sweet and gentle way.