Tulikos se Halla-ahon vaalitentti eilen?

Sartsa

Jan 5, 2024, 5:24:13 AMJan 5
Minulta taisi jäädä Halliksen vaalitentti näkemättä, niistä muista en
niinkään ole edes kiinnostunut.
Nyt oli kyllä otsikoissa, että hän oli ehdottanut, että presidentin
lisäksi myös kansanedustajilta ja ministereiltä vaadittaisiin
suomalaista syntyperää. Siinä oli sitten jotain ulinaa mukana mm. Zysse,
joka on syntynyt Helsingissä, mutta ei Suomen kansalaisena. On se kumma,
että täällä kaikki pitäisi tehdä ulkomaalaisten ehdoilla. Suomalaiseksi
synnytään ja sukujuuret pitää olla jäljitettävissä vuoteen 1400, kuten
minulla.

--
Vectum vestrum tenete!

Turo Juurakko

Jan 5, 2024, 5:32:19 AMJan 5
Sartsa kirjoitti 05/01/2024 klo 12:24:
> Minulta taisi jäädä Halliksen vaalitentti näkemättä, niistä muista en
> niinkään ole edes kiinnostunut.

Oli eilen, en katsonut kun tuli peli toiselta kanavalta. Oli kuulemma
jäätynyt kun oli kysytty, että mitä lapset voisivat häneltä oppia. Enpä
ihmettele. Jääkylmä tyyppihän se on.

--
Kirjoituksia kellarista

Sartsa

Jan 5, 2024, 5:43:55 AMJan 5
Minäkään en pidä lapsista. Ne eivät voisi oppia minulta mitään, koska en
suostuisi opettamaan. Eilen taksikuskinaisen kanssa juteltiin
kotimatkalla, kuinka hänkään ei koskaan ole halunnut lapsia. Vauvat ovat
rumia ja ryppyisiä, rääkyviä ja paskaisia. Nykyajan lapset ovat kamalan
huonokäytöksisiä, eikä niille voi edes huomauttaa siitä, kun vanhemmat
vetävät Pentti-Irmelin puolesta herneen nenukkiin.
Presidentin kuuluukin olla viileä.

--
Vectum vestrum tenete!

Turo Juurakko

Jan 5, 2024, 6:02:24 AMJan 5
Hieno linja, ei omia lapsia, eikä maahanmuuttoa. Suomi kuolee
sukupuuttoon. Putinin ei tarvitse valloittaa Suomea, riittää kun odottaa
vain kärsivällisesti.

Onhan vanhemmuus kovaa työtä ja vaatii sitoutumista, mutta silti
äärimmäisen itsekästä tältä nykyiseltä sukupolvelta katkaista omalta
osaltaan sukupuu joka on jatkunut läpi sotien, nälän ja muun
kärsimyksen... miljoonien vuosien jatkumo, tai sitäkin pitempi, riippuen
mitä haluaa tarkastella.

--
Kirjoituksia kellarista

Sartsa

Jan 5, 2024, 6:32:12 AMJan 5
Äärimmäisen itsekästä on oman suvun jatkaminen tässä
maailmantilanteessa, jossa ihmisiä on aivan liikaa. Tulisi vaan kunnon
sota ja tappaisi kaikki.
Sitä paitsi, koska tulevaisuus on erittäin synkkä, on myös
karhunpalvelus näille tuleville polville saattaa heidät tänne kärsimään.
Onhan Halla-aholla lapsia käsittääkseni, yksi vieläpä avioton. Näin olen
ollut lukevinani.

--
Vectum vestrum tenete!

Keke Ketonen

Jan 5, 2024, 6:59:56 AMJan 5
Vanhempia on kaksi, isovanhempia neljä, iso-isovanhempia kahdeksan jne.
Vuodesta 1400 on reilu 600 vuotta eli voi laskea, että se on 20
sukupolvea ja vuoden 1400 aikaan eläneitä iso-iso......isovanhempia
olisi laskennallisesti vähän yli miljoona. No, tietysti on ns.
esipolvikatoa eli joillain esivanhemmilla on yhteisiä esivanhempia,
mutta harva pystyy luettelemaan edes tuhatta suoran sukulinjan
esivanhempaansa 1400-luvulta.

Sartsa

Jan 5, 2024, 7:09:06 AMJan 5
Minun ensimmäinen esi-isäni oli vuoden 1400 tienoilla Rietti Pollari.

--
Vectum vestrum tenete!

Keke Ketonen

Jan 5, 2024, 12:43:04 PMJan 5
Sikisikö hän pyhästä hengestä? Vai miten hän muka oli ensimmäinen?

Oliko hän Vetelistä? Minulla on iso joukko dna-osumia, joiden juuret
johtavat noille seuduille, mutta en ole saanut selville, mitä kautta
niihin tyyppeihin kytkeydyn.

Itsehän en ole suomalainen juuri lainkaan. Dna-osumat kertovat
karjalais-savolais-pohjalais-kaenuulais-lappilais-mustalais-saamelais-ruotsalais-vallooni-yhteyksistä
ja saattaapa joku laukkuryssäkin olla sukuuni sekaantunut, mutta
varsinaisen Suomen alueelle noita osumia on vähän. Paitsi on joku hassu
keskittymä, jonka vuoksi nousee esiin dna-osumia, joiden juuret
juontavat Nakkila-Eura -alueelle. Jos kokonaisuutena katsoo, niin
dna-osumien juurista ehkä 90% osuu Pietari-Vaasa-Tromssa- ja
Pietari-Vesisaari-linjojen väliin.

Sartsa

Jan 5, 2024, 1:13:07 PMJan 5
Keke Ketonen kirjoitti 5.1.2024 klo 19.43:

> [...]
>
> Oliko hän Vetelistä? Minulla on iso joukko dna-osumia, joiden juuret
> johtavat noille seuduille, mutta en ole saanut selville, mitä kautta

Niiden taulukkojen mukaan varhaisin, joka löytyy kirkonkirjoista.
Luulen, että Rietti oli Kaustiselta, Pollari on kaustislainen nimi.
Sinäkin saatat kuulua Keisari-sukuun, melkein kaikki Perhonjokilaaksossa
kuuluvat, siellä on sellaisia nimiä minun sukulaisia kuin Strang ja Höök
muistaakseni. Keisari-sukuun kuuluvat Filppu Keisarin jälkeläiset ja suku.

www.keisarinsukuseura.fi

Hienon isännänviirin sieltä ostin, ei vaan ole lipputankoa.

--
Vectum vestrum tenete!

Keke Ketonen

Jan 5, 2024, 1:39:52 PMJan 5
Sartsa kirjoitti 5.1.2024 klo 20.13:

> Niiden taulukkojen mukaan varhaisin, joka löytyy kirkonkirjoista.
> Luulen, että Rietti oli Kaustiselta, Pollari on kaustislainen nimi.

Muistaakseni Kaustinen kuului joskus Veteliin. Vai oisko se ollu emmie
muista, toisiipäin.

> [...]
> muistaakseni. Keisari-sukuun kuuluvat Filppu Keisarin jälkeläiset ja suku.

Aika paljon on dna-osumia noihin Keisareiden jälkipolviinkin. Samoin
Strangeihin. Ja mitä kaikkia niitä siellä lähialueilla onkaan: Spangar,
Virkkala, Girs, Huntus, Kolam, Herlevi, Videnoja, Hästbacka ja liuta
muitakin backoja ja nabboja.

> Hienon isännänviirin sieltä ostin, ei vaan ole lipputankoa.

Minä ostin kesällä Meänmaan viirin. Pitäisi vaivautua vetämään se
tankoon, mutta kun ulkona on niin kylmä, että en tarkene. Ja se
lipputankokin on jossain kinoksen takana.

Sartsa

Jan 5, 2024, 1:52:00 PMJan 5
Keke Ketonen kirjoitti 5.1.2024 klo 20.39:
> Muistaakseni Kaustinen kuului joskus Veteliin. Vai oisko se ollu emmie
> muista, toisiipäin.

Tuota en tiedä.

> [...]
> Strangeihin. Ja mitä kaikkia niitä siellä lähialueilla onkaan: Spangar,
> Virkkala, Girs, Huntus, Kolam, Herlevi, Videnoja, Hästbacka ja liuta

Minunkin suvussa on Virkkala ja Huntus. Serkkulikka on nykyään Herlevi.
Pikkuserkkuni on Pikku Gee (Henri Vähäkainu), myös Storcainu on suvussa.
Evijärvellä Söderena, sitä kautta muistaakseni Keisari-yhteys.

--
Vectum vestrum tenete!

Keke Ketonen

Jan 5, 2024, 2:02:52 PMJan 5
Söderena ja Ena ovat myös joukossa. Ja oliko ne Söder- ja Norrkärnat
myös sieltä seudulta samoin kuin Kultalahdet ja Söderkultalahdet?

Sartsa

Jan 5, 2024, 2:34:30 PMJan 5
Ollaan varmaan sukua. Jotkut kymmenennet serkut ehkä. Tai lähempääkin sukua.

--
Vectum vestrum tenete!

Sartsa

Jan 5, 2024, 2:49:45 PMJan 5
Keke Ketonen kirjoitti 5.1.2024 klo 21.02:
> Söderena ja Ena ovat myös joukossa. Ja oliko ne Söder- ja Norrkärnat
> myös sieltä seudulta samoin kuin Kultalahdet ja Söderkultalahdet?

Söderena ja Norrena ovat ainakin paikkojen mukaan Etelä-Ina ja
Pojois-Ina, noista toisista en ole kuullut. Enpä ole kovin ahkerasti
sukututkimusta harrastanut 40 vuoteen, mutta siinä ajassa moni muu on.
Sitten kun jossain verkostossa aihepiiristä kysäisee namedroppaillen,
saa vaikka sähköpostitse avuliailta ja innokkailta niitä listoja. Suomi
on niin sisäsiittoinen, että varaventtiilissäkin voi törmätä
sukulaiseen. Pitkäniemessäkin törmäsin yhteen Keisarin sukuseuran
jäseneen, ja meistä tuli ystävät, sukulaisia kun ollaan lisäksi.
Kerran sain linkin, jossa oli isoisäni ja isäni pikajuoksutuloksia
1920-luvulta ja kolmiloikkaa 60-luvulta. Muistan, kun iskä opetti
minulle pienenä kolmiloikkaa.

--
Vectum vestrum tenete!

Keke Ketonen

Jan 5, 2024, 3:30:24 PMJan 5
Mahdollisesti ja todennäköisestikin. Dna-jutut menevät niin
satunnaisesti, että välillä voi jotain hyvinkin kaukaisia yhteyksiä
näkyä osumana ja toisaalta suhteellisen läheisiin ei sitten ole osumaa
lainkaan tai osuma on pienempi kuin voisi odottaa. Laskennallisesti
jotain 8-10 sukupolvessa dna-yhteys ns. "hukkuu kohinaan", mutta
esipolvikadosta johtuen yhteydet voivat näkyä huomattavasti pitempäänkin
ja sattumasta johtuen taas voivat hävitä näkyvistä monta sukupolvea
aiemminkin.

Sartsa

Jan 6, 2024, 2:45:41 AMJan 6
Mä en uskaltaisi tehdä niitä jenkkifirmojen DNA-testejä ovat takuulla
mormoneja ja kastavat vielä kuoleman jälkeenkin mormoniksi.
Tosin mitäpä tuo haittaa.

--
Vectum vestrum tenete!

Keke Ketonen

Jan 6, 2024, 3:06:22 AMJan 6
Miksi mormoniksi kastamiseen tarvittaisiin dna-testi? Eikö olisi
mormoneillekin helpompaa tilata Hesari ja kastaa kuolinilmoitusten
perusteella edesmenneet? Tai jos vaikka hankkisivat jostain vanhoja
puhelinluetteloita ja niiden perusteella kastaisivat.

Sartsa

Jan 6, 2024, 6:27:09 AMJan 6
En tiedä, mutta mormonit ovat kovia tekemään sukututkimusta ja kastavat
kaikki kuolleetkin sukulaiset.

--
Vectum vestrum tenete!

Jan 14, 2024, 3:10:05 AMJan 14
Sartsa wrote:

> Mä en uskaltaisi tehdä niitä jenkkifirmojen DNA-testejä ovat takuulla
> mormoneja ja kastavat vielä kuoleman jälkeenkin mormoniksi.

Juutalaisethan ne testifirmat omistaa. Tai ainakin minun käyttämäni lähetti
paketin Hollannista, piti palauttaa USAn (muistaakseni Texasiin) mutta
laskussa oli sitten Israelissa oleva pankkitili...

> Tosin mitäpä tuo haittaa.

Minua kyllä hieman häiritsi kun huomasin mihin suuntaan rahani lähtivät,
mutta kun kerran tuli se testi tilattua, niin pitihän se tehdä ja maksaa.

Ateisti: "My mind is made up, so don’t confuse me with facts!"

Sartsa

Jan 15, 2024, 4:07:04 AMJan 15
TJT2 kirjoitti 14.1.2024 klo 9.55:

> [...]
> mutta kun kerran tuli se testi tilattua, niin pitihän se tehdä ja maksaa.

Mitkä oli tulokset?

--
Vectum vestrum tenete!

Feb 20, 2024, 2:45:19 AMFeb 20
Juutalaisia geenejä nolla prosenttia, suomalaisia yli 90, pari balttigeeniä
ja joku prossa inuiittia, vaikka epäilenkin että ovat sekoittaneet
saamelaiset ja inuiitit kun siinä listalla ei ollut saamelaisia ollenkaan.
Siis sieltä tulee valtavan pitkä lista niitä erilaisia etnsyyksiä, ja
jokaisella kohdalla on joko nolla tai nollaa suurempi luku. Minulla oli
niitä nollaa suurempia vain kolmen kohdalla. En nyt löytänyt tarkkoja
prosentteja, muistaakseni olen kyllä ne aikoinaan täällä julkaissut, ja
tulos tuli sähköpostilla joka lienee edelleenkin kaiveltavissa jostain
sähköpostistani.

Saksassa sekä yksilönkehityksestä että evoluutiosta käytettiin 1900-luvulle
saakka samaa nimitystä Entwicklung.
- Mayr