Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Q: Kellarin vesieristys

27 views
Skip to first unread message

John Smith

unread,
Jun 13, 2001, 5:42:00 AM6/13/01
to
Vinkkejä kaivataan

Keväisin perunakellarini muistuttaa uima-allasta.
Kellarin pohja ja n.30cm seiniä on valettu betonista, loput on muurattua
luonnonkiveä.
Milläkähän aineella sen saisi parhaiten vesitiiviiksi vai saako millään?
Mapegumia löytyisi jonkinverran mutta epäilyttää sen kulutuskestävyys.
Olisiko piki/bitumi käyttökelpoista???
Pumppuhärdellit haluaisin jo unohtaa.


JS


Pekka Narinen

unread,
Jun 14, 2001, 1:24:41 AM6/14/01
to

Epäilen vahvasti, ettei rakenteesta tule hyvää, jos kellari vesieristetään
vain sisältäpäin.
Silloin tulee tilanne, jossa kellarin ulkoseinä tulee olemaan jatkuvasti
märkänä, kun ainoa kuivumissuunta (sisäänpäin) on tukittu. Mikäli kuitenkin
hyväksyt tilanteen, jossa seinät tulevat olemaan märkiä suosittelisin
ensiksi ylitasoitusta vettä kestävällä tasoitteella (vetonit TT + VH). Tämän
jälkeen vasta vesieriste. Koska ratkaisussa vesieriste joutuu vedenpaineen
alaiseksi täytyy eristeen kestää tämä. Uimaaltaiden vesieristeet
saattaisivat tulla kysymykseen. Tavanomaisista vesieristeistä ARDEX:n
tuoteperhe kyllä kestää vertailun muihin.

Hieman parempi ratkaisu olisi käyttää bentoniittiä ja valaa sen jälkeen uusi
seinä bentoniittiä vasten. Uusi seinä tulee kiinnittää riittävästi
vesitiivin valun muottilukoilla vanhaan ulkoseinään.

Kuitenkin kaikissa ratkaisuissa tulee kellarin sivusta avata ainakin yhdeltä
sivulta veden poisjohtamisen järjestelemiseksi.

Pekka

Petri Kärhä

unread,
Jun 14, 2001, 3:15:13 AM6/14/01
to

Pekka Narinen wrote:
> Epäilen vahvasti, ettei rakenteesta tule hyvää, jos kellari vesieristetään
> vain sisältäpäin.

Veikkaisin ihan samaa. Ei se vesieristys kuitenkaan pysy täysin ehyenä.
Ensimmäisenä keväänä se seinä kastuu, murentaa tasoitteet, ja seuraavana
talvena jostain kohtaa lohkeaa pala. Sitten seuraavana keväänä kun vesi
taas nousee, se tulee halkeamasta sisään, ja kellari pysyy vesieristeen
ansiosta uima-altaana seuraavaan talveen asti, kunnes muuttuu
luistinradaksi.

Jotenkin tuntuisi, että oikea ratkaisu olisi salaojitus. Salaojat voi
joutua pumppaamaan, jos tuo keväinen tulva on pohjavettä. Mutta on se
jotenkin professionaalimpaa kuin pumpata ne kellarin lattialta.

Pete

--
Dr. Petri Kärhä, Research Scientist | Tel: +358-9-451 2289
Helsinki University of Technology | Fax: +358-9-451 2222
Metrology Research Institute | Hand: +358-50-511 0307
http://www.hut.fi/~petek/ | Home: +358-9-855 8246

0 new messages