Sivari ABC - tärkeää asiaa

Jaakko Pitkajarvi

Sep 13, 1998, 3:00:00 AM9/13/98
Tervehdys kaikki sivarit!

Olen käynyt armeijan 90-luvulla ja voin rehellisesti sanoa sen olleen
elämäni paras kokemus. Olen lähdössä syksyllä kertaamaan enkä jaksa odotella
tulossa olevaa viikkoa ja pääsemistä kasarmille. En päättänyt kuitenkaan
ryhtyä kapiaiseksi, mutta kunnioitan niitä, jotka ovat tämän päätöksen
tehneet. Sivariksi en olisi ryhtynyt vaikka olisi maksettu 50 000 markkaa
puhtaana käteen, sillä en voisi kestää omallatunnollani taakkaa, joka jäisi
kansalaisvelvollisuuteni täyttämättä jättämisestä. Siksi mielestäni on
käsittämätöntä, kuinka joku voi ryhtyä sivariksi: lähinnä tästä syystä olen
kasannut tämän "Sivari ABC:n", jossa kerron syyt sivariuteen. Koska tätä
ryhmää lukee kuitenkin muitakin kaltaisiani henkilöitä, toivon, että he
pystyvät käyttämään keräämiäni argumentteja omassa siviilipalveluksen
vastaisessa työssään. Koska en tässä yhteiskunnassa inhoa mitään
ihmisryhmää enemmän kuin sivareita (en edes homoja), päätin hieman
valottaa näin julkisesti ajatuksianne. En tässä esitelmässä kerro
"lahkosivareista" vaan muista ei-uskovaisista. Mielestäni uskovaistenkin
pitäisi palvella armeijassa vähintään parannusehdotusteni mukaisesti,
joten osin viestini kyllä koskee myös heitä.

MIKSI RYHTYÄ SIVARIKSI - ABC

1. Jos olet pitkätukkainen ja niin lapsellinen, ettet halua rasvaista
lettiäsi katkaistavaksi muutaman kuukauden ajaksi, ryhdy sivariksi. Kuuden
kuukauden palvelus intissä on niin hirveää, ettei luopuminen hetkeksi
akkamaisesta tyylistä sovi, asia on sillä selvä. Siis sivariksi.

2. Jos olet löysän perheen lellitty pentu, joka on saanut aina tahtonsa
läpi, kannattaa harkita siviilipalvelusta. Tällöin armeijan ilkeät sedät
eivät pääse suoristamaan selkääsi, vaan saat viettää aikaasi toisten
vetelysten seurassa omissa oloissasi. Onhan sentään kamalaa kun joutuu
kasarmilla joka aamu heräämään samaan aikaan kuin normaali-ihmiset lähtevät
töihin: tämähän ei sivareille käy vaan parempi heräillä joskus
omia aikojaan. Myös armeijasta tuttu siisteys (kaapit, punkat, ulkonäkö) on
lellitylle sivaripennulle myrkkyä, sillä johan heidän ulkonäöstään näkee,
ettei kaikki ole kunnossa. Siis sivariksi, kun tunnistat itsesi
edellämainitusta.

3. Jos olet luonteeltasi mitätön ja pelkäät ottaa vastuuta asioista,
suosittelen siviilipalvelusta. En tällä tarkoita mitään erityisiä taitoja,
vaan normaalia tervejärkisyyttä ja reippautta. Joku voisi joskus kertoa
sivarista, joka on hyväkuntoinen, reippaasti töissä oleva tai opiskeleva
nuori ilman uskonnollista vakaumusta. Tällaisia ei Suomesta löydy vaan
kaikki tietämäni sivarit ovat jonkinasteisia huonokuntoisia "velliperseitä"
ja voidaan helposti luokitella numeroimiini kategorioihin.

4. Oletko huonosti ryhmään sopeutuva ja inhoat sitä, että joudut joskus
tekemään jotain, mikä ei juuri silloin ole mieleistäsi - harkitse
siviilipalvelusta. Osoittaa erinomaista luonteen lapsellisuutta käydä
intissä pari päivää/viikkoa heilumassa ja siirtyä sitten sivariksi. Tämä jos
mikä osoittaa sen, että sivarit ovat yhteiskunnan pohjamutaa - miehiä, jotka
eivät tule koskaan elämässään saavuttamaan mitään ja tulevat olemaan kuin
simpukoita purjeveneen pohjassa. Näillä yksilöillä ei ole pienintäkään
perustetta siviilipalvelukseen, ainoa syy on LAISKUUS. Kaikki tervejärkiset
kyllä kestävät normaali-intin ilman vaikeuksia: kaikkien ei tarvitse lähteä
erikoisjoukkoihin tai upseeriksi. Sivareille tämä pienikin ponnistelu on
liikaa ja he jättävät leikin kesken heti alussa.

Yksi syy lähteä sivariksi on poikkeuksellisen huono taito sopeutua
olosuhteisiin. Sivarit eivät pysty elämään isossa tuvassa muiden henkilöiden
seurassa eivätkä pysty käyttämään yhteisiä vaatteita yms. Tämä on vain yksi
ilmenemismuoto lapsellisuudelle, joka on jo monta kertaa aikaisemmin
mainittu. Johtopäätöksenä voidaan vetää yksiselitteisesti, että sivarit ovat
muita jäljessä henkiseltä kypsymisasteeltaan ja heitä on käsiteltävä
kutsuntaiässä noin 14-16 vuotiaiden tasolla olevina, myös yksilölliset
poikkeukset mukaanlukien. Kutsuntalautakunta ei vielä tiedosta asiaa
ehkä tarpeeksi hyvin, joten tämä tiedoksi asiasta päättäville.

5. Oletko lykännyt tapojesi mukaan velvollisuuksiasi ja päättänyt mennä
armeijaan vasta opiskelujen jälkeen, mutta "isojen poikien" inttijuttujen
pelossa ja muiden menojen takia pupu onkin mennyt pöksyyn - sinussa on
ainesta sivariksi! Monet käyvät intin opiskelujen jälkeen, joka on sinänsä
OK. Mutta sitten on näitä äärimmäisen raukkamaisia ja ylipainoisia marko
ahtisaaria, jotka ovat näivettyneet niin kauan opiskelemassa, ettei
armeijaan meno enää maistu - velvollisuuden suorittaminen kun on lykätty
19-vuotiaana tulevaisuuteen aivan kuin asia poistuisi näin
päiväjärjestyksestä. Yleensä tämän ryhmän henkilöt arvostelevat
armeijalaitosta kovin sanoin myös julkisesti, jolla he kuvittelevat
petaavansa paremmin raukkamaista valintaansa ryhtyä sivariksi.
Marko Ahtisaarelle voisi ehdottaa "Vuoden Surkimus"-palkintoa,
sillä hänen esimerkkinsä on tyrmistyttävä. No, turhaa tässä vaahtoan, kyllä
sivareilta kuulee aina välillä niin hölmöjä ajatuksia ettei paremmasta
väliä.

Käyttääkseni filosofista mietintöä annan hieman purtavaa: mitä tapahtuisi,
jos kaikki Suomen miehet olisivat sivareiden kaltaisia? Sivarin vastaus
tähän on tietenkin että armeija ja sodat loppuisivat. No, se ei olisi suurin
murhe vaan koko valtion rappiotila, joka johtuisi siitä, ettei kukaan
"pyörittäisi"maata kaikkien ollessa sivareita.Olisihan tietysti maamme
naiset, mutta yksin heidän työpanos ei pidä tätä maata yllä.
Verot jäisivät saamatta, sillä työttömät sivarit kuluttaisivat vain
sosiaalitukea; teknologinen kehitys pysähtyisi, sillä loput sivarit
kävisivät vain merkityksettömissä töissä ja lukisivat vain mitättömiä
tieteenaloja kuten jotain sosiaali-yhteiskunta yms., joka ei kehitä Suomen
osaamistaso lainkaan. Matemaattiset alat, joissa vaaditaan itsensä
laittamista likoon ja työn tekemistä, jäisivät vähitellen taka-alalle, sillä
sivareilla ei tunnetusti ole halua nähdä vaivaa ja tehdä mitään kunnolla,
jota vaaditaan teknisissä- ja luonnontieteissä. En tarkoita, että muut kuin
viimeksi mainitsemani alan ihmiset ovat kehityksen jarruja ja kaikki
sivareita: ikävä kyllä sivareilla on tapana vain opiskella jotain muuta kuin
Suomen kehityksen kannalta tärkeää alaa. Poikkeuksia tietenkin löytyy,
heistä lisää tuonnempana.

MIKÄ NEUVOKSI - KUINKA VÄHENTÄÄ SIVAREITA VALTAKUNNANTASOLLA

Heti ensiksi sanon, etten sivareiden vähentämisellä tarkoita mitään
natsistisia keinoja vaan uusien sivareiden määrän saamista laskuun. Vaikka
toisaalta, sodan tullessa sivarit häviävät taistelukentällä "luonnollisen
poistuman" muodossa nopeasti, sillä kyllä jokainen voi kuvitella, kuinka
kauan sodassa selviää sivarin asenteella ja taidolla. Sivarithan joutuvat
rintamalle siinä missä muukin, ilman erivapauksia.

Siis niihin neuvoihin. Yleisesti ottaen keinoja on kaksi: tehdä
siviilipalveluksesta vähemmän houkutteleva tai sopeuttaa armeijaa hieman
tietyiltä osin. Lyhyesti kuvattuna keinot tarkoittavat seuraavaa:

1. Sivarimajoitus tulisi järjestää armeijan kasarmeilla, varsinkin näillä
tyhjiksi jääneillä. Siellä sivarit voisivat olla täysin vastaavissa oloissa
varusmiesten kanssa isoissa tuvissa, syödä samanlaista ruokaa ja nauttia
yhteis-WC:n iloista. Vaatteet tulisi olla tietysti valtion pussista, mutta
vaihtoehtoja voisi olla pari lisää, vaikka vaaleanpunaiset lappuhaalarit ja
Mikki Hiiri lippalakki jos pikku sivari niin haluaisi. Näin saataisiin
kuitenkin lähelle vastaavat olot varusmiesten kanssa majoituksen osalta,
johon sivareilla on turha valittaa. Hehän ryhtyvät omien puheidensa mukaan
sivariksi vakauden vuoksi, joten majoituksella ei siinä mielessä ole
merkitystä.

2. Työt, joita sivareilla teetetään, pitäisi rajata tiukasti ruumiilliseksi
työksi. Eli ei mitään mummojen paijausta (en sinänsä vastusta - sitäkin
tarvitaan) vaan kunnon lapiohommia, talvisin lumitöitä ja rakennustöitä
valtiolla/kaupungilla jne. Näin turha helppous karsiutuisi ja sivari voisi
kertoa tehneensä edes jotain merkittävämpää tämän yhteiskunnan eteen.
Luonnollisesti sivarit asuisivat koko palveluksen ajan (minimikesto 18
kuukautta toivottavasti) kasarmilla ja kävisivät sieltä toissä
normaali-ihmisten tapaan.

3. Armeija voisi järjestää erityisiä "sivariohjelmia", joihinka henkilöt
pääsisivät 12 kuukauden palvelusajalle inttihommiin ilman varsinaista
sotilaspalvelusta. Näitä olisivat esimerkiksi keittiömies, lähetti,
"duunari" (eräänlainen yleismies armeijassa - tekisi kaikki ei-sotilaallisia
hanttihommia karasmilla mitä nykyisin teetetään joskus varusmiehillä).
Sivariohjelmassa olevia valvottaisiin erityisen henkilön voimin
joukko-osastossa, jolloin taattaisiin se, että vakaumuksen vuoksi aidosti
intistä poissa olevat pääsisivät kuitenkin tekemään jotain maamme hyväksi.
Tämä vaihtoehto koskisikin erityisesti "lahkosivareita", joten muille
laiskottelijoilla tämä keino ei ehkä päde.

SIVAREIDEN VÄHENTÄMINEN HENKILÖTASOLLA

Jokainen voi omalta kohdaltaan tehdä monia hyviä tekoja vähentääkseen
sivareiden määrää. Tämä on luonnollisesti mahdollista lähinnä vaikuttamalla
sivareiksi aikovien ajatuksiin.

Jos tunnet henkilön, joka harkitsee sivariksi ryhtymistä, mieti tarkkaan
miten voisit auttaa häntä pääsemään eroon tästä virheellisestä ajatuksesta.
Ehkä hienovaraisesti ehdotus turvautua mielenterveytoimiston palveluihin
saattaa auttaa - olen kuullut useiden henkilöiden saaneen sieltä apua
ongelmaan. Naiset: mikäli miesystäväsi harkitsee sivariksi ryhtymistä, voit
tukea häntä asian vaivatessa. Sairauteen saa nykyisin myös lääkitystä, joten
tilanne ei ole lainkaan huono! Jos hoito aloitetaan sopivassa ajankohdassa,
tuloksena saattaa olla terve ja reipas inttinuorukainen, joka on täynnä
elämäniloa ilman aikomuksi jättää kansalaisvelvollisuutensa suorittamatta.

Eli tässä hieman ajatuksia sivareista ja kuinka tämä järkyttävä epäkohta
saataisiin poistetuksi. Sivarit jotka luette tätä: vaikeneminen on
myöntymisen merkki eli yrittäkääpä kumota väitteeni, sillä nämä ovat
tosiasioita, joita harvat ihmiset kehtaavat julkisesti myöntää.

Parhain terveisin ja raikkaita armeijamuistoja muistellen

Jaakko Pitkäjärvi
jaakko.p...@pp.inet.fi

""juha.lehtonen@pp.inet.fi

Sep 13, 1998, 3:00:00 AM9/13/98
Jaakko Pitkajarvi 12-Syy-98 23:04:40

[roskaa poistettu]

> [...]
>vaikeneminen on myöntymisen merkki eli yrittäkääpä kumota
>väitteeni, sillä nämä ovat tosiasioita, joita harvat ihmiset

"Mein Fuhrer, I can walk!" We'll meet again, don't know where, don't know
when...

juha.l...@pp.inet.fi

Niilo Paasivirta

Sep 13, 1998, 3:00:00 AM9/13/98
>Jaakko Pitkajarvi 12-Syy-98 23:04:40
>[roskaa poistettu]

Paras keino trolleja vastaan on aina jättää ne vaan täysin huomiotta.
Valitettavasti se ei tälläkään kertaa toteutunut...

jte...@students.cc.tut.finland

Sep 13, 1998, 3:00:00 AM9/13/98
Jaakko Pitkajarvi kertoi seuraavaa Sun, 13 Sep 1998 00:04:40 +0300
> [...]

JP>suosittelen siviilipalvelusta. En tällä tarkoita mitään erityisiä taitoja,
JP>vaan normaalia tervejärkisyyttä ja reippautta.

Jos pelkää vastuuta, on armeija juuri oikea paikka. Ei tarvitse edes
huolehtia itestään, kun muut tekevät sen puolestasi. Tunnen erään
yli-luutnantin, joka haastettiin oikeuteen siksi, ettei ollut käskenyt
varusmiesten laittaa kuulosuojaimia takaisin korville lyhyen tilanne-
selostuksen jälkeen. Osa ei siihen oma-alotteisesti kyennyt ja sai
jonkin asteisia kuulovammoja.

JP>perustetta siviilipalvelukseen, ainoa syy on LAISKUUS. Kaikki tervejärkiset
JP>kyllä kestävät normaali-intin ilman vaikeuksia: kaikkien ei tarvitse lähteä

Jos armeijassa jotain oppii, se on luova laiskuus.

JP>työksi. Eli ei mitään mummojen paijausta (en sinänsä vastusta - sitäkin
JP>tarvitaan) vaan kunnon lapiohommia, talvisin lumitöitä ja rakennustöitä

Kuulostaa varusmiesten ajanvietepuuhastelulta. Toivottavasti siihen
tulee loppu palvelusaikojen muutoksella.

JP>kertoa tehneensä edes jotain merkittävämpää tämän yhteiskunnan eteen.

Sairaanhoito ei ole yhteiskunnalle merkittävää?

Vaikka tuskin sitä merkitystä tälläkään postilla on. Mutta sainpahan
sanottua.

---
Teuho J E, res. alik
---

bodh...@hotmail.com

Sep 13, 1998, 3:00:00 AM9/13/98
> Olen käynyt armeijan 90-luvulla ja voin rehellisesti sanoa sen olleen
> elämäni paras kokemus.

Sanot _vihaavasi_ sivareita. No, minä en vihaa ketään, mutta _säälin_
valtavasti ihmisiä, joiden elämän parhaita kokemuksia on muutamat
intissä vietetyt kuukaudet.

Sami Luoma-Pukkila

Sep 14, 1998, 3:00:00 AM9/14/98
Jaakko Pitkajarvi (jaakko.p...@pp.inet.fi) wrote:
> Tervehdys kaikki sivarit!

Tervehdys! Kuis ruikkii?

> 1. Jos olet pitkätukkainen ja niin lapsellinen, ettet halua rasvaista

Äh, mulla on siili.

> 2. Jos olet löysän perheen lellitty pentu, joka on saanut aina tahtonsa

Juu!

> 3. Jos olet luonteeltasi mitätön ja pelkäät ottaa vastuuta asioista,

Jep!

> 4. Oletko huonosti ryhmään sopeutuva ja inhoat sitä, että joudut joskus

Joo!

> 5. Oletko lykännyt tapojesi mukaan velvollisuuksiasi ja päättänyt mennä

Olen! Neljä oikein viidestä! Ei ihme että mä valitsin sivarin ;)
Saanko laittaa artikkelisi webbiin sivariaiheisten artikkelien joukkoon?

Sami Luoma-Pukkila / ug...@pcuf.fi / icq#10099473

cncr

Sep 14, 1998, 3:00:00 AM9/14/98
Henrik Ahlgren wrote:

> Ehdotan, että joku sivarikurssilla parhaillaan palveleva printtaa
> kyseisen tekstin vaikka koulutuskeskuksen käymälän seinälle
> aamukasojen viihteeksi. Sivarilla kun ei ole vessassakaan kiire.

Good one!-)

smoke the weed that come from Northern California
don't do no cocaine that come from Columbia
*** 311 - Nutsymptom **********************cncr***

Jaakko Pitkajarvi

Sep 14, 1998, 3:00:00 AM9/14/98

jte...@students.cc.tut.finland kirjoitti viestissä
<6tgdb4$5r4$1...@baker.cc.tut.fi>...

> [...]

>varusmiesten laittaa kuulosuojaimia takaisin korville lyhyen tilanne-
>selostuksen jälkeen. Osa ei siihen oma-alotteisesti kyennyt ja sai

Ei kai ne sivaritkaan palvelusaikana kovin merkittävästi itsestään huolehdi-
saamieni tietojen mukaan valtio kyllä ruokkii ja huoltaa heidät. Saako
sitten
sivarina enemmän vastuuta? Mielestäni ei. Jos olet töissä vaikka kirjastossa
tai siivoat lattia jossakin, ei työ vaadi mielestäni erityistä vastuuta.
Intissä
luonnollisesti kaikilla johtajilla on oma melkoinen vastuunsa, mutta kyllä
sotamiehenkin pitää asiansa hoitaa, muuten tulee paskaa.. :)
Intissä toimitaan käskyjen mukaan, jos niin kerran on sovittu. Mikäli Ylil
ei
anna tarpeellisia ohjeita alaisilleen, syyte on aiheellinen.

> Jos armeijassa jotain oppii, se on luova laiskuus.

Ei kai senkään oppimisesta ole haittaa kaikkien muiden etujen lisäksi

> Kuulostaa varusmiesten ajanvietepuuhastelulta. Toivottavasti siihen
>tulee loppu palvelusaikojen muutoksella.

Toivon samaa - kovempaa koulutusohjelmaa

> Sairaanhoito ei ole yhteiskunnalle merkittävää?

Kyllä, mutta sen ei kuuluisi olla vaihtoehtona tässä yhteydessä - sairaita
voisi
hoitaa myös varuskuntasairaalassa mikäli sivarit suostuisivat siellä
palvelemaan, sitä en vastusta. Olisiko hyvä ehdotus?

Jarkko Ranta

Sep 14, 1998, 3:00:00 AM9/14/98

> [...]
>hoitaa myös varuskuntasairaalassa mikäli sivarit suostuisivat siellä
>palvelemaan, sitä en vastusta. Olisiko hyvä ehdotus?

Uhhh.. Tuota mitäs käytännön hyötyä siitä sitten olisi?

--
Jarkko Ranta

Somebody said:
"A creature, literally,
is anything created,
whether animate or inanimate."

Taavi Horila

Sep 14, 1998, 3:00:00 AM9/14/98
Jaakko Pitkajarvi <jaakko.p...@pp.inet.fi> kirjoitti Mon, 14 Sep 1998 13:24:31 +0300:

Eikös tää ollutkaan trolli, oikein vastas ja kaikkea?

--
Taavi Horila Student, University of Jyvaskyla,
http://www.jyu.fi/~taakho School of Economics and Business

Antti Kolunkulma

Sep 14, 1998, 3:00:00 AM9/14/98
In article <lnvhmrf...@keuhko.alli.fi>, pa...@iki.fi says...

> Ehdotan, että joku sivarikurssilla parhaillaan palveleva printtaa
> kyseisen tekstin vaikka koulutuskeskuksen käymälän seinälle
> aamukasojen viihteeksi. Sivarilla kun ei ole vessassakaan kiire.

Kyllä muuten oli kiire ainakin Vaasassa kärsivillä sivareilla
vessassakin. Siihen perkuleen bussiin kun piti ehtiä aina aamuisin että
kerkisi aamupalalle :)

Antti, TJ 0 jo kauan sitten 8)

Harri Haataja

Sep 15, 1998, 3:00:00 AM9/15/98
In article <6tgdb4$5r4$1...@baker.cc.tut.fi>, jte...@students.cc.tut.finland wrote:
> [...]
>varusmiesten laittaa kuulosuojaimia takaisin korville lyhyen tilanne-
>selostuksen jälkeen. Osa ei siihen oma-alotteisesti kyennyt ja sai
Niinpa. Saahan sielta pysyvia vammoja ja kokemuksia joilla voi kehua
kaikille kun oon ollu 49 asteen kuumeessa 999 buranoilla....
Ja tottakai oppivat luistamaan ja valehtelemaan ja polttamaan jne.
Isot pojat opettaa miehen tavoille.
Armeijan moraali on syy nro2 miksi itse valitsen siv. palveluksen
Syy nro 1 on eettinen vakaumus. Mina en valehtele enka sano etta
korkein tahtoni olisi kuolla jonkun maan puolesta.

> siviilipalvelukseen, ainoa syy on LAISKUUS. Kaikki tervejärkiset

Toki kestavat ja selviavat viela muuttumattomina jos on vahan jarkea
paassa.

Harri Haataja

Sep 15, 1998, 3:00:00 AM9/15/98
In article <6tenep$3kd$1...@hiisi.inet.fi>, Jaakko Pitkajarvi wrote:
> [...]

>kuukauden palvelus intissä on niin hirveää, ettei luopuminen hetkeksi
>akkamaisesta tyylistä sovi, asia on sillä selvä. Siis sivariksi.
Sanompahan vain tuostakin sitten:
Minulla on kiharat vaaleat hiukset jonkin matkaa yli hartioiden.
Tuo muutaman kuukauden katkasu kestasi minulla 6 vuotta.
oisko sitten 72 kuukautta muutama..
Ja rasvainen se tuskin on. Ja kaikki neitimiehet mita olen nahnyt
ovat olleet lyhyttukkaisia 10-30 vuotiaita intista tullleita tai
sinne ylpeana isojen poikien perassa menevia teknoa kuuntelevia
aivojaan kayttamattomia pentuja.
Toisaalta tiedan vain yhden siviilipalveluksessa varmasti
olleen henk. koht. ja on varsin mukava aija.
Miehinen eika ole rasvaiset hiukset vaan hyvinhoidetut kuten
muillakin meilla ajattelevilla.

Riku Maenpaa

Sep 15, 1998, 3:00:00 AM9/15/98
Harri Haataja <bla...@korpitie123.paltamo.fi> wrote:
:Armeijan moraali on syy nro2 miksi itse valitsen siv. palveluksen

:Syy nro 1 on eettinen vakaumus. Mina en valehtele enka sano etta
:korkein tahtoni olisi kuolla jonkun maan puolesta.

Tässä on yksi stereotypia jota en ymmärrä. Missä ihmeessä varusmiehet
vakuuttavat erityisesti haluavansa kuolla minkään asian puolesta? Ovatko
laiskat, pitkätukkaiset jne. ;) joutuneet peruskoulussa opettelemaan ulkoa
lippulaulun (1) vai mistä tämä patouma on tullut?

Sotilasvalassa tai valalaulussa ei erityisesti mainita moista, joskin
niissä on viittauksia hengenvaaraan asettumiseen. Maamme -laulussa ei ole,
marssilauluissa tai muuten ei ainakaan itselleni tullut koskaan
vastaan. Muuten armeijassa ei "isänmaallisuuskasvatusta" näkynyt.

-- Riku Mäenpää r...@cc.tut.fi

(1) Kyllä, tämä on se "...sinun puolestas elää ja kuolla..." jonka
jenkkityylinen lipulle uskollisuuden vannominen ei ainakaan
allekirjottaneeseen kolahda. Ei ole kuulunut peruskoulun ala-asteen
jälkeen, opetetaankohan edes enää.

Taavi Horila

Sep 15, 1998, 3:00:00 AM9/15/98
Antti Kolunkulma <ax...@kuutti.tky.hut.fi> kirjoitti Mon, 14 Sep 1998 23:01:13 +0300:

: Kyllä muuten oli kiire ainakin Vaasassa kärsivillä sivareilla

: vessassakin. Siihen perkuleen bussiin kun piti ehtiä aina aamuisin että
: kerkisi aamupalalle :)

Mutta kato fiksuilla olikin fillari mukana! Eikä sitä ees pöllitty tai
hajoitettu. Kavereita joutui kyysäilemään tosin...

: Antti, TJ 0 jo kauan sitten 8)

Onhan siitä jo aikaa...

Sami Kapanen

Sep 15, 1998, 3:00:00 AM9/15/98
> Tervehdys kaikki sivarit!

Terve terve!

Harvinaisen hauska kirjoitus, mutta onneksi minun
ei tarvitse siitä ottaa itseeni kun tuntui olevan
taas vain täynnä yleistä hapatusta.

> [...]
> Ehkä hienovaraisesti ehdotus turvautua mielenterveytoimiston >palveluihin

Ja tämähän toimii toki myös toistepäin. Eli jos tunnette
henkilön joka on menossa inttiin, niin mainitkaa ihmeessä
hänelle myös siv. palv. vaihtoehdosta.

Ennakkoasenteet sivareita kohtaan laskevat päivä päivältä
ja esim. työnantajat eivät enää suhtaudu niin kriittisesti
sivareihin kuin joskus takavuosina.

Mutta päätöshän on jokaisen oma,
valitkoon sen mikä paremmalta tuntuu!

-sk

JUHA EKHOLM

Sep 18, 1998, 3:00:00 AM9/18/98
"Jaakko Pitkajarvi" <jaakko.p...@pp.inet.fi>
preached :

> Olen kEynyt armeijan 90-luvulla ja voin rehellisesti sanoa sen olleen
> elEmEni paras kokemus.

Hyva! Hyva, etta olet nauttinut olostasi siella. Kerro
terveisia kaikille mukaville ihmisille siella, ja lopeta
saaranaaminen.

> lEhinnE tEstE syystE olen kasannut tEmEn "Sivari ABC:n", jossa kerron
> syyt sivariuteen.

Noin.

Sina, armeijan kaynyt, Suur-Suomen toivo, kotimaamme ylpeys,
olet nyt viisaudessasi kertonut meille Oikeat_Nakokulmat
siihen, miksi mennaan sivariin. Tunnemme olomme
voittamattomaksi koska sina, viisaista viisain ja Totuuden
ylin Tietaja, olet jakanut naita pienia murusia kansamme.
Kiitos!

> Koska tEtE ryhmEE lukee kuitenkin muitakin
> kaltaisiani henkil/itE, toivon, ettE he pystyvEt kEyttEmEEn kerEEmiEni
> argumentteja omassa siviilipalveluksen vastaisessa ty/ssEEn.

"siviilipalveluksen vastaisessa tyossaan"

Hienoa, olenkin aina ajatellut, etta oikeistoradikalismi on
tie parempaan!

> Koska en tEssE yhteiskunnassa inhoa mitEEn ihmisryhmEE enemmEn kuin
> sivareita (en edes homoja), pEEtin hieman valottaa nEin julkisesti
> ajatuksianne.

Hyva! Hyva!

Mina tunnen oloni ylpeaksi siita, etta sina puhut minunkin
piskuisen sieluni puolesta, olenhan vain pieni maan matonen
teidan isojen miesten keskuudessa, enka tieda kaytannossa
mitaan teihin verrattuna.

> 1. Jos olet pitkEtukkainen ja niin lapsellinen, ettet halua rasvaista
> lettiEsi katkaistavaksi muutaman kuukauden ajaksi, ryhdy sivariksi.
> Kuuden kuukauden palvelus intissE on niin hirveEE, ettei luopuminen
> hetkeksi akkamaisesta tyylistE sovi, asia on sillE selvE. Siis
> sivariksi.

Loistavaa, pistetaan viela kaupan paalle naisille ja
vammaisille & invalideille pakollinen asepalvelus, kylla
Suomen armeijasta kaikille loytyy tilaa ja kayttoa!

Suojeluskunnat takaisin ja pakolliseksi joka iikalle! Nain
pidetaan isanmaata ylla!

Vastineeksi tietysti miehisyytta edustavat menevat
armeijaan ja siella meuhkaavat innoissaan tekno-musiikistaan,
perseen alueelle sijoittuvasta huumoristaan ja siita,
kuinka olivat kannissa ja mokailivat ties mita.

> 2. Jos olet l/ysEn perheen lellitty pentu, joka on saanut aina
> tahtonsa lEpi, kannattaa harkita siviilipalvelusta. TEll/in armeijan
> ilkeEt sedEt eivEt pEEse suoristamaan selkEEsi, vaan saat viettEE
> aikaasi toisten vetelysten seurassa omissa oloissasi. Onhan sentEEn
> kamalaa kun joutuu kasarmilla joka aamu herEEmEEn samaan aikaan kuin
> normaali-ihmiset lEhtevEt t/ihin: tEmEhEn ei sivareille kEy vaan
> parempi herEillE joskus omia aikojaan.

Aivan! Olen kanssasi samaa mielta! Minusta pitaisi armeijan
heratyksia viela aikaistaa, jotta he pitaisivat tyo-elamaa
lahjana!

Siviilipalvelusmiesten taas ei pitaisi antaa nukkua lainkaan,
silla hehan uneksivat ja lojuvat muutenkin vain paivat pitkat!
Tyota vuorotta kansakunnan hyvaksi (teita rakentamaan) niille
veltoille paskiaisille!

Vinkki: Siviilipalveluksessakin pitaa toissa olla ajoissa.

> 3. Jos olet luonteeltasi mitEt/n ja pelkEEt ottaa vastuuta asioista,
> suosittelen siviilipalvelusta. En tEllE tarkoita mitEEn erityisiE
> taitoja, vaan normaalia tervejErkisyyttE ja reippautta.

Aivan! Ne mammanpojat ja homoperseet eivat ole yhtaan mistaan
kotoisin! Ehka olisi parempi leikata niilta kaikilta munatkin
irti viela palvelukseen astuttaessa, niin eivat ainakaan
vokottelisi toisia nuoria homoseksuaalisuuden polulle!

> Joku voisi joskus kertoa sivarista, joka on hyvEkuntoinen, reippaasti
> t/issE oleva tai opiskeleva nuori ilman uskonnollista vakaumusta.
> TEllaisia ei Suomesta l/ydy vaan kaikki tietEmEni sivarit ovat jonkinasteisia
> huonokuntoisia "velliperseitE" ja voidaan helposti luokitella
> numeroimiini kategorioihin.

*kraat*

Mina olen tuommoinen, juoksen cooperin testissa 3000m,
pyorailen paljon ja olen lukion suorittanut ja suuntaamassa
yliopistoon.

Mahtaa nyt vituttaa, kun tuhosin jo yhtalosi.

> TEmE jos mikE osoittaa sen, ettE sivarit ovat
> yhteiskunnan pohjamutaa - miehiE, jotka eivEt tule koskaan elEmEssEEn
> saavuttamaan mitEEn ja tulevat olemaan kuin simpukoita purjeveneen
> pohjassa.

Aivan niin! Minusta jokainen sivari pitaisi ampua ja sen
jalkeen hirtaa lahimpaan lampputolppaan! Ja jos ei tappaa,
niin ottaa ihmisoikeudet pois ja pistaa elaintarhaan
tollisteltavaksi, "homo idioticus" lajinnimeksi!

