Lennonjohtajat lakkoilee.

Joska Mattila

Lennonjohtajat vaativat taas palkankorotuksia. 10% ei kelvannut ja
tavoitteena on saada 20%. Mikä muu ammattiryhmä voi tehdä tälläistä?
Opettajia lomautetaan ja muita työntekijöitä pidetään selkä seinää vasten
hirveässä työtahdissa. Yksi ammattiryhmä saa tehdä mitä tahtoo!
Olisi täysin oikeutettua, että muutkin liikennealan työntekijät menisivät
lakkoon. Kun rekat, bussit ja junat jäävät asemille seisomaan niin loppuu
kaupoista tavara ja ihmisten kulkeminen. Vaikutus olisi paljon suurempi
kuin murto-osaan väestöstä osuva lennonjohtajien lakko. Ihan niin kuin
tasapuolisuuden nimissä, lakkoilu kun on niin kivaa!
Lennonjohtajat istuvat luurit päässä tornissaan ja pitävät itseään
korvaamattomina. Oikein huvitti katsoa uutisia, kun lennonjohtajien
edustaja uhosi Euroopan palkkatason olevan parempi ja suomalaisten häipyvän
Eurooppaan töihin jollei palkkoihin tule korotusta. Kehotus
lennonjohtajille: Muuttakaa Eurooppaan töihin niin ei tarvitse katsoa
teitäkään enää narisemassa Suomessa. Suuri suu niillä on, mutta harvat
niistä olisi valmiita muuttamaan tositilanteessa pois Suomesta.
Lentoliikenne toimii ainoastaan Hesassa, ja sielläkin puoliteholla.
Miksi ensisijaisesti hoidetaan tilauslennot? Euroopan reittilennot
laiminlyödään, jotta suomalaiset turistit saadaan lennätettyä Kanarialle!
Mitä järkeä?

Maailman menoa ihmetellen Joska Mattila

Hannu Visti

In article <01be4e33$31736fa0$15de10c3@joska-mattila> "Joska Mattila" <mat...@netti.fi> writes:

> Lennonjohtajat vaativat taas palkankorotuksia. 10% ei kelvannut ja
> tavoitteena on saada 20%. Mikä muu ammattiryhmä voi tehdä tälläistä?

Minäkin olen vähän odottanut Pentti Väisäsen hyökkäävän tänne
lyömään toverihengen peltirumpua lennonjohtajien lakon puolesta. Jostain
syystä hän on ollut asiasta hiljaa.

> kaupoista tavara ja ihmisten kulkeminen. Vaikutus olisi paljon suurempi
> kuin murto-osaan väestöstä osuva lennonjohtajien lakko. Ihan niin kuin
> tasapuolisuuden nimissä, lakkoilu kun on niin kivaa!

Itse ihmettelen, miksi ilmailulaitos on priorisoinut lennot
- seuramatkat
- kaukolennot
- euroopan lennot
- pohjoismaiden lennot
- kotimaanlennot

Minä pistäisin tuolta seuramatkat listan viimeiseksi, jolloin
ihmisten vuosi sitten varaamien lomamatkojen peruuntuminen palauttaisi
ihmisiä hiukan maanpinnalle ja kääntäisi yleistä mielipidettä selvemmin
silkkaa kiristystä vastaan. Nyt lakosta kärsivät vain Etelä- ja Keski-
Suomeen lentävät, käytännössä kotimaassa bisnestä tekevät.

Pitäisikö lennonjohtoon nimittää muutama kymmenen uutta esimiestä,
jolloin kotimaanliikennekin saataisiin hoidettua esimiesvoimin ja
lennonjohtajien lakolle voisi käydä kuten Elannon hevosmiesten lakolle,
joka alkoi joskus itsenäistymisen aikaan ja jatkuu vielä tänäkin päivänä
kun hevoskärryt korvattiin autoilla.

> laiminlyödään, jotta suomalaiset turistit saadaan lennätettyä Kanarialle!
> Mitä järkeä?

Ei yhtään mitään.

/hv

Straman

> [...]
>edustaja uhosi Euroopan palkkatason olevan parempi ja suomalaisten häipyvän
>Eurooppaan töihin jollei palkkoihin tule korotusta

Columnisti tänään radiossa ehdotti, voisiko tarkistaa Venäjän
lennonjohtajista olisiko heillä mitään sukulaisuussuhdetta Inkeriläisiin,
paluumuuttajina olisivat varmaan hanakoita lennonjohtajiksi, heillähän on
Suomenkielikin hallussa. Vitsihän se oli, mutta kun katsoo Finairinkin
bisnestä, kuinka ne touhuaa postilaatikkoyritysten kanssa
"veroparatiisisaarilla", niin ei tiedä enää mihin uskoa. M S

Osmo Herranen

Hannu Visti wrote:

> [...]

Tämähän on suoraan kepun työreformi ohjelmasta,paikallinen sopi-
minen. Eihän lennonjohtajat kuulu mihinkään ammatilliseen keskus-
järjestöön ovat kaiken ulkopuolella, sisäänlämpiävä yhdistys.
osku

Jouko A Koskinen

On Tue, 2 Feb 1999 19:00:59 +0200, "Straman" <str...@dlc.fi> wrote:

> [...]

Eivät ole korvaamattomia. Jenkeissä alkoi lennonjohtajien
lakko 20v sitten. Lakko jatkuu edelleen.

Te jotka olette käyneet - näkyykö lakko mitenkään?

Jk

Kari Erkkilä

Joska Mattila wrote:

> [...]

> Opettajia lomautetaan ja muita työntekijöitä pidetään selkä seinää vasten
> hirveässä työtahdissa. Yksi ammattiryhmä saa tehdä mitä tahtoo!

Kaiken lisäksi koulutus on mielettömän lyhyt verrattuna esim.
akateemisiin aloihin ja käytännöllisesti katsoen ilmainen!

Kyllähän se potuttaa 99,99 % Suomen kansaa, kun pitää
sietää tuollaisia rosvoja keskuudessaan.

Useimmat niistä muutamasta lennonjohtajasta, jotka ovat
lähteneet ulkomaille, ovat palanneet häntä koipien välissä takaisin!

Vastuunalaista työtä tekee tässä maassa pirun moni, mutta
ilmeisesti suurimmalla osalla kansaa on myös vastuun tunnetta
siinäkin mielessä, ettei yritetä ulosmitata satumaisia korotuksia.

Perttu Raivio

Jouko>
Jouko> Eivät ole korvaamattomia. Jenkeissä alkoi lennonjohtajien
Jouko> lakko 20v sitten. Lakko jatkuu edelleen.

Juu, Ronald-setä pani lakkoilijat pellolle ja otti sotilas-
puolelta vetreämmät miehet tilalle. Yritäpä tehdä sama Suo-
messa...

--
Vastoin kaikkia odotuksia räkänokasta ei tullutkaan miestä, vaikka
hänelle tehtiin sukupuolenvaihdosleikkauskin. Tyhjän nauraja taas

Joska Mattila

Kari Erkkilä <kar...@hotmail.com> kirjoitti artikkelissa
<36B77119...@hotmail.com>...

> Kaiken lisäksi koulutus on mielettömän lyhyt verrattuna esim.
> akateemisiin aloihin ja käytännöllisesti katsoen ilmainen!

1,5 vuotta.

> Useimmat niistä muutamasta lennonjohtajasta, jotka ovat
> lähteneet ulkomaille, ovat palanneet häntä koipien välissä takaisin!

Lennonjohtajat ovat esittäneet tutkimuksia Amerikasta, joissa mainitaan
lennonjohtajan olevan presidentin ja kolmen muun ammattiryhmän jälkeen
herkimmin stressaantuvia. Kyllä varmaan jossain Chicagon kentällä onkin
kova liikenne ja työpaineet kovat.
Ei vain oikein voi verrata Chicagoa Turun pieneen korpikenttään jolle tulee
muutama kone päivässä.

> Vastuunalaista työtä tekee tässä maassa pirun moni, mutta
> ilmeisesti suurimmalla osalla kansaa on myös vastuun tunnetta
> siinäkin mielessä, ettei yritetä ulosmitata satumaisia korotuksia.

Ilmailuhommat ovat Suomessa muutenkin vähän niin ja näin.
Armeijan lentäjäpakokin osoittaa tilanteen mädännäisyyden.
Eräs vanha armeijan lentäjä sanoikin, että on kahdenlaisia ihmisiä.
Lentäjiä ja muita. Ilmavoimiin on otettu liikaa niitä muita. Pitää olla
lentäjänsielu eikä pelkkää fysiikkaa ja värinäköä joilla pääsee armeijan
testeistä läpi.
Finskin pojat taitaa olla bussikuskeja taistelulentäjiin verrattuna.

Joska

Sirkkakosken Koulu

Jouko A Koskinen <an...@dlc.fi> kirjoitti artikkelissa
<36b75741...@news.dlc.fi>...

> Eivät ole korvaamattomia. Jenkeissä alkoi lennonjohtajien

> lakko 20v sitten. Lakko jatkuu edelleen.
>

> Te jotka olette käyneet - näkyykö lakko mitenkään?

Kävin vuonna 1980. En tiennytkään, että siellä oli lakko.

Saila ;-)

Pentti Väisänen

Hannu Visti kirjoitti viestissä ...

> Minäkin olen vähän odottanut Pentti Väisäsen hyökkäävän tänne
>lyömään toverihengen peltirumpua lennonjohtajien lakon puolesta.
Jostain
>syystä hän on ollut asiasta hiljaa.

Ja odotus palkitaan! Mihin he tarvitsee peltirumpua, hehän ovat
tietysti kaikki kommunisteja sillä eihän muut lakkoile. Ja kommunistit
ovat aina pärjänneet, eivät ole loppuneet tappamallakaan.
Edelliseen älykkääsen kysymykseen, mikä tahansa ammattiryhmä.

Johtuisiko lakko siitä että kaikki ei ole kunnossa tuon ammattiryhmän
alalla?

> [...]
Keski-
>Suomeen lentävät, käytännössä kotimaassa bisnestä tekevät.

Se onkin kummallista kun bisnestä ei tehdä siksi että se olisi
jollekin mukavaa, vaan siksi että siitä saataisiin eniten "fyffeä" ja
siksi ne lennot jotka tekee eniten rahnaa ajetaan.

Ikäväähän tässä on että herrat ja suurituloiset kärsii. Ei siitä
olisikaan haittaa jos jauhokaupat olisi lakossa, sillä lentokoneet
toki toi porhoille eväät muualta ja kotiovelle.

Kanarialle!

> Ei yhtään mitään.

Siinäs sen näitte, rahan paalaamisessa ei ole mitään järkeä!!!
Ja vielä Pörssin agentti sen julistaa, mahtaako nyt suhdanteet
romahtaa?

>/hv

Pena

Pentti Väisänen

Joska Mattila kirjoitti viestissä

> [...]
>Miksi ensisijaisesti hoidetaan tilauslennot? Euroopan reittilennot
>laiminlyödään, jotta suomalaiset turistit saadaan lennätettyä

Hellan pietkut! Eikös vain seinää vasten ja rätti silmille, mokomat
isänmaanpetturit?
Ajatella, tositilanteessa myös hävittäjälentäjät ajasi turisteja
etelään päivettymään ja vihollinen saisi pommitta maamme tasaiseksi,
eikö millään ole enää mitään väliä? Kysyn vaan!

Minäkin olisin jo ihmetellyt maailman menoa lentoasemalla monta kertaa
jos olisin tarvinnut lentää jonnekin, että harmittaa kun ei olisi
päässyt minnekään.

>Maailman menoa ihmetellen Joska Mattila

Jatka pois vaan Pena

Olli J. Ojanen

Ympäristömme kannalta hyödyllisempää lakkoa ei Suomessa voida saada
aikaiseksi. Toivokaamme siis erinomaisen pitkää lakkoa lennonjohtahille,
tiukkuutta ilmaviranomaisille ja lisäksi koko lentoliikenteen
tarpeellisuuden uudelleen arviointia.
Olli J. Ojanen

Straman

Olli J. Ojanen kirjoitti viestissä <79a3m2$mj3$1...@tron.sci.fi>...

Ympäristön kannalta jos lentokoneen polttoaineeseen lisättäis aluksi vaikka
puolet siitä verosta jotka autoilija joutuu harvaanasutulla alueella
maksamaan töihin päästäkseen, niin "luonto pelastuisi". M S ;-))

Jari Levanoja

Ehdotus vastaavien lakkoilujen varalle:

Yksityistetään:

a) Lentokentät, jolloin kukin lentokenttä vastaa tulosvastuullisesti omasta
toiminnastaan ja palkkaa omat lennonjohtajansa, ilmailuturvallisuus ei siitä
kärsi - ei ainakaan muualla Euroopassa.

b) Lennonjohtajien koulutus eri yrityksille, jotka kilpailevat omalla
ammattitaidollaan ja tietotasollaan koulutuksen laadusta. Nykyisin koulutus
Suomessa tapahtuu vain Ilmailulaitoksen lennonvarmistusopistolla.
Lentokenttiä taas ylläpitää Ilmailulaitos, mikä palkkaa taas kouluttamansa
lennonjohtajat töihin.

Molempien edellämainittujen seikkojen ansiosta saadaan tänne Suomeen
pätevämpää työvoimaa kilpailukykyisellä hinnalla, koska ei ole olemassa
Ilmailulaitoksen (ent. Ilmailuhallituksen) monopolia em. asioissa. Tiedän,
että Ilmailulaitoksen henkilösuhteet ovat tulehtuneita jo sisältäpäinkin,
heijastuuhan se jo luonnollisesti uloskin. Tässä ehdotuksenani muutamia
tervehdyttämistoimenpiteitä vain pelkän harrasteilmailijan kannalta.

Osmo Herranen

"Kari Erkkilä" wrote:

> Vastuunalaista työtä tekee tässä maassa pirun moni, mutta
> ilmeisesti suurimmalla osalla kansaa on myös vastuun tunnetta
> siinäkin mielessä, ettei yritetä ulosmitata satumaisia korotuksia.

Näin on, jos teillä on mahdollisuus käydä esim. atomivoimaloissa
Paperitehtaissa, missä hyvänsä prosessiteollisuudessa, missä
tuotanto on automatisoitu ja tietokoneiden peräässä.Niin huomaatte
että niillä kavereilla on tuplaten monitoreja lennonjohtajiin verrattuna
ja vastuu on väittäisin yhtäsuuri ja palkka huomattavasti pienenpi.
Osku

Perttu Raivio

Pentti>
Pentti> Johtuisiko lakko siitä että kaikki ei ole kunnossa tuon ammattiryhmän
Pentti> alalla?

Nimenomaan, mutta tämä lakko onkin ongelmallinen, koska siinä
vaaditaan eri asioita kuin niitä, joiden kohdalla kenkä puris-
taa. Eivät lennonjohtajat varsinaisesti lakkoile suuremman
palkan tai lyhempien työvuorojen puolesta, mutta on vähän vai-
kea perustella lapun luukullepanoa sillä, että pitäisi tehdä
jotain lennonjohtajien ja ilmailulaitoksen tulehtuneille ih-
missuhteille.

--
Wer hat bloss den Käse zum Bahnhof gerollt?

Joska Mattila

Osmo Herranen <osmo.h...@pp.inet.fi> kirjoitti artikkelissa
<36B9E2A1...@pp.inet.fi>...

> [...]
> että niillä kavereilla on tuplaten monitoreja lennonjohtajiin verrattuna
> ja vastuu on väittäisin yhtäsuuri ja palkka huomattavasti pienenpi.

Paperitehtaissa liksat ovat todella suuret.
Siivoajatkin voivat tienata about 150kmk vuodessa. Paperikoneen ohjaajista
puhumattakaan.

Joska

Pentti Väisänen

Perttu Raivio kirjoitti viestissä ...

Hieman asiaa selkiyttääkseni sanoisin ettei noin isoon asiaan pelkkien
"ajosten" vuoksi aleta vaikka pientä punotusta olisikin kainaloissa.

Kanttaa myös huomata että noilla tietyillä aloilla, jopa erittäin
kriittisilläkin aloilla on tämä tehoajattelu viety järjettömyyksiin ja niin
on käynyt myös lennonjohtajienkin suhteen, eli erittäin vaativasta ja
vastuullisesta työstä tehdään stressaavan pakkotahtista vähällä
henkilökunnalla.

Ne tulehdukset siis syntyy aivan konkreettisesta altistuksesta, ei ne ole
kuviteltuja.
Se sama laki pätee kaikilla aloilla joissa omistaja määrää tahdin, kaikki
voiton vuoksi ja kuten joku "analyytikko-idiootti" sanoikin haastattelussa,
ihmisten on alettava kilpailemaan tarjolla olevista harvoista työpaikoista.
Siitä sitä sitten syntyy tulehdusta ja rahat on niiden riukukinttujen
lompsassa.

Pena

Osmo Herranen

Joska Mattila wrote:

> Paperitehtaissa liksat ovat todella suuret.
> Siivoajatkin voivat tienata about 150kmk vuodessa. Paperikoneen ohjaajista
> puhumattakaan.

Paperitehtaissa palkat ovat keskimääräistä paremmat teollisuuspalkkojen
kärkeä. Muistelen,että ne ovat työtehtävästä riippuen 16000-19000 mk/kk
Siivoojat eivät ole tässä luvussa.Palkkojen osuus paperitehtaissa on
häviävän pieni liikevaihtoon verrattuna,koska paperitehtaat ovat automati-
soitu jo kuusikymmenluvulta lähtien Paperikoneella työskentelee hyvin
vähän työntekijöitä.
osku

Olli J. Ojanen

Osmo Herranen kirjoitti viestissä <36BB4D37...@pp.inet.fi>...

> [...]
automati-
> soitu jo kuusikymmenluvulta lähtien Paperikoneella työskentelee hyvin

Täälläpäin sanomalehdessä julkaistiin verotilastoihin perustunut juttu,
jossa jouduttiin toteamaan paperiteollisuuden miesten keräävän kotiaan
vuodessa parisataa tuhatta.
Kukaan tai mikään ei voinut kiistää verotilastojen paikkansapitävyyttä.
Silti Jämsänjokilaaksossa ammattiliittopäälliköt alkoivat vaatia
boikottitoimia jutun julkaissutta lehteä vastaan.
Kas, virallinen ay-marxilainen teoria sanoo, että teollisuustyöläinen on
riistetty, köyhä ja pakotettu riiston vuoksi menettämään ihmisyytensäkin.
Mitä semmoiseen totuuteen kukaan mene sorkkimaan???
Olli J. Ojanen

Juku

Olli J. Ojanen kirjoitti:

>Täälläpäin sanomalehdessä julkaistiin verotilastoihin perustunut juttu,
>jossa jouduttiin toteamaan paperiteollisuuden miesten keräävän kotiaan
>vuodessa parisataa tuhatta.

Ai oikein 'jouduttiin'? Rehentelikö Jämsän- ja Jämsänkosken kunta
paperimiehiltä saamillaan verotuloilla ja 'joutui' mainitsemaan...?
Täällä on useaan otteeseen mainittu nuo 'paperimiehet'. Mistä johtuu teidän
rajaton kateutenne juuri heitä kohtaan?

>Kukaan tai mikään ei voinut kiistää verotilastojen paikkansapitävyyttä.
>Silti Jämsänjokilaaksossa ammattiliittopäälliköt alkoivat vaatia
>boikottitoimia jutun julkaissutta lehteä vastaan.

Pelkäsivät kunnan verotulojen laskevan julkisuuden myötä?
Ei kai yksityisten palkat ole tarkoitettu lehtien sivuille? Kerro meille oma
palkkasi? Valtion virat on eri asia. Kerrottiinko lehdessä samalla
paperiteollisuuden 'ylempien' toimihenkilöiden palkat, vai oliko heidän
palkat jo tuossa mukana?
Onko boikotoiminen kiellettyä? Minäkin boikotoin Valiota, kun aloin ostaan
Ingmannin viiliä ja ihan tarkoituksella ;-)

>Kas, virallinen ay-marxilainen teoria sanoo, että teollisuustyöläinen on
>riistetty, köyhä ja pakotettu riiston vuoksi menettämään ihmisyytensäkin.
>Mitä semmoiseen totuuteen kukaan mene sorkkimaan???

Älä muuta sano...kova poika se Marx.

Olisiko jotenkin tajuttavampaa ja hyväksyttävämpää, jos ko. paperimiehet
eivät kuuluisi ay-liittoon ja/tai äänestäisivät esim. nusuja? Mistäs tiedät,
vaikka saisivat vielä optioita lisäksi?
Missä kohtaa (palkoissa) pitäisi kulkea se Silmälän kertoma 'hajurako'?
Sitäpaitsi kukaan ei kiellä teitä hakemasta hommia paperitehtaasta. Eix ne
ole helppoja ja mukavia hommia?

Eikös palkanpyynti ole normaalia kapitalistista kilpailua? Lakoilla välillä
testataan mikä se 'oikea' palkka voisi kenties olla, kun ei sitä muuten saa
selville. Molemmilla osapuolilla on 'riskinsä'. Joskus tulee riskeerattua
liikaa ja joskus liian vähän.
Näin 'luonnon lakien' mukainen markkinatalous säätelee kysynnän ja tarjonnan
tasapainoon M.O.T.

Minäpä luulen (Markulta oppinut), että paperimiehet aikanaan ja nyt
lennonjohtajat ovat laskeneet 'rajatuottavuutensa' ja huomanneet saavansa
liian vähän ;-)
Juku

ps.
Uusia tutkimustuloksia:
"Arvostetussa" (sitaatit minun lisäämät ;-) Harwardin yliopistossa
testattiin ja todettiin, että kissa ei aina putoakaan jaloilleen. Kun kissa
pudotettiin 20 m:stä sata kertaa se putosi aina jaloilleen. Matkaa
lyhennettiin puolen metrin välein ja kas kummaa puolesta metristä kissa ei
enään pudonnukkaan jaloilleen.
Kissa on kuulemma vielä hengissä ja voi hyvin.
Lähde: TV1 'Uutisvuoto'.

Näin käännettiin jälleen historian lehteä. Mihin me joutuisimmekaan ilman
akateemisia(?)

Osmo Herranen

"Olli J. Ojanen" wrote:

> [...]

> riistetty, köyhä ja pakotettu riiston vuoksi menettämään ihmisyytensäkin.
> Mitä semmoiseen totuuteen kukaan mene sorkkimaan???

AY- liike on edunvalvontaa ,siihen ei kuulu mitään virallista ay-marxilaisia

teorioita. Kuvailemasi aika oli 30-luvulla onneksi siitä on päästy kiitos
korkean järjestäytymisasteen vuoksi. oma työelämäni alkoi jo 50-luvun
alussa,silloin työpaikan takasi myös talveksi jos oli porvarillisen urheilu-
seuran painija. TUL-väki ulos, sääntö oli jokavuotinen Vanha suojeluskun-
talaisuus takasi työtä koko suvulle. Olen työelämäni aikana pyörinyt paperi-
tehtaissa joten tiedän minäkin mitä siellä tehdään. Työ on keskeytymätöntä
vuorotyötä.niin joulut kun arkipyhätkin. Olen edelleen sitä mieltä,että itse
paperikoneen ympärillä työskentelee liikevaihtoon verrattuna niin pieni
porukka ,että vaikka niiden palkka kaksinkertaistaisiin niin viivan alla
sitä ei paljon huomattaisi.Mikäli paperityöntekijät eivät pidä puoliaan
minne se raha menee? Kantohintoihin, kokoajan olen kertonut voitoista
omistajathan eivät luovu mistään, Tappiotkin ne on maksattanut kansalla
tekemällä devalvaation.
Osku

Susanna-Sofia Sasha Keskinarkaus

"Kari Erkkilä" wrote:

> [...]
> ilmeisesti suurimmalla osalla kansaa on myös vastuun tunnetta
> siinäkin mielessä, ettei yritetä ulosmitata satumaisia korotuksia.

Lakkoilkoot!
Kyllähän lakko monen ihmisen elämään vaikuttaa, mutta suurimman
osan ei. Ja tällä suurella osalla kansasta - joita asia siis ei
kosketa - on kyllä kovasti negatiivista kommentoitavaa. Lakko on
rikkaidenkin oikeus, eikä heidän autoetunsa ole multa pois.
Minusta on tervettä ja ymmärrettävää, että haluaa lisää palkkaa :-)

Susanna-Sofia Sasha Keskinarkaus +358-40-5124864,
sca...@cc.tut.fi, http://www.students.tut.fi/~scarlet
Aina kun pystymme tekemään ihmisiin vaikutuksen,
saamme vihamiehiä. Suosiossa pysyäkseen ihmisen
pitää olla keskinkertainen. Oscar Wilde

Kalle Mikkola

> sitä ei paljon huomattaisi.Mikäli paperityöntekijät eivät pidä puoliaan
> minne se raha menee? Kantohintoihin, kokoajan olen kertonut voitoista

1. Uusien työntekijöiden palkkaamiseen. Lisätyöntekijä ei tuota
yli 30000 mk/kk (paperityöntekijän palkka maksaa sotumaksuineen
ja alveineen yli 30000 mk/kk), mutta saattaisi tuottaa esim. 20000 mk/kk
(mistä jäisi n. 10000 mk/kk palkaksi noiden kulujen jälkeen).
Tosin tuossa työssä työvoiman kysynnän hintajousto ei liene
kovin korkea, joten kaikki säästynyt palkka ei menisi työllisyyden
parantamiseen, vaan osa menisi
2. lisääntyneisiin voittoihin, osa myös
3. korkeampiin kantohintoihin, koska halvemmilla palkoilla
kannattaisi palkata enemmän työntekijöitä ja tuottaa enemmän
paperia, siksi puun kysyntä kasvaisi - tosin osa lisätyövoimasta
ehkä käytettäisiin laadunparantamiseen tms., joten vaikutus kantohintoihin
lienee pieni.

BTW, palvelualoilla palkka-alen työllisyysvaikutus olisi paljon suurempi,
jopa enemmän koko säästynyt palkkasumma saattaisi mennä
uusiin työpaikkoihin (näin käy jos ja vain jos työvoiman kysynnän
hintajousto on yhtä suurempi). Tämä ei estäisi voittojen lisääntymistä
samalla, sillä tuotantohan olisi suurempi (samalla myös valtiontalous
paranisi ja verot alenisivat). Itse asiassa ei tarvittaisi edes yleistä
palkka-ale, vain oikeus työllistää lisää väkeä alemmilla palkoilla,
yleissitovista sopimuksista piittaamatta.

Kalle
Kalle Mikkola @iki.fi

Hannu Visti

In article <rG%t2.131$I62...@read1.inet.fi> "Pentti Väisänen" <pen...@pp.inet.fi> writes:

> Johtuisiko lakko siitä että kaikki ei ole kunnossa tuon ammattiryhmän

> alalla?

Varmasti. Mutta mitkä alan ongelmista ovat veronmaksajien aiheuttamia,
tavallisten ihmisten kukkarostahan heidän palkkansa ja sen korotukset
maksetaan? Sinä ja minä olemme ilmeisesti pahemman luokan riistäjiä,
kun meitä vastaan pitää oikein mennä lakkoon vaatimaan 26% palkankorotuksia.

/hv

Hannu Visti

In article <79a3m2$mj3$1...@tron.sci.fi> "Olli J. Ojanen" <ooj...@nettilinja.fi> writes:

> Ympäristömme kannalta hyödyllisempää lakkoa ei Suomessa voida saada
> aikaiseksi. Toivokaamme siis erinomaisen pitkää lakkoa lennonjohtahille,

Minähän en tästä mitään tiedä, mutta jos lentokone lennättää
parisataa ihmistä Rovaniemelle sen sijaan että jokainen ajaa sinne
omalla autollaan, onko ympäristön kuormitus oleellisesti lisääntynyt?

/hv

Osmo Herranen

Perttu Raivio

Pentti>
Pentti> Hieman asiaa selkiyttääkseni sanoisin ettei noin isoon asiaan pelkkien
Pentti> "ajosten" vuoksi aleta vaikka pientä punotusta olisikin kainaloissa.

No mikäli olen oikein haistellut viime vuosien uutisointia
aiheen tiimoilta, niin kyseessä ei ole pieni punoitus, vaan
pikemminkin viittä vaille nokkapokka Ilmailulaitoksen ja
lennonjohtajien välillä.

Pentti> Kanttaa myös huomata että noilla tietyillä aloilla, jopa erittäin
Pentti> kriittisilläkin aloilla on tämä tehoajattelu viety järjettömyyksiin
Pentti> ja niin on käynyt myös lennonjohtajienkin suhteen, eli erittäin
Pentti> vaativasta ja vastuullisesta työstä tehdään stressaavan pakkotahtista
Pentti> vähällä henkilökunnalla.

Ja nyt lakon aikana ulkomaan liikenteestä hoidetaan 90 % ja
kotimaan liikenteestä 15 % murto-osalla tuosta miehityksestä,
joten voidaan miettiä, onko lennonjohtajia sittenkään ajettu
aivan niin piippuun, kuin mitä antavat ymmärtää.

Kovaa hommaahan se lennonjohtaminen on, mutta kai perunasäkki-
kin ymmärtää, että 26 % palkankorotusvaatimusten taustalla ei
ole pyrkimys 26 % palkankorotuksiin, vaan pohjan luonti pit-
kään ja nautinnolliseen tappeluun.

Pentti> Se sama laki pätee kaikilla aloilla joissa omistaja määrää tahdin,
Pentti> kaikki voiton vuoksi...

Oletko tutustunut Novo Groupin työpaikkailmoitteluun? No, jo-
kainen vähänkin nenäänsä pidemmälle ajatteleva yritys tietää,
ettei osaavan työvoiman piippuun ajaminen vaikuta tulokseen
ainakaan positiivisesti. Eri asia sitten on alat, joissa
voidaan tarvittaessa vaihtaa vetreämmät miehet pystymetsästä
väsyneiden tilalle.

--
On kiistämätöntä, että lakimme ja päätöksemme ovat erinomaisia.

-- Kim Il Sung

Osmo Herranen

Kalle Mikkola wrote:

> [...]
> paperia, siksi puun kysyntä kasvaisi - tosin osa lisätyövoimasta
> ehkä käytettäisiin laadunparantamiseen tms., joten vaikutus kantohintoihin

Paperitehtaissa tämä ei liene pidä paikkaansa. Paperitehtaat on niin
pitkälle
automatisoitu,että Lisäväellä ei sitä paperia enenpää voi tuottaa, lisätuot-

to tulee paperikoneen laadulla ja nopeudella. Lisätuoton tekee Valmet
rakentamalla aina vain nopeampia koneita,mutta tuskin väki lisääntyy
Osku

Straman

Pentti Väisänen kirjoitti viestissä ...

> [...]

>on käynyt myös lennonjohtajienkin suhteen, eli erittäin vaativasta ja
>vastuullisesta työstä tehdään stressaavan pakkotahtista vähällä

Väheneeköhöhän vaativuus, stressi ja pakkotahtisuus jos saa 30%
palkankorotuksen, luulisi, että työnantaja haluaa lisää tehokkuutta. ;-) M S

Markku Stenborg ®

WARNING: This message may contain responses to nuts:

On Sat, 06 Feb 1999 21:10:43 GMT, in sfnet.keskustelu.yhteiskunta
jvak...@saunalahti.fi (Juku) wrote:

> Olli J. Ojanen kirjoitti:

[snip]

> Pelkäsivät kunnan verotulojen laskevan julkisuuden myötä?
> Ei kai yksityisten palkat ole tarkoitettu lehtien sivuille? Kerro meille oma

Eipä kait. Minä ymmärsin, että kyse oli julkisen tilastotiedon
kertomisesta.

> [...]
> palkat jo tuossa mukana?
> Onko boikotoiminen kiellettyä? Minäkin boikotoin Valiota, kun aloin ostaan

Eipä kait kukaan tai mikään kiellä ketään yksityistä boikotoimasta
mitä huvittaa. Tästä ei liene ollut kyse em keississä.

Olisiko eri asia, jos valtaa pitävät vaativat, että hallintoalamaiset
alkavat boikotoimaan esim. lehteä, ja varsinkin, jos
boikotoimisvaatimuksen takana on vain epämiellyttävän faktan
kertominen?

[snip]

> Minäpä luulen (Markulta oppinut), että paperimiehet aikanaan ja nyt
> lennonjohtajat ovat laskeneet 'rajatuottavuutensa' ja huomanneet saavansa
> liian vähän ;-)

Oikeinpa olet oppinut.

Eräs ratkaisu lennonjohtajien tapauksessa on lisätä työn tarjontaa (=
koulutusta) ja vaatia ekassa työsopimuksessa esim. sitoumusta T vuoden
pituiseen sopimukseen uhkasakolla, että maksaa f(t) % koulutuksen
kustannuksista takaisin, jos lähtee t kk ennen sitoumuksen loppua.

Huumori oli yksipuolisempaa?

--
© Markku Stenborg
ROT13ed for the hell of it:

Etunimi Sukunimi

Hannu Visti wrote:

> [...]
> maksetaan? Sinä ja minä olemme ilmeisesti pahemman luokan riistäjiä,
> kun meitä vastaan pitää oikein mennä lakkoon vaatimaan 26% palkankorotuksia.

Mikä osuus Ilmailulaitoksen menoista katetaan valtion budjetista, mikä
osuus liiketoiminnan tuotoilla?

LaL

Juha Hemminki

vi...@pelle.hex.fi (Hannu Visti) writes:

> Itse ihmettelen, miksi ilmailulaitos on priorisoinut lennot
> - seuramatkat
> - kaukolennot
> - euroopan lennot
> - pohjoismaiden lennot
> - kotimaanlennot

Niinpä, ovathan Pölhölä ja Finnair täysin erillään toisistaan...
Mutta, jospa olisikin niin, että kun vuorolennon peruu, niin joutuu
maksamaan lipun hinnan takaisin tai lennättämään myöhemmin, mutta
charterin peruessaan joutuu maksamaan rahat takaisin ja vielä
erilaisia sakkomaksuja eri osapuolille siihen päälle.

Loppuukohan tämä lakko siihen, että Matka-Maran matka peruuntuu tai
viivästyy ja seuraavana päivänä todetaan että lennonvarmistus ja
-valvonta ovat kansalliselle turvallisuudelle elintärkeitä ja niiden
hoitaminen siirtyy pyssy-yhtiön vastuulle per heti, siinä yrityksessä
tietääkseni tehdään edelleenkin jatkuvaa kolmivuorotyötä suuremmitta
mutinoitta. Takavuosina kun mediassa esiintyi jatkuvasti eri
puolivillaisten instanssien todistusta kuinka amerikkalainen maa
Suomi on niin olisihan nyt komeaa lukea "Kansallisesta Turvallisuudesta"
ja siihen vetoamisesta ihan meikäläisenkin lehden sivuilta...

Hiljattain tehdyn kantelun mukaan nyt lennonjohdossa työskentelevillä
henkilöillä ei ole ns. kelpuutusta, koska edellisestä kerrasta
ko. tehtävien hoitamisesta on kulunut liikaa aikaa. Jos lakko pitkittyy
niin että lakkolaisten kelpuutukset menevät umpeen, menevätköhän
nykyiset lakkolaiset suoraan vanhoihin tehtäviinsä, vai suostuvatko
he siihen, että kelpuutus on mennyt umpeen ja se pitää hankkia uudelleen
ja siinä sivussa palkkaa pitäisi pudottaa, koska oma luokitus ei
riitä nykyiselle palkkatasolle. Tuskinpa.

