Tukimuurin tuki?

lobo

Moi!
Laitanpa tänne, vaikka piharakentamiseen liittykin... Täällä kun tuntuu
olevan oikeita tee-se-itse -henkilöitä.

Siis:
Pystytän noin 2 m korkean ja 40 m pitkän tukimuurin tontin ja tien
väliin. Antura on valettu niin, että sen päälle tulee 1,7 m korkeat ja
1,2 m leveät ontelolaatat pystyyn niin, että ontelot ovat pystyssä.
Onteloihin raudoitus ja betonia. Mutta yläpään tuenta mietityttää. Miten
yläpää tuetaan perusmaahan? Olen ajatellut laattojen saumaan valua ja
siihen u:n muotoista hakaa niin, että se samalla sitoo viereiset
elementit toisiinsa, (U ylösalaisin ja laitimmaisiin onteloihin) ja
toisaalta antaa tartunnan rautaan, joka toisesta päästä kiinni ISOSSA
betoniankkurissa perusmaassa. Sitten ennen täytemaata tiivistymätön
sepeli muuria vasten. Ongelmana on elementtien väliin jäävä rako, joka
on vain 5 cm leveä leveämmästä päästä ja tietenkin kiinni toisesta
laidasta. Ylhäältä jotenkin näin:

____________________________________
\ /\ /
\______________/ \______________/
50 mm

Tuohon rakoon siis pitäisi saada betoni valettua ja tartunta
ankkuriraudalle... (Lauta tukkii siis tuon 50 mm:n raon valun aikana)
Heittäkääpä mielipiteitä. Onnistuuko tämä ollenkaan, vai kaataako
maanpaine koko rakenelman? Laatta on tällaista: http://tinyurl.com/yraaj
(Lakan Betonin tuotesivu)

Kiittäen
Lobo

Ville Keränen

Eikös tuolla sivulla ollut "tukielementti"-kohdassa juuri sellainen
elementti jolla noita tukimuureja voi tehdä. Miksi et tee noilla?

Mitähän tarkoitit tuolla ontelolaattasysteemillä, se kuulosti hieman
oudolta, enkä oikein tiedä miten tuommoisen systeemin saisit pysymään
pystyssä. Anturasta on jokatapauksessa valettava aika suuri. Sen mitoitushan
on puhdasta yläastefysiikkaa. Maanpaine on sen omapaino x korkeus. Tuo
aiheuttaa momentin joka pyrkiin kaatamaan aitaa. Tuon vastamomentiksi
laattaa on levitettävä alla niin kauas, että maan paino riittää.

Jos haluat jotain ankkurisysteemiä ripustaa, niin helpoin olisi porata se
ontelon kohdasta läpi ja laittaa ontelon sisään pultti ja iso aluslevy. Sitä
en keksi mihin sitten sidot sen ankkuritangon toisen pään. Sinulla on
varmaan kallio jossain lähellä?

--
Ville

lobo

No siinäpä se kun sitä kalliota ei ole. Siis teen kallion itse valamalla
ison betoni muurin perusmaahan tontinpuolelle. Elementtejä on 34
kappaletta ja ne ovat tuota "normaalia" ontelolaattaa pystyyn
asennettuna. Siis ontelot kohti taivasata, niihin raudat ja valu
täyteen. Maanpaineeksi tuolla kaavalla tulee 650 kg. Syy tuohon
tukielementtien hylkäämiseen oli kyllä puhdas rahan säästö...
Kiitos vastauksesta... nyt tuntuu, että muuri kaatuu jo ennen routia.
Taidan kuitenkin vetää ne ankkurit sieltä harjalta;

----
| | |\ |
| | | \ |
---- -----

Korkeus 1700 mm
Leveys 1200 mm
Tuon harjateräsksen kaltevuus huomattavasti enemmän. Etäisyys juuressa
n. 5 metriä

"Jospa se pysyis"

lobo

Ville Keränen wrote:

> Nyt järki käteen.
>
> Voin rakennesuunnittelijan ominaisuudessa kertoa, että ei varmasti pysy. Tuo
> ei tarvitse edes routaa, älä turhaan hukkaa rahojasi edes yrittämiseen.
> Sitäpaitsi joku voi vielä loukkaantua. Rakenteessasi on puolenkymmentä
> heikkoa lenkkiä. Kun tuollainen rakenne oikeasti mitoitetaan siten, että se
> kestää, niin anturan ja tukiseinän liitoksessakin lienee ainakin
> suuruusluokkaa T16k200 oleva raudoitus.
>
> Liitteenä excel-taulukko jolla voit arvioida maanpainetta.
>
> --
> Ville

Kiitos varoituksen sanoista. Kokematon maalaisjärki ei yllä noiden
kaavojen pyörittelyyn, vaikka teknikkotason matikka on vain 14 vuotta
sitten tullut opiskeltua... Mikä on tuon taulukon 34 astetta? Joku
maakulman vakio tms? Ja mitä noista kiloNewtoneista pitäisi päätellä?
Mistä tiedän, kestääkö rakennelma esim 12 kN:n paineen yläpäässä?
Samainen maalaisjärki on itsepäisesti tolkuttanut, että hökötys
kestäisi. Naapurissa on muutama esimerkki suoraan toista metriä korkean
penkkaan ladotuista luonnonkivistä, ilman mitään valuja tai
kallistuksia. Joka kevät putoaa vain 4-6 100 kg:n kiveä alas! No,
löyhillä yliopisto-suhteillani yritän laskettaa suunnitelman alan
proffilla, niin saan toisenkin mielipiteen. Kerron sitten, miten kävi,
jos jaksat vielä seurata tätä threadia.

-L-

Markku Nevalainen

lobo wrote:

> Naapurissa on muutama esimerkki suoraan toista metriä korkean
> penkkaan ladotuista luonnonkivistä, ilman mitään valuja tai
> kallistuksia.

Noista betonifirmojen ladottavista muurikivistä voi myös rakennella
tukimuureja jotka eivät valuja tarvitse. Näissä aina ylempi kivi-
kerros on puolisen senttimetriä sisempänä kuin alempi, ja noin
1.5 m korkeatkin muurit pysyy pystyssä aivan itsekseen.

Itsellä on ollut nelisen vuotta (talvea) lähes 2 metriä korkea
ladelma, tosin melko lyhyellä matkalla. Hyvin tuntuu tuokin vielä
ilman laasteja pysyvän, ei ole liikkunut yhtään.

Hintaa kyllä tulee näillä kivillä, jos 40 m mittainen ja pari metriä
korkea muuri pitäisi rakentaa.

Etuna taas se että jos routa sattuisi tönimään muuria vinoon, tai
peräti kaatamaan pätkän muuria, niin sen voi kesällä korjailla
muina miehinä takaisin pystyyn. Naapureille voi kertoa että
routa pahalainen taas tehnyt tekosiaan...

Mutta jos on valetut anturat alla, ja betonikuralla täytetyt kors-
keat ontelolaatat päällä pystyssä, niin tällaisen muurin ei sitten
oikein sovi enää kaatua.
Se alkaa olla jo hiukan liian noloa. Ja ehkä aika hankalaa korjatakin
jälkeenpäin.

MNe

Ville Keränen

> sitten tullut opiskeltua... Mikä on tuon taulukon 34 astetta?
Se maaperästä riippuva muuttuja. Ei ole nyt opusta käsillä, mutta tuo kuvaa
muistaakseni aika karkeaa soraa.

> Ja mitä noista kiloNewtoneista pitäisi päätellä?
> Mistä tiedän, kestääkö rakennelma esim 12 kN:n paineen yläpäässä?

Yläpää ei oikeastaan olekaan ongelma. Noista kilonyyttoneista voit laskea
voiman joka pyrkii kaatamaan rakennettasi. Sitten etsit tuon voiman
resultantin josta saat momentin.

Kun tiedät sen, niin ensin sinun tarvitsee saada sopiva tukivoima. Se
muodostuu maaperän painosta anturan päällä. Silläkin on resultantti ja
varsi. Kun tasaat nuo momentit yhtä suuriksi, niin saat laskussa tarvittavan
anturan leveyden. Jos momenttilaskut eivät ole muuten tuttuja, niin lasku on
hippasen vaikea.

Sitten ei ole enää oikeastaan muuta kuin anturan ja seinän välisen liitoksen
kestävyyden mitoitus. Se on rakennesuunnittelijan hommia. Jos kuitenkin
pääset noin pitkälle, niin laita vaikka tälle palstalle tuen momentti ja
anturan ja tukiseinän paksuus, niin joku laskee sinulle tarvittavat raudat
hyvin nopeasti.

> [...]
> penkkaan ladotuista luonnonkivistä, ilman mitään valuja tai
> kallistuksia. Joka kevät putoaa vain 4-6 100 kg:n kiveä alas!

Sitten kun olet opetellut laskelman, niin voit mennä naapurillesi
juppailemaan ja kertomaan mitä pitää tehdä, jotta nuo pikkukivet ei enää
putoile.

> löyhillä yliopisto-suhteillani yritän laskettaa suunnitelman alan
> proffilla, niin saan toisenkin mielipiteen. Kerron sitten, miten kävi,
> jos jaksat vielä seurata tätä threadia.

Koetan jaksaa.

--
Ville

pappil...@gmail.com

Tervehdys 16 vuoden jälkeen!
Muuri on edelleen pystyssä. Tein silloin 2004 juuri kuvailemallani tavalla eikä ole liikkunut senttiäkään. Sisäpuoli täytettiin soralla, hiekalla ja mullalla. Kesti traktori kun ajella muurinharjan sisäpuolella.
Vedin harjateräsharukset perusmaahan valettuun kevyeen apumuuriin ja lisäksi juureen tehtiin apuvalu josta harjateräskoukut anturan sisäpuoliseen lisävaluun.
Mitäs tähän nyt voisi kommentoida... Insinöörien kertoimet ja monimutkaiset kaavat ovat varmasti paikallaan mutta helpommalla ja halvemmalla pääsee järkeilemällä ja omilla varmuuskertoimilla. Tai sitten mulla kävi tuuri kun kukaan ei ole vielä kuollut.

Asko

Ei näy vanha kirjeenvaihto enää, niin mitäs materiaalia se itse muuri
on? Kuinka paksu ja korkea?

Naapurustossa on reilun metrin korkea ja melkein metrin paksuista
neliskanttisista luonnonkivistä ladottu tukimuuri, jonka tuentaa ollaan
mietitty.

Tuohan se olis paras ratkaisu repiä nurmikko auki, tyhjentää maat muurin
toiselta puolen ja tehdä sinne järeät valut maan alle piiloon. Mutta
helpompi pikakorjaus olisi ottaa järeä kaivinkone työntelemään ulos
pullottavat kivet takaisin paikoilleen. Ehkä silläkin keinolla taas
seuraavat 120 vuotta mentäisiin.

-Asko

pappil...@gmail.com

Muuri on kerrostalorakentamisessa käytettyä ontelolaattaa. Leveys n. 120 cm ja 5 kpl onteloita. Nostettu pystyyn 40 cm korkean maahan upotetun anturan päälle. Laatan korkeus n. 170 cm.
Kuopiossa kirkon piha on nostettu katutasossa järeillä luonnonkivillä ja muistaakseni ovat pysyneet paikoillaan ainakin vuosikymmeniä jos ei -satoja.

pappil...@gmail.com

Ainiin, paksuus muistaakseni noin 35 cm.
Oiskohan tuossa https://www.elementtisuunnittelu.fi/image/22572/20100323141231/image094.jpg?width=700&height=700&mode=max
Tuo OL37...

pappil...@gmail.com

Ja vielä se vanhan viestinvaihdon ns. ydin: