Re: Yleissivistyksen parantamista?

Otto J. Makela

Mieli Varhainen <jouto...@gmail.com> wrote:

> Että Jumala loi ja tavallaan Saatana loi itse itsensä. Onpa vänkä
> tarina. Eikä Jumala sitten enää tuolle kapinalle mitään ole mahtanut
> kun kerran Saatana yhä vaanii viekottelemassa ja syntiin yllyttämässä.
> Jumalasi ei siis ole kaikkivoipa.

Onhan tämä ihan selviö Vanhan Testamentin heimojumalasta,
joka Tuom.1:19 olisi kyllä muuten auttanut Juudan voittoon,
mutta hänkään ei mahtanut mitään raudoitetuille sotavaunuille.

Kannattaa muuten todellakin lukea mitä Raamatun tekstissä oikeasti
puhutaan Saatanasta (שָׂטָן, "syyttäjä, vastustaja"), Luciferistä (לוציפר,
"valontuoja, kointähti") ja paholaisesta (διάβολος, "panettelija,
syyttäjä") sillä se ei todellakaan ole mitenkään selkeä kokonaisuus:

https://en.wikipedia.org/wiki/Satan
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucifer
https://en.wikipedia.org/wiki/Devil

Yhteenvetojen yhteenveto on että Jobin kirjan (7.–4. vuosisata EAA)
yleinen syyttäjä Saatana ja Jesajan (8.–7. vuosisata EAA) vertauskuva
Babylonian kuninkaasta Lucifer olivat Uuden Testamentin kirjoitusaikoina
sekaantuneet mm. luomiskertomuksen (10.–5. vuosisata EAA) käärmeeseen.

Iso osa "tiedoista" aiheen ympärillä on Raamatun tekstin ulkopuolista
perinnettä, apokryfejä ja pseudepigrafeja, sekä kristittyjen perinteistä
varsin luovaa Vanhan Testamentin tulkintaa. Kiistat aiheen ympärillä
eivät ole vähäisiä, esimerkiksi Luther oli sitä mieltä että Jes.14:12
tulkitseminen tarkoittamaan paholaista on karkea virhe.

Followup-to: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko

--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */