Piraatti rikkoo cd-soittimesi

Lasse Järvinen

>Tsekatkaapa tiistain 20.6. Ilta-Sanomat. Sen keskellä oleva artikkeli
>piraatti CD-levyistä herätti siltä osin kummeksuntaa, koska siellä joku
>tekijänoikeuksien valvontakeskuksesta tms. kertoi, että kaiken lisäksi
>piraattilevy rikkoo CD-soittimesi lukupään.

Tiedä sitten ilmiön yleisyydestä, mutta ainakin kaverin
ammattilais-tasoisen disco-soittimen lukupäät hajoavat järjestäen
piraatti- ja CD-R-levyistä. (näin on käynyt jo pari kertaa, ja aina on
ollut tuonlainen levy soittimessa)

T:Lasse

--

("`-''-/").___..--''"`-._
`6_ 6 ) `-. ( ).`-.__.`) Lasse Järvinen

Lasse Penttinen

> [...]
> ammattilais-tasoisen disco-soittimen lukupäät hajoavat järjestäen
> piraatti- ja CD-R-levyistä. (näin on käynyt jo pari kertaa, ja aina on

Pystyisikö joku perustelemaan edes teoreettisella tasolla tuon
mahdollisuuden?

Ainoan potetiaalisen hajoittavan tekijän luulisi olevat lukupään laser, joka
taas on niin tehoton ettei sillä hajoita mitään. Toisekseen CD-R levy on
vielä heijastuskertoimeltaan huonompi kuin alkuperäinen levy. Levyn paksuus
ja geometria ovat vastaavat, joten sekään ei voi olla syynä.

L.
---
http://cd-rw.org

Jari

Minä pystyn, nimenomaan teoreettisella tasolla. Kyse on samasta asiasta kuin
siinä, että asiantuntijoiden mukaan venäjältä ostettu halpa bensa/dieselöljy
rikkoo moottorin. En vaan ole koskaan kuullut kenenkään kuulleen, että
kenellekään olisi käynyt niin. Näitä huhuja laitetaan aikaajoin liikkeelle.
Niiden tarkoituksen kai ymmärtää jokainen..

JJ

"Lasse Penttinen" <la...@subdimension.com.ANTISPAM> wrote in message

Jukka Andersson

ainoa syy voi olla joko paskaa CD:llä -> soittimessa mikä sekään ei ole
CD-R:n tai painetun Pira CD:n vika
tai sitten huonot tarrat tai viallinen soitin joka pyörittää levyä liikaa
koska ei osaa lukea signaalia tai koska lämpenee
huonon signaalin tullessa kohdalle niin paljon että hajoaa....

mutta siis saman asian ajaisi sitten likainen tai naarmuinen normaali,
tekijänoikeusmaksettu CD

erghm. jukka

Henrik Ahlgren

> [...]
> ammattilais-tasoisen disco-soittimen lukupäät hajoavat järjestäen
> piraatti- ja CD-R-levyistä. (näin on käynyt jo pari kertaa, ja aina on

Jos kyseessä on Denonin dj-soitin, niin niistä näyttää hajoavan
lukuyksiköt vähän välien riippumatta mitä levyjä soittaa. Kuulemma
Hifi-klubi myöntää denoskoille 6 kk takuun, kun kuluttajavehkeille
sieltä sai ainakin ennen kahden vuoden takuun!

Jotain perää väitteessä voi kyllä olla, itselläni on ainakin jokunen
itäpiraatti-CD (prässätty), jota soittaessa cd-soittimilla tuntuu
olevan seurantavaikeuksia, eli lukupää tekee koko ajan pientä
korjausliikettä jonka kuulee koneiston äänestä. Saattaa olla, että
tuollainen lisää vikaantumisriskiä. Valmistustoleranssit voivat olla
kehnompia, esimerkiksi reikä ei ole täysin keskellä tai oikean
kokoinen ja muotoinen. Luonnollisesti tekijänoikeushihhuleilla
on intresseissä hieman paisutella ongelmaa :)

Lasse Penttinen

> [...]
> olevan seurantavaikeuksia, eli lukupää tekee koko ajan pientä
> korjausliikettä jonka kuulee koneiston äänestä. Saattaa olla, että

No jaa...

Jos otetaan esimerkiksi Sony Playstation, joka on tunnettu surkeasta
markalla kasatusta CD-ROM asemastaan. Pelattaessa CD-ROM hakee käytännössä
koko ajan, eli käyttö on PALJON asemaa stressaavampaa kuin normaali pc
CD-ROMmin kuormitus tai audio soittimen. Silti Playstation kestää todella
aktiivisessakin käytössä vuosia.

L.
---
http://cd-rw.org

Pentti J Lajunen

"Lasse Penttinen" <la...@subdimension.com.ANTISPAM> writes:

Edes etäisesti looginen selitys voisi olla, että kehnomman
heijastuskertoimen omaavilla levyillä lukupäätä jouduttaisiin
käyttämään suuremmalla teholla, mikä polttaisi sen nopeammin
loppuun...

Tuo siis ihan hatusta vetäistynä. En tiedä onko soittimissa
edes mitään tuollaista tehonsäätöä lukupäässä.

--
Hehän ovat kuin kaksi marjaa: Yhdysvaltain presidentti George W. Bush
ja MAD-lehden Alfred E. Neumann.

Jari

in article nf7n193...@harpo.hut.fi, Pentti J Lajunen at

Ymmärtääkseni vain DVD-soittimissa on tuo "tehon säätö" ominaisuus, mutta
taas tavalliset CD-soittimet ovat vakio tehoisia.

************************
* Jari Juvenius *
* 050-5363491 *
* re...@mediascreen.fi *
************************
If you can´t beat Them, join them.

Jarkko Hakala

"Jari" <re...@mediascreen.fi> wrote in message

> in article nf7n193...@harpo.hut.fi, Pentti J Lajunen at

> Ymmärtääkseni vain DVD-soittimissa on tuo "tehon säätö" ominaisuus, mutta
> taas tavalliset CD-soittimet ovat vakio tehoisia.

Jos olette seurailleet lukupäätä toiminnassa, se yrittää myös löytää
"fokuspistettä" liikkumalla ylös/alas, mahdollisesti jossain mallissa
voi esim. jotkut rajoittimet katketa jolloin laser(tai mikälie linssi)
pääsee irti tai kääntyy muuten pysyvästi väärään asentoon. Itse sain
tuon aikaan kerran kun jostain 5 markan kannettavasta soittimesta otin
levyn pois sen soittaessa. Linssi teki muutaman zoomausliikkeen ja sitten
nyrjähti jotenkin jumiin.
---
Jarkko Hakala
http://byterapers.com/~jhakala/
IRCnet: privmsg jakemus :

"Jarkko Hakala" <jak...@kukka.net> writes:

> voi esim. jotkut rajoittimet katketa jolloin laser(tai mikälie linssi)
> pääsee irti tai kääntyy muuten pysyvästi väärään asentoon. Itse sain

Mutta tuota tuskin saa aikaan mikään levy, oli piraatti tai ei.
--
Arzka oh3mqu+...@vip.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa

Jukka Juvankoski

Ari Saastamoinen wrote:

> Mutta tuota tuskin saa aikaan mikään levy, oli piraatti tai ei.
> --

Aika yleinen vika on noissa Sonyn kannettavissa cd-soittimissa.
kun käytetään itsepoltettua cd-levyä niin useasti cd lukupää menee liian
pitkälle
ja jumittuu sitten sinne uloimmalle kohdalle päähän.....

no se ei yleinsä viotu vaikka sen lukupään sieltä väkisin sitten runttaa
taas takas
keskikohtaan.....

Mutta tämän juuri tekee nuo piraatti cd:eet.

--
-Jukka Juvankoski-

e-mail: jukka.ju...@kolumbus.fi

WWW: http://www.kolumbus.fi/jukjuv/

Lasse Penttinen

> no se ei yleinsä viotu vaikka sen lukupään sieltä väkisin sitten runttaa
> taas takas keskikohtaan.....
>
> Mutta tämän juuri tekee nuo piraatti cd:eet.

Siis eihän CD levyn tarvitse olla piraatti vaikka se CD-R levyllä olisikin.
Kyllä omistamastaan audio levystä voi ottaa kohtuullisen määrän kopioita
omaan ja lähipiirin käyttöön. Ja toisaalta piraattilevyjä saa myös
'oikealle' CD levylle prässättynä.

Tuosta on kyllä mielestäni hieman outoa syyttää CD-R levyä, vaan pikemminkin
vika on surkeassa CD soittimen mekanismissa?

L.

Jukka Juvankoski

Lasse Penttinen wrote:

> Siis eihän CD levyn tarvitse olla piraatti vaikka se CD-R levyllä olisikin.
> Kyllä omistamastaan audio levystä voi ottaa kohtuullisen määrän kopioita
> omaan ja lähipiirin käyttöön.

Juu juu tottakai näinhän se on...... :) :)

itse en pidä sitä hirveänä rikoksena jos polttaa ite cd:t, mutta monet pitää ja
mielestäni olisi
lopetettava oman omatuntonsa pönkittäminen ja tollasten paskanjauhannan
kirjoitteleminen
piratismia mitä piratismia ja piste (eiku mä otan vaan varmuuskopioita...... ja
paskat.)

Pitää vaan todeta se että tekee väärin, ja vitut välittää siitä.

> Ja toisaalta piraattilevyjä saa myös
> 'oikealle' CD levylle prässättynä.

tottakai saa,<rautalanka> (ja sama ominaisuus on myös muutamissa
näissä)</rautalanka> ja tätä tallinasta tuotuja pirattilevyjä minä pidänkin
sitten vähän moraalini vastaisena,
koska sillä todistetusti rahoitetaan itämafiaa ja huumebisnestä, jolloin
ajattelen että kun ostan
tallinasta pirattilevyn samalla sanon myös kyllä sieltätulevalle heroiinille ja
hyväksyn kaiken sen
mitä siinä heroiinihelvetissä tapahtuu, eli en halua tappaa ja viedä suomalaisia
nuoria heroiinihelvettiin,
mutta tämähän on vain minun kantani ja kaikillhan tuo moraalillinen raja menee
vähän eri paikoissa,

taasen kaverilta saamani poltettu cd on ihan ok, kunhan siitä ei pyydetä rahaa
vaan vastapainosta taas minä
annan hänelle poltetun cd:n.... jne. mutta tämä on piratismia ja lain vastaista
piste.

> Tuosta on kyllä mielestäni hieman outoa syyttää CD-R levyä, vaan pikemminkin
> vika on surkeassa CD soittimen mekanismissa?

No ei kai tässä minä ainakaan ole mitään syyttämässä puoleen ja toiseen, mutta
todellakin se ei
ole vika vaan ominaisuus. jos se olisi vika, niin silloinhan maahantuojan on
velvoitettu korjaamaan vika.

Eli ei vika vaan ominaisuus.

Huono sellainen.

Timo Kajava

Jukka Juvankoski wrote:

> [...]
> kirjoitteleminen
> piratismia mitä piratismia ja piste (eiku mä otan vaan varmuuskopioita...... ja

Eli mielestäsi teen väärin kun poltan kopion omistamastani CD levystä
autokäyttöä varten?

Kopion teen lähinnä siksi, että nuo auto soittimet naarmuttavat levyä, sekä
muutenkin autoympäristö on aika vihamielinen levyille. Joten mielummin poltan 5
markan levyn jota kuuntelen aikani autossa, ja säästän toista sataa markkaa
maksavan alkuperäisen levyni ehjänä.

Joten syyllistyn piratismiin kun otan omistamastani levystä kopion omaan
käyttööni?

--
--- T.K. ---

Remove ROSKAESTO when you reply...
Timo.Kajava @ Netsonic.fi

Antti Taehtinen

>-- auto soittimet naarmuttavat levyä --

Naarmuttavat? Miten niin?

*nen

Timo Kajava

Automankan CD soitin vetää levyn sisäänsä käyttäen kahta kumitelaa (vrt.
mankeli), vanhemmiten teloihin tarttuu likaa ja ne alkavat luistaa... jolloin
levyt naarmuuntuvat helposti.

En, en aio vaihtaa mankkaa tuon takia ;-)

Jukka Ruotsalainen

"Pentti J Lajunen" <plaj...@harpo.hut.fi> wrote in message

> [...]

Et kertonut hajoaako laseri vai mekaaninen rakenne, yksi syy saattaa olla
hajoamiseen, että jos levy on huonosti poltettu ei lukupää meinaa pysyä
kunnolla uralla ja joutuu jatkuvasti tekemään pientä nytkyttävää
korjausliikettä, sen luulisi rasittavan mekaanista rakennetta...

Jukka

Tapio Putaala

On Fri, 27 Apr 2001, Timo Kajava wrote:

>Joten syyllistyn piratismiin kun otan omistamastani levystä kopion omaan
>käyttööni?

Et syyllisty piratismiin, vaikka ottaisit itsellesi kopiot kaverisi
levyistä. Omaan käyttöön kopiointi on sallittua. Koskee niin ääni- kuin
kuvatallenteitakin.

-Tapio

Pentti J Lajunen

Jukka Juvankoski <jukka.ju...@kolumbus.fi> writes:

> [...]
> oita...... ja paskat.)
>
> Pitää vaan todeta se että tekee väärin, ja vitut välittää siitä.

Miksi cd-r:n teko omaan käyttöön on piratismia, mutta musiikin
äänittäminen samaiselta cd-levyltä c-kasetille ei? Ainoa eroahan
tuossa on kopion laatu, eikä se riitä vielä piratismin määreeksi. Kyllä
hommassa pitää olla systemaattisen kopioinnin, levittämisen
ja taloudellisen hyödyn tavoittelun makua mukana, ennenkuin sitä voi
piratismiksi kutsua. Raja noiden välillä ei ole jyrkän mustavalkoinen,
järjen käyttö on siis sallittua, jopa suositeltavaa.

Jukka Juvankoski

> [...]
> piratismiksi kutsua. Raja noiden välillä ei ole jyrkän mustavalkoinen,
> järjen käyttö on siis sallittua, jopa suositeltavaa.

Niin tuohan on helppoa... jos et ole maksanut artistille kuuluvaa palkkiota
digitaalisesta ja alkuperäisen tasoisesta äänitteestäsi jota
kuuntelet, silloin olet toiminut väärin.

Vai onko se niin että joskus kun ostan levyn se on yhtä oikein kuin kopioisin sen
levyn kaverilta.

Jos haluatte kylvää pääkoppaanne että tuo kopiointi kaverilta ja maksamatta
jättäminen artistille
on oikein niin siitä vaan, saattehan ainakin nukuttua paremmin, minä nukun yhtä
hyvin
vaikka tiedostan että ei ole oikein ottaa artisteilta hengentuotettaan maksamatta
siitä mitään.

eriasia on sitten jos on maksanut artistille levystään ja siirtää sitä md tai
mp3:seen tai autoon cd:nä mutta
jos kopio kaverilleen, (mistäköhän joku keksi että "jos vain kaverilleen" voinhan
mäkin sanoa että kaikki suomessa asuvat on mun kavereita jne.)
joka ei ole maksanut tuotteesta artistille kuuluvaa rahaa, niin se on niin v...
väärin.

--
-Jukka Juvankoski-

e-mail: jukka.ju...@kolumbus.fi

WWW: http://www.kolumbus.fi/jukjuv/

P.S: kopioikaa rauhassa, mutta älkää harrastako bisnestä artistien kustannuksella
ja älkää rahoittako itämafian huumebisnestä.

Jarkko Kainulainen

On Sat, 28 Apr 2001, Jukka Juvankoski wrote:

> Niin tuohan on helppoa... jos et ole maksanut artistille kuuluvaa palkkiota
> digitaalisesta ja alkuperäisen tasoisesta äänitteestäsi jota
> kuuntelet, silloin olet toiminut väärin.

Sitä varten tyhjien CD-R levyjen hinnat sisältävät jo
valmiiksi teostomaksut (ns. kasettimaksu). Musiikin kopioiminen omaan
käyttöön on täysin laillista, riippumatta tallennusmediasta.
Tietokoneohjelmistojen kopionnista on laissa eri pykälä, jossa se
kielletään. Näin asia on lain mukaan, eettista pohdintaa ja moralisointia
voi aina tietysti harrastaa...

~ Jarkko Kainulainen ~
~ NET/Nokia, Tampere -site ~

Jussi Virta

Jarkko Kainulainen wrote:

> Sitä varten tyhjien CD-R levyjen hinnat sisältävät jo
> valmiiksi teostomaksut (ns. kasettimaksu).

CD-R levyissä ei ole teostomaksua, vain CD-RXG levyissä on ja siksi ne maksaa
noin 20mk/kpl.

-jussi

Jukka Juvankoski

Jarkko Kainulainen wrote:

> Sitä varten tyhjien CD-R levyjen hinnat sisältävät jo
> valmiiksi teostomaksut (ns. kasettimaksu).

Eivät tietokoneen cd:ärrät....

> Musiikin kopioiminen omaan
> käyttöön on täysin laillista, riippumatta tallennusmediasta.

Aivan sinähän sen sanoit.... omaan käyttöön..... omasta mediasta....

> Tietokoneohjelmistojen kopionnista on laissa eri pykälä, jossa se
> kielletään.

Tottakai kun sinä et omista sitä ohjelmaa joten et voi myöskään kopioida sitä.

> Näin asia on lain mukaan, eettista pohdintaa ja moralisointia
> voi aina tietysti harrastaa...

Niin oliko tässä jotain erimielisyyttä?

Mikko Juhani

CD-R ja CD-RW levyistä maksetaan myös teostomaksua, vaikka ovatkin
tarkoitettu tietokonekäyttöön. Ilmeisesti teosto tilittää nämä rahat ympäri
maailmaa muusikoille ja ohjelmistojen kehittäjille?

Ei ole montaa kymmentä penniä / levy kuitenkaan, RW:ssä muistaakseni enemmän.

Tunnustan, etten ymmärrä teostomaksua. Saako "Underground"-elokuvan
oikeudenhaltijat (tai kuka ne rahat kerääkään) markat siitä kun nauhoitan
kyseisen elokuvan sisarelleni videonauhalle, josta on maksettu teostomaksua
useampi markka? Tuskin.

Vinkkinä vain, Haaparannasta saa (sai ainakin muutama vuosi sitten, joten
luultavasti saa yhä) BASF:n (nykyinen EMTEC) EQ-videonauhoja reilusti alle
puolella Suomen hinnoista. Sama koskee muitakin markkejä.

Tuli sekin expert (tjsp) tyhjennettyä nauhoista.

--
Movie "The Wizard of Oz": Transported to a surreal landscape, a young girl
kills the first woman she meets, then teams up with three complete strangers

Matti Raiski

Jussi Virta wrote:

> CD-R levyissä ei ole teostomaksua, vain CD-RXG levyissä on ja siksi ne maksaa
> noin 20mk/kpl.

Kylläpä noihin tietokoneen cdr ja cdrw-levyihin mätkäistiin
kasettimaksu(?!!), olikohan 1.5-2 vuotta sitten.

http://www.verkkokauppa.com/kasettimaksu.htm

--

Matti Raiski, matti....@luukku.com
Malmin lentokentän puolesta: http://nautilus.tky.hut.fi/malmi/

Lasse Penttinen

> Eivät tietokoneen cd:ärrät....

Kyllä sisältävät.

L.
--
http://cd-rw.org

Lasse Penttinen

> Vai onko se niin että joskus kun ostan levyn se on yhtä oikein kuin
kopioisin sen
> levyn kaverilta.

Juridisesti on. Lainsäädännöstä löytyy käsite kotikopioinnista ja se sallii
"kohtuullisen" määrän kopioita. Kopioinnista tai levystä ei saa periä
korvausta.

L.
--
http://cd-rw.org

marko

> Eivät tietokoneen cd:ärrät....

Taitaa teosto olla toista mieltä

Lainaus teoston sivulta:

Mitä ja ketä kasettimaksu koskee?

Kasettimaksun piiriin kuuluvat muun muassa: C-kasetit, VHS-kasetit,
Minidisc, tallennettavat audio CD-levyt sekä tietokoneen kautta
tallennettavat CD-levyt (CD-R/RW).

Kasettimaksun piiriin eivät kuulu: VHS-C- & 8 mm -kasetit, mini- &
mikrokasetit, DAT-kasetit.

Kasettimaksun suuruus:
3,0 penniä/minuutti äänikasetilta
4,5 penniä/minuutti kuvakasetilta
1,0 penni/minuutti tietokone CD-R & RW
3,0 penniä/minuutti audio CD-R & RW
3,0 penniä/minuutti MiniDisc

Lisäksi kasettimaksua peritään erillisistä MP3-tallentimista 3 penniä
minuutilta keskimääräisen tallennuspituuden mukaan.

Lasse Penttinen

> [...]
paskanjauhannan
> kirjoitteleminen piratismia mitä piratismia ja piste (eiku mä otan vaan

Kirjoitukseni pointti oli vain ja ainoastaan se että PIRAATTIlevy ei ole
välttämättä vaurion aiheuttaja, vaan CD-R levy.

L.
--
http://cd-rw.org

Jukka Juvankoski

Lasse Penttinen wrote:

ei ainoastaan cd-r levy vaan myös pirattilevy ja myös aidot ilman standardi cd
levynmerkkiä omaavat ylipitkät cd-levyt (vai onko ne niitä
kun niille ei ole myönnetty tuota "compact DISC digital audio" logoa ????)

Zeldante

On Sat, 28 Apr 2001 19:00:58 +0300, Jukka Juvankoski
<jukka.ju...@kolumbus.fi> wrote:

>Niin tuohan on helppoa... jos et ole maksanut artistille kuuluvaa palkkiota
>digitaalisesta ja alkuperäisen tasoisesta äänitteestäsi jota
>kuuntelet, silloin olet toiminut väärin.

Noista "artistille" menevistä rahoista, lueppas:

http://www.hole.com/speech/index.html

"Since I've basically been giving my music away for free under the old
system, I'm not afraid of wireless, MP3 files or any of the other
threats to my copyrights. Anything that makes my music more available
to more people is great." -Courtney Love

> [...]

> kirjoitteleminen
> piratismia mitä piratismia ja piste (eiku mä otan vaan varmuuskopioita...... ja

Tästä on varmaan jo monta muutakin kommenttia, ja aina vähän väliä
tästä keskustellaan nyysseissä, mutta Suomen lain mukaan on
_täysin_laillista_ kopioida itselleen omaan käyttöön musiikkia
käyttäen lähteenä mitä tahansa, vaikka alkuperäistä CD:tä tai
napsterilla haettua MP3-tiedostoa. Tuota kopiota ei kyllä sitten saa
luovuttaa muille. Ja tietokoneohjelmat on erikseen rajattu tuon
kopiointioikeuden ulkopuolelle.

> [...]
> todellakin se ei
> ole vika vaan ominaisuus. jos se olisi vika, niin silloinhan maahantuojan on

Kyllä esittämäsi toiminta on sellainen vika, että minä ainakin
vaatisin myyjän/maahantuojan korjaaman vioittuneen laitteen.

Jukka Juvankoski <jukka.ju...@kolumbus.fi> writes:

> Eivät tietokoneen cd:ärrät....

Kyllä nekin sisältää.

> Aivan sinähän sen sanoit.... omaan käyttöön..... omasta mediasta....

Tuon lähdemateriaalin ei tarvitse olla itse omistamasi media, vaan
voit kopioida jopa kaverilta lainaamasi levyt.

> [...]

> Juridisesti on. Lainsäädännöstä löytyy käsite kotikopioinnista ja se sallii
> "kohtuullisen" määrän kopioita. Kopioinnista tai levystä ei saa periä

Ei varmaankaan saa periä korvausta, kun noita kopioitasi et saa edes
luovuttaa muille.

Jan-Erik Finnberg

On Sat, 28 Apr 2001 23:33:08 +0300, Jukka Juvankoski
<jukka.ju...@kolumbus.fi> wrote:

>Aivan sinähän sen sanoit.... omaan käyttöön..... omasta mediasta....

Voit lainata vaikka kirjastosta levyn ja kopioida sen itsellesi (täysin
digitaalisesti, cd:ltä cdr:lle), ilman, että syyllistyt piratismiin.

Jos sen sijaan lainaat kirjastosta tietokoneohjelman ja kopiot sen
itsellesi, syyllistyt piratismiin.

Oliko nyt tarpeeksi paksua rautalankaa?

--
Jan-Erik Finnberg whe...@saunalahti.fi ICQ:49316651

Visit http://www.saunalahti.fi/wheany/FFVII/
for Final fantasy 7 midis and not much more!!

Jukka Juvankoski

Jan-Erik Finnberg wrote:

> Oliko nyt tarpeeksi paksua rautalankaa?

Oli :)

Joten tunnustan typeryyteni ja voinkin jatkaa kopiomistani paremmalla
omallatunnolla ja
onneksi yksi kavereistani omistaa levyliikkeen.....

En vaan ymmärrä miksi artistit sitten valittavat etteivät saa maksujaan
vaan piratismilla on
jopa mahdollisuus tappaa varsinkin Suomalainen musiikki?

Koska kuka niitä nyt sitten viittii mustamäentorilta ostaa, kun niitä saa
ilmaiseksi ja vieläpä täysin laillisesti
kopioida melkeinpä ilmaiseksi (maksaa ainoastaan vaivan ja tyhjän cd
levyn).

Hitto en osta enään yhtään levyä kopioin kaikki.....

Ai niin niitä J.karjalaisen ja edun levyjä on kiva ostaa kun niistä voi
lukea niiden mainioita sanoituksia.

Jukka Juvankoski

Ari Saastamoinen wrote:

> Kyllä esittämäsi toiminta on sellainen vika, että minä ainakin
> vaatisin myyjän/maahantuojan korjaaman vioittuneen laitteen.

No ei siinä mitään insinööriä tarvita, kun tiedät vaan vian ja revit väkisin sen
lukupään sieltä keskelle.
(saman tekevät ihan maahantuojan huollossakin).

> [...]
> 1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
> paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Pentti J Lajunen

Tietokonelevyjen hinnoissa on myös teostomaksu mukana. Sen
voi jälkikäteen anoa takaisin, jos pystyy osoittamaan,
että levyt menevät todella teostomaksujen piiriin kuulumattomaan
datakäyttöön.

Pentti J Lajunen

> [...]
> levyn).
>
> Hitto en osta enään yhtään levyä kopioin kaikki.....

Malliesimerkki kansalaisesta, joiden vuoksi lakeja joudutaan
säätämään... <sigh>

Pentti J Lajunen

> Niin tuohan on helppoa... jos et ole maksanut artistille kuuluvaa palkkiota
> digitaalisesta ja alkuperäisen tasoisesta äänitteestäsi jota
> kuuntelet, silloin olet toiminut väärin.

Kuinka monta bittiä alkuperäisäänityksestä pitää muuttaa
äänieditorilla, jotta se lakkaisi olemasta sinun maailmassasi
alkuperäisen tasoinen äänite ja siten piratismia? Riittääkö yksi?

Piratismia sitten ei vissiinkään ole Mustamäentorilta ostettu
suttuinen vhs-kopio "Taru Sormusten Herran" ensimmäisestä osasta
vaikkei leffa ole edes teattereissa vielä puoleen vuoteen. Sehän
kun ei ole digitaalinen, eikä alkuperäisen tasoinen kopio.

> Vai onko se niin että joskus kun ostan levyn se on yhtä oikein kuin
> kopioisin sen levyn kaverilta.

Lakiteknisesti se on oikein, kuten jo jotkut kertoivatkin.
Laki ei kuitenkaan ole aina läheskään paras ohjenuora
sille miten toimia käytännössä. Asioilla on aina eroja
sanoi laki asiasta mitä tahansa. Jos henkilö on pannut
levykokoelmiinsa vuosien varrella kymmeniätuhansia ja
sitten kopsaa silloin tällöin muutaman hassun kopion
kaverilta, on asia mielestäni ihan ok, koska kokonaissummia
katsottaessa hän on musiikkiteollisuuden "kanta-asiakkaana"
maksanut teollisuudelle huomattavasti keskivertoasiakasta
enemmän rahaa. Mutta jos tyyppi on kopioinut kaiken musiikkinsa
ilmaiseksi, homma kyllä haiskahtaa vaikkei hän lakiteknisesti
mitään kiellettyä olisikaan tehnyt. Kuten sanottua, järjen käyttö
on sallittua. Jotkut tarvitsevat lakikirjan eetiikkansa
ohjaajaksi, toiset tulevat ilmankin toimeen.

Eero Klami

> Pitää vaan todeta se että tekee väärin, ja vitut välittää siitä.

Mielestäsi on siis väärin, jos bändi tekee esim. omakustanne levyjä
cd-r -levyille ? Jos esimerkiksi teen kappaleen ja tallennan sen
cd-r -levylle, niin se on sitten piraatti vai ?`

Ei sillä medialla mille musiikki on tallennettu ole mitään tekemistä sen
sisällön kanssa. Piraatti voi olla yhtähyvin prässätty, kuin poltettukin
levy.

Eero Klami

Jukka Juvankoski

Pentti J Lajunen wrote:

> Kuinka monta bittiä alkuperäisäänityksestä pitää muuttaa
> äänieditorilla, jotta se lakkaisi olemasta sinun maailmassasi
> alkuperäisen tasoinen äänite ja siten piratismia? Riittääkö yksi?

Eiköhän tämähän tullut jo selväksi, eli jos kopioin kaverilta tästälähtien kaikki
levyt enkä osta niitä
voin huoletta nimittää niitä laillisiksi kopioiksini enkä ota niistä sen
kummempia tunnontuskia ja
rahatkin säästyy ja mailma pelastuuuuu...... vaimitensenytmenikään.

> [...]
> vaikkei leffa ole edes teattereissa vielä puoleen vuoteen. Sehän
> kun ei ole digitaalinen, eikä alkuperäisen tasoinen kopio.

Tuossa oli sana "ostettu" joten senhän jo kaikki tietää mikä se on.

> [...]
> on sallittua. Jotkut tarvitsevat lakikirjan eetiikkansa
> ohjaajaksi, toiset tulevat ilmankin toimeen.

Ai että kun vaan joskus kopioin niin se on hyväksyttävää ???

Niin, kyllähän itseasiassa piratismia on todella vaikeata kitkeä pois koska
monikaan ei
pidä sitä rikoksena. (ja nyt puhun ihan esim pelien ja ohjelmien kopioinnista.)

Miten voisi olettaa että lapset pitäisivät sitä vääränä, jos vanhemmatkin
hyväksyvät sen
ja ovatpa vielä innoissaan kun saavat lapsille halvalla pleikkaripelejä mustamäen
torilta
ja vieläpä kehua retostelevat sillä lapselleen.
Miten voidaan olettaa, että tuleva softien käyttäjä/ostaja voi pitää piratismia
minkään tasoisena
rikoksena.... ei mitenkään.

ja onko tarvettakaan, en tiedä.

Jukka Andersson

> [...]
> levynmerkkiä omaavat ylipitkät cd-levyt (vai onko ne niitä
> kun niille ei ole myönnetty tuota "compact DISC digital audio" logoa ????)

voi v.. noita ennätyspitkiä cd digital audio levyjä löytyy mistä vain.
ja tuon logon saa painaa jos levyllä on digitaalisessa pcm muodossa olevaa
musiikkia.

michael jackonilla taitaa olla ennätys vähän yli 80min normaalilla audio
cd:llä...

cd audio levyjä on monen laatuisia ja huonommat niistä tehdään aivan
samoilla
vehkeillä kuin "piraatti" levyt tehdään. yleensä ero on vain painatuksessa
ja siinä
että itse äänen kopiointi on ollut huonolaatuista.

eli vain artisti b:n levy-yhtiön teettämästä lasimasterista saa cd soitin
ystävällisiä
levyjä olettaen että artisti on teostollisesti puhdasta.

virossa kun myydään tyyliin rednek levyjä jotka on kopioita rednexistä
huonommilla
soundeilla. nämä hajottaa soittimet.

moimoi sanon mä.

.jukka

Vesa Nieminen

> [...]
olevaa
> musiikkia.
>
> michael jackonilla taitaa olla ennätys vähän yli 80min normaalilla

Pisin omassa hyllyssä on Black Sabbathin Live Evil, 80.03
Kirjastosta löytyi vuosia sitten joku 81 ja puoli minuuttia pitkä
levy, mutta en kyllä millään muista mikä se oli...

Antti Vanhala

"Jukka Juvankoski" <jukka.ju...@kolumbus.fi> wrote

> levynmerkkiä omaavat ylipitkät cd-levyt (vai onko ne niitä
> kun niille ei ole myönnetty tuota "compact DISC digital audio" logoa
????)

CD-standardi sinänsä sallii vetää normit äärilaitaan niin että voidaan
valmistaa juuri mainitun pituinen, noin 80-81 min pitkä cd-audio levy ja
kyllä se vielä on ihan virallinen cd-levy, josta tuo logo löytyy.
Tietääkseni ainoa haitta mitä tällaisesta levystä voi syntyä on ettei
soitin suostu sitä pyörittämään, ei muuta. Ja tämäkin pätee vain varsin
vanhoihin soittimiin, ainakin itselläni ovat jopa 80 minuuttiset
itsepoltetutkin toimineet täysin ongelmitta yli kymmenen vuotta vanhassa
hyllysoittimessani.

AV

Matti Raiski

Jukka Andersson wrote:

> voi v.. noita ennätyspitkiä cd digital audio levyjä löytyy mistä vain.
> ja tuon logon saa painaa jos levyllä on digitaalisessa pcm muodossa olevaa
> musiikkia.

Ei, ei ja ei, kun ne ylipitkät levyt eivät ole Red Book-määritelmän
mukaisia, jolloin niihin ei pitäisi painaa sitä "normaaleissa" levyissä
olevaa "Compact Disc Digital Audio" merkintääkään. Noita audio-levyjäkin
on monta eri alalahkoa, käy opiskelemassa vaikka täältä:

http://www.xdr2.com/CDR-Info/Books.htm

http://www.cnet.com/Resources/Info/Glossary/Terms/cdda.html

Kyllähän noita ylipitkiä levyjä on yleisesti myynnissä, muttei se niistä
cd-da-standardin mukaisia tee (vaikka niihin se logo virheellisesti
olisikin painettu).

Matti Raiski

Zorlim (Sami Lehtinen) wrote:

> Varmaan pitäisi maksaa itselleen vielä lisenssimaksujakin, että saa
> levittää omaa ohjelmistoaan.

Veroneuvontaa malliin Kari&Jussi:

...juu näinhän se kannattaa tehdä verotuksen kannalta ilman muuta.
Ohjelman oikeudet kannattaa myydä edullisesti esim. Man- tai Jersey
saarella tai USA:n Delawaren osavaltiossa sijaitsevalle yritykselle
(jonka tietysti omistaa itse). Korkeat lisenssimaksut kannattaa tilittää
sitten kuuliaisesti, ettei yritys/toiminimi tuota täällä Suomessa liikaa
voittoa.

Kuulemma verottajan mukaan em. järjestely on kuitenkin laiton eli näin
_ei_ saa tehdä.

KTS

> Siis eihän CD levyn tarvitse olla piraatti vaikka se CD-R levyllä
olisikin.
> Kyllä omistamastaan audio levystä voi ottaa kohtuullisen määrän kopioita

Joo ja kyllä CD-R:lle voi laittaa muutakin kuin kaupallista musiikkia.
Esim. www.mp3.com ja www.ampcast.com ovat täynnä ilmaista
teostovapaata musiikkia, jota voi polttaa myös CD-levylle ilman
että kukaan tulee valittamaan. Tosin em. osoitteista saa myös
tilattua teostovapaiden artistien musiikkia CD-levyllä, joten levyä
ei tarvitse itse edes välttämättä polttaa jos ei halua ja haluaa levyyn
painetut kannet myös.

> omaan ja lähipiirin käyttöön. Ja toisaalta piraattilevyjä saa myös
> 'oikealle' CD levylle prässättynä.

Minulla ei ole piraattilevyjä kun ei ole tullut sillä tavalla Virossa
tai Venäjällä rampattua, mutta olen joskus nähnyt niitä ja kaikki
näkemäni piraattilevyt ovat olleet prässättyjä levyjä kaupassa
myytävien levyjen tapaan.

> Tuosta on kyllä mielestäni hieman outoa syyttää CD-R levyä, vaan
pikemminkin
> vika on surkeassa CD soittimen mekanismissa?

Olen samaa mieltä. Jos CD-soitin hajoaa CD-R -levystä, vika
ei ole CD-R-levyssä vaan soitin on surkea. Sellaista ei saisi
edes kauppaan laittaa myyntiin mielestäni. Jos vielä joku pro-soitin
hajoaa tuosta, niin kyllä ihmettelen.

t: KS
http://www.mp3.com/ktsfin74

P.S. Minun kappaleita voivat niitä mp3.com:ista latailevat ihmiset vapaasti
poltella CD-levyille jos niin tykkäävät tehdä ja nämä CD:t eivät ole
piraatteja,
vaikka ovatkin CD-R:iä. :-)