Persujen yhden asian hallitusneuvottelut tulevat kalliiksi suomenkielisille

Turo Juurakko

Juhlapuheistaan huolimatta persut ovat osoittautumassa
hallitusneuvotteluissa samanlaiseksi yhden tai kahden asian liikkeeksi
kuin RKP. He saanevat haluamansa, kutakuinkin, maahanmuutossa ja
ilmastossa, mutta vastineeksi joutuvat antamaan kaikessa periksi RKP:lle
kielipolitiikassa. Ja suomenkieliset kiittävät. Hallitusohjelman
julkistuksen jälkeen nähdään sitten gallupeista kuinka moni äänesti
persuja juuri maahanmuuton ja ilmaston takia.

--
Kirjoituksia kellarista

JiiHoo

Turo Juurakko explained :
Tässä on persujen kynnyskysymykset.
Perussuomalaiset ei lähde hallitukseen, joka ei rajoita tuntuvasti
Euroopan ulkopuolelta tulevaa sellaista maahanmuuttoa, joka on Suomelle
taloudellisesti ja turvallisuuden kannalta haitallista.

Perussuomalaiset edellyttää sellaisen talouspolitiikan
harjoittamista, joka varmistaa julkisen talouden kestävyyden ja
vahvistaa kansalaisten ostovoimaa.

Perussuomalaiset edellyttää hallituksen noudattavan eduskunnan
yhteisesti sopimaa kantaa siitä, että Suomi ei hyväksy eikä edistä EU:n
uutta yhteisvelkaa ja tulonsiirtopaketteja.

Ei tuo kovin pahalta kuulosta, mikäli noihin ei suostuta, niin ei ole
ollut edes tarkoitus neuvotella hallitukseen menosta persujen kanssa ja
tässä on leikitty jotain teatteria.

Kummallisen paljon ne tyypit, jotka eivät persuja äänestä, ovat
huolissaan kuinka persujen kannattajat suhtautuvat persuihin ja ovat
huolissaan miten mahtaa kannatuksen käydä.

--
JiiHoo:
"Ja uskottavuuden saa vain sillä, että oikeasti sanoo tekevänsä mitä

Turo Juurakko

JiiHoo kirjoitti 24/05/2023 klo 19:15:
> [...]
> yhteisesti sopimaa kantaa siitä, että Suomi ei hyväksy eikä edistä EU:n
> uutta yhteisvelkaa ja tulonsiirtopaketteja.

Jostain kummasta syystä myös ilmasto on ilmestynyt kannoksi kaskeen
neuvotteluissa. Ellei se sitten sisältynyt tuohon kakkoskohtaan.

> [...]
> huolissaan kuinka persujen kannattajat suhtautuvat persuihin ja ovat
> huolissaan miten mahtaa kannatuksen käydä.

Enhän minä ole huolissani, vaan vahingoniloisen huvittunut jo etukäteen.
Sanotaan jo nyt, ettei sitten myöhemmin haukuta jälkiviisastelijaksi.

--
Kirjoituksia kellarista

Turo Juurakko

Lisäksi huvittaa se, miten tämä Jiihoo juosta piipertää jokaisen
nettikirjoituksen perässä jos asiasisältö on mitään muuta persuja
koskien kuin virallinen uskon ja uskollisuuden vannominen Puolueelle.
Sitten kehtaa vielä kiistää olevansa persu. Kai nyt näillä näytöin voi
sentään persujen pikku apulaiseksi kutsua?

Jos mua jokin huolestuttaa, niin suomenkielisten kieliasema, joten on
tässä tilanteessa vakavakin puolensa. Mamu-kiimassaan kiemurteleva Purra
on varmaankin kokonaisvaltaisemmin valmis antautumaan kielikysymyksessä
RKP:lle kuin mitkään muut RKP:n perinteiset apupuolueet...

--
Kirjoituksia kellarista

JiiHoo

on 24.5.2023, Turo Juurakko supposed :
Olen ennenkin todennut tämän. Mun persujen kannatus on yhden petetyn
lupauksen päässä tai yhden täysin päin persettä tehdyn jutun päässä.

Kumpikin pitää vahvasti olla jotain sellaista, että minä en
todelllakaan tällaista halunnut. Jos olisin halunnut, niin olisin
voinut äänestää vaikka demareita, vihreitä jne.

Eikä mun persuuteni estä haukkumasta jostain persua, nytenkin joku
tyyppi on saanut lähestymiskiellon ex. vaimolleen. Näitä ääliöitä nyt
vaan on persuissa ihan liikaa. Tosin tuli sentään vain jostain
viestitulvasta, ei turpaan vetämisestä.

Keke Ketonen

Se nyt oli ennakoitavissa, että Purran pitää vähintäänkin saada
näyttämään siltä, että kynnyskysymyksissä persut eivät myy persettään.

Kalliiksi todennäköisesti tulee se, että Orpo on surkea. Nytkin hän
osoittautui olevan niin kykenemätön johtamaan neuvotteluja osapuolille
olellisten kysymysten osalta, että Purran piti potkia neuvottelut
liikkeelle. Ei hyvältä näytä, olipa hallituksen lopullinen kokoonpano
sitten mikä tahansa, jos sen pääministerinä on tuollainen saamaton
nuttuskehveli.

Turo Juurakko

Olet siis yhden asian päässä esim. vihreiden äänestämisestä... olenhan
minä pitänyt sinua äkkijyrkkänä persoonana, mutta ziisus...

> Eikä mun persuuteni estä haukkumasta jostain persua

Älä kuitenkaan taputa itseäsi selkään ihan vielä, ei oman puolueen
haukkuminen ole kovinkaan ainutlaatuinen ominaisuus muidenkaan
puolueiden äänestäjien keskuudessa. Mutta kuten tavallista, sallit
jälleen itsellesi enemmän harmaansävyjä kuin muille.

--
Kirjoituksia kellarista

JiiHoo

Keke Ketonen explained :

> Se nyt oli ennakoitavissa, että Purran pitää vähintäänkin saada näyttämään
> siltä, että kynnyskysymyksissä persut eivät myy persettään.

Ei se oikein riitä, että näyttää siltä. Soinihan veti tolla taktiikalla
ja sitten selitteli miksei yksikään Persujen ajama asia etene.

Olen aivan varma, että kun ja jos persut saa vaatimuksensa läpi, niin
vaatimuksena on myös, että ne toteutetaan hallituksen alkutaipaleella.
Vähintään siis kahden vuoden sisään. Ellei mitään tapahdu, niin persut
varmasti lähtevät hallituksesta eivätkä vain uhkaa, kuten kepu.

Sekin ikävä vaihtoehto on mahdollinen, mitä spekuloitiin tossa Heikelän
ja Koskelan youtube-kanavalla. Tai kai se niiden 23 minuuttia on
muuallakin, mutta sieltä mä sitä olen katsonut. Eli virkamiehet tekee
mitä lystää eivätkä toteuta, mitä niille käsketään.

Vaikkapa tuo viinantuontipelleily taitaa olla aika lailla virkamiesten
omaa sotaa tuontia vastaan, mutta toisaalta ei ole aavistustakaan, että
onko joku ministeri ikinä edes yrittänyt laittaa niitä kuriin. Lain
vastaiset toimet, kun eivät luulisi nauttivan mitään suojelua, jos
hallitus oikeasti päättäisi, että Suomen täytyy noudattaa EU:n
tuontimäärtäyksiä. Sama se oli autojenkin tuonnin kanssa ja en ole
viime vuosina tuota seurannut, mutta arvaan että edelleen senkin kanssa
on jotain hämärää, mikä saa yksityistuonnin paljon hankalammaksi kuin
että ostaisi auton suomalaisesta liikkeestä.

--
#######################################
Kääk! Oletko nähnyt kamalampaa sigua?

Keke Ketonen

JiiHoo kirjoitti 24.5.2023 klo 21.06:

> [...]
> Vähintään siis kahden vuoden sisään. Ellei mitään tapahdu, niin persut
> varmasti lähtevät hallituksesta eivätkä vain uhkaa, kuten kepu.

Jos nyt edes syntyy sellainen hallitus, jossa persut ovat mukana, niin
on aika rohkeaa odottaa kyseisen hallituksen kestävän pystyssä kahta
vuotta. :)

Keke Ketonen

Jukka Lahtinen kirjoitti 24.5.2023 klo 23.46:

> Vai tarkoittiko Orpo alun perinkin, että näytetään mistä kaikesta
> päästään sopuun persujen kanssa, jotta sitten lopussa voi todeta että
> tuohon tyssäsi, ja tarjota demareille ota-tai-jätä -valintaa..

Muuten hyvä, mutta asioiden luonne on niin, että jos Orpon viritys
persujen kanssa karahtaa kiville, niin sen jälkeen se ei ole Orpo, joka
esittää demareille ota-tai-jätää, vaan juurikin toisin päin.
Sinipuna-skenaariossa epäonnistuneen oikeistohallituksen virittelyn
jälkeen Orpo I:n ohjelma tehdään demareiden pillin mukaan tai sitten
hallitusneuvottelija ja tuleva pääministeri vaihtuu johonkin toiseen
henkilöön jostain toisesta puolueesta.

JiiHoo

Turo Juurakko presented the following explanation :
Siis jos persut hyväksyvät vaikka sukupuolenvaihtoleikkaukset lapsille,
niin jos sellaista halauaisin, niin olisin äänestänyt vihreitä. Ei kai
tuo logiikka, nyt niin vaikeata ole hahmottaa? Rautalangasta, jos
persut tuollaisen hyväksyy, niin en varmasti äänestä niitä toiste ellei
puolueessa tapahdu jokin soinimainen puhdistus enkä varmasti äänestä
myöskään vihreitä. Taitaa olla paluu nukkuvaksi.

> [...]
> äänestäjien keskuudessa. Mutta kuten tavallista, sallit jälleen itsellesi

Kyllähän se on aika ainutlaatuista, jos vaikka Marin-fani löytäisi
Marinin teoista mitään kritisoitavaa. Ei ole osunut silmään.

JiiHoo

After serious thinking Keke Ketonen wrote :
Joo, se on aivan selvää, että demarit ei tule hallitukseen mukaan
hyväksymällä kaiken mitä on tähän mennessä neuvoteltu ja tulee vaan
tekemään ne kompromissit mihin persut eivät suostuneet.

Sieltä tulisi Marin ykkösen hallitusohjelma uusiksi ja kokoomus on
kyllä täysin lapanen, jos sen hyväksyy. Saattaisi olla ettei
kokkareiden ikuinen yli 18% kannatus, tapahtui mitä tahansa, kestäkään
sitä.

Siinä voisi hyvin syntyä kepu-ilmiö eli kaikki järkevät kokkarit lähtee
persuihin ja jäljelle jää kirsi pihat ja sirpa pietikäiset.

> [...]

> tai sitten hallitusneuvottelija ja tuleva pääministeri vaihtuu
> johonkin toiseen henkilöön jostain toisesta puolueesta.

Tosin jos demarit ei mahdu samaan hallitukseen kokoomuksen kanssa kun
Orpo on neuvottelujen vetäjänä, niin en usko, että ne mahtuu samaan
hallitukseen vaikka vetäjä vaihtuiskin demariksi. Ja PS lienee vielä
vaikeampi mahduttaa demarien kanssa samaan hallitukseen.

Toi tilanne tietäisi uusia vaaleja, kun käytännössä noista kolmesta
(Kok, PS ja SDP) tarttee kahta, jotta saa enemmistön aikaiseksi.

* Edellinen sigu oli aika paska jostain viime vuosituhannelta *

Keke Ketonen

Ari Saastamoinen kirjoitti 25.5.2023 klo 10.38:

> [...]
>
> Toi tilanne tietäisi uusia vaaleja, kun käytännössä noista kolmesta
> (Kok, PS ja SDP) tarttee kahta, jotta saa enemmistön aikaiseksi.

Sinipunallehan on kaksi estettä: Marinin voimakas antipatia Orpoa
kohtaan ja kokkareiden hirttäytyminen 6 mrd leikkauksiin. Marin siirtyy
sivuun demareiden johdosta syksyllä ja kokkarit voivat tyytyä
"talousasiantuntijoiden suositusten perustella" pienempiin 3-4 mrd
sopeutuksiin, jolloin Lindmanin kanssa saavat ohjelman nopeasti
neuvoteltua. Kiurun mahdollisuuksiin demareiden pj-kamppailussa en
oikein jaksa uskoa.

JiiHoo

Keke Ketonen formulated the question :
Demarit tosin on puolue, jossa ihan ihme tyyppejä on aika korkealla.
Kuten Tuppurainen, Mäkynen ja Kiuru. Ei ne noille paikoille olisi
päässeet ilman suurta kannatusta.

Tosin pätee nykyään ihan liian moneen puolueeseen.