Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Tarujen Troijaa etsimässä?

11 views
Skip to first unread message

Timothy Piper

unread,
Dec 16, 2002, 8:10:33 PM12/16/02
to
Muistaako kukaan lukeneensa artikkelia (varmaankin jostain lehdestä,
Tieteen Kuvalehti, Tiede-lehti tai Ultra-lehti, en ole varma, voi olla
myös jostain kirjasta tai netistä) tyypistä, joka etsi Troijaa
Suomesta?

Hän oli vakuuttunut, että Homeroksen Odysseus seikkaili Itämerellä
yms. ja etsi samankaltaisia paikkoja Suomesta, esim. uskoi Toijalan
olleen Troija jne.

Kiitos.

Miikka Lahti

unread,
Dec 17, 2002, 9:49:17 AM12/17/02
to

Timothy Piper wrote:


Jep, se oli joku italialainen tyyppi. Kaltio-lehdestä (linkki vähän
aiemmin historia-palstalla) löytyy lisää.

Tomi

unread,
Dec 17, 2002, 10:09:20 AM12/17/02
to
Miikka Lahti <miil...@cc.jyu.fi> wrote in news:3DFF396D...@cc.jyu.fi:

Yllätyksellisesti www.kaltio.fi. Otikossa oli jotain Gööttiläisisestä
historinakirjoituksesta tms.

--
T: Tomi

Teemu Kakkuri

unread,
Dec 19, 2002, 4:34:01 PM12/19/02
to
"Timothy Piper" <t...@stc.cx> kirjoitti
viestissä:a5e26e05.02121...@posting.google.com...

Juttu oli muutama vuosi sitten Ilta-Sanomissa. Troijaa hän ei etsinyt
Toijalasta, vaan Toijasta, joka on Kiskon kunnan taajama.


Repe Ruutikallo

unread,
Dec 23, 2002, 6:20:22 AM12/23/02
to
Oli siitä Hesarissakin. Kaveri oli tavattoman innostunut Kiskon Toijasta ja
oli muistaakseni löytänyt muitakin tarumaisia paikkoja Etelä-Suomesta.

Repe

"Teemu Kakkuri" <teemu....@kolumbus.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:atte3g$otr$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

Teemu Kakkuri

unread,
Dec 23, 2002, 12:29:05 PM12/23/02
to
"Repe Ruutikallo" <asiant...@surfeu.fi> kirjoitti
viestissä:au6rji$of4$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

>
> Repe
>
> "Teemu Kakkuri" <teemu....@kolumbus.fi.invalid> kirjoitti
> viestissä:atte3g$otr$1...@phys-news1.kolumbus.fi...
> > "Timothy Piper" <t...@stc.cx> kirjoitti
> > viestissä:a5e26e05.02121...@posting.google.com...
> > > Muistaako kukaan lukeneensa artikkelia (varmaankin jostain
lehdestä,
> > > Tieteen Kuvalehti, Tiede-lehti tai Ultra-lehti, en ole varma, voi
olla
> > > myös jostain kirjasta tai netistä) tyypistä, joka etsi Troijaa
> > > Suomesta?
> > >
> > > Hän oli vakuuttunut, että Homeroksen Odysseus seikkaili Itämerellä
> > > yms. ja etsi samankaltaisia paikkoja Suomesta, esim. uskoi
Toijalan
> > > olleen Troija jne.
> >
> > Juttu oli muutama vuosi sitten Ilta-Sanomissa. Troijaa hän ei
etsinyt
> > Toijalasta, vaan Toijasta, joka on Kiskon kunnan taajama.

> Oli siitä Hesarissakin. Kaveri oli tavattoman innostunut Kiskon
Toijasta ja
> oli muistaakseni löytänyt muitakin tarumaisia paikkoja Etelä-Suomesta.

Kirjoittaisipa aiheesta pidemmän kirjan, niin pääsisi ehdolle
Tieto-Finlandiaan. ;)


Paul Pekkarinen

unread,
Dec 29, 2002, 6:49:51 PM12/29/02
to
> Muistaako kukaan lukeneensa artikkelia (varmaankin jostain lehdestä,
> Tieteen Kuvalehti, Tiede-lehti tai Ultra-lehti, en ole varma, voi olla
> myös jostain kirjasta tai netistä) tyypistä, joka etsi Troijaa
> Suomesta?

Seura-lehdessä (mikäli oikein muistan) oli taannoin tästä juttu.

> Hän oli vakuuttunut, että Homeroksen Odysseus seikkaili Itämerellä
> yms. ja etsi samankaltaisia paikkoja Suomesta, esim. uskoi Toijalan
> olleen Troija jne.

Mielenkiintoinen ajatus, mutta todisteita voisi olla enemmän..
Troijanhan joku tässä löysi taannoin, tosin vähän etelämpää.

Olli J. Ojanen

unread,
Dec 30, 2002, 12:04:16 PM12/30/02
to
"Teemu Kakkuri" <teemu....@kolumbus.fi.invalid> wrote in message news:<au7h8d$ntk$1...@phys-news1.kolumbus.fi>...

>>
> Kirjoittaisipa aiheesta pidemmän kirjan, niin pääsisi ehdolle
> Tieto-Finlandiaan. ;)

.. ja Oulun yliopiston historian laitos olisi kiinnostunut uudesta
väitöskirjan tekijästä..

J(ust) a(nother) phet

unread,
Jan 3, 2003, 2:06:36 AM1/3/03
to

"Paul Pekkarinen" <pau...@mbnet.fi> wrote in message
news:8f2c2bbc.02122...@posting.google.com...

Troija on Toijalassa!
Oltiin kesällä kaljalla kaverin kanssa sen takapihalla ja otettiin siinä
aurinkoa niin kaverin koira kaivo sen esiin.
Ei oikein tietty mitä sille pitäis tehä, joten pistettiin se sitten
juhannuskokkoon.
Aattelin että nt se on pois päiväjärjestyksestä mutta kun menin vaimon
kanssa Tiimariin siellähän se kökötti hyllyllä.
Eikä vaan se vaan niitä oli kokonainen rivi. Sanoin ettet kyllä mun rahoilla
tommosta osta, mutta ostihan se.
Nyt se on mun takapihalla, ja naapurillakin on samanlainen.


Jouko Heyno

unread,
Jan 3, 2003, 8:25:52 AM1/3/03
to
"J\(ust\) a\(nother\) phet" <jap...@hushhushmail.com> wrote in message news:<0EaR9.23489$ZE1.4...@news1.nokia.com>...

> "Paul Pekkarinen" <pau...@mbnet.fi> wrote in message
> news:8f2c2bbc.02122...@posting.google.com...

> > Mielenkiintoinen ajatus, mutta todisteita voisi olla enemmän..


> > Troijanhan joku tässä löysi taannoin, tosin vähän etelämpää.
>

Odysseia on siitä mielenkiintoinen teos, että siihen voi suhtautua
kahdella perustavasti eri tavalla. 1) Kyseessä on fiktiivinen
sankarirunoelma. Tässä tapauksessa kysymys on irrelevantti. 2)
Kyseessä on runomuotoinen kertomus tapahtuneesta, Raamatun tai
vaikkapa Beowulfin tapaan. Tämä vaihtoehto, joka on
historiantutkimuksellisesti mielenkiintoisempi, avaa todella
mielen´kiintoisia näkymiä.

Vaihtoehto 2, Odysseian tulkitseminen tapahtumakertomukseksi,
mahdollistaa monitieteellisen tulkintatavan, jossa kielihistorialla on
merkittävä osuus. Se mahdollistaa myös tarinan ajoittaisen noin 300
vuoden tarkkuudella. Teos kuvaa skyyttipäällikän matkaa Euroopan
ympäri. Kertomus voidaan kohdentaa - kielihistoriallisesti
perustellusti - maantieteellisesti suhteellisen tarkoin; esim. Skulla
ja Kharubdis = Scilly ja Cornwall. Itse nimi Odusseus on
kreikkalaistettu väännös skyyttinimestä, jonka käännös on suunnilleen
"Kaiken menettänyt" tms. Vaihtoehto 2 selittää myös massilialaisen
Putheaan matkan, joka kulkee melko tarkoin samaa reittiä. Matkan on
rekonstruoinut melko pitävästi tutkimuksessaan L. Meri.


Kaikille "kummallisuuksille" ei aina kannata naureskella - usein kyse
on vain omasta tiedon puutteesta, ja pilkka osuu silloin helposti
omaan nilkkaan.


Jouko Heyno

Klaus Lindgren

unread,
Jan 4, 2003, 9:06:21 AM1/4/03
to

"J(ust) a(nother) phet" wrote:

>
> >
> > Mielenkiintoinen ajatus, mutta todisteita voisi olla enemmän..
> > Troijanhan joku tässä löysi taannoin, tosin vähän etelämpää.
>
> Troija on Toijalassa!
> Oltiin kesällä kaljalla kaverin kanssa sen takapihalla ja otettiin siinä
> aurinkoa niin kaverin koira kaivo sen esiin.
> Ei oikein tietty mitä sille pitäis tehä, joten pistettiin se sitten
> juhannuskokkoon.
> Aattelin että nt se on pois päiväjärjestyksestä mutta kun menin vaimon
> kanssa Tiimariin siellähän se kökötti hyllyllä.
> Eikä vaan se vaan niitä oli kokonainen rivi. Sanoin ettet kyllä mun rahoilla
> tommosta osta, mutta ostihan se.
> Nyt se on mun takapihalla, ja naapurillakin on samanlainen.

Mikä oli todistettava. Lisäksi meidän täytyy huomata länsiafrikkalainen jumala
Wotan, joka esiintyy Haitilla muodossa Woodoo. Kun näin huomaamme, että yorubat
ja muinaisgermaanit aivan selvästi palvoivat samaa jumalaa, voimme päätellä
germaanien olleen afrikkalaisia ja helleenien suomalaisia, ja Homeroksen
muistelleen suomalaisen ja afrikkalaisen sivilisaation konfliktia nykyisessä
Toijalassa.

kl

J(ust) a(nother) phet

unread,
Jan 7, 2003, 3:13:13 AM1/7/03
to

"Klaus Lindgren" <Klaus.L...@helsinki.fi> wrote in message
news:3E16EA5D...@helsinki.fi...

Tosi, naapurini nimttäin on joku yurbo tai haribo, afrikasta kumminkin.


Repe

unread,
Jan 13, 2003, 5:49:49 AM1/13/03
to
Täällä on aiheesta löpinää.

http://www.estovest.org/letture/homerbaltic.html

-Repe

0 new messages