Putin sitten päätti taas sekaantua USA:n pressanvaaleihin

Turo Juurakko

Feb 15, 2024, 5:16:48 AMFeb 15
Oli kuulemma sanonut, että Biden olisi parempi vaihtoehto presidentiksi
kuin Trump. Voiko tuo olla mitään muuta kuin puukotus Bidenin selkään
Putinin suusta kuultuna.

--
Kirjoituksia kellarista

MR2

Feb 15, 2024, 5:37:52 AMFeb 15
Turo Juurakko kirjoitti 15.2.2024 klo 12.16:
> Oli kuulemma sanonut, että Biden olisi parempi vaihtoehto
> presidentiksi kuin Trump. Voiko tuo olla mitään muuta kuin puukotus
> Bidenin selkään Putinin suusta kuultuna.

Tuskin, Trumppihan se on, joka on Putinin kaveri.

--
MR

Turo Juurakko

Feb 15, 2024, 6:03:50 AMFeb 15
Näin normaalijärjellä ajattelevat ihmiset miettisivät, mutta nämä
Trumpin kannattajat eivät ole normaaleja. Hitleriin verrattava
henkilökultti on kyseessä.

--
Kirjoituksia kellarista

Turo Juurakko

Feb 15, 2024, 6:23:08 AMFeb 15
Trumpista tulisi hyvä elinikäinen diktaattori. Harmi ettei
ymmärtämättömien jenkkien yhteiskuntajärjestelmä tue tämän stabiilin
neron mielihaluja.

--
Kirjoituksia kellarista

Heikki Heinonen

Feb 15, 2024, 11:10:34 AMFeb 15
Minä kannatan Trumppia ihan piruuttani koska on niin hauska trollata vassareita. Suomalaiset eivät kuitenkaan
saa äänestää USA:n presidentinvaaleissa eikä Trumpista tule Suomen presidentti. Tämä tuntuu joskus unohtuvan
varsinkin toimittajilta.

Turo Juurakko

Feb 15, 2024, 11:16:54 AMFeb 15
Ihmiset, jotka näkevät kokonaiskuvan ja ymmärtävät asioiden keskinäiset
vaikutussuhteet näkevät, että sillä on vaikutusta mitä suurvalta
Yhdysvalloissa tapahtuu ja missä kondiksessa heidän demokratiansa on.
Kaljalla tajuntaansa supistavat tyypit ovat sitten ehkä asia erikseen.

--
Kirjoituksia kellarista

Jukka Lahtinen

Feb 15, 2024, 11:23:16 AMFeb 15
Putin ilmeisesti on laskenut tuollaisella lausunnolla saavansa
nakerrettua Bidenin suosiota.

--
Jukka Lahtinen

JiiHoo

Feb 15, 2024, 12:13:47 PMFeb 15
Jukka Lahtinen has brought this to us :
Jos on vähänkin seurannut mitä jenkeissä tapahtuu, niin vihdoinkin
Bidenin dementia on virallista eikä vain trumpilaisten valehtelua.

Bidenillä ei ole mitään mahiksia tulla uudestaan pressaksi, suosio on
sitä luokkaa ja on hoitanut pestinsä niin erinomaisesti. Ja toki siihen
päälle toi ettei ole tarpeeksi terve edes hoitamaan virkaa.

--
#######################################
Kääk! Oletko nähnyt kamalampaa sigua?

Turo Juurakko

Feb 15, 2024, 12:47:47 PMFeb 15
JiiHoo kirjoitti 15/02/2024 klo 19:13:
> Jukka Lahtinen has brought this to us :

> Jos on vähänkin seurannut mitä jenkeissä tapahtuu, niin vihdoinkin
> Bidenin dementia on virallista eikä vain trumpilaisten valehtelua.

Onko virallisempaa tarjolla kuin tämä erikoistutkijan toteamus:

https://yle.fi/a/74-20073785

"Hurista tiedetään, että hän on entinen liittovaltion syyttäjä
Marylandin piirikunnassa. Hänet valittiin virkaan vuonna 2018 Trumpin
esityksestä."

> Bidenillä ei ole mitään mahiksia tulla uudestaan pressaksi, suosio on
> sitä luokkaa ja on hoitanut pestinsä niin erinomaisesti. Ja toki siihen
> päälle toi ettei ole tarpeeksi terve edes hoitamaan virkaa.

Amerikkalaiset ovat puun ja kuoren välissä, moni äänestää mieluummin
Bidenia kuin persoonallisuushäiriöistä öykkäriä, joka painostaa
blokkaamaan jopa Ukrainan tukipaketin edistääkseen omaa
vaalikampanjaansa. Suomalaisilla oli helpompaa.

--
Kirjoituksia kellarista

Matti Lehtiniemi

Feb 15, 2024, 3:00:19 PMFeb 15
> [...]
> Oli kuulemma sanonut, että Biden olisi parempi vaihtoehto presidentiksi
> kuin Trump. Voiko tuo olla mitään muuta kuin puukotus Bidenin selkään

Miksi hän ei aidosti olisi tuota mieltä ?
Eihän venäläiset ole lännen eliitin alamaisia, puhumattakaan Putinista.

Jos sota sujuisi lännen kannalta suosiollisesti, niin sittenhän hän
joutuisi ottamaan USA:n johdon mielipiteet huomioon, ja USAn
presidentillä olisi joku merkitys.

--
https://mattile71.dy.fi/forum Keskustelua luotonlaajennuksesta.

Turo Juurakko

Feb 15, 2024, 3:39:36 PMFeb 15
Matti Lehtiniemi kirjoitti 15/02/2024 klo 22:00:

> Miksi hän ei aidosti olisi tuota mieltä ?

Kaiken Putinin suusta tulevan voi surutta kääntää päinvastaiseksi, niin
ehkä ollaan lähempänä totuutta. Ei toki koske ylivertaisesta
älykkyydestään tunnettuja luotonlaajennusmonomaaniääliöitä.

--
Kirjoituksia kellarista

Heikki Heinonen

Feb 15, 2024, 6:14:31 PMFeb 15
On Thu, 15 Feb 2024 22:00:16 +0200, Matti Lehtiniemi <ma...@jotain.fi> wrote:

> [...]
>
>Jos sota sujuisi lännen kannalta suosiollisesti, niin sittenhän hän
>joutuisi ottamaan USA:n johdon mielipiteet huomioon, ja USAn

Nih! Länsi pakottaisi Putinin laajentamaan luottoa ja kaikista venäläisistä tulisi rikkaita.

Matti Lehtiniemi

Feb 15, 2024, 10:05:05 PMFeb 15
Turo Juurakko kirjoitti 15.2.2024 klo 22.39:
> Kaiken Putinin suusta tulevan voi surutta kääntää päinvastaiseksi, niin
> ehkä ollaan lähempänä totuutta. Ei toki koske ylivertaisesta
> älykkyydestään tunnettuja luotonlaajennusmonomaaniääliöitä.

Olet kadottanut reaalimaailman jonnekin.
Länsimedian, HS ja YLE esim. harjoittama aivopesu uppoaa sinuun kuin
kuuma veitsi voihin, sillä et kykene itsenäiseen älylliseen ajatteluun.

Feb 16, 2024, 2:57:02 AMFeb 16
Ei, vaan Trump tuntee empatiaa niitä sodassa turhaan kuolevia ihmisiä,
varsinkin Ukrainan tappamia siviilejä, kohtaan. Kannattaakohan sinun puhua
empatiasta mitään jos et itse kykene siihen ollenkaan??

The Edge of Evolution makes it much more difficult for an atheist to find
fulfillment in Darwin.

Turo Juurakko

Feb 16, 2024, 3:11:50 AMFeb 16
Matti Lehtiniemi kirjoitti 16/02/2024 klo 05:05:

> Olet kadottanut reaalimaailman jonnekin.
> Länsimedian, HS ja YLE esim. harjoittama aivopesu uppoaa sinuun kuin
> kuuma veitsi voihin, sillä et kykene itsenäiseen älylliseen ajatteluun.

Sultahan se tuntuu sujuvan. Mitä sinne metsämökkiin ja rämeikköön kuuluu
tänään? Vieläkö istut sisällä pipo päässä pakkasilla? Omaisuus on
mennyttä ja jäljellä on vain suuret luulot itsestään...

--
Kirjoituksia kellarista

Heikki Heinonen

Feb 16, 2024, 3:46:58 AMFeb 16
On Fri, 16 Feb 2024 09:56:42 +0200, "TJT2" <ceationis...@globalism.is.invalid> wrote:

>Ei, vaan Trump tuntee empatiaa niitä sodassa turhaan kuolevia ihmisiä,
>varsinkin Ukrainan tappamia siviilejä, kohtaan. Kannattaakohan sinun puhua
>empatiasta mitään jos et itse kykene siihen ollenkaan??

No nyt on sekin nähty että joku sanoo Trumppia empaattiseksi. Sehän on psykopaatti niin kuin monet muutkin
suuret johtajat.

Matti Lehtiniemi

Feb 16, 2024, 5:06:04 AMFeb 16
Turo Juurakko kirjoitti 16.2.2024 klo 10.11:
> Sultahan se tuntuu sujuvan. Mitä sinne metsämökkiin ja rämeikköön kuuluu
> tänään? Vieläkö istut sisällä pipo päässä pakkasilla? Omaisuus on
> mennyttä ja jäljellä on vain suuret luulot itsestään...

Helsingissäkö pitäisi sitten olla ?
Rahanpainajien ja huorien pesässä.
Kuka siellä rakennustyömaalla viitsii olla, mamuille rakennetaan
luotonlaajennuksella tönöjä.

+19 täällä mökissä on ,kieltämättä hieman harmittaa tuo ilmalämpöpumpun
hajoaminen.Kutsun korjaajan maaliskuussa.
Otin tuon toisen takan käyttöön eilen, uskon yht-äkkiä tajunneeni miksi
se on savuttanut sisään aiemmin.
Ei enää kylmiä päivä sisällä,vaikka pörssisähkö nousisi 2 euroon/ kWh.

Turo Juurakko

Feb 16, 2024, 5:41:46 AMFeb 16
Matti Lehtiniemi kirjoitti 16/02/2024 klo 12:06:

> Helsingissäkö pitäisi sitten olla ?

Sinulle voisi olla ihan terveellistä asua ihmisten ilmoilla, ettet ihan
yksin jää omien kuvitelmiesi kanssa.

--
Kirjoituksia kellarista

MR2

Feb 16, 2024, 5:58:53 AMFeb 16
Tosi empaattinen tyyppi. Joku kampurajalkainen toimittaja haastatteli
Trumppia ja käveli pois, kun haastattelu oli loppunut. Sitten Trumppi
matki toimittajan kävelytyyliä ja nauroi ivallisesti. Kaikki tuli
televisiosta. Joku kertoi Trumpille, että Meryl Streep oli järkyttyneenä
puhunut siitä tv:ssa. Trumppi kuittasi sen sanomalla, että Meryl Streep
on aivan yliarvostettu näyttelijätär.

--
MR

Matti Lehtiniemi

Feb 16, 2024, 7:27:38 AMFeb 16
Turo Juurakko kirjoitti 16.2.2024 klo 12.41:
> yksin jää omien kuvitelmiesi kanssa.

Sinä se harhamaailmoissa elät.
Tottakai jos ne riistoverottajat ,rahanpainajat ja huorat antaisivat
minulle viran, jonka avulla kieltää luotonlaajennusa ja riistoverotus,
sittenhän voisin muuttaa väliaiksesti sinne tuppukylään, perä-Helsinkiin.

Feb 16, 2024, 7:56:47 AMFeb 16
Matti Lehtiniemi <ma...@jotain.fi> writes:

> Tottakai jos ne riistoverottajat ,rahanpainajat ja huorat antaisivat
> minulle viran, jonka avulla kieltää luotonlaajennusa ja riistoverotus,
> sittenhän voisin muuttaa väliaiksesti sinne tuppukylään, perä-Helsinkiin.

Mä olen tätä kysynyt ennenkin, mutta et muistaakseni ole vastannut. Jos
olisit tuolla tavalla päättävässä asemassa, niin mitä sinä tarkalleen
ottaen kieltäisit? Mitä siinä määräämässäsi laissa sanottaisiin? (No
verotuksen kohdalta osaan keksiä sanamuooja itsekin, mutta lähinnä toi
luotonlaajennuskielto-osuus kiinnostaa)

* Edellinen sigu oli aika paska jostain viime vuosituhannelta *

Heikki Heinonen

Feb 16, 2024, 10:22:42 AMFeb 16
Trumpin viihdearvo on kyllä aivan omaa luokkaansa. Jos se taas valitaan presidentiksi iltapäivälehtien myynti
kasvaa räjähdysmäisesti.

Matti Lehtiniemi

Feb 16, 2024, 10:25:49 AMFeb 16
Ari Saastamoinen kirjoitti 16.2.2024 klo 14.56:

> ottaen kieltäisit? Mitä siinä määräämässäsi laissa sanottaisiin? (No
> verotuksen kohdalta osaan keksiä sanamuooja itsekin, mutta lähinnä toi
> luotonlaajennuskielto-osuus kiinnostaa)

Rahajärjestelmä siirrettäisiin valtiolle, joten pankit eivät voisi
luotonlaajentaa.
He eivät siis voisi teknisesti suorittaa luotonlaajennusta.

Feb 16, 2024, 11:21:02 AMFeb 16
Matti Lehtiniemi <ma...@jotain.fi> writes:

> Rahajärjestelmä siirrettäisiin valtiolle, joten pankit eivät voisi
> luotonlaajentaa.
> He eivät siis voisi teknisesti suorittaa luotonlaajennusta.

Vähän konkreettisempi pykälä kiitos. Tuon perusteella mikään ei
muuttuisi, kun rahajärjestelmä on jo nyt virallisesti valtion.

Jotain ilmeisesti kieltäisit, mutta mitä? Millä korvaisit pankit?
Vieläkö toimisi esim. maksukortit?

JiiHoo

Feb 16, 2024, 11:50:43 AMFeb 16
Turo Juurakko explained :

> [...]
> piirikunnassa. Hänet valittiin virkaan vuonna 2018 Trumpin esityksestä."

Media ainakin kirjoittelee, just se media, mikä on aina ollut Bidenin
puolella.

--
JiiHoo:
"Ja uskottavuuden saa vain sillä, että oikeasti sanoo tekevänsä mitä

Matti Lehtiniemi

Feb 16, 2024, 1:10:47 PMFeb 16
Ari Saastamoinen kirjoitti 16.2.2024 klo 18.21:
> [...]
> muuttuisi, kun rahajärjestelmä on jo nyt virallisesti valtion.
>
> Jotain ilmeisesti kieltäisit, mutta mitä? Millä korvaisit pankit?

Sinä olet ihan toivoton.Etkö tiedä että asiaoita voidaan maailmassa tehdä ?
Jos minulla on kotona painokone ,jolla painaa euron seteleitä, se
voidaan ottaa minulta pois poliisin toimesta.
Ei poliisin tarvitse antaa minun pitää sitä painokonetta.

Siis pankit painaa tyhjästä rahaa itselleen ,etkö vieläkään tajua tätä ?

Venttiili-väki alkaa olla jo niin vanhaa, ettei tämä asia mene jakeluun
teille.
Kun olette vuosikymmeniä antaneet hallitsevan eliitin aivopestä teidät
uskomaan että tämä on normaali tapa toimia, teiden psyykkeenne ei kykene
enää kyseenalaistamaan asiaa.

Siis siirrät rahajärjestelmän valtiolle, jolloin valtio omistaa kaikki
maksukortit ja myöntää ne.Ne siis otetaan pois pankeilta.
Pankeille ei jää muuta tehtävää kuin lainojen myöntäminen, ja se tehdään
ilman luotonlaajennusta.

Feb 16, 2024, 3:44:38 PMFeb 16
> [...]

> maksukortit ja myöntää ne.Ne siis otetaan pois pankeilta.
> Pankeille ei jää muuta tehtävää kuin lainojen myöntäminen, ja se

Edelleenkään et vastannut, että millaisella kiellolla tuon estäisit? Ja
miksi oletat, että tuon kieltosi jälkeen pankkeja edes kiinnostaisi
rahan lainaaminen? Ja millaisella kiellolla estäisit, että joku
luottolaitokseksi rekisteröitymätön taho ei sitten toimisi noin?

Keke Ketonen

Feb 16, 2024, 5:03:46 PMFeb 16
Ari Saastamoinen kirjoitti 16.2.2024 klo 22.44:

> [...]
> rahan lainaaminen? Ja millaisella kiellolla estäisit, että joku
> luottolaitokseksi rekisteröitymätön taho ei sitten toimisi noin?

Keskivertoihmisellä kestää muutamasta minuutista pariin päivään se, kun
hän ensin ymmärtää luotonlaajennusta tapahtuvan ja sitten ymmärtää, että
sillä ei ole pitemmällä aikavälillä juurikaan merkitystä reaalitalouteen.

Jostain syystä Matti on jäänyt tuohon välitilaan vuosikausiksi
kuvittelemaan, että kaikki tai ainakin lähes kaikki maailman tai ainakin
hänen itsensä kokemat epäoikeudenmukaisuudet ja ongelmat juontaisivat
juurensa luotonlaajennuksesta. No, onhan se toki omalle itsetunnolle
armollisempaa etsiä ongelmien syytä luotonlaajennuksesta tai mistä
tahansa ulkoisesta tekijästä peiliin katsomisen sijaan.

Matti Lehtiniemi

Feb 16, 2024, 8:23:43 PMFeb 16
> [...]

> rahan lainaaminen? Ja millaisella kiellolla estäisit, että joku
> luottolaitokseksi rekisteröitymätön taho ei sitten toimisi noin?

Sinähän ikään kuin vastasit itsellesi.
"miksi oletat, että kieltosi jälkeen pankkeja edes kiinnostaisi lainaaminen"
Siis olet itsekin sitä mieltä, että lainaaminen luotonlaajennuksen
kanssa on täysin eri asia kuin lainaaminen ilman luotonlaajennusta.

Jos se on täysin eri asia, niin miksi se on täysin eri asia ?

Kun luotonlaajennus kielletään ,rahajärjestelmä siirretään valtiolle.
Jokaisella pankilla on valtiolla tili, josta vähennetään rahaa kun
ihmiselle lainataa rahaa.
Missä kohtaa tapahtuu luotonlaajennus ?
Eihän heillä ole mahdollista luotonlaajentaa.Se ei ole silloin
teknisesti mahdollista.
Voi olla että 90% pankkkien työntekijöistä saa potkut, mutta sehän on
juuri kiellon tarkoituskin.
Rikollisilta otetaan rahat pois.

Feb 17, 2024, 12:26:25 AMFeb 17
> [...]

> Kun luotonlaajennus kielletään ,rahajärjestelmä siirretään valtiolle.
> Jokaisella pankilla on valtiolla tili, josta vähennetään rahaa kun

Miksi pankki haluaisi tehdä noin? (Siis lainata) Ainakaan nykyisillä
matalilla koroilla, eli korot nousisivat huomattavasti. (Muistaakseni
myös vastustit korkoja?)

Ja vaikka saisit Suomeen ajettua moisen systeemin, niin miten
realistiselta kuulostais, että saisit sen käyttöön kaikkiin muihinkin
maihin. Ja jos et saisi kaikkialle, niin miten estäisit lainaamisen
ulkomailta?

> Missä kohtaa tapahtuu luotonlaajennus ?
> Eihän heillä ole mahdollista luotonlaajentaa.Se ei ole silloin
> teknisesti mahdollista.

Jos joku nyt kuitenkin lainaa, niin millä estät sen, että ei aleta tehdä
kauppaa suoraan velkakirjoilla, joita on saatu rahaa lainatessaan? Tai
optioilla (Jos sun katto menee rikki, niin korjaan sen, jos nyt saan
tuon sinun X:n) Ja näin velkakirjoista ajan mittaan muodostuu "uusi
valuutta".

Matti Lehtiniemi

Feb 17, 2024, 1:11:49 AMFeb 17
Ari Saastamoinen kirjoitti 17.2.2024 klo 7.26:

> Miksi pankki haluaisi tehdä noin? (Siis lainata) Ainakaan nykyisillä
> matalilla koroilla, eli korot nousisivat huomattavasti. (Muistaakseni
> myös vastustit korkoja?)

Mutta hinnat laskisivat myös rajusti, jolloin kenenkään ei tarvitsisi
lainata.Asuntoja voitaisiin myydä vaikka osamaksulla.

> maihin. Ja jos et saisi kaikkialle, niin miten estäisit lainaamisen
> ulkomailta?

Ei sillä ole mitään merkitystä , jos ne lainaisi rahaa ulkomailta.Ne
joutuu silloin sen luotonlaajennus-valuuttansa vaihtamaan Suomen rahaan.
(jos haluaa ne rahat käyttää Suomessa).
Ne ulkomaiset rahat sitten saman tien vaihdetaan kullaksi ja vastaavalla
tuotetaan Suomen valuuttaa.

> kauppaa suoraan velkakirjoilla, joita on saatu rahaa lainatessaan? Tai

Mitä sillä on väliä.Siis häh, joku pankki siirtää velkansa toiselle
pankille rahaa vastaan ?
Eihän se vaikuta millään tavalla järjestelmän toimintaan, sillä missään
kohtaa ei pankki luo uutta rahaa.

Olet kyllä pihalla kuin lumiukko.Mulla on yksi kaveri , joka on
puolihullu.Sen kanssa pitää joka päivä keskustella 20 minuuttia, kun se
on ihmisriippuvainen.
Tulee tästä keskustelusta mieleen tuo tyyppi.

JiiHoo

Feb 17, 2024, 3:06:23 AMFeb 17
Matti Lehtiniemi has brought this to us :

> [...]
> Ei poliisin tarvitse antaa minun pitää sitä painokonetta.
>
> Siis pankit painaa tyhjästä rahaa itselleen ,etkö vieläkään tajua tätä ?

Oletko kuullut sellaisesta kuin kryptovaluutta? Kukaan ei ole antanut
niille lupaa ja tekevät rahaa ihan tyhjästä.
Osa täysia huijauksia, itse nyt en osaa pitää ns. luotettavana mitään
muuta kuin bitcoinia, kun se on ollut vuosikaudet jo olemassa eikä
ilmeisesti tunnut kaatuvan.

Mites estät noi? Ne ovat täysin kaikkien valtioiden kontrollin
ulottumattomissa.

Matti Lehtiniemi

Feb 17, 2024, 3:29:04 AMFeb 17
JiiHoo kirjoitti 17.2.2024 klo 10.06:
> Mites estät noi? Ne ovat täysin kaikkien valtioiden kontrollin
> ulottumattomissa.

Kuka kaipaa kryptovaluuttoja, jos meillä olisi toimiva rahajärjestelmä.
(Eli luotonlaajennuksen kielto)
Onhan kryptot käytännössä kiellettyjä , eihän niillä voi kaupassa maksaa.
Voihan pimeästi maksaa ostoksia vaikka millä, esim. kullalla.

Mietin semmoista,että kun mulla on aurinkopaneelit, niin louhisi niiden
energialla kryptoja semmoisina päivinä ,jolloin pörssisähkö on nolla.
Mun louhin-koneessa ei ole vielä kunnon näytönohjainta, olen käyttänyt
sitä pelaamiseen.

Mulla on kyllä Bitcoin tili, sekä coinmotionssa että omalla
koneella.Omalle koneellehan niitä voi pimeästi louhia vaikka kuinka
paljon.(mun bitcoin lompakko toimii ilmaisella, vapaassa jakelussa
olevalla electrum-softalla)

JiiHoo

Feb 17, 2024, 5:55:13 AMFeb 17
Matti Lehtiniemi wrote on 17.2.2024 :

> [...]
> Onhan kryptot käytännössä kiellettyjä , eihän niillä voi kaupassa maksaa.
> Voihan pimeästi maksaa ostoksia vaikka millä, esim. kullalla.

Kultakaan ei ole kielletty. Sitä vaan kassa ei voi arvioida hintaa eikä
edes tuotteen aitoutta, niin sitä ei voi käyttää maksuna.

Mutta aivan kuten bitcoinin, niin voit vaihtaa ne oikeaan valuuttaan.

Kukaan ei kaipaa nyttenkään kryptovaluuttoja, mutta niin vain sellainen
on tullut ja moni on tehnyt itsestään rikkaan tolla
luotaonlaajennuskeinolla täysin tyhjästä.

Feb 17, 2024, 7:45:46 AMFeb 17
Matti Lehtiniemi <ma...@jotain.fi> writes:

> Mutta hinnat laskisivat myös rajusti, jolloin kenenkään ei tarvitsisi
> lainata.Asuntoja voitaisiin myydä vaikka osamaksulla.

Osamaksu on sama asia kuin lainaaminen.

> Mitä sillä on väliä.Siis häh, joku pankki siirtää velkansa toiselle
> pankille rahaa vastaan ?

Eihän niitä tuossa välissä tarvitse viralliseksi rahaksi vaihtaa, vaan
se riittää kun tietää, että noita voidaan vaihtaa.

Matti Lehtiniemi

Feb 17, 2024, 10:09:50 PMFeb 17
Ari Saastamoinen kirjoitti 17.2.2024 klo 14.45:
> Osamaksu on sama asia kuin lainaaminen.

Juurihan ilmaisit,että mielestäsi lainaaminen ilman luotonlaajennusta on
täysin eri asia kuin lainaaminen luotonlaajennuksen kanssa.

Miksi siis osamaksu(siis ilman luotonlaajennusta) olisi sama asia kuin
lainaaminen luotonlaajennuksen kanssa ?

https://mattile71.dy.fi/forum Keskustelua luotonlaajennuksesta.

Feb 17, 2024, 11:51:30 PMFeb 17
Matti Lehtiniemi <ma...@jotain.fi> writes:

> Miksi siis osamaksu(siis ilman luotonlaajennusta) olisi sama asia kuin
> lainaaminen luotonlaajennuksen kanssa ?

Lainaaminen ja osamaksu on ihan sama asia oli luotonlaajennusta tai ei.
Osamaksun ja lainan ero on vain siinä, että kuka sen velan myöntää.

(Tosin tuotakin on nykyään vähän sotkettu, kun osa jutuista myydään
osamaksuna, mutta ihan oikeasti diili tehdäänkin jonkun ulkoisen
rahoituslaitoksen kanssa eikä myyjä olekaan itse luotottajana)

Matti Lehtiniemi

Feb 18, 2024, 1:53:07 AMFeb 18
Ari Saastamoinen kirjoitti 18.2.2024 klo 6.51:

>Lainaaminen ja osamaksu on ihan sama asia oli luotonlaajennusta tai ei.

Kirjoitit:
"miksi oletat, että kieltosi jälkeen pankkeja edes kiinnostaisi lainaaminen"

Siis jostain syystä pankeilta mielestäsi katoaa halut myöntää lainoja
jos luotonlaajennus kielletään.

Katoaako heiltä halut myös myöntää osamaksuja, joissa ei ole
luotonlaajennusta ?

Eliitti on täydellisesti aivopessyt sinut uskomaan rikolliseen agendaansa.

JiiHoo

Feb 18, 2024, 2:38:23 AMFeb 18
on 18.2.2024, Ari Saastamoinen supposed :

> Lainaaminen ja osamaksu on ihan sama asia oli luotonlaajennusta tai ei.
> Osamaksun ja lainan ero on vain siinä, että kuka sen velan myöntää.

Eikö se nyt ole luotonlaajennusta, jos annetaan lainaa? Oli lainan
antaja kuka vaan. Siinä ostetaan jotain, mihin ei ole rahaa, joten
laajennetaan luottoa.

Ilman luotonlaajennusta voi ostaa vain jotain minkä voi maksaa heti.

--
#######################################
Kääk! Oletko nähnyt kamalampaa sigua?
#######################################

Feb 18, 2024, 5:11:52 AMFeb 18
> [...]

> jos luotonlaajennus kielletään.
>
> Katoaako heiltä halut myös myöntää osamaksuja, joissa ei ole

Osamaksu ja laina ovat täsmälleen saman asian ilmentymä.

Mikä mielestäsi on motiivi lainojen myöntämiseen?

Keke Ketonen

Feb 18, 2024, 5:25:41 AMFeb 18
JiiHoo kirjoitti 18.2.2024 klo 9.38:

> on 18.2.2024, Ari Saastamoinen supposed :

> Eikö se nyt ole luotonlaajennusta, jos annetaan lainaa? Oli lainan
> antaja kuka vaan. Siinä ostetaan jotain, mihin ei ole rahaa, joten
> laajennetaan luottoa.

Luotonlaajennuksella tarkoitetaan hieman eri asiaa. Yksinkertaistettu
esimerkki:

Kuvittele maailma, jossa on keskuspankki, liikepankki ja yksityisiä
toimijoita eikä latin latia rahaa. Sitten keskupankki painaa 100 rahaa,
jotka liikepankki ottaa lainaksi keskuspankilta. Liikepankki lainaa ko.
rahat edelleen yksityisille toimijoille. Raha ehkä kiertää eri
toimijoiden kesken, mutta lopulta se päätyy liikepankkiin jonkun
yksityisen toimijan tilille. Pankki on nyt siis ottanut keskuspankilta
lainaa 100 yksikköä, se on antanut sen lainaksi yksityisille ja
yksityiset ovat tallettaneet 100 yksikköä pankkiin. Tässä vaiheesa ei
ole vielä tapahtunut luotonlaajennusta.

Koska pankissa on taas 100 yksikköä rahaa, on sillä intressi pistää raha
poikimaan ja lainata se yksityisille toimijoille. Liikepankin tulee
kuitenkin pitää jemmassa ainakin osa yksityisten tallettajien rahoista
siltä varalta, että nämä päättäisivätkin nostaa rahojaan. Oletetaan nyt
esimerkin vuoksi 10%. Tällöin pankin talletuskannan ollessa 100 rahaa,
se voi lainata ulos 90 rahaa. Tämä on se vaihe, jolloin luotto lähtee
laajenemaan. Jälleen 90 rahaa palautuu pankkiin talletuksina ja siitä
pankki voi lainata ulos 81 rahaa aiemmin ulos lainattujen 100 ja 90
rahan lisäski. Ja nekin rahata palautuvat pankkiin ja taas pankki voi
lainata ulos 72,90 rahaa jne. jne.

Idea on siis se, että yksi yksikkö keskuspankin liikkeelle laskemaa
rahaa lisää talouden rahamäärää moninkertaisesti, mutta ei kuitenkaan
rajattomasti. Pankkijärjestelmä siis luo rahaa, mutta ei tyhjästä, vaan
keskuspankkirahasta.

Ja tietysti menee niinkin, että keskuspankin liikepankeilta perimä korko
vaikuttaa siihen, onko liikepankin kannattavampaa lainata keskuspankilta
velaksi ottamansa raha yksityisille vai onko sen kannattavampaa lyhentää
velkaansa keskuspankille. Jos liikepankit lyhentävät velkojaan
keskuspankille, toimii tässäkin se, että yksi yksikkö vähemmän velkaa
kutistaa liikkeellä olevan rahan määrää moninkertaisesti.

Matti Lehtiniemi

Feb 18, 2024, 9:28:29 AMFeb 18
Ari Saastamoinen kirjoitti 18.2.2024 klo 12.11:
> Mikä mielestäsi on motiivi lainojen myöntämiseen?

Miten olet valinnut teknisen alan kun et kykene minkäänlaiseen
korkeampaan ajatteluun ?

Sulla on Jeesukseen uskova mies.Häntä panettaa ,tekee mieli tehdä
lapisia tai elättää jo olemassaolevia lapsia.
Hänellä on nappi, josta painaa tyhjästä rahaa jolla rahoittaa
edellämainitut aktiviteetit.
Kukaan ei estä painamasta nappia, sillä Jeesukseen uskovat armeijan
miehet ja NATO -miehet tukevat häntä, sillä he saavat osan ryöstösaaliista.
No painaako hän nappia vai ei ?

Matti Lehtiniemi

Feb 18, 2024, 10:19:52 AMFeb 18
Keke Ketonen kirjoitti 18.2.2024 klo 12.25:
> keskuspankille, toimii tässäkin se, että yksi yksikkö vähemmän velkaa
> kutistaa liikkeellä olevan rahan määrää moninkertaisesti.

Toihan on pelkkää teoriaa.Käytännössä eurojen määrä maailmassa kasvaa
koko ajan, eli pankit ryöstävät kansaa painamalla rahaa tyhjästä.

Feb 19, 2024, 3:05:20 AMFeb 19
Matti Lehtiniemi wrote:
> Otin tuon toisen takan käyttöön eilen, uskon yht-äkkiä tajunneeni
> miksi se on savuttanut sisään aiemmin.

No miksi?

Totuus kuulostaa vihalta niiden korvissa, jotka vihaavat totuutta.

Feb 19, 2024, 3:05:20 AMFeb 19
Heikki Heinonen wrote:
> On Fri, 16 Feb 2024 09:56:42 +0200, "TJT2"
> No nyt on sekin nähty että joku sanoo Trumppia empaattiseksi. Sehän
> on psykopaatti niin kuin monet muutkin suuret johtajat.

Eräässä Diilin jaksossa muutama parhaiten menestynyt kilpailija pääsi
käymään Trumpi kotona ja keskustelemaan, ja yksi kilpailija kysyi että
pitääkö se juttu renkaanvaihdossa auttamisesta paikkansa, ja Trump vahvisti
että pitää se. Trump oli ollut autoilemassa jossain ja bongannut
tienvieressä jonkun tyypin jolla rengasongema, joten empaattisena ihmisenä
Trump oli tietysti pysäyttänyt autonsa (tai käskenyt autonkuljettajan
pysäyttää, en muista tätä yksityiskohtaa) ja mennyt kysymään, että
tarvitseeko se apua. Ja oli sitten auttanut (kun ilmeisesti oli ollut joku
vähemmän teknisesti lahjakas autoilija se pulassa olija...).

The only thing that appears to be evolving is 'evolution,' and it's becoming
more and more absurd.

Matti Lehtiniemi

Feb 19, 2024, 4:34:55 AMFeb 19
TJT2 kirjoitti 19.2.2024 klo 9.27:

> No miksi?

No nyt se savutti sisään eilen.
Ja sitten laiton samassa hormissa olevan peräkammarin porinmatin päälle,
ja sekin savutti sisään !
Olin lievästi sanottuna hämmästynyt.
Suoraan sanottuna en vieläkään tajua miksi myös se peräkammarin
porinmatti savutti ,sillä olen laittanut tänä vuonna varmaan 10 kertaa
tulet siihen eikä se ole kertaakaan savuttanut.

Olisiko lumi jotenkin satanut sisään ja aiheuttanut sulun.Tai joku
lämpöä hakeva lintu mennyt sinne ?

Feb 22, 2024, 3:27:55 AMFeb 22
Matti Lehtiniemi wrote:

> No nyt se savutti sisään eilen.

Miten tämä liittyy aikaisempaan savuttamiseen, jonka syyn väitit tajunneesi?

> Ja sitten laiton samassa hormissa olevan peräkammarin porinmatin
> päälle, ja sekin savutti sisään !

Et siis testannut vetoa ennen kuin mätit täyteen puita ja sytytit?

> Olin lievästi sanottuna hämmästynyt.

Maalla asuessa kokee kaikenlaisia hämmnetäviä asioita, minäkin hämmästelin
eräänä päivänä maassa olevia sähköjohtoja, taisi olla vieläpä joku 20 kV
linja, jonka kävivät pistämässä katkipoikki ja jättivät johdot maahan. Eikös
niihin voi tulla jännite, jos toisessa päässä on joku aurinkopaneeleilla
varustettu talo joka yrittää myydä sitä aurinkosähköään valtakunnanverkkoon?

> Suoraan sanottuna en vieläkään tajua miksi myös se peräkammarin
> porinmatti savutti ,sillä olen laittanut tänä vuonna varmaan 10 kertaa
> tulet siihen eikä se ole kertaakaan savuttanut.

No jos ne oikeasti ovat samassa hormissa, niin kyllä niiden pitäisi
käyttäytyä aina samalla tavalla. Paitsi jos olet unohtanut avata pellin...

> Olisiko lumi jotenkin satanut sisään ja aiheuttanut sulun.

Ei tarvitse varsinaisest sataa sisään, riittää kun se piipun pää menee
tukkoon. Onko savupiipussasi sellainen suojapelti?

>Tai joku lämpöä hakeva lintu mennyt sinne ?

Erittäin epätodennäköistä. Vaan miksi et käy katsomassa? Itse kävin
aikoinaan katolla useita kertoja ihmettelemässä sitä 9-reikäistä
savupiippua, ja tuota 4-reikäistäkin olen käynyt pari kertaa katsomassa.
Tuon 9-reikäisen kanssa kävi kerran niin, että alakerrassakin tuli savut
sisälle kun laitoin molempiin tulet, ja yläkerran hormi oli jäätynyt
umpeen... eri hormit, mutta ilmeisesti siellä oli reikä josta yläkerran savu
pääsi alakerran uunin hormiin ja kahden uunin savut oli liikaa yhdelle
hormille.

Kaksi samantapaista mutta ei samanlaista määritelmää antaa kuvan siitä, että
asiaa ei todella itsekään ymmärretä.
- evolutionisti Raimo Suonio

Matti Lehtiniemi

Feb 22, 2024, 6:29:29 AMFeb 22
TJT2 kirjoitti 22.2.2024 klo 10.26:
> Et siis testannut vetoa ennen kuin mätit täyteen puita ja sytytit?

En, koska porinmatti ei ollut kertaakaan savuttanut sisään tänä vuonna.

> päässä on joku aurinkopaneeleilla varustettu talo joka yrittää myydä
> sitä aurinkosähköään valtakunnanverkkoon?

Valtakunnanverkkoon kytketyt aurinkopaneelien invertterit sammuvat, jos
sähkö katkeaa.
Eli jos tänne tulee sähkökatko, myös minulle tulee sähkökatko vaikka
minulla on aurinkopaneelit.

> käyttäytyä aina samalla tavalla. Paitsi jos olet unohjtanut avata pellin...

Tarkastin kyllä monta kertaa ,että pelti on auki.
Tämä asia on vailla selitystä, täytyy kokeilla uudestaan jossain
välissä, ehkä kesällä kun voi mennä savua karkuun ulos.
> tukkoon. Onko savupiipussasi sellainen suojapelti?
On.

> umpeen... eri hormit, mutta ilmeisesti siellä oli reikä josta yläkerran

Tämä läski ei katolle kiipeä.Eikä mulla ole edes tikkaita, en saanut
niitä syksyllä valmiiksi kun talvi tuli etuajassa.

Joo toi voi olla, että hormi on jäätynyt umpeen.Siis vieressä on avoin
hormi, josta tuleva lämpö sulattaa lumen vedeksi toiseen hormiin, joka
sitten jäätyy.