Keskussairaala ei anna tietojani mita teen?

Eilen tuli se yli 2 viikkoa odottamani kirje, jossa piti olla tietoni.
Ihmettelin jo heti kirjeen nähdessäni sen ohuutta, luulin että siellä on
lasku jostain niistä lukuisista käynneistäni. Mutta siellä olikin kahden
aanelosen verran lääkäreiden harhaisia näkemyksiä siitä, mitä niillä
tapaamisilla oli käsitelty. Siis VAIN nuo jutut, sen sijaan esim niiden
verikokeiden tuloksista ei ollut yhtään mitään (luk. ottamatta jotain
yksittäisiä arvoja niissä lääkäreiden jutuissa), ekalla käynnillä tehtyä
lämpötilamittausta ei mainita ollenkaan, röntgenkuvien lausuntoja ei ole
vaan niihinkin vain lyhyt viittaus yhden lääkärin tekstissä, jne. Minähän
sain ekan verikokeen tulokset käydessäni yksityisellä lääkärillä, siis
yksityinen lääkäri tulosti julkisessa keskussairaalassa tehdyistä kokeista
lähes aanelosen verran arvoja, joten kyllä ne todistetusti on olemassa.
Mutta keskussairaala jätti tämän ja monta muuta paperia tulostamatta ja
toimittamatta, vaikka siis tein kirjallisen tietojenluovutuspyynnön!!

Tällainen tietojen pihtaaminen vaikuttaa jo suorastaan laittomalta, mutta en
nyt jaksa ruveta kahlaamaan finlexiä, kun tänäänkin on tavallaan eräs
terveyteen liittyvä tutkimus.

Päivystyksessä mitattu verenpaine 209/131 mainitaan suluissa, ja sulkujen
ulkopuolella vielä isompi lukema, 225/138, joka tuli minulle yllätyksenä. Ja
toisella sivulla kerrotaan, että on OHJELMOITU verenpaineen seuranta, en
tiennytkään etä olen tietokone jota voi ohjelmoida... Ja itselläni ei tästä
seurannasta ole yhtään mitään havaintoa, ellei sitten ohjelmoinniksi tulkita
sitä kun hän valehteli että sairaalalla ei ole vuorokausilaitetta, ja
suositteli minua joko ostamaan ihan oman mittarin tai kysymään
terveyskeskuksesta että voivat lainata tavallista mittaria.

Ja yksityiseltä tuli siis papereiden lisäksi se kuvat sisältävä CD, joten
kuvittelin että sairaalastakin tulee papereiden lisäksi jotain vastaavaa. Ei
tullut, tilanne siis edelleenkin että en ole itse nähnyt ollenkaan yhtäkään
sairaalassa otettua röngenkuvaa, vaikka niitä tutkimuksia tehtiin kahtena
eri päivänä. Enkä siis ole nähnyt edes kyseisten kuvien perusteella tehtyjä
varsinaisia lausuntoja, lääkäri vain näyttää yhdelle riville kirjoittaneen
"...epäily ei siis varmentunut". Omakantaan tosin näytti tulleen sen ihan
ensimmäisen, terveyskeskuksessa tehdyn röntgenin lausunto, kun viimeksi
kävin vilkaisemassa, joten kyllä sitäkin näköjään päivitetään, yli kuukauden
viiveellä. Joten ehkä jo toukokuussa tjsp on sitten nuokin lausunnot.

Reijo Korhonen

On Wed, 08 Mar 2017 06:57:16 +0200, TJT2 wrote:

> [...]
> tapaamisilla oli käsitelty. Siis VAIN nuo jutut, sen sijaan esim niiden
> verikokeiden tuloksista ei ollut yhtään mitään ...

