Australiaan

Urpo Martikainen

>Kertoisitko mihin hintaan sait matkan, enta se Balin poikkeama; paljonko
>se kustantaa extraa?
>
>...olisi tarkoitus menna Australiaan alkusyksysta, siksi kiinnostaa.
>
>--
> () ()
>Katja Nisumaa: ka...@cs.tut.fi o o

Yksi vaihtoehto, jota kannattaa kysellä, on Finnairin-Qantasin
yhteislippu "Around the world" tai "mini-around-the-world", josta saa
tarkempia tietoja vaikkapa Qantasin Hesan konttorilta, tai Lloyd-Tours
matkatoimistosta, myös Hesassa. Hinnat pyörivät vähän alle
kymppitonnista noin 11 000:een. Kalliimpi versio sallii niin paljon
pysähdyksiä, ettei niitä kaikkia kerkiä esim puolentoista kuukauden
reissulla edes käyttää.

Toinen varteenotettava versio on British Airwaysin ja Qantasin vastaava
lippu, joka sisältää vielä enemmän vaihtoehtoja. Esim Etelämereltä ei
juuri löydy saarta, jolle ei sillä lipulla pääsisi. Hintaluokka
suunnilleen sama kuin edellä, aavistus kalliimpi.

- upi -

Nisumaa Katja

HeNrIk VeSo (hen...@lego.ll.utu.fi) wrote:
: aion käydä alustavasti ainakin seuraavissa paikoissa:

: Perth
: Darwin
: Cairns
: Sydney
: Brisbane

: +Bali matkan varrella
: +Singapore ""

Ei minulla ole vinkkeja, mutta kysymyksia kylla:

Urpo Martikainen

>(tiedän, että korallit lisääntyvät Great Barrier Reefillä joskus
>loka-marras-joulu, tietääkö joku tarkemmin?)
>Entäs onko ehdottomia paikkoja, missä on melkein pakko käydä, jos menee
>Australiaan?

>aion käydä alustavasti ainakin seuraavissa paikoissa:
>
>Perth
>Darwin
>Cairns
>Sydney
>Brisbane
>
>+Bali matkan varrella
>+Singapore ""
>

>t:Henrik Veso

Korallien lisääntymisestä en tiedä, mutta Cairnsissa oikeastaan ainoa
oikea pakkoretki on reissu koralliriutalle. Kannattaa valita retki
jollekin ulommista riutoista. Useimmilla retkillä on sekä pullosukellusta
että yksinkertaista snorkkelisukeltelua; molemmat ovat ehdottomasti
hintansa väärtti juttu. Nähtävää on, lisääntyivätpä korallit tai
huilasivat. (Kalaakin riittää katseltavaksi)

Cairnsista kannatta myös tehdä päivän junamatka omituisella museoradalla
korkealle vuorelle Kurandan pikkukaupunkiin, tosin siellä tulee vastaan
karu pysähtyneisyyden aika,(= ei rokkia)

Brisbanen Sydneyn väliä kannattaa harkita autoreissuksi, Surfers Paradise
Brisbanen eteläpuolella on varsinainen bailapaikka - ehkä juuri
lokakuusta eteenpäin parhaimmillaan. Rauhallisempia ja tosi hyviä
rantapaikkoja joka makuun onkin sitten siitä etelään käytännössä 1000 km.

- upi -
(matkalla Aussiin marras- joulukuussa)

HeNrIk VeSo

Urpo Martikainen (urpo.mar...@mtv3.fi) wrote:

: >
[...]

Hinta on Lontoon kautta Brisbaneen ja takasin 7660 pysähdyksineen(Kilroy
Travels), pysähdykset eivät aiheuta lisäkuluja kunhan jatkuvasti etenee
maantieteellisesti määränpäähän. Itse saa määrätä pysähdyksien pituudet,
meno lokakuun loppuun asti voimassa, paluu ehkä 3kk tai enemmän.
Hinnat opiskelija tai nuorisohintoja (itse olen 27v.)
Lisäkustannuksina ainoastaan pysähdysten lentokenttäverot, jotka eivät
ole päätähuimaavat.
Bali ei poikkea reitiltä, joten ei maksa lisää.

Kertokaa, jos tiedätte vieläkin edullisemman vaihtoehdon!
Nähdään Australiassa sukeltelemassa..

--
t:Henrik Veso

HeNrIk VeSo

Moi!

Olen lähdössä Australiaan lokakuussa, aion viipyä noin 2 kk.
Tietääkö kukaan siihen aikaan järjestettäviä tapahtumia, esim.
rock-konsertteja, festivaaleja, tai Australian luontoon liittyviä tapahtumia?

Kiitoksia vinkeistä etukäteen!
--
t:Henrik Veso

nu...@tnclus.tele.nokia.fi

Sydneyssa on julkisilla liikkuminen varsin helppoa ja
viikon 'TravelCard'it eiv{t ole pahan hintaisia
20-37 AUD, riippuen matkustusalueesta. Ne k{yv{t juniin,
busseihin ja lauttoihin.
Bussien reittikartan l|yt{minen oli hieman hankalaa, mutta
sain sen sitten metron infosta.
En ole varma kuuluuko tuohon liippuun my|s Sydney Ferryn
j{rjest{m{t risteilyt, mutta ei kukaan ainakaan per{{n kysellyt :-)
Maksavat nimitt{in yksin{{n 16 AUD/kierros.

T:JP

Pia Hannukainen

Anu Puhakainen (anu.puh...@icl.fi) wrote:
: > Entäs onko ehdottomia paikkoja, missä on melkein pakko käydä, jos menee
: > Australiaan?

: Sydneyssa on pakollisia paikkoja tietysti oopperatalo seka kaupungin
: keskella oleva Sydney Tower, josta on hyvalla ilmalla mahtavat nakoalat
: aina kauas vuorille saakka. Sydneyssa on kiva sisasatama, jossa on

Kannattaapi kokeilla maata mahallaan Sydney Towerin ikkunalasia vasten. Se
on silleen kalteva, joten kun siihen nojailee, niin nakee jotain 300
metria SUORAAN alaspain. Kylla siina Nasineula kalpenee!

\\|//
(o o)
----ooO--(_)--Ooo----

Pia
.oooO
( ) Oooo.
--\ (--------( )---
\ ) ) /
( /

Anu Puhakainen

> Entäs onko ehdottomia paikkoja, missä on melkein pakko käydä, jos menee
> Australiaan?

Sydney on erittain kiva kaupunki, jossa saa kaksi viikkoa kulumaan
mukavasti. Sydneyn lahistolla nahtavaa riittaa, kannattaa kayda mm. Blue
Mountainseilla katsomassa eukalyptusmetsia. Vuorien nimitys johtuu
puiden erittamasta hoyrysta, joka saa vuoret nayttamaan sinisilta.
Vuorilla jarjestetaan patikkaretkia, jotka ovat rankkoja, mutta vaivan
arvoisia. Tosin vuoden loppupuolella Sydneyssa on kesa ja vuorillakin on
kuuma. Yleensa patikkaretket tehdaan talvisaikaan.

Matkan varrelta loytyvat myos yhdet maailman suurimmista
tippukiviluolista, nimeltaan Jenolan Caves. Luolia on tosiaankin useita
ja retket niihin kannattaa puhelimitse varata etukateen. Pari-kolme
luolaa jaksaa katsoa kerralla, silla aikaa niissa menee kussakin yleensa
parisen tuntia ja nahtavaa kylla riittaa. Samalla kun kay luolilla,
kannattaa kayda katsomassa Katoongassa Three Sisters luonnonmonumentti.

Sydneyssa on pakollisia paikkoja tietysti oopperatalo seka kaupungin
keskella oleva Sydney Tower, josta on hyvalla ilmalla mahtavat nakoalat
aina kauas vuorille saakka. Sydneyssa on kiva sisasatama, jossa on

paljon "laivabusseja", joten pieni sightseeing kannatta tehda myos
nailla laivabusseilla. Darling Harbour on varsinainen turistirysa, mutta
kallis - sielta loytyy lahinna vain kauppoja ja ravintoloita. Darling
Harbourin vieressa on Maritime Museum, joka on todella mahtava paikka.
Sielta loytyy museoituna mm. vanhojen Australian muuttolaivojen
irtaimistoa jne. Vaikkei olisi varsinaisesti merenkulusta
kiinnostunutkaan, taalta loytyy kaikille kappale mielenkiintoista
maailmanhistoriaa.

Kannattaa myos muistaa, etta kaikki hotel-nimella olevat paikat eivat
todellakaan ole hotelleja, vaan pubeja. Nimitys juontaa alkunsa ajalta,
jolloin vain hotellit saivat anniskeluoikeudet. Ja jos ei heti halua
paljastaa olevansa turisti voi tilata oluensa pyytamalla schooner of VB,
VB = Victoria Bitter (schooner lausutaan skuuner), mika on ainakin
Sydneyssa yksi suosituimmista oluista. Kannattaa myos kokeilla sub-zero
juomia, jotka yleensa tilataan maustettuina esim. sub-zero with
raspberry, kyseessa on alkoholijuoma, joka muistuttaa maustettua
asoodaa.

Erittain hyvaksi oppaaksi osottautui Lonely Planetin Sydney City Guide,
josta loytyi kaikki tarpeellinen tieto. Ravintolat ovat halpoja ja ruoka
on erittain hyvaa. Sydneyssa kannattaa ennakkoluulottamasti kokeilla
etnisia paikkoja. Huomaa myos, etta jos ravintolan ulkopuolella
ikkunassa tai ovessa on vaaleanpunainen kolmiotarra, kyseessa on
homo/lesbopaikka. Samalla alueella, muistaakseni Oxford Streetilla on
vieri vieressa ravintoloita, joista toiset ovat naita merkittyja
paikkoja ja toiset eivat. Muista myos, etta ausseissa on
paljon BYO-paikkoja, joihin juomat saa vieda itse. Kaikki viinit, jotka
maksavat kaupassa 10 taalaa tai yli ovat erittain hyvia ja ravintolaan
mennessa viinipullot (tai oluetkin) annetaan henkilokunnalle, jotka
sitten tuovat niita tarpeen mukaan poytaan.

Tassa tarkeimmat Sydneysta ensi hataan. Australiassa nahtavaa riittaa,
joten siina suhteessa reissua kannattaa todella suunnitella. Kesa-aikaan
moniin paikkoihin on vain aivan liian kuuma menna, mm. Ayers Rock
keskella Australiaa on aika tukahduttavan kuuma paikka kesaisin. Niin,
ja ihmiset ovat erittain ystavallisia eli varaudu siihen, etta
kaikkialta loytyy hetkessa keskustelukumppani.

Mita tulee pysahdyksiin muualla, omasta mielestani Singaporessa ei
kannata juurikaan 2-3 paivaa enempaa viettaa aikaa. Ainakin viela viime
kesana Sydneyssakin oli huomattavasti halvempaa kuin Singaporessa.

Oma lentolippuni maksoi viime kesana 9500,- ja siihen sisaltyi
pysahdykset Singaporessa, Australiassa, Havaijilla seka San
Fransiscossa. Jokainen lisapysahdys tuohon olisi maksanut 500,- lisaa.
Lentoyhtiona oli Finnair ja Qantas.

Hyvaa matkaa,
Anu

Timo Saarela

[...]

vink vink, osta suomesta ansetin australia-passi, lentamalla edullisesti
pitkin poikin, varsinkin kun noi matkan tuntuu olevan sulla aika pitkia,
bris-syd -vajaa tuhat, bris-cairns - noin 1500, loput valit sitten 3000 ja
enemmankin...

must-paikkoja ei niin kauheesti ole, kunhan pyorit ympariinsa
noiden paikkojen lahiseudulla niin luulis riittavan.
Niin ja backpackers-paikoissa voi yopya halvalla, noin 12 $ yo.

- Immu
- Australiassa viela 6 kk

Tommi Rasila

Ei jaksa kirjoittaa ja jutusta tulisi kuitenkin niin pitka koska pidin
omasta Aussien vierailustni niin paljon. Kavin Cairnsissa ("KuraNDAN
MUSEOJUNA", kalastus, sukellus), Sydneyssa, melbournessa ja Adelaidessa.
Suosittelen muyops yojunien kayttoa ja oopperatalossa kayntia. Mutta siis
jos kiinnostaa jutella niin soita 940-558 1988. Ja jos Tampereella olet
niin voin lainata joitakin karttoja ja matkaesitteita. Siella oli vahan
perhanan kiva ;-)

Sorry jos tama on netiketin vastaista, meinaan etta tukea Telea...

Tommi

Timo Saarela

Soikkeli Timo (s12...@kaarne.cs.tut.fi) wrote:

: Aussijalkapallokausi on lopuillaan, joten sitä kannattaisi käydä katsomassa.

Jep, mutta muista etta lajia pelataan vain etela-australiassa.
Sydneyssa on yks joukkue ja loput sitten Melbournen suunnalla.
Rugbya sitten pelataankin hieman enempi, olkoonkin etta
lajina se on tylsempi kuin aussie-rules.

: >Entäs onko ehdottomia paikkoja, missä on melkein pakko käydä, jos menee
: >Australiaan?

: Ayers Rock. Ei ole toista samanlaista paikkaa. Mahtava.

Niinpa, mutta paikka on keskella EI_YHTIKAS_MITAAN_MUUTA jotenkannattaa
harkita. Aikaakin siihen kuluu joitain paivia ellei sitten satu
kulkemaan siita ohi. Taitaa kuulua valille Adelaide-Darwin.

: ravintoloita, valtava yleinen uima-allas ja nimenomaan paikallista
: väestöä. Suosittelen.

Paikallista poppoota kylla nakee joka ikisessa puistossa jos vaan
viitsii menna. Niin ja tietty paikallisissa pubeissa, kieli
on sitten sita ehtaa aussi-englantia mika menee paan lapi ja lujaa.

: Ehdoton väline on myös kansainvälinen retkeilymajakortti. Sillä saat
: suurimmat alennukset hostelleissa, lentopassista sekä bussipasseista.
: Isic-kortilla Ausseissa ei tee yhtikäs mitään. Jos haluat Isic-kortin,
: teetä se vaikka jossakin matkan varrella kaukoidässä :).

Tassa olen hieman eri mielta, nimittain ainakin busseihin saa yhta
hyvat alennukset ISIC-kortilla kuin YHA-kortilla. Joskus jopa ainoan
alennuksen saa ISICilla. Saattaa tietty vaihdella bussi-yhtioittain.
Ja hosteleita on niin paljon yksityisia missa ei YHA-kortilla
tee yhtaan mitaan, ja halvalla yopyy.
Molempi parempi, ei ne niin paljoa kuitenkaan maksa.

Ja osta mielellaan jo ennen ausseja Lonely Planetin opas aussi-
matkailuun. Kirja taynna hyvaa tietoa, ns. pakollinen kirja.

- Immu
- Knights is next rugby champion

--
Walking down under upside down...

address: 10/58 William st Jesmond N.S.W. 2299 Australia
phone: 0412-081 333 or + 61 412 081 333

Your Name

Timo Saarela wrote:

> [...]
> harkita. Aikaakin siihen kuluu joitain paivia ellei sitten satu
> kulkemaan siita ohi. Taitaa kuulua valille Adelaide-Darwin.

Alice Springs on lähin 'iso' kaupunki. Kivi on aborigiineille pyhä, ja
kaikki eivät tykkää sillä kiipeilystä.

> Ja osta mielellaan jo ennen ausseja Lonely Planetin opas aussi-
> matkailuun. Kirja taynna hyvaa tietoa, ns. pakollinen kirja.

Verkossa: http://www.lonelyplanet.com/dest/aust/aus.htm .

Perth oli myös alkuperäisessä kiertolistassa, ja sitä eivät ole muut
vielä käsitelleet. Australian aurinkoisin kaupunki (kesäaikaan) viehättää
puistoillaan, puhtailla rannoillaan (kuten Cottesloe), ja läheisellä
Intian valtameren rannalla sijaitsevalla Fremantlella, joka oli monen
suomalaissiirtolaisenkin laivamatkan päätepiste ennen matkustajalentoja.
Paikallisjunalla pääsee kivasti Fremantlesta Perthiin ja rannoille, ja
ihan keskustassa bussilla ajaminen on ilmaista. Northbridge on Perthin
ravintolaseutua ja festivaalien aikaan täynnä väkeä. Hups, festivaalit
taisivat olla vasta helmikuussa, mutta muutenkin yöelämää riittää.

Rottnest Islandilla kannattaa käydä ihailemassa quokka-pussieläimiä, ja
upeita rantoja. Niinkuin muuallakin Länsi-Australiassa nenä kannattaa
suojata kunnolla, aurinko porottaa taivaalta kuumasti. Yhden kuukauden
ajan (tammikuussa) en nähnyt taivaalla edes pilvenhattaraa, joten lämpöä
riittää. Oma ennätykseni on 46,2 astetta Celsiusta varjossa. Useimmiten
sää on kuitenkin miellyttävä.

Lisää Länsi-Australiasta: Margaret Riverin alueella on loistavia
viinitarhoja, nam, ne punaviinit kaipaavat vertaistaan. Albanyssa on
hienoja siirtomaa-aikaisia taloja ja siirtolaisten käyttämä laiva.
Sisämaan kaivoskaupungissa Kalgoorliessa on Itäkeskuksen uimahallia
vastaava uimala, mutta ulkona. Kelpaa lutata, kun kaikki vesi tuodaan
putkea pitkin Perthin läheltä satojen kilometrien päästä autiomaan halki.
Pohjoiseen päin matkustaessa voi mennä taputtelemaan delfiinejä
rantaveteen Monkey Miaan, Denhamin lähelle, ja sitten voi mennä Broomen
helmenkalastuskaupungin kautta patikoimaan Kimberleyn alueelle ja jatkaa
pohjoisterritorion Darwiniin.

Kaksi kuukautta on kyllä lyhyt aika tähän kaikkeen. Singaporeen riittää
pari päivää, ja Balinkin kiertää kahdessa viikossa, mutta Australian
etäisyydet ovat pitkiä, ja siellä on paljon nähtävää. Siksi viisuminkin
saa kuudeksi kuukaudeksi. :-)

Markku

andrew.k...@gmail.com

maanantai 20. toukokuuta 1996 10.00.00 UTC+3 Urpo Martikainen kirjoitti:

> [...]
> juuri löydy saarta, jolle ei sillä lipulla pääsisi. Hintaluokka
> suunnilleen sama kuin edellä, aavistus kalliimpi.

Mitä kuuluu sulle nykyään?