R Eklund?

J Lepisto

1960-luvulla perheeni sai perinnöksi R. Eklundin öljymaalauksen
järvimaisemasta. Netistä ei löytänyt taiteilijasta tietoa. Tunnistatko?

J Lepistö

lasse

In article <8n6p69$990$1...@news.kolumbus.fi>, J Lepisto wrote:
>1960-luvulla perheeni sai perinnöksi R. Eklundin öljymaalauksen
>järvimaisemasta. Netistä ei löytänyt taiteilijasta tietoa. Tunnistatko?

Tulee mieleen vain Ragnar Ekelund (?). Ekspressionisti, marraskuulaiset.
--
^l

Philip Marlowe

J Lepisto <m...@here.net> kirjoitti viestissä:8n6p69$990$1...@news.kolumbus.fi...

> 1960-luvulla perheeni sai perinnöksi R. Eklundin öljymaalauksen
> järvimaisemasta. Netistä ei löytänyt taiteilijasta tietoa. Tunnistatko?
>
> J Lepistö

Tietysti! Kukapa tästä tyhjentävästä kuvauksesta ei tunnistaisi.

Ragnar Ekelund (1892-1960) on muuten eräs niistä suomalaisista maalareista,
joidenka töistä pidän. Jopa niin paljon, että olen muutaman hänen
katunäkymänsä jäljentänyt omillekin seinille. No "jäljentänyt". Ekelundin
viivoitintaidetta on toki helppo figuratiivisesti jäljentää, piirtäminen ei
todellakaan tuota ongelmia - mutta ei tietenkään hänen värimaailmaansa.

Lepistölle totean, että Ekelund maalasi uransa alkupuolella etenkin, myöskin
maalais- ja järvimaisemia.(Ehkäpä myyntitöinä koko uransakin ajan?).
Tuollaisella kuvauksella, jossa nimikin ilmeisesti väärin?(jollei ole
todellakin R. Eklund?, jollaista "taiteilijaa" matrikkelit eivät tunne) ei
ole kenenkään mahdollista "tunnistaa" työtäsi.

Jos työsi on Ragnar Ekelundin, niin silloin on kyse eräästä Suomen
merkittävimmistä taiteilijoista. Ekelund oli samaan aikaan sekä
kuvataiteilija, kääntäjä, kriitikko että runoilija ja paljon muuta.

Seuraavassa Jyrki P. Susimaa kohtaa Markus Langin! :

"Joulukuun synkkä päivä lopuillaan.
Pimeän huntu yllä rakennusten.
Yön varjot raskaan-harmaat valtaa maan.
Mieshahmon kanssa joudun vastatusten.
Mies tuntematon, vaatteet kosteat.
Joka askel lokaan uppoaa - sen kuulen.
Kuin itkun nyyhkettä on huokaus tuulen.
Ja katulyhdyt välkkyy kalvakat.
(Gatans dikter, suomennos Viljo Kojo.)

Hauskaa viikonloppua kaikille.........PM

jpitka...@gmail.com

Hei! Vieläköhän tämä viesti tavoittaisi ketään..?
Etsin myös tietoa Maalari Eklundista, meillä on Reino Eklundin maalaama "Viikinkien maihinnousu" -taulu ja aika kookas. Koko 130 x 110. Taulu on vaimoni isoäidin perintöä. Taiteilija on lähtenyt mummelin kertoman mukaan Egytptiin ja myynyt silloin taulun täällä Kotkassa hänelle.

Olisiko kellään kiinnostusta arvioida kyseistä mestariteosta, kiinnostaisi tietää sen arvo? Tai kertoa joku yhteystieto. Myyntikin olisi mahdollista ja muitakin tauluja löytyy.

T. Jari Pitkäkangas, Kotka

tuulaleh...@gmail.com

Minulla on maisemataulu R Eklund singneeraus -52