Vaihto-oppilasjärjestöjen stipendit?

Kuparinen

Hei!

Tarkoitus olisi lähteä noin vuoden kuluttua vaihto-oppilaaksi esim.
Uuteen-Seelantiin (=kallista, n. 30 000 mk), mutta taloudellinen tilanne ei
ole paras mahdollinen. Rotaryt, joka olisi halpa vaihtoehto, ei tässä
tapauksessa tunnu sopivan. Haluaisinkin tietoa eri vaihto-oppilasjärjestöjen
(STS, YFU, Asse, EF, jne.) stipendien suuruudesta ja siitä, että kuinka
helppo/vaikea niitä on saada.
Kiitos!

-Kuparinen

Petri Aukia

In article <6vfuiu$4r7$1...@hiisi.inet.fi>, "Kuparinen"
<kupa...@pp.inet.fi> wrote:

> Haluaisinkin tietoa eri vaihto-oppilasjärjestöjen
> (STS, YFU, Asse, EF, jne.) stipendien suuruudesta ja siitä, että kuinka
> helppo/vaikea niitä on saada.

Helppoudesta en osaa sanoa, mutta karkeasti ottaen vaihto-oppilasjärjestöt
jakautuvat kahteen eri ryhmään, kaupallisiin ja ei-kaupallisiin. Omien 12
vuotta vanhojen kokemusten perusteella ei-kaupalliset ovat paremmin hoidettuja,
mikä on varsin tärkeää. Lisäksi juuri ne jakavat eniten stipendejä.

Muistan vähän yllättyneeni AFS:n tuloleirillä Nykissä, kun kävi ilmi, että
turkkilaisen huonetoverin vanhemmat olivat maksaneet vain 10%
siitä, mitä omilta vanhemmiltani rokotettiin. Noh, suomalainen työtönkin
tienaa enemmän kuin keskiluokkainen turkkilainen, eikä stipedit käsittääkseni
ole aivan noin suuria, mutta jos en väärin ole ymmärtänyt, niin
ei-kaupallisten kautta stipendin saava lähtee ulkomaille halvemmalla
kuin kaupallisten kautta.

En voi olla suosittelematta AFS:ää järjestönä. Tunnen roppa kaupalla
väkeä, sukulaisia ja tuttuja, ja AFS:n kautta on melkein kaikille löytynyt
hyvät isäntäperheet.

Rotareiden kanssa homma on enemmän arpapeliä. Toisaalta pääsee
tutustumaan laajemmin vieraaseen maahan, mutta toisaalta tuntuisi
siltä, että rotariperheet ovat muita useammin lapsetonta vanhempaa
väkeä. Tästä ja toistuvasta muuttamisesta johtuen monet vaihto-oppilaat
eivät ole tuntuneet jurtuvat yhtä hyvin.

Toisaalta taas muutama parheiten onnistunut tuntemani vaitho-oppilasvuosi
on ollut juuri rotareiden kautta.

T,
Peba

--
<pe...@iki.fi> +1 (732) 578 1657 Still looking for the Babel Fish

harriet...@gmail.com

Hei,

jos sinulle kelpaa USA - stipendi niin käypä sivuillamme www.studentexchange.fi
ja pääset lähtemään murto-osalla tuosta hinnasta, kannattaa miettiä!!!
olen itse käynyt kummassakin paikassa ja ihan hyviä ovat molemmat.

t. Harriet