Grups de Google ja no admet publicacions ni subscripcions noves de Usenet. El contingut antic es pot continuar consultant.

Vapautus

27 visualitzacions
Ves al primer missatge no llegit

siri...@hotmail.com

no llegida,
22 de març 1999, 3:00:0022/3/99
Enpä tiedä onko tämä oikea ryhmä mutta...
Kaikkein mieluisin vaihtoehto koko armeija/sivari
paskasta olisi kyllä vapautus koko hommasta.

Joten kysynkin, minkäslaisilla vaivoilla te olette päässeet pälkähästä?

Ei varmaan omat vaivat riittäisi?
-helvetin huono kunto
-surkea näkö (-5, -5.2)
-lievä astma
-allergiat (koivu, paju ja monet ruoat)

Nimim. Tahtoo vapauden!

pekka laitinen

no llegida,
23 de març 1999, 3:00:0023/3/99

siri...@hotmail.com kirjoitti artikkelissa
<7d64lg$h1j$1...@news.kolumbus.fi>...

Astma voi kelvata jos sellaisenaankin, varsinkin jos osaat
valittaa asiasta oikein keuhkot syrjällään. Voit myös valittaa
pölyallergiasta noiden puiden lisäksi. Näillä eväillä voi
hyvinkin päästä jo pitkälle, eli vapautuspapereihin käsiksi.
Mutta jos kuitenkin näyttää paskaa tulevan, voit sitten vetää
valttikortin hihasta ja sanoa, että arvelet homoseksuaalisen
suuntautumisesi haittaavan melkoisesti varusmiespalveluksen
suorittamista. Tällä perusteella saadaan viimeistään vapautus
terveydyllisistä syistä.

Tapio Virtanen

no llegida,
23 de març 1999, 3:00:0023/3/99

pekka laitinen wrote in message <01be7555$a8c97ec0>

> [...]
>suuntautumisesi haittaavan melkoisesti varusmiespalveluksen
>suorittamista. Tällä perusteella saadaan viimeistään vapautus

Saatanan VALITTAJAT. Kusipäät. Pummit. Te kelpaatte vain liikkuviksi
maalitauluiksi. Reikä päähän, niin päästään sivareista eroon.

S'ha suprimit el missatge
S'ha suprimit el missatge

Pekka Kaipio

no llegida,
24 de març 1999, 3:00:0024/3/99

Kannattaa harkita kuitenkin armeijan käymistä, on nimittäin paljon etua
tulevaisuudessa työmarkkinoilla (verrattuna vapautukseen hullun/sairaan
papereilla). Astman ja näön takia joudut (inyourcase: pääset) B-mieheksi
eikä hommat todellakaan paina esim. esikuntalähettinä. 6kk ja se on siinä.
Eikä intti kuntoa vaadi vaan huumoria ja pitkää pinnaa (joskus liian
pitkää:)...

Henri M Saarikoski

no llegida,
24 de març 1999, 3:00:0024/3/99
Tapio Virtanen:

>Saatanan VALITTAJAT. Kusipäät. Pummit. Te kelpaatte vain liikkuviksi
>maalitauluiksi. Reikä päähän, niin päästään sivareista eroon.

Hah, tässähän pelataan vain pelin säännoillä, senkin militaristifasisti.
--
H.
http://www.hut.fi/~hsaariko/

Juha Katajamaa

no llegida,
24 de març 1999, 3:00:0024/3/99

Henri M Saarikoski kirjoitti viestissä ...
>Hah, tässähän pelataan vain pelin säännoillä .......

Minkä pelin ?

Laki edellyttää sivilipalveluun menevältä eettistä tai uskonnollista
vakaumusta. Muut säännöt ovat omia. Eikös sitten muutkin voi alkaa keksiä
omia sääntöjä?

pekka laitinen

no llegida,
24 de març 1999, 3:00:0024/3/99

Juha Katajamaa <kol...@kiipula.fi> kirjoitti artikkelissa
<7dadr7$3g9$1...@news.kolumbus.fi>...

Jos lainsäädännöllä ei kunnioiteta vapauksia, kuten Amnestyn
mielestä on nyt tapahtunut, lain voi silloin vetää viemäristä
alas. Pitäisikö meidän olla kiitollisia siitä, ettei valtio
suuressa armeliaisuudessaan ammu meitä - vielä?
Nyt tilanne on se, minkä alkuperäisestäkin viestistä on
tulkittavissa, eli epäinhimillisen pitkä siviilipalvelusperiodi
käytännössä pakottaa ihmisiä toimimaan vakaumuksensa vastaisesti
ja astumaan ruotuun.

Henri M Saarikoski

no llegida,
24 de març 1999, 3:00:0024/3/99
Juha Katajamaa:

>Minkä pelin ?
>
>Laki edellyttää sivilipalveluun menevältä eettistä tai uskonnollista
>vakaumusta.

Nyt puhuttiin vapautuksesta terveydellisistä syistä. Ja jos laki ei jotain
asiaa voi mitenkään tarkistaa (skannataanko pää kutsunnoissa onko siellä se
vakaumus vai ei ja lajitellaanko sen mukaan?) voidaan aivan yhtä hyvin puhua
siitä, että sivariin voi mennä jos sitä haluaa, ja lailla on vain propaganda-
tarkoitus. Voihan niinkin olla, kuten sanottiin jo, että vaikka vakaumus olisi
voi silti valita intin sen takia, että selviää usein 6kk:lla.
--
H.
http://www.hut.fi/~hsaariko/

Henri M Saarikoski

no llegida,
24 de març 1999, 3:00:0024/3/99
Tapio Virtanen:
>Ps. Minä en perustele sanomisiani sivareille.

Painu sitten muualle tästä ryhmästä, tämä on keskusteluryhmä eikä
fasistisen propagandan ilmoitustaulu.
--
H.
http://www.hut.fi/~hsaariko/

pekka laitinen

no llegida,
24 de març 1999, 3:00:0024/3/99

Henri M Saarikoski <hsaa...@vipunen.hut.fi> kirjoitti
artikkelissa <k04677r...@vipunen.hut.fi>...

> [...]
> asiaa voi mitenkään tarkistaa (skannataanko pää kutsunnoissa
onko siellä se
> vakaumus vai ei ja lajitellaanko sen mukaan?)

Katajamaalta kysyisin, paljon on tämänlaatuisista miehistä apua
armeijalle, jotka suhtautuvat siihen näin negatiivisesti, että
keksivät kaikki mahdolliset kepulikonstit välttääkseen sen?
Luulisin olevan armeijankin etu, että tällaiset heput saisivat
vapautuksen.

Jani Heinonen

no llegida,
24 de març 1999, 3:00:0024/3/99
On Wed, 24 Mar 1999 12:17:57 +0200, Juha Katajamaa <kol...@kiipula.fi> wrote:

>Laki edellyttää sivilipalveluun menevältä eettistä tai uskonnollista
>vakaumusta.

Äkkiäkös tarvittava uskonnollinen vakaumus löytyy.

--
Jani Heinonen "Will this be for hunting, home protection or 'other'?"
-Jimbo from "South Park"

Niilo Paasivirta

no llegida,
24 de març 1999, 3:00:0024/3/99
Pekka Kaipio <pekka....@pp.inet.fi> wrote:
>Kannattaa harkita kuitenkin armeijan käymistä, on nimittäin paljon etua
>tulevaisuudessa työmarkkinoilla (verrattuna vapautukseen hullun/sairaan

Päteviä työnantajia ei nykyään kiinnosta pätkääkään se, onko henkilö käynyt
armeijan tai sivarin tai ei; heitä kiinnostaa se, onko henkilö pätevä,
sopiva työpaikkaan ja tuoko työntekijään sijoitettu raha vastinetta
tarpeeksi.

Jos haetaan johtajia tms., viisas työnantaja laittaa useimmiten
parhaat hakijat soveltuvuustestiin, jossa ei muuten kysellä armeijasta
yhtään mitään.

--
Niilo Paasivirta - <URL:http://www.jyu.fi/%7Enp/index.html>
Frequently Asked Questions - <URL:http://www.jyu.fi/%7Enp/FAQ.html>

Erka Koivunen

no llegida,
24 de març 1999, 3:00:0024/3/99
sfnet.keskustelu.sivarit / Niilo Paasivirta

> Päteviä työnantajia ei nykyään kiinnosta pätkääkään se, onko henkilö käynyt
> armeijan tai sivarin tai ei;

Pekka taisi kylläkin tarkoittaa, että työmarkkinoilla ei arvosteta
"vapautusta hullun tai sairaan papereilla".

Sivarin ja armeijan välillä ei useinkaan tehdä eroa - jos tehdään, on
kyse enemmänkin valinnan tekijän henkilökohtaisesta preferenssistä.
Se on toki yhtä epäreilua, kuin työnhakijan iän rankkaaminen,
naishakijoiden "muotoseikat" ja hakijan vanhempien asema yrityksen
hierarkiassa.

Erka

--my-address-is-falsified--look-at--> http://iki.fi/Erka.Koivunen/ --

"kanssa 37% sukklaa!!" - Griesson suklaapikkuleipä

Harri Suomalainen

no llegida,
25 de març 1999, 3:00:0025/3/99

>Äkkiäkös tarvittava uskonnollinen vakaumus löytyy.

Itse asiassa vakaumusta ei tarvitse olla. Siviilipalveluksesta on laissa
säädetty, että milloin palvelukseen joutuva *ilmoittaa* eettisen tai
uskonnollisen
vakaumuksen estävän suorituksen armeijassa hänet määrätään sivariin.
Hassu aukko sinänsä. Lakiteksti todellakin pitää kriteerinä sitä että
ilmoitetaan
vakaumuksesta ei sitä että vakaumus on.

Käytännön ero: henkilö voi sanoa: "ilmoitan vakaumukseni estävän... vaikkei
minulla mitään vakumusta olekaan" ja tällöin hänet tulee määrätä sivarii. :)

Harri Suomalainen

Mikko Mäkinen

no llegida,
25 de març 1999, 3:00:0025/3/99
Erka Koivunen wrote:

> sfnet.keskustelu.sivarit / Niilo Paasivirta

> Pekka taisi kylläkin tarkoittaa, että työmarkkinoilla ei arvosteta
> "vapautusta hullun tai sairaan papereilla".

Pekan tarkoittamisista en tiedä, mutta uskoakseni työnantajaa
kiinnostaa lähinnä työntekijän taidot työn suhteen ja
asevelvollisuudesta sen verran, että se ei ole tulevaisuudessa
katkaisemassa työuraa. Eikä työnantajalle kuuluu pätkääkään
mahdollisen vapautuksen syyt. En ole koskaan tuollaista myyttistä
vapautuspaperia nähnyt, mutta jostain syystä tuntuisi melko oudolle
mikäli siinä kovin tarkkaan sairauden tai mielentilan häiriöitä
kuvattaisiin. Oma arvaukseni on, että lapussa kerrotaan
yksinkertaisesti asevelvollisen vapautetun asepalveluksesta. Vai
tietääkö joku tarkemmin?

--
Mikko

Edustuspesäpalloa - vaan ei sopuisasti
http://www.saunalahti.fi/makmi/makmi/honsu.htm

Reijo T Sarmaja

no llegida,
26 de març 1999, 3:00:0026/3/99
In article <36FA4D78...@sci.fi>,

Tämä kysymys puhutti lukioluokkaani yli 20 vuotta sitten, ja se näyttää
puhuttavan edelleen. Oma työkokemukseni rajoittuu ainoastaan Helsingin
yliopistoon, joten en osaa sanoa työnantajien mielipiteestä. Itse en
ainakaan ole kärsinyt sivarin suorittamisesta. Mutta en ole kyllä
hakenutkaan Sotakorkeakoulun kirjaston virkoja.

Olisikin kintoisaa kuulla, onko joku kokenut työmarkkinoilla syrjintää
sivariutensa takia. Tiedän yhden sivarin, joka harkitsi
englanninopettajan uraa ja haki auskultointipaikkaa. Koulun rehtori
suhtautui hyvin penseästi: "Me emme oikein kaipaa tänne mitään
radikaaleja." Sivari suivaantui niin, että vaihtoi alaa ja on nyt Ylessä
urheiluselostajana. Kyseessä lienee kuitenkin poikkeustapaus.

--
Reijo Sarmaja mailto: reijo....@helsinki.fi
Helsingin yliopisto, Taidehistorian laitos

Mikko Järvikivi

no llegida,
27 de març 1999, 3:00:0027/3/99

siri...@hotmail.com wrote:

> [...]
> paskasta olisi kyllä vapautus koko hommasta.
>
> Joten kysynkin, minkäslaisilla vaivoilla te olette päässeet pälkähästä?

Ei riitä nuo 'vaivat' vapautukseen kyllä. Helvetin huono kunto johtaa
helvetilliseen alokasaikaan, joten sitä lähtisin kohottamaan heti. Näkösi
ei ole vielä niin heikko ettet armeijaan pääsisi, tosin lentäjäksi ei
kannata haaveilla. Lievä astma ei riitä vapautukseen, pahemmallakin
astmalla päätyy vain B-luokkaan (todella halventava nimitys muuten, viittaa
aika lailla makkaraan..), jolloin määrätään erilaisia kevennyksiä
raskaisiin lajeihin, marsseihin, juoksuun yms. Allergioihin saat ilmaista
Zyrteciä, ei sen kummempaa..

Itse en ole välttänyt palvelusta, mutta tällaisia tapauksia vapautettiin:
-Niin paha ylipaino, että polvet hajosivat alokasaikana, vapautus
rauhanaikaisesta palveluksesta
-Erilaiset psyykkiset ongelmat, esim yksi kaveri ei tullut palvelukseen
ollenkaan, 35 päivän jälkeen sotilaspoliisit kävivät noukkimassa (kestipä
muuten kauan), passitettiin psykiatrille, itki läpi sen yhden yön jonka
armeijassa oli ja hoki että äiti hae mut pois. Tuloksena vapautus
palveluksesta (mielestäni 2v lykkäys 18v ihmiselle olisi kyllä ennemmin
ollut kohdallaan).

Tällaiset teeskennellyt itkemiset ja homojutut ovat täyttä huuhaata. Ne
eivät toimi kyllä, vaikka kaikenlaisia huhuja kiertääkin.

Onnea valitsemallesi tielle.

--
Mikko Järvikivi "Viisainkaan insinööri hienoimmassa laboratoriossaan
mjar...@cc.hut.fi ei pysty samaan kuin villi ja vapaa eläin Andien

Mikko Järvikivi

no llegida,
27 de març 1999, 3:00:0027/3/99

Mikko Mäkinen wrote:

> [...]
> kuvattaisiin. Oma arvaukseni on, että lapussa kerrotaan
> yksinkertaisesti asevelvollisen vapautetun asepalveluksesta. Vai

Paperilla ei lue mitään määritelmää siitä minkä takia vapautus on annettu. Kyse on
potilaan ja lääkärin välisestä suhteesta, jossa lääkärillä on vaitiolovelvollisuus.
Papereissa vain lukee että vapautus rauhanaikaisesta palveluksesta, tai sitten
palvelusluokka C (tai harvoissa tapauksissa D).

Sinäänsä tämä on hieman pelottava scenario. Otetaan ajatus, jossa asevelvollisella
on ollut mielenterveydellisiä ongelmia ja on väkisin saanut 2v lykkäyksen, eikä
vapautusta (tämä onnistuu helposti jos vain pyytää E-papereita, eikä halua
vapautusta). Esim komppanian päälliköllä ei ole mitään tietoa ollut ensimmäisessä
palveluspaikassa vapautuksen syystä (tämä ei armeijan henkilökunnalle
yksinkertaisesti kuulu, eikä heillä näihin tietoihin ole oikeuksia). Sitten tämä
samainen henkilö voi 2 vuoden päästä mennä entistä huonommassa kunnossa uuteen
palveluspaikkaan, jossa historiasta ei tiedetä muuta kuin se että on vapautettu
terveydellisistä syistä aiemmin 2 vuodeksi (vaikka pahasti murtunut käsi/jalka
voisi olla yhtä hyvin syy, todellista syytä eivät tiedä edes lääkärit, jos potilas
ei ole antanut lupaa vanhojen potilastietojen luovuttamiseen uuteen paikkaan) ja
sitten tälle henkilölle annetaan ladattu rynnäkkökivääri käteen..

Siis armeijassa pätevät aivan samat oikeudet mitä tulee terveydenhuoltoon
siviilipuolellakin. Lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus ja armeijan henkilökunta
saa vain ihmetellä sivusta tietämättä mitään. Tietenkin oma alikersantti, kokelas,
kouluttaja tms. voi asiasta kysyä, mutta siihen ei tarvitse antaa mitään vastausta.

Anssi Lehtinen

no llegida,
27 de març 1999, 3:00:0027/3/99
In article <7dg79c$d...@kruuna.Helsinki.FI>, rsar...@cc.helsinki.fi (Reijo
T Sarmaja) wrote:
> [...]

> radikaaleja." Sivari suivaantui niin, että vaihtoi alaa ja on nyt Ylessä
> urheiluselostajana. Kyseessä lienee kuitenkin poikkeustapaus.

Itse olen opiskelun ohessa työskennellyt ATK-alalla, eikä armeijataustaa
ole liiemmin kyselty. Täysin kuulopuheena valmis DI kävi kaverini kanssa
samaan aikaa armeijaa, kun muuten olisi vanhoillisessa
teollisuusyrityksessä tullut lasikatto vastaan (en nyt tässä toitota
firman nimiä, kun en sitä muista). Itse en ainakaan edes haluaisi duuniin,
jossa yrityskulttuuriin kuuluu varusmiespalveluksen pitäminen
jonkinlaisena mittarina johtamis- tai yhteistyökyvystä.

--
Anssi Lehtinen

Esa Aurtova

no llegida,
27 de març 1999, 3:00:0027/3/99
(Anssi Lehtinen)

>Itse en ainakaan edes haluaisi duuniin, jossa yrityskulttuuriin kuuluu
>varusmiespalveluksen pitäminen jonkinlaisena mittarina johtamis-
>tai yhteistyökyvystä.

Varsinkaan kun varusmiespalvelus ei merkittävällä tavalla
näitä asioita edes opeta. Mieleen tulee kun kävin joskus hetken ajan
Suomen liikemiesten kauppaopistoa, jossa oli kymmensormi
kirjoitusharjoitukset. Aluksi sain testistä varsin alhaiset pisteet, mutta
kurssin lopussa, suurinpiirtein ilman harjoittelua
tuli maksimipisteet ja reilusti yli. Voidaanko siis sanoa, että opin
kirjoittamaan Suomen Liikemiesten kauppaopistossa?

Varmasti, jos porukassa on maanpuolustushenkeä, yhteistyön
edellytyksenä on, että sitä on kaikilla ainakin jossain määrin. Ei
sivari tai "hullu" voi johtaa mitään komppaniaa armeijassa. Itselläni
ei mitään ongelmia ole ollut työnhaussa. Mielestäni
"hulluna" oleminen on paljon parempi palvelus kuin jos kävisi siviilin,
joka on eräänlainen siviiliarmeija. Vapauttamalla ihmiset
turhista palveluksista ja ajatuksista päästään paljon pitemmälle
yksilön kehityksessä. Enkä minä aliarvioi palveluksen suorittaneita. Heille
hän minä olen palvelukseni tehnyt.

Erka Koivunen

no llegida,
29 de març 1999, 3:00:0029/3/99
sfnet.keskustelu.sivarit / Reijo T Sarmaja

> Olisikin kintoisaa kuulla, onko joku kokenut työmarkkinoilla syrjintää
> sivariutensa takia.

ATK-alalla ei ole kyselty kuin koulutustaustan ja muun työkokemuksen
perään ja tentattu alan peruskäsitteistöä. Sivari rassaa nykyisiä
työnantajiani lähinnä sen vuoksi, etten voi sivariaikanani tehdä
työtä heille - ainakaan nykyisessä määrin.

Ennen ATK-puoleen paneutumistani tein kesäisin ns. Oikeita töitä
- joskus ihan kypärä ja haalarit päällä. Ainakin IVO ja Rautaruukki
(Raahen terästehdas) kyselivät ilmeisen kiinostuneina, miksi en
ollut "vielä" käynyt inttiä ja milloin aion mennä. ;-)

Rautaruukin työnhakulomakkeissa oli ihan selkeä paikka armeija-
taustalle. Taisivat kysellä suoritusvuodet, aselajit ja sotilas-
arvot. Liekö koulutustaustaakaan kyselleet niin tarkasti..?

Kari Tuomainen

no llegida,
4 d’abr. 1999, 4:00:004/4/99
In article <36FCF36D...@cc.hut.fi>,

Mikko =?iso-8859-1?Q?J=E4rvikivi?= <mjar...@NOSTINKINGSPAM.cc.hut.fi> wrote:
> [...]
>armeijassa oli ja hoki että äiti hae mut pois. Tuloksena vapautus
>palveluksesta (mielestäni 2v lykkäys 18v ihmiselle olisi kyllä ennemmin

Hmm - aika empaattinen suhtautuminen sinulla...

