Janne Numminen
Toi johtunee siitä, että ohjelmissa helpoin tapa pyöristää luku, on lisätä
siihen 0,5 ja ottaa sitten kokonaisosa tuloksesta. Luulisin.
--
- Warp. -
Taisi olla HY:n fysiikan PKI:n labramoniste kun selitti jotain
tuonnepäin. Idea oli, että esim. jos
0.445 pyöristetään 0.45:een ja sitten joku päättää pyöristää
lisää, niin ollaan jo 0.5:ssä, ja ennen pitkää 1:ssä.
Sen välttämiseksi 0.445 piti pyöristää 0.44:ään, jonka viimeinen
numero siis on parillinen.
--
Sampo Smolander................................Sampo.Smolander@Helsinki.fi
http://www.helsinki.fi/~ssmoland/.........huone 7009....puh (09) 708 59116
Perinnöllisyystieteen osasto....Biotieteiden laitos....Helsingin yliopisto
> [Pyöristäminen puolivälistä parilliseen?] johtunee siitä, että
> ohjelmissa helpoin tapa pyöristää luku, on lisätä siihen 0,5 ja
> ottaa sitten kokonaisosa tuloksesta. Luulisin.
Parilliseen pyöristämistä suositellaan siksi että pyöristyksistä
syntyvä yhteisvirhe on sillä tavalla pienempi kuin silloin kun
pyöristetään aina samaan suuntaan.
Ohjelmissa helpoin tapa on käyttää ohjelmointikieleen sisältyvää
tilanteeseen sopivaa pyöristystä. Tarjolla voi olla lattia, katto,
katkaisu kohti nollaa, ja pyöristys lähimpään. Viimeinen pyöristää
rajatapaukset parilliseen numeroon.
--