Anteeksiantamaton synti (was Re: Venäjälle sisällissota?)

Otto J. Makela

Ari Saastamoinen <oh3mq...@hyper.fi> wrote:

> Mikäs olisi tollainen [anteeksiantamaton] synti? Vois kuvitella, että
> murha-tappo-surma ainakin vois olla sellainen? Myös välillinen, eli
> käskee jonkun muun toimeenpanemaan sen

Eipä riitä: kristitty näkemys on että murhaajakin saa tekonsa anteeksi
jos anoo sitä Jeesukselta "oikealla tavalla", mikä se sitten kunkin
lahkonhaaran mukaan onkaan. Sielläpä sitten on kiva kellotella taivaassa
kun viereisellä pilvellä on myös se joka sinut sinne toimitti.

Klassinen Raamattuun perustuva kristittyjen vastaus anteeksi-
antamattomasta on "Pyhän Hengen pilkka", johon sitten on sovitettu mitä
erilaisimpia tekoja. Raamattua (Mark.3:28-) suoraan lukemalla voisi
ajatella että kyse on siitä että väitetään valkoista magiaa mustaksi.
Monet nykyajan tulkitsijat laajentavat termin tarkoittamaan sitä ettei
tunnisteta tämän hemulin olemassaoloa, ts. ei olla kristittyjä.

Followup-to: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

JiiHoo

Otto J. Makela formulated on sunnuntai :

> [...]
> lahkonhaaran mukaan onkaan. Sielläpä sitten on kiva kellotella taivaassa
> kun viereisellä pilvellä on myös se joka sinut sinne toimitti.

Eikös kristitty näkemys ole, että kristityt eivät sitä päätä, vaan sen
näkee sitten kun on siellä viimeiselklä tuomiolla, että saako anteeksi.

Ja mitä järkeä on ohjata keskustelu jonnekin kristinusko-ryhmään, jossa
ei varmaankaan ole ketään? Minä en sinne ainakaan aio mennä venaamaan,
jos joku viitsii vastata.

--
JiiHoo:
"Ja uskottavuuden saa vain sillä, että oikeasti sanoo tekevänsä mitä

JiiPee

Jan 27, 2024, 3:55:14 PMJan 27
On 03/09/2023 13:00, Otto J. Makela wrote:

> [...]
> tunnisteta tämän hemulin olemassaoloa, ts. ei olla kristittyjä.
>
> Followup-to: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko

En tiedä auttaako tämä, mutta fakta on se että jos Hitler esim. juuri
ennen kuolemaansa tuli katumapäälle ja katui syntejään ja pyysi syntejä
anteeksi Jeesuksen kautta, hän olisi nyt taivaassa.

Tämä toki antaa toivoa jos kellekin, eiköhän monet meistä ymmärrä että
itse kukin on vääriä asioista tehnyt, ei ainoastaan HItler.