>Tällaiset teeskennellyt itkemiset ja homojutut ovat täyttä huuhaata. Ne
>eivät toimi kyllä, vaikka kaikenlaisia huhuja kiertääkin.

Mihin se käytännössä klikkaisi? Ensiksi voisi selvittää tätä asiaa
vaikkapa jollain oikealla homolla, joka aikoisi oikeasti sivariin.
Hän voisi kuitenkin testin vuoksi mennä hetkeksi armeijaan ja siellä
sitten ensitöikseen ilmoittaa olevansa homo, jolla on itseään häiritsevä
homoseksuaalisuus ("voi kun täällä on niin paljon kiiltäviä nahkakenkiä,
tuimia SM-setiä ja vielä söpöjä nuorukaisia"). Sitten saataisiin hieman
selville millä keinoin tuon sairauden (?) todenperäisyyttä pyrittäisiin
varmistamaan. Tuskin sentään huhut tyyliin "sitten lääkäri kiskoi
housunsa alas ja käskiottamaan suihin" pitävät paikkaansa. Tai jos
pitävät, niin nauhuri vaan mukaan ja sen jälkeen nauhan kanssa
julkisuuteen ja paljon paskaa kyseisen lääkärin käteen.

Tämän jälkeen tietenkin voitaisiin käydä tarvittavat asiat läpi sille
heterolle, joka aikoo esiintyä itseään häiritsevänä homona. Uskoisin
kyllä, että lyhyelläkin homo-opetuksella voitaisiin luoda aika uskottava
kulissi. Ja kyllähän aikoinaan moni homo hankki kulissiperheenkin
itselleen - miksei sitten heterokin tuollaista voisi tehdä - etenkin
suosiollisella avustuksella. Ja onhan tuota tapahtunut niinkin pitkälle
menevissä seikoissa, että osa heteropornonäyttelijöistä on itse asiassa
homoja ja osa homopornonäyttelijöistä on heteroita. Tosin homomiehille
tuo lienee vaikeampaa - heteropornossa kun on tärkeää näyttää kunkin
miehen höyläävän. Homopornossa voitaisiin ajatella sijoitettavan se
hetero niin, että jos sillä ei seiso, niin sitä ei huomaisi - tai ehkä
sillä ei olisi edes niin väliksi.

>Onnea valitsemallesi tielle.

:)

--
Kari Tuomainen, http://www.hut.fi/users/ktuomain/
plutonium, obscenity, steganography, bomb, sex, terrorism

Kari Tuomainen

no llegida,
4 d’abr. 1999, 4:00:004/4/99
In article <36FCF5DE...@cc.hut.fi>,
Mikko =?iso-8859-1?Q?J=E4rvikivi?= <mjar...@NOSTINKINGSPAM.cc.hut.fi> wrote:
>kaverini ovat siviilipalveluksen suorittaneet. MUTTA en hyväksy asennetta,
>jossa varusmiespalvelun suorittaneita ihmisiä teilataan ja heidän panostaan
>vähätellään tai kyseenalaistetaan. Kyllä tässä itse kukin on tärvännyt suuren
>osan lyhyestä nuoruudestaan vähintäänkin kyseenalaiseen asiaan.

Toisaalta tunnustat, että kyseessä on tosiaankin suuren osan nuoruudesta
tärvääminen kyseenalaiseen asiaan, mutta toisaalta nähtävästi kiellät
kyseenalaistamasta tämän koko tärväyssysteemin järkevyyttä. Outoa.

>Totaalikieltäytyjillä ja tekosyin vapautusta anovilla tai sen saaneilla ei
>mielestäni tässä asiassa ole oikeutta edes osallistua keskusteluun.

No sehän on vain sinun mielipiteesi. Monista taas sivarit ovat niitä
lusmuja ja ne totaalikieltäytyjät ovat niitä todellisia kunnioitettavia
aatteen miehiä, jotka ovat valmiita menemään sen vuoksi vankilaankin.

>Totaalikieltäytymistä en hyväksy ja siitä säädetyn vankila-ajan pitäisi olla
>vähintään kaksinkertainen armeijan palvelusaikaan (tiedä vaikka onkin, en
>tiedä kuinka pitkä se on).

Justjoo.

Mikko Järvikivi

no llegida,
6 d’abr. 1999, 3:00:006/4/99
Kari Tuomainen wrote:

> Hmm - aika empaattinen suhtautuminen sinulla...

Siis jos henkilö on selvästi epäkypsä palvelukseen niin hänet tulisi siitä
vapauttaa, eikä siirtää palvelusta parilla vuodella eteenpäin, jolloin tilanne
ja ko. henkilö voisi olla aivan toinen? Tietenkin tilanne tulisi ensin arvioida
uudelleen ennen palvelukseen ottamista.

> [...]
> pitävät, niin nauhuri vaan mukaan ja sen jälkeen nauhan kanssa
> julkisuuteen ja paljon paskaa kyseisen lääkärin käteen.

Siis naurettavaa juttua. Jos tuota homolinjaa aikoo vetää läpi armeijassa niin
että vapautuksen saa, siihen ei mikään lääkärikäynti ja asiasta valitus riitä.
Sen on selvästi haitattava palvelusta. Ja jos armeijaan ei halua ja sitä pitää
vastenmielisenä, niin veikkaanpa että paikan vastenmielisyys on vain murto-osa
siitä mitä se tulee olemaan tuona homonesitys aikana.

Jos et usko että klikkaa niin kokeile..

Juha Katajamaa

no llegida,
8 d’abr. 1999, 3:00:008/4/99

Harri Suomalainen kirjoitti viestissä .

> [...]

laissa
>säädetty, että milloin palvelukseen joutuva *ilmoittaa* eettisen tai

Ei uskoisi, että noin ajattelevan kaverin sukunimi on Suomalainen.
Tuollaisella kieroudella pärjäisi nykyään varmaan parhaiten Molosevitsin
Serbiassa.

Henri M Saarikoski

no llegida,
8 d’abr. 1999, 3:00:008/4/99
Juha Katajamaa:

Lainsäädänto on tällä hetkellä sitä mitä se nyt on eli who cares?
Ehdota mielummin miten lainsäädäntoä muutetaan niin että asia mielestäsi
korjaantuu.
--
H.
http://www.hut.fi/~hsaariko/

Juha Katajamaa

no llegida,
8 d’abr. 1999, 3:00:008/4/99

Henri M Saarikoski kirjoitti viestissä ...
>Lainsäädänto on tällä hetkellä sitä mitä se nyt on eli who cares?

Lainsäädäntö on mielestäni paikallaan - vastahan se on tarkastettukin
(palveluajat). Nyt pitää vaan huolehtia siitä, että eletään sen mukaan.

Tuo valvonta puoli tässä asiassa taitaa tällä hetkellä olla who caresin
hanskassa. Vai mitä, kun MOT ohjelmassa joukolta sivareita kysyttiin
(jotenkin näin), että kenellä on vakaumus, jonka perusteella on
siviilipalvelussa - niin yhden käsi nousi. Muut ilmoittivat olevansa ko.
palvelussa mukavuus- yms syistä.

Harri Suomalainen

no llegida,
8 d’abr. 1999, 3:00:008/4/99

>Lainsäädänto on tällä hetkellä sitä mitä se nyt on eli who cares?
>Ehdota mielummin miten lainsäädäntoä muutetaan niin että asia mielestäsi
>korjaantuu.

Tuo vain sattuu olemaan minun lempiesimerkkini yhdestä niistä
epämääräisyyksistä
mitä tuossa sivaria (ja asevelvollisuutta yleensä) koskevassa
lainsäädännössä on.

Harri

Tuomo Pyhala

no llegida,
8 d’abr. 1999, 3:00:008/4/99
On Thu, 8 Apr 1999 13:19:12 +0300, Juha Katajamaa <kol...@kiipula.fi> wrote:

> [...]

>(palveluajat). Nyt pitää vaan huolehtia siitä, että eletään sen mukaan.

>Tuo valvonta puoli tässä asiassa taitaa tällä hetkellä olla who caresin

Kuinka asiaa tulisi mielestäsi valvoa? Miten vakaumusta mitataan? Mikä on
sallittu vakaumus? Onko sallittu vakaumus siten dynaaminen, että isänmaan
puolustajia on riittävästi jokaisessa ikäluokassa?

Juha Katajamaa

no llegida,
9 d’abr. 1999, 3:00:009/4/99

Tuomo Pyhala kirjoitti viestissä ...

>Kuinka asiaa tulisi mielestäsi valvoa? Miten vakaumusta mitataan? Mikä on
>sallittu vakaumus? Onko sallittu vakaumus siten dynaaminen, että isänmaan
>puolustajia on riittävästi jokaisessa ikäluokassa?

Kyllä kai vakaumuksensa vakuuttaminen pitäisi tehdä niin selvästi, että
henkilöt itsekin tajuavat mitä ovat vakuutteet. Se, että seuraavassa
vaiheessa televiisiossa julkisesti ilmoittaa, että ei ole mitään vakaumusta,
joka estäisi palvelun Puolustusvoimissa, tekee henkilöstä epäluotettan -
ainakin minun silmissä.

Pitääkö vakaumusta jotenkin mitata tai testata? En osaa sanoa. Luottaisin
selkeämmin tehtävään vakuuttamiseen.

Sallittu vakaumus on sekin mielestäni paikallaan - kun sen ajatuksella
lukee.

Eiköhän jatkuvuudesta maamme puolustamisessa (kaikissa olosuhteissa)
huolehdi Eduskuntamme lainsäädännöllä.

Henri M Saarikoski

no llegida,
9 d’abr. 1999, 3:00:009/4/99
Juha Katajamaa:

>Pitääkö vakaumusta jotenkin mitata tai testata? En osaa sanoa. Luottaisin
>selkeämmin tehtävään vakuuttamiseen.

Esimerkiksi miten...? Ja mitä hyötyä siitä on loppujen lopuksi?
--
H.
http://www.hut.fi/~hsaariko/

Tapio Virtanen

no llegida,
24 de març 1999, 3:00:0024/3/99

Samu Koukonen wrote in message ...

> Tule joskus yrittämään niin "katsotaan, kumman läpi päivä paistaa."
> Kyllä jokainen uskaltaa soittaa suutansa monitorin takaa, mutta ai-
> ka monella se jää siihen. Toisekseen, minä olen tähän asti luullut,
> että te armeijan suorittaneet niitä maalitauluja olette. Taisin erehtyä?
>
> "Kusipäät?" Onko ihmisellä automaattisesti kusta päässä, ellei tah-
> do suorittaa asepalvelua tai siviilipalvelusta? "Pummit?" Perustelehan
> tuo. Kerro myös, missä tuollaisia juntteja jalostetaan.

Oho. Valtavaa uhoilua sivarilta. Mä ihan vapisen suuren sivarin edessä ja
anon armoa. Sivarit on tappajia. Luuletko sä dorka että mä lähden linaan
sivarin listimisestä: se on laitonta(toistaiseksi). Minä sentään noudatan
aina lakia. Toisin kuin sinä, sivari. Oletko kuullut
varusmies-velvollisuudesta ja muista velvollisuuksista isänmaata kohtaan.
Joo, mene itkemään vääpelin toimistoon: mä oon homo, mä haluun himaan(snif).

Mikko Järvikivi

no llegida,
27 de març 1999, 3:00:0027/3/99

Samu Koukonen wrote:

> [...]

> do suorittaa asepalvelua tai siviilipalvelusta? "Pummit?" Perustelehan
> tuo. Kerro myös, missä tuollaisia juntteja jalostetaan.

Kirjoittajalla, jolle vastasit on kyllä kusta päässä niin paljon ettei enää
hölskykään, mutta yksi huomautus on kyllä tehtävä. Itse suvaitsen
siviilipalveluksen, eikä minulla ole yhtään mitään sivareita vastaan, monet

[...]

Kyllä ihmisellä on tietynlaisia velvollisuuksia isänmaataan kohtaan. Oli se
sitten armeija tai siviilipalvelus, se on minulle yhdentekevää. Näin
rauhanaikana, joka todennäköisesti ja toivottavasti säilyy olotilana on
sivareiden panos tälle maalle huomattavasti merkittävämpi kuin meidän
metsissä 'viheltää, räjähti, viheltää, räjähti' koulutuksen käyneiden.

0 missatges nous