Finnairista taas

Kari Tiihonen

Tulin juuri Jerseyltä. Nyt ruokajuomista pitää jo maksaakin...

___

mailto:ka...@icon.fi

Juha-Pekka Alanen

Kari Tiihonen wrote:
> =

> Tulin juuri Jerseylt=E4. Nyt ruokajuomista pit=E4=E4 jo maksaakin...
> =

> ___
> =

> mailto:ka...@icon.fi

Koskee kuitenkin tilauslentoja! Reittilennoilla tarjoilu on (oli ainakin
hein=E4kuussa) maksuton.

Juha-Pekka Alanen
mailto:pi...@jpa76.pp.fi

Tapio Keihanen

Juha-Pekka Alanen <pi...@jpa76.pp.fi> writes:
> Koskee kuitenkin tilauslentoja! Reittilennoilla tarjoilu on (oli ainakin
> hein=E4kuussa) maksuton.

Ei kuitenkaan ihan kaikilla reittilennoilla, itse ainakin olin
mielestäni kovasti reittilennolla hki-lontoo, jossa kuitenkin
appelsiinimehukin maksoi muistaakseni 4 markkaa. Muutenkin finskin
palvelutaso oli ko. matkan yhteydessä niin penseää, että jatkossa
pennoseni menevät kyllä muille lentofirmoille.

--
Tapio Keihanen --- d...@iki.fi --- http://www.iki.fi/dio/personal.html
"This is your life, this is your time Ronnie

Kari Tiihonen

Juha-Pekka Alanen wrote:

> Koskee kuitenkin tilauslentoja! Reittilennoilla tarjoilu on (oli ainakin
> heinäkuussa) maksuton.

En tarkoittanut tarjoilua, vaan ruokajuomaa, eli sitä ettei tarvitsisi
syödä ja potea sitten janoa. Ennen on kyllä saanut ruuan kanssa vaikka
kokistölkin ilmaiseksi, mutta seuraavat ovat maksaneet. Vettä kyllä sai.

Tässä tapauksessa vaan tulee markan säästöllä tonnin vahinko.
Palvelu on aina ollut huonoa ja nyt kun vielä kiristellään ei
ole ihme, että ihmiset vaihtavat toisiin yhtiöihin. Minäkään
en lennä Finskillä kuin pakosta - pitää vaan ensikerralla
ottaa oma tölkki mukaan :) jos sellainen nyt on edes sallittua...

Ei, kyse ei ole rahasta, vaan palvelusta. Voisin maksaa siitä
parin tonnin lennosta satasen enemmän, että saisin maustettua
ruokaa ja tölkin juotavaa. Luulisi kannattavan.

___

mailto:ka...@icon.fi

Risto Vuorenrinne

In article <giz3f0l...@alpha.hut.fi>, Tapio Keihanen <d...@iki.fi> wrote:

>Ei kuitenkaan ihan kaikilla reittilennoilla, itse ainakin olin
>mielestäni kovasti reittilennolla hki-lontoo, jossa kuitenkin
>appelsiinimehukin maksoi muistaakseni 4 markkaa. Muutenkin finskin

Taisi olla reittilento ainoastaan sinun mielestäsi, koskapa kaikki tarjoilu
reittilennoilla on ilmaista myös Finskillä (kuten kaikilla mailman muillakin
lentoyhtiöllä). Ainoa maksu kilahtaa, jos haluaa ecossa oikeata samppanjaa
kuohiksen sijasta, tämäkin on sikäli positiivista, että tuo mahdollisuus
on olemassa. Useimmilla yhtiöillä saat kuohista ecossa ja oikea kuohupore
on tarjolla vain bisneksessä, eikä sitä myydä millään lisähinnalla ecoon.

Tuota reittilentokysymystä sotkee nykyään finskin lomalennot kaupunkikoh-
teisiin, näille lennoille kun usein myydään myös pelkkiä lentolippuja
matkatoimistojen toimesta. Tuollainen lento ei kuitenkaan muutu reitti-
lennoksi vaikka itse ei osallistuisikaan mihinkään seuramatkaan.
Joku muukin marisi finskin reittilennosta Jerseylle, mutta on selvästi
ollut tuollaisella lomalennolla, koska Finski ei lennä Jerseylle reitti-
lentoja.

Risto

Risto Vuorenrinne

In article <323A94...@icon.fi>, Kari Tiihonen <ka...@icon.fi> wrote:

> [...]
>en lennä Finskillä kuin pakosta - pitää vaan ensikerralla
>ottaa oma tölkki mukaan :) jos sellainen nyt on edes sallittua...

Niin tai jospa kokeilisit reittilentoja. Toisaalta silloin joudut
kyllä Jerseylle mennessä vaihtamaan joka tapauksessa yhtiötä,
koska finskillä ei ole reittilentoja sinne...

Kokeilkaapa muuten tarjoilua välillä HEL-Frankfurt, finskillä
huomattavasti parempi kuin Lufthansalla, lippu on kuitenkin
tismalleen saman hintainen.

Risto

Kari Tiihonen

Risto Vuorenrinne wrote:

> Joku muukin marisi finskin reittilennosta Jerseylle, mutta on selvästi
> ollut tuollaisella lomalennolla, koska Finski ei lennä Jerseylle reitti-
> lentoja.

Ei, en maininnut sanallakaan lentotyypistä. Siitä riippumatta pitäisi
kyllä ruuan kanssa saada jotain muutakin joutavaa kuin vettä.

Olen varma, että kohta ruuastakin joutuu maksamaan.

___

mailto:ka...@icon.fi

Kari Tiihonen

Risto Vuorenrinne wrote:

> Niin tai jospa kokeilisit reittilentoja.

On kuule tullut kokeiltua useamminkin.

> Kokeilkaapa muuten tarjoilua välillä HEL-Frankfurt, finskillä
> huomattavasti parempi kuin Lufthansalla, lippu on kuitenkin
> tismalleen saman hintainen.

Tulin tasan kaksi viikkoa sitten Frankfurtista Lufthansalla,
juuri siksi, kun siellä on niin tajuttoman paljon parempi
palvelu, ja ruoka. Luulisi, että Finskilläkin voisi edes
hymyillä asiakkaalle, joka maksaa 1000,-/tunti lentämisestä.

Joo, ja olen lentänyt myös tilauslentoja muilla yhtiöillä.
Niillä saa ruuan kanssa juoman, vaikka viinin, ilmaiseksi.
Mutta siis ei Finnairilla. Varmaankin ainoana maailmassa...

___

mailto:ka...@icon.fi

Jukka Pakkanen

Kari Tiihonen wrote:
> Ei, en maininnut sanallakaan lentotyypistä. Siitä riippumatta pitäisi
> kyllä ruuan kanssa saada jotain muutakin joutavaa kuin vettä.
>
> Olen varma, että kohta ruuastakin joutuu maksamaan.

Niin minäkin, itse asiassa olen varma että siitä
on joutunut aina maksamaan...

Muutenkin epäilen että haukut väärää puuta, jos
tilauslennolla tarjoilu on mitä on, niin se saattaa
paljolti johtua Finnairin ja lennon tilanneen puljun
sopimuksesta?

juP

Risto Vuorenrinne

In article <323BC6...@icon.fi>, Kari Tiihonen <ka...@icon.fi> wrote:

>Ei, en maininnut sanallakaan lentotyypistä. Siitä riippumatta pitäisi
>kyllä ruuan kanssa saada jotain muutakin joutavaa kuin vettä.
>
>Olen varma, että kohta ruuastakin joutuu maksamaan.

Sori, huolimattomasti luettu. Mutta, vaihtoehdot lienevät vähissä loma-
lennoilla, joko otat matkanjärjestäjän tarjoaman lennon, tai sitten
vaihdat matkanjärjestää. Ja toiseksi, oikea moittimisen kohde luultavasti
on matkanjärjestäjä, joka on ostanut lennon finskiltä ja ratkaissut
samalla mitä asiakkaille tarjotaan. Veikkaanpa että lentoyhtiö kyllä
tarjoaa mitä vaan tilauslennoilla, jos joku siitä maksaa. Tuntuu vaan,
ettei tuo lennon laadukkuus ole valmismatkojen suurimpia myyntivaltteja.

Erilaisista tilauslentoja suorittavista puljuista kuitenkin lienee finskin
palvelut ihan kohtuullisia, ainakin osaavat paremmin suomea kuin esim.
turkkilaisissa yhtiöissä.

Risto

Jukka Korpela

In article <323BC6...@icon.fi> Kari Tiihonen <ka...@icon.fi> writes:

Olen varma, että kohta ruuastakin joutuu maksamaan.

Enpä malta olla huomauttamatta, että sehän olisi aivan oikea
kehityssuunta. Itse asiassa lentomatkan ja aterioinnin kytkeminen
yhteen on ilmeisessä ristiriidassa mm. kuluttajansuojalain
2. luvun 4. §:n eli ns. kytkykaupan kiellon kanssa.

Pitäisihän ihmisellä olla oikeus matkustaa lentokoneella siten, että
hän syö omia eväitään tai ei syö lainkaan eikä myöskään osallistu
lentoyhtiön järjestämän aterioinnin kustannuksiin.

Kuten joku on joskus kysynyt: kuka idiootti on keksinyt, että
lentomatkalla pitää syödä, kun se syöminen kumminkin on kylmän
kanan järsimistä polvet suussa? (Jos lyhyehköillä matkoilla ei
syötäisi, niin ihmiset ehkä ihan itse keksisivät aterioida
kentällä ennen lähtöä. Siihenhän on yleensä aina hyvää aikaa,
koska lentokentälle pitää ilmestyä hyvissä ajoin siltä varalta,
että tulisi jokin yllättävä viivytys, jota ei koskaan satu.
No minulle kerran sattui, ja silloin olin tyytyväinen siihen, että
olen noudattanut suositeltuja kentällesaapumisaikoja vaikka ne
usein tuntuvatkin hassuilta.)

Puoliksi tosissaan

Yucca

Kari Tiihonen

Jukka Pakkanen wrote:

> Niin minäkin, itse asiassa olen varma että siitä
> on joutunut aina maksamaan...

Eipäs saivarrella.

> Muutenkin epäilen että haukut väärää puuta, jos
> tilauslennolla tarjoilu on mitä on, niin se saattaa
> paljolti johtua Finnairin ja lennon tilanneen puljun
> sopimuksesta?

Mielestäni kuluttajansuoja takaa matkaajalle sellaisen palvelun,
mitä ko. toiminnassa yleisesti on tarjolla, eli jos esim. menet
parturiin, saat ilman lisämaksua yllesi suojaavan viitan. Siksi
oletin, että ruuan mukana seuraisi automaattisesti jokin juoma.

Jos matkanjärjestäjä haluaa säästää kaikessa, niin ilmoittakoon.
Toisaalta, en ole syntynyt narisemaan juuri mistään, mutta kun
piti päästä Finskiä potkimaan... ;)

Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että kaipaisin kanalta näyttävää
muovia... itse asiassa mielestäni kylmät sapuskat ovatkin jotenkin
paremmalta maistuvia kuin lämpimät. Jos joku vielä keksisi tarjota
hampurilaisia, kun ne ovat syötäviä, menevät yhdellä kädellä sisään
ja kaikilla olisi enemmän tilaa, ilman ruokailuvälineitä... jne.

Kyllä esim. Hki-N.Y.-Salt Lake-S.F -lennon jälkeen on mahassa jo
niin paljon erilaisia sulamattomia ja mauttomia jätteitä, ettei
paremmasta väliä. Joku ehti jo kehumaan, että Lufthansalla on
hyvä ruoka, tai jollain muulla, mutta sanonpa vaan, ettei yksikään
lentoyhtiö (edes Singapore tai Thai) ole hyvästä palvelustaan
huolimatta onnistunut tarjoamaan oikeaa kunnollista ravintolatasoista
ruokaa - ikinä.

Ja juu, ei sitä ruokaa parin kolmen tunnin lennon aikana edes
tarvita, parempi melkein ilman, maksaa tai ei. Finskillä taitaa
vaan olla niin, että jos kaivat omat eväät esiin sinut poistetaan
koneesta välilaskun kera. Näin ainakin, kun meinasin oman oluen
juoda. Kamalaa... Deltalla toivat Kossuun lisää kolaa...

___

mailto:ka...@icon.fi

Risto Vuorenrinne

In article <323BDA...@icon.fi>, Kari Tiihonen <ka...@icon.fi> wrote:

> [...]
>palvelu, ja ruoka. Luulisi, että Finskilläkin voisi edes
>hymyillä asiakkaalle, joka maksaa 1000,-/tunti lentämisestä.

Saiko luftiksella taas lämminttä sapuskaa, se katosi jokin aika sitten
tuolta reitiltä, mutta finskillä se pysyi. Ovat tainneet ymmärtää
luftiksella, ettei kovin suuria eroja tarjoilussa voi ylläpitää
pelkän hymyn voimin.

Risto

Hannu Visti

In article <323BC6...@icon.fi> Kari Tiihonen <ka...@icon.fi> writes:

> Olen varma, että kohta ruuastakin joutuu maksamaan.

Niinhän siitä joutuukin maksamaan.
Itse en suoraan sanoen kaipaa parin kolmen tunnin lentomatkoilla eli
käytännössä lennoilla johonkin Eurooppaan, minkäännäköistä joutavaa
palvelua ja muovinmakuista safkaa. Voisivat raapia lippujen hinnoista
pois nekin rahat, jotka nyt käytetään näiden palvelujen tarjoamiseen.

/hv

Juha-Pekka Alanen

Jukka Korpela wrote:
> [...]

> kanan j=E4rsimist=E4 polvet suussa? (Jos lyhyehk=F6ill=E4 matkoilla ei
> sy=F6t=E4isi, niin ihmiset ehk=E4 ihan itse keksisiv=E4t aterioida
> kent=E4ll=E4 ennen l=E4ht=F6=E4. Siihenh=E4n on yleens=E4 aina hyv=E4=E4=
aikaa,
> koska lentokent=E4lle pit=E4=E4 ilmesty=E4 hyviss=E4 ajoin silt=E4 vara=
lta,
> ett=E4 tulisi jokin yll=E4tt=E4v=E4 viivytys, jota ei koskaan satu.
> No minulle kerran sattui, ja silloin olin tyytyv=E4inen siihen, ett=E4
> olen noudattanut suositeltuja kent=E4llesaapumisaikoja vaikka ne

Delta AirLines + muut Jenkkiyhti=F6t ovat t=E4m=E4nkin keksineet; ne ei t=
arjoa
kuin p=E4hkin=F6it=E4 alle 3 tunnin lennoilla. Ja se kyll=E4 harmitti eka=
lla
lennolla, kun luuli saavansa sy=F6t=E4v=E4=E4 eik=E4 siksi sy=F6nyt ennen=
matkaa
mit=E4=E4n... se olikin pisin kolme tuntinen New Yorkista Miamiin.

Siin=E4 tuli selitys siihen, miksi Jenkkil=E4n lentokentill=E4 on niin pa=
ljon
Pizza Hutteja, McDonaldseja ja TacoBelleja; syy oli siin=E4, ett=E4 niis=
t=E4
otettiin ev=E4=E4t koneisiin mukaan! Finnairin Euroopan reiteill=E4 t=E4h=
=E4n
k=E4yt=E4nt=F6=F6n saisi minun puolestani siirty=E4: Ne jotka haluavat sy=
=F6d=E4
koneessa, saavat maksaakin siell=E4. Pika-ruokaloita Hesa-Vantaalle,
Kiitos!

Juha-Pekka Alanen
mailto:pi...@jpa76.pp.fi

Urpo Martikainen

Tuo omaperäinen tarjoilun karsiminen vastoin sivistysvaltioiden yleistä
linjaa ei rajoitu vain finskin charter-lentoihin. Hel-Miami ja
Hel-Bangkok- linjoilla on Finski poistanut myös vapaat drinkit.
Perusteluna se, että "näillä juoppojunilla ei muuten selviä". Myös
murkina on lentoyhtiöistä aivan häntäpäästä, palvelusta puhumattakaan.
En tiedä onko huonoa tuuria, mutta varsin usein koneeseen sattuu lisäksi
joku finskin omaa porukkaa, joka lentää ilmais/alennuslipuillaan. Näille
käydään supisemassa aina ensiksi "joko olet saanut sampanjaa...". Ei
liene yllätys, että kun vain suinkin on mahdollista, valintani kohdistuu
jonkun sivistysmaan yhtiöön, joka ymmärtää palvelun päälle. Niitä on
runsaasti.
Jotkut perustelevat valintaansa sillä, että ainakin Finskillä puhutaan
paremmin suomea kuin jollain turkkilaisella yhtiöllä. Pitää paikkansa,
ja siihen kai kotimaisen yhtiömme asiakashankinta perustuukin. Ainoa
valtti...

Kari Tiihonen

Urpo Martikainen wrote:

> Tuo omaperäinen tarjoilun karsiminen vastoin sivistysvaltioiden yleistä
> linjaa ei rajoitu vain finskin charter-lentoihin. Hel-Miami ja
> Hel-Bangkok- linjoilla on Finski poistanut myös vapaat drinkit.

Kirosin syvästi kun Delta lopetti lennot Jenkkeihin. Nyt sinne ei
pääse enää ollenkaan. Mistähän Euroopasta ne lentävät? Tuossa on
jo sen verran pitkä matka, että olisi kiva jos joku hymyilisi
edes kerran... on tullut käytyä jo reilusti toistakymmentä kertaa,
maileja riittäisi, mutta takuuvarmasti en lennä niin pitkään
'sinivalkoisin siivin'. Valitettavasti.

___

mailto:ka...@icon.fi

Merja Tornikoski

Kari Tiihonen <ka...@icon.fi> writes:
> pitkä matka, että olisi kiva jos joku hymyilisi edes kerran...

Onko sinusta palvelun ystävällisyys suoraan sidoksissa lentoyhtiöön?
Itse olen ollut havaitsevinani, että on aika paljon tuurista kiinni,
millaista palvelua keneltäkin saa, ja lisäksi yleensä pätee, että
mitä täydempi kone on, sitä huonompaa palvelu on.

Joku täällä kehui Lufthansaa, ja ainakin itse N kertaa sillä mm.
Etelä-Amerikkaan lennettyäni väittäisin, että palvelu ei useimmiten
ole kovinkaan ihmeellistä (ei erotu Finskistä, KLM:stä,
SAS:sta...). Joskus sattuu erityisen mukava lentoemäntä/stuertti
kohdalle, mutta sitä on sattunut jopa Finnairilla. Jossakin määrin
väittäisin myös matkustajan ulkoasun vaikuttavan palveluun -- en tiedä
olenko paranoianen, mutta minusta aina tuntuu, että business-henkisesti
pukeutuneet keski-ikäiset sedät saavat paljon paremman palvelun
Lufthansalla kuin farkuissa matkustava lähinnä interreilaajan näköinen
naisihminen. (Satutko Sinä olemaan businesshenkisesti pukeutunut
keski-ikäinen setä...? :-)

Enkä malta olla vielä kommentoimatta sitä Finnairin viinatarjoilua:
viime perjantaina lensin Finskillä Barcelonasta Dusseldorfin kautta
Suomeen, ja en voinut kuin ihmetellä sitä menoa, mitä koneessa näki
Dusseldorfista eteenpäin. Innokkaimmat ehtivät kipata pitkälle
toistakymmentä paukkua, niin etteivät meinanneet päästä koneesta ulos
(itse asiassa kaikkein innokkain korkkasi oman tax free-pullonsa kun
kone rullasi portille). Niin kauan kuin suomalaiset viettävät
perjantailentojaan kuin metsäläiset, voi jonkinlaisille rajoituksille
olla jopa perusteita.

merja (ei-absolutisti joka aina kävelee itse koneesta ulos)

--
* Merja Tornikoski *
* Metsahovi Radio Research Station, Finland *

Juha-Pekka Alanen

Urpo Martikainen wrote:
> =

> Tuo omaper=E4inen tarjoilun karsiminen vastoin sivistysvaltioiden yleis=
t=E4

> linjaa ei rajoitu vain finskin charter-lentoihin. Hel-Miami ja

> Hel-Bangkok- linjoilla on Finski poistanut my=F6s vapaat drinkit.
> Perusteluna se, ett=E4 "n=E4ill=E4 juoppojunilla ei muuten selvi=E4". =
My=F6s
> murkina on lentoyhti=F6ist=E4 aivan h=E4nt=E4p=E4=E4st=E4, palvelusta p=
uhumattakaan.

Olen matkustellut paljon finnairilla ja muilla (Qantas, Delta, Air
Canada,ym.Aeroflotilla on ollut toistaiseksi parhaat tarjoilut
turistiluokassa(kokemus v.-89)), ja todennut seuraavan ilmi=F6n:
Euroopan (erityisesti l=E4nsi) ja turistireiteill=E4 (esim Miami) Finnair=
in
palvelu pett=E4=E4. Sen sijaan New Yorkin ja Tokion reiteill=E4 on tarjoi=
lu ja
palvelu pelannut. =

Asiaa ihmetellen tulin seuraavaan tulokseen: Euroopan lennot sek=E4
turisti reitit t=E4yttyv=E4t suomalaisita matkustajista! Sen sijaan New Y=
ork
lennot ovat olleet 70 %:sti ven=E4l=E4ismatkustajilla t=E4ytetty ja Tokio=
reiteilla on n. 90% japanilaisia ja muita(siis arvioiden, paljon
kuitenkin)! N=E4ytt=E4=E4 silt=E4 ett=E4 suomalaiset saavat juuri sellais=
ta
palvelua, kuin k=E4yt=F6ksell=E4=E4n ansaitsevat (kuten M. Tornikoski t=E4=
ss=E4
uutisryhm=E4ss=E4 aiemmin ilmaisi)! Tietysti on my=F6s pajon tuurista kii=
nni,
onko lennolla olevalla henkil=F6kunnalla huono tai ERITT=C4IN huono p=E4i=
v=E4!