> Yksi syy lEhteE sivariksi on poikkeuksellisen huono taito sopeutua
> olosuhteisiin. Sivarit eivEt pysty elEmEEn isossa tuvassa muiden
> henkil/iden seurassa eivEtkE pysty kEyttEmEEn yhteisiE vaatteita yms.

Aivan, on totta, etta siviilipalvelusmiehet eivat pystyisi
kestamaan armeijan yhteista vaatteiden, suihkujen, sankyjen,
ja intiimien suhteiden luomaa painetta, vaan heista jokaisesta
tulisi vain valuvaa hyyteloa, jonka siivooja lakaisisi
vessanpontosta alas! On siis todellakin syyta tehda jotain
naille lusmuille, jotka kaiken lonnimisensa lisaksi viela ovat
seksuaalisesti rajoittuneita!

> KEyttEEkseni filosofista mietint/E annan hieman purtavaa: mitE

> tapahtuisi, jos kaikki Suomen miehet olisivat sivareiden kaltaisia?

> Sivarin vastaus tEhEn on tietenkin ettE armeija ja sodat loppuisivat.

> No, se ei olisi suurin murhe vaan koko valtion rappiotila, joka

> johtuisi siitE, ettei kukaan "py/rittEisi"maata kaikkien ollessa
> sivareita.

Aivan! Kristin usko menisi hukkaan ja kansallinen rappio tila
valtaisi maan! Venalaiset ryssat tulisivat ja valtaisivat maan
ja olisimme taas osa Neuvosto liittoa!

Pahat henget ovat jo nyt maassamme, nuo sivarit, saatanan
lahettilaat, jotka keinoja kaihtamatta yrittavat vallata
maamme, luovuttaakseen sen suoraan Saatanan hallintaan,
jolloin maamme nimi muutettaisiin Saatana Finlandiksi! Mina
tiedan!

> [...]
> vastaavissa oloissa varusmiesten kanssa isoissa tuvissa, sy/dE

> samanlaista ruokaa ja nauttia yhteis-WC:n iloista. Vaatteet tulisi olla

> tietysti valtion pussista, mutta vaihtoehtoja voisi olla pari lisEE,

> vaikka vaaleanpunaiset lappuhaalarit ja Mikki Hiiri lippalakki jos

> pikku sivari niin haluaisi. NEin saataisiin kuitenkin lEhelle vastaavat

> olot varusmiesten kanssa majoituksen osalta, johon sivareilla on turha

> valittaa. HehEn ryhtyvEt omien puheidensa mukaan sivariksi vakauden
> vuoksi, joten majoituksella ei siinE mielessE ole merkitystE.

Siviilipalvelusmiehia varten voisimme rakentaa Siperiaan
SivariKylan, johon heidat aina kuljetettaisiin tavarajunilla.

Siella heille ei annettaisi mitaan ruokaa, vaan heidan pitaisi
kaikki hankkia itse! Ha! hA! hA! Ha! Siinapa ne kermaperseet
vasta paleltuisivat!

matti kallio

Sep 21, 1998, 3:00:00 AM9/21/98

> Hyva! Hyva, etta olet nauttinut olostasi siella. Kerro
> terveisia kaikille mukaville ihmisille siella, ja lopeta
> saaranaaminen.

Jooh, mikälie pelle tuokin on. 'mitään en vihaa niin kuin sivareita' hah =)

Anssi Lehtinen

Sep 23, 1998, 3:00:00 AM9/23/98
In article <6tllt9$b...@kanto.cc.jyu.fi>, Taavi Horila

<taa...@NOSPAMcc.jyu.fi> wrote:
> [...]
>
> Mutta kato fiksuilla olikin fillari mukana! Eikä sitä ees pöllitty tai
> hajoitettu. Kavereita joutui kyysäilemään tosin...

Vaan tästäkin pääsi ajelemalla maastopyörällä, josta ei sopivia
kuljetusalustoja löytynyt :)

--
Anssi Lehtinen

Jaakko Pitkajarvi

Sep 27, 1998, 3:00:00 AM9/27/98

JUHA EKHOLM kirjoitti viestissä
<8F711DE.015B...@cyber.fipnet.NOSPAM.fi>...
> [...]

> vammaisille & invalideille pakollinen asepalvelus, kylla
> Suomen armeijasta kaikille loytyy tilaa ja kayttoa!

Kannatan naisten palvelusta valtion leivissä, mutta kaikkien naisten
ei tarvitsisi tulla armeijaan. Joku voisi joskus kertoa, mikä estää naisia
suorittamasta "yleistä palvelusta" varusmiespalveluksen sijasta, jolloin
kaikki hoitaisivat Suomessa oman velvoitteensa yhteiskuntaa kohtaan.
Yleinen palvelus voisi olla mitä tahansa työtä millä tahansa sektorilla
samoilla palkka- ja työsopimusehdoilla kuin varusmiehillä tällä hetkellä.

> [...]
> pyorailen paljon ja olen lukion suorittanut ja suuntaamassa
> yliopistoon.
>
> Mahtaa nyt vituttaa, kun tuhosin jo yhtalosi.

Ei vituta sitten lainkaan, sillä en usko sinun käyneen lukiota lainkaan!
Tuskin kukaan kirjoittaisi "Neuvosto liittoa" erikseen, sillä luulisi
lukiossa
opetettaneen mitä tarkoittaa yhdyssana. "Kristin uskon" kohdalla sama
juttu. Näin surkealla oikeinkirjoitustaidolla lukion ylioppilasaine painuisi
improbaturiksi kevyesti, joten voisit palata maanpinnalle ja jatkossa
pysyä totuuden tiellä (tiedän - sivareille tämä on vaikeaa).

Olin muuten koko viime viikon kertausharjoituksissa ja terveisiä sieltä
kaikille. Oli todella mahtavaa olla taas kerran kasarmilla ja palveluksessa
puhumattakaan loistavasta yhteishengestä kapiaisten ja reserviläisten
keskuudessa. Suosittelen kaikille lämpimästi.

Jaakko Pitkäjärvi
jaakko.p...@pp.inet.fi

Taavi Horila

Sep 28, 1998, 3:00:00 AM9/28/98
Jaakko Pitkajarvi <jaakko.p...@pp.inet.fi> kirjoitti Sun, 27 Sep 1998 23:50:41 +0200:

[...]

Jaakko Pitkäjärvi voisi kertoa, mikä estää miehiä suorittamasta "yleistä

[...]

Olin muuten koko viime viikon opiskelemassa ja viikonlopun sitten
rentouduin videoiden ääressä. Oli muuten todella mahtavaa!

Jaakko Pitkajarvi

Sep 29, 1998, 3:00:00 AM9/29/98

Taavi Horila kirjoitti viestissä <6uneql$o...@kanto.cc.jyu.fi>...

> [...]
>palvelusta" varusmiespalveluksen sijasta, jolloin kaikki hoitaisivat
>Suomessa oman velvoitteensa yhteiskuntaa kohtaan.

Suomessa lait määrittelevän maassa olevan yleiseen asevelvollisuuteen
perustuvan armeijan. Koska jokainen mies on velvoitettu täyttämään oma
paikkansa yhteiskunnassa, kaikkien tulisi se myös tehdä. On katsos varmaan
laskettu, että Suomen kokoiselle maalle riittää sen kokoinen armeija, joka
tietyn ikäisistä miehistä saadaan muodostetuksi. Naisia ei enää välttämättä
tarvita tämän asian turvaamiseksi vaikka ei heistä tietysti haittaakaan ole,
joten naiset voisivat palvella "yleisen palveluksensa" muualla. Miehille
tämän ei pidä olla mahdollista, koska muuten puolustuslaitoksemme kaatuisi.

> [...]
>
>Olin muuten koko viime viikon opiskelemassa ja viikonlopun sitten
>rentouduin videoiden ääressä. Oli muuten todella mahtavaa!

Kyllä minäkin pidän opiskelusta ja videoiden katselusta, kertusharjoitukset
vain silloin tällöin ovat moninkertaisesti mukavampi tapa unohtaa arkihuolet
ja kantaa jatkuvaa vastuuta omasta puolustushaarastaan. Kun vain olisi
mahdollisuus käydä joka vuosi viikko kertaamassa...

PS. Jyväskylä taitaa olla Suomen johtava sivarikaupunki kun lähes kaikki
tämän palstan keskustelijat tuntuvat olevan ko. kaupungin yliopiston
kirjoilla ???

Jaakko Pitkäjärvi

Janne Koponen

Sep 29, 1998, 3:00:00 AM9/29/98
In article <6uqbs6$rql$1...@hiisi.inet.fi>, "Jaakko Pitkajarvi" <jaakko.p...@pp.inet.fi> wrote:
> [...]
>tämän ei pidä olla mahdollista, koska muuten puolustuslaitoksemme kaatuisi.

Miten perustelet taman vaittaman. Selvityksestasi saa sen kuvan, etta vain
_miehiin_ (ja harvoihin vapaaehtoisiin naisiin) perustuva aseellinen armeija
on sinusta ainoa toimiva vaihtoehto.

Janne

Niilo Paasivirta

Sep 29, 1998, 3:00:00 AM9/29/98
> [...]
>PS. Jyväskylä taitaa olla Suomen johtava sivarikaupunki kun lähes kaikki
>tämän palstan keskustelijat tuntuvat olevan ko. kaupungin yliopiston

Haloo, se että kirjoittaa tänne ei tarkoita että olisi automaattisesti
sivari. Jos et ole huomannut niin kirjoitat itsekin tänne etkä ole sivari,
ainakaan omien sanojesi mukaan. Eli tuolla perusteella ei voi päätellä
mikä on "sivarikaupunki". Toiseksi, tännehän voi kirjoitella vaikka USA:sta
mutta silti Jyväskylän yliopiston tunnuksella. Eli tässäkin suhteessa
päätelmäsi on virheellinen. "Taitaa pp.inet.fi olla Suomen johtava
sivarien palveluntarjoaja!"

Jyväskylässä kyllä saattaa olla keskimääräistä enemmän sivareita, koska
täällä on yliopisto, jossa on paljon älykkäitä ihmisiä, ja älykkäistä
ihmisistä ilmeisesti keskimääräistä suurempi osa on sivareita :)

JUHA EKHOLM

Sep 29, 1998, 3:00:00 AM9/29/98
"Jaakko Pitkajarvi" <jaakko.p...@pp.inet.fi>
preached :

> Kannatan naisten palvelusta valtion leivissE, mutta kaikkien naisten
> ei tarvitsisi tulla armeijaan. Joku voisi joskus kertoa, mikE estEE
> naisia suorittamasta "yleistE palvelusta" varusmiespalveluksen sijasta,

> jolloin kaikki hoitaisivat Suomessa oman velvoitteensa yhteiskuntaa

> kohtaan. Yleinen palvelus voisi olla mitE tahansa ty/tE millE tahansa
> sektorilla samoilla palkka- ja ty/sopimusehdoilla kuin varusmiehillE
> tEllE hetkellE.

Sina voisit sitten vastavuoroisesti kertoa myoskin, etta mika estaa
miesta suorittamasta "yleista palvelusta" varusmiespalveluksen
sijasta?