En tiedä auttaako tämä nyt sinua, mutta useompia muita auttaa sairaalan
ja terveydenhoidon käytänteiden tunteminen siinä, mitä odottaa oloevan
milläkin terveydenhoidon antamalla tulosteella. Nimittäin terveydenhoito
pyrkii selviyyämään sairauden laadun eli antamaan diagnoosin ja sitten
hoitamaan kunnes juttu on siltä osin hoidettu sen organisaation osalta,
jolla asioi. Siinä paperin alussa on tulosteelle nimikin, ja arvaan että
sait "epikriisi" nimisen paperin. Kyse ei ole sinun henkilökohtaisesta
kriisistäsi, vaan jotakin siihen suuntaan kuin "tapauksen kulun
muistiinpanot".

En väitä olevani terveydenhoidon ammatilainen ja tuntevani virallsia
termejä. Mutta muutamia epikriisejä olen itsekin lueskellut, ja tuttulta
ja varsin asilliselta menettelyltä kuulostaa kuulostaa. Paperista selviää
suomen kielellä ja usein myös latinankielision termein höystettynä kuinka
päädyit potilaaksi kyseiseen organisaatioon, mitä oireita valitat ja mitä
havaittiin, mitä kokeita ja tutkimuksia tehtiin sairauden ladun
selvittömiseksi, mikä oli diagnoosi ja kuinka sairautta alettiin hoitaa,
kuinka sairauden hoito eteni, mitä hoitoja annettiin ja mikä oli tilanne
kun sinut "kirjattiin ulos" organisaatiosta.

Luultavasti näitä epikriisejä saamme ihailla jatkossa myös sähköisessä
muodossa kun Kelan Kanta tai mikä se nyt olikaan, alkaa toimia niin että
jokainen organisaatio laittaa nuo tiedot sinne. Sitä ennen saat ne myös
tai ainoastaan paperilla. Saamastani informaatiosta (ihan muista
lähteistä kuin newssikeskusteluista) olen käsittänyt että sinne Kanta-
palveluihin olisi tarkoitus kirjata tekstit niin selvällä suomenkielellä,
ettei lääkärinkoulutusta tarvittaisi tekstin ymmärtämiseen. Mutta kun
kirjaamisessa pyrkivät tarkkuuteen, niin taitaa olla aika hankala homma,
kun kaikille asioille ei löydy muuta tarkkaa vakiintunutta määritelmää
kuin lääkärilatina ja suomenkielinmen vastine ei ole yksiselitteinen.

Tarkoituksena ei ole kirjata ihan kaikkia koetuloksia sinne, vaan ne
olisi tarkoitus käsitellä ihan kasvokkain tai puhelimitse konsultoiden
lääkärin kanssa. J tämä olisi raahtunut tietenkin ennen epikriisin
saamista.

Kuulostaa siis sitä, että sinun tapauksessa ii sairauden laatu ja
jatkohoito ei sinulle ole selvinnyt eli asia on kesken. Jos näin on, niin
ei kai siinä muuta voi tehdä, kuin yhteyttä asianmukaiseen organisaatioon
ja aikaa tilaamaan. Sellä ne vanhat koetulokset sinulle selviävät ja
selviää miten sairautta hoidetaan jatkossa. Eli saat hoito-ohjeet. Ja se
aloitettu epikriisi-paperi saa jatkoa.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen wrote:
> [...]
> hoidettu sen organisaation osalta, jolla asioi. Siinä paperin alussa
> on tulosteelle nimikin, ja arvaan että sait "epikriisi" nimisen

En saanut. Ei siinä ole muuta kuin ESSOTE KUNTAYHTYMÄ ja sivunumero, sen
alla isolla sen osaston nimi, ja sitten sen alla henkilötunnukseni ja
nimeni. Ja sitten lääkärin nimi, pvm, ja teksiä "Tulosyy" ja "Esitiedot" ja
"Nykytila" ja "Suunnitelma". Ja näiden alla sen verran tekstiä, että jatkuu
seuraavalla sivulla. Jossa on sitten ihan Diagnoosi sekä ICD-10:stä tutulla
koodilla että ihan suomeksi. (Ja tässä tapauksessa ihan väärä diagnoosi).

> Kyse ei ole sinun henkilökohtaisesta kriisistäsi, vaan
> jotakin siihen suuntaan kuin "tapauksen kulun muistiinpanot".

Ei tuolla mistään kriisistä puhuta, ekalla sivulla on siis sen
päivystyksellä olleen lääkärin "muistiinpanot", tokalla sivulla on sitten
sen toisen tapaamani lääkärin käsitykset aiheista "Tulosyys", "Esitiedot",
"Nykyongelma" jne.

> En väitä olevani terveydenhoidon ammatilainen ja tuntevani virallsia
> termejä. Mutta muutamia epikriisejä olen itsekin lueskellut, ja
> tuttulta ja varsin asilliselta menettelyltä kuulostaa kuulostaa.

No onhan tuolla välissä muutama ihan paikkansa pitäväkin lause. Ja noiden
suomalaisten otsikoiden lisäksi muutaman kerran otsikko Decursus. Ja pari
oikealta kuulostavaa diagnoosiakin.

> Paperista selviää suomen kielellä ja usein myös latinankielision
> termein höystettynä kuinka päädyit potilaaksi kyseiseen
> organisaatioon,

No senhän minä olen tiennyt koko ajan, ekan Tulosyyn kohdalla on vain yksi
lause joka alkaa sanalla "Lähetteellä". Tässäkin tosin täytyy nyt kysyä,
että mikä kyseinen organisaatio, kun ihan samaa ESSOTEa näyttää se terveys-
aka hyvinvointikeskus olevan. Ja tietopyyntolomakkeen antanut ja
vastaanottanut nainen vakuutti, että se lähete näkyy heillä, joten minun ei
tarvitse pyytää terveyskeskuksesta. Mutta kovasti nyt näyttää, että minun
pitää käydä myös terveyskeskuksessa täyttämässä joku tietopyyntölomake, eli
ovat siis kaksi eri organisaatiota, vaikka ovatkin yhtä ja samaa
essote-organisaatiota.

> mitä oireita valitat ja mitä havaittiin, mitä kokeita
> ja tutkimuksia tehtiin sairauden ladun selvittömiseksi, mikä oli

Näistä näkyy olevan vain "jotain sinnepäin" tietoja.

> diagnoosi ja kuinka sairautta alettiin hoitaa, kuinka sairauden hoito
> eteni, mitä hoitoja annettiin ja mikä oli tilanne kun sinut
> "kirjattiin ulos" organisaatiosta.

Ihan itse sieltä ulos kävelin, sekin tuossa paperissa mainitaan, sen sijaan
siitä ei käy yksiselitteisesti ilmi kuka minua silloin sunnuntaina kerjäsi
takaisin.

> [...]
> selvällä suomenkielellä, ettei lääkärinkoulutusta tarvittaisi tekstin
> ymmärtämiseen. Mutta kun kirjaamisessa pyrkivät tarkkuuteen, niin

No muistaakseni se rtg:n teksti on siellä ihan lääkärilatinaksi. En nyt
viitsi törsätä pankkitunnuksia ihan vain tarkistaakseni muistanko oikein...

> taitaa olla aika hankala homma, kun kaikille asioille ei löydy muuta
> tarkkaa vakiintunutta määritelmää kuin lääkärilatina ja
> suomenkielinmen vastine ei ole yksiselitteinen.

Magn kuvein lausunnossa on suomen ja lääkärilatinan lisäksi englantiakin.

> Tarkoituksena ei ole kirjata ihan kaikkia koetuloksia sinne, vaan ne
> olisi tarkoitus käsitellä ihan kasvokkain

Tuollaista ihmettä ei ole vielä tapahtunut minulle missään.

> tai puhelimitse konsultoiden lääkärin kanssa.

No en oikein pidä konsultointina, jos lääkäri toteaa "Ei niistä mitään
löytynyt" ja vaihtaa puheenaihetta.

> J tämä olisi raahtunut tietenkin ennen epikriisin
> saamista.

Minulla mitään raahtumia ole, mitä ne sitten ovatkaan. Sen sijaan
päivystäjän lausunnossa on mielenkiintoinen kohta "Verikokeista ei vielä
vastauksia." Päivystäjä siis teki diagnoosin näkemättä ja lähetti minut
kotiin näkemättä verikokeiden tuloksia.

> [...]
> jatkohoito ei sinulle ole selvinnyt eli asia on kesken. Jos näin on,
> niin ei kai siinä muuta voi tehdä, kuin yhteyttä asianmukaiseen

Minullehan on aika varattuna ihan sairaalan toimesta, siinä paperissa jossa
pyydetään tulemaan peräti 30 minuuttia ennen varattua aikaa.

> Sellä ne vanhat koetulokset
> sinulle selviävät ja selviää miten sairautta hoidetaan jatkossa.

Tuskin selviävät, kun eivät ole selvinneet edellisilläkään käynneillä. Tuo
seuraava käyntini on jo numero 6, siis olen käynyt jo VIISI kertaa, eikä
noilla kerroilla ole käsitelty niitä tuloksia paljon muuta kuin lauseella
"Ei sieltä mitään löytynyt". Ja noiden viiden lisäksi 2 kertaa
terveyskeskuksessa, ja yhden kerran yksityisellä (plus se kuvaus siellä plus
se kohteliaisuuskäyntini) joten olen käynyt jo KAHDEKSAN KERTAA jotenkin
hoidettavana tai tutkitavana (ja nuo suluissa mukaan laskien 10 kertaa).

> Eli saat hoito-ohjeet. Ja se aloitettu epikriisi-paperi saa jatkoa.

Johan minä sain ekalla käynnillä. Ihan väärät ohjeet, onneksi tajusin olla
noudattamatta niitä.

Reijo Korhonen

On Thu, 09 Mar 2017 07:25:45 +0200, TJT2 wrote:

> [...]
> jatkuu seuraavalla sivulla. Jossa on sitten ihan Diagnoosi sekä
> ICD-10:stä tutulla koodilla että ihan suomeksi. (Ja tässä tapauksessa

Tämäpä hienoa. Sait siis enemmän. Elikkä siinö oin sekä epikriisin tiedot
ja rakenne <https://fi.wiktionary.org/wiki/epikriisi>, mutta myös
hoitosuunnitelma.

Jos tuntuu siltä että asia ei ole "hoidossa", niin otapa yhteyttä tähän
hoitolaitokseen, niin suunnitelmaan saadaan muutos tai parannus, jota
kaipaat.

"Kriisi" on muuten terveydenhoitoalan termi joka tarkoittaa muutosta.
Muutos voi olla sekä hyvään että huonoon suuntaan. <https://
fi.wiktionary.org/wiki/kriisi>

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen wrote:

> Tämäpä hienoa. Sait siis enemmän. Elikkä siinö oin sekä epikriisin

Mutta vähemmän kuin mitä pyysin.

> [...]
> Jos tuntuu siltä että asia ei ole "hoidossa", niin otapa yhteyttä
> tähän hoitolaitokseen, niin suunnitelmaan saadaan muutos tai

Kävin varaamassa ajan hyvinvointikeskuksessa, kun eivät suostuneet uusimaan
erästä vanhaa reseptiäni ilman että tapaan lääkärin henk kohtaisesti. Joten
minulla on nyt aikavaraus sekä terveyskeskukseen että keskussairaalaan.

> "Kriisi" on muuten terveydenhoitoalan termi joka tarkoittaa muutosta.
> Muutos voi olla sekä hyvään että huonoon suuntaan.

Niin, muutoksella on aina suunta, asia jota sfnetin evolutionistit eivät
ainakaan vuosina 1997 - 2007 sisäistäneet ollenkaan jankatessaan any
changesta.

Reijo Korhonen

On Sat, 11 Mar 2017 07:01:09 +0200, TJT2 wrote:

> [...]
> uusimaan erästä vanhaa reseptiäni ilman että tapaan lääkärin henk
> kohtaisesti. Joten minulla on nyt aikavaraus sekä terveyskeskukseen että

Eikö olikin lohdullista. Lääkärit eivät uusi reseptejä summassa tai
vanhasta muistista, vaan seuranta on päällä, josko tilanteessa on muutos
johonkin suuntaan tai onko lääke sopiva. Huonompi talane olisi se, että
uusisivat ihan kaikkea mitä potilas hjaluaa automaagisesti ja ehkä
potilas saisi mielensö mukaan itse vaihtaa lääkityskoktailejaan jos
tietää paremmin kuin lääkäri mikä itselle sopii ja mikä ei.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

MR2

11.3.2017, 22:51, Reijo Korhonen kirjoitti:

> [...]
> potilas saisi mielensö mukaan itse vaihtaa lääkityskoktailejaan jos
> tietää paremmin kuin lääkäri mikä itselle sopii ja mikä ei.

Muuhun en ota kantaa, mutta monta kertaa olen tietänyt lapseni
korvatulehduksen hoitamisesta paljon paremmin ja enemmän kuin
terveyskeskuksen kandin ketale.

MR

Jukka K. Korpela

Monikin vanhempi tietää hyvin, että korvatulehdukseen tarvitaan
antibiootti ja heti.

Ilkeät lääkärit vain vetoavat kokemukseensa ja tutkimustietoihin ja ovat
sitä mieltä, että suurin osa korvatulehduksista paranisi ilman
antibioottia. Tosin he aika usein tästä huolimatta kuitenkin toimivat
kaikkitietävien vanhempien tahdon mukaan ja kirjoittavat
antibioottireseptin. No todellinen syy lienee, ettei ole resursseja
seurata potilaita yksilöllisesti melko tiiviisti ja sitten, jos ilmenee,
ettei tulehdus parane muuten, kirjoittaa antibioottiresepti määräten
sellainen antibiootti, joka parhaiten sopii potilaan tautiin
bakteeriviljelmästä saatujen tietojen mukaan.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

MR2

Eräs tapaus oli sellainen, että kandi-planttu ei kirjoittanut
antibioottireseptiä. No, sitten tuskallisen päivän ja yön jälkeen
uudestaan päivystykseen. Tärykalvo oli puhjennut.

MR

MR2

Jos tärykalvo olisi heti ensimmäisen käynnin aikana puudutuksessa
puhkaistu (ja jos ihan ensimmäinen lääkäri aikoinaan korvavaivojen
kanssa asioidessa olisi toiminut oikein) niin se olisi paremmin
parantunut kuin tuskallisesti itsestään puhjenneena. Aivan ensimmäinen
kerta "korvasedän" luona oli sellainen, että lääkäri meinasi
helpoimmalla päästä, että äkkiä vain tuosta varoittamatta ja
puuduttamatta puhkaisi tärykalvon, kun potilaskin oli vielä niin
luottavainen ja hiljaa siinä. Seuraavilla kerroilla lääkäreillä olikin
haaste, kun lapsi tappeli vastaan niin kovasti, että edes apuvoimat
eivät pystyneet pitämään häntä paikoillaan, jos tarkoituksena oli pitää
hänen luunsa ehjinä. Huusi vain "tuhma korvasetä!".

MR

Reijo Korhonen

Toivottavasti vain kerta jokaista kandin ketaletta kohti ;-) Pahimpia
taitavat kuitenkin olla juuri viran saaneet tai seb toivossa olevat
nuoret sijaiset. He uskovat ylilääkäreitä jotka toteuttavat budjettia,
jolloin "turhia" kokeita ei oteta ja silmätulöehduksetkin paranevat
parhaiten puhtaalla vedellä huuhtelemalla ja kaikkien antibioottien
käyttö pelkästään lisää resistanttien kantojen syntymistä joten niitä ei
määrätä ollenkaan.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo