Nocturne?

Asko Välimäki

Oct 2, 1999, 3:00:00 AM10/2/99
Terve!

Minulle ei aukea Eino Leinon runo "Nocturne".

Mistä se kertoo?

Asko

Teemu Lahteenmaki

Oct 2, 1999, 3:00:00 AM10/2/99
Asko Välimäki <asko.v...@nmp.nokia.com> wrote:

: Minulle ei aukea Eino Leinon runo "Nocturne".
: Mistä se kertoo?

Lainaanpa tähän, että kaikki tietävät mistä puhumme:

"Nocturne

Ruislinnun laulu korvissani,
tähkäpäiden päällä täysi kuu;
kesä-yön on onni omanani,
kaskisavuun laaksot verhouu.
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.
Sulle laulan neiti, kesäheinä,
sydämeni suuri hiljaisuus,
uskontoni, soipa säveleinä,
tammenlehvä-seppel vehryt, uus.
En ma enää aja virvatulta,
onpa kädessäni onnen kulta;
pienentyy mun ympär' elon piiri;
aika seisoo, nukkuu tuuliviiri;
edessäni hämäräinen tie
tuntemattomahan tupaan vie."

Kaunis runo. Mielestäni tulkinnallisuuden avoimmuus on sinänsä hyvin
viehättävä tekijä tässä runossa, vähän kuten maalaus jonka merkityksiä
voit aistia, muttet täysin ymmärtää. Oma tulkintani tuosta Eino Leinon
klassikosta olisi, että runon kertoja ilmaisee elämäniloaan
viimeisinä elon (tai kevyemmin valveillaolon) hetkinään, ts. hän
odottaisi saapuvaa kuolemaa, tai vain nukahtamista. Luulenpa
että jonkun on täytynyt jo tutkia tätäkin gradussaan tjms, joten
eksaktimpaakin tietoa jostain ehkä löytynee (jonka olemassaolosta
en tiedä mitään).

--
Teemu Lahteenmaki
to...@iki.fi, http://www.iki.fi/~tola/

susse

Oct 3, 1999, 3:00:00 AM10/3/99
On 2 Oct 1999 17:03:39 +0300, Teemu Lahteenmaki <to...@tukki.cc.jyu.fi>
wrote:

Hei, kiva kun laitoit Teemu lainauksen, kirjoitan nivaskan perään oman
tulkintani. Voi tulla sitten itsestäänselvyyksiäkin, varoitan.

>: Minulle ei aukea Eino Leinon runo "Nocturne".
>: Mistä se kertoo?

>Lainaanpa tähän, että kaikki tietävät mistä puhumme:

> [...]

Ihailee tietysti suomalaisen kesäyön tunnelmaa.

> En ma iloitse, en sure, huokaa;

Hänellä ei ole mitään erityistä tunnetta, kenties vain syvä rauha.

> mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
> puunto pilven, johon päivä hukkuu,
> siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
> tuoksut vanamon ja varjot veen;
> niistä sydämeni laulun teen.

Mutta jos "tuotte" hänelle nuo "mielikuvat" , hän tekee niistä
laulun, jossa erilaiset tunteet ovat läsnä.

> Sulle laulan neiti, kesäheinä,
> sydämeni suuri hiljaisuus,

Joko tuo "kesäheinä" on se sydämen suuri hiljaisuus tai sitten nuo
säkeet on luettava toisistaan erillään, laulaa luonnolle, ja samalla
sydämessä on suuri hiljaisuus.

> uskontoni, soipa säveleinä,
> tammenlehvä-seppel vehryt, uus.

Hän vertaa uskontoaan uuteen tammenlehväseppeleeseen, mikä on voiton
vertauskuva antiikissa, eikö??? Se on siis on tuore, puhdas, uusi.*
Kannattaa huomata että Leinokin löysi elämänsä johtoajatuksen
teosofiasta.

> En ma enää aja virvatulta,
> onpa kädessäni onnen kulta;

Hän ei enää jahtaa maallisia asioita, hän on löytänyt sen mikä on
oleellista tekemään hänet onnelliseksi.

> pienentyy mun ympär' elon piiri;
> aika seisoo, nukkuu tuuliviiri;

Vanhentuminen, aika pysähtyy, tuuliviiri ei liiku tuulessa, mikä myös
on vertauskuva sille ettei elämä enää "puhalla" eteenpäin, vaan hän
voi rauhassa jäädä sivustakatsojaksi.

> edessäni hämäräinen tie
> tuntemattomahan tupaan vie."

Kuvaa luultavasti kuolemaa, jota " tuntematon tupa" tässä edustaa.

> Oma tulkintani tuosta Eino Leinon
>klassikosta olisi, että runon kertoja ilmaisee elämäniloaan

>viimeisinä elon hetkinään,

Hän katsoo luontoa rauhallisena "ulkopuolisena" , hän kuvaa niitä
tunnelmia kun ihminen on löytänyt rauhan itsensä kanssa, ja voi vaikka
kuolla eli tavallaan yhtyä tuon luonnon kiertoon koska on sovussa
itsensä ja sen kanssa.
**
Tiedättekö te hyviä runosivuja, vaikkapa Leinoa ja Lorcaa.
Susse

Teemu Lahteenmaki

Oct 4, 1999, 3:00:00 AM10/4/99
susse <mi...@dlc.fi> wrote:

: Tiedättekö te hyviä runosivuja, vaikkapa Leinoa ja Lorcaa.

Eino Leinon runollinen tuotanto webissä:

http://www.internetix.ofw.fi/opinnot/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/kirjallisuus/Leino/index.htm

Asko Välimäki

Oct 5, 1999, 3:00:00 AM10/5/99
Hola!

Kiitokset tulkinnoista, samanlaisia aavistuksia itselläni oli.

Täältä löytyy Leinon runot aakkosjärjestyksessä:

http://www.internetix.ofw.fi/opinnot/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/kirjallisuus/leino/index.htm

Asko

heikki....@gmail.com

Jul 27, 2020, 12:49:19 AM7/27/20
Itse tulkitsisin runon toisin. Kun lauletaan neiti kesäheinälle, ei kai silloin ajatella kuolemaa.Runon loppu kuvaa mielestäni rakkauden täyttymystä.