Juha-Pekka Alanen
Pori

mailto:pi...@jpa76.pp.fi

Marjatta Issakainen

Merja Tornikoski wrote:

> [...]
> kone rullasi portille). Niin kauan kuin suomalaiset viettävät
> perjantailentojaan kuin metsäläiset, voi jonkinlaisille rajoituksille

Tämmösiähän me ollaan ... mm Istanbulin kentällä ihmettelin
lukuisaa pyörätuolien määrää. Lentävätkö turkkilaiset invalidit
tosiaan näin paljon. Ehei,juopuneet suomalaiset on helpompi
kärrätä taxiin ... hyvä me !

Kari Tiihonen

Risto Vuorenrinne wrote:

> Oikeastaan olen tähän kirjoitteluun vastaillutkin
> lähinnä sen vuoksi kun tuntuu, että ihmisillä on jokin kummallinen
> tarve haukkua kotimaista lähinnä periaatteesta.

Saattaa todellakin olla, että olen asennevammainen ja haluaisin
että kotimainen yhtiö olisi muita parempi, vaikka niin ei ole.
Luulisi kuitenkin yhtiön pyrkivän siihen...

> Olen saanut monet kerrat huonompaa palvelua muilla länsiyhtiöillä
> kuin fiskillä, joten en vielä aio liittyä "vaikka timbuktun kautta
> Tukholmaan, kunhan ei ole finskin lento" -kerhoon.

Heh... kuitenkin kun kissa nostetaan pöydälle - missä tahansa -
olen aina törmännyt samanlaiseen kritiikkiin; se ja tämä on parempi.
Lentomatkustus tulee kasvamaan seuraavien 10 vuoden aikana enemmän
kuin koskaan aikaisemmin, joten Finski tuskin pystyy itseään ihan
ulos markkinoilta ajamaan, mutta EU kyllä lisä kilpailupaineita.
Myös siksi olettaisin panostuksen palvelun laatuun kovenevan.

Merja Tuomikoski wrote:
>Onko sinusta palvelun ystävällisyys suoraan sidoksissa lentoyhtiöön?

On. Uskon, että yhtiöt pystyy erottamaan palvelun tasosta. Kun esim.
Pan Am sulautettiin Deltaan olin LAXissa ja lähdin seuraavana päivänä
Nykkiin. Valtava ero palvelussa. Pan Am oli kuin Finski: karjavankkuri.

>Itse olen ollut havaitsevinani, että on aika paljon tuurista kiinni,
>millaista palvelua keneltäkin saa, ja lisäksi yleensä pätee, että
>mitä täydempi kone on, sitä huonompaa palvelu on.

Varmasti myös tämä on totta. Ja kuten itse toteat:

>..business-henkisesti pukeutuneet keski-ikäiset sedät saavat paljon

>paremman palvelun Lufthansalla kuin farkuissa matkustava lähinnä
>interreilaajan näköinen naisihminen.

Eli me kaikki olemme ihmisiä.

>(Satutko Sinä olemaan businesshenkisesti pukeutunut
>keski-ikäinen setä...? :-)

En tunnusta noista mitään, vaikka platinakortti onkin.

> [...]
>viime perjantaina lensin Finskillä Barcelonasta Dusseldorfin kautta
>Suomeen, ja en voinut kuin ihmetellä sitä menoa, mitä koneessa näki

Yhdyn edelliseen :) mutta en koskaan ole vastustanut reiluakaan
rypemistä viinassa, jos pysytään penkillä, ei heitellä tavaroita,
ei huudeta eikä varsinkaan lauleta.

Juha-Pekka Alanen wrote:
>Tietysti on myös pajon tuurista kiinni, onko lennolla
>olevalla henkilökunnalla huono tai ERITTÄIN huono päivä!

Se ei kuitenkaan saisi vaikuttaa palveluun, kun on itselleen
sellaisen ammatin kerran halunnut.....kele.

___

mailto:ka...@icon.fi

Markku Konkkola

In article <oi20g26...@delta.hut.fi>, jkor...@cc.hut.fi (Jukka Korpela) writes:
> [...]
>
>Kuten joku on joskus kysynyt: kuka idiootti on keksinyt, että
>lentomatkalla pitää syödä, kun se syöminen kumminkin on kylmän

Tää on asiaa. Miksi osallistua puuhapussin kustannuksiin, josta
jää jäljelle vaivan jälkeen vain hirveästi roskaa ja entistä kovempi nälkä.

>Puoliksi tosissaan

Ihan tosissaan.

Make

--
Markku K|nkk|l{ Computing Centre of Jyv{skyl{ University Jyv{skyl{, Finland
Markku Könkkölä Computing Centre of Jyväskylä University Jyväskylä, Finland

Risto Vuorenrinne

In article <51m9l3$c...@idefix.eunet.fi>,
Urpo Martikainen <urpo.mar...@mtv3.fi> wrote:

> [...]
>paremmin suomea kuin jollain turkkilaisella yhtiöllä. Pitää paikkansa,
>ja siihen kai kotimaisen yhtiömme asiakashankinta perustuukin. Ainoa

Minä siitä taisin kirjoittaa, mielessäni oli lähinnä tuo pari vuotta
sitten Savoon mahalaskun suorittanut tilauslentokone, oli siinä
jonkin verran vaikeuksia saada kielitaidottomia eläkeläisiä ulos
koneesta turkinsekaisella englannilla. Itse en tuota kielikysymystä
koe ongelmaksi. Oikeastaan olen tähän kirjoitteluun vastaillutkin

lähinnä sen vuoksi kun tuntuu, että ihmisillä on jokin kummallinen

tarve haukkua kotimaista lähinnä periaatteesta. Olen saanut monet

kerrat huonompaa palvelua muilla länsiyhtiöillä kuin fiskillä,
joten en vielä aio liittyä "vaikka timbuktun kautta Tukholmaan, kunhan
ei ole finskin lento" -kerhoon.

Risto

Eija Sipila

Minua harmittaa finskin tee. Se on laihaa, ei kuumaa, sitä joutuu
odottamaan usein kauan kahvin jälkeen ja sitä ei aina tarjota
toista kierrosta kuten kahvia. Kahvinjuojat ovat kyllä yleensä
etuoikeutettu kasti muuallakin.

Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei lentäminen ole eikä sen tarvitse
olla mikään suuri elämys. Se on völine siirtymiseen paikasta toiseen
siinä missä bussi tai juna. Kulinaariset elämykset pitää etsiä
muualta. En hyvästä teestäkään maksaisi koneessa tuota jonkun
mainitsemaa saturaista - enkä kauneimmastakaan hymystä.
Todella minustakin olisi hyvä, että lentolipun hinta olisi
mahdollisimman alhainen ja kukin itse ratkaisisi, mhin hintaan syö ja
juo koneessa jos ollenkaan.

PN

Juha-Pekka Alanen wrote:
> [...]

=F6d=E4
> koneessa, saavat maksaakin siell=E4. Pika-ruokaloita Hesa-Vantaalle,

Kommenttina edellisiin...
Puolustan koneessa tarjottavaa safkaa, koska =

1) ahtaassa koneessa istuminen ei ole mitenk=E4=E4n sikamukavaa ajankulua, =

joten pienikin ohjelmanumero on tarpeen eli vaikka se murkina onkin usein =

pahvin makuista kanaa ja usein pettymys, se on kuitenkin lennon =

kohokohta. =

2) Ehk=E4 me suomalaiset olemme sen verran k=F6yhi=E4 mets=E4l=E4isi=E4, et=
t=E4 kun =

saamme ns. ilmaisaterian (muka palveluineen) voimme kuvitella olevamme =

jotenkin erityisasemassa ja saada siit=E4 (onnen) v=E4ristyksi=E4.

