Re: Prepaid Israeliin...

Kopte

Kopte kirjoitti 26.11.2017 klo 19:08:

>      Vielä lisään! Itte kortti maksaa 30-50 NIS eikä siinä ole
>      ladattua saldoa. Joten vielä joudun heti lataamaan saldoa.
>      Tartten saldoa lähinnä data-pakettia varten sekä vähän
>      viestien/soittoja varten. 50 NIS:iä ei taida ihan riittää ??
>      Joku vähintään viikon datapaketti. Riittäiskö 100 NIS elikä
>      vajaa 25 € ?? Mielellään vähintään 1 Gt siirtoa.
>      Tutkailen vielä noita edellisessä viestissä mainitsemia
>      sivustoja...

Laitan tämän että menee myös sfnet.matkustamiseen. Jos
jollain on kokemuksia/vinkkejä Israeliin ?? Katotaan
jos matka peruuntuu kun siellä taas on "rähisty".
Jos ei uskalleta kuljettaa porukkaa sinne turvallisuus-
tilanteesta johtuen niin se peruuuntuu. Sähköhän siellä
on samanlaista ?? 2 reikäinen "töpseli" ja 240 V jännite ??
Ei tartte erillistä sovitinta että saa välillä ladata
puhelimen akkuja ? Vielä tosta matkapuhelimesta ?
Noita prepaideja on helppo varmaan saada eri liikkeistä ?
Ymmärtää yleensä Englantia ? Data ja puhepaketit pitää
varmaan tilata prepaidin ja saldon ostaessa ? Huvin vuoksi pitää
saada kohtuu hintainen netti. Ostan ainakin yleensä prepaidin
kun menen EU/ETA alueen ulkopuolle. Kaikista maista ei
saa sitä helpolla (esim. Kuuba). Olen jo tutustunut noihin
Isrealin prepaideihin tuolla mainitsemilla sivustoilla.
Eiköhän se selviä jonkin ajan kulutta tehdäänkö matka ?
Maltankohan odottaa maaliskuuhun ??

Kopte

Vielä tärkeä asia! Passi nimittäin. Tarkastin on uusittu
2016 elikä 2021 voimassa. Pääsee vielä Kuubaankin.Eikö tuo

tuo jännite jos tarkkoja ollaan ole 220 V ? Kohta on 2 kk:ta
matkaan ja alkumaksu maksettu. Loppuhinta maksetaan ensi
kuussa. Vielä ei ole kuulunut että perutettaisiin. Pitäisi
tulla luultavasti kun on matka maksettu tarkempi matkaoh-
jelma. Tiedän sen verran että ollaan Tiberiaksessa ja Jeru-
salemissa yötä. Sieltä tehdään retkiä. Mennään varmaan jos
turvallisuus sallii Palestiinalaisalueille. Varmaankin
ainakin Betlehem:iin. Eilat:iin ei mennä eli ei Punaiselle
Merelle nyt ei pääse. Ehkä joskus uudelle matkalle ? Jos
pääsee kellumaan Kuolleeseen mereen, sen näkee sitten ?
Kysyn vielä noista perusrokotuksista kun ei ihan vielä
ole mennyt 10 v.:tta pitääkö ne jo uusia ? Hepatiitti A ja B
(Twinrix) kun on ottanut kaikki 3 kertaa pitäisi saada
kai elinikäisen suojan ? Hummus:takin saa toivon mukaan
maistaa ja muita Israel:in herkkuja ? Eikö täällä ole
ihmisiä jotka ovat käyneet Israel:ssa ja Palestiinalais-
alueilla. Kuulisin mielelläni kommentteja ja kokeumuksia ??

Naked Fame

Kopte <ko...@me.only.fi> writes:
> Eikö tuo
> tuo jännite jos tarkkoja ollaan ole 220 V ?

Isrealin verkkovirta on nimellisesti 230 V / 50 Hz, kuten kaikkialla
täällä Euroopassakin. Suomessa jännitteeseen siirryttiin melkein 30
vuotta sitten.

--
Signature

Kopte

Naked Fame kirjoitti 16.01.2018 klo 14:18:

> Isrealin verkkovirta on nimellisesti 230 V / 50 Hz, kuten kaikkialla
> täällä Euroopassakin. Suomessa jännitteeseen siirryttiin melkein 30
> vuotta sitten.

Hyvä tietää. Luin jostain että olisi 220V /50 Hz:ä. Mutta on varmaan-
kin noin :-) Keskustelin puhelimessa paikallisen terveydenhoitajan
kanssa noista rokotuksista eikä tartte lisää mitään. Tukharokko ja
sikotauti (lievänä) sairastettu. Hyvä niin. Vielä vajaa pari kuukaut-
ta matkaan. Odotan jo kovin :.) Prepaid:in hankin mahdollisimman pian
kun ollaa Israel:ssa. Postaan sieltä tervehdyksen...

P.V.

"Kopte" kirjoitti viestissä:p41uu5$1l9c$1...@gioia.aioe.org...

> Hyvä tietää. Luin jostain että olisi 220V /50 Hz:ä. Mutta on varmaan-
> kin noin :-)

Käsittääkseni Euroopassa jännitteet ovat _perinteisesti_ olleet joko 220 tai
240 volttia, ja 80- ja 90-lukujen vaihteessa kompromissina kaikkialla
otettiin käyttöön 230 V. Muistelisin, että jossain lehdessä, todennäköisesti
Mikrobitissä, kerrottiin silloin muutoksesta jossain pikku-uutisessa. Sitten
yläasteella pari vuotta myöhemmin oli käytössä kahta eri painosta fysiikan
kirjasta, ja sähköä käsittelevässä kohdassa vanhemmassa painoksessa
jännitteeksi kerrottiin 220 V ja uudemmassa 230 V. Varmaan Suomessakin
edelleen jotkut "vanhat parrat", jotka eivät ymmärrä, että asiat voivat
muuttua, kertovat jännitteen olevan 220 V, vaikka virallisesti se on ollut
jo kauan 230 V. Samoin hutaisten päivitetyt matkaoppaat voivat kertoa
jännitteeksi aina sen saman kuin edellisissäkin painoksissa, koska
matkailualan ihmiset eivät välttämättä ymmärrä sähköstä muuta kuin että se
on sinistä ja käy kipeää.

Muutoksen on kerrottu aikoinaan tapahtuneen pikkuhiljaa, ja jännitteessä on
kerrottu normaalistikin olevan (alueellista?) vaihteluakin, joten
olettaisin, että muutos toteutettiin jotenkin niin, muuntajia korjattaessa
tai vaihdettaessa alettiin käyttää sellaisia, joissa oli hieman eri määrä
kierroksia. Joitakin vuosia sitten muuten mittasin yleismittarilla
töpselistä tulevan jännitteen, ja mittari näytti 238 V. Kyseisellä
mittarilla ei muulloin ole vaihtojännitteitä mitattu, joten
mittaustarkkuudesta ei ole varmuutta, mutta eräs mieleen tuleva perustelu
keskimääräistä korkeammalle jännitteelle voisi olla se, että mittauspaikan
lähellä on tehdas, joka eräänlaisena sivutuotteena tuottaa sähköä verkkoon.
Olisikohan yleensäkin voimaloiden ja runkoverkon lähellä jännite 230:n
yläpuolella, ja jossain pitkien lankojen päässä 230:n alapuolella?

P.V.

Kopte

O.K. Pääasia että voi ladata kännyn ilman adapteria. Tänään tuli
maksettua matka :-) Ennakkomaksu matkasta joskus jo viime vuoden
puolella. Eli siitä tulee ilmeisesti tosi :-) Tässä on vielä jon-
kin verran toista kuukautta aikaa. Nyt odotetaan jos postissa tu-
lee tarkka matkaohjelma. Näkee tarkemmin mihin kaikkeen mennään.
Ollaan sapattiaamuna perillä (Tel-Avivin lentokenttä) Tiberiaksessa.
Katotaan sitten jos sunnuntaina saisi aikaan hankkia prepaid. Hotel-
leissa on onneksi WiFi niillä pääsee alkuun. Tosin tosi äkkiä menee
kuukaudet joten kohta on edessä :-)

Kopte

Kopte kirjoitti 05.02.2018 klo 18:40:

Shalom !!

> [...]
>   Katotaan sitten jos sunnuntaina saisi aikaan hankkia prepaid. Hotel-
>   leissa on onneksi WiFi niillä pääsee alkuun. Tosin tosi äkkiä menee

Nyt on suurinpiirtein kuukausi matkaan. Katon jos löytyy 019 liit-
tymiä myyviä liikkeitä heti sunnuntaina Tiberiaksessa mikäli ei
löydy ostan jonkin muun. Ilmeisesti matkavakuutuksen pitäisi olla
kunnossa. Nyt on postissa tullut meille matkaohjelma mutta mulla
ei ole vielä kopiota siitä. Retkipaketti ilmeisesti otetaan!
En varmaan mainnut että perusmatkan hintaan kuuluu puolihoito
(aamiainen ja päivällinen) muut menee itseltä. Israelhan ei ole
mikään kauhean halpa maa. Uimahousut mukaan että pääsee kellumaan
Kuolleeseen Mereen! Onko jopa hotelleissa kylpylät ja altaat.
Kattelin jo edeltä hotellit. Kun siirrytään muutama päivän pääs-
tä Tiberiaksesta Jerusalemiin niin mennää Kuolleen Meren kautta.
Valuuttaa sinne ei ole vielä tilattu pankista. Sekin täytyy hoitaa.
Tietääkö joku (jos on käynyt) saako siellä automaatista nostettua
rahaa ?? Olen katsunot jo valmiiksi jonkin verran Isreal Youtube
videoita. Tulee varmaankin mielenkiintoinen matka!

rosk...@roskaasci.fi.invalid

>      Tietääkö joku (jos on käynyt) saako siellä automaatista nostettua
>      rahaa ?? Olen katsunot jo valmiiksi jonkin verran Isreal Youtube
>      videoita. Tulee varmaankin mielenkiintoinen matka!

Oltiin joulukuussa Eilatissa, tilattiin etukäteen Forexilta valuuttaa
Helsinki-Vantaan lentokentälle. Saatiin valuutta terminaalin
alakerrasta, samalta tiskiltä mihin jätettiin talvivaatteet maksulliseen
säilytykseen.
Ensin yritettiin tilata valuutta Osuuspankista, mutta ei saatu.
Eilatissa vaihdettiin valuutanvaihtokioskista lisää valuuttaa euroilla.
Noita valuutanvaihtopisteitä oli siellä muutamia. En tiedä vaikka niissä
onnistuisi valuutan nosto kortilla? Automaatteja ei kokeiltu.

Ihan omia suomalaisia puhelinliittymiä käytettiin, datasiirto oli
poiskytkettynä, mutta hotellissa käytettiin ilmaista wifiä. Kun ei
paljon soiteltu ja vastailtu puhelimiin, niin ei kovin monta euroa
lisälaskua tullut. Koska oli automaattinen verkonvalinta päällä, niin
muutaman kerran havaitsin että puhelin oli kytkeytynyt Jordanialaisen
operaattorin verkkoon, en viitsinyt tarkistaa olisiko siellä ollut
kalliimpaa vai halvempaa.

rick
--
----
Käy radioaiheisilla sivuillani: http://www.saunalahti.fi/rick/

rosk...@roskaasci.fi.invalid

Kopte

rosk...@roskaasci.fi.invalid kirjoitti 20.02.2018 klo 13:52:

> [...]
> muutaman kerran havaitsin että puhelin oli kytkeytynyt Jordanialaisen
> operaattorin verkkoon, en viitsinyt tarkistaa olisiko siellä ollut

Kiitos vinkeistä! Pitää tehdä toinen reissu jossa pääsisi Eilatiin.
Haluan päästä (vapaa-)sukeltamaan Punaiseen Mereen. Kuulema upeata.
Tuleva reissu keskittyy lähinnä missä Jeesus aikoinaan vaikutti.
Nyt on mulla kopio retkistä mitä tehdään. Erilaisia Jeesukseen
liittyviä. Eikö Jordania kuulu samaan ryhmään (Lähi-itä) kun
Israel roaming hinnoittelussa ?? Varmuuden vuoksi otan Telian
kortin mukaan puhelimen toiseen SIM korttipaikkaan. Pitää muistaa
poistaa data. Toiseen hankin Israelilaisen prepaid SIMmin. Molem-
missa hotelleissa pitäisi olla WiFi. Vielä täällä kanssa ei kuulema
Osuuspankki toimita mutta katotaan jos Säästöpankki toimittaisi ??
Tuo Forex on yksi vaihtoehto. Tulee varmaan hyvä matka !!

Asko

On 21.2.2018 9:33, Kopte wrote:
> Varmuuden vuoksi otan Telian
>   kortin mukaan puhelimen toiseen SIM korttipaikkaan. Pitää muistaa
>   poistaa data.

Kun näköjään sinulla on tapana ostaa matkalle aina paikallinen SIM, niin
kannattaisiko laittaa ihan sieltä Telian Omilta sivuilta "data roaming
esto", niin sitten ei vahingossakaan data kulje sen SIM:n kautta
ulkomailla. Ei tarvi sen jälkeen enää itse muistaa vekslata puhelinten
asetuksia.

-Asko

Kopte

Asko <as...@noname.invalid> Wrote in message:

> [...]
> esto", niin sitten ei vahingossakaan data kulje sen SIM:n kautta
> ulkomailla. Ei tarvi sen jälkeen enää itse muistaa vekslata puhelinten

Muistan varmaan laittaa puhelimesta.
Saako ton eston jostain Mun Telia so-
velluksta ?? Riittääkö jos laittaa pois
verkkoyhteys roaming-tilassa ??
Sitten vielä tärkeä asia miten saa hel-
poiten vastaajan pois käytöstä ??
Käyttää soitonsiirtoja (ei vastaa, varat-
tu) tulee kalliiksi jos joku sattuu soit-
tamaan kun ollaan reissussa! En vas-
taa jos joku soittaa, maksaa muistaak-
seni 1.79 ?/min vastaanottomalsua.
Saako jotenkin muuten kun soittamalla
aspaan ?? En ainakaan vielä ole onnistunut
saamaan sitä pois...

Kopte

Kopte <ko...@only.me.fi> Wrote in message:
> saamaan sitä pois... Oi

Unohtu ei verkkoa soitonsiirto. Luin jostain Telian
sivuilta ettei ulkomailla kun menee vastaajaan ei
maksaisi mitään ?? Onnistu helposti vastaajan pois-
kytkentä soitti vaan vastaajaan sieltä sai kytkettyä pois!
Tuli testattua!

rosk...@roskaasci.fi.invalid

> Riittääkö jos laittaa pois
> verkkoyhteys roaming-tilassa ??

Vai meneekö silloin myös puheyhteydet pois, mobiilidatan lisäksi?

Asko

Kyllä tuo verkkoyhteys kuulostaa ihan siltä datayhteydeltä, termit voi
olla hieman erilaiset käyttisversiosta riippuen. Lumiassani on tämmöinen
termihirviö: "Dataverkkovierailuasetukset" jonka vieressä olevassa
ponnahdusvalikossa vaihtoehdot "Verkkovierailut estetty" ja
"Verkkovierailut sallittu".

Androideista en muista tuota termiä ulkoa, millä saa dataroamingin
disabloitua.

Tuollaista asetusta en muista puhelinten asetuksissa nähneeni, että myös
puheyhteydet saisi estettyä verkkovierailun ajaksi. Symbianeissa oli
aikoinaan "verkon valinta" joka oli oletuksena "autom" mutta jos olit
sieltä manuaalisesti valinnut esim. "Radiolinja" tai "Tele", niin
sittenpä se puhelin ei ulkomailla kytkeytynyt verkkoon. Ehkä tuo "verkon
valinta" uusistakin puhelimista vielä löytyy?

Sieltä Telian liittymän hallinnasta (webissä) saa kyllä laitettua koko
SIM-kortille roaming eston. Jos et ikinä aio matkustaa ulkomaille, niin
silloin tuo esto on hyvä kytkeä. Eipähän pääse rosvotkaan sitten lahden
toiselta puolen soittelemaan maksullisiin numeroihin, jos sattuvat
puhelimen/riistakameran/tabletin/tms. varastamaan.

-Asko

Kopte

> [...]

> toiselta puolen soittelemaan maksullisiin numeroihin, jos sattuvat
> puhelimen/riistakameran/tabletin/tms. varastamaan.

Luultavasti poistaa tässä OP5:ssä vaan
roumaus datayhteyden. On muuten Oxy-
gen OS 5.0.2 asennettuna. Tässä myöskin
saa valittua kummalta kortilta käytetään
dataa oletuksena. Toisen tyhjennän ja
katon jos löytää Tiberiaksesta 019:n
kortin jälleenmyyvää liikettä. Siihen asti
toinen paikka on tyhjä ja oletusdatana
on SIM 1. Täältä saa myöskin koko datan
pois mutta pitää olla data päällä että saa
019:n datan käyttöön ja Telian roumaus
ilman dataa. Pitää muistaa pakata SIM-
kelkan avaus työkalu että saa laitettua
hotellissa toisen SIM:in. Kokeilemalla
näkee sitten...

Kopte

> [...]

> toinen paikka on tyhjä ja oletusdatana
> on SIM 1. Täältä saa myöskin koko datan
> pois mutta pitää olla data päällä että saa

Jatkan vielä. Pari päivää sitten tuli OTA:na
OxygenOS 5.0.4 päivitys. Vielä pari viik-
jos niin lennetään Israeliin. Tyhjensin jo
toisen SIM paikan Israelilaiselle prepai-
dille valmiiksi. Vakuutukset käytiin
tarkistamassa konttorikäynnillä. Oli
voimassa. Tänään on mennyt retkipa-
ketit. Vielä pitää pakata laukut!
Ilmeisesti siitä tulee tosi ??

Asko

On 2.3.2018 10:43, Kopte wrote:
> Ilmeisesti siitä tulee tosi ??

Nykyään ei uskalla tuohonkaan luottaa, ennenkuin on ensimmäisen yön
nukkunut kohteessa. Lentäminen on niin epävarmaa, että lähteekö 5 h
myöhässä, vai vasta viikon päästä. Ja jos kohteeseen asti pääseekin,
niin siellä voi odottaa tyhjä tontti siinä osoitteessa missä majapaikan
mainostettiin olevan.

PS. Pessimisti ei pety. :)

-Asko

Kopte

> [...]

> myöhässä, vai vasta viikon päästä. Ja jos kohteeseen asti pääseekin,
> niin siellä voi odottaa tyhjä tontti siinä osoitteessa missä majapaikan

??? Hotellit olen tarkistanut! Lennon
(Finnair) pitäisi lähteä perjantai illalla.
Valmismatka on joten olen saanut tar-
kistettua. Siellä pitäisi olla suht lämmin-
tä <20 C°. Ei pitäisi olla ongelmia...

Kopte

Kopte kirjoitti 04.03.2018 klo 09:31:

> ??? Hotellit olen tarkistanut! Lennon
> (Finnair) pitäisi lähteä perjantai illalla.
> Valmismatka on joten olen saanut tar-
> kistettua. Siellä pitäisi olla suht lämmin-
> tä <20 C°. Ei pitäisi olla ongelmia...

Nyt on muutama päivä lähtöön :-) On sitä jo
odoteltu siitä lähtien kun viime vuonna kuuli
ensimmäisen kerran matkasta. Toivottavasti menee
reissu hyvin. Postaan sieltä tervehdykseni!

rosk...@roskaasci.fi.invalid

Kopte kirjoitti 11.3.2018 klo 12.23:
>       Nyt on muutama päivä lähtöön :-) On sitä jo
>       odoteltu siitä lähtien kun viime vuonna kuuli
>       ensimmäisen kerran matkasta. Toivottavasti menee
>       reissu hyvin. Postaan sieltä tervehdykseni!

Onnea matkaan :)

rosk...@roskaasci.fi.invalid

Kopte

rosk...@roskaasci.fi.invalid kirjoitti 11.03.2018 klo 15:52:

>  Onnea matkaan :)

Tupla kiitos :-) Eiköhön se mene ihan hyvin! Sitten ylihuomenna

illalla on lento Tel Aviv:iin. Ehkä aavistuksen jännitää :-)
Vielä yhteystarpeesta! Pitää saada välillä veljeen yhteys mitä
postia on tullut. Eikö prepaidilla ole jonkin verran halvempaa
soittaa kun roamaavalla liittymällä. Telia:lla maksaa Israel:in
sisältävällä vyöhykkeellä muistaakseni soittaa 2.79 €/min Israeliin

tai Suomalaisiin puhelimeen ja vastaanotto muistakkseni 1.79 €/min ?
Minkälainen laskutus tuolla mahtaa olla sekuntipohjainen tai
esim. ensin laskutetaan 30 sekuntia minkä jälkeen sekuntive-
loitus ?? Dataa tuolla käytän ihan huvin vuoksi. Hotelleissa
Wi-Fi:ä ja ulkopuolella prepaid:in dataa. Katon jos siellä saa
esim. katsottua Suomalaiset uutiset. Mulla on kännyyn asennettu
VPN ohjelma. Viela huomisen kun jaksaa :-)

Kopte

Vielä vähän tarkennuksia: Tarkistin Telia:n roamaushinnat
oli 2.49 €/min eikä 2.79 €/min kuten väitin edellisessä vies-
tissä. Ja vielä datasta, tarkotus surffata matkan aikana
netissä ja saada normaali sähköpostiyhteys toimimaan.
Tatotaan jos löytyy 019 jälleenmyyjä vai tarviseeko ottaa
jonkun muun prepaid...

