Maxwellin yhtälöistä.

Matti Lehtiniemi

Kun asun täällä Otaniemessä niin tulee kaljoteltua tuossa rannassa
muutamia kaljoja melkein säännölisesti muutaman sadan metrin päässä
fysiikan laitoksesta.
Opiskelin itsekin siellä muutamia kursseja, mm. neuroverkkojen perusteet
20 vuotta siten.En tiedä onko tuo paikan läheisyys innostanut minua
alitajuntaisesti, sillä olen tutkinut hieman Maxwellin yhtälöitä eilen
ja tänään.

Tämmöiselle helpon elämän sankarille tuli mieleen, että mikäköhän olisi
optimaalinen tapa opettaa (ja itse oppia) miten nuo yhtälöt toimivat.

Osui tämmöinen video kohdalle , mistä näkee divergenssin toiminnan
kätevästi:

https://www.youtube.com/watch?v=0jW74lrpeM0

Eikö nämä (hankalahkot) yhtälöt kannattaisi opettaa noin ?
Eli siirretään ongelma kolmiuloitteisesta tasosta kaksiuloitteiseen.
Eli kun opetetaan divergenssi, niin ensiksi opetettaisiin se käyrän ja
pinnan avulla(eikä pinnan ja tilavuuden avulla)
Katsoen miten vesi liikkuu kohti ammeen nielua.

Tässä on hyvä linkki siihen miten Curl -toimii.(olike se nyt roottori
suomeksi)
https://mathinsight.org/curl_subtleties

Tuosta kannnatta oppia makroskooppisen ja mikroskooppisen pyörimisen
ero.(Curl on siis mikroskooppinen pyöriminen)

Eikö tuohon sopisi myös samanlainen kaksiuloitteinen vesi -esimerkki ?
joku vesipyörre esimerkiksi ,johon sitten kiinnitetään värikäs
rantapallo pyörimään.

Mielestäni en näitä asioita koskaan kunnolla oppinnut(eikä kovin moni
muukaan päätellen matematiikan peruskurssi T2:sen arvosanoista)
Näihin olisi mielenkiintoista löytää idiootti-yksinkertainen,
idiootti-tehokas tapa oppia(tai opettaa) Maxwellin yhtälöt.

En usko että osaan vieläkään kunnolla tuota curl-puolta.Olisiko jotain
hyviä linkkejä ?

Esim ympyrän pinta-alan derivaatta on ympyrän kaari.Pallon tilavuuden
derivaatta on pallon pinta-ala.Näitä kannattaa jotenkin idiootti
-yksinkertaisesti hahmottaa jos haluaa oikeasti asiat oppia.Samalla
asiat on helppo muistaa
Kuution sivujen pinta-ala on myös kuution tilavuuden derivaatta, jos
kuution tilavuus lasketaa keskipisteestä reunaan olevan säteen avulla.
(Nämä asiat on kätevä tietää Greenin ja Stokesin lauseiden hahmotuksen
yhteydessä)

Matti

Matti Lehtiniemi

> En usko että osaan vieläkään kunnolla tuota curl-puolta.Olisiko jotain
> hyviä linkkejä ?

Osui aika selkeä video kohdalle:
https://www.youtube.com/watch?v=AWI70HXrbG0&t=2437s

Ihmetyttää miten hankalasti itse olen joskus näitä opetellut, kun en
pystynyt heräämää aamu-luennoille.Jotenkin kirjoista yritin opetella ja
sitten laskuharjoitus-papereista.Ei ihme että oli hankaluuksia.

Tarpeeksi helppoja ja yksinkertaisia videoita youtubesta niin näiden
asoiden opettelu on lastenleikkiä.

Jos nämä asiat oikein kunnolla haluaisi oppia niin pitäisi tehdä
harjoitustehtäviä.Ja sitten pitäsi olla motiivi opetella asiat.

Eihän näillä(kään) asioilla ole mitään merkitystä ennen kuin
luotonlaajennus on kielletty ja himoverotus poistettu jolloin
teknilliselle tieteelle olisi taas sijaa yhteiskunnassamme.

Matti

Matti Lehtiniemi wrote:
> Osui aika selkeä video kohdalle:
> https://www.youtube.com/watch?v=AWI70HXrbG0&t=2437s

Miksi olet linkittänyt sen alkamaan lähes lopusta?

> Ihmetyttää miten hankalasti itse olen joskus näitä opetellut, kun en
> pystynyt heräämää aamu-luennoille.Jotenkin kirjoista yritin opetella
> ja sitten laskuharjoitus-papereista.Ei ihme että oli hankaluuksia.

Katsoin tuota videota muutaman minuutin, näkyy selittävän jotain siitä miten
sähkövirta aiheuttaa magneettikentän johtimen ympärille, ja ottaa heti
perään tapauksen, jossa se virta pistetään kulkemaan kondensaattorin läpi.

> Tarpeeksi helppoja ja yksinkertaisia videoita youtubesta niin näiden
> asoiden opettelu on lastenleikkiä.

No osaatko tuon videon katsottuasi kertoa, minkälainen magneettikenttä
muodostuu kondensaattorin kohdalle, kun tarkastelemme
a) kytkentäkaaviossa näkyvää teoreettista levykondensaattoria
b) reaalimaailmassa esiintyviä kondensaattoreita
?

> Jos nämä asiat oikein kunnolla haluaisi oppia niin pitäisi tehdä
> harjoitustehtäviä.Ja sitten pitäsi olla motiivi opetella asiat.

Sähköopin perusteethan opittiin jo peruskoulun fysiikan tunneilla. Btw, noin
51 minuutin kohdalla tyyppi alkaa puhua valonnopeudesta. Evoluutioryhmässä
lähes 20 vuotta sitten eräs henkilö yritti kovasti todistella nimenomaan
noihin Maxwellin yhtälöihin perustuen, että valonnopeus on vakio, ja kovasti
solvasi kreationisteja. Kunnes sitten kaivelin ison kasan uutisia ihan
teidän evolutionistien omiin uutisiin ja papereihin, joissa kerrottiin
kuinka teikäläisen omien tutkimusten(kin) mukaan valonnopeus ei ole vakio,
ja samalla tuli esille, että monet muutkaan vakioina pidetyt fysiikan
suureet eivät olekaan vakioita.

> Eihän näillä(kään) asioilla ole mitään merkitystä ennen kuin

Ihan varmasti sillä, että onko eräät fysiikan perusväitteet oikeita vai
vääriä, on paljonkin merkitystä. Uutinen vuodelta 2013
https://www.livescience.com/29111-speed-of-light-not-constant.html
ja 2015
https://www.sciencenews.org/article/speed-light-not-so-constant-after-all

> luotonlaajennus on kielletty ja himoverotus poistettu jolloin
> teknilliselle tieteelle olisi taas sijaa yhteiskunnassamme.

Mitä on "teknillinen tiede"? Mitä se sanoo esim hienorakennevakion (tai mitä
fine structure constat onkaan suomeksi) muuttumisesta? "... research
purportedly showing that fundamental constants of nature may have changed,
including the fine structure constant, .."
https://creation.com/have-fundamental-constants-changed-and-what-would-it-prove

The only thing that appears to be evolving is 'evolution,' and it's becoming
more and more absurd.

Matti Lehtiniemi

> Miksi olet linkittänyt sen alkamaan lähes lopusta?

Ai tosiaan, tuo lopussa oleva 2437s taitaa tarkoittaa sekunteja alusta.
Olin katsonut videota tabletilla ja sitten kun jatkoin katsomista
tietokoneella, en huomannut että linkkirivillä oli perässä 2437s

> [...]
> a) kytkentäkaaviossa näkyvää teoreettista levykondensaattoria
> b) reaalimaailmassa esiintyviä kondensaattoreita

Ei kondensaattorissa mitään magneettikenttää ole.Sähkövirta ja virran
muutos aiheuttaa magneettikentän.
Kyllä minä olen kondensaattoreita juottanut paikalle, jos yrität vihjata
etten tiedä mikä on teorian ja käytännön ero.

