DNA prepaid yms.

Kopte

Aloitan nyt uuden keskustelun. Nyt mulla on vaan DNA Rajaton Prepaid.
Elikä 0.89 €/pv rajattomasti kaikkea Suomessa. Kokeilen nyt tätä! Numero
on salainen :-) Elikä tarvistsen vielä toisen paikallisen prepaid:in jos
siitä Israel:in (Eilat) matkasta tulee tosi. Mutta se selviää varmaan
jo vuodenloppuun mennessä mennäänkö viikoksi ? Hotellissa on varmaan
Wi-Fi ? Odotan hartaasti :-) Toivon että toteutuu!!

Lounean osakkeet aion pitää ainakin tämän vuoden jossei jostain syystä
hinta pomppaisi mutta epätodennäköistä! On sen verran jo tänä vuonna
tullut myytyä osakkeita. Mutta katotaan miten hinnan käy jos pitäisin
ainakin seuraavaan yhtiökokoukseen/osinkoihin jos on osingot suuremmat
kun tuli kassaan Jimm's PC-storen myynnistä rahat ? Viimeisimmän puoli-
vuotisraportin mukaan omapääoma oli 1134 €/osake. Viimeiset Privanet
kaupat on tehty (3.8.2018) 800 €/osake joten näyttää jo paremmalta.
Omia osakeiden ostatarjousta on jo nostettu 725 €/osake. Samaa tarjo-
si OTC ostokirjeessään. Näyttäisi ainakin nousevan. Katotaan jos nousisi
vielä käypään hintaan! Sitten näkee jos siitä Kuuban reissusta tulisi
tosi! Siinä oikeusjutussa nk. "myrkkypilleristä" menee vielä varmaan
aikaa ennenkuin selviää miten sen käy ?? Varmaan ennen sitä ei tule
ainakaan ostotarjousta (esim. Elisa tms.) ? Katotaan miten vielä
saan matkaseuraa jos toteutuu Kuuban matka ? Olen luvannut maksaa
osan matkakaverin matkasta. Mutta alle 1000 €/osake en mielellään
myy. Pitäisi saada vielä enemmän että pääsee Kuubaan, lisäksi on
vähän säästöjä! Verottaja ottaa osansa myyntivoitoista mutta il-
meisesti vasta seuraavan vuonna tulevassa veroilmoituksessa on
laskettuna viime vuoden verotus ?? Näkee sitten ensivuonna nyt
vaan pitää odotella...

P.V.

"Kopte" kirjoitti viestissä:pndodj$19t5$1...@gioia.aioe.org...

> [...]
> jo vuodenloppuun mennessä mennäänkö viikoksi ? Hotellissa on varmaan
> Wi-Fi ? Odotan hartaasti :-) Toivon että toteutuu!!

Paikallisen SIM-kortin lisäksi on tällainenkin vaihtoehto:
http://www.onesimcard.com/

En ole kokeillut, tuli vain netissä vastaan. Ja jos joku muu toimisi
koekaniinina ja kertoisi käytännön kokemuksista, ei tarvitsisi itse sählätä
ylimääräistä ;-)

P.V.

Asko

On 15.9.2018 18:21, P.V. wrote:
> [...]
>
> En ole kokeillut, tuli vain netissä vastaan. Ja jos joku muu toimisi
> koekaniinina ja kertoisi käytännön kokemuksista, ei tarvitsisi itse

Paljon matkustavien kannattaa tutustua myös kotimaiseen akkukäyttöiseen
4G->WLAN reitittimeen. Siinä on muistaakseni 8 SIM-korttipaikkaa, joilla
saa kussakin valtiossa edullisen datan käyttöönsä:

