Marokkolaisesta mittarista rintakipuja?

Rannemittarista tuli ranne kipeäksi, joten ostin sitten sellaisen
olkavarresta mittaavan, Made in China, Assembled in Morocco. Ja ahkerasti
sillä sitten mittailin nähdäkseni miten se toimii. Alapaineen pienin lukema
99 ja toiseksi pienin tasan sata, ja yläpaineen pienin 151, joten
verenpaineenihan taitaakin olla ihan kunnossa. Tai joo, onhan nuo vieläkin
vähän yli niiden suositusten, mutta paljon alempia kuin aikasemmat tulokset.
Illan viimeisen mittauksen jälkeen vain tuli hetkeksi joku epämääräinen
tuntemus, vähän niinkuin olisi ollut lieviä rintakipuja. Ei kai vaan tuo
verenpaineen mittaaminen ole vaarallista?? Siinähän ilmeisesti puristellaan
suonet kiinni, kai se jotenkin rasittaa sekä itse suonia että sydäntä?

Ja miten tuo sveitsiläinen laatutuote voi olla Kiinassa tehty, jos on
kasattu Marokossa Afrikassa? Vai onkos tuo Morocco joku kiinalainen
kaupunki? Pikaisella ixquikkaamisella en löytänyt muuta kuin, että kovasti
kiinalaiset rakentavat kokonaista kaupunkia tuolla Afrikassa
https://qz.com/841803/morocco-wants-to-build-a-new-city-from-scratch-with-chinas-help/
ja wikissäkin on artikkeli Marokon kiinalaisista
https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_people_in_Morocco
jne. Joten ilmeisesti uusin verenpainemittarini on todellakin kasattu
Afrikassa, tod. näköisesti kiinalaisista osista, mutta eikös tuo "Made in"
pitäisi olla nimenomaan sen kasauspaikan mukaan? Onhan tietokoneissakin ties
missä Malesiassa yms valmistettuja komponentteja, Made in USA autoissa
meksikolaisia ja canalalaisia osia, jne.

Kaksi samantapaista mutta ei samanlaista määritelmää antaa kuvan siitä, että
asiaa ei todella itsekään ymmärretä.
- evolutionisti Raimo Suonio

Tuska Pankki wrote:

> Rannemittari on epämiellyttävä, en pidä niistä.

No ei sitä olekaan tarkoitus pitää jatkuvasti ranteessa. Kovasti niitäkin
vain näyttää olevan myynnissä, ja jopa paljon korkeampaan hintaan kuin nämä
nyt puheena olevat halvat olkavarsimittarit.

> Älä mittaa jatkuvasti.

Älä trollaa jatkuvasti. Kirjoitin "ahkerasti", en "jatkuvasti".

> En kyllä itse murehdi, kuolenko paineen mittaamiseen vai johonkin
> muuhun. Enkä oikein jaksa kaikkea käsittämätöntä kuvitelmaasi
> edes ymmärtää.

Mikä ihmeen "käsittämätön kuvitelma"?

> Mutta jos se sinua lohduttaa niin kyllä, myös itse
> koen verenpaineen mittaamisen hieman epämiellyttävänä. Joskus
> hieman enemmän ja joskus en ollenkaan. En kuitenkaan halua mitata
> kymmentä kertaa päivässä.

En minäkään, enkä myöskään sentään kymmentä kertaa. Mutta tietysti piti
tuotteen paketista purkamisen jälkeen testata, että se ylipäätään toimii. Ja
sen jälkeen testata, että tuleeko samoja lukemia vai onko suurtakin
hajontaa.

> Laitteessa lukee siis aivan tarkkaan ottaen mitä?

Lukee "Made in China, Assembled in Morocco." Kuten jo alussa kerroin. Tai
jos pilkkua viilataan, niin tuo pilkku puuttuu, nuo lauseet ovat itse
mittarissa eri riveillä. Tai jos viilataan lisää, lukee mittarin pohjassa
olevassa tarrassa, jossa on sitten paljon muutakin tekstiä ja jotain
symboleja ja numeroita.

> Ja toisaalta, aivan oma vika. Miksi ostit tuollaisen tuotteen.

Mikä ihmeen vika? Hyvinhän tämä tuntuu toimivan. Ostin, koska maksoi paljon
vähemmän kun apteekissa myytävät. Ja muita vaihtoehtojahan tällä
paikkakunnalla ei sitten ollutkaan.

> Olisit voinut ostaa vaikkapa Omronin, joka on Japanilainen ja

Joka olisi maksanut paikallisessa apteekissa noin 2 kertaa enemmän kuin tämä
maroccolainen.

> Omron healtcare Europe taas "the netherlands". Kuitenkin,
> laitteessa lukee myös "made in Vietnam". Luotettavampi kuin
> Marokko?

Tuskin.

> Ja kyllä. Luin postauksesi aikaisemmin ja tänään (eilen) Prismassa
> käydessäni vilkaisin mielenkiinnosta esillä olleiden laitteiden
> pohjasta tuon valmistusmaan.

Ei täällä mitään Prismaa ole.

> Eli, valitettavaa mutta totta. Moni tuote tehdään varsin
> erikoisessa paikassa ja joko olet tähän tyytyväinen tai et käytä
> ko tuotetta. Tai oikeammin et mitään. Asia ei muutu muuksi
> jollakin "tämä ja tämä merkki on sieltä, miksi?"

Mistä sait harhakäsityksen, että olisin jotenkin tyytymätön ostokseeni?
Tässähän nyt lähinnä ihmettelin kahta täysin eri asiaa, ensinnäkin sitä onko
verenpaineen mittaaminen ylipäätään terveellistä, ja toiseksi sitä että
onkohan tuon mittarin valmistusmaa nyt ilmoitettu kaikkien kuluttajansuoja
tai ties minkä lakipykälien ja/tai sääntöjen mukaan oikein? Ja tietysti
sitten sivuihmettelynä, että Afrikassa ylipäätään valmistetaan jotain
hi-tech tuotetta, en ainakaan muista koskaan aikaisemmin ostaneeni mitään
Afrikassa valmistettua laitetta. Enkä mitään muutakaan, jotkut siellä
kävijät tosin ovat kovasti raahennet mukanaan Suomeen kaikenlaisia
matkamuistoja, lähinnä jotain puusta tms tehtyjä koriste-esineitä, rihkamaa.

Asko

On 25.3.2017 9:19, TJT2 wrote:
> No ei sitä olekaan tarkoitus pitää jatkuvasti ranteessa. Kovasti
> niitäkin vain näyttää olevan myynnissä, ja jopa paljon korkeampaan
> hintaan kuin nämä nyt puheena olevat halvat olkavarsimittarit.

Käsittääkseni olkavarsimittari on paljon tarkempi (ja kalliimpi) kuin
rannemittari.

-Asko

Reijo Korhonen

Minusta alkamittarit eivät ole kovin kalliita. Alta satasella saa tarkan
ja tli satasella saa tarkan ja automaatttisen joka pitää kirjaa
koneellisesti mittauksista. Kilpailu taitaa olla alalla riittävän kova
pitämään hinnat kurissa.

Mutta luultavasti vieläkin halvempia "kiinan ihmeitä" saa tilailtua
jotain kautta, vaikka niiden tarkkuudesta ja toimivuudesta ei ole tietoa.
Kuitenkin, jos tälläisen käyttöön on oikea syykin olemassa, niin miksi
nipottaa muutamasta kympistä, jolla voi varmistaa että laite on riittävän
tarkka?