3) Safkatarjoilu (ainakin toivattavasti) tarjoaa my=F6s =

lis=E4kilpailumahdollisuuden lentofirmoille.

!4) Jos safka poistettaisiin, veikkaisin, ett=E4 lennon hinta ei laskisi =

ainakaan koko safkan arvosta. Ja vaikka lento halpenisikin aluksi, se =

olisi helppo nostaa alkuper=E4iselle tasolle huomaamatta !!!

5) Lentokent=E4n pikaruokavaihtoehdosta... Pikaruoka ainakin sen em=E4maass=
a =

on halpaa. Ja jotenkin se idea on onnistuttu t=E4=E4ll=E4 pilaamaan =

kiskomisella. Lentokent=E4ll=E4 muu kuin viina ei voi olla halpaa, ainakaa=
n =

Suomessa. Joten vaikka kuulun pikaruoan yst=E4viin, s=F6isin ennemmin =

koneessa "ilmaisen" kylm=E4n kananpalan kuin kent=E4ll=E4 maksaisin 50 mk =

jostain patjalta maistuvasta hampurilaisesta.

Gourmeeta koneeseen ! TV: PN

-

Kari Tiihonen

Keijo Nuutinen wrote:

> Palvelu on pelannut, lentohenkilokunta on ollut ystavallista ja
> hymyilevaa ja ennen kaikkea ruoka, jota lennoilla on tarjottu, on
> ollut erinomaisen maukasta.
-----------------------^

Ei millään pahalla, mutta... joka noita ruokia pitää maukkaana
edes business-puolella on kyllä jäänyt paitsi melkoisesta määrästä
kulinaristisia nautintoja. :)

___

mailto:ka...@icon.fi

Keijo Nuutinen

Dag Stenberg (sten...@cc.Helsinki.FI) wrote:

: Finnair nyt kuitenkin kuuluu niihin harvoihin ei-itäeurooppalaisiin
: yhtiöihin, joissa ilmeisesti työpaikkakoulutuksessa vieroitetaan
: ylimääräisestä hymyilystä ja ystävällisestä puhelemisesta.

Olen siis ilmeisesti poikkeushenkilo tai vahaan tyytyvainen, mutta
itsellani on Finnairin palvelusta ainoastaan hyvia kokemuksia.

Palvelu on pelannut, lentohenkilokunta on ollut ystavallista ja
hymyilevaa ja ennen kaikkea ruoka, jota lennoilla on tarjottu, on

ollut erinomaisen maukasta. Eli minulla on edelleen taysin hyva syy
kayttaa Finnairin tarjoamia palveluja.

-kjn-

--

Keijo Nuutinen phone: +358-81-553 1408
Department of Geophysics fax: +358-81-553 1414

Dag Stenberg

Risto Vuorenrinne <rvuo...@cc.hut.fi> wrote:
> [...]

Finnair nyt kuitenkin kuuluu niihin harvoihin ei-itäeurooppalaisiin

yhtiöihin, joissa ilmeisesti työpaikkakoulutuksessa vieroitetaan

ylimääräisestä hymyilystä ja ystävällisestä puhelemisesta. Sinänsä
mielestäni on ihan mukavaa Finnairilla kulkiessaan ajatella että
turvallisuus on huipussaan. Se lieventää jonkin verran
vastenmielisyyttä.
Tosin mikä minä olen puhumaan, olen viimeisen viiden vuoden aikana
lentänyt Finskillä vain pari kertaa, lähinnä selvästi korkeampien
hintojen takia.

Risto Vuorenrinne

In article <324026...@icon.fi>, Kari Tiihonen <ka...@icon.fi> wrote:

>Se ei kuitenkaan saisi vaikuttaa palveluun, kun on itselleen
>sellaisen ammatin kerran halunnut.....kele.

Nyt taidettiin osua asian ytimeen, luulisi että olisi aika helppoa
valita sopivia ihmisiä kun tietää miten paljon porukkaa on tyrkyllä
tuohon teinityttöjen ihanneammattiin. Toisaalta lentoyhtiötkin voisi-
vat hieman kerätä asiakaspalautetta, jos joku on tosi törppö palvele-
maan niin tieto purserille ja kun tarpeeksi monta huomautusta tulee
niin kenkää.

Lufthansalla ainakin kirjataan asiakkaiden antama positiivinen palau-
te lentoemäntäkohtaisesti ja se vaikuttaa urakehitykseen. En tiedä
keräävätkö moitteitakin.

Eräs yhtiö on muuten jäänyt näissä keskusteluissa vallan mainitsematta,
rakas pohjoismainen SAS. Se on nimittäin yhtiö jossa olen viimeksi
saanut ihan oikasti huonoa ja töykeää palvelua menolennolla Köpikseen,
takaisin tullessa taas kaikki olikin kohdallaan. Niin että on se valitetta-
vasti ilmeisen usein siitä päivästä kiinni.

Risto

Mika Hissa

Risto Vuorenrinne wrote:

> [...]

> kerrat huonompaa palvelua muilla länsiyhtiöillä kuin fiskillä,
> joten en vielä aio liittyä "vaikka timbuktun kautta Tukholmaan, kunhan

Se on kai vain yksi tapa muiden joukossa korostaa omaa "maailmanmiehen"
imagoaan. Minä näkisin niin, että jos palvelu on todella niin huonoa,
kuin marisijat väittävät, kannattaisi valittaa nyyssien sijasta suoraan
koneen henkilökunnalle tai lentoyhtiöön. Sillä voisi olla jotain vai-
kutustakin, ellei tarkoitus ole vain valittaa valittamisen vuoksi.

- Mika -
--
e-mail: mika....@pcb.mpoli.fi

Mika Hissa

Urpo Martikainen wrote:

> paremmin suomea kuin jollain turkkilaisella yhtiöllä. Pitää paikkansa,
> ja siihen kai kotimaisen yhtiömme asiakashankinta perustuukin. Ainoa
> valtti...

Kotimaisella yhtiöllä lennettäessä tarvitsee myös harvemmin istua
nousun ja laskun aikana WC:ssä tai koneen käytävällä. Valtti sekin.

Lauri Eklin

Keijo Nuutinen wrote:

> [...]
> Palvelu on pelannut, lentohenkilokunta on ollut ystavallista ja
> hymyilevaa ja ennen kaikkea ruoka, jota lennoilla on tarjottu, on

Kumma kyllä, mulla on aivan samat muistikuvat ja ilmisen samat alhaiset
tyytyväisyyskriteerit. Ruoka on maistunut, juomaa on riittänyt ja kaikki
on muutenkin pelannut aina oikein hyvin, kertaakaan en ole ollut
palvelutasoon tyytymätön. Ehkei palvelussa aina ole sellaista tekopirteää
säihkettä, mutta asiallisen ystävällistä se on ollut. Asiat ns. hoituvat,
niin kentällä kuin koneessakin.

Sitäpaitsi, Finnairin koneet ovat ainoat joissa pääsee lennon aikana
ohjaamoon käymään vielä "näinkin vanhana". :-)
Ainakaan Lufthansalla, TWA:lla, Air New Zealandilla tai SAS:lla en ole
päässyt.

