otasonaattorin tuoton laskeminen ?

mara

Elektroniikka-alueella on keskusteltu kaivoveden ja ilman otsonoinnista.
Asia alkoi kiinnostaa, koska tupakoin sisätiloissa ja ajattelin väkertää
jonkinlaisen laitteen itse.

http://www.ceruleeni.fi/Ba.html
Nuo pienimmät sisäilman otsonointiin tarkoitetut laitteet toimivat
todennäköisesti ? UV-lampun ohi kierrätetyllä ilmalla.

Aloitan kokeilut 9W 254nm UV-lampulla ja tuulettimella, mutta arveluttaa
tuo otsonin määrä.
Kyselin elektroniikkapuoleltakin jo, josko joku osaisi sanoa, miten
otsonin tuotto voidaan määritellä.

Kuukelilla löytää asiasta jos jonkinmoista tietoa, mutta tuota
tuottolaskelmaa en ole löytänyt.
Eli onko ylipäätään olemassa jotain kaavaa, jonka perusteella voisi
etukäteen määritellä otsonin tuoton ?

mara

Tuomas Yrjövuori

mara wrote:

> Kyselin elektroniikkapuoleltakin jo, josko joku osaisi sanoa, miten
> otsonin tuotto voidaan määritellä.

Tuskinpa sitä liikaa on, jos ei haise liikaa. Kyllä. Otsonin hajun oppii
tunnistamaan täydellisen helposti. Haisee hiukan samantapaiselle kuin
kloorikaasu, mutta ei kuitenkaan ihan.

Kun ulkona on kova pakkanen ja sisätiloissa revit päältäsi akryylisen
"villa"paidan, niin otsonin haju on uskomaton.

Sori, tämä ei ollut kovinkaan fysikaalinen vastaus :-)

--
Tuomas Yrjövuori

mara

Tuomas Yrjövuori wrote:

> Tuskinpa sitä liikaa on, jos ei haise liikaa. Kyllä. Otsonin hajun
> oppii tunnistamaan täydellisen helposti. Haisee hiukan samantapaiselle
> kuin kloorikaasu, mutta ei kuitenkaan ihan.

Löytämäni info sanoi samaa, ja olen itsekin samaa mieltä. Käytössäni on
kopiokone jostain ajanlaskumme alkupuolelta, joten otsonin haju on kyllä
tuttu.
Laskukaavaa lähdinkin hakemaan oikeastaan sen vuoksi, että kaupallisessa
esitteessä sanotaan, että laite ei _voi_ tuottaa otsonia yli raja-arvojen.

Miten siis voidaan taata tuottomäärä alle sallittujen raja-arvojen
kaikissa tilanteissa, kuten esite väittää ?
Otsonin muodostuminen riippuu esim. lämpötilasta, ja jos esim. huoneen
lämpötila nousee, nousee myös otsonimäärän tuotto. Mikäli ilmanvaihtoa
ei ole, käsittääkseni määrä silloin vain lisääntyy kaiken aikaa ja
raja-arvo lähestyy ja lopulta ylittyy.

Otsonin puoliintumis- vai onko se olemassaoloaika on 30 min, jonka
jälkeen se muuttuu - niin miksi se sitten muuten muuttuu? - ja täten
otsonin määrä ei lisäännykään rajattomasti.
Tämä 30 min on se aika, jonka aikana muodostuvan otsonin määrä pitäisi
saada selville ja onkin varmasti jollain tapaa selville saatavissa.

Kun lukee tuota otsonointiasiaa niin veden otsonointihan tapahtuu
periaatteessa samalla tavalla. Johdetaan otsonoitua ilmaa veteen, joka
siten muuttaa koostumustaan jollain tapaa.
Mitenkähän tuollaisessa vedessä vielä "kuolemattomana" oleva otsoni
sitten vaikuttaa juojaansa, vaiko mitenkään ?

mara

Tuomas Yrjövuori

mara wrote:

> Mitenkähän tuollaisessa vedessä vielä "kuolemattomana" oleva otsoni
> sitten vaikuttaa juojaansa, vaiko mitenkään ?

Tuskinpa käytännössä mitenkään.

--
Tuomas Yrjövuori

Marko Hyttinen

hei,
Otsonituoton laskeminen pelkän UV-lampun tehon perusteella ei onnistune.
Otsonin tuottoon vaikuttaa lampun ohi kulkeva ilman määrä ja pitoisuuteen
tietenkin huoneiston ilmanvaihtokerroin. Ilman "puhdistaminen" otsonilla on
käsittääkseni peräisin amerikasta (kuinkas muutenkaan) ja terveysalan
ihmiset eivät sitä suosittele. Ensinnäkin otsoni itsessään on haitallista ,
mutta otsonoinnin aikana syntyneet välituotteet (erittäin pysymättömiä)
vieläkin haitallisempia. Lisäksi hapetusreaktioissa muodostuu myös
aldehydejä mm. formaldehydiä ja karboksyylihappoja. UV-lampulla otsonin
tuottoa on vaikea hallita ja htp pitoisuudet ylittyvät helposti. Pitoisuuden
ja tuoton laskeminen onnistuu helposti otsonianalysaattorilla, mutta ihan
vain kotitarvekäyttöön laitteen hinta on hieman kalliinpuoleinen (n. 10
000e).

Veden puhdistaminen otsonilla on eri juttu.

t. Marko

optimistx

"mara" <mm.kOTAISOTK...@dnainternet.net> kirjoitti
viestissä:3E92D04B...@dnainternet.net...

> Mitenkähän tuollaisessa vedessä vielä "kuolemattomana" oleva otsoni
> sitten vaikuttaa juojaansa, vaiko mitenkään ?
>
> mara

Kuollut otsoni taitaa olla happea, O2. En pitäisi sitä kovin haitallisena.
Tai mistäs sitä tietää..
(idea vapaasti käytettävissä huuhaaryhmissä ja iltalehtien lööpeissä:
'Happea ei olekaan todistettu vaarattomaksi ihmisille!).

SJ.

optimistx wrote:

> (idea vapaasti käytettävissä huuhaaryhmissä ja iltalehtien lööpeissä:
> 'Happea ei olekaan todistettu vaarattomaksi ihmisille!).

Eipä niin. Itse asiassahan happi ei todellakaan ole vaaratonta ainetta,sillä
suurina pitoisuuksina se, öh, hapettaa aikasen hirmuisesti.

-sampsa

Hannu Koskenvaara

optimistx wrote:

> (idea vapaasti käytettävissä huuhaaryhmissä ja iltalehtien lööpeissä:
> 'Happea ei olekaan todistettu vaarattomaksi ihmisille!).

Noihin käyttötarkoituksiin väite toki sopii. Tieteellisemmistä
julkaisuista voi sitten jokainen lukea, että happi on jo iät ja ajat
sitten todistettu myrkylliseksi liian suurina pitoisuuksina. Asialla on
suuri merkitys ainakin sukelluskaasuja valittaessa, jos on tarkoitus
sukeltaa riittävän syvälle.

Hannu Koskenvaara

optimistx

"Hannu Koskenvaara" <hannunro...@netscape.net> kirjoitti
viestissä:3E951704...@netscape.net...

no no pojat :)

jos tuolle linjalle lähdetään, niin eiköhän vesi, h2o, liene niitä
ihmissuvulle vaarallisimpia aineita. Siihen on moni hukkunut.

Jos asiallisesti katsotaan esim. uima-altaan puhdistamisessa syntyvän
otsonin muuntumista hapeksi, niin kyllä siinä täytyy aika harvinainen
tilanne olla, että saisi vaaratilanteen syntymään.

Sampo Smolander

In sfnet.tiede.fysiikka optimistx <opti...@hotmail.com> wrote:
> "Hannu Koskenvaara" <hannunro...@netscape.net> kirjoitti

> jos tuolle linjalle lähdetään, niin eiköhän vesi, h2o, liene niitä

> ihmissuvulle vaarallisimpia aineita. Siihen on moni hukkunut.

Mutta happi oli (vääränlaisina annoksina) eläville otuksille
vaarallista jo silloin kun kaikki elämä vielä eli vedessä,
ja hukkumista ei siis vielä ollut keksitty.

optimistx

"Sampo Smolander" <sampo.smol...@helsinki.fi> kirjoitti
viestissä:b75rqq$329$2...@oravannahka.helsinki.fi...

Pääsemmekös leikittelemään vielä kauemmaksi huoneilman puhdistuksen
tuloksena syntyvän otsonin muuttumista hapeksi? Huoneilmasta on noin
viidennes happea. Jos lisäämme siihen muutaman pico- tai mikrogramman
otsonia, joka muuttuu hapeksi, niin onko syytä pelotella lapsia ja
lapsenmielisia kaameilla seurauksilla? Tietysti voimme huumorimielessä
siirtää keskustelun vaikka Hubblen teleskoopin linssien
päähänputoamisriskeillä pelotteluun, mutta... no joo, annetaan olla :)

Juha Lyytikäinen

Minunkin kokeilut ovat nyt prototyyppiasteella. Omassa systeemissä
on purettu Philips HPL-N 50W lampusta elohopeapurkausputki. Putken
laitoin sarjaan 55W-65W kuristimen kanssa ja sijoitin sen 1/2
litran muovipullosta leikattuun sylinteriin. Sylinterin sisäpuolen
päälystin alumiinifoliolla. Ja koko komeus PC-powerikoteloon
niin että tuuletin imee ilmaa sylinterin läpi. Ainakin otsoni
alkaa haisemaan heti kun laitteen käynnistää.

Nyt pitäisi jollain tavalla arvioida paljonko tuo tuottaa
otsonia. Onnistuiksikohan tuo esim. näin : Laite toimimaan
huoneeseen ja mittaisi ajan milloin otsoni alkaa haisemaan.
Laskisi sitten huoneen tilavauuden ja arvioisi otsonin määrän
hajukynnyksen mukaan?

Kim Fallström

Nimimerkki optimistx kirjoitti:
> [...]

> viidennes happea. Jos lisäämme siihen muutaman pico- tai mikrogramman
> otsonia, joka muuttuu hapeksi, niin onko syytä pelotella lapsia ja

http://www.kolumbus.fi/pkymenilmanlaatu/ohjearvo.html

Tuon mukaan 110 mikrogrammaa otsonia kuutiossa ilmaa on terveyden-
suojelullinen raja-arvo Suomessa. Kasvillisuudelle sama raja on 65 ug/m^3.

Otsonille löytyy tälläiset:

http://www.occuphealth.fi/ttl/projekti/htp/perustelu/otsoni.htm
http://www.hankinozone.com/msds.html

Otsonin haistaa kun pitoisuus on noin 0.02...0.05 ppm. Mainittu 110 ug/m^3
terveysraja vastaa pitoisuutta 0.05 ppm. Varttitunnin altistuminen 0.2 ppm
pitoisuudelle voi aiheuttaa terveyshaittoja. Laserkirjoitin voi nostaa
huoneen otsonipitoisuuden 0.07 ppm tasolle

Otsonin myrkyllisyyttä voi halutessaan verrata syaanivetyyn (HCN),
jotta suuruusluokat tulisivat selvemmiksi.

http://www.occuphealth.fi/tt/OVA/kaliumsy.html

Työpaikan ilman haitalliseksi tunnettu pitoisuus (HTP) syaanivedylle on
10 ppm (15 minuutin ajan) eli 11000 ug/m^3. Puolessa tunnissa on henki
lähtenyt ihmisestä 135 ppm HCN-pitoisuuksilla. Teloitus kaasukammiossa
tapahtuu syaanivedyllä. Vertailun vuoksi 4.8 ppm otsonia tappaa puolet
rotista, jotka altistuvat sille neljän tunnin ajan ja 50 ppm on tappanut
ihmisen puolessa tunnissa. Mekanismi otsoni- ja syaanivetymyrkytyksissä
on toki erilainen, mutta otsoni ON myrkky.

Nenä ei ole kovin tarkka pitoisuuksien määritin. Jos huoneeseen tullessaan
haistaa otsonin muualla kuin otsonilähteen välittömässä läheisyydessä niin
otsonin pitoisuus on todennäköisesti liian suuri. Jos ionisaattorin
päästämä kaasu olisi otsonin asemasta ihmiselle vähemmän haitallista
mutta "paremmin tunnettua" syaanivetyä niin suhtautuminen vaaroihin
taitaisi olla toinen. Lastenhuoneen otsonilähde kuullostaa paljon
vähemmän ikävältä kuin lastenhuoneen syanidilähde.

Kim

optimistx

"Kim Fallström" <kfa+...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:3E971077...@iki.fi...

Kiitos Kim seikkaperäisestä selonteostasi.

Huomaan edellä kenties antaneeni aihetta mahdollisesti väärinymmärrykseen:
Kyllä pidän tietysti otsonia vaarallisena liian suurina määrinä, mutta
pointtini oli, että siitä syntyneen HAPEN lisäys huoneilmaan ei ole
vaarallista käytännössä. Vaikka siis kukaan ei olisi tieteellisen tarkasti
todistanut, että 0.000....01 prosentin happipitoisuuden muutos huoneilmassa
ON vaaratonta.

RPekka

"optimistx" <opti...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:QeSla.129$pq5...@read3.inet.fi...

Voi pyhä jysäys! Ei se huoneen happipitoisuus "otasonaattorin" ansiosta
nouse. Pikemminkin laskee kun osa O2 mollukoista muuttuu O3 mollukoiksi.

Otsonaattorin haittana ei siis ole hapen lisääntyminen vaan (yllättäen)
otsonin lisääntyminen. Sulje se lamppu riittävän suureen tilaan ja anna
tupakansavun kulkea siitä läpi. Mikäli otsoninhajua tuntuu vielä ulos-
tulevassa ilmamassassa lisää savua tai vähennä otsonintuottoa.

--
RPekka.

Juha Lyytikäinen

Kim Fallström wrote:

> http://www.kolumbus.fi/pkymenilmanlaatu/ohjearvo.html
>
> Tuon mukaan 110 mikrogrammaa otsonia kuutiossa ilmaa on terveyden-
> suojelullinen raja-arvo Suomessa. Kasvillisuudelle sama raja on 65 ug/m^3.

Kiitos näistä varoituksen sanoista. Otsoni on myrkyllistä ja
se pitää käyttäessä huomioida. Otsonaattoreita valmistavan
yrityksen sivuilta löysin tälläisen taulukon :

Ilman otsonipitoisuuksia (ppm = miljoonasosia)

.01- .015 Ihminen haistaa otsonin hajun
.01 - .5 Ilma metsässä (mäntymetsä harjulla)
.02 - .05 Ukkosen jälkeinen ulkoilma
.02 90% sisäilman bakteereista tuhoutuu
.05 FDA:n raja-arvo lääketieteellisille laitteille
.08 USA 8 h raja-arvo
.05 Suomi 8 h raja-arvo (Työterveyslaitos )
.2 Suomi 15 min raja-arvo (Työterveyslaitos)
.04 OSHA:n raja-arvo sisäilmalle
.12 EPA:n raja-arvo kaupunki-ilmalle
1.0 Ihmisen sietokyvyn taso

Tuossa kiinittää huomita se että vain vähän hajukynnystä
suurempi otsonipitoisuus riittää tappamaan 90% sisäilman
bakteereista. Desiffioiva vaikutus perustuu siihen että
otsoni O_3 hajoaa muotoon O_2 + O joista tuo yksiatominen
happi hapettaa saastetta ja saa yksisoluisten mikrobien
solukalvon hiili-hiili kaksoissidokset hajoamaan.

Tuolla mainittiin myös että otsonin puolittumisaika takaisin
hapeksi on noin 10 - 20 min. Onko tästä tarkempaa tietoa
miten nopeasti eri olosuhteissa otsoni hajoaa?

optimistx

"RPekka" <rpe...@pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:1lUla.192$pq5...@read3.inet.fi...

> [...]
> tupakansavun kulkea siitä läpi. Mikäli otsoninhajua tuntuu vielä ulos-
> tulevassa ilmamassassa lisää savua tai vähennä otsonintuottoa.

(punastellen, hämillään)

juu, huomaan puhuneeni epätäsmällisesti 'hapesta', kun tarkoitan ilmassa
olevaa 2-atomista happimolekyyyliä, ja otsonista, kun on puhe
3-molekyylisestä muodosta. Happeahan ne kaikki tietysti ovat, ja
1-molekyylinen myös.

Kun puhuin hapen myrkyllisyydestä, tarkoitin o2-muotoa, jota siis on
hengitysilmassamme noin viidennes.

Kun huoneilman otsonipitoisuutta lisätään esim. ionisaattorilla, niin
ymmärtääkseni osa o2-molekyyleistä muuttuu o3-molekyyleiksi eli otsoniksi .
Tällöin siis happiatomien o lukumäärä huoneessa ei muutu.

Kun sitten o3-molekyylit hajoavat o2+ o ja ennen pitkää o2:ksi niin nytkään
eivät huoneessa olevien happiatomien määrät muutu.

Uskaltaisikohan minä nyt päästelle ihan pikkusen pyhiä jysähdyksiä
palkkioksi virheeni osoittamisesta?

Oikaisusi on kyllä aiheellinen ja paikallaan. Jysähdyksillä tai ilman :)

optimistx

"optimistx" <opti...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:YtVla.227$pq5...@read3.inet.fi...

Voih, tänään ei onnistu mikään! molekyylinen. -------> atominen

(katsoo, onko housuissa sepalus auki....

voi ei, housut eivät ole jalassa!)

August Black

Olen koko ajan töissä. Minulle on tärkeää olla tuottava, tehokas ja että tuottavuudeni työntekijänä vain kasvaa. Päivätyöni ulkopuolella aloin lyödä vetoa urheilusta https://posido.com/fi/promotions, koska ajattelin, että se voisi olla loistava yhdistelmä hauskaa ja vapaa-aikaa pienellä rahalla. Onneksi en tarvitse siihen mitään taitoja.