Sananmukaisuus (was Re: London bridge terror ennustus)

Otto J. Makela

JiiPee <n...@notvalid.com> wrote:

> Jumalan samaa puhetta Israelille hieman tuota ennen:
>
> "Deu 12:6 Ja sinne viekää polttouhrinne ja teurasuhrinne,
> kymmenyksenne, kätenne anti, lupausuhrinne ja vapaaehtoiset uhrinne
> sekä raavaittenne ja lampaittenne esikoiset. "
>
> Eli Jumala sanoo Isreelille (huom. *Israelille*) pitaa tehda
> polttohrit ja teurasuhrit (syntien sovitukseksi). Mutta eikos uusi
> testamentti sanonut etta uhraaminen on lppu koska Jeesus on se
> taydellinen uhri?? Eli siis Jeesuksen mukaan tuota ei saa tehda enaa.
>
> Eli siis tuossa Jumalan puheessa siis on asioita joita ei saa tehda enaa.

Eli siis et noudatakaan Raamattua sananmukaisesti, vaan käytät järkeäsi
siinä että toteat tekstin yhden kohdan olevan vahvempi kuin toinen kohta.

Muistuta minua vielä, missä kohdassa Raamattua Jeesus sanookaan että hän
kumoaa VT:n lait? Vai oliko se kenties vain Paavali, joka ei koskaan
tavannut elävää Jeesusta?

--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

JiiPee

On 12/06/2017 20:30, Otto J. Makela wrote:
> Eli siis et noudatakaan Raamattua sananmukaisesti, vaan käytät järkeäsi
> siinä että toteat tekstin yhden kohdan olevan vahvempi kuin toinen kohta.

ei kyse ole vahvuudesta vaan siita mita sanotaan etta mita saa tehda

> Muistuta minua vielä, missä kohdassa Raamattua Jeesus sanookaan että hän
> kumoaa VT:n lait? Vai oliko se kenties vain Paavali, joka ei koskaan
> tavannut elävää Jeesusta?

mutta eikos se koko Raamattu pida ottaa sanomana meille?

Otto J. Makela

JiiPee <n...@notvalid.com> wrote:

> ei kyse ole vahvuudesta vaan siita mita sanotaan etta mita saa tehda

Edellä totesit että UT teksti kumoaa VT tekstin. UT on siis vahvempi
kuin VT (vaikka välillä joku kristitty yrittääkin poimia sieltä
itselleen mieluisia rusinoita).

Koskeeko "uudempi käsky korvaa vanhemman" koko Raamattua?

> mutta eikos se koko Raamattu pida ottaa sanomana meille?

En minä vaan tiedä, sinähän se kristitty olet?

Edellä tosin juuri sanoit että vaikka VT:ssä on selkeät ja erittäin
yksityiskohtaiset ohjeet eläin- ja ihmisuhreista, siitä ei tarvitse
välittää koska Paavali myöhemmissä kirjoissa kirjoittaa toisin.
Tällöin jätät VT:n sanoman eläinuhrien osalta huomiotta.

Nykyajan ihmiset pitävät ihmisorjuutta vakavana rikoksena, monet
kristityt ovat suorastaan sitä mieltä että se olisi epäkristillistä.
Millä Raamatun kohdalla orjuus kumotaan?

JiiPee

On 12/06/2017 21:19, Otto J. Makela wrote:

> [...]
> itselleen mieluisia rusinoita).
>
> Koskeeko "uudempi käsky korvaa vanhemman" koko Raamattua?

eikos se ole vahan kuin sopimus paperi, esim. joku vuokra sopimus:
uudemmat saannot korvaa vanhat mutta silti uudessa on monia mita oli
vanhassa. Ei kaikkea ylikirjoiteta.

> [...]
> välittää koska Paavali myöhemmissä kirjoissa kirjoittaa toisin.
> Tällöin jätät VT:n sanoman eläinuhrien osalta huomiotta.

no uusi korvaa vanhan. Ainahan se uudempi sopimus on se paivitetty versio

> Nykyajan ihmiset pitävät ihmisorjuutta vakavana rikoksena, monet
> kristityt ovat suorastaan sitä mieltä että se olisi epäkristillistä.
> Millä Raamatun kohdalla orjuus kumotaan?

no sehan rikkoo monia perus-saantoja vastaan, kuten "rakasta
lahimmaistasi" ja "pitaa maksaa kunnon palkka tyosta". Ei sen
kirjaimellisesti edes tarvtise olla siella...

Pertti

> no sehan rikkoo monia perus-saantoja vastaan, kuten "rakasta
> lahimmaistasi" ja "pitaa maksaa kunnon palkka tyosta". Ei sen
> kirjaimellisesti edes tarvtise olla siella...

Jos näitä kaikkia "perus-saantoja" ei ole raamatussa niin missä ne sitten
on?

Otto J. Makela

JiiPee <n...@notvalid.com> wrote:

> no uusi korvaa vanhan. Ainahan se uudempi sopimus on se paivitetty versio

Mitkä ovat mielestäsi kymmenen käskyä? Valitaanko se ainoa johon itse
teksissä viitataan kymmenenä käskynä (väliotsikothan ovat jälkeenpäin
lisättyjä: "Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen
käskyä.") ja jonka ilmoitetaan olevan uudistettu liitto (2Moos.34)?

> no sehan rikkoo monia perus-saantoja vastaan, kuten "rakasta
> lahimmaistasi" ja "pitaa maksaa kunnon palkka tyosta". Ei sen
> kirjaimellisesti edes tarvtise olla siella...

Kertauksen vuoksi, missä kohdassa Raamattua sanotaankaan että työstä
pitää maksaa kunnon palkka? Ainoa kohta jossa mainitaan palkat on
Ilm.11:18 joka kertoo että Jumala maksaa palkan profeetoille,
palvelijoilleen, kaikille pyhille sekä niille jotka hänen nimeään
kunnioittavat, pienille ja suurille. En löydä tuosta palkkataulua.

Miksi Jeesus ei sano sanaakaan yhteiskunnallisesta orjuusinstituutiosta
(vaikka tekeekin vertauksen synnistä henkisenä orjuutena), eikä
Paavalikaan vaikkapa Ef.6:5 tunnu näkevän siinä mitään ongelmaa?

JiiPee

On 16/06/2017 08:04, Otto J. Makela wrote:
> Kertauksen vuoksi, missä kohdassa Raamattua sanotaankaan että työstä
> pitää maksaa kunnon palkka?

sopiva palkka

Otto J. Makela

JiiPee <n...@notvalid.com> wrote:

> sopiva palkka

Koska jo varauduit siirtelemällä maalitolppia, etkä silti saanut
sanottua Raamatunkohtaa, päättelen ettei siellä mitään sanota. Miten
valehteleminen (etenkin näin lyhyillä jäljillä) edistää kristinuskoa?

Sinulta jäi myös epähuomiossa vastaamatta kysymyksiini:

----

JiiPee wrote:

> ei kyse ole vahvuudesta vaan siita mita sanotaan etta mita saa tehda

Onpas, jos yritetään ymmärtää mitä Otto tarjoittaa sanalla "vahvuus".
Rajatulle kohderyhmälle suunnattu käsky voidaan tulkita erivahvuiseksi kuin
kaikille ihmiselle osoitettu käsky.

> mutta eikos se koko Raamattu pida ottaa sanomana meille?

Niin, Raamatussa on kohtia jotka on osoitettu meille, ja kohtia joita EI OLE
osoitettu meille, ihan samalla tavalla kuin esim tieliikennelaissa on kohtia
jotka on osoitettu tavallisille autoilijoille, ja kohtia jotka ei ole. Kyllä
Ottokin ymmärtää, että tavallinen sunnuntaiautoilija ja hälytysajoneuvon
kuljettaja ovat kaksi eri asiaa. (tai mistäs minä tiedän, en yhtään
ihmettelisi jos poliisi kiilaisi ylinopeutta ajavan Oton eteen ja Otto
rupeaisi inttämään että poliisihan se tässä on rikollinen kun ajoi vielä
suurempaa ylinopeutta kuin hän...)

Sorry, evolutionists, you were wrong all the time.

---
http://www.avg.com

Otto J. Makela wrote:
> [...]

Tässä Otto puhuu KIRJAIMELLISESTA noudattamisesta.

> Eli siis et noudatakaan Raamattua sananmukaisesti, vaan käytät

Ja tässä Otto puhuu SANANMUKAISESTA noudattamisesta, joten taas oiva
esimerkki miksi kristtyjen ja ateistien (tai ateismina työhypoteesina
käyttävien agnostikkojen) välinen keskustelu on niin vaikeaa, ateisteilla
(ja niillä agnostikoilla) on ihan oma versio suomen kielestä. Kun kristitty
puhuu Raamatun kirjaimellisesta noudattamisesta, hän tietysti tarkoittaa
KOKO Raamatun noudattamista, ei yksittäisten sanojen noudattamista, kun taas
Oton kaltaiset ateisti-agnostikot ilmeisesti kuvittelet sen tarkoittavan
irrallisten sanojen noudattamista. (ja se kuuluisa ohjehan oli "Plainly, not
literally" tjsp...)

> järkeäsi siinä että toteat tekstin yhden kohdan olevan vahvempi kuin
> toinen kohta.

Koska ITSE RAAMATTU niin totetaa. Olen useita kertoja esittänyt vertauksen
Suomen lakiin ja etenkin tieliikennelakiin, siellähän on nopeusrajoitukset
ja muut tavallisia tielläliikkujia koskevat määräykset, ja sitten
hälytysajoneuvoille annetaan lupa rikkoa niitä tietyissä rajoissa. Laissa on
siis erivahvuisia kohtia, ja Suomen tieliinnelaki on tietysti tarkoitettu
Suomen teillä liikujille, jne. Olen täysin varma että Otto ja monet muutkin
tämän ryhmän ateistit ja agnostikot nämä asiat ymmärtävät. Joten
kertokaapas, mihin se ymmärryksenne katoaa, kun vaihdetaan lakikirjan
tilalle Raamattu??

> Muistuta minua vielä, missä kohdassa Raamattua Jeesus sanookaan että
> hän kumoaa VT:n lait? Vai oliko se kenties vain Paavali, joka ei
> koskaan tavannut elävää Jeesusta?

Ihan samaa Jumalan (Jehovan) sanaa kumpikin puhuivat. Mt 5:17 (KR-38) Jeesus
puhuu lain täyttämisestä, tässä pitää tietysti ymmärtää mitä tarkoitetaan
lailla ja profeetoilla, ja täyttämisellä. Ja mitä Jeesus sanoi
fariseuksista, ja mitä sanoi fasiseuksillle. Opetuslapset, sapatti,
viljantähkät jne.

God can deliver us from Satan's evil grip