LAKU.SIG

Eeva Munter

In article <51rigm$p...@ousrvr3.oulu.fi>, kei...@baltic.oulu.fi (Keijo Nuutinen) writes:
> [...]

>hymyilevaa ja ennen kaikkea ruoka, jota lennoilla on tarjottu, on

>ollut erinomaisen maukasta. Eli minulla on edelleen taysin hyva syy

Sittenhan poikkeushenkiloita on ainakin kaksi. Mina en ole koskaan
tormannyt Finnairilla huonoon palveluun. Henkilokunnan ystavallisyyteen
vaikuttanee myos palveltavan matkustajan/jien suhtautuminen. Voi
lentoemollakin hymy hyytya kun on koneellinen pelkasta ilmaisesta
viinasta kiinnostuneita orveltajia kyydissa. Ruoka on ollut aina syotavaa
- maukkaaksi sita ei oikein voi sanoa parhaalla tahdollakaan, mutta en
ole herkkuja saanut minkaan muunkaan firman koneessa. Malevin ruoka oli
tavallistakin kamalampaa. Finskilla on aina saanut ruoan kanssa viinin/
limun kuten muillakin lennoilla (siis reitti-). Jostain syysta ko.
seikka on minusta tuntunut aina ylellisyydelta. En ole koskaan
osannut vaatia tai olettaa tarjottavaksi ruoan kanssa muuta juomaa
kuin vetta/maitoa/mehua. Tallaista se on kun on kasvanut maassa, jossa
viini ei ole yleisin ruokajuoma.

/Eeva

Kari Tiihonen

Lauri Eklin wrote:

> Sitäpaitsi, Finnairin koneet ovat ainoat joissa pääsee lennon aikana
> ohjaamoon käymään vielä "näinkin vanhana". :-)

Tätä muuten hämmästyin kerran matkalla Espanjaan oikein toden teolla...
Ohjaamoon sai muutama aikunen mennä, istua 'kuskin' paikalle ja oikein
kääntää konetta vähän oikealle ja vähän takaisin vasemmalle. Vaikka itse
istuin mukana, en oikein vieläkään tajua miten se oli mahdollista...

Ei siinä mitään, olisi pitänyt vaan itsekin käydä kokeilemassa, mutta
näytti koko kone olevan halukkaita täynnä, joten myöhästyin lähdöstä.
Muuten tietäisinkin kaiken matkustajakoneella lentämisestä. :)

___

mailto:ka...@icon.fi

Kari Tiihonen

Öööh, tarkemmin ajatellen en muuten muista oliko se Finnair, tai se
uusi espanjalainen yhtiö... ei, lentäjät kyllä puhuivat Suomea...
mutta ihmeellistä joka tapauksessa.

___

mailto:ka...@icon.fi

Jarkko Vuori

In article <324376...@icon.fi> Kari Tiihonen <ka...@icon.fi> writes:
> [...]

> kääntää konetta vähän oikealle ja vähän takaisin vasemmalle. Vaikka itse
> istuin mukana, en oikein vieläkään tajua miten se oli mahdollista...

Kait se direktiivien mukaan onkin erityisen kiellettyä. Lennon aikana
kapulla on kait pyttymäisen ikävää kun ei ole mitään tekemistä
automaatin ja perämiehen hoitaessa pääpiirteissään kurssin
pitämisen, kaikki lentoemännät on jo tuttuja, samaa reittiä on
lennetty jo parisataa kertaa ja koti-ikävä painaa jo hiukan
vanhempaa kapua. Silloin lienee vaan mukavaa kun on jotain uutta
juttuseuraa ja direktiivit on helppo unohtaa.

Esim.JAL:lla pöristellessäni otti japanilainen kapu
minut innokkaasti vastaan ja alkukeskustelujen jälkeen pisti
ulkomaanelävän B747-400:n puikkoihin ja antoi isällisesti
lento-opetusta - mainiten että kuka tahansa pystyy 747:n ilmassa
pitämään, mutta kentällä rullaaminen se vasta vaikeata onkin.

JVu

Markus Strand

In article <323BDA...@icon.fi> Kari Tiihonen <ka...@icon.fi> writes:

> [...]
> palvelu, ja ruoka. Luulisi, että Finskilläkin voisi edes
> hymyillä asiakkaalle, joka maksaa 1000,-/tunti lentämisestä.

Itse tulin 21.9 saman reitin LH:lla ja ainakin minusta ruoka oli
suorastaan surkeaa ja palvelu korkeintaan keskitasoa.

Finskillä oli toiseen suuntaan paljon paremmat tarjoilut, ja mukavampi
henkilökunta.

FRA-DFW ja DFW-FRA väleillä oli erinomaiset (siis lentokoneolosuhteet
huomioiden) ruokailut ja hyvät tarjoilut. Yksi lentoemo oli hieman
"saksalaisen" oloinen, mutta muuten hymyä oli.

> Joo, ja olen lentänyt myös tilauslentoja muilla yhtiöillä.
> Niillä saa ruuan kanssa juoman, vaikka viinin, ilmaiseksi.
> Mutta siis ei Finnairilla. Varmaankin ainoana maailmassa...

Sehän on enemmän tilaajasta kiinni (paljonko haluaa maksaa) eikä
pelkästään yhtiöstä.

Henkilökunta ja sen käytös on varmaan melkein yhtä paljon tuurista
kuin yhtiöstä kiinni.

t.MStr

Johannes Helander

Parasta lentokoneruokaa olen syonyt Air Francella Pariisi-Helsinki
-lennolla. Arvelin CDG:n cateringin olevan erityisen hyvan, mutta kun
lensin myohemmin SAS:lla Pariisi-Tukholma -valin, sain sita
tavanomaista mautonta moskaa kuin yleensakin. Toiseksi parasta ruokaa
tahan mennessa on tarjonnut American Airways valilla Lontoo - Chicago.
Viimeksimainittuun valiin olin tyytyvainen siksikin, etta kun jain
vapaaehtoisesti ensimmaisesta ylibuukatusta koneesta pois, sain $800
voucherin ja ilmaisen yopymisen luksushotellissa kolmella aterialla,
vielapa sopivasti koska olin halunnut alunperin lahtea muutenkin vasta
paivaa myohemmin, enka ollut ehtinyt nukkua edellisena yona kuin kaksi
tuntia.

Johannes

Juha-Pekka Alanen

Johannes Helander wrote:
> =

Minulle k=E4vi samoin Qantaksen lennolla Tokiosta Brisbaneen! Paitsi, ett=
=E4
p=E4=E4sin seuraavalla vuorolla ja Business-luokassa - Business-tarjoilui=
sek=E4 videoruuduin!

Hyv=E4st=E4 tarjoilusta tuli mieleen, ett=E4 kyseisell=E4 Qantasilla oli
turistiluokassakin aina kaksi-kolme eri ateria vaihtoehtoa, kun
Eurooppalaisilla firmoilla yleens=E4 on ollut vain yksi!

-- =

Timari Ville

Risto Vuorenrinne (rvuo...@cc.hut.fi) wrote:
: In article <giz3f0l...@alpha.hut.fi>,
: Tapio Keihanen <d...@iki.fi> wrote:
: >
[...]

Et ole tainnut viel{ tutustua USA:n sis{isiin Delta-airwaysin
reittilentoihin...

Ville Timari, e-mail t15...@proffa.cc.tut.fi
Around the US in three days

Juha-Pekka Alanen

Marko Silventoinen wrote:
> =

> Etk=E4 s=E4 Suomen sis=E4isiin Finskin reittilentoihin...
> =

> Mitk=E4 lentoyhti=F6t tarjoavat kotimaan reiteill=E4 maksuttoman wiinan=
& ruoan?
> =

> -marko

Tarkoitit ilmeisesti Suomen sis=E4isi=E4 lentoja...? Ainakin aiemmin
mainittu Delta Airways tarjosi ateriat lennolla Las Vegas-Cincinnati
sek=E4 San Juan-Los Angeles. Deltalla on aikarajana 3,5 tuntia, ennenkuin=

on ruokatarjoilu. Deltan kotimaan lennoilla virvokkeet olivat kuitenkin
ilmaisia, matkasta riippumatta! (tilanne kes=E4kuu 1996)

Marko Silventoinen

In article <529m13$m...@cc.tut.fi>, t15...@proffa.cc.tut.fi (Timari Ville) says:

> [...]
>: lentoyhtiöllä). Ainoa maksu kilahtaa, jos haluaa ecossa oikeata samppanjaa
>
>Et ole tainnut viel{ tutustua USA:n sis{isiin Delta-airwaysin

Etkä sä Suomen sisäisiin Finskin reittilentoihin...

Mitkä lentoyhtiöt tarjoavat kotimaan reiteillä maksuttoman wiinan & ruoan?

-marko

Perttu Raivio

Minä en kerta kaikkiaan ymmärrä, mikä sini-valko-värisokeus
panee immeiset vuodesta toiseen lentämään Finnairilla ja
samalla valittamaan huonosta palvelusta ja kalliista hinnois-
ta. Vaihtoehdot ovat pääsääntöisesti parempia ja halvempia
(joskin PanAmin uusi tuleminen saattaa viedä huonon palvelun
taas uusille kymmenluvuille...), käyttäkää toki niitä.

Vai valittavatko masokistitkin aamuisin, että illalla kerjää-
mänsä ruoskinta teki kovin kipeää?

--
Visne scire quod credam? Credo Elvem ipsum etiam vivere.

Perttu Raivio

Risto>
Risto> Useimmilla yhtiöillä saat kuohista ecossa ja oikea kuohupore
Risto> on tarjolla vain bisneksessä, eikä sitä myydä millään lisähinnalla
Risto> ecoon.

Kyllä useimmilla yhtiöillä tuntuu saavan aitoa tavaraa halpis-
luokkaankin maksua vastaan. Ja yleensä se onkin sitten ainoa
nautintoaines, josta tarvitsee maksaa. Ellei sano olevansa
häämatkalla, jolloin sampanjakin on ilmaista.

--
Päätettiin puhaltaa yhteen hiileen, sitten kun sellainen lopulta
oli löydetty. Hiili alkoi hehkua niin voimakkaasti että kului

Pekka Lönnqvist

In article <324316...@cc.hut.fi>, la...@cc.hut.fi says...

> [...]
>ohjaamoon käymään vielä "näinkin vanhana". :-)
>Ainakaan Lufthansalla, TWA:lla, Air New Zealandilla tai SAS:lla en ole

Mielenkiintoinen kriteeri arvioida lentoyhtiötä. Mahdatko bussilla
kulkiessasikin kurkkia kuskin olan yli; "Paljoks täs on mittarissa?"

Pekka

Risto Vuorenrinne

In article <529m13$m...@cc.tut.fi>,

Timari Ville <t15...@proffa.cc.tut.fi> wrote:

>Et ole tainnut viel{ tutustua USA:n sis{isiin Delta-airwaysin
>reittilentoihin...

En, ilmeisesti onnekseni. Olenpahan vaan tullut tuohon luuloon,
koska todella räjähtäneillä koneilla mystisillä reitilläkin on
aina kouraan lykätty vähintäänkin sämpylä ja jokin juoma.

Risto

Risto Vuorenrinne

In article <52dcer$g...@hauva.research.nokia.com>,

Marko Silventoinen <marko.sil...@research.nokia.com> wrote:

>Etkä sä Suomen sisäisiin Finskin reittilentoihin...

Tuota noin, alunperinhän tässä puhuttiin ulkomaan lennoista, joten suljin
keskustelun ulkopuolelle kotimaan reittilennot, vaikka saahan siellä
sen huvittavan minisämpylän ja kahvin ilmatteeks. Kesällä oli kylläkin
finskillä erittäin mielyttävä Mövenpick kokeilukin.

>Mitkä lentoyhtiöt tarjoavat kotimaan reiteillä maksuttoman wiinan & ruoan?

No, oman kokemuksen mukaan ainakin Aeorolineas Argentinas.

Risto

Jochen Grandell

In article <p0hsp7z...@hutcs.cs.hut.fi> Johannes Helander <j...@hutcs.cs.hut.fi> writes:

> Laivalla matkustaessani kayn komentosillalla jos mahdollista ja
> lentokoneella kayn tietysti ohjaamossa jos minut sinne paastetaan.

Johannes puhuu asiaa, silla luulisin suurimmalle osalle
miehista (nehan naista asioista yleensa on kiinnostuneita)
olevan kyse enemmankin siita, ettei tietyssa iassa enaa
"kehtaa" tehda lapsekkaita juttuja, vaikka periaatteessa
kiinnostaisikin. Kaikkiahan ei tietysti ole koskaan
kiinnostanut.

Itse en ole koskaan nahnyt lentokoneen ohjaamoa, kun en ole
paljon mitaan lennellytkaan, mutta laivojen komentosilloilla
olen oleskellut enemmankin. Silloin kun tutkat olivat viela ns.
vanhanmallisia, eli paivalla piti ruudun paalla pitaa haikaisy-
suojaa, jonka silmanaukkoihin sitten tyonnettiin kasvot kiinni,
oli yolla komentosillalla oleskelu pikkupojalle elamys. Silloinhan
suojukset olivat tietysti poissa, ja koko tilan taytti aavemainen
vihrea hohde (kuvaputkia oli aina enemman kuin yksi). Modernit
komentosillat ovat melkolailla tylsempia, tai sitten vain
elamykset ovat aikuisialla vaikeammin saavutettavissa...

Tyttoystavani muuten naureskelee kun noissa laivoissa on
minulle muutenkin kiehtovuutta, jota ei naisen arvomaailmalla
oikein ymmarreta (ainakaan hanen). Minusta kun on aarimmaisen
mukavan tuntuista kun jyrisee kovasti kun koneet pyorivat.
Konehuoneessakin on siksi kiva vaan olla ja tuntea sisus-
kalujensa varahtelyt.

Omat pikkupoikamaisuutensa on vaan syyta hyvaksya, niin on
ainakin paljon kivempaa.

Johannes Helander

peq...@clinet.fi (Pekka Lönnqvist) writes:

Laivalla matkustaessani kayn komentosillalla jos mahdollista ja

lentokoneella kayn tietysti ohjaamossa jos minut sinne paastetaan.

Ohjaisinkin konetta jos kapteeni antaisi luvan. Onneksi muilla nayttaa
olevan kovempi tarve ns. kasvaa aikusiksi, niin minulle ja muille,
jotka nauttivat lapsellisesta uteliasuudesta jaa enemman tilaisuuksia.

Johannes

Lea Viljanen

Juha-Pekka Alanen <pi...@jpa76.pp.fi> wrote:

>Hyvästä tarjoilusta tuli mieleen, että kyseisellä Qantasilla oli

>turistiluokassakin aina kaksi-kolme eri ateria vaihtoehtoa, kun
>Eurooppalaisilla firmoilla yleensä on ollut vain yksi!

Ei nyt ihan pidä paikkaansa, British Airwaysilla oli kahta
vaihtoehtoa välillä Lontoo - NYC. Muutenkin kyllä em. yhtiö
oli kyllä palvelun tasossa ihan eri luokkaa kun Finski.
Johtuisiko brittien pitkäaikaisesta hovimestarikulttuurista?
Sapuska sinänsä oli kyllä ihan sitä samaa mautonta mönjää
kuin muillakin.

--
Lea 'LadyBug' Viljanen Fact without theory is trivia.
Lea.Vi...@nixu.fi Theory without fact is bullshit.

Juha-Pekka Alanen

Lea Viljanen wrote:

li

> =

> Ei nyt ihan pid=E4 paikkaansa, British Airwaysilla oli kahta
> vaihtoehtoa v=E4lill=E4 Lontoo - NYC. Muutenkin kyll=E4 em. yhti=F6
> oli kyll=E4 palvelun tasossa ihan eri luokkaa kun Finski.
> Johtuisiko brittien pitk=E4aikaisesta hovimestarikulttuurista?
> Sapuska sin=E4ns=E4 oli kyll=E4 ihan sit=E4 samaa mautonta m=F6nj=E4=E4=

> kuin muillakin.
> =

Ok! British Airways onkin vuoden lentoyhti=F6 MAAILMASSA! Luulenpa, ett=E4=

tuo kahden tai useamman ateriavaihtoehton mahdollisuus ilmestyy
pikkuhiljaa kaikkiin itse=E4=E4n kunnioittaviin lentoyhti=F6ihin... Aina =
joku
on edell=E4k=E4vij=E4 jossakin, mit=E4 muut kopioivat! Koskahan joku keks=
ii
maukkaan aterian....?

Juha, NTC/TRE (03) 25 77379

In article <51u59m$a...@lmfpub.lmf.ericsson.se>, eeva....@lmf.ericsson.se (Eeva Munter) writes:
> Sittenhan poikkeushenkiloita on ainakin kaksi. Mina en ole koskaan
> tormannyt Finnairilla huonoon palveluun.

Enk{ min{. T{m{n keskustelun herkist{m{n{ yritin t{ll{ viikolla reissussa
ollessani oikein tarkasti etsi{ jotain kritisoitavaa Finskin palvelusta,
mutta enp{ kyll{ keksinyt t{ll{(k{{n) kertaa mit{{n. Swissairin uudet
Airbusit Inflight-infoineen olivat tosiaan mukavia mutta Finskin palvelusta
j{i miellytt{v{mpi, iloisen yst{v{llinen kuva (molemmat tosin olivat aivan
eri tasoa kuin Alitalia). My|sk{{n ruokien tai turistiluokan juomatarjoilun
suhteen Finski ei kokemusteni mukaan ole ainakaan huonompi kuin vertailu-
kelpoiset (vastaavia reittej{ lent{v{t) kilpailijansa.

t. Juha

P.S. Perilleh{n p{{see ainakin useimmilla lentoyhti|ill{ eli kyse on
todellisuudessa hyvin marginaalisista eroista. Em. syiden lis{ksi pid{n
Finskist{ my|s mm. sen takia ett{ paluulennolla saa k{teens{ saman p{iv{n
suomalaiset lehdet...

Dag Stenberg

Juha-Pekka Alanen <pi...@jpa76.pp.fi> wrote:
> Ok! British Airways onkin vuoden lentoyhtiö MAAILMASSA!

Njoo. Lensin juuri toissaviikolla USAan BA:lla. Ihmettelin miksi oli
niin hyvä nukkua jopa ilman omaa niskarengastyynyä ja ainakin 747:lla
selitys oli niskatuissa, jotka tekivät juuri sopivan kuopan ja antoivat
sopivan tuen päälle. Päätellen siitä, että myös
Heathrow-Helsinki-välillä nukkui mainiosti ilman niskasärkyä, tuet
olivat siinä koneessa yhtä hyvät.
Nyt alan tarkkailla noita niskatukia. Ovatko yhtiön toivomat vai
pikemmin konetyyppikohtaiset. Joka tapauksessa, jos niskatuet ovat BA:n
erikoisalaa, niin siinä yksi hyvä syy lisää lennellä sillä.

Tällä BA-reissulla sattui niin kummallisesti, että Atlantin yli
palatessani ei turistiluokassa ollut vaunun tullessa kohdalle punaviiniä.
Lohduttivat minua saksalaisella sektillä, mutta kyllä lihan kanssa
mieluummin juo punaviiniä. Argh. Asia korjaantui sitten
Helsinki-lennolla... Ruokia oli kaksi eikä ollut mitään mautonta
tököttiä.

Lennän melko usein Atlantin yli. Eri yhtiöitä on tullut käytettyä
(paitsi Finnair, koska en halua maksaa ylimääräistä tonnia). Ruoka on
kyllä vaihtelevaa: Sabenalla on sattunut kaksi mauttomuutta perätysten
eli sekä Atlantin yli että Brusselistä, kun toiseen suuntaan ruoka oli
hyvää sekä Helsingistä että Brusselista...

Erään pettymyksen on tuottanut Lufthansa viime vuosina: aikaisemmin
paras saamani ruoka on muuttunut vakiotasoiseksi ja henkilökunnan
ystävällisyys on laskenut normaaliin eurooppalaiseen tasoon (ei sentään
finskiläiseen). Eikä Lufthansalla edes mene huonosti. Ennenkuin Delta
lopetti Helsingin lennot, mutta asian ollessa jo päätettynä, huomasi
esimerkiksi että koko jengi oli jotenkin kireää, toisin kuin
aikaisempina vuosina. Ehdin lentää sillä parikin kertaa sinä syksynä
(Delta frequent flyer, nähkääs).

Kauhean huonoltahan ei tunnu lentää minkään yhtiön kanssa. Ehkä
joillakin on enemmän luokkaerottelua; minä kun lennän vain
turistiluokassa, niin en tiedä eka luokan kohtelusta mitään.
Vanha sääntökään ei pidä paikkaansa, että jos tilaat samppanjaa heti
alkujuomaksi, on kohtelu parempaa koko lennon ajan. Valitsen lentoni
aikataulun perusteella (kun ensin Finski eliminoidaan hinnan takia) ja
varmaan alan nyt entistä enemmän tarkkailla noita niskatukia.

Perttu Raivio

Dag> Tällä BA-reissulla sattui niin kummallisesti, että Atlantin yli
Dag> palatessani ei turistiluokassa ollut vaunun tullessa kohdalle punaviiniä.

Tuossa pari viikkoa sitten USAsta palatessani kävi niin
hassusti, että turistiluokassa oli ilmeisesti ilmastointi ns.
paskana ja lämpötila karjavaunussa sen mukainen. No, kyllähän
Suomeen palatessa on syytä taas totutella saunomiseen. Muutoin
palvelu toimi, joskin päätin, etten enää matkusta, ellei ole
varaa mennä vähintään executive classissä - ahtaissa tiloissa
kanssamatkustajien omituisuudet kun pakkaavat ottamaan
päähän...

Tosin vasta välillä Heathrow - Helsinki alkoivat matkustajien
tilaamat vekkulit pienet konjakkipullot kadota pikkutakkien
povitaskuihin.

--
Eteläisen Korean nuorison tulisi vapauttaa itsensä Yhdysvaltain
imperialistien siirtomaahallinnosta ja opiskella niin paljon kuin