Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Italian hintataso

0 views
Skip to first unread message

Kilpeläinen Jaakko

unread,
Aug 2, 1999, 3:00:00 AM8/2/99
to
Nyt olisi tarkoitus painua jonnekin etelään elokuun lopussa ja potentit paikat
(halvalla kun pitää päästä) ovat espanja, italia ja kreikka (saaret). Italia
(Riccione) pitää keulia mielenkiinnon kohteena, mutta nyt on hintataso alkanut
huolestuttaa. Eli kysymys kuuluu: onko italia niin kallis kuin esim. Lonely
planet (.com) antaa ymmärtää? Vai onko lievällä budjettirajoitteella
matkustavan viisaampi mennä espanjaan? Paljonko maksaa kohtuullinen illallinen
paikallisessa viineineen? Onko olut kohtuuttoman hintaista? Onko sittenkin
viisaampaa sijoittaa hieman enemmän matkaan ja kerätä hyvia muistoja.

-Jaakko

Oiva Hakala

unread,
Aug 3, 1999, 3:00:00 AM8/3/99
to
Eiköhän se hintataso ala Italiassa olla melkoinen. Jenkki ja japsiturismi
noissa kuuluisissa kaupungeissahan (Rooma, Firenze, Venetsia) on se, joka
on nostamassa hintoja koko ajan. Mitä nyt lomaltasi haet. Kuumaa on joka
paikassa. Ja ruuhkaistakin. Vähimmillä ruuhkilla selvinnet Kreikan saarilla.
Espanjan aurinkorannikko voi olla aika turistico vielä, mutta hiljenee
sitten kivasti talveksi, jollin taas meidän familia tykkää matkustaa sinne.
En tiedä, emme ole matkailleet ksesäkuun alun - syyskuun puolenvälin
välisenä aikana etelässä. Mutta, hinnoista. Espanjassa syö kaksi ja puoli
henkeä 2000 pts ylöspäin, eli reilut 70 mk, mutta haarukkaa riittää kyllä
korkeallekin. Autonvuokraus ainakin talvella tosi halpaa. Oiva

Kilpeläinen Jaakko wrote in message <7o4ke1$ron$1...@baker.cc.tut.fi>...

Vesa Timonen

unread,
Aug 3, 1999, 3:00:00 AM8/3/99
to
Italian hintataso on n. 15-30 % halvempi kuin Suomessa. Majoitus on kallis,
Saksan tyyppisiä kylähotelleja ja Ranskan Formula 1 ei oikein löydy.
Rannalla tietysti on kaikki kallista. Tuolla asenteella jolla kysyt, jos et
ole kiinnostunut esim. arkkitehtuurista tai renessanssista, voit
halvemmalla ryypätä kotona.


Jaakko Kilpeläinen

unread,
Aug 3, 1999, 3:00:00 AM8/3/99
to
> Italian hintataso on n. 15-30 % halvempi kuin Suomessa. Majoitus on kallis,
> Saksan tyyppisiä kylähotelleja ja Ranskan Formula 1 ei oikein löydy.
> Rannalla tietysti on kaikki kallista.

Tuli speksattua huonosti. Tarkoitus olisi mennä italiaan Riccioneen
ennen syyskuun puoliväliä ihan tuikitavalliselle pakettimatkalle (mitä
ikinä se sitten onkaan? Ensimmäinen ao matka edessä). Vaihtoehtoina ovat
kreikan saaristo, espanjan costa del sol ja Mallorca.

> Tuolla asenteella jolla kysyt,

Asenteella? Jos tarkoitat kohtaa "halvalla pitää päästä", niin ajan
sillä takaa budjettikatastrofin välttämistä, en jokapaikassa
pihtaamista.

jos et
> ole kiinnostunut esim. arkkitehtuurista tai renessanssista, voit

Miksi en olisi? Tuonne italiaan pyrkimisen motiivina on nimenomaan
huomattavasti laajempi kultturitarjonta, rikkaampi ruoka- ja
viiniperinne kuin esim. kreikassa. Espanjallahan taasen lienee (kun en
ole sielläkään käynyt) myöskin rikas ruoka&viini tarjonta, mutta nuo
massalomakohteet aina epäilyttävät. Se taas, että onko noista sitten
mikään ei-massalomapaikka, onkin toinen juttu. Kaikki edelläoleva
perustuu pelkästään omiin mielikuviini em. lomakohteista, joten pieni
faktapohja olisi kiva juttu.

> halvemmalla ryypätä kotona.

Ryypätä??

-Jaakko

Seppo Vimpari

unread,
Aug 3, 1999, 3:00:00 AM8/3/99
to
Jaakko Kilpeläinen wrote:

> Miksi en olisi? Tuonne italiaan pyrkimisen motiivina on nimenomaan
> huomattavasti laajempi kultturitarjonta, rikkaampi ruoka- ja
> viiniperinne kuin esim. kreikassa.

Kreikassa syöminen ei välttämättä olekaan kulinaristinen kokemus, mutta
ruokailu myöhään illalla plataanipuun alla olevassa tavernassa meren
rannalla buzuki-musiikin soidessa (tosin yleensä vain stereoista) ja
kissojen kerjätessä ruokaa voi olla kokemus, mitä ei löydä Espanjasta
tai Italiastakaan...

Syyskuun puolivälistä ainakin lokakuun puoliväliin on muuten mielestäni
parasta aikaa Kreikan matkalle!

Nimim. "Kreikkaan ainakin kerran vuodessa"

seppo murtomaa

unread,
Aug 4, 1999, 3:00:00 AM8/4/99
to
Ruoka ja majoitus ei ainakaan ole halvempi. Sanoisin, että suurin
piirtein sama - kuten EU:ssa tuleekin olla?
Seppo.

Vesa Timonen wrote:
>
> Italian hintataso on n. 15-30 % halvempi kuin Suomessa. Majoitus on kallis,
> Saksan tyyppisiä kylähotelleja ja Ranskan Formula 1 ei oikein löydy.

> Rannalla tietysti on kaikki kallista. Tuolla asenteella jolla kysyt, jos et


> ole kiinnostunut esim. arkkitehtuurista tai renessanssista, voit

> halvemmalla ryypätä kotona.

murtomaa.vcf

Jorma

unread,
Aug 6, 1999, 3:00:00 AM8/6/99
to
On 2 Aug 1999 17:27:29 GMT, =?ISO-8859-1?Q?Kilpel=E4inen?= Jaakko
<k15...@cc.tut.fi> wrote:

. Eli kysymys kuuluu: onko italia niin kallis kuin esim. Lonely

? Paljonko maksaa kohtuullinen illallinen
>paikallisessa viineineen? Onko olut kohtuuttoman hintaista? Onko sittenkin
>viisaampaa sijoittaa hieman enemmän matkaan ja kerätä hyvia muistoja.

ravintolasyömisen hintataso vaihtelee aika lailla tason ja sijainnin
mukaan, eli pääkadun tai -torin varrella olevassa ristorantessa eväät
maksavat jopa enemmän kuin suomessa, kun taas vähän sivummalla
trattoriassa selviää halvemmalla, ruoan ollessa silti hyvää, huonoa
ruokaahan ei italiassa saakaan.

mutta miksi riccioneen? minun kokemuksieni mukaan se on tylsimpiä
paikkojaniillä kulmilla, eikä siellä oikein aitoitalialaista tunnelmaa
tavoita, viereiset cattolica tai riminikin ovat parempia.
mutta onhan sieltä hyvät retkimahdollisuudet, joita kannattaa
ehdottomasti käyttää, pekkä riccione ei kyllä anna italiasta oikeata
kuvaa.

jorma


Kilpeläinen Jaakko

unread,
Aug 6, 1999, 3:00:00 AM8/6/99
to
Jorma <jt...@sci.fi> wrote:
: On 2 Aug 1999 17:27:29 GMT, =?ISO-8859-1?Q?Kilpel=E4inen?= Jaakko
: <k15...@cc.tut.fi> wrote:

: mutta miksi riccioneen? minun kokemuksieni mukaan se on tylsimpiä


: paikkojaniillä kulmilla, eikä siellä oikein aitoitalialaista tunnelmaa
: tavoita, viereiset cattolica tai riminikin ovat parempia.

Sinne oli vielä pikalähtöjä. Lisäksi pyöräily on perheessä liki himoharrastus,
joten noin lyhyillä välimatkoilla on melkein sama missä asuu.

-Jaakko

--
***********************************************************
http://www.students.tut.fi/~k152255/fillari.html
***********************************************************

Teemu Riipinen

unread,
Aug 7, 1999, 3:00:00 AM8/7/99
to
Joitain kertoja Milanon alueella noin 1.5 vuoden aikana käyneenä olen tuosta
kyllä eri mieltä: mielestäni ainakaan siellä ei ole noin halpaa, vaan ehkä tuo
15-30 % pätee paremmin eteläiseen alueeseen.

Milano tosin alueena on 'pohjoisen pääkaupunki', joten jo sen perusteella
hinnat ovat korkeammat, mutta toki myös kulttuuritarjonta on runsasta.
Riccionesta en tiedä.

BR,
--Tarra

Jorma

unread,
Aug 8, 1999, 3:00:00 AM8/8/99
to
On 6 Aug 1999 19:03:01 GMT, =?ISO-8859-1?Q?Kilpel=E4inen?= Jaakko
<k15...@cc.tut.fi> wrote:


>
>Sinne oli vielä pikalähtöjä. Lisäksi pyöräily on perheessä liki himoharrastus,
>joten noin lyhyillä välimatkoilla on melkein sama missä asuu.

no pyöräilyn vuoksi hyväksytään mitä vain, jopa riccione!!
sitten vain suunta pohjoiseen, cesenaticoon, mikä on marco pantanin
asuinpaikka, matkaa on kyllä muutama kymmenen kilometriä, mutta
mikäkös tuo nyt on.

tarkennetaan nyt vielä, että kyllä riccionekin ihan käypä paikka on ,
ja pääasia että kohde on italiassa!
jos matka sattuu pesaroon, joka on hieman etelämpänä (muistaakseni
riccionesta tehdään sinne laivaretkiä, joka tapauksessa junalla on
hyvät yhteydet) niin siellä on seutukunnan paras pyöräilykauppa,
nimeltään biciland.

buon viaggio!

jorma, myös himopyöräilijä


Satu Kurvinen

unread,
Aug 9, 1999, 3:00:00 AM8/9/99
to
In sfnet.matkustaminen Kilpel?inen Jaakko <k15...@cc.tut.fi> wrote:

<snip>
: Italia (Riccione) pitää keulia mielenkiinnon kohteena, mutta
: nyt on hintataso alkanut huolestuttaa. Eli kysymys kuuluu: onko italia
: niin kallis kuin esim. Lonely planet (.com) antaa ymmärtää?
<snip>

Palasimme juuri lauantaina Gardajärveltä ja siellä hintataso oli Suomen
luokkaa. Kävimme päiväreissun Venetsiassa ja se oli vielä kalliimpi.
Tässä muutamia hintoja Gardasta: pizza 30mk, pasta-annos 25-40mk,
pääruoat (kalaa tai lihaa) 60mk ->, puoli litraa talon viiniä 15mk, litran
vesipullo 2,50 mk, pullo viiniä kaupassa 20mk. Eli viini oli aika halpaa
ja vesi, mutta muuten Suomen tasoa. Bussilla matkustaminen on halpaa,
mutta saa varautua siihen, että aikataulut eivät pidä paikkansa.

Mutta kannattaa ehdottomasti mennä Italiaan ja Gardajärven seutua voin
suositella lämpimästi. Kauniit maisemat, paljon tekemistä ja lyhyet
etäisyydet mm. Venetsiaan, Veronaan ja Milanoon. Ainoa miinus koko
reissulla oli Veronan lentokenttä. Kentällä oli aivan täysi kaaos
lähtöpäivänä. Kaikki koneet olivat myöhässä. Lähtöportit olivat todella
pienessä tilassa passintarkastuspisteen ja turvatarkastuksen takana ja
sinne vain vyöryi ihmisiä vaikka yhtään lentoja ei päässyt lähtemään.
Lopulta ihmisiä seisoi aivan kylki kyljessä passitarkastuksen edessä eikä
homma edennyt ollenkaan. Kun meidän kone vihdoin oli lähdössä, olimme
vielä jumissa siellä ihmismassojen keskellä. Passitarkastajat huusivat
'Finnair only' ja ihmiset yrittivät Finnairin lentolippuja huiskutellen
päästä tunkeutumaan massan läpi sinne portille. Juoksun kanssa meidän piti
mennä koneeseen, ettemme hukkaisi enää seuraavaa slottia. Ihme, että
kaikki pääsivät koneeseen. Kentällä oli myös lentokoneellinen lapsia
Minskistä ja siitä koneesta kuulemma jäi yksi tyttö matkasta. En ole
moista epäjärjestelmällisyyttä koskaan nähnyt muilla lentokentillä.
Eivätkä lentokenttävirkailjiat näyttäneet olevan moksiskaan. Ehkäpä heillä
oli vain huono päivä, mutta Veronan kentästä jäi aika huono mielikuva.
Kyllä Helsinki-Vantaa tuntui taas ylelliseltä sen jälkeen :-)
--
- Satu -

0 new messages