Asko

On 14.3.2018 17:36, Kopte wrote:
> [...]
>     Minkälainen laskutus tuolla mahtaa olla sekuntipohjainen tai
>     esim. ensin laskutetaan 30 sekuntia minkä jälkeen sekuntive-

Tuota minäkin olen joskus pohtinut, että kuinka suurina sykäyksinä
ulkomaan puhelut laskutetaan? Ja päättääkö sen oma operaattorini, vai se
ulkomainen operaattori (jolloin asian selvittäminen on monimutkaisempaa)?

Tosiasia on, että ihan suomessakin olen nähnyt erilaisia veloitustapoja,
jopa saman operaattorin eri liittymätuotteissa voi olla "alkavalta
minuutilta" tai "sekuntiperusteinen veloitus". Tästä voisi varovaisesti
arvioida, että se operaattori päättää, jonka verkossa ollaan, ulkomailla
siis se paikallinen operaattori laskuttaa mitä laskuttaa, ja oma
operaattori sitten kotimaassa vaan kuuliaisesti kirjaa sen rivin laskulle.

>     Katon jos siellä saa
>     esim. katsottua Suomalaiset uutiset. Mulla on kännyyn asennettu
>     VPN ohjelma.

Muistahan varmistua toisen ja kolmannenkin kerran, ettei Ylen TV-uutiset
valu vahingossakaan roaming datan kautta. Oiskohan 20 min uutiset ehkä
500 Mt datamäärä, niin jollain 10 eur/Mt Kiinanhinnoilla se tekisi 5 000
euron laskun. :)

-Asko

Kopte

Asko <as...@noname.invalid> Wrote in message:

Erev tov!

> [...]
> siis se paikallinen operaattori laskuttaa mitä laskuttaa, ja oma
> operaattori sitten kotimaassa vaan kuuliaisesti kirjaa sen rivin laskulle.

Tuli tossä hintatekstiviestissä kun roamaa
jonkun maan verkossa täällä esim. 30 sek.
laskutusväli. Ymmärrykseni mukaan operaat-
tori saa itse määtellä sykäys välinsä.

> [...]
> valu vahingossakaan roaming datan kautta. Oiskohan 20 min uutiset ehkä
> 500 Mt datamäärä, niin jollain 10 eur/Mt Kiinanhinnoilla se tekisi 5 000

Kun oli aiemmissa viesteissä puheen tosta
Verkkoyhteys roaming tilassa asetuksesta
joka on mulla pois, niin roamaa Partnerin
verkossa ilman dataa. Kirjotan siitä miksi
alunperin aloin kirjoittaa tänne eli prepaid:sta.
On ollut niin tiivis ohjelma etten edes ole vie-
lä edes kerinnyt vaihtaa rahaa saatika ostaa
prepaid. Kirjoitellut hotellien Wi-Fi:n kautta.
Olen jo Jerusalemissa. Katotaan jos saan
vielä hankittua muutamaksi päiväksi.
Nämä Wi-Fi:t toimii niin nihkeästi.
Terveiset täältä Jerusalem:sta kuten lupasin
postata. Maksaa onko 12.49 ?/Mt Telian
Roaming data ? Vielä vähän tästä matkasta.
Elikä täällä on ollut helteet kuin tulisi Suo-
men kesään vaikka täällä vasta kevät.
Elikä muutama päivä Tiberias:a on jo
ohi. Siirryttiin Kuolleen meren kautta
Jerusalem:n ja käytiin kellumassa
Kuolleessa meres:sä. Vesi oli tosi läm-
mintä ja hieroin itseeni Kuolleen meren
mutaa. Niin tiivis ohjelma kuten tuolla
mainitsin, bussilla mennään. Malttaako
edes tulla pois??. Voin suositella...

Kopte

Kopte <ko...@only.me.fi> Wrote in message:
Jälleen Suomessa ! Onpa täällä kylmä??.
Vielä piti sanoa tossa edellisessä viestissä,
eikö tossa ole rajoitus että jos roamaa
dataa yli 60 ?:lla niin kytkeytyy auto-
maattisesti data pois ?? Vai pitääkö kytkeä
erikseen päälle ja tota rajaa voi muuttaa ??
En kerinnyt hankkia ollenkaan prepaidia.
Oli muuten hyvä reissu!

Kopte <ko...@only.me.fi> writes:

> [...]

Perinteisesti puhelut on veloitettu niin, että verkossa tulee
määrävälein ns. sykäyksiä (sekä yksi yhteyden käynnistyessä), ja yksi
sykäys maksaa sitten X rahaa. Ja mitä useamman operaattorin verkossa
puhelu kulkee, niin ne muutkin operaattorit sitten lisäävät linjalle
omat sykäyksensä, ja näin ollen siis useamman operaattorin kautta
kulkevat puhelut (=kaukopuhelut) ovat sitten kalliimpia.

Mutta nykyiset digitaalikeskukset mittaavat puheluita ihan sekunnin
tarkkuudella (todennäköisesti jopa tarkemminkin), ja laskutus tapahtuu
sen perusteella. Johonkin kehitysmaahan tms. soittaessa sieltä
saattaa tulla myös noita laskutettavia sykäyksiäkin, mutta eiköhän toi
paikallisoperaattori nekin silti laskuta tuon sekuntimittauksensa
perusteella.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Asko

On 26.3.2018 11:54, Ari Saastamoinen wrote:
> Mutta nykyiset digitaalikeskukset mittaavat puheluita ihan sekunnin
> tarkkuudella (todennäköisesti jopa tarkemminkin), ja laskutus tapahtuu
> sen perusteella.

Olisikin noin suoraviivaista. Tässä ihan ajantasainen hinnasto, jossa
mainittu "0,07 €/alk. min" tarkoittanee 0,07 eur alkavalta minuutilta:
https://www.telia.fi/mhs-hinnasto

Kuten totesin, saman operaattorin eri liittymissäkin on erilaisia
laskutusmalleja. Lisäksi on puhepaketteja, joista maksat esim. 300
min/kk vaikka et puhuisi murto-osaakaan tuosta. Ja vaikka puhuisitkin
just tasan 300 min joka kuukausi, niin jos soitatkin "väärän
operaattorin verkkoon", niin se ei sitten kuulukaan tuohon kk-pakettiin,
vaan laskutetaan esim. alkavalta minuutilta, vaikka ne puhelut olisivat
aina vaan 10 - 30 sek kestoltaan. Aikoinaan on ollut kotisoitto-rinki,
yms. palveluita joilla saa tiettyjen liittymien välille tavallista
edullisemmat hinnat.

Kannattaa siis tutustua oman liittymänsä sisältöön, jos haluaa noita
pennejäkin säästää... minulla oli aikoinaan liittymänä Saunalahti
Säästäri, jossa sain operaattoriltani hyvitystä jokaisesta
vastaanottamastani puheluminuutista... kun kk-maksukin oli 0,00 eur ja
soittelin ulospäin melko vähän, niin ei ollut montaa senttiä kuukaudessa
koko puhelinlaskun loppusumma. Ei sentään kääntynyt puhelinlaskuni ikinä
niin päin, että raha olisi virrannut operaattorin pankkitililtä mun
pankkitilille. :) Siihen maailman aikaan kotimaan WAP-datakin kustansi 5
eur/Mt (ja siinäkin oli joku minimiveloitus, olisko ollut alkavalta 64
kilotavulta).

Kaikki edellä kerrottu pätee suomessa, ulkomailla asia on vielä asteen
verran monimutkaisempaa. Eipä ole vielä kukaan kertonut tähänkään
ketjuun, että määräytyykö "sykäysjakso" nykyään kotimaisen vai
ulkomaisen operaattorin sanelemana? Kai tuohon joku EU-direktiivi jo on
sorvattu, mutta entäs kun soitellaan sinne kehitysmaihin?

PS. Kehitysmaihin tuskin ikinä ehdittiin rakentaa analogista sykäyksiin
perustuvaa lankapuhelinverkkoa. Tänä päivänäkään siellä ei jokaiseen
savimajaan mene kuparia, vaan yhteydet hoituu GSM:llä, joka on ollut
syntymästään lähtien digitaalinen.

-Asko

Kopte

Olisi ilmeisesti pitänyt poistaa kokonaan data käytöstä. Oli vähään
roaming dataa käytetty. Vajaa 1 Mt. Makso jotain 8 €:a. Epäilen että
Fonecta Caller käytti sen? Elisalta muistaakseni yritettiin soittaa
kun olin Israel:ssa. Elikä laittaa kokonaan pois data päältä. Tuli
reilun 40 €:n lasku kun joutui soittamaan Suomeen kun isä-puoli
kadotti pankkikorttinsa. Joka onneksi löytyi bussin penkkien välistä.
Mutta ensikerralla on viisaampi...

Kopte

> [...]

> muutaman kerran havaitsin että puhelin oli kytkeytynyt Jordanialaisen
> operaattorin verkkoon, en viitsinyt tarkistaa olisiko siellä ollut

Suunnitelmissa olisi mennä viikoksi Eilat:iin ensi vuoden (2019) hel-
mikuussa kun äiti täyttää 70 v. Mutta sen näkee vasta sitten kun vuo-
den lopussa ruetaan etsimään matkoja. Maksoin muuten äskettäin viime
Israel:in matkan puhelinlaskun noin 44 €. Laitan tällä kertaa datan
kokonaan pois jos matkasta tulee totta. Katon jos tällä kerralla
saisin hankittua paikallisen prepaid:in. Mutta aika näyttää...

Kopte

Kopte kirjoitti 23.7.2018 klo 19.51:

> [...]
>     ssa yhteyden. Mulla on Telia:n liittymässä 300 Mbit/s data
>     jota en saa kotona. Tolla prepaid:lla saa rajattomasti soittaa,
>     tekstata kun nykyisessä on 600 min./600 sms/mms. Maksaa muu-
>     taman euron lisää verrattuna Telia:aan. En välttämättä tarvit-
>     sisi rajattomia puheluita/viestejä, 600 min./sms on riittänyt
>     hyvin. Menettää samalla rajattoman data:n Baltian maissa ja Poh-
>     lassa sekä 15 Gt:n EU/ETA dataa (en nyt ole tarvinnut). Mutta
>     katsotaan vielä. Muuten Elisa lisäsi tänne keskustaan nopeamman
>     verkon (600/150 Mbit/s) mutta en maksa siitä 50 €/kk:ssa...

Hyvää iltapäivää!

Näyttäisi Israel:in (Eilat) matka siirtyvän maaliskuulle. Tulee
melkein vuoden väli kun oltiin viime maaliskuussa. Toisaalta
siellä on lämpimämpää kun helmikuussa. Viime kerralla oli kovat
helteet siellä. Toivottavasti on lämmintä. Täytyy siirtää maalis-
kuulle että siskon lapsetkin voi tulla mukaan. Katon missä Eilat:
ssa voi ostaa jonkun prepaid SIM:in ? Viime käynillä en edes ke-
rinnyt tiiviin ohjelman takia hankkia Israel:sta SIM korttia.
Nyt laitan datan kiinni Elisa:n SIM:stä ettei tule ylimääräistä
laskua niinkuin viime kerralla. Data Israel:en prerpaid:in kautta
ja hotellin WiFi:n kautta. Katotaan jos voi hyödyntää VoLTE:a tai
VoWiFi:a matkalla ? Prepaid:ssa ainakaan Suomessa ei ole VoLTE
tukea ei varmaan Israel:kaan ? Siellähän sai hotelleissa soittaa
ilmasia ulkomaanpuheluita. Mahtaako sama olla Eilat:in hotelleis-
sa ? Huvin vuoksi soitan aina muutaman puhelun. Turvan vuoksi on
hyvä olla puhelin mukana! Viihdyin viimeksi hyvin ja varmaan nyt-
tenkin...

Kopte

Kopte kirjoitti 11.11.2018 klo 13.57:

> [...]
>        sa ? Huvin vuoksi soitan aina muutaman puhelun. Turvan vuoksi on
>        hyvä olla puhelin mukana! Viihdyin viimeksi hyvin ja varmaan nyt-

Moikka taas!

Näyttäisi tulevan tosi Eilat:in matkasta. Perjantaina selvisi
kaikki jotka lähtee! Huomenna pitäisi varata matkat Aurinko-
matkoilta. Sitten tietää jo melko varmasti toivotaan ettei ku-
kaan vielä sairastu johonkin tautiin. VoWiFi puhelut voi il-
meisesti unhotaa koska selvisi että on määräaikainen liittymä
DNA:lta. Yritin siirtää numeron viivästetysti takaisin Elisal-
le. Elisalta soitettiin että liittymä määräaikainen. En niin
tarkkaan kiinnitänyt siihen huomiota että määräaikainen liit-
tymä. Sitten vasta selvitin laskusta että on määräaikainen
tämän vuoden loppuun. Tällä mennään tämä vuosi ja jo sovit-
tiin että sitten vasta siirtyy Elisa:lle. Toivottavasti tu-
lee vielä tuki tällekkin DNA:lta! Eilat:ssa aion hankkia siel-
tä Israel:en Prepaid SIM:in dataa varten. Nyt ei ole niin tii-
vis ohjelma kun oli n. vuosi sitten Israel:in matkalla. Teh-
dään ainakin muutama retki siellä. Ainakin viime vuonna sai
hotelleista soittaa ilmaisia ulkomaan puheluita katotaan jos
nyt on samoin. Mutta huomenna selviää jo varmaan toteutuuko
matka. Postaan sieltä taas tervehdykseni ellei jostain syystä
peruunnu. Katotaan myös miten ensivuonna toteutuuko silloin
haave matkasta Karibialle (Kuuba) ?? Odotan jo kavasti :-)...

Kopte

On 27.01.2019 14:04, Kopte wrote:

> [...]
>           peruunnu. Katotaan myös miten ensivuonna toteutuuko silloin
>           haave matkasta Karibialle (Kuuba) ?? Odotan jo kavasti :-)...

Shalom!

Kirjotan vasta kotona tämän. Eilat:in reissu on jo ohi.
Oli hyvä reissu pääosin aurinkoa. Tuli uitua Punaisessa
meressä ja Kuolleessa meressä. Ensimmäisenä päivänä satoi.
Pääosin aurinkoista ja lämpöä parhaillaan yli 25 C. Käytiin
vielä ostoskeskuksessa ja sain sieltä Pelephone:n prepaid
kortin jossa ilmeisesti rikkonainen SIM vai taitoinko huo-
nosti irti kehyksestä. Puhelin sekä uusi että vanha ei tun-
nista SIM korttia. En enää jaksanut mennä ostoskeskukseen
Pelephonen liikkeeseen vaihtamaan SIM:in. Kokeilin kotona
vahaan Honor 6:en eikå tunnista :-( Ei löytynyt helpolla
prepaid SIM:iä kun kyselin kodinkoneliikkeistä ja myöskin
muutamasta operaattorin kojusta. Muitten operaatorien liik-
keitä ei näkynyt. Jotein terveisiä Eilatista!

Tuli testattua Finnair:in nettiyhteys tulomatkalla. Mainok-
sien mukaan jopa 15 Mbs nopeus. 6.95 € selaus/sähköposti
suunta ja 12,95 € Streemaus ja VPN käyttö. Valitsin stree-
maus sai maksaa pankki/luotta kortilla tai Finnair Plus
pisteillä. Käytänössä katsoin Youtube videoita ja ainoa
tarkkuus oli 360p jolla pystyi katsomaan videoita ilman
että tuli välillä latausrengas. Kuten täällä joskus olen
kysellyt niin oli satelliittiyhteys. Pidin sitä jonkin
verran kalliina mutta se on satelliittiyhteys. Kuulema
on suunniteltu ettei esimerkiksi toimi meren vaan asu-
tuksen päällä. Pieni katkos Venäjän (ei menty), Valko-
Venäjän, Latvian ja Liettuan ilmatilassa. Tuli vielä takai-
sin Viron puolella. Ilmeisesti myös rajaton yhteys. Onnis-
tuin vähän myöhemmin vasta maksamaan nettiyhteyden pankki-
kortilla. Joten ei ihan ollut koko paluumatkaa nettiyhteys.
Katotaan vieläkö toteutuu Kuuban matka. Sinne saa istua yli
12 H. Eilatiin oli 4-5 H. Mutta kuten sanoin hyvä "reissu"!

Asko

On 13.3.2019 12:58, Kopte wrote:
> [...]
> kortin jossa ilmeisesti rikkonainen SIM vai taitoinko huo-
> nosti irti kehyksestä. Puhelin sekä uusi että vanha ei tun-

Ainakin Samsung on harrastanut sellaisia lukituksia puhelimissaan, että
Euroopassa myyty puhelin kelpuuttaa ainoastaan Eurooppalaisen
SIM-kortin. Hakusanalla "region lock" löytyy tarinaa netistä.

-Asko

Kopte

On 16.7.2019 18.39, Asko wrote:

> Ainakin Samsung on harrastanut sellaisia lukituksia puhelimissaan, että
> Euroopassa myyty puhelin kelpuuttaa ainoastaan Eurooppalaisen
> SIM-kortin. Hakusanalla "region lock" löytyy tarinaa netistä.

Luulisin että ei olisi OP 5:ssä eikä Honor 6:ssa tota ?? Mutta enpä
tiedä siitä ?? Vertailin SIM-kortteja silmämääräisesti. Pelephone:in
kortin sirussa oli suurempi sirun keskiosa kun nykyisessä DNA:n kor-
tissa ? Vaikuttaako jotain ? Näyttäisi olevan vähän rikki tosta keski-
osasta ? Joten ei varmaan saa edes toimimaan...

Saman tien vielä Kuuban reissusta: Vaihdan takaisin Elisa:an koska ai-
noa jolla saa OP 5:llä VoLTE ja VoWiFi puhelut. Siis nyt on 300 Mbs
datalla määräaikainen (vuoden loppuun) DNA:lta. Törmäsin kiinostavaan
16 pv:n reissu Kuubaan Tema matkoilta. Hintaa on alkaen 2690 €/henki.
On kiertomatka samalla näkisi enemmän Kuubaa. Katotaan jos siellä edes
onnistuu VoWiFi-puhelut julkisista Wi-Fi hotspot paikoissa ?? Kuulema
yhteydet katkeilee ja ovat melko hitaita. Mutta katotaan tuleeko siitä
edes totta. Vai teenkö jonnekin muualle ainakin pari matkaa ??
Olin muuten taas Lounean yhtiökokousessa ja siellä päätettiin kumota
vanha nk. "myrkkypilleri". Tilalle tuli uusi jossa hinnan voi määri-
tellä eri tavalla + 15 % päälle tulee lunastushinta. Vanha myrkkypil-
lerihän oli 3 x osakkeen taseen omapääoma. Oliko tossa uudessa että
pitää olla vähintään 30 % osakekannasta ?? En muista niin tarkkaan.
Odotan vielä miten hinnan käy, tällä hetkellä korkein mitä tiedän
että tarjoaa on Salon Pantti 2400 €/ vanha osake (mulla on). Hiljal-
leen näyttää nousevan ylöspäin. Joten pitää yrittää olla kärsivälli-
nen :-) Ja Lounea päättää osaltaan oikeudenkäynnit "myrkkypilleristä".
Oon saanut jo vähän säästiin ylimääräistä reissua varten. Mutta aika
näyttää miten käy...

Kopte

Korjaus vielä edelliseen viestiin: Siis Pelephone:ssa on pienenpi
sirun keskiosa kun DNA:n sirussa. Ja OP 5:ssä on nano-SIM:jä ja
Honor 6:ssa on mikro-SIM. Naarmu näyttäisi olevan tossa Pelephonen
sirun keskiosasaa. DNA:n SIM näyttää kirkkaamalta kun Pelephone.
Syy ehkä miksei toimi...

Kopte

Korjaus samaan viestiin mitä edellä jo korjasin. Kiertomatkan
hinta oli 3690 € eikä 2690 € euroa alkaen kuten väitin. Elisa
oli lisännyt omistustaan yli 12.13 %:n.Lounea:sta Saattaa vielä
mennä 2-3 V ennenkuin mahdollisesti valtaa Lounean. Voi olla
ettei silloin enää mahdollisesti voi matkustaa vapaasti. Kato-
taan jos ensivuonna pääsee tekemään reissun johonkin lähemmäs
esim. Turkki kiinnostaisi. Sinne ei kannata mennä keskitalvella
koska ei ole lämmintä. Vaikka haluan muutakin kun aurinkoa ja
uimista matkalta. Katotaan ensi syksynä ja myöskin äkkilähtöjä.
Mielellään samantien 2 vk:si. Tarvitsen jonkun myös matkaseurak-
si, yksin en viitsi lähteä. Paikallisen SIM:in ajattelin hank-
kia. Turkissa jos laittaa Turkkilaisen SIM:in ulkomaiseen puhe-
limeen niin pitää rekistöröidä puhelimen IMEI-koodi. Kuulema
korkeintaan 120 pv voi käyttää ilman rekistöröimistä. Rekistö-
röinti on melko kallista 618.60 TL (Vähän toista sataa €:a ??)
paikalliseen verotoimistoon :-( Ja sitten vielä toiset 50 TL jos
oikein ymmärsin noilta sivuilta (https://prepaid-data-sim-card.
fandom.com/wiki/Prepaid_SIM_with_data) :-( Saako tolla hinnalla
samalla rekistöröidä molemmat IMEI-koodit dual-SIM OP 5:llä ??
En aio rekistöröidä todennäköisesti en tule enää Turkkiin.
Varmaankin nuo IMEI-koodit pidetään rekistereissä tyomiopäi-
vään saakka :-) Turkkihan ei ole täysin turvallinen maa ??
Katotaan jos muuten kun Elisan valtauksen kautta Lounean osak-
keiden hinta kerkeää nousta myyntihintoihin. Aika näyttää...