> jonkinasteisia

> Ei vituta sitten lainkaan, sillE en usko sinun kEyneen lukiota
> lainkaan! Tuskin kukaan kirjoittaisi "Neuvosto liittoa" erikseen, sillE
> luulisi lukiossa
> opetettaneen mitE tarkoittaa yhdyssana. "Kristin uskon" kohdalla sama
> juttu. NEin surkealla oikeinkirjoitustaidolla lukion ylioppilasaine

> painuisi improbaturiksi kevyesti, joten voisit palata maanpinnalle ja

> jatkossa pysyE totuuden tiellE (tiedEn - sivareille tEmE on vaikeaa).

Vai niin. Enhan tietenkaan voi todistaa ylioppiluuttani sinulle
mitenkaan, mutta kylla vaan mina kirjoitin kevaalla 1998 itseni
lukiosta ulos. Aidinkielestakin kirjoitin C:n arvoisen suorituksen,
ei mitaan huippua, mutta hyva kuitenkin!

Mutta ah! Minahan olen tietenkin samanlainen
pellintaivuttaja-putkirunkkari kuin sinakin, en mina tieda lukiosta
mitaan, sinnehan menee vain kirkasotsaisia arjalaisnuoria, jotka sydan
isanmaanrakkautta taynna koulunsa jalkeen suuntaavat armeijaan,
parhaat suorittavat tietenkin lukionsa jo kahdessa vuodessa ja hakevat
vapaaehtoisena sinne, jossa sitten muodostavat koko armeijan
selkarangan hakeutumalla upseerikoulutukseen! Ah! Turvallisuutta!
Suur-Suomen rajat takaisin! Ei ryssa meita saa!

Totuuden tie taitaa olla sinulla yhta utuinen kasite kuin
"demokratia".

> Olin muuten koko viime viikon kertausharjoituksissa ja terveisiE
> sieltE kaikille. Oli todella mahtavaa olla taas kerran kasarmilla ja
> palveluksessa puhumattakaan loistavasta yhteishengestE kapiaisten ja
> reservilEisten keskuudessa. Suosittelen kaikille lEmpimEsti.

Olin viime viikon auttamassa isovanhempiani mokilla, ja viikonlopun
vietin sitten tyttokaverin kanssa. Oli todella mahtavaa!

... This is to circumvent a bug in SunOS that causes just about any Web br

Anssi Lehtinen

Sep 30, 1998, 3:00:00 AM9/30/98
In article <6um8el$kc0$1...@hiisi.inet.fi>, "Jaakko Pitkajarvi"

<jaakko.p...@pp.inet.fi> wrote:
> JUHA EKHOLM kirjoitti viestissä
> <8F711DE.015B...@cyber.fipnet.NOSPAM.fi>...
> jonkinasteisia

[jne.]

> Ei vituta sitten lainkaan, sillä en usko sinun käyneen lukiota lainkaan!
> Tuskin kukaan kirjoittaisi "Neuvosto liittoa" erikseen, sillä luulisi
> lukiossa
[jne.]

Ilmeinen trollaus jatkuu, mutta vastataan nyt kun ei näköjään ole
parempaakaan tekemistä:

Olen sivari, opiskelen kauppakorkeakoulussa, teen töitä ja suoritan
parhaillaan siviilipalvelustani. Aikoinaan pelasin jenkkifutista
kohtuullisella menestyksellä ja harrastan urheilua väh. 3 kertaa viikossa
(suoritin jo silloin siviilipalveluksen koulutusjakson, joten kyse ei ole
mistään myöhemmästä hairahduksesta).

--
Anssi Lehtinen

Taavi Horila

Sep 30, 1998, 3:00:00 AM9/30/98
Jaakko Pitkajarvi <jaakko.p...@pp.inet.fi> kirjoitti Tue, 29 Sep 1998 13:13:46 +0200:

[...]

Muistanet varmaankin myös sen, että sivarikin perustuu ihan Suomen
laeille.

[...]

Tuotatuota...

1. "on laskettu että riittää..." Luulen, että nykyään riittäisi vähän
pienempikin, toisaalta edes nykyinen ei riitä kaikissa tilanteissa.

2. Miksi juuri miehet? Varmaankin keskimäärin miehet sopivat naisia
paremmin asepalvelukseen, mutta yksilölliset erot ovat tässäkin
tapauksessa ryhmien välisiä eroja suuremmat. Esim. minä olisin
luultavasti armeijassa lähinnä haitaksi, moni motivoitunut nainen
täyttäisi paikkani paljon paremmin.

: Miehille

: tämän ei pidä olla mahdollista, koska muuten puolustuslaitoksemme kaatuisi.

Mitenkähän puolustuslaitoksemme on kaatunut sivarimahdollisuuden
olemassaoloon? Eikö meillä ole ollenkaan puolustuslaitosta tällä hetkellä?
Jaakko-kulta, Jaakko-kulta, herää jo!

[...]

Et sitten ole liittynyt vapaaehtoisiin maanpuolustusjärjestöihin? Mutta
pointtini oli, että kukin taaplaa tyylillään, ei sinun tapasi ole sen
parempi kuin muidenkaan.

Jaakko Pitkajarvi

Sep 30, 1998, 3:00:00 AM9/30/98

Janne Koponen kirjoitti viestissä <6uqhn3$d...@idefix.eunet.fi>...

<jaakko.p...@pp.inet.fi> wrote:

>Miten perustelet taman vaittaman. Selvityksestasi saa sen kuvan, etta vain
>_miehiin_ (ja harvoihin vapaaehtoisiin naisiin) perustuva aseellinen
> [...]

Niin, jos siellä armeijassa ei olisi asellisia miehiä tai niitä harvoja
naisia, rintamalle tulisi sitten lähettää lapsia ja vanhuksia tai joitain
maapallon ulkopuolisia sotilaita heittelemään kukkia juoksuhautoihin...
Tosiasiassa nykyisenkaltainen armeija on Suomelle ainoa mahdollinen.
Tietenkin, jos rahaa olisi vallan mielettömästi, palkka-armeija olisi ihan
hyvä vaihtoehto, mutta ei missään nimessä realistinen nykytilassa. Eihän
koskaan voi sanoa, miten maailmantilanne kehittyy, mutta ennustaisin
varmasti, ettei Suomeen seuraavan 20 vuoden aikana tulla edes pienimmässä
määrin suunnittelemaan kyseistä puolustusvoimain uudelleenorganisaatiota.
Ymmärrän hyvin sivareiden tietämättömyyden tämän asian suhteen, sillä eihän
armeijaa käymätön voi paljoa tietää puolustuspolitiikasta ja erityyppisten
armeijavaihtoehtojen toimivuudesta. Lyhyesti tiivistän kuitenkin tämän:
toimiva ammattiarmeija tuli Suomelle ainakin kaksi tai kolme kertaa
kalliimmaksi kuin nykyinen järjetelmä. En ole itsekään valmis näin suureen
rahanmenoon vaikka asia olisikin oikeansuuntainen.

Jos sinulla, Janne, on muita vaihtoehtoja, kerro ihmeessä niistä.

Jaakko Pitkäjärvi

Taavi Horila

Sep 30, 1998, 3:00:00 AM9/30/98
Jaakko Pitkajarvi <jaakko.p...@pp.inet.fi> kirjoitti Wed, 30 Sep 1998 13:23:07 +0200:

: Ymmärrän hyvin sivareiden tietämättömyyden tämän asian suhteen, sillä eihän

: armeijaa käymätön voi paljoa tietää puolustuspolitiikasta ja erityyppisten
: armeijavaihtoehtojen toimivuudesta.

No ymmäräpäs sitten sillä suurenmoisella ymmärtämykselläsi myöskin se
seikka, että lehdet, televisio, kirjat, internet jne. tarjoavat melko
paljon monelta eri kantilta tietoa puolustuspolitiikasta yms.

Suurella ymmärtämyksellä voisit myöskin valaista, miten 6/8 kk pakkopullaa
olisi minua ratkaisevasti puolustuspoliittisissa kysymyksissä valaissut?

[...]

Perustelepa tätä kerrointasi jotenkin. Minä olen ehdottanut
"puoliammattiarmeijaa" mm. täällä newseissä. Voin kaivella esiin
tarvittaessa. Luultavasti kustannukset jäisivät nykyiselleen tai enintään
hieman kasvaisivat. Ainakin minä olisin valmis hyväskymään muutaman
mrd.mk:n lisämenot, jos järjestelmä saataisiin inhimillisemmäksi (ja jopa
tarkoituksenmukaisemmaksi)

Janne Koponen

Sep 30, 1998, 3:00:00 AM9/30/98
In article <6ut0pj$213$1...@hiisi.inet.fi>, "Jaakko Pitkajarvi" <jaakko.p...@pp.inet.fi> wrote:

JK>armeija

<Saksittu epaoleellisuuksia kukkasista ja maan ulkopuolisista sotilaista>

>Jos sinulla, Janne, on muita vaihtoehtoja, kerro ihmeessä niistä.

Esitin kysymykseni ehka hiukan huonosti, mutta jos kerran naisillekin
maarattaisiin pakolliseksi jokin "yleinen palvelus", niin miksi ei samalla
voitaisi antaa henkilon (sukupuolesta riippumatta) itse valita suorittaako
aseellisen vai jonkin yleishyodyllisen palveluksen?

Janne

Jaakko Pitkajarvi

Oct 1, 1998, 3:00:00 AM10/1/98

Taavi Horila kirjoitti viestissä <6usvdh$9...@kanto.cc.jyu.fi>...

> [...]

>: paikkansa yhteiskunnassa, kaikkien tulisi se myös tehdä.
>
>Muistanet varmaankin myös sen, että sivarikin perustuu ihan Suomen

Kyllä, ihmettelin vain sitä, miksi sivareiden määrä moninkertaistui kun
siviilipalveluksen syiden tutkinta lopetettiin? Ei kai vain ollut
jonkinasteinen velvollisuuden välttely syynä?

> [...]

>1. "on laskettu että riittää..." Luulen, että nykyään riittäisi vähän
>pienempikin, toisaalta edes nykyinen ei riitä kaikissa tilanteissa.

Niin, osittain totta. Mutta aika mestari olet jos pystyt ennalta
ilmoittamaan, kuinka tukevan iskun vihollinen tulee maallemme tekemään.
Siksi on syytä varautua pahimpaa ja aina pyrkiä onnistuneimpaan tulokseen.

> [...]
>tapauksessa ryhmien välisiä eroja suuremmat. Esim. minä olisin
>luultavasti armeijassa lähinnä haitaksi, moni motivoitunut nainen

Taas osittain totta. Suomen armeijan tulee olla miesvetoinen, siitä ei kai
ole kiistaa. Nykyisinhän naiset saavat tulla palvelukseen, mutta alkuhuuman
jälkeen ei heitä ole juuri mukaan tunkenut. Toivoisin kuitenkin, että
jokainen mies näki itsessään vastuunkantajan ja suorittaisi intin edes
minimivaatimuksin, jotta ei olisi huolta aineksen riittämisestä
kriisitilanteessa.

> [...]

>Mitenkähän puolustuslaitoksemme on kaatunut sivarimahdollisuuden
>olemassaoloon? Eikö meillä ole ollenkaan puolustuslaitosta tällä hetkellä?

Tarkoitan sitä, ettei miesten kuuluisi valita palvelusmuotoaan aivan yhtä
vapaasti kuin naisten, sillä silloin houkutus välttää intti muissa hommissa
tulisi liian suureksi. Armeijan käyminenhän on kuitenkin kaikkien miesten
velvollisuus, muista se tämän keskustelun perustana.

> [...]
>
>Et sitten ole liittynyt vapaaehtoisiin maanpuolustusjärjestöihin? Mutta
>pointtini oli, että kukin taaplaa tyylillään, ei sinun tapasi ole sen

Aivan

Jaakko Pitkajarvi

Oct 1, 1998, 3:00:00 AM10/1/98

Taavi Horila kirjoitti viestissä <6ut24j$d...@kanto.cc.jyu.fi>...

> [...]
>seikka, että lehdet, televisio, kirjat, internet jne. tarjoavat melko
>paljon monelta eri kantilta tietoa puolustuspolitiikasta yms.

Lehdet: yleisönosastot
Televisio: Full Metal Jacket, Platoon,
Kirjat: Tuntematon Sotilas
Internet: ?!?!?!?

Nämäkö tarjoavat tietoa armeijasta? No, puolustuspolitiikasta voi vielä
oppia muualtakin mutta armeijan toimintaperiaatteen, tarpeen ja instituution
yleisesti tajuaa vasta sen itse käytyään.

>Suurella ymmärtämyksellä voisit myöskin valaista, miten 6/8 kk pakkopullaa
>olisi minua ratkaisevasti puolustuspoliittisissa kysymyksissä valaissut?

Viittaan edelliseen vastukseen.

> [...]
>hieman kasvaisivat. Ainakin minä olisin valmis hyväskymään muutaman
>mrd.mk:n lisämenot, jos järjestelmä saataisiin inhimillisemmäksi (ja jopa

Jos nyt et satu tietämään niin Suomessa on tälläkin hetkellä vahva
"puoliammattiarmeija". Esimerkiksi Ilmavoimien ja Merivoimien
primäärifunktiot pyörivät lähes kokonaan henkilökunnan voimin rauhan aikana.
On vain eri juttu verrata näin harvaan asuttua maata johonkin Englantiin tai
Yhdysvaltoihin, jotka voivat siirrellä lentotukialuksiaan ja miehiään minne
haluavat helposti. Suomenkaltaisessa maassa täytyy olla miehiä suuret määrät
jotta maanpuolustus toimisi siedettävästi (vrt. maan koko - armeijan koko
Suomi/Englanti esimerkiksi). Ammattiarmeijan kautta suuren miesvahvuuden
ylläpito tulisi hyvin kalliiksi, eikä siten muutaman lisämiljardin osuus
riittäisi. Mikä muuten inhimillistäisi ammattiarmeijan verrattuna kansan
muodostamaan nykyisentyyppiseen järjestelmään?

Jaakko Pitkajarvi

Oct 1, 1998, 3:00:00 AM10/1/98

Janne Koponen kirjoitti viestissä <6ut5jl$6...@idefix.eunet.fi>...

<jaakko.p...@pp.inet.fi> wrote:

> [...]
>voitaisi antaa henkilon (sukupuolesta riippumatta) itse valita suorittaako
>aseellisen vai jonkin yleishyodyllisen palveluksen?

Ongelma on siinä, ettei ehdottamallasi tavalla pystytä varmasti takaamaan
Puolustusvoimain toimintaresursseja. Mikäli armeijaan menevien henkilöiden
lukumäärä pysyisi "vapaan valinnan" jälkeen suurinpiirtein samana ja
miespainotteisena, en näkisi välttämättä huonona vaihtoehtona kuvaamasi
järjestelmää. Pelkään kuitenkin, että armeijan miehistöaine (ei
upseeriaines)karkaisi joihinkin muihin hommiin suuremmassa määrin kuin
nykyisin sivariin mikäli palveluspaikkansa saisi valita. Tällöinhän
palveluspaikkoja pitäisi olla hyvin monissa paikoissa eikä vain enimmäkseen
sosiaalisissa kohteissa kuten nykyisin sivareilla: siten mahdollisuudet
välttää sotilaspalvelus muulla mielekkäällä työllä kasvaisivat.

Jaakko Pitkäjärvi

Janne Koponen

Oct 1, 1998, 3:00:00 AM10/1/98
>13:23:07 +0200:

>eihän
>erityyppisten

Pidatko puolustusvoimien antamaa perustelua omasta
tarpeellisuudestaan/toimivuudestaan absoluuttisena totuutena. Itse ainakin
kyseenalaistan jonkin (minka tahansa) instituution itsestaan antamia
lausuntoja hyvin voimakkaasti.

Janne

Janne Koponen

Oct 1, 1998, 3:00:00 AM10/1/98
In article <6uvjfh$g34$2...@hiisi.inet.fi>, "Jaakko Pitkajarvi" <jaakko.p...@pp.inet.fi> wrote:

> [...]
>upseeriaines)karkaisi joihinkin muihin hommiin suuremmassa määrin kuin
>nykyisin sivariin mikäli palveluspaikkansa saisi valita.

Olisi muuten mielenkiintoista tietaa, onko aihetta tutkittu... En ala
vaittelemaan tasta kohdasta enempaa, ennen kuin tiedan asiasta enemman
(mutu-pohjalta ei hedelmallista keskustelua synny).

> [...]
>sosiaalisissa kohteissa kuten nykyisin sivareilla: siten mahdollisuudet
>välttää sotilaspalvelus muulla mielekkäällä työllä kasvaisivat.

Palveluspaikkojahan jouduttaisiin lisaamaan huomattavasti jo edella
esittamassa mallissasi, jossa naisillekin tulisi jonkinlainen
palvelusvelvollisuus. Onko tama jokin ongelma?

Janne

Niilo Paasivirta

Oct 1, 1998, 3:00:00 AM10/1/98
> [...]

>armeijaa käymätön voi paljoa tietää puolustuspolitiikasta ja erityyppisten

Oletko muuten huomannut että tässä maassa _puolustusministeri_ ei ole käynyt
armeijaa? Eli puolustusministerinä on selvästi henkilö, joka ei edes tiedä
paljoa koko hommastaan :)

pekka laitinen

Oct 1, 1998, 3:00:00 AM10/1/98

Janne Koponen <janne....@sypal.fi> kirjoitti

> [...]
enemman
> (mutu-pohjalta ei hedelmallista keskustelua synny).

No eihän asiassa ole mitään probleemia!
Nimittäin on niin, että Ruotuväki-lehti on tutkituttanut asian
ja pääsi tulokseen, että peräti 80% asevelvollisuuden
suorittaneista käivisi sen läpi vaikka se olisikin
vapaaehtoinen.
Mutta miksi, arvon J. Pitkäjärvi, pitää armeijan pysyä
miesvaltaisena? Vaikka eihän sitä ongelmaa näy tulevan, kun nuo
ja nykyiset naisten vapaaehtoisluvut pitävät paikkansa.

> [...]

edella
> esittamassa mallissasi, jossa naisillekin tulisi jonkinlainen
> palvelusvelvollisuus. Onko tama jokin ongelma?

Eihän se ole varsinkaan työnantajille, sillä heillehän tuossa JP
tarjoilee halpatyövoimaa jopa koko ikäluokan osalta aina
kerrallaan. Työvoimaansa elääkseen kauppaaville siitä toki voi
jotain pientä haittaa olla, mutta eihän niitä laskettane...

Jaakko Pitkajarvi

Oct 2, 1998, 3:00:00 AM10/2/98

Niilo Paasivirta kirjoitti viestissä <6uvs6i$t...@tukki.cc.jyu.fi>...

>Oletko muuten huomannut että tässä maassa _puolustusministeri_ ei ole
käynyt
>armeijaa? Eli puolustusministerinä on selvästi henkilö, joka ei edes tiedä
>paljoa koko hommastaan :)

Joo, kieltämättä valinta oli aikanaan isku vasten kasvoja. Onhan se nyt
nähty, että tämäntyyppinen ministeri vain nolaa itsensä. Toisin oli
kuitenkin edeltäjän kanssa, hän sentään tiesi PV:n hommista edes jotain...

Taavi Horila

Oct 2, 1998, 3:00:00 AM10/2/98
Jaakko Pitkajarvi <jaakko.p...@pp.inet.fi> kirjoitti Thu, 1 Oct 1998 12:54:03 +0200:

[...]

Eräs selitys voisi olla ne tyypit, jotka menevät ensin massan mukana
armeijaan, sitten kun sattuu viikonloppu kiinni päällekäin jonkun kivan
menon kanssa, mennäänkin sanomaan että nyt tämä jätkä lähti sivariin,
jolloin kotiin passitetaan välittömästi ja voi lähteä kavereiden kanssa
pitämään hauskaa. Tietyssä mielessä olisinkin taipuvainen kannattamaan
syiden tutkintaa kesken armeijasta sivariin lähteville. En muuten.

Ovatko muuten kokemuksesi sivareista lähinnä näitä tyyppejä? Juttusi
vaikuttavat hieman sen suuntaisilta.

[...]

Pahimpaan varautumisessa ei ole järkeä. Pikemminkin kannattaa varautua
pahimpaan edes jotenkin todennäköiseen vaihtoehtoon ja siihenkin
rajallisten resurssien puitteissa. Yhteiskunta, joka on olemassa vain
pääasiassa kriisiaikaa varten ei oikein ole minun mieleeni.

Esim. skenaario että Venäjä hyökkää Suomeen yli miljoonan miehen voimalla
on sellainen mihin ei ole järkeä varautua.

: Toivoisin kuitenkin, että

: jokainen mies näki itsessään vastuunkantajan ja suorittaisi intin edes
: minimivaatimuksin, jotta ei olisi huolta aineksen riittämisestä
: kriisitilanteessa.

Minä olin huomattavasti enemmän vastuunkantaja tehdessäni lähes ilmaista
työtä valtiolle vuoden ajan kuin jos olisin lusmuillut intin läpi.
Juttujen perusteella aika moni intin käynyt on ottanut sen aikalailla
erilaisella asenteella kuin vastuun kantamisella.

[...]

Ehkäpä intti voisi tässä tapauksessa miettiä hieman omia toimintatapojaan.
Ja edelleenkään en ymmärrä, mikä jumalallinen velvollisuus tämä asia muka
olisi miehille.

: Armeijan käyminenhän on kuitenkin kaikkien miesten

: velvollisuus, muista se tämän keskustelun perustana.

No juuri tällaista velvollisuutta en hyväksy. Valitan.

Taavi Horila

Oct 2, 1998, 3:00:00 AM10/2/98
Jaakko Pitkajarvi <jaakko.p...@pp.inet.fi> kirjoitti Thu, 1 Oct 1998 12:54:12 +0200:

[...]

No kovinpa on kapea sinun käsityksesi em. medioista...

: Nämäkö tarjoavat tietoa armeijasta? No, puolustuspolitiikasta voi vielä

: oppia muualtakin mutta armeijan toimintaperiaatteen, tarpeen ja instituution
: yleisesti tajuaa vasta sen itse käytyään.

Kuten voit tuolta ylempää omasta tekstistäsi lukea, kyse oli nimen omaan
puolustuspolitiikasta. Eri armeijavaihtoehdot (asevelvollisuus vs.
ammattiarmeija) ovat selkeästi puolustuspolitiikkaa. Nykyisen armeijan
toimintaperiaatteet ja instituutio ovat minulle sitä EVVK-tasoa.

: >Suurella ymmärtämyksellä voisit myöskin valaista, miten 6/8 kk pakkopullaa

: >olisi minua ratkaisevasti puolustuspoliittisissa kysymyksissä valaissut?

: Viittaan edelliseen vastukseen.

Ja minä viittan omaan edelliseen vastaukseeni. Ja tarkennan vielä: jos
olisin mennyt armeijaan, olisin ottanut homman 6/8 kk:n pakkopullana,
lusmuillen läpi siitä mistä aita on matalin. Miten tämä olisi minua
opastanut puolustuspoliittisissa kysymyksissä?

[...]

Tiedän toki. Setä ja pari serkkua ovat merivoimien palveluksessa, setä
tosin jo eläkkeellä. Et sitten lukenut sitä juttuani. Haluatko sen
minulta vai löydätkö itse DejaNewsistä tms.?

[...]

Tuotatuota...jos kerran Ruotuväki-lehden kyselyn mukaan 80% kävisi
armeijan, vaikka se olisi vapaehtoinen, ehdottamani kaltaisella
puoliammattiarmeijalla saataisiin riittävä miesmäärä ja ennen kaikkea
osaava hyvin varustettu joukko.

: Mikä muuten inhimillistäisi ammattiarmeijan verrattuna kansan
: muodostamaan nykyisentyyppiseen järjestelmään?

Jokaisen ihmisyksilön vapaa valinta osallistuako tappamiseen vai ei.

Niilo Paasivirta

Oct 2, 1998, 3:00:00 AM10/2/98
> [...]

>nähty, että tämäntyyppinen ministeri vain nolaa itsensä. Toisin oli
>kuitenkin edeltäjän kanssa, hän sentään tiesi PV:n hommista edes jotain...

Ai Elisabeth Rehn, hänkö oli käynyt armeijan? Kas.

Jaakko Pitkajarvi

Oct 3, 1998, 3:00:00 AM10/3/98

JUHA EKHOLM kirjoitti viestissä
<8F7C390.015B...@cyber.fipnet.NOSPAM.fi>...
> [...]
>

>Sina voisit sitten vastavuoroisesti kertoa myoskin, etta mika estaa
>miesta suorittamasta "yleista palvelusta" varusmiespalveluksen

Tsekkaa nämä aiemmat viestit ketjussa niin löydät vastauksen

> [...]

>selkarangan hakeutumalla upseerikoulutukseen! Ah! Turvallisuutta!
>Suur-Suomen rajat takaisin! Ei ryssa meita saa!

En sinuna suhtautuisi duunareihin samalla tavalla kuin sinä, vaikka
itse olen aikanani lukion ja aliupseerikoulun käynyt (opiskelupaikka
eräässä Teknillisessä Korkeakoulussa tällä hetkellä).

Jaakko Pitkajarvi

Oct 3, 1998, 3:00:00 AM10/3/98

Taavi Horila kirjoitti viestissä <6v2bit$m...@tukki.cc.jyu.fi>...

> [...]
>syiden tutkintaa kesken armeijasta sivariin lähteville. En muuten.
>
>Ovatko muuten kokemuksesi sivareista lähinnä näitä tyyppejä? Juttusi

Osittain ovat. Syiden tutkinta tulisi myös minun mielestäni palauttaa, sillä
varmasti viikon-parin seuranta/tutkimus jossain sotilasvankimielisairaalassa
palauttaa luistelemaan lähteneen "huvittelelija-sivarin" maanpinnalle.
Kuvailemillasi oikeilla sivareilla ei sitten kai olisi ongelmia, sillä tuo
vakaumus kai pitäisi pään koossa tiukoissa paikoissa.

> [...]
>
>Esim. skenaario että Venäjä hyökkää Suomeen yli miljoonan miehen voimalla
>on sellainen mihin ei ole järkeä varautua.

En nyt ole mikään sotahistorien asiantuntija, mutta muistaakseni Venäjän
Talvisodassa käyttämä miesmäärä oli useita miljoonia: olisiko Suomen pitänyt
silloinkin heittää hanskat tiskiin? Sotilaidenkin tasoissa on eroja, joten
suoraan miesmääristä ei voi vetää kovin pitkällisiä johtopäätöksi.

> [...]
>: velvollisuus, muista se tämän keskustelun perustana.
>
>No juuri tällaista velvollisuutta en hyväksy. Valitan.

Jaakko Pitkajarvi

Oct 3, 1998, 3:00:00 AM10/3/98

Taavi Horila kirjoitti viestissä <6v2aop$l...@tukki.cc.jyu.fi>...

>Jaakko Pitkajarvi <jaakko.p...@pp.inet.fi> kirjoitti Thu, 1 Oct 1998

Kelaa nyt vähän:

1. Armeijassa käydään morttikaudella oppitunteja Suomen puolustuksen
strategiasta ja muusta puolustuspolitiikasta melko kattavasti. En väitä,
ettei vastaavia tietoja saa muualtakin, mutta jokainen varusmies oppii
näistä ainakin vähän.

2. Lusmuillessa sotaharjoitusten ja muiden leirien ja sotatilaa kuvaavien
systeemien aikana jokainen varusmies alkaa vähitellen tajuamaan oman
paikkansa puolutusvoimien järjestelmässä. Oppii ymmärtämään, kuinka sotaa
oikein käydään ja mitkä ovat tietynkokoisen joukon mahdollisuudet sodassa,
kuinka vaikea on hyökätä ja puolustaa maasodassa jne. Nämä tällaiset pienet
yksityiskohdat tukevat sitä kuvaa, joka syntyy laajemmasta
puolustuspolitiikan tuntemuksesta. Kuitenkin, pohjimmiltaan on vaikea
ymmärtää sodankäyntiä edes sen vertaa mitä me rauhan aikana eläneet pystymme
mikäli sodankäynnin perusteet aivan ruohonjuuritasolla ovat vieraita.

> [...]
>tosin jo eläkkeellä. Et sitten lukenut sitä juttuani. Haluatko sen
>minulta vai löydätkö itse DejaNewsistä tms.?

Postaile se minulle suoraan tai tänne palstalle, on vähän kiireitä enkä
juuri ehdi paljoa itse webissä haeskella.

> [...]
>armeijan, vaikka se olisi vapaehtoinen, ehdottamani kaltaisella
>puoliammattiarmeijalla saataisiin riittävä miesmäärä ja ennen kaikkea

Vähän epäilen antamasi prosentin toteutumista käytännössä, 80 % taitaa olla
liian lähellä nykyistä inttiin menevien miesten määrää (eikö sivareita ollut
ainakin jotain 8 % vai ylikin??) jos lasketaan kaikki vapautusmiehet pois.
Eipä silti, eihän teitä sivareita mikään pidättele nytkään luistamasta
intistä joten eikö olekin ihan hyvä että ne loput miehet käyvät sitten intin
vaikka vähän pakkopullan mukaisesti ja kaikki ovat suhteellisen tyytyväisiä.

>: Mikä muuten inhimillistäisi ammattiarmeijan verrattuna kansan
>: muodostamaan nykyisentyyppiseen järjestelmään?
>
>Jokaisen ihmisyksilön vapaa valinta osallistuako tappamiseen vai ei.

Taavi Horila

Oct 3, 1998, 3:00:00 AM10/3/98
Jaakko Pitkajarvi <jaakko.p...@pp.inet.fi> kirjoitti Sat, 3 Oct 1998 13:43:44 +0200:

: Taavi Horila kirjoitti viestissä <6v2aop$l...@tukki.cc.jyu.fi>...

: Kelaa nyt vähän:

No kelataan kelataan...sinulle tuntuu vaan olevan vaikea käsittää, että
asiat eivät ole ihan niin mustavalkoisia kuin miltä ne näyttävät.

[...]

Varmasti jokainen osallistuu noille tunneille. Sen sijaan väite, että
jokainen siellä oppisi onkin jo aika uskomaton. Ja kuten myönnät,
vastaavat tiedot saa muualtakin. Aiemmin kuitenkin väitit, ettei armeijaa
käymätön oikein voi näitä tietää. Haistan jonkin laisen ristiriidan...

[...]

Jaa-a. Vaikea sanoa kun en ole inttiä käynyt. :-)

Vakavammin puhuttuna: en ole asiaa tutkinut, mutta kavereiden kanssa
jutellessa on jäänyt sellainen kuva, että aika monelle ns. rivimiehelle ei
hommasta ole jäänyt juurikaan minkään laista kuvaa asiasta. Riippuu
vahvasti asenteesta millä inttiä on lähtenyt suorittamaan.

: Kuitenkin, pohjimmiltaan on vaikea

: ymmärtää sodankäyntiä edes sen vertaa mitä me rauhan aikana eläneet pystymme
: mikäli sodankäynnin perusteet aivan ruohonjuuritasolla ovat vieraita.

Historian kirjat, keskustelu veteraanien kanssa, Antti Tuurin Talvisota ja
n kappaletta sotaleffoja ovat antaneet aika hyvän kuvan hommasta. Ihan
riittävät keskustelun käymiseen, vaikka sinä oletkin ilmeisesti eri
mieltä.

[...]

: >
[...]

Postaillaan, odota vähän.

[...]

Kyseessä taisi olla intin käyneiden keskuudessa suoritettu kysely?
Sivarien määrä on varmaankin jotain 5-10 % ikäluokasta, vapautukset saman
verran.

[...]

Ei ole. Armeija tulisi olla vapaaehtoisuuteen perustuva.

Taavi Horila

Oct 3, 1998, 3:00:00 AM10/3/98
Jaakko Pitkajarvi <jaakko.p...@pp.inet.fi> kirjoitti Sat, 3 Oct 1998 13:43:35 +0200:

[...]

: Osittain ovat.

Näin arvelinkin. Mutta meitä on moneen junaan...

: Syiden tutkinta tulisi myös minun mielestäni palauttaa, sillä

: varmasti viikon-parin seuranta/tutkimus jossain sotilasvankimielisairaalassa
: palauttaa luistelemaan lähteneen "huvittelelija-sivarin" maanpinnalle.

Tuollaista se homma ei muuten koskaan ole ollut. Enkä todellakaan ajanut
takaa mitään tuollaista. Ajattelin lähinnä, että joku psykologin
haastattelu tms. olisi ehkä paikallaan. Tai sitten se, että joutuisi
perustelemaan kantansa jollekin lautakunnalle. Mutta siis vain silloin kun
lähtee intistä sivariksi. Tuo aiheuttaisi vaikkapa viikon viiveen
kotiuttamiseen, jolloin puhtaat lintsarit tipahtaisivat ehkä pois sivarien
mainetta pilaamasta.

: Kuvailemillasi oikeilla sivareilla ei sitten kai olisi ongelmia, sillä tuo

: vakaumus kai pitäisi pään koossa tiukoissa paikoissa.

Ei välttämättä. Mutta jos kaveri jo kutsunnassa ilmoittaa lähtevänsä
sivariin, on se jo osoitus vakaumuksesta. Mitään tutkintaa ei tarvita.

[...]

Ja sodankäyntihän ei ole yhtään muuttunut noista ajoista? Mistä muuten
ajattelit saada yli miljoona varustettua miestä lähtemään sotaan Suomea
vastaan Venäjällä?

: Sotilaidenkin tasoissa on eroja, joten

: suoraan miesmääristä ei voi vetää kovin pitkällisiä johtopäätöksi.

Tätähän juuri ajan takaa: panostamista osaamiseen ja motivaatioon pelkän
massan sijasta. Siis luopumista yleisestä asevelvollisuudesta.

Jaakko Pitkajarvi

Oct 3, 1998, 3:00:00 AM10/3/98

Niilo Paasivirta kirjoitti viestissä <6v2kjg$d...@tukki.cc.jyu.fi>...

>Ai Elisabeth Rehn, hänkö oli käynyt armeijan? Kas.

No ei tietenkään, mutta hänellä oli käsitykseni mukaan aito kiinnostus
armeijan asioita kohtaan, josta syystä tuli valituksi puolustusministeriksi.
Mielestäni hänen hoitelemansa Hornet-kaupat toteutuivat hyvin ja muutenkin
olen ihan tyytyväinen Rehnin toimii.

Anneli Taina tuli valituksi kyseisen ministerin virkaan puhtaasti
poliittisin perustein eli hänellä ei ollut suurempaa kiinnostusta asiaa
kohtaan, mutta kun pakko oli laittaa nainen tälle pallille niin Taina sai
paikan. Totta kai Rehninkin valinta oli aikoinaan poliittinen, mutta Tainan
polku oli jo avattu valmiiksi toisin kuin Rehnin. Surkeaa osaamista osoitti
mm. aikoinaan Tainan tietämättömyys ajankohtaisesta puolustuspolitiikasta
(HN asejärjestelmistä täysin ulkona), joka herätti suurta huvia kansan
keskuudessa. Eli Taina on vain yrittänyt matkia Rehnin jalanjälkiä huonolla
menestyksellä.

Samuli Saarelma

Oct 5, 1998, 3:00:00 AM10/5/98

:
[...]

Nyt en aivan täysin ymmärrä yhtä ristiriitaa armeijan vastaistustajien
kirjoituksissa. Toisaalta kirjoitetaan, että 80 % miehistä kävisi intin,
vaikka se olisi vapaaehtoinen ja toisaalta, että suuri osa miehistä käy
intin mahdollisimman paljon lusmuillen. Menisivätkö ne 80 % miehistä sinne
vapaaehtoisesti lusmuilemaan ?

Samuli Saarelma

Taavi Horila

Oct 5, 1998, 3:00:00 AM10/5/98
Samuli Saarelma <sre...@cc.hut.fi> kirjoitti 5 Oct 1998 05:40:20 GMT:

[...]

Huolellisempi lukeminen auttaa. Tuo 80% tulee jostain Ruotuväki-lehden
kyselystä. Käytin ilmaisua "aika moni" koska mitään tutkittua tietoa
minulla ei ole, mutta moni kaveri jonka kanssa olen jutellut, on asian
näin ilmaisut. Ja jos vaikkapa 20% käy intin lusmuillen, on se mielestäni
"aika moni". Kertoisitko tarkemmin, missä tämä ristiriita oikein luuraa?

Samuli Saarelma

Oct 6, 1998, 3:00:00 AM10/6/98
[...]

Ok, jos tuo on käsitteen "aika moni" määritelmä, niin ei sitten mitään.

En ole tuota Ruotuväen tutkimusta lukenut, joten voisiko joku hieman
valottaa, mitä siellä kysyttiin ? Oliko kysymys, että kuinka moni kävisi
nykymuotoisen intin, jos se olisi vapaaehtoinen ? Vai mikä oli kysymyksen
sanamuoto ?

: Kertoisitko tarkemmin, missä tämä ristiriita oikein luuraa?

Se luurasi siinä, että luulin, että "aika moni" tarkoitti enempää kuin
20 %.

Samuli Saarelma

Taavi Horila

Oct 6, 1998, 3:00:00 AM10/6/98
Samuli Saarelma <sre...@cc.hut.fi> kirjoitti 6 Oct 1998 06:33:52 GMT:

[...]

No joo, tuollaiset käsitteet ovat tietenkin erittäin epämääräisiä. Itse
ajattelen sillä tarkoitettavan merkittävää määrää koko populaatiosta,
vaikkapa enemmän kuin 5%. Ja itse asiaan palatakseni, olen myös jutellut
tyyppien kanssa jotka lusmusivat lähes joka hommassa mutta ilmoittivat
silti homman olevan heille velvollisuus ja kunnia-asia suoritettavaksi.
Minusta tuossa ei ole mitään ristiriitaa, asevelvollisuuteen kuuluu tietty
lusmuaminen.

[...]

En ole itsekään sitä lukenut, taisi olla toveri laitinen joka sen
alunperin esille toi... :-)

Ville Forss

Oct 6, 1998, 3:00:00 AM10/6/98
In article <6v9m44$l...@nntp.hut.fi>, sre...@cc.hut.fi says...

> [...]
>että suuri osa miehistä käy intin mahdollisimman paljon lusmuillen.
>Menisivätkö ne 80 % miehistä sinne vapaaehtoisesti lusmuilemaan ?

Kyselyn tekijällä, kyselytilanteella ym. on taatusti _iso_
vaikutus lopputulokseen. Niistä 80 prosentista, jotka vastaavat
ylpeinä että taatusti menisin vapaaehtoisarmeijaan, tuskin
parikymmentäkään prosenttia sitä todella tekisi.

(Ja tämä oli sitten puhdasta spekulaatiota, joten ei tarvitse
huomautella.)

--
Ville Forss
vfo...@icenet.fi

pekka laitinen

Oct 6, 1998, 3:00:00 AM10/6/98

> [...]

moni kävisi
> nykymuotoisen intin, jos se olisi vapaaehtoinen ? Vai mikä oli

koskapa allekirjoittanut on tiedon leviämiseen syyllinen, hän
katsoo velvollisuudekseen ilmoittaa asiasta ei-tietävänsä ja
lähettävänsä tämän samaisen viestin mainitun lehden
toimitukselle, huhuu, josko heiltä arkistoista totuus
löytyisi...
Vuosi oli muistaakseni 1996 tai -97.

JUHA EKHOLM

Oct 6, 1998, 3:00:00 AM10/6/98
i...@netlife.fi (Anssi Lehtinen)
preached :

> Olen sivari, opiskelen kauppakorkeakoulussa, teen t/itE ja suoritan
> parhaillaan siviilipalvelustani. Aikoinaan pelasin jenkkifutista
> kohtuullisella menestyksellE ja harrastan urheilua vEh. 3 kertaa
> viikossa (suoritin jo silloin siviilipalveluksen koulutusjakson, joten
> kyse ei ole mistEEn my/hemmEstE hairahduksesta).

Ei sinua kukaan usko! Sina kusetat! Olet tuommoinen sivari-huijari!
Samanlainen kuin kaikki homot ja neekerit ja venalaiset! Ala tule
tartuttamaan tautejasi meihin!

Nojoo, siis sita vaan, etta tuolle luupaalle (Pitkajarvi) on turha sanoa
mitaan, han tietaa kuin asiat on ja that's it.

JUHA EKHOLM

Oct 6, 1998, 3:00:00 AM10/6/98
"Jaakko Pitkajarvi" <jaakko.p...@pp.inet.fi>
preached :

> Suomessa lait mEErittelevEn maassa olevan yleiseen asevelvollisuuteen
> perustuvan armeijan. Koska jokainen mies on velvoitettu tEyttEmEEn oma
> paikkansa yhteiskunnassa, kaikkien tulisi se my/s tehdE.

Samalla tavalla siviilipalvelus on taysin laillista.

> On katsos varmaan laskettu, ettE Suomen kokoiselle maalle riittEE sen
> kokoinen armeija, joka tietyn ikEisistE miehistE saadaan muodostetuksi.

Hyvin se tuntuu nytkin riittavan, kun siviilipalvelus kerran laillinen
vaihtoehto on.

> Naisia ei enEE vElttEmEttE tarvita tEmEn asian turvaamiseksi vaikka ei heistE
> tietysti haittaakaan ole, joten naiset voisivat palvella "yleisen
> palveluksensa" muualla. Miehille tEmEn ei pidE olla mahdollista, koska
> muuten puolustuslaitoksemme kaatuisi.

Laitetaan tilalle sitten naisia?

> KyllE minEkin pidEn opiskelusta ja videoiden katselusta,
> kertusharjoitukset vain silloin tEll/in ovat moninkertaisesti mukavampi

> tapa unohtaa arkihuolet ja kantaa jatkuvaa vastuuta omasta

> puolustushaarastaan. Kun vain olisi mahdollisuus kEydE joka vuosi
> viikko kertaamassa...

Voiko tasta tehda jotain paatelmia siita, etta elamasi on vahan
monotonista tai yksinaista? Jos kerran kertausharjoitukset, ja muiden
jermujen siella tapaaminen, on vuoden suurimpia ja odotetuimpia
tapahtumia?

> PS. JyvEskylE taitaa olla Suomen johtava sivarikaupunki kun lEhes
> kaikki tEmEn palstan keskustelijat tuntuvat olevan ko. kaupungin
> yliopiston kirjoilla ???

No yliopistoissahan ne parhaat munat tulevaisuutta varten munitaan,
joten onhan sen ihan arvattavaa, etta alykkaat ihmiset ovat
yliopistoissa, ja Jyvaskyla nyt taitaapi olla Suomen
opiskelijavoittoisin kaupunki (kiitos yliopistonsa), joten siellahan
on paljon fiksuja ihmisa vaan.

JUHA EKHOLM

Oct 6, 1998, 3:00:00 AM10/6/98
n...@tukki.cc.jyu.fi (Niilo Paasivirta)
preached :

> Haloo, se ettE kirjoittaa tEnne ei tarkoita ettE olisi automaattisesti
> sivari. Jos et ole huomannut niin kirjoitat itsekin tEnne etkE ole
> sivari, ainakaan omien sanojesi mukaan.

Muista nyt kuitenkin, etta han on armeijankaynyt Totuuden Pitelija,
joka jumalallisessa viisaudessaan tietaa kaiken. Esim. mina, huono
SIVARI ja nainollen yhteiskunnan matapaise, en tieda mitaan. Nytkin
vain hopisen ja lopisen jotain sekavaa.

> JyvEskylEssE kyllE saattaa olla keskimEErEistE enemmEn sivareita,
> koska tEEllE on yliopisto, jossa on paljon ElykkEitE ihmisiE, ja
> ElykkEistE ihmisistE ilmeisesti keskimEErEistE suurempi osa on
> sivareita :)

Ei mutta olet ihan oikeassa, ainakin tuon alykkyyden suhteen!-)

matti kallio

Oct 17, 1998, 3:00:00 AM10/17/98