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Kaksi mittari yli 50 euroa, joista se kalliimpi yli 70
https://www.vertaa.fi/verenpainemittarit/f/tuettu_sijoitus/wrist/
ja vastaavasti kaksi alle 50 euron olkavarsimittaria
https://www.vertaa.fi/verenpainemittarit/f/tuettu_sijoitus/olkavarsi/tuettu_sijoitus/olkavarsi/?sortTarget=price&sortDirection=ascending
ja tuolla on siis niitä alimpia, todelliset hinnat lähimmissä kaupoissa voi
olla ihan muuta, esim Panasonic rannemittari EW3006 Prismassa 69,90
https://www.gigantti.fi/product/hyvinvointi-ja-terveys/hyvinvointi/EW3006/panasonic-verenpainemittari
Tässähän oli alunperin puhe jostain Citymarketin mainoksessa olleesta alle
50 euron olkavarsimittarista, ja tuo ostamami maroccolainenkin oli halvempi
kuin tuo Panasonic, vaikka siis ostin olkavarsimittarin, ja Panasonic on
ranne...

Tarkkuudesta en osaa sanoa, kun en ole viitsinyt raahata tuota maroccolaista
terveyskeskukseen, mutta rannemittarinihan antoi samoja lukemia kuin niiden
olkavarsi-Omron. Ja mistä sen tietää, mikä mittari näyttää oikein? Ainoa
tuosta selviää, onko hajontaa, mutta voihan se jatkuvasti samoja lukemia
näyttävä olla enemmän väärässä kun eri lukemien keskiarvo.

Tuska Pankki wrote:

> Tottakai niitä on myynnissä koska palvelee paikassaan
> tarkoitustaan aivan riittävän hyvin ja on nopea /
> helppo.

Ihan yhtä hitaasti se sitä mansettia täyttelee ilmalla. Paljaasta
olkavarresta mittaaminen voi toki edellyttää hieman enemmän vaatteiden
riisumista kuin ranteesta mittaaminen, mutta se nopeusero riippuu sitten
millaisia vaatteita käyttää.

> Aivan sama. Et tarvitse 20 mittausta päivässä. Etkä kymmentä. Ja

Ei ole ollenkaan sama. Ja tietysti uusi tuote on testattava, jotta näkee
toimiiko se, vai pitääkö viedä takaisin myyjälle.

> jos kuvittelet mittaamisesta aiheutuvan jotain oireita, et mittaa
> ollenkaan.

Pakko kai se on mitata, kun ihan ylilääkäri käski...

> Luulosairaus.

Ihan magneettikuvilla ne sairauteni on todettu, todennettu, todistettu.

> Tottakai tuote on hyvä testata. Mutta miksi tietoisesti monesti
> jos jo valmiiksi tietää siitä aiheutuvan ongelmia? Oletan sinun
> tunteneen jo ennen useita mittauksia jotain oireita. Ei tässä
> kohden jatketa enää mittaamista.

Oletat ihan väärin. Kannattaa lukea viestit, joihin vastaa, eikä tehdä
oletuksia (neuvoi joku keskustelija äskettäin eräälle Reijolle...)

> Toimii hyvin mutta jo otsikossa "MAROKKOLAISESTA..." joten kyllä
> tämä valmistuspaikka on selkeästi kynnyskysymys.

Otsikkorivillä näkyy myös kaksi Reetä, jollain on taas nyytistin rikki.

> Aivan. Mutta tällöin ei olisi tarvetta korostaa marokkoa.

No sitten olisi pitänyt laittaa otsikkoon "Vietnamilaisesta mittarista
rintakipuja?"

> Aivan. Tämä siis esimerkkinä siitä, miten kalliimmallakin hinnalla
> olisit saanut kovin erikoisessa paikassa valmistetun
> tuotteen.

Kovin erikoinen tuo Marokkokin, ja miksi ostaa kalliimmalla kun saa
halvemmalla, ja kauppakin paljon lähempänä?

> MINÄ kävin prismassa ja katsoin siellä mittaria ihan
> mielenkiinnosta nähdäkseni valmistusmaan.

Mutta MINÄ en edelleenkään voi ostaa mitään vietnamilaista mittaria kadun
toisella puolella olevasta Prismasta, koska kadun toisella puolella ei
edelleenkään ole Prismaa. Eikä täällä samalla puolellakaan.

> Otsikosta alkaen kaikesta.

Ai tänäkin vuonna pitää siis selittää, että otsikko on vain... otsikko.
Onhan täällä kuluttajaryhmässäkin ketju "Itsepalvelukassat" tjsp, jossa on
keskusteltu talon seinien lämpöeristeistä, jääkaapeista, kosteusprosenteista
ja ties mistä asioista, jotka eivät liity mtienkään itsepalvelukassoihin.

> Jotta saat haluamasi vastauksen, todetaan: on hengenvaarallista.

Millä perusteella?

> Miksi oikeastaan edes kysyt? Jos joku sanoo täällä mitä tahansa,
> et usko.

Riippuu siitä, miten se joku perustelee vastauksensa.

> Jos joku linkittää lähteen, se on valheellista
> informaatiota.

Sehän riippuu kokonaan lähteestä.

> Jos taas ehdotetaan lääkäriltä kysymistä, tämä ei
> käy koska salaliitto ja myrkkypillerit.

Ei, vaan koska sen lääkärin juttusille pääseminen on joko vaikeaa tai
kallista tai molempia, ja sitten siellä joko on jotain vierasta kieltä
puhuva ulkomaalainen joka ei edes ymmärrä kysymyksiä, tai sitten lääkäri ei
uskalla olla eri mieltä kollegansa kanssa...

> Huomaatko itse, miten
> mahdoton on siis vastata?

Niillä kahdella lääkärillä, joiden kanssa olen viimeksi keskustellut, on
todellakin ollut vaikeuksia vastata kysymyksiini, vaikka ei ne mitenkään
mahdottomia kysymyksiä olleet. Toinen jopa otti ihan oma-aloitteisesti
esille erään asian, josta ei sitten halunnutkaan keskustella, kun
tietokonetta naputeltuaan havaitsi, että eräs toinen lääkäri on jo ottanut
kantaa asiaan.

> Tätä et varsinaisesti kysynyt. Mutta sait toisen esimerkin
> vastaavan kaltaisesta toiminnasta laadukkaana pidetyn mittarin
> osalta. Eli jos tai kun teet aiheesta johonkin instanssiin
> valitusta, voit liittää sinne useamman esimerkin.

Missä muka sain? Sinähän kirjoitit vain " laitteessa lukee myös "made in
Vietnam".", et maininnut mitään "assembled" juttua. Joten kovasti näyttää,
että tähän mennessä vain tuo minun "Made in China, Assembled in Morocco" on
ainoa esimerkki, jossa valmistus ja "asennus" on suoritettu eri valtioissa
(ja tässä tapauksessa vieläpä eri maanosissa).

Reijo Korhonen

On Tue, 28 Mar 2017 09:17:00 +0300, TJT2 wrote:

> Kannattaa lukea viestit, joihin vastaa, eikä tehdä oletuksia (neuvoi
> joku keskustelija äskettäin eräälle Reijolle...)

Eiköhän sed mennyt toisinmpäin, eli kannattaa lukea ne viestit
ajatuksella, ennen kuin tekee toisista väitteitä.

Viestrisi oli muuen niin pitkä, että tuskin itsekään ymmärsit mika oli
alunperin kenenkin kirjoittamaa ja oliko lainaukset oikein. Suosittelen
kirjoittamaan lyhyempiä viestejä pysytellen tiukemmin yhden kysymyksen
äärellä, johon toiset voivat sitten ottaa kantaa. Jos lainaa viestejä,
niin lainaa vain se asia johon itse otat kantaa, mutta älä lainaa sitä,
millä ei ole nerkitystä oman viestisi kannalta, niin keskuslusta on edes
mahdollista kaivaa pää ja häntä.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen wrote:

> Eiköhän sed mennyt toisinmpäin, eli kannattaa lukea ne viestit
> ajatuksella, ennen kuin tekee toisista väitteitä.

En tunne ketään Sediä.

> Viestrisi oli muuen niin pitkä, että tuskin itsekään ymmärsit mika oli
> alunperin kenenkin kirjoittamaa ja oliko lainaukset oikein.

Senhän näkee väkästen lukumäärästä, kuka on kirjoittanut, ja tämä OE (plus
quote-fix) lisää ne ihan automaattisesti, joten tottakai lainaukset menee
oikein.

> Suosittelen kirjoittamaan lyhyempiä viestejä pysytellen tiukemmin
> yhden kysymyksen äärellä, johon toiset voivat sitten ottaa kantaa.

Viestini ovat todella lyhyitä verranttuna esim Pekka de Grootin viesteihin
(120 KB ja silleen) ja jopa Raimo "jaarittelija" Suonion viesteihin (20 KB
ja silleen), tässäkin ketjussa jotain 2 - 5 KB, yksi 7 KB.

> Jos lainaa viestejä, niin lainaa vain se asia johon itse otat kantaa,
> mutta älä lainaa sitä, millä ei ole nerkitystä oman viestisi
> kannalta, niin keskuslusta on edes mahdollista kaivaa pää ja häntä.

Ja sitten useat henkilöt valittavat, että lainaan liian vähän, joten ole nyt
tässä sitten kaikille mieliksi...

Reijo Korhonen

On Thu, 30 Mar 2017 07:49:33 +0300, TJT2 wrote:

> Senhän näkee väkästen lukumäärästä, kuka on kirjoittanut, ja tämä OE
> (plus quote-fix) lisää ne ihan automaattisesti, joten tottakai
> lainaukset menee oikein.

Et sinä suinkaan jokaisen lainauksen jälkeen kommentoinut lainaamaasia
kohtaa, mutta jätit kuiotenkin kaikki toisten kirkoittamat asiat viestiin.
Se tekee sinunkin ajatuksenjuoksusi seuraamisesta työlään. Ja asian
löytäminen noin pitkästä lainausten pötköstä on lähes mahdotonta.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen wrote:

> Et sinä suinkaan jokaisen lainauksen jälkeen kommentoinut lainaamaasia
> kohtaa, mutta jätit kuiotenkin kaikki toisten kirkoittamat asiat

Kommentoinpas. Kirjoittamat? Karkoittamat?

> viestiin. Se tekee sinunkin ajatuksenjuoksusi seuraamisesta työlään.

Tolkuton määrä kirjoitusvirheistä tekee sinun tekstiesi lukemisesta
työlästä. Ajatuksenjuoksustasi en nyt sano mitään...

> Ja asian löytäminen noin pitkästä lainausten pötköstä on lähes
> mahdotonta.

Syytön minä siihen olen, jos sinulla on lukihäiriö. Minä olen lukenut
1554-sivuisen TECOARin, jossa on runsaasti sisäkkäisiä lainauksia, mutta ei
minulla ollut mitään vaikeuksia asioiden löytämisessä. Toki täytyy myöntää,
että koska kyseessä on vastineen vastine, enkä ollut vielä silloin lukenut
niitä alkupeärisiä teoksia, ja olin muutenkin vielä siinä vaiheessa täysin
noviisi holocaustin suhteen, joidenkin asioiden kohdalla piti ihmetellä.
Mutta johtui siis lähinnä pohjatietojeni puutteesta eikä suinkaan tekstin
pituudesta. Joten imutapas 28-tecoar-long.pdf ja kerro, miten vaikealta
tekstiltä se sinusta tuntuu?

The truth is now called hate, but I’ll defend it anyway.