Ollaan tässä kavereiden kanssa puhuttu, että valtaeliitti on kussut
tavallisia suomalaisia silmään 6-7 kuukautta.Niillä on jotain
(puoli)salaisia härskejä systeemejä , joilla ne jakaa rahaa
toisilleen.Mitä tyhjästä painetaan ja otetaan pois kohtuuttoman kovalla
verotuksella.

Meillä on niin härski hallinto että se on aivan sama mitä minä
tutkin,oli se huippuarvokasta tai vähemmän arvokasta, se voidaan aina
tulkita valtaeliitin toimesta ihan miten vaan, vaikka täysin arvottomaksi.

Homma menee niin ,että jokaista kymmentä hieman yksinkertaista
Helsinkiläistä lakimiestä ja ekonomia kohden on yksi teknillisesti
itseään kyvykkäänä pitävä teknillisen korkeakoulutittelin suorittanut
ihminen, joka sitten kuvittelee tietävänsä mikä minun osaamisen taso on.

Tämä yksi ihminen selittää sitten näille kymmenelle ,että "Matti on tuon
ja tuon tason tyyppi,ei häntä tarvitse ottaa huomioon"
Jolloin he pääsevät jatkamaan luotonlaajennus-rahanpainantarikostaan ja
vallankäyttöään.

Todellisuudessa nämä yliopistoihmiset eivät ole kyllin älykkäitä
arvoimaan mikä on minun osaamisen tai älyn taso.

Aikanaan kun rakensin planeettasimulaatio-ohjelman ja ajattelin että
siihenhän voisi lisätä suhteellisuusteorian, tajusin ettei nämä
Enqvistit ja Valtaojat ole kyllin päteviä keskustelemaan näistä
asioista.Eikä muutkaan HY:n tai aalto-yliopiston ihmiset.

Ainoa reitti meillä eteenpäin on luotonlaajennuksen kieltäminen.Siten
saadaan raha ja valta päätymään oikeasti kyvykkäille ihmisille.

Sinun ja minun kaltaisia valtaeliitin vastustajia potkitaan aivan
vapaasti päähän, kunnes tämä NATO-roisto-eliitti on saatu kuriin.

Matti

Matti Lehtiniemi

Tutkin näitä asioita hieman lisää.

Tuosta videosta näkee miten vaikeita asioita nämä ovat ihmisille:
https://www.youtube.com/watch?v=X2_kkiLOEb4

Tuo tyyppi laittaa esimerkin, mutta ei näytä mitään tarkkoja
yksityiskohtia (kohdassa 17.16)

Eikö tuo ole kaiken lisäksi laskettu väärin , vaikka lopputulos on oikea.

Siis kuvassa olevan tason pinta-ala on (0,a,0) ristitulo (a, 0, a)
joka on a^2 (i) - a^2 (k)
Eli tuo on tason määrävä vektori , joka on kohtisuoraan tasoa vastaan.
Siitä kun otetaan yksikkövektori, eli jaetaan vektori vektorin
pituudella, saadaan (1/sqrt(2)) (i) - (1/sqrt(2)) (k)

Tästä yksikkövektorista kun otetaan pistetulo sähkökentän E0*(i) kanssa
saadaan (1/sqrt(2))* E0
Tämä luku voidaan ottaa integraalin ulkopuolelle , jolloin
integroitavaksi jää vain dA eli saadaan pinta-alaksi sqrt(2) * a^2

Integraalin ulkopuolella oleva (1/sqrt(2)) kumoaa integroinnin tuloksena
tulleen sqrt(2):n jolloin tulokseksi jää E0 * a^2 :seen mikä on oikea
lopputulos.

Eikö nämä kaikki pieneet vaiheet olisi pitänyt näyttää opetusvideolla ?
Siis kyseess oli _opetusvideo_ , ei mikään tieteellinen luento.

Pitää vaan löytää oikeat videot , eiköhän tämä asia aika helposti aukea
minulle.On jo itse asiassa aika pitkälle auennut.

Olen tässä yrittänyt selvitä kesän leppoiluista ja kaljotteluista hieman
selväjärkisempään toimintaan.Tein viime kevään matematiikan laajan YO:n
tehtävistä 7 ensimmäistä ja sain kaikki oikein.
Tuntuisi järki pelaavan aika terävästi vaikka kieltämättä on tässä viime
vuosina tullut kaljoteltua hieman liikaa.(onneksi vain kaljoteltua)

Matti

Matti Lehtiniemi wrote:
> [...]
> alusta. Olin katsonut videota tabletilla ja sitten kun jatkoin
> katsomista tietokoneella, en huomannut että linkkirivillä oli perässä

Sitä se luotonlaajennus teettää.

> Ei kondensaattorissa mitään magneettikenttää ole.Sähkövirta ja virran
> muutos aiheuttaa magneettikentän.

Mihin se kondensaattorin läpi kulkevan virran aiheuttama magneettikenttä
menee, jos kondensaattorissa ei ole mitään magneettikenttää??? Ja huom, minä
en alunperin kysynyt "kondensaattorissa" vaan tulla kukee "kondensaattorin
kohdalle".

> Kyllä minä olen kondensaattoreita juottanut paikalle, jos yrität
> vihjata etten tiedä mikä on teorian ja käytännön ero.

Muistithan laittaa elkot oikeinpäin? Ja eräässä firmassa jouduttiin
vaihtamaan muovikuoriset 100nF (tjps) kondensaattorit keraamisiin, osaatko
arvata miksi?

> Ollaan tässä kavereiden kanssa puhuttu, että valtaeliitti on kussut
> tavallisia suomalaisia silmään 6-7 kuukautta.Niillä on jotain

Vasta 6 tai 7 kuukautta?? Suomihan on ollut olemassa yli 100 vuotta.

> (puoli)salaisia härskejä systeemejä , joilla ne jakaa rahaa
> toisilleen.Mitä tyhjästä painetaan ja otetaan pois kohtuuttoman
> kovalla verotuksella.

Bensan hinnasta suurin osa on veroa, ollut jo kymmeniä vuosia, täysin
kohtuutonta, mutta eipä näytä ketään oikeasti kiinnostavan.

> [...]
> Enqvistit ja Valtaojat ole kyllin päteviä keskustelemaan näistä
> asioista.Eikä muutkaan HY:n tai aalto-yliopiston ihmiset.

Siitäs kuulitte!

Matti Lehtiniemi

TJT2 kirjoitti 20.7.2020 klo 9.53:

> Vasta 6 tai 7 kuukautta?? Suomihan on ollut olemassa yli 100 vuotta.

Ei nyt jaksa keskustella kesähelteillä mistään aivo-toimintaa vaativasta.
Mutta minun mielestä viime kesänä kun tuon kirjoitin ,oli juuri noin
tapahtunut.
Yksi kaveri kuoli helmikuussa 2019, samaan aikaan kuin Matti Nykänen ja
Olli Lindholm.

Suomalaisilta yritetään ja onnistuttu ottamaan itsenäisyys ja ylpeys pois.
Suvakkiämmät ja Helsinkiläinen eliitti ei halua että suomalaiset miehet
ovt vallassa.He haluavat itse olla vallassa.
Helsingistä on tehty eurooppalainen kaupunki joka on enemmän eurooppaa
kuin Suomea.
Sen huomasi toukokuussa kun kävin Tampereella.Tuntui että olisi
siirtynyt ulkomailta Suomeen.

Tässä on hyvin vaikea estää enää meitä riistävää
liittovaltiota.Toivottavasti onnistutaan siinä.

Matti

Heikki Heinonen

Kyllä se onnistuu mutta taas pitää tappaa hirveä määrä vassareita.