-jh

--
Views expressed herein do not represent the views of my
employer nor the view out of my window.

he...@iki.fi http://www.iki.fi/hemmo

Hannu Visti

In article <36C06A...@rautaruukki.fi> Etunimi Sukunimi <etunimi....@rautaruukki.fi> writes:

> Mik=E4 osuus Ilmailulaitoksen menoista katetaan valtion budjetista, mik=E4=
> osuus liiketoiminnan tuotoilla?

Puhuinkos budjettirahoista yhtään mitään? Tällä laitoksella on
kuitenkin monopoli touhunsa harjoittamiseen, joten kasvavat menot tarkoit-
tavat kasvavia maksuja, jotka maksetaan lentolippujen, tuontitavaran ja
ulkomaanpostin hinnoissa varsin yhteisesti.

/hv

Juku

Markku Stenborg ® kirjoitti:

(Juku) wrote:

>Eipä kait. Minä ymmärsin, että kyse oli julkisen tilastotiedon
>kertomisesta.

Jos on kyseessä riittävän pieni porukka, niin tilasto on yhtä kuin
yksityiset palkat (vertaa lennonjohtajat).
Kuten Osku kertoi paperiteollisuus automatisoitiin jo vuosia sitten.
Paperikone syytää joka vuosi enemmän paperia samalla työvoimalla. Ja sinähän
olit sitä mieltä, että paperimiesten ei kuulu saada kasvavista tuotoista
mitään lisiä?, koska se on ainostaan firman johdon ansiota, että älyävät
ostaa tehokkaampia koneita?
Asia olisi tietenkin toinen, jos paperimiehet korvattaisiin
akateemisilla...eikö? ;-)

>Eipä kait kukaan tai mikään kiellä ketään yksityistä boikotoimasta
>mitä huvittaa. Tästä ei liene ollut kyse em keississä.

Olisiko asia toinen, jos lähettäisin jokaiselle suomalaiselle kirjeen "suosi
kotimaista, osta Ingmannin tuotteita"?

> [...]
>alkavat boikotoimaan esim. lehteä, ja varsinkin, jos
>boikotoimisvaatimuksen takana on vain epämiellyttävän faktan

En jymmärrä?
Eiköhän sovita, että ne alamaiset ihan itse saavat boikotoida mitä haluavat.
Sallitaan heidän myös ottaa valtaapitäviltä neuvoja.

> [...]

>pituiseen sopimukseen uhkasakolla, että maksaa f(t) % koulutuksen
>kustannuksista takaisin, jos lähtee t kk ennen sitoumuksen loppua.

Ei lakko-oikeuksia noin romuteta? Entäs, jos lakon syy on yksinomaan
työsuojelulliset seikat?

Näyttää siltä, että Finnair ei ota lisää lennonjohtajia, vaikka heitä
koulutettaisiinkin. Nythän tilanne on vähän kuin paperiteollisuudessa.
Lentoliikenne kasvaa 15% vuodessa ja lennonjohtajia ei lisätä. Lennonjohtoa
yritetään 'automatisoida'. Vähän samoin kävi veturinkuljettajille, kun
poistettiin kakkoskuski, eli nyt veturia kuljettaa yksi 'torkkukytkimen'
päällä seisova ihminen. Toisen kuskin lisääminen ei tule kuuloonkaan (vaikka
onnettomuuksia on sattunut), vaan rakennetaan 'kulunvalvonta'. Jos siitä
huolimatta tulee onnettomuus, ei voidakaan syyttää enään ketään.
"järjestelmän vika".

Minä en usko lainkaan, että julkisuudessa esitetty lennonjohtajien vaatimus
26% olisi lainkaan riidan syy. Se voi olla joku vaatimus (yksi tekijä) lakon
alussa, mutta voi muuttua sopimuksen syntyhetkellä vaikka 2%:ksi, jos muissa
asioissa (joita ei meille kerrota) sovitaan heitä tyydyttävästi.
Voi olla aivan hyvin niinkin, että riidan jatkuessa kaikki lennonjohtajat
ottavat lopputilin ja painuvat eurooppaan.
Olin itse 60-luvulla sellaisessa lakossa mukana. Otimme koko osasto
lopputilin, kun ei vaatimuksiimme suostuttu. Kahden viikon päästä
suostuttiin ja pyydettiin kaikki vanhoina työntekijöinä takaisin.
Juku

Kari Salminen

In sfnet.keskustelu.yhteiskunta Pentti Väisänen <pen...@pp.inet.fi> wrote:

[...]

Rakas johtaja, Toveri Kansalainen Pena, Te
Ajatusten Vantaa-joki! Vastatkaapa meille!

Miksi Neuvostoliitossa työväestöllä ei ollut oikeutta lakkoilla?

K.

Markku Stenborg ®

WARNING: This message may contain responses to nuts:

On Tue, 09 Feb 1999 12:11:28 GMT, in sfnet.keskustelu.yhteiskunta
jvak...@saunalahti.fi (Juku) wrote:

> Markku Stenborg ® kirjoitti:

[snip]

> Jos on kyseessä riittävän pieni porukka, niin tilasto on yhtä kuin
> yksityiset palkat (vertaa lennonjohtajat).

Eikös ne lennonjohtajien palkatkin vaihtele jossain 15 - 30 kmk/kk
välillä? Luulisi paperimiestenkin palkkojen vaihtelevan, niin ettei
alan tai edes yhden tehtaan keskim. vuosiansiosta voida juuri muuta
päätellä, kuin että keskiarvo on tämä-ja-tämä?

> [...]
> olit sitä mieltä, että paperimiesten ei kuulu saada kasvavista tuotoista
> mitään lisiä?, koska se on ainostaan firman johdon ansiota, että älyävät

En ole muistaakseni ollut tätä mieltä. Paperimiesten työn keskim.
tuottavuus on kova, suurelta osin juuri automaagion ja kapitaalin
ansiosta. Työn rajatuottavuus taitaa olla aika alhainen nykyisin
vallitsevilla työvoima/kapitaali määrillä?

> ostaa tehokkaampia koneita?

Ei ole ainoastaan.

Ovatko tarinani täällä todella noin epäselviä vai onko kyseessä jokin
esim. Jukun filtteri?

[snip]

> Ei lakko-oikeuksia noin romuteta? Entäs, jos lakon syy on yksinomaan

Eipä romutetakaan. Pitäisikö?

> työsuojelulliset seikat?

? Rahaahan nuo näyttävät vaativan mitälie 30 % lisää.

[snip]

> Minä en usko lainkaan, että julkisuudessa esitetty lennonjohtajien vaatimus
> 26% olisi lainkaan riidan syy. Se voi olla joku vaatimus (yksi tekijä) lakon

Syy tai ei, sitähän se erimielisyys näyttää koskevan: lennonjohtajat
haluavat 26 tms % lisää ja Ilmailults haluaa antaa vain mitälie 10 %
lisää.

[snip]

Pentti Väisänen

> [...]

>maksetaan? Sinä ja minä olemme ilmeisesti pahemman luokan riistäjiä,
>kun meitä vastaan pitää oikein mennä lakkoon vaatimaan 26%

Nythän on niin että veronmaksajalla ontäysi vapaus lentää yksityiskoneellaan
minne ikinä halajaa, joten lieneekin turha vaahdota, sillä tämähän on täysin
vapaa maa, kuten olette julistaneet. Joten lopeta jo tuo surkean
esittäminen.

Ne palkankorotukset maksetaan tuon ammattiryhmän tekemästä tuloksesta jota
myös lisäarvoksi sanotaan ja joita palveluksia yhteiskunta tarjoaa
liiallisessa määrin ja liian edullisesti kaikkinaisille kapitalisteille
suhteuttuna niiden osallistumiseen yhteiskunnan ylläpitoon.

Mitä tulee itse lentoaseen käyttöön, sitä ei juuri kansallinen eikä
kansainvälinenkään köyhälistö juuri käytä, eli nyt taas puhutaan sellaisen
kuluttajaryhmän eduista jonka maksaa erittäin hyvätuloinen tai kapitalisti,
sillä näyttää että köyhälistön mullivaunulennot täysillä koneilla kuitenkin
ajetaan sinne etelään ryyppäämään.

Pentti Väisänen

> [...]

> joten voidaan miettiä, onko lennonjohtajia sittenkään ajettu
> aivan niin piippuun, kuin mitä antavat ymmärtää.

Nyt kanattaa muistaa että näillä "herroilla" jotka hoitaa hommaa ei olekkaan
vielä ylityötunnit täynnä ja eihän johtajilla ja päälliköillä niitä olekaan
joten he tekee "uhrautuvasti" pitkää vuoroa "maan edun" vuoksi.
Kun lennonjohtajat ovat jopa koko vuoden työssä ja jatkuvasti teetetään
ylityötä, siinä ensinnäkin tulee raja vastaan ja sitten tulee anomus
lisätunneista, koska ei olekkaan väkeä tuurareiksi ja taas tehdään ylityötä
ja jos joku sanoo ettei se stressaa niin sanokoon.

Mitä enemmän tarkkuuta ja ns. vastuuta työ vaatii, sitä stressaavampaa se on
ja samalla perunasäkkikin ymmärtää että he myös ovat julkisuuden
valokeilassa
ja jos vuotaa julki pienikin moka, siitä nousee sellainen älämölö ettei
paremmasta väliä ja niin toki kuuluukin nousta, mutta se rassa, se rassaa.

> [...]
> kin ymmärtää, että 26 % palkankorotusvaatimusten taustalla ei
> ole pyrkimys 26 % palkankorotuksiin, vaan pohjan luonti pit-

Kyllä sen pohjalla on vaatimus palkankorotuksiin ja he saavat jotain tuon
0-26% väliltä, joka on yleinen käytäntö ja mitä enemmän kohdistamme heihin
median ruokkimaa pyhää vihaa heidän "kuppikuntaisesta ahneudestaan" sitä
vähemmän he saa ja
unohtuu taas ne tosiahneet jotka pinoaa aivan toisen kertaluokan "tilejä"
taskuunsa, mitkä osinkoina mitkä optioina.

> [...]
> ainakaan positiivisesti. Eri asia sitten on alat, joissa
> voidaan tarvittaessa vaihtaa vetreämmät miehet pystymetsästä

En ole enkä ole kiinnostunutkaan. Tiedän että kaikki pitkänenäiset
kapitalistit jauhaa tuota samaa paskaa ja ovat kuin helluntailaiset
hurskastelemassa puheissaan mutta käytäntö on aivan toinen.

On siis aivan turha sinunkin esittää että pasianssin pelaajat olisivat joku
enkelijoukko jota ilman ei enää toimeen tulla. Missään alalla ei enää oteta
pystymetsästä miehiä tekemään tuotantoa, sillä tuotantovoimat ovat
ilmeisesti muuallakin kuin risti-nolla pelissä kehittyneet.

Pena

Straman

Hannu Visti kirjoitti viestissä ...

Kyllä lentokone kuluttaa enemmän polttoainetta, ainakin jos henkilöt menisi
bussilla. Ei liene paljon eroa jos menisi omalla-autollakin
kulutuksessa,autot täynnä matkustajia. Lentoliikenteen kannattavuus
perustunee liki ilmaiseen polttoaineeseen, joka lienee egolokisesti niin
väärin, hinta samaksi kuin autoilijalle.
Toisekseen lentoliikenne rasittaa kai enemmän otsonikerrosta? M S

Pentti Väisänen

Kari Salminen kirjoitti viestissä <79pa6p$5j7$2...@ousrvr3.oulu.fi>...
> [...]
>: alalla?
>

> Rakas johtaja, Toveri Kansalainen Pena, Te
>Ajatusten Vantaa-joki! Vastatkaapa meille!

Minähän vastasin, jahka odottelet niin varmaan sen joskus ymmärrät!

Koska sinä taas olit se "Isänmaallinen kansalainen" kysyisin nyt omalla
vuorollani, miksi esim. armeijan lentäjille jaetaan rahaa kuin
"lottovoittaja turhapuroille" vaikkeivat pyydäkään?
Ainakin minä olisin kovin tyytyväinen kun useampi kuukausi palkkani nousisi
aina parin kolmen tonnin laakeilla.

>Miksi Neuvostoliitossa työväestöllä ei ollut oikeutta lakkoilla?

Vaikka kysymys on varsin mielenkiintoinen, olisitko ensin kertonut miten se
liittyy suomalaisten lennonjohtajien lakkoon?

Sikäli tietääkseni ei sillä ollut kielletty työläisiä lakkoilemasta ja
tuonlaatuistakin mielenilmaisua sielläkin käytettiin, mutta oudoksi sen
olisi tehnyt se että he olisivat itseään vastaan lakkoilleet, koska
pääsääntöisesti siellä käytiin sellainen teatteri että paikallinen
ammattiosasto sopi tuotantolaitoksen kanssa siitä mitä ja mitenpaljon
tuotetaan ja mitä siitä sitten "fyffeä" saadaan ja ainakinpaperilla he
yleensä tuottivat sen ja enemmänkin ja saivat "fyffensä" joka nyt näyttää
olevan vaikeampaa.

He siis saivat tekemästään kansantuotteesta sovitun osan palkkana ja
sosiaalisina etuuksina ja maksoivat kovin pientä veroakin joka on
ymmärrettävää sillä palkatkin olivat pienet mutta niin oli leipäkin halpaa.

Mutta varmaan taas jatkamme tätä älyllistä kamppailua jahka kerrot miten
tämä synkkaa menossa olevaan lakkoon?

> K.

Pena

Pentti Väisänen

Straman kirjoitti viestissä <79nn7p$842$1...@tron.sci.fi>...

>Pentti Väisänen kirjoitti viestissä ...
niin

>Väheneeköhöhän vaativuus, stressi ja pakkotahtisuus jos saa 30%
>palkankorotuksen, luulisi, että työnantaja haluaa lisää tehokkuutta. ;-)

Ei vähene vaativuus, sillä täällä esitetyn mielipiteen mukaan siinä ei juuri
mitään vaaditakaan.

Herrasemme kuitenkin suorittaa ns. typertelyn, eli yksinkertaistaa taas
kysymyksen omaan ajatteluunsa sopivaksi.
Lienee oletettavaa ettei ainakaan enemppää lennonjohtajat tule saamaan kuin
ovat vaatineet ja joku jo täällä pudotti vaatimuksen 26%, joten luulisin
ettei sitäkään heille makseta.

Nyt kuitenkin on kyse työmarkkinapolitiikasta jossa sovitaan paljon muita
asioita vaikka suu vaahdossa ja kuola valuen huudetaan tuota typerää riittiä
jonka media ja työnantajat on heittänyt täkynä ilmaan.
Siellä siis tullaan sopimaan erilaisia mahdollisia asioita kuten mm.
työvoiman lisääminen jolla vähennetään esim ylitöiden tekopakkoa ja sehän
tietää automaattisesti ansion pienennemistä jos on ensin tehty lailliset ja
laittomat ylityöt, kyllä siinä "fyffeäkin" silloin kertyy vaikka yhteiskunta
viekin "kaikki" veroina.

Ne ihmiset jotka ovat tekemisissä työnantajan kanssa, lähinnä ay-ihmiset,
tietävät tasan tarkkaan mitä työnantajat haluaa se on aivan samaa halua mitä
se on ollut jo vuosisatoja, se haluaa lisää voittoa ja vähemmällä väellä ja
se haluaa sitä kapitaalin keskinäisen kilpailun voitosta vuoksi.

Ja aina on taustalla ollut se minkä jo ystävämme Marx totesi, että
työnantajat pyrkii kilpailuttamaan työvoimaa, polkjettamaan heillä itsellään
omat ansionsa työnantajan eduksi ja siksi onkin, kuten Marx ehdotti,
säädettävä "valtion laki" jolla tuollainen estetään, eli työläisen on
suojauduttava toiselta työläiseltä, kuten ay-liike onkin tehnyt ja nyt on
meidän vain huolehdittava siitä ettei sitä nykyinen eikä tulevatkaan
hallitukset ja "jussi järventaukset" tule kumoamaan ja päästämään paholaista
irti.

Emme tarvitse enää "Pihkalan kaarteja" TUPOa tekemään, ainakaan minua tuo ei
hymyilytä lainkaan, mutta ehkä se on vain tiedosta kiinni.

M S

Pena

Juku

...alkaa puolen tunnin päästä. Ehkä kannattaa katsoa.
Juku

Juku

Markku Stenborg ® kirjoitti:
(Juku) wrote:

> [...]
>alan tai edes yhden tehtaan keskim. vuosiansiosta voida juuri muuta
>päätellä, kuin että keskiarvo on tämä-ja-tämä?

Niin en tiedä. 'Paperimies' sana rajaa joukon aika suppeaksi.
Minä yritin ajatella ko. tapausta. Jämsänkoski ja Jämsä ovat pieniä kuntia
ja siellä on (ainakin oli ) kaksi paperitehdasta. Oletan, että melko suuri
osa kuntalaisista on siellä töissä ja kaikki tuntevat toisensa.
On eri asia lukea valtakunnallisesta lehdestä jonkun ryhmän palkkoja, kuin
lukea paikallisesta lehdestä naapurin palkkoja.

Itse haluan julkiseksi kaikki, mutta jos yrityksen johdon palkkoja ei näy
lehtien sivuilla, niin ei siellä tarvi näkyä muidenkaan.

> [...]
>ansiosta. Työn rajatuottavuus taitaa olla aika alhainen nykyisin
>vallitsevilla työvoima/kapitaali määrillä?

Kyllä sinä olet. Kapitalistin kuuluu saada kaikki hyöty itselleen. Kaikki se
hyöty, mikä on alkanut aina malmin louhimisesta, sen jalostamisesta,
paperikoneen rakentamisesta jne.?

Tärkein lenkki tuossa ketjussa on ollut luultavasti paperikoneen
perälaatikon kehittäjät (viiroineen). Kuinka paljon luulet heidän saavan
paperintuotannon kokonaistuotosta? Itse olen ollut suunnittelemassa
paperiteollisuuden mittaus- ja säätölaitteita (esim. sakeuslähetin
Pulp-Air). Arvaa paljonko minä olen sillä tienannut?

>Ei ole ainoastaan.

>Ovatko tarinani täällä todella noin epäselviä vai onko kyseessä jokin
>esim. Jukun filtteri?

Sekä että.

Markkinatalous vääristää kaikki. 'Suhteellisuustaju' katoaa vähän joka
puolella. Ilmavoimista siirtyi toissavuonna 20-30 lentäjää Finnaille ja
viime vuonna 40. Taannoin heidän palkkojaan nostettiin 4000 mk/kk ja tänään
2000 mk/kk lisää...ilman lakkoilua.
Lennonjohtajien palkoissa (15-30 kmk/kk) tuo tarkoittaisi 20%- 40%
palkankorotusta kahdessa vuodessa.
Ilmailu kasvaa 15% vuodessa, eli Finnairin on nostettava palkkoja
vastaavasti, jos aikoo saada entiseen tahtiin lentäjiä. Markkinataloudessa
ei kasvuvauhtia voi pysäyttää (syntyy työttömiä lisää), joten Finnairin on
alettava etsiin lentäjiä ulkomailta -> tai armeijan kasvatettava koulutusta
roimasti (älyttömästi...40 lentäjää vuodessa?) -> tai Hornetit jäävät
käyttämättä.

No asiahan ei tietysti minulle kuulu......
Juku

Osmo Herranen

Juku wrote:

> Markku Stenborg ® kirjoitti:

> hyöty, mikä on alkanut aina malmin louhimisesta, sen jalostamisesta,
> paperikoneen rakentamisesta jne.?

Nyt on tullut jenkeistä vielä tämä lisäarvokeskustelu,eli osakkeenomista-
jalle ei riitä normaali yritysvoitto,vaan lisäarvoa haetaan kurssikehity-
tyksellä. Esim.Ericsson teki hyvän , tuloksen ja kertoi
samalla 11000 työntekijän monottamisella. Pörssikurssi nousi heti 9%
Nokia teki suomen historian parhaan tuloksen 14mrdmk pörssikurssit
laskivat 6% Analyytikot selittivät sen johtuvan siitä ,että Ericsson ker-
toi myö huonoja uutisia ,kun Nokia kertoi vain hyviä.Eli normaali huo-
no uutinen monottaminen on sijoittajille hyvä uutinen.
Merita ilmoitti 2000 työntekijän irtisanomisista nousu 6%
Hk-ruokatalo 400 irtisanomista nousu 3% jne jne

> [...]
> paperiteollisuuden mittaus- ja säätölaitteita (esim. sakeuslähetin
> Pulp-Air). Arvaa paljonko minä olen sillä tienannut?

Juku sinähän olet ammattimies paperin laatu luodaan perälaatikon
säädöllä,ei nuo akateemiset perälaatikon säädöstä mitään tiedä
heitinpähän tähän vain ärsykkeeksi.

> [...]
> alettava etsiin lentäjiä ulkomailta -> tai armeijan kasvatettava koulutusta
> roimasti (älyttömästi...40 lentäjää vuodessa?) -> tai Hornetit jäävät

Tässä näkee miten kallonkutistajan testi on mennyt pieleen, valitsi
rahanperässä juoksijoita,kun piti valita armeejaan lentäjiä.
Osku

Osmo Herranen

Juku wrote:

> ...alkaa puolen tunnin päästä. Ehkä kannattaa katsoa.
> Juku

Katselin puolituntia,kakkosen sontaluukku ei pettänyt isontalon isäntä

sai kertoa lähes 10 minuuttia kuinka kansanäänestys oli petos.
Kaverilla 500 hetaaria metsää 100 hetaaria peltoa jos oikein muistan
Hyvin menee "mehtää joudutaan myymään
Osku

psa...@my-dejanews.com

In article <36c36a7d...@uutiset.saunalahti.fi>,

jvak...@saunalahti.fi (Juku) wrote:
> Ilmailu kasvaa 15% vuodessa, eli Finnairin on nostettava palkkoja
> vastaavasti, jos aikoo saada entiseen tahtiin lentäjiä. Markkinataloudessa

Mainio esimerkki Juku-Juku-maan luonnonlaeista. Tämän reaaliplaneetan asukas
taas taitaisi ajatella, että siviililentäjiä voi saada lisää kouluttamalla
sellaisia. "Markkinatalous" taas sitä ja tätä, hah hah haa...

"...kansat tarvitsee johtajansa, sillä ne edustavat kulloisiakin
kansan tuntoja... ei diktaattoriksi aivan tyhjästä metsästä nousta...
ne ihmisoikeudet joista ulvotaan ovat pääomien vapauden oikeuksia,
oikeuksia alistaa ihminen koneen osaksi." -Pentti Väisänen

http://www.dejanews.com/ Search, Read, Discuss, or Start Your Own

Hannu Visti

> olit sitä mieltä, että paperimiesten ei kuulu saada kasvavista tuotoista
> mitään lisiä?, koska se on ainostaan firman johdon ansiota, että älyävät

Ongelma Suomessa on siinä, että ihmiset ovat perkeleen kateellisia.
Paperiteollisuus voisi kymmenkertaistaa duunariensa palkat ilman, että
se vaikuttaisi firmojen tulokseen mitenkään merkittävästi. Näin saataisiin
varmasti innostunutta ja motivoitunutta väkeä työskentelemään innokkaasti.

Tämän jälkeen kuitenkin ahtaajat, bussikuskit, lääkärit,
lentäjät, lennonjohtajat, opettajat ja sairaanhoitajat päättäisivät, että
he ovat palkkakuopassa ja vaativat myöskin palkkojensa kymmenkertaistamista.
Tähän taas ei ole varaa firmoilla eikä varsinkaan julkisella sektorilla,
ja itse näen vientiliittoja vastaan riitelemisen lähinnä työnantajapuolen
solidaarisuutena toisia työnantajia kohtaan.

Toinen ongelma on "saavutetut edut". Jos hyvästä vuodesta jaetaan
duunareille taivaan mannaa, pitää huonostakin vuodesta maksaa yhtä paljon
kuin hyvästä, koska "viime vuonnakin saatiin".

> Näyttää siltä, että Finnair ei ota lisää lennonjohtajia, vaikka heitä

Montako lennonjohtajaa Finnairilla on palveluksessaan?

> [...]

> alussa, mutta voi muuttua sopimuksen syntyhetkellä vaikka 2%:ksi, jos muissa
> asioissa (joita ei meille kerrota) sovitaan heitä tyydyttävästi.

Ongelma lennonjohdossa on (kuulemma) tulehtuneet ihmissuhteet
työntekijöiden välillä. Tämä ongelma ei yllättäen katoa mihinkään rahalla.
Jos töissä on muutama touhuun sopeutumaton, heille pitää keksiä muuta
puuhaa, jotta lopuille jää työrauha. Tämänkin lakon ongelma vain on se,
että se kohdistuu oikeastaan kaikkiin muihin, paitsi niihin, jotka
asioihin voivat jotenkin vaikuttaa. Ilmailulaitos säästää Paljon Rahaa
lakon aikana ja lennonjohtajat elelevät lakkoavustuksilla.

> Voi olla aivan hyvin niinkin, että riidan jatkuessa kaikki lennonjohtajat
> ottavat lopputilin ja painuvat eurooppaan.

Jämsä uhkaili ulkomaillelähdöllä mutta ei Eurooppaan, koska
Euroopassa pitäisi osata paikallista kieltä, ja kuulemma harvat puhuvat
muuta kuin englantia.

Jos lennonjohtajat ovat tyytymättömiä nykyiseen asemaansa (lyhyt
työaika, paljon palkkaa), heidän kannattanee todella lähteä. Kunnes saadaan
uudet lennonjohtajat koulutettua, hoidetaan lennonjohtoa nykyisin voimin
vahvistettuna sotaväen lennonjohtajilla. Vähäisiä ongelmia jonkun aikaa,
mutta jos lopputuloksena saadaan lahjoitettua johonkin Arabiaan nykyiset
lennonjohtajat, jotka eivät tule toimeen keskenään saati sitten esimiestensä
kanssa, on lopputulos niin uusien työntekijöiden, työnantajan ja lento-
matkustajan kannalta varmasti parempi kuin nykytila. Kuinkahan monta
kertaa USA:ssa on ollut lennonjohtajien kiristyslakkoja sen jälkeen, kun
setä Ronald palautti rettelöitsijät ruotuun?

Touhussa nimittäin ei tunnu olevan kauheasti järkeä, kun tässä
samassa tilanteessa ollaan aina kolmen vuoden välein. Kun millään muulla
ammattikunnalla ei saman mittaluokan ongelmia tunnu olevan vähän väliä,
on minun mielestäni asennevikaa ammattikunnassa itsessään.

Ainakaan tähän mennessä ei keskusteluun ole tuotu mitään erityisiä
työsuojelullisia seikkoja, ja Jämsä sanoi haastattelussa, että kysymys
on vain rahasta.

/hv

Hannu Visti

In article <HxYv2.113$kD6...@read1.inet.fi> "Pentti Väisänen" <pen...@pp.inet.fi> writes:

> [...]
> liiallisessa määrin ja liian edullisesti kaikkinaisille kapitalisteille
> suhteuttuna niiden osallistumiseen yhteiskunnan ylläpitoon.

Tämän ammattikunnan palkat maksetaan ilmailulaitoksen rahoista,
ja tämä kerää rahaa laskeutumismaksuina ja lentokenttäveroina, ja kumpaakin
näistä maksamme me lentolipuissamme ja tuontitavarassa. Jos siis yhteis-
kunta tarjoaa mielestäsi sinulle ja minulle liian edullisesti jotain
palveluita, lienee syytä korjata tämä epänormaali asiantila välittömästi?

> Mitä tulee itse lentoaseen käyttöön, sitä ei juuri kansallinen eikä
> kansainvälinenkään köyhälistö juuri käytä, eli nyt taas puhutaan sellaisen
> kuluttajaryhmän eduista jonka maksaa erittäin hyvätuloinen tai kapitalisti,

Montakohan kanarianmatkaa Suomesta tehtiin viime vuonna? Inhottavat
pankinjohtajat ne tekivät 42000 reissua per vuosi varmaan, ja joukossa
ei ole yhtään paperimiehiä, pankkitoimihenkilöitä, eläkeläisiä tai mitä
kaikkia sorrettuja täällä nyt onkaan.

Kyllä lentokenttiä käyttää nimenomaan tavallinen kansa.

/hv

Hannu Visti

> ...alkaa puolen tunnin päästä. Ehkä kannattaa katsoa.
> Juku

Katselin, ja kiinnitin taas kertaalleen huomiota siihen tapaan,
millä Ajankohtainen Kakkonen valitsee keskustelijansa. Erilaiset
mielipiteet eivät todellakaan olleet tasa-arvoisesti edustettuna.

/hv

Juku

Osmo Herranen kirjoitti:

> [...]
> Merita ilmoitti 2000 työntekijän irtisanomisista nousu 6%
> Hk-ruokatalo 400 irtisanomista nousu 3% jne jne

Tuo 'lista' on minun pitänyt myös kirjoittaa, mutta ei numerot oikein pysy
päässäni. Noille nörteille ei kelpaa likiarvot ;-) Tuo olisi pitänyt esittää
sen 'Sinivalkoisen illan' keskustelijoille.

> Juku sinähän olet ammattimies paperin laatu luodaan perälaatikon
> säädöllä,ei nuo akateemiset perälaatikon säädöstä mitään tiedä
> heitinpähän tähän vain ärsykkeeksi.

(Niih, ja tuo sakeuslähetin valvoo 'raaka-aineen' tasaisuutta.
Kivitela on yksi paperikoneen sielu. Olen sellaisen sorvaamista (tai
oikeastaan hiomista) seurannut Tampellassa.
Olen kaikki Suomen paperitehtaat 'kävellyt' kolme kertaa läpi, vaikka en
niissä töissä ole ollutkaan.)

Akateemisille en keksi käyttöä paperitehtaassa...ehkä englannin kielen
tulkkina. Heille ei ainakaan pitäisi kertoa, missä on se ruuvi, mistä koneen
nopeutta voi säätää. Muistanet (ehkä Penakin), kuinka joskus joku aivokääpiö
väännätti ruuvia aina vaan kireämmälle ja hajoitti koko koneen.
Juku

Juku

Osmo Herranen kirjoitti:

> Katselin puolituntia,kakkosen sontaluukku ei pettänyt ...

Minä en TV2:sta ohjelman huonoudesta syyttäisi. Jos TV2:n on syyllinen
osallistujien valintaan, niin ketkä olisivat olleet vähemmän huonoja
keskustelijoita? Suomalaiset ovat yksinkertaisesti lähes kaikki sokeita koko
markkinataloudelle. Esille tuli, että 90-luvun alussa politiikot putosivat
kelkasta, eivätkä ole vieläkään päässeet mukaan...eivätkä pääsekään ennen
seuraavaa lamaa.
Olemme astuneet junaan, joka kulkee atlantin yli USA:n, mutta kun väliasemia
ei ole juna pysähtyy, kun raiteet loppuvat...ehkä Meksikkoon, Kiinaan tai
Siperiaan(?)

> ...isontalon isäntä

> sai kertoa lähes 10 minuuttia kuinka kansanäänestys oli petos.

> Kaverilla 500 hetaaria metsää 100 hehtaaria peltoa jos oikein muistan

> Hyvin menee "mehtää joudutaan myymään

Niin ja oli ollut nälkälakossakin hehtaariensa puolesta.
Peloittaa silti ajatus, että menetämme kokonaan omavaraisuuden vähän joka
asiassa.

Kaikki olivat sitä mieltä, että tarttis tehdä jotain, mutta ainuttakaan
konkreettista esimerkkiä ei tullut.

Jos Pietikäisen ja Siimeksen mielipiteet olisi tuotu kirjallisena eteeni
ilman allekirjoitusta, olisin veikannut Pietikäisen olevan vähemmän
oikeistolainen ;-)

Voihan asia olla niinkin, että kaikki muut ovat kelkassa, mutta minä olen
siitä pudonnut.
Juku

Perttu Raivio

Juku>
Juku> Akateemisille en keksi käyttöä paperitehtaassa...

Niin, akateeminen koulutushan tehokkaasti tuhoaa kyvyn tehdä
niitä tehtäviä, joita voisi tehdä ilman tuota koulutusta.

Juku> Heille ei ainakaan pitäisi kertoa, missä on se ruuvi, mistä koneen
Juku> nopeutta voi säätää.

Ehkäpä ilman niitä akateemisia ei tuota ruuvia, ehkei koko
konettakaan, olisi väännettäväksi. Ja voivathan jotkut aka-
teemiset kehittää myös prosessin, jossa muista akateemisista
keitetään erityisen pehmeän vessapaperin valmistukseen sopi-
vaa sellua.

--
We feel sorry for people who don't drink because when you get up in the
morning, that's as good as you're gonna feel for the rest of the day.

-- Dean Martin

Juku

Hannu Visti kirjoitti:

> Ongelma Suomessa on siinä, että ihmiset ovat perkeleen kateellisia.

Ne ovat (myös ahneus) ihmisten ominaisuuksia, joiden kanssa on opittava
elämään. En usko, että kateus on suomalainen ominaisuus. Ehkä se nousee
täällä paremmin pinnalle, koska olemme avoimempi yhteiskunta, kuin moni muu.
Tietoisuus lisää ahdistusta. On vaikeahkoa kadehtia, jos ei tiedä, mitä
kadehtisi.

[klip]

> Toinen ongelma on "saavutetut edut". Jos hyvästä vuodesta jaetaan
>duunareille taivaan mannaa, pitää huonostakin vuodesta maksaa yhtä paljon
>kuin hyvästä, koska "viime vuonnakin saatiin".

Tulospalkkaus on tuohon ratkaisu...tai laitetaan >200.000 mk/v kohdalle niin
korkea veroprogressio, ettei kukaan halua suuria palkkoja ;-)

> Montako lennonjohtajaa Finnairilla on palveluksessaan?

Muisteleisin, että 250 on lakossa (voin muistaa väärin).

> Ongelma lennonjohdossa on (kuulemma) tulehtuneet ihmissuhteet
>työntekijöiden välillä. Tämä ongelma ei yllättäen katoa mihinkään rahalla.

Ihmissuhteet eivät näytä työnantajaa nykyään kiinnostavan ja kun se ei
kiinnosta niin saatetaan ajatella, että jos saa rahaa tarpeeksi, niin kai se
auttaa kestämään riitelyt(?) _Kaikki_ mitataan nykyään rahassa.

>Jos töissä on muutama touhuun sopeutumaton, heille pitää keksiä muuta
>puuhaa, jotta lopuille jää työrauha.

Jos ihmissuhteet johtuvat tressaantuneisuudesta, ylitöistä, vastuusta jne.,
miten ne jäljelle jääneet siitä selviävät? Ilmapiirissä, jossa vieruskaveri
käräyttää (paljastaa) jokaisen pienenkin virheen julkisuuteen päivälehden
etusivuille ei ole sijaa ihmissuhteille.

> [...]
>asioihin voivat jotenkin vaikuttaa. Ilmailulaitos säästää Paljon Rahaa
>lakon aikana ja lennonjohtajat elelevät lakkoavustuksilla.

Ilmailualaitos on viimeksi ilmoittanut 25 milj./vk tappioista. Lakon alussa
taisivat mainita 25 milj./pv.
Jospa lakkolaiset halusivatkin tressiloman, johon ei muuten ollut
mahdollisuutta ;-)
(öh...ei tämä kyllä ole hymiön paikka)

> Jämsä uhkaili ulkomaillelähdöllä mutta ei Eurooppaan, koska
>Euroopassa pitäisi osata paikallista kieltä, ja kuulemma harvat puhuvat
>muuta kuin englantia.

Eiköhän 90% maista selviä yksinoman englannilla. Oikeastaan he käyttävät
kansainvälistä koodikieltä (vertaa sähkötys).

> Jos lennonjohtajat ovat tyytymättömiä nykyiseen asemaansa (lyhyt
>työaika, paljon palkkaa),

Olen käsittänyt, että kolmivuorotyö ja paljon ylitöitä?

> [...]
>kertaa USA:ssa on ollut lennonjohtajien kiristyslakkoja sen jälkeen, kun
>setä Ronald palautti rettelöitsijät ruotuun?

Niin. USA:n mallia kohti olemme menossa. Sitten kun kaikki palkansaajat on
'pantu ruotuun', niin palaamme takaisin entiseen. Heistä syntyy niin suuri
'luokka', ettei sitä enään laitetakaan ruotuun(?)

[klip]
Juku

Hannu Visti

> Minä en TV2:sta ohjelman huonoudesta syyttäisi. Jos TV2:n on syyllinen
> osallistujien valintaan, niin ketkä olisivat olleet vähemmän huonoja
> keskustelijoita? Suomalaiset ovat yksinkertaisesti lähes kaikki sokeita koko

Ajankohtaisen Kakkosen talouskeskusteluissa tuppaa poliittisen
vasemmiston painoarvo olemaan suurempi kuin sellaisten, jotka jotakuinkin
kannattavat nykymenoa. Demareistakin mukaan kelpuutettiin yllättäen
Tuomioja, joka on viime aikoina ollut eri mieltä kaikista asioista
muunmuassa hallituksessa olevien demareiden kanssa. Ns. markkinataloutta
oli otettu kannattamaan pari paksua setää, jotka olivat siellä lähinnä
keräämässä vihaa päälleen.

Sinänsä tällaisissa keskusteluissa ei ole mitään vikaa, minulle
tuollainen on hyvää tv-viihdettä, mutta virhe tehdään siinä, jos pidetään
näiden keskustelujen antia jotenkin jumalan sanana.

/hv

Juku

Hannu Visti kirjoitti:

> Katselin, ja kiinnitin taas kertaalleen huomiota siihen tapaan,

>millä Ajankohtainen Kakkonen valitsee keskustelijansa. Erilaiset
>mielipiteet eivät todellakaan olleet tasa-arvoisesti edustettuna.

Oli harvinaisen mitään sanomaton keskustelu. Heikki Niskakangas sekoili
vähiten. Täysin tarpeettomia henkilöitä olivat Hertzen, Kaasinen ja Kasvio.

Seuraavat luultavasti valitsi puolueet:
- Sirpa Pietikäinen (Kok.)
- Erkki Tuomioja (SDP)
- Suvi-Anne Siimes (Vas.)
- Sirkka-Liisa Anttila (Kepu)

Muut:
- Pentti Hurmerinta toimitusjohtaja Reima-Tutta
- Jaana Airaksinen varapuheenjohtaja Maan ystävät ry
- Saara Henriksson aktivisti Luonto-liitto
- Pertti Turtiainen pääluottamusmies Valmet Massalaite ja Telatehdas
- Antti Pesonen pääsihteeri Vapaan Suomen Liitto
- Heikki Niskakangas professori Helsingin Kauppakorkeakoulu
- Jorma Terentjeff toimitusjohtaja JOT Automation
- Gustaf von Hertzen vuorineuvos
- Antti Kasvio tutkimusjohtaja Tietoyhteiskunnan tutkimuslaitos
- Kaija Roukala-Hyvärinen pääluottamusnainen Merita
- Sari Kaasinen muusikko

'Kakkosstudiolta' äänessä oli:
- Clas-Håkan Kuhlefelt työtön
- Ari Sipponen työtön
- Anneli Pasanen työttömien asiamies
- Kari Itkonen työllistämisprojektin vetäjä
- Seppo Vainio projektipäällikkö Tampereen työttömien toimintakeskus

Kovin olivat kaikki avuttomia markkinavoimien nyrkin alla.
Kenen edustajia olisit halunnut olevan mukana...mitä mielipiteitä enemmän?
Juku

Juha Salmivaara

Juku wrote:

> Muisteleisin, että 250 on lakossa (voin muistaa väärin).

Hannu viitannee siihen tosiasiaan, että lennonjohtajat ovat
Ilmailulaitoksen palkkalistoilla eivätkä suinkaan Finnairin. Kaksi
täysin erillistä firmaa.

Mitättömältä tuntuvalla yksityiskohdalla on merkitystä ainakin Finnairin
henkilökunnan mielestä. Matkustajat kun kuulemma lähes sylkevät näiden
ahneiden lentoemäntien ja lentokenttävirkailijoiden päälle, kun "te
ootte vähän väliä lakossa".

Juissi

Juku

Perttu Raivio:

>Juku> Akateemisille en keksi käyttöä paperitehtaassa...

> Niin, akateeminen koulutushan tehokkaasti tuhoaa kyvyn tehdä
> niitä tehtäviä, joita voisi tehdä ilman tuota koulutusta.

Ei se tuhoa, vaan estää niiden kykyjen syntymisen. He 'tuhlaavat' about
kuusi vuotta pilkunnussimiseen. Se aika on jostain muusta pois.
Sääliksi käy esim. ATK:n erikoistunutta gurua. Tulevaisuudessa ATK alalla
lienee helpointa työskennellä sen eteen, että tekee itsensä
tarpeettomaksi(?)

> [...]

> teemiset kehittää myös prosessin, jossa muista akateemisista
> keitetään erityisen pehmeän vessapaperin valmistukseen sopi-

Tuo olisi hienoa. Tulisi minunkin paskalla käynnistä nautinto ;-)
Juku

Juku

Hannu Visti kirjoitti:

> Ajankohtaisen Kakkosen talouskeskusteluissa tuppaa poliittisen
>vasemmiston painoarvo olemaan suurempi kuin sellaisten, jotka jotakuinkin
>kannattavat nykymenoa.

Jaa-a, niin erilailla me katselemme. En huomannut ainoatakaan
vasemmistolaista mielipidettä? Kerro mikä oli vasemmistolaista?

>Demareistakin mukaan kelpuutettiin yllättäen
>Tuomioja, joka on viime aikoina ollut eri mieltä kaikista asioista
>muunmuassa hallituksessa olevien demareiden kanssa.

Tuomioja tuntuu matkivan Lipposen tyyliä. Puhuu verkkaiseen ja on sen
näköinen, että nukahtaa tuoliinsa just.

>Ns. markkinataloutta
>oli otettu kannattamaan pari paksua setää, jotka olivat siellä lähinnä
>keräämässä vihaa päälleen.

Niin, kovin vähän voi puhua sinivalkoisuudesta, jos pitää pääkonttoria
pohjanmaalla ja teettää tuotteet Kiinassa.

> Sinänsä tällaisissa keskusteluissa ei ole mitään vikaa, minulle
>tuollainen on hyvää tv-viihdettä, mutta virhe tehdään siinä, jos pidetään
>näiden keskustelujen antia jotenkin jumalan sanana.

Parempi tilaisuus se oli, kuin tämän päiväinen Lipposen, Ahon ja Niinistön
'hyväveli-kahvi-vaalikeskustelu'.

Mielenkiinnolla odotan heidän tapaansa puuttua lennonjohtajien lakkoon?
Juku

Juku

Juha Salmivaara kirjoitti:

>Hannu viitannee siihen tosiasiaan, että lennonjohtajat ovat
>Ilmailulaitoksen palkkalistoilla eivätkä suinkaan Finnairin. Kaksi
>täysin erillistä firmaa.

Jaa-a, empä lukenut kysymystä tarkkaan ...sorry

> [...]
>henkilökunnan mielestä. Matkustajat kun kuulemma lähes sylkevät näiden
>ahneiden lentoemäntien ja lentokenttävirkailijoiden päälle, kun "te

En ymmärrä, mitä tarkoitat?
Ei kai matkustajat lennonjohtajia lentoemäntiin sekoita?...tai mistä senkään
tietää.
Juku

Markku Stenborg ®

WARNING: This message may contain responses to nuts:

On Wed, 10 Feb 1999 10:46:23 GMT, in sfnet.keskustelu.yhteiskunta
> [...]

> Jos Pietikäisen ja Siimeksen mielipiteet olisi tuotu kirjallisena eteeni
> ilman allekirjoitusta, olisin veikannut Pietikäisen olevan vähemmän

Siimes ekonomistina tietää, miten talous ja yhteiskunta toimii, eikä
puolueen konservatiivinen pysähtyneistö ole vielä saanut hänestä
täyttä niskalenkkiä. Pietikäisen ilm. täytyy erottua kok-massasta.

Juha Salmivaara

Juku wrote:

> En ymmärrä, mitä tarkoitat?
> Ei kai matkustajat lennonjohtajia lentoemäntiin sekoita?

Enemmistö toivottavasti erottaa kyllä nämä toisistaan. Tarkoitin vaan
ilmeisen yleistä väärinkäsitystä, jonka perusteella ihmiset tosiaankin
syyttävät Finnairia lennonjohtajien lakon aiheuttamista ongelmista.
Kuten sinäkin teit pari artikkelia sitten. Sylkykupiksi päätyvät sitten
tietysti ne Finnairin työntekijät, joiden kanssa matkustajat lakon
haittaamalla matkallaan joutuvat tekemisiin. Samat Finnairin
työntekijät, jotka kärsivät toimeentulossaan ehkä muutenkin eniten
lennonjohtajien lakkoilusta.

Juissi

Sirkkakosken Koulu

Juku <jvak...@saunalahti.fi> kirjoitti artikkelissa
<36cffce3...@uutiset.saunalahti.fi>...

mielipidettä? Kerro mikä oli vasemmistolaista?

> Mielenkiinnolla odotan heidän tapaansa puuttua lennonjohtajien lakkoon?

*Miksi* siihen pitäisi puuttua? Antaa poikien lakkoilla vaan.

Saila

Juku

Ehhehee otsikko on ihan itse keksimäni..

Kannattanee tutustua aiheeseen katsomalla tänään ohjelma:

TV2 klo 22:30 'Silminnäkijä'
"Kimarigoto - Jpanin malli murenee. Tehoyhteiskunnan pinnan alta löytyy
kokonainen sarja ilmiöitä, jotka järkyttävät elämänmenoa Japanissa. Uusia
korruptiotapauksia paljastuu lähes viikottain, joukkomurhia on yritetty
useampia, väkivalta kaduilla on kasvussa, samoin prostituutio ja pornon
kulutus. Kaikki kertovat yhteiskunnan ja moraalin murroksesta ja perinteisen
yhteisöllisyyden häviämisestä."

Kiinnostava voipi olla myös:
TV1 klo 21:05 'A plus.
"C. Ehrnroothin näkemyksiä kartelli- ja devalvaatio- Suomesta Nokia-cityyn."
Juku

ps. No nyt siellä Saksassa sitten uhataan jo lakolla (3 milj. henkeä).
Palkankorotusvaatimus 6,5%.

Juku

Sirkkakosken Koulu kirjoitti:
>Juku kirjoitti

>*Miksi* siihen pitäisi puuttua?

Kysy Lipposelta.

>Antaa poikien lakkoilla vaan.

Veikkailen, että lakossa on ihan aikuisia miehiä ja naisia ;-)

>Saila

Juku

Markku Stenborg ®

WARNING: This message may contain responses to nuts:

On Wed, 10 Feb 1999 12:28:40 GMT, in sfnet.keskustelu.yhteiskunta
jvak...@saunalahti.fi (Juku) wrote:

> Hannu Visti kirjoitti:

[snip]

> elämään. En usko, että kateus on suomalainen ominaisuus. Ehkä se nousee

Suhteessa moniin muihin kulttuureihin, kyllä se taitaa olla Suomessa
tavallista vallitsevampi. Esim. tuntemani intia-, kiina- (sekä manner-
että taiwan-), jamaika-, kolumbia-, usa- ja kanadalaiset vaikuttivat
tyystiin kateettomilta.

Lisäksi ainakin asia- ja latinalaisamerikkalaiset tuntuivat
suhtautuvan hirmuisen suuriin tuloeroihin aivan tyynesti.

> täällä paremmin pinnalle, koska olemme avoimempi yhteiskunta, kuin moni muu.
> Tietoisuus lisää ahdistusta. On vaikeahkoa kadehtia, jos ei tiedä, mitä
> kadehtisi.

Tämä ei ainakaan ollut em. tuntemieni ihmisten vika.

[snip]

> Ihmissuhteet eivät näytä työnantajaa nykyään kiinnostavan ja kun se ei
> kiinnosta niin saatetaan ajatella, että jos saa rahaa tarpeeksi, niin kai se
> auttaa kestämään riitelyt(?) _Kaikki_ mitataan nykyään rahassa.

Kuka mittaa, kuka ei.

[snip]

> Eiköhän 90% maista selviä yksinoman englannilla. Oikeastaan he käyttävät
> kansainvälistä koodikieltä (vertaa sähkötys).

Varmaan duunissa selviääkin, mutta koitapa elää siviilielämää jossain
Brysselin esikaupungissa pelkällä savolla ja murteellisella (ilmailu-)
englannilla.

[snip]

Markku Stenborg ®

WARNING: This message may contain responses to nuts:

On Tue, 09 Feb 1999 18:27:42 GMT, in sfnet.keskustelu.yhteiskunta
jvak...@saunalahti.fi (Juku) wrote:

> Markku Stenborg ® kirjoitti:

[snip]

> Kyllä sinä olet. Kapitalistin kuuluu saada kaikki hyöty itselleen. Kaikki se

Ei kuulu. Olen aina ollut sitä mieltä, että kunkin hlön tai panoksen
liksan tulisi olisi lähellä ko. hlö:n tai panoksen tuottavuuden arvoa.
Tämä siksi, että haluan edistää yhteiskunnan hyvinvointia, en esim.
ns. kapitalistien etuja.

> hyöty, mikä on alkanut aina malmin louhimisesta, sen jalostamisesta,
> paperikoneen rakentamisesta jne.?

Ei kuulu.

[snip]

> [...]
> 2000 mk/kk lisää...ilman lakkoilua.
> Lennonjohtajien palkoissa (15-30 kmk/kk) tuo tarkoittaisi 20%- 40%

Hornet-lentäjistä vallitsee suuri niukkuus ja heitä on vaikea korvata,
joten heidän on helppo vaatia suurta liksaa. Lennonjohtajissa on vähän
sama juttu, vaikka näin maallikkona arvaisin, että niukkuutta olisi
suhteellisen helppo korjata lisäämällä uusien lennonjohtajien
koulutusta merkittävästi.

> Ilmailu kasvaa 15% vuodessa, eli Finnairin on nostettava palkkoja
> vastaavasti, jos aikoo saada entiseen tahtiin lentäjiä. Markkinataloudessa

'täh? Finnairin täytyy nostaa palkkoja sen verran, että saa tarpeeksi
lentäjiä. Jos se saa tarpeeksi lentäjiä nykypalkoilla, ei ole mitään
syytä nostaa liksoja.

> [...]
> alettava etsiin lentäjiä ulkomailta -> tai armeijan kasvatettava koulutusta
> roimasti (älyttömästi...40 lentäjää vuodessa?) -> tai Hornetit jäävät

?? Kaitpa tämäkin jotain tarkoittaa.
Olenpa siis Nusujen listalla Uudellamaalla, joten kaiken em. voi lukea vaalipropagandaksi.

Markku Stenborg ®

> [...]

> markkinataloudelle. Esille tuli, että 90-luvun alussa politiikot putosivat

Kerrankin olen Jukun kanssa samaa mieltä: Suomalaiset ovat laajalti
sokeita markkinatalouden ominaisuuksille, kuten näiltäkin palstoilta
hyvin näemme.

[snip]

> Peloittaa silti ajatus, että menetämme kokonaan omavaraisuuden vähän joka
> asiassa.

Missäköhän asiassa olemme olleet omavaraisia, kun oikein tarkaan
aletaan fundeeraamaan? Ja miksi ihmeessä Suomen pitäisi olla
omavaraisia? Ja miksi samoista syistä esim. Laukaan tai Sysmän ei
kuulu olla omavaraisia, vaikka Suomen kuuluukin?

> Kaikki olivat sitä mieltä, että tarttis tehdä jotain, mutta ainuttakaan
> konkreettista esimerkkiä ei tullut.

Verotuksen, turhimipien tukien ja byrokraattien aleahan on täällä
ehdotettu useammastakin suusta.

[snip]

Pentti Väisänen

> [...]

>kunta tarjoaa mielestäsi sinulle ja minulle liian edullisesti jotain
>palveluita, lienee syytä korjata tämä epänormaali asiantila välittömästi?

Kuitenkin herää epäilys ettei suurtakaan vilskettä olisi noilla
lentoasemilla ellei siellä puuhastelisi lennonjohtajat? Omalta kohdaltani
sanoisin että jopa alennusmyynnillä.
Aika hyvin näyttää muutenkin lentomatkan käyvän kaupaksi koska kaikki
köyhimmätkin väitetään lenenttävän perille.

> [...]
>pankinjohtajat ne tekivät 42000 reissua per vuosi varmaan, ja joukossa
>ei ole yhtään paperimiehiä, pankkitoimihenkilöitä, eläkeläisiä tai mitä

Aivan totta, kuten jo sanoin, niillä mullivaunulennoilla lentää köyhä kansa
jotka pon myyty viimeistä paikkaa myöten ja niillä makestaan sitten jopa osa
niistä lennoista joilla lentää herraskansa, eli reittilennoilla, sinne ei
näet yllä köyhän rahat.

>/hv

Pena

Juku

Juha Salmivaara kirjoitti:

> [...]
>syyttävät Finnairia lennonjohtajien lakon aiheuttamista ongelmista.
>Kuten sinäkin teit pari artikkelia sitten.

Minä ajattelin asiaa työtaisteluna työntekijät vastaan työnantaja
riippumatta siitä mistä ammateista ja yrityksestä on kyse...

> [...]
>haittaamalla matkallaan joutuvat tekemisiin. Samat Finnairin
>työntekijät, jotka kärsivät toimeentulossaan ehkä muutenkin eniten

...enkä minä ajattele: "lakossa olijat ovat aina syypäät lakkoon".
Aina joku kärsii lakosta. Kyllä sitä syljetään myös työnantajajien silmille,
mutta lentomatkustajissa heitä taitaa olla vähemmän ja tänne kirjoittavissa
vielä vähemmän.

Katselin kun Stiller haastatteli lennonjohtajien edustajaa. Taitaa olla
yleisestä pahoinvoinnista enemmän kyse, kuin rahasta. Oli heillä kuitenkin
jotain perusteita. Työnantajan suusta en ole kuullut muuta, kuin "tuntuu
kohtuuttomalta".
Miksi muuten Tervo ja Stiller ei ole ottanut työnantajan edustajaa
'revolverihaastatteluun'?

Juuri julkaistussa tutkimuksessa palkan suuruus on vasta neljännellä sijalla
työsuhdetta ajatellen. Ensimmäisellä sijalla on työpaikan varmuus.
Äkkiä ajatellen luulisi, että ollaan menossa parempaan suuntaan. Tästä ei
pidä kuitenkaan vetää sellaista johtopäätöstä, että palkat ovat jo riittävän
suuret. Kun on hätä työpaikasta jää raha toiselle sijalle. Tilanne on
huonompi, kuin ennen.
Lähenemme USA:n mallia. Palkasta ei enään riidellä ja pätkätyöläiset eivät
lakkoile.
Juku

ps. Olen eläkkeellä. Jos menen töihin menetän eläkkeeni. Toisin on Sirkka
Hämäläisellä...ja Kanerva kerää vaalipisteitä.

Osmo Herranen

Hannu Visti wrote:

> [...]

> muunmuassa hallituksessa olevien demareiden kanssa. Ns. markkinataloutta

> oli otettu kannattamaan pari paksua setää, jotka olivat siellä lähinnä

Ei minulla tv-2 vastaan mitään ole,mutta ajankohtainen kakkonen
sai nimen KEPUn sontaluukku,siltä ajoilta kun kepun Markku
Laukkanen oli toimittajana, ja pohjusti eduskuntaan menoa,ja meni läpi
Esim . metallin liittovaltuusto ,kun kokoontui ja suurella enemmistöllä
Äänestäen hyväksyi tupon,Laukkanen meni aina Rautaruukkiin ja haastatteli
Siuvatia, joka on vanha "stalinisti" joka kertoi kuinka huono on metallin
sopimus. Yleensä kaikissa suurissa eduskuntarymissä on 2% innovaat-
toreita,uudenkehittelijöitä,ovat välttämättömiä. 46% toimijoita,puurtajia
46% myötäilijötäja 2% paskiaisia, eli toisinajattelijoita. Aina kun edus-
kuntaryhmä kokoontuu ja on "vaikea"päätöstehtävänä,media haastat-
telee näitä paskiaisia. Sama yleensä on ajankohtaisohjelmien henkilö-
valinnoissa, Tuomioja on innovaattori, ja ihmettelin yleensä ,että siellä
joku demari oli kutsuttu ,kun vaalitkin on tulossa. tunnistin ainakin 3 kepua.
Siis vasemmistosta oli 2 Tuomioja ja Siimes
Osku

Osmo Herranen

Hannu Visti wrote:

> [...]
> duunareille taivaan mannaa, pitää huonostakin vuodesta maksaa yhtä paljon
> kuin hyvästä, koska "viime vuonnakin saatiin".

En tiedä mitä teet ja missä olet työssä,edelläkertomasi ei kaikiltaosin
pidä paikkaansa. Tuottavissa yrityksissä on siirrytty tuotantopalkkio-
järjestelmään,paperiteollisuudessa se on ollut "aina"jos koneet ei pöyri
ei ole tulossa tuotantapalkkiotakaan. Nokia koko henkilökunta saa bonuk-
sen jos tavoitteisiin pääsevät ,muuten ei. Iselläni oli ainakin 20 vuotta
palkkiojärjestelmä. huonona vuosina oli peruspalkka. Mutta peruspalkka
pitää olla sellainen että sillä elää. Tämä palkkiojärjestelmä on luulisin
yleisenpi kuin luultaisikaan

> asioihin voivat jotenkin vaikuttaa. Ilmailulaitos säästää Paljon Rahaa
> lakon aikana ja lennonjohtajat elelevät lakkoavustuksilla.

Mistähän ne ottavat ne lakkoavustukset, kun eivät kuulu mihinkään
keskusjärjestöön. ovat 250 henkilön yhdistys, ei mikään ammatti-
liitto tue niitä avustuksilla.

EU-myötä eurooppa on yhtä ja samaa työmarkkina -aluetta. täältähän
voi lähteä Eurooppaan kuka vaan, siitä vaan jos rahkeet kestää.

> Ainakaan tähän mennessä ei keskusteluun ole tuotu mitään erityisiä
> työsuojelullisia seikkoja, ja Jämsä sanoi haastattelussa, että kysymys
> on vain rahasta.

Harrastelijoita, ay-toiminnassa,sanoisin
Osku

Osmo Herranen

Juku wrote:

> ps. Olen eläkkeellä. Jos menen töihin menetän eläkkeeni. Toisin on Sirkka
> Hämäläisellä...ja Kanerva kerää vaalipisteitä.

Sama Sirkka Hämäläinen,vetosi (vaati)ennen Eurooppan menoa
malttia tuleviin palkankorotuksiin, Koska hänellä on varhennettu
vanhuuseläke 60000mk todellinen eläke olisi ollut 35% korkeampi
varhennus pudottaa eläkettä 7% per vuosi. Kauhea eläke,ja sitä
puolustetaan.
Eläkeläis Osku

Osmo Herranen

"Markku Stenborg ®" wrote:

> [...]
> tavallista vallitsevampi. Esim. tuntemani intia-, kiina- (sekä manner-
> että taiwan-), jamaika-, kolumbia-, usa- ja kanadalaiset vaikuttivat

On sanottu että kateus on ainoa Suomalainen luonnonvara, ja todentotta
siitä me ammenamme voimaa kestää tämä pitkä talvi

> Lisäksi ainakin asia- ja latinalaisamerikkalaiset tuntuivat
> suhtautuvan hirmuisen suuriin tuloeroihin aivan tyynesti.

Näin on aina kun on kirjoitus ja lukutaidotonta porukkaa
Osku

Kari Korpi

Markku Stenborg ® kirjoitti viestissä <36c50376...@news.eunet.fi>...

>[snip]
>Olenpa siis Nusujen listalla Uudellamaalla, joten kaiken em. voi lukea
vaalipropagandaksi.

Tuohan oli ihan turha tieto kerrottavaksi... tuon on saattanut arvata jo
pitkään kirjoituksistasi.

Näyttää olevan henkitoreissaan kituva ryhmä muutenkin :)

karikorpi

Markku Stenborg ®

WARNING: This message may contain responses to nuts:

On Thu, 11 Feb 1999 17:53:53 GMT, in sfnet.keskustelu.yhteiskunta
jvak...@saunalahti.fi (Juku) wrote:

[snip]

> Lähenemme USA:n mallia. Palkasta ei enään riidellä ja pätkätyöläiset eivät
> lakkoile.

'täh? Mistä ihmeen "USA:n mallista" puhut? Täystyöllisyydestäkö?

Markku Stenborg ®

WARNING: This message may contain responses to nuts:

On Thu, 11 Feb 1999 19:13:30 GMT, in sfnet.keskustelu.yhteiskunta Osmo
Herranen <osmo.h...@pp.inet.fi> wrote:

> "Markku Stenborg ®" wrote:

[snip]

> Näin on aina kun on kirjoitus ja lukutaidotonta porukkaa

Kyseiset tyypit olivat mm. materiaalitekniikan tohtori, matematiikan
tohtoriopiskelija, tietotekniikan yo ja maa- ja metsät. yo. Kolmen
ens. mainitun lukutaidosta en tietenkään tiedä, mutta laskutaito
varmaankin heillä oli tallella.

Juku

Markku Stenborg ® kirjoitti:

> [...]

>suhtautuvan hirmuisen suuriin tuloeroihin aivan tyynesti.

>Tämä ei ainakaan ollut em. tuntemieni ihmisten vika.

Uskon kuitenkin, että monessa yhteiskunnassa (toistaiseksi) vielä
onnistutaan pitämään Uffe, Sirkka Hämäläinen ym. tapaukset piilossa.
Juuri tullut ohjelma Japanista kertoi, että siellä vasta nyt on
paljastumassa bisnesmaailman ja valtion 'yhteiskorruptio'. Ei voi kadehtia,
jos ei tiedä. Ko. asiat tulevat esiin vasta kun alkaa menemään huonosti.
Tapahtuu jyrkkä muutos yhteiskunnassa.

Kyllä sitä ihmettelemistä meilläkin on. Miten voidaan tuhota >400 miljardia
kahdessa vuodessa? Jos lamaa ei olisi ollut ei luultavasti kaiveltaisi
kateuden kohteita esille sillä innolla, mitä nyt ehdään.

>Kuka mittaa, kuka ei.

Monet ei...sanoisi Linnanvuori ;-)

>Varmaan duunissa selviääkin, mutta koitapa elää siviilielämää jossain
>Brysselin esikaupungissa pelkällä savolla ja murteellisella (ilmailu-)
>englannilla.

Ei hyväpalkkaisilla ole siviilielämää. Heidän elämänsä on pelkkää työtä ja
heidän kaverinsakin ovat työhulluja ;-)
Juku

Juku

Markku Stenborg ® kirjoitti:

> [...]
>liksan tulisi olisi lähellä ko. hlö:n tai panoksen tuottavuuden arvoa.
>Tämä siksi, että haluan edistää yhteiskunnan hyvinvointia, en esim.

Tuossa ketjussa varmasti monet ovat panostaneet enemmän kuin paperitehtaan
johtaja siihen, että paperia tulee kilometreittäin päivässä. Olisi oikeuden
mukaisempaa, että kaikki siitä myös hyötyisivät.
Samoin, kun tuhannet aivot ovat aikaansaaneet Windows-käyttöjärjestelmän.
Joukossa varmaan enemmän antaneita, kuin Bill Gates. Sinun matematiikkasi
kuitenkin laskee Billin mirjardi kertaa arvokkaammaksi, kuin ketjuun
osallistuvat muut ihmiset.

> [...]
>sama juttu, vaikka näin maallikkona arvaisin, että niukkuutta olisi
>suhteellisen helppo korjata lisäämällä uusien lennonjohtajien

Niin voisi arvata, vaan eipä tehdä, koska vähän lennonjohtajia maksaa
vähemmän, kuin paljon lennonjohtajia.
Kerro nyt meille heidän rajatuottavuutensa, niin voimme tarkastella, missä
meni pieleen, kun lakkoon joutuivat?

>'täh? Finnairin täytyy nostaa palkkoja sen verran, että saa tarpeeksi
>lentäjiä. Jos se saa tarpeeksi lentäjiä nykypalkoilla, ei ole mitään
>syytä nostaa liksoja.

Joopa joo, mutta kun Finnairin ahneus etenee niin nopeaan, ettei ehditä
kouluttaa samaan tahtiin uusia lentäjiä. Sama on nähtävissä monella
muullakin alalla.
Tämä on huomattu jo 30-vuotta sitten. Yritysten laboratoriot ja tekniikka
etenee nopeammin, kuin ammatti- ja korkeakoulujen vastaava. Jo silloin monet
yritykset kouluttivat oppisopimuksella itselleen työtekijöitä, vaan nyt on
ahneuksissan siitäkin tingitty.

>Olenpa siis Nusujen listalla Uudellamaalla, joten kaiken em. voi lukea vaalipropagandaksi.

Aiotko päästä käsiksi puoluetukiin?
Juku

Juku

Markku Stenborg ® kirjoitti:

>Kerrankin olen Jukun kanssa samaa mieltä: Suomalaiset ovat laajalti
>sokeita markkinatalouden ominaisuuksille, kuten näiltäkin palstoilta
>hyvin näemme.

Heh, johtunee siitä, ettet käsittänyt, mitä tarkoitin.

> [...]
>omavaraisia? Ja miksi samoista syistä esim. Laukaan tai Sysmän ei
>kuulu olla omavaraisia, vaikka Suomen kuuluukin?

Eihän sitä tarvita, kuin lastaajat, rekkamiehet ja lentäjät ovat kuukauden
lakossa, niin porukalle tulee nälkä.
Pitää kai opetella äitini tavoille. Hän vielä 70-luvulla piti kellarissa
varastoa pahan päivän varalle.
Minulla muuten on asunto, jossa on ainoastaan sähkölämmitys. Nyt vasta lapin
pakkasongelmista tuli mieleen, että jotain tarttis tehdä. Takka on tilattu.

Eiköhän siellä Laukaassa Kypön Jormallakin ole lapio valmiina perunapeltoa
varten ;-)

>Verotuksen, turhimipien tukien ja byrokraattien aleahan on täällä
>ehdotettu useammastakin suusta.

Viittasin TV-keskusteluun. He eivät puhuneet veroista mitään.
Juku

Juku

Markku Stenborg ® kirjoitti:

>'täh? Mistä ihmeen "USA:n mallista" puhut? Täystyöllisyydestäkö?

Puhun 'kaikkien mahdollisuuksien' maasta, suuresta esikuvastamme,
kapitalismin kehdosta ;-)

Casimir Ehrnrooth kehui haastattelussa hyvää yhteistyötä aikanaan
ay-liikkeen kanssa ja sanoi:
"Ainakaan meidän kulttuurissa (Suomen) ei voi enään ajatella sellaisia
kuukauden lakkoja, joita nyt esiintyy USA:ssa".

Mitä lakkoja hän tarkoitti?

Hän sanoi myös: "voidaan sanoa, että tämä uusliberalismi on muuttanut
maailmaa... myös Suomessa...."

USA:ssa tapahtuu nyt mitä vain. Teksti-TV otsikoi "USA ajaa pakolaisia
kuolemaan". Jo yksistään Californian ja Meksikon rajalla kuoli viime vuonna
145 pakolaista, kun USA ajoi heidät pakkaseen jäätymään ja aavikolle janoon
kuolemaan. USA:n ihmisoikeusjärjestöt vaativat korvauksia jne.

Toisaalta puhutaan, kuinka Meksikkolaisia on paljon työllistetty USA:ssa.
USA taitaakin suorittaa 'arjalaista' työvoiman valintaa rajalla...vain
parhaat päästetään läpi ja muut ajetaan takaisin?
Juku

Juku

Tässä artikkelissa ei ole ainuttakaan minun kirjoittamaa sanaa.
Tarkkuutta lainauksiin...please

Matti Linnanvuori

Juku wrote:
> Puhun 'kaikkien mahdollisuuksien' maasta,

Ei USA:ssa ole kaikkia mahdollisuuksia.

suuresta esikuvastamme,

Kenen esikuva USA on?

> kapitalismin kehdosta ;-)

Ei USA ole kapitalismin kehto. Marxilaisten mielestä Britannia
oli kapitalismin kehto. Minusta kapitalismia on ollut tuhansia
vuosia.

psa...@my-dejanews.com

In article <36c90d40...@uutiset.saunalahti.fi>,

jvak...@saunalahti.fi (Juku) wrote:
> Ei hyväpalkkaisilla ole siviilielämää. Heidän elämänsä on pelkkää työtä ja
> heidän kaverinsakin ovat työhulluja ;-)

Juku-Juku -maan pallo näyttää pyörivän niin nopeasti, että viikossa on vain 30
tuntia. Sehän oli hyväpalkkaisten lennonjohtajien max viikkotyöaika...

Osmo Herranen

"Markku Stenborg ®" wrote:

> [...]
> tohtoriopiskelija, tietotekniikan yo ja maa- ja metsät. yo. Kolmen
> ens. mainitun lukutaidosta en tietenkään tiedä, mutta laskutaito

Kyllä Suomestakin varmasti löytyy,muutama tohtori, matematiikan-
tohtoriopiskelija, tietotek. yo ja metsät.yo jotka ottavat suuret
tuloerot
aivan tyynesti. Entäs ne kansat?
Osku

Juku

Mikähän se lennonjohtajien palkkavaatimus on?
Olen kuunnellut tänään kolmet uutiset ja jokaisessa on ilmoitettu erilailla.
Jokaisessa on kuitenkin kerrottu, ettei mitään edistystä ole tapahtunut.

Viimeisin tieto (TV1 klo 20:30 uutiset): Kolmen vuoden sopimus ja
palkkavaatimus 22%, eli n. 7%/vuosi.

En usko...toki _me_ tunnemme asian paremmin...eikö? ;-)
Juku

Pentti Väisänen

psa...@my-dejanews.com kirjoitti viestissä

>Juku-Juku -maan pallo näyttää pyörivän niin nopeasti, että viikossa on vain
30
>tuntia. Sehän oli hyväpalkkaisten lennonjohtajien max viikkotyöaika...

Niin, se taitaa olla kutakuinkin kaikkien kolmivuorotyötä tekevien työaika,
niin
hyvä kuin huonompikin palkkaisten ja nythän on niin että keskeytymätöntä
vuorotyötä tekevien ansio suuressa määrin onkin riippuvainen siitä että he
tekee myös muiden vapaapäivinä työtä ja siitä vielä voimassa olevien
säädösten mukaan joutuu maksamaan hieman lisää liksaa että nörtit
typeryydessään saisivat hieman kademieltä murheekseen.

Nyt sitten tullaan siihen työhulluuteen, jota on sen työajan enemmän tai
vähenmmän pakollinen jatkaminen, eli absoluuttinen riiston lisääminen ja
jopa meidän esimerkkimaassamme USAssa jossa kaikki on oikeinpäin, on tuo
todellinen viikkotyöaika jo keskimäärin yli 60 tuntia ja töitä tehdään myös
kotona ja useammassa työpaikassa että yleensä tultaisiin toimeen maailman
korkeimmilla palkoilla.
Sikäli ihmetyttää että kirjoitus- ja lukutaidottomien luvatussa maassa
maksetaan niin kovia palkkoja.

Mitä sitten tuli itse asiaan eli työajan absoluuttiseen lisäämiseen, se
johtuu siitä että väkeä on vähennetty niin minimiin kuin on vähänkin kyetty
ylityöhön painostamalla. Mutta kuten näemme kuulemma ovat "tulehtuneet" ne
suhteet siellä lennon johdossa.

Mutta kuten olemme nähneet herra Psalmu ei todellakaan välitä tietää, hän
vain ottaa kantaa.
Oletko muuten huomannut. herra "Psalmu" ettei nykyisin enää tehdä
käytännössä juurikaan 40-tuntista työviikkoa vaikka ei sekään taitaisi
synkronoida maapallon kanssa, sillä ihmistyövoima on sellainen vuoksi ja
luode ilmiö että että se alkoi jarruttamaan maapallom pyörintää jo satoja
vuosia sitten?

Pena

Osmo Herranen

Juku wrote:

Virallinen totuus on siltäväliltä,kun lakkoon mennään ,kumpikin
osapuoli käyttää mediaa hyväkseen,uittaa sinne sellaista tietoa
joka on hedän kannaltaan myötämielistä. Paljonko lyöt vetoa,
kun sanon,että lennonjohtajat häviävät tämän lakon.on se sitten
oikein tai väärin. palomiehillä kävi samoin,porvarimiehet opet-
televat Ay-toimintaa. Lakolla pitää olla yleinen kansan hyväksyntä
.Linja-auton kuljettajat pääkaupunki seudulla kun lakkoilivat työ-
paikkansa puolesta (epätervettä kilpailua vastaan) oli laaja
hyväksyntä.Täällä nähtiin mihin johtaa kun kaikki palvelut uhra-
taan markkinavoimille. Turvassa ei ole enään kenenkään työpaik-
ka. Lakolla linja-auton kuljettajat saivat sen mihin pyrkivät, työn
jatkuvuuteen.Suomi on liian pieni maa,mutta uskon Eurooppan
vielä tulee vastavoima joka hillitsee ahneita markkinavoimia.
Juku me nähdään vielä se aika
Osku

Juku

Osmo Herranen kirjoitti:

> [...]

> kun sanon,että lennonjohtajat häviävät tämän lakon.on se sitten
> oikein tai väärin. palomiehillä kävi samoin,porvarimiehet opet-

Heh, empäs lyö vetoa ainakaan tuosta prosentista. Ainahan 'kaupankäynnissä'
yritetään pyytää enemmän, kuin mitä 'oikea' hinta olisi.
Enkä myös tunne taustoja tarpeeksi. Onko esim. niin, etteivät lennonjohtajat
ole saaneet 90-luvulla mitään tasokorotuksia (joita ehkä muut ovat saaneet),
johtuen siitä, että toimivat irrallisena porukkana?
Jotenkin on perstuntuma, että yleinen palkkataso on noussut 90-luvulla n.
2%/vuosi, eli n. 20%. Jos lennonjohtajat eivät ole tuota saaneet, niin
heidän vaatimuksensa voi olla tältä planeetalta ottaen lisäksi huomioon,
että se koskee kolme seuraavaa vuotta?

Jos lennonjohtajat eivät saisi mitään, olisi se heille lyhyellä tähtäimellä
kova isku. Mitä se merkitsisi yleisesti ay-liikkeeseen olisi sitten toinen
juttu. Se voisi johtaa lennonjohtajien liittymisen johonkin suurempaan
järjestöön ja luultavasti seuraava lakko miltä taholta hyvänsä olisi
paremmin pohjustettu jne.

> [...]
> jatkuvuuteen.Suomi on liian pieni maa,mutta uskon Eurooppan
> vielä tulee vastavoima joka hillitsee ahneita markkinavoimia.

Kyllä nähdään, jos ei huomenna kuolla. Näin vilauksen uutisista, että
Saksassa on lakkoaikeita, mutta siitä ei ole vielä liiemmin kirjoitettu.
Sikäläinen ay-liike (3 milj. henkeä) vaatii 6,5%.

Tämä lakko on vielä arvoitus. Luin Aamulehdestä tänään:
"Liikenneministeri Kimmo Sasi (kok) vastaanottaa jatkuvasti kansalaisten
ärtyneitä viestejä lennonjohtajien lakon vuoksi.
- varsinkin sähköpostiin tulvii palautetta, joka on hyvin yksisuuntaista
eli 'älkää antako lennonjohtajille periksi, sillä heidän on sopeuduttava
yleiseen palkkatasoon'.
Sasi muistuttaa, ettei toimenpiteisiin ole valtuuksia normaalin
lainsäädännön puitteissa. Tarvittaisiin poikkeustilanne, jotta
lennonjohtajat voitaisiin pakoittaa takaisin työpöytiensä ääreen."
Antti-Pekka Sonninen

Metsään menee Sasi niin, että hampaat kalisee, jos hän alkaa pitään
akateemisten nörttien sähköpostiviestejä kansan tuntona.
Hallituksen puuttuminen asiaan on hiton arka aihe. Siinä puututaan
lakko-oikeuteen ja seuraukset voivat olla mitä vaan.

Mielenkiintoista on myös se, että kautta aikojen valtakunnansovittelijat
(Liinamaa jne) ovat tehneet esityksiä, jotka _aina_ työntekijäpuoli hylkää.
Reini teki tästä poikkeuksen ja ehkä siitä syystä olikin legendaarinen
sovittelija. Jos sovittelija on puolueeton, niin hän tekisi ehdotuksia sille
rajalle, että hylkääjä voisi olla kumpi osapuoli hyvänsä.
Aamulehti kertoi tänään:

"Valtakunnansovittelija Juhani Salonius komensi lakon osapuolet kotiin
viikonlopuksi. Se on tyyntä ennen myrskyä. Lakon lopettamiseksi löytyy
keinoja. Jorma Reini ratkaisi aikoinaan vaikeat riidat kirjoittamalla
hylätyn tarjouksensa uudelleen 25 liuskan mittaiseksi. Sen jälkeen hän antoi
televisiolle lausunnon, jonka mukaan 'osapuolet harkitsevat vakavasti
sopimusta'. Sopimus hyväksyttiin sekavassa ilmapiirissä, vaikka sitä tuskin
kukaan ehti edes lukea. Salonius on työnantajaleirin kasvattama juristi.
Hyvä mies, mutta Reiniä huonompi näyttelijä. Saloniuksella ei ole
mahdollisuuksia nostaa tarjousta penniäkään (miksi?/Juku). Hallitus
puuttunee ensi viikolla lakkoon. Puuttuminen oli lähellä jo edellisen
kapinan aikana 1996."
Matti Pitko

Eli yksi seuraava siirto voi olla sellainenkin, että lennonjohtajat vaativat
valtakunnansovittelijan vaihtoa(?)

Aamulehteä pitää tietysti lukea suodattimien läpi.
Juku

Olli J. Ojanen

Osmo Herranen kirjoitti viestissä <36C53B97...@pp.inet.fi>...

.Suomi on liian pieni maa,mutta uskon Eurooppan
> vielä tulee vastavoima joka hillitsee ahneita markkinavoimia.
> Juku me nähdään vielä se aika

> Osku

Voe tokkiisa!
Missä ihmeessä eurooppalainen markkinavoima muualla olisi kuin
eurooppalaisissa ihmisissä, kansalaisissa.
Sosialistinen propagandakieli on ottanut markkinavoima sanalle muita
merkityksiä, joita sitten toistellaan niin ahkerasti, että niihin joku jopa
tuntuu uskovan.
Ostajien kiinnostuksesta syntyy markkinavoima. Siihen vastataan tuottamalla
sitä kysyttyä tavaraa tarjolle.

Oman aseman turvaamisesta syntyy toinen markkinavoima. Siihen vastataan
luomalla pääomamarkkinoilla sopivia omaisuuden turvaavia ja mieluusti niitä
kasvattavia palveluita.

Euroopassa oli vastavoimia markkinavoimille erittäin runsaasti silloin, kun
ihmiset joutuivat elämään itsevaltiaiden alaisuudessa, ja silloin kun joku
muunlainen valtiokoneisto päätti asioista oman etunsa kannalta.
olli j. ojanen

Markku Stenborg

On Fri, 12 Feb 1999 11:34:56 GMT, in sfnet.keskustelu.politiikka
> [...]

> johtaja siihen, että paperia tulee kilometreittäin päivässä. Olisi oikeuden
> mukaisempaa, että kaikki siitä myös hyötyisivät.

Ja kaikki tuossa ketjussa eivät muka ole hyötyneet?

Esim. paperimiesten palkat eivät olekaan nousseet, kun ilkeä ja veren
himoinen riistäjäkapitalisti on uhrannut resurssejaan ja hankkinut
uutta ja parempaa pääomaa työn orjien käyttöön?

> [...]
> Joukossa varmaan enemmän antaneita, kuin Bill Gates. Sinun matematiikkasi
> kuitenkin laskee Billin mirjardi kertaa arvokkaammaksi, kuin ketjuun

Eipäs laskekaan. Gatesin liksasta suuri osa muodostuu osingoista eli
osuudesta M$:n voittoon. Voitto taasen on tulojen ja kustannusten
erotusen; se on luonteeltaan jäännöserä. M$ on tehnyt rutkasti voittoa
mm. onnekkaiden sattumien ja hankkimansa vahvan markkina-aseman
turvin. Toisissa oloissa M$ olisi saattanut jättää Gatesin vaikkapa
ihan vain multimijonääriksi tai jopa konkurssiin.

Olen sen verran jättänyt mm. tähän NG:iin viitteitä mielipiteistäni,
että enää ei luulisi olevan tarvetta erikseen keksiä olkiukkoja, joita
vastaan on kiva hyökkäillä, vaan voitaisiin vastustaa ihan noita tänne
päästämiäni tyhmyyksiä itseään.

[snip]

> Niin voisi arvata, vaan eipä tehdä, koska vähän lennonjohtajia maksaa
> vähemmän, kuin paljon lennonjohtajia.

Mutta vähän lennonjohtajia tuo sisään vähemmän tuloa kuin enemmän
lennonjohtajia.

> Kerro nyt meille heidän rajatuottavuutensa, niin voimme tarkastella, missä
> meni pieleen, kun lakkoon joutuivat?

Ilmailuhallitus myy slotteja eli lentskareiden laskeutumis- ja
nousulupia. Sillä on käytössään tietty pääoma: jokunen hehtaari
asfalttia, ajukoneita, tutkia, lamppuja, jne.

Ilman yhtään duunaria pelkästään tuo pääoma ei saa yhtään konetta ylös
eikä alas (tai jos saisikin, niin ajatellaan yksinkert. vuoksi, että
ei saa). Sen tulot ovat silloin tasan nolla.

Palkkaamalla yhden lennonjohtajan IH voi hoitaa (vaikkapa) keskimäärin
20 lentoa per päivä. Slotin per lento hinta on (vaikkapa) 10 kmk,
joten tuloa syntyy 200 kmk per päivä. Ensimmäisen duunarin työn
rajatuottavuuden arvo on juuri tuo 200 kmk per päivä.

Palkkaamalla toisen lennonjohtajan IH voisi hoitaa keskimäärin esim. 5
lisälentoa per päivä, mutta joutuu laskemaan slotin hintaa saadakseen
kaikki 25 slottia myydyksi. Olkoot slotin hinta nyt vaikkapa 8 kmk.
Toisen lennonjohtajan työn rajatuottavuuden arvo on 5 lisälentoa * 8
kmk/slotti = 40 kmk per päivä.

Palkkaamalla N:nnen lennonjohtajan IH voi hoitaa (vaikka) keskimäärin
yhden lisälennon per päivä, mutta joutuu laskemaan slotin hintaa
saadakseen koko kapasiteetin myydyksi. Täydellä kapasiteetilla slotin
hinta on 1 kmk per päivä. N:nnen lennonjohtajan työn rajatuottavuuden
arvo on silloin 1 kmk per päivä eli 30 kmk per kk.

Jos lennonjohtajien liksa + ns. työnantajamaksut + muut verot + muut
N:nnen on lennonjohtajan palkkaamisesta koituvat kulut > 30 kmk/kk,
kannattaa IH:n palkkata vähemmän kuin N lennonjohtajaa. Vastavasti jos
kaikki N lennonjohtajaa halutaan pitää duunissa, lennonjohtajien liksa

Mitenkäs niihin pääsee käsiksi?

--
© Markku Stenborg
FCA

Markku Stenborg

On Fri, 12 Feb 1999 11:35:05 GMT, in sfnet.keskustelu.politiikka
jvak...@saunalahti.fi (Juku) wrote:

> Markku Stenborg ® kirjoitti:

[snip]

> Heh, johtunee siitä, ettet käsittänyt, mitä tarkoitin.

Heh, johtunee kömpelöstä ironian yrityksestä.

[snip]

Markku Stenborg

On Fri, 12 Feb 1999 11:35:56 GMT, in sfnet.keskustelu.politiikka
jvak...@saunalahti.fi (Juku) wrote:

> Puhun 'kaikkien mahdollisuuksien' maasta, suuresta esikuvastamme,
> kapitalismin kehdosta ;-)

Mikäköhän USA:ssa on sinun esikuvaasi?

Kapitalismin kehto oli kylläkin Sveitsissä ja muualla ei-katolisessa
Euroopassa. Tai ehkäpä Venetsiassa, maustekaupan kokoistuksen
siirtyessä arabeilta venetsialaisille.

> Casimir Ehrnrooth kehui haastattelussa hyvää yhteistyötä aikanaan
> ay-liikkeen kanssa ja sanoi:

Geriatrikot tuppaavat muistamaan kultaisia muistoja riippumatta siitä,
miten eräät muut kokivat samat ilmiöt samoihin aikoihin. Kyllä kait
minäkin erehtyisin kehumaan mennyttä aikaa, jos olisin ollut äveriään
mahtisuvun vesa, pyörinyt bisnes- ja poliittisen vallan fokuksen
ympärillä, riippumatta siitä, kuinka hyvin tai huonosti asiat noin
yleensä ottaen olisivat olleet.

> "Ainakaan meidän kulttuurissa (Suomen) ei voi enään ajatella sellaisia
> kuukauden lakkoja, joita nyt esiintyy USA:ssa".
>
> Mitä lakkoja hän tarkoitti?

Useat lakothan ovat siellä kestäneet pitkään. Joku kaivoslakko on
muistaakseni täyttänyt jo enemmän kuin 30 v, ja lennonjohtajien
lakkokin kohta 20 v.

> Hän sanoi myös: "voidaan sanoa, että tämä uusliberalismi on muuttanut
> maailmaa... myös Suomessa...."

Onneksi. Eiköhän kartelli- ja korporatistisita yhteiskunnista ole jo
saatu tarpeeksi.

> [...]
> 145 pakolaista, kun USA ajoi heidät pakkaseen jäätymään ja aavikolle janoon
> kuolemaan. USA:n ihmisoikeusjärjestöt vaativat korvauksia jne.

En oikein seuraa ajatustesi juoksua tässä. Paheksut siis sitä, että
USA:n vasemmistoliberaalit ihmisoikeusjärjestöt paheksuvat laittomien
siirtolaisten palauttamista rajan eteläpuolelle? Vai paheksutko sitä,
että maahanmuuttoa yritetään valvoa edes suurkaupungin liepeillä?

> Toisaalta puhutaan, kuinka Meksikkolaisia on paljon työllistetty USA:ssa.
> USA taitaakin suorittaa 'arjalaista' työvoiman valintaa rajalla...vain
> parhaat päästetään läpi ja muut ajetaan takaisin?

USA:n ja Meksikon raja vuotaa kuin seula. Vikkeläkinttuiset teinit
pääsevät (tai ainakin pääsivät) Tijuanan / San Diegon kohdalla läpi
melkein mielin määrin. Pari sataa mailia idempänä alkaa parituhatta
mailia asumatonta erämaata, jossa rajan yli voi kävellä melkein miten
huvittaa. Maahan päästyään latinot voivat sitten sulautua vaikkapa
East LA:iin, eikä juuri kukaan koskaan tule tietämään hemmon
virallista statusta.

Juku

Markku Stenborg kirjoitti:

>Mikäköhän USA:ssa on sinun esikuvaasi?

Tuo hymiö ja sitaatit kertoo, että tuo ei ole minun mielipiteeni. Minun
'härmäläinen' käänteishuumorini ei näköjään istu tänne.
En pikaisella miettimisellä löydä USA:sta esikuvaa missään asiassa.

>Kapitalismin kehto oli kylläkin Sveitsissä ja muualla ei-katolisessa
>Euroopassa. Tai ehkäpä Venetsiassa, maustekaupan kokoistuksen
>siirtyessä arabeilta venetsialaisille.

Meillä on eri käsitys kapitalismista. Mitä satumaisempia ja keskittyneempiä
voitot ovat veroasteen ollessa pieni, sitä kapitalistisempi valtio. Tuloerot
ja köyhien määrä kertoo myös jotain. Älyttömiin äärimmäisyyksiin meno on
myös kapitalismille ominaista.
Sveitsi, Italia, Britania, Japani ja etenkin Yhdysvallat ovat
kapitalistisempi, kuin me = kapitalismilla on suurempi valta, kuin
valtiolla.
Me 90-luvulla olemme kapitalistisempia, kuin olimme 70-luvulla.

> [...]
>mahtisuvun vesa, pyörinyt bisnes- ja poliittisen vallan fokuksen
>ympärillä, riippumatta siitä, kuinka hyvin tai huonosti asiat noin

Ihminen ei siedä taaksepäin menoa. Toki C.E. on katkera, koska ei kuulu
enään kahteenkymmeneen 'perheeseen' ;-) Hän on tilalla 47...verotettava
omaisuus _vain_ 66 milj.

>Useat lakothan ovat siellä kestäneet pitkään. Joku kaivoslakko on
>muistaakseni täyttänyt jo enemmän kuin 30 v, ja lennonjohtajien
>lakkokin kohta 20 v.

Aha

>Onneksi. Eiköhän kartelli- ja korporatistisita yhteiskunnista ole jo
>saatu tarpeeksi.

Joku täällä väitti, ettei suomessa ole uusliberalismia. Toki käsitteet ovat
hyvin venyviä.
Veikkaan sinulle huonoa vaalimenestystä ;-) Parempi keino olisi soluttautua
valtapuolueisiin ja yrittää vaikuttaa sisältä päin. Siihen sinun
kärsivällisyytesi ei riittäisi?

> [...]
>siirtolaisten palauttamista rajan eteläpuolelle? Vai paheksutko sitä,
>että maahanmuuttoa yritetään valvoa edes suurkaupungin liepeillä?

USA syyttää yhtä sun toista valtiota ihmisoikeuksista. Useimmat näistä
valtioista eivät kuitenkaan aja rajanylittäneitä kuolemaan. He järjestävät
kuljetuksen takaisin tai perustavat edes jonkun pakolaisleirin.
Ilmeisesti tällaiset leirit olisivat suuri häpeä suurelle ja mahtavalle
kapitalismin kukkaselle.

[klip]

Juku

Juku

Markku Stenborg kirjoitti:

>Heh, johtunee kömpelöstä ironian yrityksestä.

Voi olla.

>[snip]

Kiinnostavaa olisi kerätä ne asiat yhteen, jotka leikkaat artikkeistani
pois ;-) Väkisin tulee edelleen mieleen, että sinulle maksetaan
kirjottamisesta?
Juku

Juku

Markku Stenborg kirjoitti:

>Ja kaikki tuossa ketjussa eivät muka ole hyötyneet?

Ei tietenkään, koska eihän malmin louhijat edes ole voineet tietää kuinka
helvetisti heidän louhimallaan malmilla joskus tienataan.

>Esim. paperimiesten palkat eivät olekaan nousseet, kun ilkeä ja veren
>himoinen riistäjäkapitalisti on uhrannut resurssejaan ja hankkinut
>uutta ja parempaa pääomaa työn orjien käyttöön?

Eikä ole minun eläkkeeni noussut, vaikka paperitehtaan automatiikka vielä
tänäkin päivänä käyttää minun suunnittelemaa automatiikkaa.

>Eipäs laskekaan. Gatesin liksasta suuri osa muodostuu osingoista eli
>osuudesta M$:n voittoon. Voitto taasen on tulojen ja kustannusten
>erotusen; se on luonteeltaan jäännöserä.

'Jäännöserä', joka ei ole keneltäkään pois? Se tyhjästä ilmestynyt
'ylimääräinen' raha, joka on lipsahtanut...

>M$ on tehnyt rutkasti voittoa

>mm. onnekkaiden...

...onnekkaasti Billin tileille. Ei siis ansioista, vaan 'onnekkaasti'.

> sattumien ja hankkimansa vahvan markkina-aseman
>turvin. Toisissa oloissa M$ olisi saattanut jättää Gatesin vaikkapa
>ihan vain multimijonääriksi tai jopa konkurssiin.

Lisäksi on tarvittu 'sattumia' ym.
Jos sattuukin, että Bill menee konkurssiin, niin yllättäen vastuuseen
joutuukin koko poppoo Billin lisäksi. Luultavasti tarvitaan valtiota taas
apuun.

Mitä muuten tapahtuisi, jos kaikki ihmiset vetäisivät säästönsä ja
sijoituksensa kerralla pois tyynyn alle? ;-)

[klip]

Oletetaan, että Finnairin voitto on 200 milj. vuodessa.
Miksi ei IH nosta lentokenttä ym. maksuja niin, että voisi maksaa 250
lennonjohtajalle 7%/v palkkaa lisää (0,07 * 25.000 mk/kk * 12 * 250 plus
työnantajamaksut = n. 13 milj. mk/v)
Eihän se olisi kuin 6,5% Finnairin voitosta? Eikö 187 miljoonaa riitä
Finnairille?

>Mitenkäs niihin pääsee käsiksi?

En tiedä,..jos keksit niin kerro minullekin ;-)
Juku

Antti Kaariainen

In sfnet.keskustelu.politiikka Markku Stenborg ® <real.a...@bottom.of.msg> wrote:
> Kyseiset tyypit olivat mm. materiaalitekniikan tohtori, matematiikan
> tohtoriopiskelija, tietotekniikan yo ja maa- ja metsät. yo.

No joo, kuvittelisin olevan aika yleismaailmallista, että
tuloluokkien yläsegmentteihin kuuluvat suhtautuvat tuloeroihin melko
tyynesti...

X "ei lahaa, ei huolia"
X - vanha vitsi -
XX
XX <a href="http://www.helsinki.fi/~akaariai"> antti kääriäinen </a> XX

Osmo Herranen

Juku wrote:

> [...]
> 2%/vuosi, eli n. 20%. Jos lennonjohtajat eivät ole tuota saaneet, niin
> heidän vaatimuksensa voi olla tältä planeetalta ottaen lisäksi huomioon,

Lennonjohtajat ovat saaneet samat korotukset kuin muutkin TUPO.n
liittyneet. mutta eivät ole onnistuneet tekemään yhtäkään sopimusta
ilman valtakunnan sovittelijan apua. aina on ajauduttu valtakunnan-
sovittelijan toimistoon. Mielestäni tämä on vaarallinen ryhmä soli-
daarisen palkkakehityksen kannalta.Suoraan KEPUN työreformista
paikallinen sopiminen.Miten jonkun työ voi olla arvokkaanpaa kuin
toisen,Ymmärän pitkällekoulutetut,jotka voivat vedota erityisosaa-
miseen, mutta mitä erityisosaamista on lennonjohdossa.

> [...]
> juttu. Se voisi johtaa lennonjohtajien liittymisen johonkin suurempaan
> järjestöön ja luultavasti seuraava lakko miltä taholta hyvänsä olisi

Ay-toiminnassa pätee myös se suuruuden ekonomia, asiat on paremmin
tutkittu ja harkittu, on varaa käyttää alan asiantuntijoita.Ja jos lakkoon
mennään tiedetään miten se hoidetaan, taloudelliset rasussit ,myös
kansainvälinen tuki on toista luokkaa. nämä pienryhmät joka eivät
ole missään keskusjärjestössä käyttävät asemaansa häikäilemättömästi
väärin. Odottappas ensiviikkon pojat tulevat töihin,Tupo sopimus
taskussa.

> Kyllä nähdään, jos ei huomenna kuolla. Näin vilauksen uutisista, että
> Saksassa on lakkoaikeita, mutta siitä ei ole vielä liiemmin kirjoitettu.
> Sikäläinen ay-liike (3 milj. henkeä) vaatii 6,5%.

Ne uhkaa lakolla harvoin mutta ovat sitten tosissaan.

> [...]
> Hallituksen puuttuminen asiaan on hiton arka aihe. Siinä puututaan
> lakko-oikeuteen ja seuraukset voivat olla mitä vaan.

Kansan suulla puhuu niin moni ,kun kuuntelen radio suomen kontakti
ohjelmaa,päivisin,niin eräs Isäntä pohojolaasella murteella puhuu
Helsinkiläisten puolesta, Soitin kerran ohjelmapäivystykseen ja
sanoin ,ettei puhuisi minun puolesta vaan omansa.
Eihän s-posti ole kuin muutaman hassun mielipide,monellako eläke-
läisellä tämä mylly on?
Aivan tässä on se vaara ,että tälläiset pieryhmät vaarantavat koko
lakko-oikeuden kun puututaan ekakerta, ja tehdään laki on helppo
mennä aina lakitekstin taa jos lakko kestää yli viikon.

> [...]
> sovittelija. Jos sovittelija on puolueeton, niin hän tekisi ehdotuksia sille
> rajalle, että hylkääjä voisi olla kumpi osapuoli hyvänsä.

Liinamaan aikaan elettiin suurten prosenttien ja korotusten aikaa.
nyt on huomattu tai opittu että reaalikasvu voi olla parempi,vaikka
nimelliskorotukset olisikin,pienenpiä. v-56 kun oli yleislakko olin
siinä myös jo silloin mukana lakko kesti 3 viikkoa, tuntipalkat koho-
sivat 12mk silloista rahaa, joka syötiin 6kk inflaation vuoksi.

> [...]
> Hyvä mies, mutta Reiniä huonompi näyttelijä. Saloniuksella ei ole
> mahdollisuuksia nostaa tarjousta penniäkään (miksi?/Juku)

TUPOn takana on yli 2milj työtekijää,joille on tehty sopimus
se porukka ei hyväksy pienen eritysryhmän murtautuvan omille
prosenttiluvuilleen. tilanne olisi toinen,jos kaikki sopimukset
olisivat auki. Näinhän kävi myös palomiesten,ei yhtään enenpää
tullut kuin niillekkään jotka olivat tehneet jo sopimuksen.
Siis ajoitus oli lakkoon lähtiessä väärä.

> Eli yksi seuraava siirto voi olla sellainenkin, että lennonjohtajat vaativat
> valtakunnansovittelijan vaihtoa(?)

Ei onnistu vaatia voi valtakunnansovittelijan nimeää hallitus
ei tämä porukka hallituksen yli kävele

> Aamulehteä pitää tietysti lukea suodattimien läpi.

Aivan sodan jälkeen se tuli meidänkin kylälle,kun tehtaan patruuna
tilasi sen jokaiselle työntekijälle.Kansan-lehti piti tilata ja se tuli
hyvin harvoille.
Osku

Pentti Väisänen

> [...]

>Kapitalismin kehto oli kylläkin Sveitsissä ja muualla ei-katolisessa
>Euroopassa. Tai ehkäpä Venetsiassa, maustekaupan kokoistuksen

Ilmeisesti kuitenkaan kauppa ei liene kapitalismia. Kauppa on toki
välttämätön kapitalististen tuotteiden, tavarain kierrolle.
Synty ja kehto ilmaisuina ovat kovin erilaisia suhteessa kapitalismiin.
Koska kapitalismi pääsääntöisesti syntyy feodalismin uumenissa lienee
kapitalismin syntysijat Italiassa, jossa maaorjuus ensimmäisenä
lakkautettiin ja syntyi ns. vapaa talonpoikaisto, mutta samalla se menetti
myös suhteensa maahan ja siitä muodostui tavallaan vapaata proletariaattia.
Tuon mainitun kaupan seurauksena sitten kasaantui varallisuutta josta syntyi
pääomaa manufaktuurien saurauksena.
Mutta Italian synnyttämä kapitalismi joutui kehtoonsa aivan muualla ja
silloin jäljet johtaa Englantiin jonne kauppatiet sitten johtivat Välimeren
käydessä ahtaaksi. Ja nämä tendenssit olivat käynnissä jo 1500-luvulla, jopa
sitä ennekin ja vasta 1800-luvulla alkoi tarvittavaa
teollisuusproletariaattia tehtaisiin. Siinä jopa käytettiin maatyöläisten
asuntojen hävittämistäkin apukeinona. Eräs tekijä tuon kapitaloitumisen
kiihtymiselle oli siirtomaajärjestelmät joilla ryöstettiin siirtomaiden
varallisuus ja siitä saatiin pääomaa kapitalismin vauhtiin saattamiseen.
Mutta erittäin merkittävä osa on tässä myös orjakaupalla ja mm. Englannin
suhteilla Amerikkaan jota oli suorittamassa jatkuvasti yli sata alusta ja
tästä alkuperäinen kasautuminen kiihtyi kapitalistiseksi kasautumiseksi.

Amerikka on kuitenkin se puhtain kehto kapitalismin kehityksessä, eli
siellä ei kehtoa kangistaneet entiset rakenteet niin vahvalla otteella kuin
Euroopassa ja neekerien vapauttaminen tehtaisiin pisti siellä vyöryn
käyntiin ja kehdosta nousi salskea jenkki revolveri ja piiska kourassa.
Mutta myös Amerikan sisällisota oli Euroopan sotien tavoin kapitalismin
kehdon rakentamista, siinä porvaristo vapautti proletariaatin työvoimakseen
feodaaliherroilta.

>Onneksi. Eiköhän kartelli- ja korporatistisita yhteiskunnista ole jo
>saatu tarpeeksi.

On niissä "kartelleissa" omat hyvät puolensakin, ainakin ay-väki on sen
huomannut omissa sellaisissaan.
Uusliberalismin muutos ei näytä tuovan onnea ja iloa kuin pääomille ja niin
kauan kuin työväki myy vain työtään lienee parasta suojautua teitä
liberalisteja ja nusuja vastaan.

Ay ja kapitalistien kartellien ja korporaatioiden tilalle tulee Naton
korporaatio joka huolehtii siitä että liberalismi saa toimia ja pamppua ja
kumikuulaa annetaan niille jotka yrittää rajata pääomien vapautta.
Ja toki siinä sekaan mahtuu aina risteilyohjuskin tarvitttaessa.

>© Markku Stenborg

Pena

Pentti Väisänen

Olli J. Ojanen kirjoitti viestissä <7a3k3b$r80$1...@tron.sci.fi>...

> [...]

>Voe tokkiisa!

>Missä ihmeessä eurooppalainen markkinavoima muualla olisi kuin
>eurooppalaisissa ihmisissä, kansalaisissa.

Olipa se missä tahansa se toteutuu vain pääomia käsittelevien ihmisten
kautta.
Sitä ei siten voi pistää ihmisen kontolle yleensä.

>Sosialistinen propagandakieli on ottanut markkinavoima sanalle muita
>merkityksiä, joita sitten toistellaan niin ahkerasti, että niihin joku jopa
>tuntuu uskovan.

Markkinavoima ilmenee esim siinä että yhtiöiden irtisanoessa väkeään se
palkitaan välttömästi osakkeiden hinnan nousuna ja tämä ilmentää sitä että
ne jotka kykenee, eli on valta päättää tuosta rationalisoinnista tietää jo
noin tehdessään mikä "voima" sillä on ja nämä "voiman" vaikutukset
ketjuuntuu kaikkien niiden kautta jotka vaikuttaa tai omaa mahdollisuuden
vaikutta tuossa ketjussa.

>Ostajien kiinnostuksesta syntyy markkinavoima. Siihen vastataan tuottamalla
>sitä kysyttyä tavaraa tarjolle.

Kuten näimme ei siihen tarvita edes tavaraa kun tuota
kiinnostus/kiinnostuksen palkitseminen käytetään.
Markkinavoima on siis tuon käyttöarvon ja markkina-arvon se
markkina-arvo osio.
Käyttöarvon ollessa elämisen tarpeiden tyydyttämiseen tarpeellisia
käyttöarvoja,
jotka ovat konkreettisia, konkreettisen toiminnan tuloksia ja tarpeita, on
markkina-arvo abstrakti arvo, se ei olekaan enää sidoksissa tavaran
tuottajaan joka möisi ylimääräänsä ja siten
vaihtaisi sitä omia tarpeitaan vastaaviin tavaroihin. Kapitalisti joka pelaa
markkinavoimalla on siten vain saalistaja joka yrittää jopa keksiä mitä
tahansa myytävää voidakseen tuolla markkinavoimalla tehdä voittoa, eikä
siten ole mitenkään sidoksissa itse tavaraan mitä tuottaa.

> Oman aseman turvaamisesta syntyy toinen markkinavoima. Siihen vastataan
>luomalla pääomamarkkinoilla sopivia omaisuuden turvaavia ja mieluusti niitä
>kasvattavia palveluita.

Hyvänen aika ja nyt syntyikin jo toinen markkinavoima!

>Euroopassa oli vastavoimia markkinavoimille erittäin runsaasti silloin, kun
>ihmiset joutuivat elämään itsevaltiaiden alaisuudessa, ja silloin kun joku
>muunlainen valtiokoneisto päätti asioista oman etunsa kannalta.

Aivan totta, ja sitä sanottiin sosiaaliseksi hyvinvointivaltioksi ja nyt
sitä annetaan taas markkinavoimain vapaaseen käyttöön. Sitä sanotaan myös
uusliberalismiksi, pasiivisen vapauden filosofiaksi, ihminen on pasiivinen
osallistuja itse järjestelmään ja kilpailee vain keskenään tehdäkseen
itseään tykö markkinavoimille. Pääomille on annetaan siis rajoittamaton
valta, vapaus toimia.
Etenkin Pohjoismaissa sanottiin olleen noita järjestelmiä jotka rajoitti
pääomien vapautta.
Siinähän valtiokoneisto pyrki aktiiviseen vapauteen, eli turvaamaan kaikille
ihmisille yhteiskunnalliset peruspalvelut, välttämättömyyspalvelut.

>olli j. ojanen

Pena

It is loading more messages.