Puusaunan ilmanvaihto uudessa talossa

Mikko

Olen suunnittelemassa puulämmitteista (jatkuvalämmitteinen kiuas) saunaa
uuteen talooni. Onko hyviä ohjeita ilmanvaihdon järjestämisestä, kun
taloon on muuten tulossa koneellinen tulo ja poisto LTO:lla? Normaalisti
puulämmitteisissä saunossa taitaa olla painovoimainen ilmanvaihto ja
lattialta tuleva korvausilma. Ilmaa tarvitaan varmaan aika runsaasti,
jotta sitä riittää palamisen lisäksi saunojille...

Toimiiko siis tietojenne mukaan koneellinen ilmanvaihto puusaunassa? Eli
laitanko (koneellisen ilmastoinnin) tuloilmaputken kiukaan yläpuolelle
ja lauteiden alta (koneellisen) poiston? Vai jotain muuta?

Mikko

Petri Kärhä

Mikko wrote:

> Toimiiko siis tietojenne mukaan koneellinen ilmanvaihto puusaunassa? Eli
> laitanko (koneellisen ilmastoinnin) tuloilmaputken kiukaan yläpuolelle
> ja lauteiden alta (koneellisen) poiston? Vai jotain muuta?

Meillä on koneellinen tulo (+10 l/s) katossa kiukaan yläpuolella. Poisto
menee pääsääntöisesti oven alta pesuhuoneeseen. Kiukaan ja lauteen
välissä on kivikaide, joten laitoin nurkkaan lauteiden alle lisäksi
pienen poiston (~-5 l/s) jotta saan kaiteen taakse lämmintä.

Ilmanvaihdon lisäksi kiuas vaatii korvausilmaa palaakseen. Meillä on
lattiassa kiukaan edessä suljettava räppänä ulos, joka avataan kiukaan
palamisen ajaksi.

Hyvin on pelittänyt. Kiuas palaa hienosti ja ilmanvaihto on vähintään
riittävä. Ei lopu lauteilla happi. Sauna on pystysuunnassa koko lailla
tasalämmin, eli myös varpaille riittää lämmintä (kivikaiteen takanakin).
Kivikaiteen läpi ei tosin heitetty löyly oikein mene, mutta homma on
ratkaistu istumajärjestyksellä - naiset ja lapset istuu kivikaiteen
takana ja kaikki on tyytyväisiä :-)

Pete

--
Dr. Petri Kärhä, Research Scientist | Tel: +358-9-451 2289
Helsinki University of Technology | Fax: +358-9-451 2222

Mikko

Pete, onko teillä kerta- vai jatkuvalämmitteinen kiuas? Onko kiuas lähellä
ovea? Ajattelin vaan, että meneekö ilmanvaihto sekaisin jos haluaa, että
liekki loimottaa kiukaassa saunoessakin.

-Mikko

Petri Kärhä

Mikko wrote:

> Pete, onko teillä kerta- vai jatkuvalämmitteinen kiuas? Onko kiuas lähellä
> ovea? Ajattelin vaan, että meneekö ilmanvaihto sekaisin jos haluaa, että
> liekki loimottaa kiukaassa saunoessakin.

Sellainen jatkuvalämmitteinen Kastorin lasiluukullinen kiuas. Ja ihan
oven vieressä. Varmaan se ilmanvaihdon jossain mielessä sotkee, mutta ei
siitä tunnu haittaa olevan.

Puukiuas on ilmanvaihdon suunnittelijalle varmaan aikamoinen
painajainen. Hormia pitkin menee kymmeniä litroja sekunnissa ilmaa
pihalle. Kiukaan vieressä taas on läpireikä pihalle. Ei ne koneellisen
ilmanvaihdon ilmavirrat saunoessa varmaan toimi niinkuin on suunniteltu.
Mutta pääasia on, että sen saunan saa kokonaisuutena toimimaan. Mitään
haittaa siitä ei esim. rakenteille ole, että ilmanvaihto on pari kertaa
viikossa vähän aikaa poskellaan.

Meillä sen saunan ilmanvaihdon oppiminen sujui aika kivuttomasti. Alusta
asti on ollut hyvät löylyt. Pikkuhiljaa on oppinut vähän parantelemaan
lämpötilan tasaisuutta. Puusaunan lämmittäminen on vähän sellaista
kikkailua. Lämpenemiseen vaikuttaa esim. puun laatu, pellin asento
(kannattaa asentaa saunan puolelle), tuhkaluukun raottaminen,
ilmanvaihdon nopeus (säätö pukuhuoneeseen), korvausilmaventtiilin
kiertäminen (korvausilmaventtiili on puusaunassa välttämätön) ja katossa
olevan kuivatusventtiilin avaus (se on sähkösiunassa ihan turha
venttiili, mutta puusaunassa sillä voi päästää liiat löylyt pihalle).

Lasiluukullinen kiuas on periaatteessa ihan kiva, mutta ei sieltä kyllä
kauheasti liekit loimota. Muutaman käyttökerran jälkeen lasi on niin
musta, ettei liekkejä näy. Toisaalta muutaman saunomisen jälkeen niihin
liekkeihin kyllästyykin niin, ettei sitä luukkua enää jaksa pestä.

Kastorin lasiluukuissa on muuten kelvottomat tiivisteet, jos sellaisen
satut hankkimaan. Meillä ne asbestitiivisteet putosi muruina pois reilun
vuoden saunomisen jälkeen. Olisi ehkä pitänyt vaatia vaihtoa takuuna,
mutta kun tässä vaiheessa kiukaan ostosta oli jo melkein kaksi vuotta.
Tietäisikö joku, saako rautakaupasta laadukasta tiivistenauhaa? Esim.
sellaista paksua punottua, mitä on takan luukuissa.

Jamo

Petri Kärhä wrote:

> Meillä sen saunan ilmanvaihdon oppiminen sujui aika kivuttomasti. Alusta
> asti on ollut hyvät löylyt. Pikkuhiljaa on oppinut vähän parantelemaan
> lämpötilan tasaisuutta.

Meillä taas ei, vaikka kiuaskin on sama. Itse olen aika pettynyt tuohon paljon
puhuttuun puukiukaan paremmuuteen. Sauna kyllä lämpenee, mutta vähän liikaakin
kun puukiukaan lämpöteho on varmaan yli 20 kW, ihan liikaa normaalilla tavalla
eristettyyn sisäsaunaan. Lämpötila huitelee äkkiä lähellä sataa astetta, mutta
kiuaskivet ei anna kunnon sähäkkää löylyä ilman julmettua korventamista. Jos
ilmanvaihdon ruuvaa täysille, häviää äkkiä ne vähätkin löylyt. Heti kohta kun
tuli pääsee sammumaan, on kivet kylmät. Taidan nakata pihalle koko kiukaan ja
vaihtaa tilalle sähköisen ainavalmiin, onneksi on johdot vedettyinä. Ei ihme
että nuo jatkuvalämmitteiset puukiukaat on niin halpoja, ei niillä mitään
teekään. Puun tuhlaajia onnettomat kamiinat :)

>Puusaunan lämmittäminen on vähän sellaista
>kikkailua.

Sanos muuta, ei paljon viikolla jaksa lämmitellä.

> Kastorin lasiluukuissa on muuten kelvottomat tiivisteet, jos sellaisen
> satut hankkimaan. Meillä ne asbestitiivisteet putosi muruina pois reilun
> vuoden saunomisen jälkeen.

Miksi se pitäisi tiivistää, sehän on vaan hyvä että vähän toisioilmaakin imeytyy
luukun raoista palopesään. Tiiviste on varmaan lasikuitua, ei asbestia ;)

Jamo

Petri Kärhä

Jamo wrote:

> [...]
> eristettyyn sisäsaunaan. Lämpötila huitelee äkkiä lähellä sataa astetta, mutta

Niin no aina varoitetaan ettei kiuasta saa alimoitoittaa, vaan pitää
rajatapauksissa ottaa se isompi kiuas. Minusta kiuasta ei kyllä saa
ylimitoittaakaan, koska silloin käy juuri noin. Meillä on aika iso
kiuas, mutta kun saunassa on lasiovi ja 1/3 seinistä rapattua
leka-harkkoa, niin löylyt on just sopivat. Lämpö pysyy tasan 80 asteessa
ja kiuaskivet ovat sopivan kuumat. Hiaman haaleat ne on kyllä verrattuna
sähkösaunaan, makkara tuppaa viemään joskus melkein tunnin kypsyä. Mutta
saunomiseen lämpötila on hyvä: löylyistä tulee sellaiset pitkät ja
pehmeät, eikä sellainen lyhyt vihainen tuhahdus. Eikä löyly lopu kun on
kunnolla kiviä.

> ilmanvaihdon ruuvaa täysille, häviää äkkiä ne vähätkin löylyt. Heti kohta kun
> tuli pääsee sammumaan, on kivet kylmät.

Niin pitääkin. Se tuli päästetään sammumaan vasta sitten kun saunominen
lopetetaan:-)

> [...]
> että nuo jatkuvalämmitteiset puukiukaat on niin halpoja, ei niillä mitään
> teekään. Puun tuhlaajia onnettomat kamiinat :)

Mullakin tulee paneelin taakse sähköputki, niinkuin varmaan 90%
uudemmista puusaunoista. Mutta kyllä se niin on että kahta en vaihda,
paitsi ehkä sen uppsalan sinapin.

> Miksi se pitäisi tiivistää, sehän on vaan hyvä että vähän toisioilmaakin imeytyy
> luukun raoista palopesään. Tiiviste on varmaan lasikuitua, ei asbestia ;)

Sen pitäisi olla tiivis, että palamisen saa hallintaan. Palon
rajoittaminen pelkällä pellillä on vähän kenkkua. Aina saa varoa, ettei
sulje liikaa, koska silloin savut saattaa pöllähtää nuohousluukusta
olkkarin puolelle.

Tarmo Anttila

Älkääs nyt tehkö hommasta liian vaikeaa tai tieteellistä! Puulla
lämmittäminen antaa toki mahdollisuuden oppia jotakin uutta, jotta
saunomisen saa pelaamaan nautinnollisesti. Kyllähän sähkösaunassakin saunoo,
mutta sitä ei paljoa säädelläkään, jos tekisi mieli.

Itse uusin pari vuotta sitten kiukaan. Ostin Helo 16:n, joka oli aavistuksen
ylimitoitettu pieneen saunaani. (Sama vika muuten lasiluukussa, yläosan
eristenauha putosi vuoden sisällä.) Jos annan tulen palaa vapaana, lämpö
nousee 100 asteeseen, mistä minäkään en pidä. Yleensä lämmitän pesällisellä
hyvällä vedolla, ja kun lämpö on 65-70 asetta, laitan tuhkaluukun kiinni,
jollin tuli hiljenee. Puita lisään tarpeen mukaan ja lämpö pysyy n. 80-85
asteessa. Bueno!

Talossani oli alunperin vapaa ilmanvaihto (jota pidän edelleen parhaana
mahdollisena). Laajennuksen yhteydessä laitoin koneellisen poiston. Saunaan
tulee kiukaan taakse ulkoa 10 cm putki, josta tulee ilmaa tosi paljon.
Seinässä ylhäällä olevan poistoluukun pidän kiinni. Löylyä heittäessä kuuma
ilma nousee kiukaalta ja kiertää katon kautta lauteille, ja oletettavasti
sieltä alas ja tulipesän kautta taivaalle. Mitään korvausilmaa ei tule
tulipesän eteen, eikä mielestäni pidäkään tulla.
Osa ilmasta varmaan kulkeutuu saunan oven ali pesuhuoneeseen, jossa katossa
on imullinen poisto. Löylyt ovat hyvät!
Joskus tulee saunottua useampina iltoina peräkkäin, se kun ei kerran mitään
maksakaan. Äkkiä sitä kesällä ne muutamat klapit hakkaa, jotta saa nauttia
ylimääräisistä löylyistä.

Mökillä teen paraikaa saunaremonttia ja siellä laitan myös lauteiden alle
pienen ilmanpoiston, siltä varalta, että lämpö ei muuten leviä sinne, sauna
kun on aika iso.

Kaikille puukiukaan ostajille antaisin pari vinkkiä, joita ainakin itse aion
tästä lähtien noudattaa:
- sijoita puukiuas niin, että savupiippu tulee kiukaan takaa ulos...näin jää
enemmän kivitilaa kiukaan päälle löylynheittoa varten, naisväkikin osuu
niihin paremmin
- osta sellainen kiuas, jossa on etuseinässä savukanaviston
puhdistusluukut...näin ei nuohoojan tarvitse joka kerta purkaa ja koota
kiukaan hormia (ja sinun parannella jälkia sitten kun nuohooja on lähtenyt)

t. Tarmo

"Jamo" <jamo@***.com> kirjoitti
viestissä:2iAV9.5481$mt4....@news.kpnqwest.fi...

Teemu Simovaara

Löylyt kuulostavat aika lailla samanlaisilta kuin Helo Hetivalmis 60
sähkökiukaassa, jossa 100kg kiviä. On aika mainio vehje, voi
suositella!

Teemu

Jari Kaponen

> Toimiiko siis tietojenne mukaan koneellinen ilmanvaihto puusaunassa? Eli
> laitanko (koneellisen ilmastoinnin) tuloilmaputken kiukaan yläpuolelle
> ja lauteiden alta (koneellisen) poiston? Vai jotain muuta?

Meillä on tulo kiukaan päällä ja poisto lauteen alla. Katossa on
jälkituuletusta varten poisto, jota ei tule käytettyä (kuten olen joissakin
säikeissä mainostanut, niin ekstra klapi pesässä tuntuu ajavan saman asian,
mutta tehokkaammin).

