Lattia/mattoliiman poisto betonista?

Juha

Päätin tässä hiljan vaihtaa kahteen huoneeseen
muovimaton tilalle laattalattian. Lattiassa on
perinteinen muovimatto joka on kiinnitetty liimalla.

Olen jo irroittanut maton toisesta huoneesta ja
kaapinut liiman pois betonista suurimmaksi osaksi
Sandvikin kaavarilla (vekotin jolla esim. raavitaan
vanhoja maaleja pois puupinnoista). Homma on kuitenkin
aika työlästä, kuumaa ja pölyistä ja seuraavaan
mattoon (yli 12 m^2) käyttäisin mielelläni jotain muuta
keinoa.

Kokeilin tuossa pienemmässä tilassa kaikenlaisia
vippaskonsteja raapimisen ohessa, mutta mistään
niistä ei ollut erityisemmin apua tai eivät
purreet joustavaan liimaan.

- Lyhytjouhinen teräsharja porakoneessa, irroitti kyllä
tehokkaasti rippeet ja karvat mutta pöly oli mieletön eikä
harja purrut liimaan järkevässä mitassa

- Tasohiomakone erittäin karkealla hiekkapaperilla, liima
tukki paperin nopeasti ja pölyä syntyi paljon

- Asetoni; liima kyllä irtosi pienissä määrin mutta samalla
levisi jo uudelleen puhdistetulle alueelle. Sotkuista puuhaa
ja haju oli hiuksia nostattava, kun tilassa ei ollut mitään
asiaan sopivaa ilmastointia

Laattaliike suositteli betonin jyrsintää mutta ensinnäkin
meteli olisi päätä huimaava naapuriasunnoissa ja lisäksi
vehkeet näyttävät vähän liian järeiltä ja pölyisiltä käytettäväksi
asutussa asunnossa.

Muita ideoita ei ole vastaan tullut, joten jatkanko raavintaa
kaavarilla 0,5 m^2/ 15 min vai olisiko joku vähemmän hikeä
irroittava keino lattian puhdistukseen olemassa?

Mieleen tuli myös vetää pintaan liimanrippeiden päälle jokin
massa/maali/kitti/tasoite ja laatoittaa sen päälle. Ongelmat
lienevät kuitenkin samat pysymisen suhteen?

t: Juha

Esko Hirvonen

Laattaliikkeen suositus oli hyvä. Työ kunnon koneella kestää alle minuutin per neliömetri. Konetta pitää käyttää tehokkaan imurin kanssa ovet kiinni. Lyhyt häiriö on siedettävä.

Esko, Espoo

abedi....@gmail.com

Hei,
Aion tehdä olohuoneessa seinämaalaus ja muovimaton myös pitää poistaa, onko teidän mielestänne kumpi pitää tehdä ensin?

Asko

On 31.3.2020 9:33, abedi....@gmail.com wrote:
> Hei,
> Aion tehdä olohuoneessa seinämaalaus ja muovimaton myös pitää poistaa, onko teidän mielestänne kumpi pitää tehdä ensin?

Ensin muovimatto pois (liiman irrotusta en osaa neuvoa), sitten seinien
tasoitus ja maalaus (ei haittaa vaikka maalia roiskuu lattialle) ja
viimeisenä uusi lattiapinnoite.

-Asko