https://goodspeed.io/

-Asko

Kopte

Hyvä jos pääsee kerran vuodessa edes ulkomaille! Kiitos vinkeistä
teille! Olen huomannut noita kortteja jolla saa roumattua maailmalla.
Mielummin hankin aina paikallisen prepaid kortin jos ei ole vaikea
saada (esim. Kuuba) :-) Siinä saa aina maan sisäisen numeron. Tosin
jos siihen pitää soittaa Suomesta menee ulkomaanpuhelumaksu ja jos
soittaa siinä maassa olevaan Suomalaiseen puhelimeen menee maksu siitä
maasta jossa ollaan ulkomaanpuhelu Suomeen ja vastaanottajan täytyy
maksaa vastaanottomaksu. Lähinnä kohtuuhintaisen netin takia jota
ulkomailla ei tarvitse niin paljon datasiirtoa. Riittä hyvin muutama
giga datasiirtoa 2:ksi viikoksi. Puheluita/viestejä ei tartte kauhe-
asti. Puhelin on mukana myöskin jos tulee joku hätätilanne saa yh-
teyksiä. Data ja puhelupaketin lisäksi pitää aina vähän ladata yli-
määräistä puheaikaa varmuudenvuoksi. Kalliimpia on yleensä kun Suo-
men prepaidit muualla. Kuhan selviää toteutuuko taas Israeliin
Eilatiin matka koitan hankkia Israelilaisen prepaid kortin.
Katotaan jos joskus vielä toteutuu haave pääsystä Kuubaan.
Jos saan joskus rahat kokoon niin pitää hankkia Etecsan Nauta kort-
teja muutama että pärjää pari viikkoa ja pääsee välillä nettiin.
Siellä onneksi hommat vapautuu. Vuoden loppuun 3G data aukeaa.
Ilmeisesti lisätään Wi-Fi tukiasemia niitä nykyisinkin löytyy
jo hotellien auloista. Mutta ei vielä huoneista muttaa täytyy
hankkia Etecsan tai hotellin oma nettikortti. Saattaa maksaa
vähän enemmän hotellin oma nettikortti. Aina ostan 3 kertaa
tunnin kortin pitäisi olla 1 CUC tunti. Eli 3 CUC koko sastsi.
Mutta seuraan mitä Kuubassa tapahtuu jos saisi joskus hankit-
tua siellä jopa prepaidin ? Vaan aika näyttää toteutuuko
reissu Kuubaan. Kuubaan ei ilmeisesti ole edes prepaid DNA
roaming sopimusta. Lähinnä sähköpostia Suomeen lähettelen
siellä ei kuulema ole käytössä SMTP protokollaa vaan pitää
web pohaisella e-maililla lähettää posti. Mutta odotetaan
kun edes selviää miten Lounean käy...

Kopte

Kopte kirjoitti 16.09.2018 klo 19:34

> [...]
>   siellä ei kuulema ole käytössä SMTP protokollaa vaan pitää
>   web pohaisella e-maililla lähettää posti. Mutta odotetaan

Mulla oli Telian liittymässä 300 Mbs data mutta en kotona
saanut kun 100 Mbs datan. Joten päätin kokeilla DNA Rajaton
prepaid jossa kotona saa 4G+ yhteyden. Ihan kohtuu hintainen
rajattomilla puheluilla ja 300 Mbs yhteydellä. 0.89 €/vrk
sisäeltäen normaalit puhelut/SMS/MMS kotimaassa. Tekee 31:n
vrk:n kuukaudessa 31 x 0.89 €= 27.59 €. Jos vertaillaan esim.
MOI:n liittymään rajattomalla 100 Mbs datalla, rajattomalla
puheella 28 €/kk:ssa ja päälle tulee vielä SMS/MMS viestit.
Ainoa puute verrattuna Teliaan on että siihen kuului rajaton
data Baltiassa/Pohjoismaissa ja 15 Gb EU/ETA data. Harvemmin
olen niitä tarvinnut. Ja tässä DNA:n prepaideissa on mahdolli-
suus saada numero numerotiedusteluun. Oman jätin salaiseksi.
Ja myöskin jos kortti hukkuu saa tilattua uuden samaan numeroon.
Ollu ihan tyytyväinen tähän. Katotaan mitä tulevaisuudessa
palaanko joskus vielä postpaid liittymään.

Olen katsonut lähinnä valmiita Aurinkomatkojen matkoja Kuubaan.
Tällä matkustuskaudella hinnat 2 vk Havanna/Varadero 1700 €/
henkilö/2 vk alkaen. Tommosta valmismatkaa olen lähinnä alustavasti
katsellut ja ajatellut jos joskus tulee siitä tosi! Yksi vaihto-
ehto on että varaan lennot ja varaa yöpymiset "casa particulares":
ssa. Tulisi varmaan vähän halvemmaksi kun nuo hotelli yöpymiset.
Tossa valmismatkassa on yksi viikko Havanassa sisältäen aamiaisen.
Toinen viikko Varaderossa sisältää all inclusive. Noissa "casa par-
ticulaires":ssa pääsee paremmin tutustumaan aitoihin Kuubalaisiin.
Noissa hotelleissa on Havanna:ssa on valmiiksi aamiainen ja Vara-
derossa kuuluu kaikki niin ei tarvitse välttämättä aina miettiä
mitä nyt söisi. Kun en syö sianlihaa/verta/meren eläviä tms.
Lähinnä olen ajatellut hotelliyöpymistä. Niissä on usein jo
julkisissa tiloissa Wi-Fi hotspotteja että pääsee nettiin
kunhan hankkii kortin jossa on tunnus ja salasana. Hoteleissa
on yleensä uima-allas(ita). Olen haaveillut pääsystä Karibian-
mereen uimaan/(vapaa)sukeltamaan. Noissa valmismatkoissa teh-
dään retkiä sisämaahan niihin pitää mennä että näkee Kuuban
sisämaatakin. Sinne kestääkin lentää yli 10 h! Katotaan jos
toteutuu ? Ensin ehkä ensivuonna pääsee taas Israel:iin ja
sitten seuraavan vuonna jos pääsisi vaikka Kuubaan. Katotaan
jos Louneasta saa ensin hyvät rahat :-)

Kopte

Kopte kirjoitti 13.09.2018 klo 16:24:

Aina kello 00.01 laskutetaan alkavan vrk:n maksu (0.89 €/vrk).
Huomasin että mennyt vajaa vuorokausi, latasin joskus 20:n jäl-
keen ja oli vielä mennyt sen vourokauden laskutus. Joihinkin pal-
velunumeroihin ei voi tällä soittaa tai tekstata ?? Ja roumaus-
hinnat näyttää olevan kalliimmat kun postpaid liittymissä ??
Mutta ainakin jos menee EU/ETA:n ulkopuolelle harkitaan paikallista
prepaid:iä. Euroopassa voi kokeilla (data)roumausta ja hotelleissa
Wi-Fi:ä. Lataan vähän enemmän saldoa kun menenen Suomen ulkopuolelle.
Muuten ihan hyvin toiminut...

> [...]
> meisesti vasta seuraavan vuonna tulevassa veroilmoituksessa on
> laskettuna viime vuoden verotus ?? Näkee sitten ensivuonna nyt

Tällä hetkellä saa 730 €/osake ainakin. Salon panttin lunastus-
hinta (https://www.salonpantti.fi) on tuo 2190 €/vanha SSP:n/
Lounean puhelinosake. Lounean tänään tullut uusi ostotarjous
on 730 €/osake omista osakkeista. Salon pantin huutokaupassa viimeksi
oli 2550 €/vanha osakekirja (3 nykyistä Lounean osaketta)
lähtöhintana.Seuraava huutokauppa on 5-12.12.2018 ?? Joku oli eilen
taas myynyt (ali)hintaan 750 €/osake Privanetissä. Mutta on paljon
arvokkaampi.Odotetaan ja seurataan mitä tapahtuu hinnalle ?? Pääsisikö
ennen tuomiopäivää Kuubaan ?? Ja katotaan jos pääsisi taas Lounean yh-
tiökokoukseen mutta se on vasta keväällä/kesällä jos ei jostain syystä
pidettäisi ylimääräistä yhtiökokousta ? Kuulee taas tuoreemmat tiedot
yhtiöstä. Jos joku tietää niin ilmoitetaanko kauppa automaattisesti
vai pitääkö ilmoittaa 9 A/B kaavakkeellä verottajalle ?? Ainakin
pörssiosakkeista menee Nordnet:stä automaattisesti verottajalle ?
Miten nykyisin ?? Mutta katotaan mitä ensivuosi tuo ??

Asko

On 28.9.2018 12:29, Kopte wrote:
> Aina kello 00.01 laskutetaan alkavan vrk:n maksu (0.89 €/vrk).
>   Huomasin että mennyt vajaa vuorokausi, latasin joskus 20:n jäl-
>   keen ja oli vielä mennyt sen vourokauden laskutus.

Olikohan tästä keväällä juttua tässäkin ryhmässä, että noiden
vuorokauden vaihtumisien kanssa saa kyllä olla tarkkana. Yksistään
Teliallakin on eri liittymätyyppeissä ja eri datapaketeissa erilaiset
säännöt, eli että vaihtuuko vuorokausi suomen ajassa vai kohdemaan
ajassa puoliltaöin.

Varmaan jostain löytyy sellainenkin vaihtoehto, jossa vuorokausi vaihtuu
24h päästä käytön alkamisesta.

-Asko

Kopte

Eikö myöskin juokse vrk:simaksu vaikka on EU/ETA:n ulkopuolella ??
Kaikkiin maihin ei edes ole prepaideissa roumingsopimusta. Tollahan
saa rajattomasti soittaa ja tekstaille EU/ETA maissa sillä 0.89 €/vrk?
Katoin vielä noita Kuuban roamaus sopimuksia. DNA:lla ei näytä vielä
olevan postpaid liittymissä roamingdataa Kuubassa ? Elisalla ja Teli-
alla näyttää olevan. Elisalla on 9.90 €/Mt ja Telialla oli muistaak-
seni 12.49 €/ Mt datan hinta. Eli knnataa laittaa kokonaan kiinni :-)
Kuulema on pitkät jonot tuolla Kuubassa Etecsan edessa! Joutuu pit-
kään jonottamaan kortteja. Ja sisälle kun pääsee on kaksi jonoa kah-
delle palvelutiskille ? En tiedä onko noin nykyisin Havanassa ??
Kuulema saa vaan kerralla ostaa 3 kpl Nauta korteja. Ostaisin samalla
kun pitää jonottaa ainakin 4-5 korttia keralla että riittää 2 vk:si
yhteydet. Pitäisi helposti mennä jos hotellien aulassa yhteydet.
Passin kuulema pitää olla mukana kun käy ostamassa internetkortteja ??
Sähköpostitse olisi tarkotus olla Suomeen yhteydessä jos toteutuu ?
Luoja yksin tietää toteutuuko. Jos rahoja ei saa kokoon Kuubaan asti
niin katsotaan joku toinen kohde lämpöön. On niitä lähempänäkin ? Ei
kuulema Kuubassa ole kauhean kova sensuuri netissä ? Mihin kaikkiin
sivuihin sillä edes pääsee ?? Postaan sieltä terveiseni jos se onnis-
tuu ja edes pääsen sinne! Hätänumeroonhan saa yhteyden vaikka ilman
SIM-korttia ?? Senkin takia turvaksi puhelin mukaan! Nää on vaan a-
lustavia suunnitelmiä :-) Näkee jos niistä tulee tosi joskus ei vielä
ensi vuonna mutta seuraavana (2020), samalla tulisi 50 v. matka :-)
Ensi vuonna toivottavasti ainkakin Eilat:iin jossa hankin prepaid:in.
Se ei onneksi ole kovin kaukana ja odotan jo :-) Mutta ensin taas Jou-
lu josta pidän. Aika tuppaa meneḿään uskomattoman nopiasti :-) Surf-
failen netissä siellä täällä mutta ilmankin tulee toimeen ulkomailla.
Aika näyttää...

Kopte

Jatkan vielä: Ton prepaidin saa kyllä pysäytettyä veloituksen. Se
maksaa 2.5 €. Mutta se samalla kai estää ulkomailla käytön myös ??
Prepaideissa on paljon kovemmat roaming maksut EU/ETA:n ulkopuolel-
la kun postpaid liittymässä. Joten paikallinen prepaid! Jossain
verkoissa on prepaideilla käytössä USSD soittaessa mutta onneksi
on Camel verkkoja myös. Israelissa esimerkiksi maksaa DNA prepaid-
illa yli 4 €/min soitto paikalliseen tai Suomalaiseen numeroon ja
vastaanottomaksu oli muistaakseni yli 2,5 €/min. Mutta pääasia on
data...

Kopte

Kopte kirjoitti 1.10.2018 klo 14.46:

> [...]
>      illa yli 4 €/min soitto  paikalliseen tai Suomalaiseen numeroon ja
>      vastaanottomaksu oli muistaakseni yli 2,5 €/min. Mutta pääasia on

Nyt tulee muutos liittymässä. Onnistuin netistä löytämääm post-
paidliittymä tarjouksen tosin vaan 100 Mbs kotimaan rajaton da-
ta. Rajattomat puhelut/viestit kotimaassa ja EU/ETA alueealla.
10 Gt/kk:ssa EU/ETA dataa. Saan ilmeisesti siirretyä prepaid
numeroni Elisalle koska on rekistöröity mun nimii. Tuli ainakin
Elisalta tekstiviesti että kohtapuoliin siirtyy sinne. Myöskin
Pohjoismaissa ja Baltiassa myöskin rajaton data. Koska on Elisan
4G liittymä sisältää myöskin VoLTE ja VoWiFi ominaisuudet ?
Noista on myös etua ulkomailla. Voin Israel:sta soittaa VoWiFi
puheluita hotellin WiFi verkosta tai muualta missä on WiFi ?
Tai kun hankin paikallisen prepaid:in niin VoLTE puheluita ?
Tosin Israel:ssa sai ainakin hotelleissa soittaa ilmaisia
ulkomaanpuheluita ja soitin muutaman. Ja Kuubasta voin soittaa
VoWiFi puheluita kun ensin saa hankittua Etecsa:n WiFi kortteja.
Ratkeaa yhteyden pito. Miten on muuten VoWiFi puheluiden käytän-
nön toimivuus ? Yhdistyykö jos on ruuhkainen WiFi verkko ? Kel-
lään käytännön kokemuksia entä Kuuba:ssa ? Entä VoLTE muuten ??
Täytyy katsoa tähän ROM:i joka tukee VoWiFi ja VoLTE puheluita ?
Nyt on Xenon HD custom ROM:i siis OP 5:ssa! Luin Elisa:n siviul-
ta aktivoidaan 4G premium liittymiin tämän vuoden loppuun men-
nessä sekä VoWiFi että VoLTE. Hinnasta vielä elikä 24 kk:ta saa
hintaan 19.90 €/kk:ssa (normaalihinta 32.90 €/kk:ssa) löytyi kun
menin Elisan sivuille Bonusway:n sivujen kautta. Nyt vaan odot-
telen...

Kopte

Miten on kun suomalaisissa prepaid:ssa ei ole tuettu VoLTE:tä
Ei varmaan Israel:aan ole ?? Tänään tuli Elisalta viesti että
huomenna siirtyy. On jo puhelimessa mutta olen deaktivoinut
1. SIM kortin jossa on. Katotaan saanko sovituttuun hintaan ?
Kokeilin vielä niin oli poistunut ilmeisesti hyvä tarjous!
Tilalla oli normaali 27.90 €/kk:ssa 12 kk:ta ja jälkeen 32.90
€/kk:ssa. Kannattaa jos saan niin pitää koko 24 kk:ta! Huo-
menna varmaan näkee :-)

Kopte

Kopte kirjoitti 22.10.2018 klo 16.38:

> [...]
>            Tilalla oli normaali 27.90 €/kk:ssa 12 kk:ta ja jälkeen 32.90
>            €/kk:ssa. Kannattaa jos saan niin pitää koko 24 kk:ta! Huo-

Ei ainakaan vielä prepaid:ssä VoLTE/VoWiFi tukea mutta
pitäisi joskus tulla. Mulla on toisena liittymänä DNA Ra-
jaton Prepaid niin nyt ei laskutettu kun vasta klo:00.01.
Laitoin viivästetyn siirron takaisin Telia:an mutta sain
hyvän tarjouksen 200 M Huoleton Premium 24 kk:ta 19.90 €/
kk:ssa. Joten jäin vielä Elisaan. Muilla operaattoreilla
ei ole VoLTE/VoWiFi tuke OnePlus 5:lle. Eikä välttämättä
tule ?? Toivoisin saavani Lounea:sta vähintään saman minkä
olen markoissa maksanut saman summan vähintään Euroissa!!
Tässä en paljasta summaa :-) Lounea ostaa tällä hetkellä
750 €/osake. Viimeinen Privanet kauppa 15.11 790 €/osake.
Elisa oli tässä syksyn aikana ostanut lisää Lounea:n osak-
keita. Oliko vajaa 7700 kpl elikä vähän vajaa 8 % osake-
kannasta ?? Siis tällä hetkellä omistaa :-) Katotaan jos
Elisa valtaa vielä Lounea:n sitten varmaan vasta kun on
selvinnyt "oikeuksissa" nk. "myrkkipillerijuttu". Pitää
vaan odottaa kuten jo aikasemmin olen usein maininnut niin
katotaan ensiksi ensi vuosi. Mutta nyt on noussut ja toi-
vottavasti nousee vielä. Sitten näkee pääseekö vielä käy-
mään Karibia:lla ?? Tai jonnekkin muualle ?? Israel:in
reissusta varmaan tulee tosi. Pitää vielä varmistaa että
kaikki kutsutut ottaa vastaan kutsun ? Kohta puolin rue-
taan varailemaan. Katsotaan jos kaikille saisi äkkilähdöt.
Puolihoitoa suunniteltu (kosher aamiainen ja lounas).
Kuten tuolla toisessa viestissä jo mainitsin kiinnostaa
tuo 12 pv:n reissu Kuuba:an Matkavekan. Siihen tähtään!
Katotaan löytyykö matkasueraa sinne ?? Maksan osan toi-
sen matkasta. Mutta katsotaan sitten myöhemmin!!