Armo ja anteeksiantamus (was Re: Epäviisas evoluutio- idea joiltakin kristityksi itseään kutsuvilta)

Otto J. Makela

JiiPee <n...@notvalid.com> wrote:

> [...]
> "oikeiden tajun" takia. Vaikka tama kaveri elaisi hypoteettisesti
> taydellisesti taman teon jalkeen, han silti joutuu vankilaan "teon
> hinnan" takia. Ei siita vankilaan joutumisesta tuossa ole mitaan muuta
> hyotya. Siita on itseasiassa haittaa (koska valtio joutuu maksamaan ja
> han ei tyoskentele). hinta on se paha teko... pahuus.
>
> koykainen esimerkki: jos lapsi rikkoo ikkunan, jonkun on maksettava se
> ja lapsi ei tavallaan voi itse sita maksaa. Koska lasi ei ole
> ilmainen, JONKUN on se maksettava. Ja isa voi maksaa sen hanen

Komediapotentiaali on jotensakin loputon, kun Juha-Pekka selittää
mysteeriuskontoa "loogisesti", ilmeisesti lainkaan tietämättä kuinka
hankala armokysymys Kristinuskon historiassa on.

The question of the means of grace has been called "the
watershed that divides Catholicism from Protestantism, Calvinism
from Arminianism, modern [theological] liberalism from
[theological] conservatism."
-- https://en.wikipedia.org/wiki/Grace_in_Christianity

Followup-to: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

JiiPee

On 10/03/2019 21:27, Otto J. Makela wrote:
> Komediapotentiaali on jotensakin loputon, kun Juha-Pekka selittää
> mysteeriuskontoa "loogisesti", ilmeisesti lainkaan tietämättä kuinka
> hankala armokysymys Kristinuskon historiassa on.

Jumala on liian monimutkainen meille etta ymmartaisimme 100% kaikkea,
joten ei toki voi ymmartaa 100%. Mutta tiedamme sen etta synti on
maksettava ja synti on aarimmaisen paha. Nuo on faktoja, ja ne on
riittavia meille ymmartaa. yksityiskohtia emme voi 100% ymmartaa, koska
ne on liian monimutkaisia tietysti koska luoja on paljon monimutkaisempi
kuin luotu tietysti.