Vittujoo

Kimmo Andersson

Jääkaappipakastimen jääkaapin kompressori sanoi tehtävänsä irti. Nyt
joutuu juomaan huoneenlämpöistä kiljua ja katselemaan itävaltalaisia
poliisikoiratelkkaohjelmia.

Onneksi minun ei ole pakko lukea venttiiliä.

--
Kimmo Andersson

Keke Ketonen

Eikö sinulla ole parveketta, jonne viedä kiljut jäähtymään? Kuulemma
säätila viilenee niin, että pohjoisessa räimii räntää ja etelämmässäkin
on jääkaappikylmää.

Jos tarvitse rahulia, niin kannattaa laittaa lehtiin tiedote, että "olen
tässä juuri tekemässä 15 gilbardin investointia Suomeen - virheää sähkö
ja vetyä ja mitä kaikkea vihreää sitä maailmassa tarvitaankaan". Suomen
fiksut poliitikot innostuvat ja laittavat helposti muutaman miljoonan
tilille, että saa tehtyä pikkuostoksia, koska eihän kukaan poliitikko
voi torpata gilbardiluokan vihreää hanketta tai lähteä selvittämään
taustoja. Itse en tätä keksinyt, vaan yx Wittunen kertoi.

Heikki Heinonen

Eikö pakastinkaan toimi?

Kimmo Andersson

Pakastin onneksi toimii. Sen takiahan siinä kaapissa on kaksi kompressoria.

Vuokranantaja tuli nopeasti vatsaan ja huomenna saan uuden
jääkaappirakastimen. Liebherr-merkkinen, joten saksalaista laatua
pitäisi olla. Onhan sakuilla tunnetusti tuosta kaasun käytöstä
kokemusta. (Eli kompressorien viilentämistekniikasta.)

--
Kimmo Andersson

Keke Ketonen

Kimmo Andersson kirjoitti 31.5.2023 klo 21.16:

> Pakastin onneksi toimii. Sen takiahan siinä kaapissa on kaksi kompressoria.

Iltaläpyskän kielellä kyseessä on "ökyasunto", kun on kerta noin hieno
jääkaappipakastin, että on erilliset kompressoritkin.

> [...]
> pitäisi olla. Onhan sakuilla tunnetusti tuosta kaasun käytöstä
> kokemusta. (Eli kompressorien viilentämistekniikasta.)

Saksalaiset ja kaasu ovat huono yhdistelmä. Eka kähinässä niillä oli
sinappikaasu. Seuraavalla kerralla Zyklon-B ja nyt, kun niillä oli
maakaasua, niin kähinää siitäkin tuli. Kannatta pitää naapureita
silmällä ja muistaa, että ensi-isku on puoli voittoa.

Kimmo Andersson

Keke Ketonen kirjoitti 31.5.2023 klo 23.11:

> Iltaläpyskän kielellä kyseessä on "ökyasunto", kun on kerta noin hieno
> jääkaappipakastin, että on erilliset kompressoritkin.

No ei. Tuollaisia kaappeja saa alle neljänsadan jos ei merkistä ole
väliä. Sanoivat sikantissa, että ei tuollainen neljänsadan kaappi kestä
kuin pari vuotta. Sitten menivät muualle asioimaan.

> [...]
> maakaasua, niin kähinää siitäkin tuli. Kannatta pitää naapureita
> silmällä ja muistaa, että ensi-isku on puoli voittoa.

Jospa yhdistettäisiin saksalaiset ja kaasu? Voisiko tämä johtaa
uudenlaiseen eurooppaan?

--
Kimmo Andersson

JiiHoo

Kimmo Andersson wrote on 1.6.2023 :
> No ei. Tuollaisia kaappeja saa alle neljänsadan jos ei merkistä ole väliä.
> Sanoivat sikantissa, että ei tuollainen neljänsadan kaappi kestä kuin pari
> vuotta. Sitten menivät muualle asioimaan.

Mikä hajottaa jääkaapin? Tai pakastimen.

Vaikka olisi kuinka halpa, niin pitäisi kestää vuosikaudet. Ei paljon
yksinkertaisempaa tekniikkaa periaatteessa ole.

--
#######################################
Kääk! Oletko nähnyt kamalampaa sigua?

Kimmo Andersson

JiiHoo kirjoitti 1.6.2023 klo 6.49:

> Mikä hajottaa jääkaapin? Tai pakastimen.

Ikä. Ei ne kompressorit ikuisesti toimi. Tässä oli jo noin 25v vanha
laite kyseessä.

> Vaikka olisi kuinka halpa, niin pitäisi kestää vuosikaudet. Ei paljon
> yksinkertaisempaa tekniikkaa periaatteessa ole.

Eihän se jääkaappipakastin sisällä mitään rakettitiedettä. Olen ollut
jääkaappitehtaalla muinoin useamman kesän kokoamassa niitä, ja jos minä
ne osaan kasata, niin ei ne kummmoisempia vehkeitä ole.

--
Kimmo Andersson

JiiHoo

Kimmo Andersson explained :

> Ikä. Ei ne kompressorit ikuisesti toimi. Tässä oli jo noin 25v vanha laite
> kyseessä.

Ja ihan ton 25 vuotta pitäisi kestää ne halvimmatkin jääkaapit tai
pakastimet. Koska jos ei kestä, niin se on tehty varmaan tahallaan
hajoavaksi.

Minusta tossa pitäisi tulla vastaan se laitteen oletettu elinikä, joka
pitäisi olla jollain jääkaapilla vähintään kymmenen vuotta. Valmistaja
saisi virhevastuun perusteella korjata tai lopettaa noiden
valmistaminen, jos ei osaa.

Turo Juurakko

Miks lukea, kun voi kirjoittaa.

--
Kirjoituksia kellarista

Keke Ketonen

JiiHoo kirjoitti 1.6.2023 klo 14.56:

> [...]
> pitäisi olla jollain jääkaapilla vähintään kymmenen vuotta. Valmistaja
> saisi virhevastuun perusteella korjata tai lopettaa noiden

Mulla on mökillä 1950-luvulla valmistettu jääkaappi. Siinä ei ole
kompressoria, vaan joku kylmentyvä elementti. Hiljainen ja toimiva laite
eikä ole vielä edes 70 vuotta ollut käytössä.

MR2

Mulla hajosi joskus aikoja sitten olohuoneessa oleva minijääkaappi. Kun
tulin kotiin niin jo ovella iski nenään pistävä ammoniakin haju. Soitin
miehelleni ja kysyin oliko hän siivoillut ja käyttänyt jotain
pistävänhajuista puhdistusainetta. Ei ollut. Sitten huomasin, että sen
jääkaapin ympärillä oli nestettä, josta haju tuli. Jääkaappi taisi olla
korkeintaan 5 vuotta vanha.

--
MR

Keke Ketonen

Siinä viidessä vuodessa jääkaapin koonnet lapset ovat ehtineet jo
yläasteikään - ei voi olettaakaan, että kaappi kestäisi sen pitempään.

Kimmo Andersson

Keke Ketonen kirjoitti 1.6.2023 klo 22.30:
> Siinä viidessä vuodessa jääkaapin koonnet lapset ovat ehtineet jo
> yläasteikään - ei voi olettaakaan, että kaappi kestäisi sen pitempään.

Minä kyllä haluaisin että jääkaappipakastimeni kestäisi kauemmin kuin
minä. Ehkä haluaisin haudattuna jääkaappipakastimeen.

--
Kimmo Andersson

JiiHoo

Keke Ketonen presented the following explanation :
En jaksa kaivaa esiin, että onko syynä hinta vai hyötysuhde, mutta
ilmeisesti kyseessä on peltier-elementillä tehty jääkaappi.

Tai voi se lmeisesti olla absorttio-jääkaappikin.

Jaksoin sittenkin kaivaa esiin.

https://www.kahaviesti.fi/jaakaappi-matkalle-mukaan-mutta-millainen-sopii-minulle/

Peltier kuluttaa ainakin paljon sähköä, joten siksi sitä ei
normaalijääkaapissa käytetä.