15.1.2013 11:22, hau-hau kirjoitti:
> 15.01.2013 02:33, Antti Tolamo kirjoitti:
>> 14.1.2013 23:53, Pekka de Groot kirjoitti:
>>>
http://areena.yle.fi/tv/1765894
>>>
>>> "Suomalaiset ovat tottuneet uskomaan valtiovarainministeriön Raimo
>> "Teollisuusmaiden järjestö OECD on yleensä varoitellut Suomea
>> velkaantumisesta, mutta nyt järjestö päinvastoin varoittaa maata
>> liiallisesta talouskurista. Myös Kansainvälinen valuuttarahasto IMF
>> kehuu Suomen jo tekemiä sopeutustoimia."
>>
>> "Yhdysvaltalaisen taloustieteen professorin James Galbraithin mukaan
>> valtion menojen leikkaushalut eivät ole osa vain suomalaista
>> politiikkaa. Hän kutsuu (ilmiötä) vajekammoksi.
>>
>> - Se on yleismaailmallinen ilmiö rikkaiden ihmisten keskuudessa. He
>> uskovat aina, että valtiontalouden vajetta voi pienentää leikkaamalla
>> muita ihmisiä hyödyttäviä menoja ja laittamalla muut ihmiset
>> työskentelemään entistä lujemmin, hän sanoo MOT:n haastattelussa."
>>
>> Tästähän näkee kuinka jäykkiä älyllisesti meidän päättäjät ovat
>> erityisesti kokoomuksessa. Annetaan turhia tukia Kreikalle, vältetään
>> tukia joilla olisi todennäköisesti yhteiskunnallisesti järkeviäkin
>> syitä(STX) ja yritetään elää kuin olisi taas 90-luku vaikka tilanne on
>> ihan eri.
>>
>> Silloinkun oli 15%+ työttömyys kukaan ei puhunut työurista. Nyt kun tuo
>> on melkein puolet on kauhea huoli työntekijöiden työhaluista vaikka
>> samaan aikaan on ties kuinka monta yt:tä joilla samoista ihmisistä
>> yritetään päästä eroon. Kuinkahan alhainen työttömyyden oiken pitäisi
>> olla, jotain 0% että oltaisiin tyytyväisiä?
>>
>> Tilannetajua ei vain ole. Ei sitten ollenkaan. Duracell puput vaan
>> pamputtaa rumpua ja menevät eteenpäin satoi tai paistoi. Ja aina sama
>> viesti. Leikatkaa, leikatkaa, leikatkaa.
>>
>> Ja tukia ei saa antaa, paitsia tuohon, tohon ja näihin asioihin.
>> Aina juuri silleen vielä että hyöty menee mahdollisimman pienelle
>> poppoolle. Kyllä löytyy 1,8 miljardia lihottamaan yksityisiä
>> it-konsultteja Intiassa asti jotta voidaan tehdä
>> potilastietojärjestelmiä mutta ei muutamaa sataa miljoonaan että olisi
>> saatu noin 10 000 miestyövuotta Suomeen.
>>
>> Ei näissä toimissa ole mitään ajatusta eikä oikea politiikkaa.
>> Leikkaus- ja tukiautomaatit vaan laitettu täysille sekä suljettu silmät
>> sekä korvat kritiikiltä.
>>
>> Suomi on ihan täydessä pudotuksessa ja sen kivijalka on meidän nykyinen
>> hallitus joka hinaa meitä täysiä alaspäin.
>>
> On tietysti eri asia mihin tukia velkarahalla työnnetään kuin mitä
> tukien myöntämisestä sitten seuraa.
>
> Kyllä Sailaksella perustelunsa on. Laina täytyy maksaa takaisin. Jos
> lainaa on paljon, on velkojan armoilla, Se lienee lainanannon taustallakin.
>
> Kun EU on kriisissä, voidaan saada muutoksia aikaan. Velaton Suomi on
> potentiaalinen häirikkö Euroopassa. Siksi muutama velkamiljardi vuodessa
> pitää suut supussa ja persut penkissä.
>
> Mallia voi ottaa "itsenäisestä" Kreikasta. Espanjassa asiat olivat vielä
> vuosi sitten aivan hyvin, kun pääministeriltä kysyttiin, mutta nyt se on
> Punaisen Ristin katastrofialuetta.
>
> Suomessa puoli vuotta sitten kaikki oli päin helvettiä, mutta nyt asiat
> ovatkin hienosti. Suomi on lähes velaton kuin ihmeen kaupalla.
>
> Kyse on mielikuvasta, "AAA"-kerhosta. Velkaa ja velkojia on yhtä paljon
> kuin ennenkin. "AAA":lla vain saa rahaa helposti lisää.
Jos meillä on vastaavia ongelmia kuin vaikka Espaniassa niin niitä ei
väistä mitenkään. Jotenka se ajattelu että mitä isompi ongelma sitä
kiirempää toimintaa tarvitaan ei ole realistinen Kansantaloudellisessa
mielessä vain pienia ja lieviä ongelmia voidaan ratkaista nopeasti.
Ja lisäksi on aika kyseenalaista se että onko meillä oikeat ihmiset edes
neuvomassa taloudenpidosta ja päättämästä. Meillä on pormestari joka saa
isompaa palkkaa kuin New Yorkin vastaavaa.
Potilastietojärjestelmä maksaa täällä 1,8 miljardia, Virossa 10
miljoonaa. Olemme menneet takaamaan myös konkurssi kypsiä maita tai
oikeammin niitä lainoittavia konkurssikypsiä pankkeja.
Samat poliitikot ja puolueet jotka haukkuvat esim. kuntia niiden
vastuuttomasta velkaantumisesta ovat itse olleet niissä vaikuttamassa
että ovat kuten ovat. Kokoomus, keskusta ja SDP.
Kaikki merkkejä siitä että taloudenhoitoa ei osata eikä ymmärretä kun
tehdään noin huonoja diilejä jatkuvasti eikä vastuullisia ihmisiä
mukamas koskaan löydetä. Eikä nuo ole poikkeuksellisia asioita vaan
samanlaista kaavaa löytyy sieltä täältä Suomesta.
Jos ei vaihdeta päättäjiä rankanlaisesti niin todellakaan realistista
uskoa että yllämainitut ilmiöt katoavat? Minusta ei, vaan ne jopa
pahenevat kun aletaan lisäämään vauhtia. Juuri kriiseissähän tapahtuu
suurin isojako, näin kävi Venäjälläkin.
Minusta meidän pitäisi enemmänkin estää meidän päättäjiä tekemästä
tyhmiä asioita kuin rohkaista yhtään mihinkään. Ainakin ennenkuin
voidaan luottaa että terve maalaisjärki on vallalla eikä vääränlainen
oman edun tavoittelu.
Vai luuletko että nyt kiireessä ja paineen alla poliitikot tekevät
enemmän epäitsekkäitä sekä fiksuja päätöksiä kuin edellisenä kahtena
vuosikymmenä? :)
T:
Antti