Talomme on säädetty turhan paljon alipaineiseksi. Tulppasin sen vuoksi
lauteen alla olevan poiston umpeen. Nyt poisto toimii pesuhuoneeseen oven
alla olevasta raosta. Pidän siitä, että pesuhuone lämpiää vähän reilummin
saunomisen aikana. Näin sen olisi voinut alun perinkin rakentaa, niin olisi
säästynyt pari turhaa venttiiliä ja pitkä pätkä putkea.

Saunamme koko on 9,5 m3, kiukaan teho on 16 kW (pienimmästä päästä
puukiukaita - riittää hyvin). Kiukaan eteen jätin rieän lattiian jatkaakasni
siitä putken ryömintätilan läpi ulos. Vielä se on tulpattuna, mutta pitäisi
avata, sillä pitemmän saunomisen aikana alkaa hapen puute vaivata lauteilla,
kun kiuas on jatkuvalämmitteinen.

Katsopa vielä http://www.saunasite.com. Siellä on ihan pätevää asiaa tähän
liittyen ja mm. vahvistusta tuohon tuloilmaventtiilin paikkaan. Yksi asia,
jonka tuolta opin on se, että jatkuvalämmitteinen paahtaa saunan liian
kuumaksi. Silloin tällöin olin itsekin huomannut, että löylyt ovat erityisen
miellyttävät, kun sauna ei ole vielä kunnolla lämmennyt, mutta vasta kun
luin asiasta jonkun muun kirjoittamana, aloin koekilla sitä tarkemmin. Ja
niinhän se on. Jätän nykyisin saunan oven auki lämmityksen ajaksi, niin
onnistuu saunominen löylyn voimalla eikä hehkuvilla lauteilla.

Jari Kaponen

> Kivikaiteen läpi ei tosin heitetty löyly oikein mene, mutta homma on
> ratkaistu istumajärjestyksellä - naiset ja lapset istuu kivikaiteen
> takana ja kaikki on tyytyväisiä :-)

Meillä jäi suojaetäisyydet vähän tiukoiksi, ja pisti koko kiukaan hupun
sisään. Sellainen syntyi parissa tunnissa muutamasta siporex-harkosta.
Sahalla sai hauskan holvikaariaukon luukun eteen, saneerauslaastilla harkot
kiinni toisiinsa. Sitten vähän tiilen muotoisia klinkkerin paloja kaarelle
luukun päälle ja sinne tänne hupun nurkiin ja lopuksi antiikkilaasti pintaan
sienellä töpöttäen pinta siistiksi. On turvallinen lapsille, eikä tuo
turhaa massaa kiukaan eteen. Säteilylämmön se kyllä katkaisee.

Petri Kärhä

Jari Kaponen wrote:
> [...]
> varten poisto, jota ei tule käytettyä (kuten olen joissakin säikeissä
mainostanut, niin ekstra klapi pesässä tuntuu ajavan saman asian, mutta

Itse olen vihdoin keksinyt tehokkaimman tavan kuivattaa meidän sauna.
Saunomisen jälkeen laitan pari pientä kalikkaa kiukaaseen, kuivaan
lastalla pesuhuoneen lattian, suljen mahdollisesti avatun
kuivausventtiilin saunan katossa, jätän pesuhuoneen ja saunan välisen
oven auki, suljen pukuhuoneen oven, ja laitan ilmanvaihdon täysille.
Lämmin ilma leviää löylystä pesuhuoneeseen ja nostaa sen lämpötilan
jonnekin 40 asteen hujakoille. Lauteet kuivuu täysin noin puolessa
tunnissa ja pesuhuoneen lattia tunnissa. Tämän jälkeen suljen pellit,
avaan kaikki ovet ja laitan ilmanvaihdon normaalinopeudelle.

> [...]
> mutta pitäisi avata, sillä pitemmän saunomisen aikana alkaa hapen
> puute vaivata lauteilla, kun kiuas on jatkuvalämmitteinen.

Mulla on sama systeemi, mutta se jäi eri lailla kesken :-) Asensin lattiaan
venttiilin, mutta ryömintätilasta puuttuu vielä putki, joka yhdistäisi
venttiilin sokkelin ulkopuolella olevaan tötsään. Kolmen vuoden käytön
jälkeen olen tullut siihen tulokseen, etten aio sitä asentaakaan.
Kiukaan polttoilma tulee nyt talon alta. Saan siis pari kolme kertaa
viikossa talon alle tehostetun ilmanvaihdon, mikä pitänee rakenteet
kuivempina. Olisin alun perin halunnut sen suunniteltavaksi näin, mutta
ilmastointisuunnittelija sanoi, että talon alta tulee pahaa hajua. No ei
kyllä tule, kunhan poistaa sieltä kaiken puun ennen ontelolaattojen
asennusta.

> Katsopa vielä http://www.saunasite.com. Siellä on ihan pätevää asiaa
tähän
> liittyen ja mm. vahvistusta tuohon tuloilmaventtiilin paikkaan.
> Yksi asia,

Jokos siellä on käsitelty aihe "puukiukaan asentaminen taloon, jossa on
koneellinen tulo ja poisto?" Minua ottaa pattiin, että aina kun näkee
juttuja ilmanvaihtosysteemeistä käsitellään vain sähkösauna taloon,
jossa on koneellinen poisto, ja puusauna taloon, jossa on painovoimainen
ilmanvaihto.

Harri Ilmari Toivonen

"Mikko" <mikko.ma...@nokia.com> wrote in message

> [...]
> lattialta tuleva korvausilma. Ilmaa tarvitaan varmaan aika runsaasti,
> jotta sitä riittää palamisen lisäksi saunojille...

Meilläkin vastaavanlainen systeemi ja laitoin kiukaan päälle
tuloilmaventtiilin ja saunassa on sekä katonrajassa että lauteiden alla
poistoventtiili. Lisäksi pesuhuoneessa on poistoilma. Hyvin on toiminut,
mutta vastoin LVI-suunnittelijan näkemystä, pidän katon rajassa olevan
poistoventtiilin auki vain saunomisen jälkeen hetken ja siten suljen sen.
Lisäksi toinen sauna poisto on talvisaikaan kiinni kokoajan, koska minusta
se on turha talvella! Kesällä en halua lämmintä yhtään pesuhuoneeseen
(kiertää siis lasioven alta) ja silloin teen kuten LVI-suunnittelija sanoi
yläpoisto auki aina kun ei saunota ja alapoisto aina auki.

Puusaunassa on kuitenkin yksi poistoventtiili kokoajan eli piippu! Lisäksi
sekä sauna, että pesuhuone kuivavat nopeammin em tavalla ainakin
talvisaikaan, koska saunan poistoventtiilin ollessa kiinni, ilma kiertää
paremmin koko saunassa ja poistuu sitten lattianrajasta lasioven alta
pesuhuoneen poistoventtiiliin.

> Toimiiko siis tietojenne mukaan koneellinen ilmanvaihto puusaunassa? Eli
> laitanko (koneellisen ilmastoinnin) tuloilmaputken kiukaan yläpuolelle
> ja lauteiden alta (koneellisen) poiston? Vai jotain muuta?

Kyllä - näin se ainakin toimii eikä tarvitse mitään erillistä korvausilmaa
kiukaallekaan - meidän piippu on kyllä 8,5 metriä pitkä, mutta LTO:n
takkakytkin ajaisi varmasti saman asian! (Tietysti pesuhuoneen oven alla on
sellainen 1,5 cm rako.)

Harri Toivonen

Harri Ilmari Toivonen

"Petri Kärhä" <pe...@pop.hut.fi> wrote in message

> ilmanvaihdon nopeus (säätö pukuhuoneeseen), korvausilmaventtiilin
> kiertäminen (korvausilmaventtiili on puusaunassa välttämätön)

Mitään erillistä korvausilmaa ei ainakaan koneellisessa ilmavaihtossa
tarvita saunalle eikä takalle! Näin meidän LVI-suunnittelija sanoi, kun
asiaa vielä halusin erikseen varmistaa! Sanoi, että saahan sen laittaa,
mikset kierrättäisi sitäkin ilmaa LTO:n kautta!

Toimii aivan hyvin ilmankin, mutta se on tietysti totta, että sotkee talon
ilmanvaihtoa normaalitilanteeseen nähden. Koska ainakin meillä puukuias
sotkee ilmanvaihdon niin, että ilma vain entistä enemmän virtaa
pesuhuoneeseen ja saunaan päin, tästä ei voi olla mitään haittaa vaan
pikemmin hyvä vain, että kosteudet pysyvät silloin saunassa ja
pesuhuoneessa.

Harri Toivonen

Harri Ilmari Toivonen

> [...]
> saunomiseen lämpötila on hyvä: löylyistä tulee sellaiset pitkät ja
> pehmeät, eikä sellainen lyhyt vihainen tuhahdus. Eikä löyly lopu kun on

Sama tilanne meilläkin eli paljon rapattua harkkoseinää ja lasiovi. Kiuas
meillä on kyllä ylimitoitettu (Kastorin mitoitusohjeen minimikuias!?!),
mutta olen saanut sen jo toimimaan kohtuullisen hyvin pitämällä savupelllin
noin puolillaan ja säätämällä kiukaan sisällä olevan luukun pienemmälle. Nyt
kiuas tottelee tuhkaluukun asentoa kohtuullisen hyvin. Jos oikein pitkään
saunoo, lämpö pyrkii kipuamaan sinne 100 asteen tuntumaan, mutta
normaalisaunomisella (2 tuntia) pysyy vielä 90 asteessa. Onneksi on
kuitenkin katonrajassa poistoventtiili, jolla saa kyllä liiat lämmöt pois
tarvittaessa. Seuraavaksi ostan kuitenkin numeroa pienemmän kiukaan.

Harri Toivonen

Harri Ilmari Toivonen

"Tarmo Anttila" <tarmo....@kolumbus.fi> wrote in message

> [...]
> jollin tuli hiljenee. Puita lisään tarpeen mukaan ja lämpö pysyy n. 80-85

Samaan tapaan se meillä toiminut! Lisäherkkuna voi muuten puita pilkkoessa
jättää kolmasosan pölleistä hakomatta tai halkoa vain niin, että sopii juuri
luukusta sisään. Pitää tietysti kuivaa kauemmin. Kaksi sellaista kerralla
pesään, kun lämmitysvaihe ohi ja sitten saa saunoa kokoillan rauhassa
huolehtimatta puidenlisäyksessä eikä lämpene liikaa - toimii myös naisväen
saunoessa ja tuhkaluukkukin saa olla normaaliasennossa.

> [...]
> tulipesän eteen, eikä mielestäni pidäkään tulla.
> Osa ilmasta varmaan kulkeutuu saunan oven ali pesuhuoneeseen, jossa

Näin se on toiminut LTO:n kanssakin - tuloilma katonrajassa ja poisto
piippuun.

> Mökillä teen paraikaa saunaremonttia ja siellä laitan myös lauteiden alle
> pienen ilmanpoiston, siltä varalta, että lämpö ei muuten leviä sinne,
sauna
> kun on aika iso.

Meillä on yksi poisto lauteen alla ja jos sen pitää auki, sen alapuolella ei
juuri lämmintä ole! Minusta lämpöä saisi ulottua lattianrajaan asti niin
sauna kuivaakin nopeammin!

Harri Toivonen

Saila Sirkkala

> [...]
> että nuo jatkuvalämmitteiset puukiukaat on niin halpoja, ei niillä mitään
> teekään. Puun tuhlaajia onnettomat kamiinat :)

Me ratkaisimmme samantapaisen ongelman niin, että menemme löylyyn jo, kun
mittari näyttää n. 50 astetta. Täydet tulet pesässä. Löylyt ovat pehmeät ja
kosteat, kivet kuumuvat koko ajan ja löylykin tulee koko ajan
ärhäkkäämmäksi. Oikein sopivaa saunomista!
Kun pesä sammuu, ovat saunojatkin jo kypsiä.

Saila

P.S. Jos on useampi kuin yksi satsi saunojia, niin eihän se tietenkään
silloin onnistu.

Jani Hinkka

"Mikko" <mikko.ma...@nokia.com> kirjoitti
viestissä:3E26AAFC...@nokia.com...

Minä olen toisaalta paha sanomaan, mutta mielestäni suomalainen
rakennuskulttuuri menee ikävään suuntaan. Ilmanvaihtoa toki tulee olla,
mutta onhan se ilma kiertänyt jo ennen sähkön mukaantuloakin.

Isäni rakensi aikanaan omakotitalonsa puulämmitteisen saunan siten, että
saunan ja pesuhuoneen välinen seinä on saunan oven tapaan alaosasta "vajaa".
Olen kasvanut uskoon, että tämä tapa on erittäin hyvä ja toimiva.

Ajatus saattaa kuulostaa kummalta, mutta voin sanoa että kyse ei ole mistään
juntin päähänpistosta, vaan enemmänkin vuosien käytännön kokemuksen mukana
tuomasta tieto-taidosta.

--
Jani Hinkka
*mainos*

Jari Kaponen

> [...]
> ärhäkkäämmäksi. Oikein sopivaa saunomista!
> Kun pesä sammuu, ovat saunojatkin jo kypsiä.

Tätä meilläkin on nyt harjoiteltu, kun asiaa tuli ensin teoreettisesti
pohdittua. Meillä sauna on aika tarkkaan vuorattu alumiinipintaisella
SPU-levyllä ja paneelilla. Se on löylyvalmiina (jopa parhaimmillaan) alle
puolessa tunnussa pienillä pilkkeillä täytetyn pesän virittämisestä! Lapset
viihtyvät jo vartin jälkeenkin, kun lauteet ovat vielä huoneenlämmössä,
mutta kiuas puskee höyryä kuin turkkilaisessa saunassa. Seuraavat pesälliset
pitääkin sitten hoitaa mahdollisimman paksuilla klapeilla.

Käsitykseni puulämmitteisen saunan vaivattomuudesta ja nopeudesta muuttui
parin viikon aikana varsin paljon. Mutta kuten tuossa joku jo manasikin,
niin oppimistahan tämä vaatii. Ja sehän tässä lienee antoisinta.

Petri Kärhä

Harri Ilmari Toivonen wrote:

> [...]
> asiaa vielä halusin erikseen varmistaa! Sanoi, että saahan sen laittaa,
> mikset kierrättäisi sitäkin ilmaa LTO:n kautta!

Takan suhteen olen samaa mieltä, mutta saunaan laittaisin ainakin
option, eli putki valmiiksi. Sauna on ilmannvaihdon suhteen aika kelju
hallita. Tila on pieni, joten ilma loppuu helposti. Samassa tilassa on
usein paljon ilmastoinnin poistoja (pesuhuone, pukuhuone,
kodinhoitohuone) mutta hyvin vähän tuloja. Tilat ovat alipaineisest,
mikä saattaa sotkea kiukaan palamista.

Jos sauna sitten toimii ilman korvausilmaa, niin hyvä. Mutta jos ei,
niin tilanne on kelju, ellei kiukaan eteen tule putkea. Ainoa keino
saada kiuas palamaan on avata ikkuna. Huonolla tuurilla lähin ikkuna on
pesuhuoneessa, eikä sitä välttämättä halua raottaa talvipakkasilla.

erkki kukkonen

> [...]

> uuteen talooni. Onko hyviä ohjeita ilmanvaihdon järjestämisestä, kun
> taloon on muuten tulossa koneellinen tulo ja poisto LTO:lla?

"saunan ilmanvaihto"
sfnet.tiedostot 23.1.2003

erkki kukkonen

"Petri Kärhä" <pe...@pop.hut.fi> kirjoitti

> Puukiuas on ilmanvaihdon suunnittelijalle varmaan aikamoinen
> painajainen. Hormia pitkin menee kymmeniä litroja sekunnissa ilmaa
> pihalle.

älä nyt hassuttele, ei saunasta puukiukaan hormia pitkin ilmaa poistu
sen enempää kuin mitä koneellinen ilmanvaihto saunasta normaalistikin
poistaisi, joka on koko ok-rakennuksen poistoilmamäärää ajatellen vain
kuin (ison) h:ttysen p:ee

iv-hormiin ei tuolloin tietenkään mene lämmintä(kään) ilmaa enempää
kuin mitä venttiilien (max) asetuksella on suunniteltu (n. 8 dm3/s)
ja jos katossa olevan poistoventtiilin älyää sulkea ylöslämmityksen
ajaksi, niin sen lauteiden alle sijoitetun, alemman venttiilin kautta
poistuvan ilman lämpötila on vain 30 oC ja määräkin vain runsas
puolet saunan iv-poiston maksimista

hyvin toimiva koneellinen ilmanvaihtojärjestelmä ei häiriinny
puukiukaan eikä saunan käytöstä yhtään,
puukiukaan repiessä oman ilmamääränsä virtaa saunaan (jos tarvitaan)
siirtoilmana muista asuintiloista korvausilmaa hieman enemmän
ja iv-venttiilien kautta poistuu vastaavasti hieman vähemmän,
mutta kokonaisilmanvaihto saunassa - kuten asunnon kaikissa
muissakin tiloissa - kuitenkin toimii aivan erinomaisesti
puukiukaan käytöstä huolimatta

> Tietäisikö joku, saako rautakaupasta laadukasta tiivistenauhaa? Esim.
> sellaista paksua punottua, mitä on takan luukuissa.

saahan sitä, ja vieläpä montaa eri vahvuuttakin, ainakin 6mm 10mm
12mm paksuja (ostin itse jokaista), oli Jokelassa (Järvenpään takana)
neliön muotoiseen poikkileikkaukseen palmikoitua "asbesti"nauhaa

mutta eräs ongelma todella on: niitä ei saa kaikista rautakaupoista
ja Kehä-III:n eteläpuolelta tuskin enää mistään, sillä monet
kaupittelevat vain kodinkoneita (muttei niihin mitään varaosia)

eräässäkin alueen Rautiassa kehtasi myyjä kivenkovaan väittää, ettei
sellaista nauhaa ole olemassakaan (yleinen väite, kun ei tiedä mitään)

kannattaa käydä seuraavan kerran kesämökilleen ajaessaan
katsastamassa lähimaaseudun "karjatalous"-rautakaupat
(joista noita, mielestäni sika-kalliita nauhoja todennäköisesti löytyy)
jo noin 50 km etäisyydeltä HavisAmandan suihkulähteeltä

Janne Janhunen

Jamo wrote:

> [...]
> kun puukiukaan lämpöteho on varmaan yli 20 kW, ihan liikaa normaalilla tavalla

En voi olla tässä yhteydessä mainostamatta jälleen kertalämmitteistä
aitokiuasta. Kun on oppinut sopivan lämmitysajan, löylyt ovat aina
yhtä mukavan lupsakkaat ja pitkät. Etuna myös LTO taloissa
kiukaan jälkilämpö, jonka voi hyödyntää talon lämmitykseen.
Ilmanvaihtokin on kertalämmitteisen kiukaan kanssa helpommin
hoidettavissa. Kiuashan ei enää lämmityksen jälkeen pukkaa
litratolkulla ilmaa piippuun. Lämmityksen aikana korvausilma
voidaan syöttää ulkoa suoraan kiukaalle.

--
J.

Petri Hautakoski

Moi!

Miten olette eristäneet kivirakenteisen sisäsaunan? Onko
Sauna-Satu -uretaanilevy hyväksi havaittua? Vai voisiko jopa jättää
eristämättä?

Petri
"Janne Janhunen" <Janne.J...@hut.otammut.fi> kirjoitti viestissä

Tommi Jokiniemi

"Petri Hautakoski" <petri.ha...@eurajoki.fi> wrote in message

> Miten olette eristäneet kivirakenteisen sisäsaunan? Onko
> Sauna-Satu -uretaanilevy hyväksi havaittua? Vai voisiko jopa jättää
> eristämättä?

Muurattuun seinään 50*50 pystykoolaus k600, villa, al-paperi
ja koolaukset (pysty+vaaka) paneleille. panelit vielä laittamatta
ja koelöylyt ottamatta...

Tommi Jokiniemi

-MITO-

"Tommi Jokiniemi" <Tommi.J...@fi.poista.instrumentarium.com> wrote in
message news:bafhjl$ksq$1...@news1.songnet.fi...

Ainakin ulkosaunassa Sauna-Satu vaikuttaa hyvältä eristeellä ja vanhempien
sisäsaunassa jossa seinät muurattuja Sauna-Satu tuntunut toimivalta
eristeeltä.
T:MJ

remppareiska

> Miten olette eristäneet kivirakenteisen sisäsaunan? Onko
> Sauna-Satu -uretaanilevy hyväksi havaittua? Vai voisiko jopa jättää
> eristämättä?

Sauna-Satu on erinomaista tarkoitukseen (lompakko vähän parkaisoo)

Jari Kaponen

> Ainakin ulkosaunassa Sauna-Satu vaikuttaa hyvältä eristeellä ja vanhempien
> sisäsaunassa jossa seinät muurattuja Sauna-Satu tuntunut toimivalta
> eristeeltä.
> T:MJ

Al-pintaista SPU:ta saa isoina levyinä edullisemmin kuin Sauna-Satua
(paksuus sama). Käytin sitä Kahi-väliseinien päällä, koska villoitus olisi
hukannut sen verran tilaa, että U-laude ei olisi mahtunut kunnolla sisään.
(Kuvissani taidettiin tarjota jotain paksumpaa villaa, kuin yllä mainittu
50mm). Leca-ulkoseinälle pistin pelkän Al-pintaisen paperin ja pienen
ilmaraon. En ole huomannut käytännön eroja seinien välillä.

junnu

"remppareiska" <rei...@asuntomarkkinat.fi> wrote in message news:<pvSya.12755$X2....@news2.bredband.com>...

Meilläpäin parkaasoo ...

junnu

Esa Kansikas

10 vuotta vanha viesti, mutta pakko kommentoida. Juurikin näin! jos haluaa leppoisia löylyjä ja fiilistellä, niin mennään sopiville alkulöyöyille.Sen jälkeen pökköä pesään ja saadaan haluttaessa tiukat löylyt. Pienillä puun lisäyksillä voidaan pitää mietoakin lämpöä yllä vaikka miten monen saunojan tarpeisiin. Lopuksi siivous, muutama kalikka pesään ja tuuletus (miten se sitten onkaan järjestetty) päälle.