Suhteellisuusteoriasta luotonlaajennukseen (was Re: Hörhöt taas vauhdissa.)

Otto J. Makela

Matti Lehtiniemi <matti.le...@remove-me.kolumbus.fi> wrote:

> Tämä kuuluisi oikeasti .fysiikkaan, mutta en tiedä lukeeko sitä kukaan
> ja tähän .politiikkaan mahtuu hyvin eikä tätäkään juurikaan lueta.

Crosspostaan kuitenkin sfnet.tiede.fysiikka, koska siellä juttu on edes
teoriassa kohdallaan.

> https://aamuset.fi/artikkeli/4943989
>
> "Tutkimusten tulokset myös osoittavat, että Albert Einsteinin yleinen
> suhteellisuusteoria on oikea teoria mustien aukkojen tutkimukseen,
> asia josta tähän asti on ollut eri mielipiteitä, Valtonen kiteyttää. "

(yllä olevassa urlissa tarvitaan kauttaviiva loppuun että toimii eli
https://aamuset.fi/artikkeli/4943989/ )

> Miten jälleen kerran suomalaiset yliopistoihmiset ovat todistaneet
> suhteellisuusteorian oikeaksi ?

Artikkeli tosin alkaa sanoilla "Kansainvälinen tutkimusryhmä" :-D

Tarkemmalla lukemisella käy ilmi että tutkimusryhmä tutki (Tuorlasta
käsin 1980-luvulla löydettyä) mustaa aukkoa OJ287 kiertävää luonnollista
satelliittia käyttäen CalTechin operoimaa Spitzer-avaruusteleskooppia.

Havainnot tuntuivat vahvistavan Stephen Hawkingin suhteellisuusteorian
pohjalta esittämän olettaman mustien aukkojen "sileydestä", samalla
tuoden vahvistusta oletukselle että kohde koostuu kahdesta toisiaan
kiertävästä mustasta aukosta joiden rataenergiaa häviää
gravitaatiosäteilyyn ja siten ne spiraloivat kohti toisiaan.

Our Spitzer observations are well consistent with the presence
of a nano-Hertz gravitational-wave emitting spinning massive
binary BH that inspirals along a general relativistic eccentric
orbit in OJ 287. These multi-epoch Spitzer observations provide
a parametric constraint on the celebrated BH no-hair theorem.
-- https://iopscience.iop.org/article/10.3847/2041-8213/ab79a4

> [...]
>
> Sitten se atomipommi-totuus löytyy sieltä jostain, tässä "helvetin
> lieskat": Kiihtyvyysvektorit f''(t) ovat helppoja kartassa, mutta
> monistossa M toinen derivaatta f''(t) indusoi paikallisesti pisteiden
> p ympäristöön hetkelliset helvetin lieskat.
>
> Ovatko nämä taas kehittäneet jonkun yliopistohörhöilyn korkeamman
> asteen, jonka perusteella he jakavat rahaa toisilleen ?
>
> Standardia luotonlaajennus-yhteiskunnan sosialistista keskustelua.
> Aivan kuin suoraan 70-luvun kommareiden keskusteluista.
> Hienolta kuulostavaa termiä termin perään.

Sieltähän se luotonlaajennuskin tuli, kaipasinkin jo sitä koska sehän
selvästi on kaiken maailman pahuuden, ja myös mustien aukkojen juurisyy.
Jatkot asetettu tämän mukaisesti.

Followup-to: sfnet.keskustelu.varaventtiili

--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */