Viemärin ilmastus - paha haju

begin

Hei!

Meillä on uusittu viemärit ja eteiseen laitettiin ilmastusputki siten
että se on lattian rajassa. Siinä on jonkinmoinen "venttiili" =
stroksilevy. Nyt aina sillon tällöin se haisee aikalailla. Ilmeisesti
tämä venttiiliviritys on pettänyt?

Minkälainen se pitäisi olla? En tiedä miten se alunperin on ollut, koska
edellinen asukas teetti remontin ihan kunnollisella firmalla kylläkin.

Eihän alipaineen pitäisi pystyä vetämään ilmaa viemäristä?
Kyseessä on ok-talo painovoimaisella ilmastoinnilla-

Risto Tiilikainen

begin wrote:

Hei !
Voisitko jatkaa ilmastusputkea ulkokatolle asti.
Itse en luota noiden venttiilien toimintaan.
Niiden pitäisi toimia melko pienillä paine-eroilla ja silloin tulee
helposti kuvaamiasi ongelmia..
Itselläni on ok-talossa kaksi eri ilmastusputkea johdettuna katolle.
Mikäli sinulla on systeemissä muita ilmastusputkia, niin voisit
tilapäisesti vaikka tukkia tiiviisti sen hajuja päästävän.
terv, Risto

begin

Risto Tiilikainen kirjoitti:

Onhan se katolle vientikin mahdollista, joskin tosi työlästä.

Välikatolla ei ole tarkastuskäytävää, joten siellä mönkiminen on
hankalaa villapurun päällä. Pitäisi siis tehdä ne kuntotarkastajan
suosittelmat "pitkospuut" ensin. Olisin kuitenkin olettanut että kun
tuommoisen asentavat, niin kaippa se muuallakin on toiminut, kun
kuulemma nykyään niin tehdään?

Putki on eteisessä, jonka saa suljettua oville muuhun huoneistoon. Mutta
minulla ei ole muita ilmastusputkia. Asentaja sanoi että viemärit ei
toimi ollenkaan jos ilmastusputkea ei ole.

Tuo venttiili on siis sellainen että viemäristä tulevan putken päässä on
muovisia piikkejä, jonka päällä on pyöreä styroksi levy. Styroksi on
kiinni noissa piikeissä. Tuon päällä on muovinen hattu.

Ismo Salonen

-snip-

Muistaakseni tuossa pitäisi olla sellainen ohut kuminen (musta) rengas
joka toimii venttiilinä. Mulla on pari kappaletta käytössä tuollaisia
eikä niistä mitään hajuja tule. Päästäävät ilman viemäriin kun siellä
on alipaine, muuten ne on kiinni.

ismo

Lu-lu

"begin" <n...@mail.to.me> kirjoitti viestissä

> Putki on eteisessä, jonka saa suljettua oville muuhun huoneistoon.

Alipaineventtiili tulee sijoittaa sellaiseen tilaan, jossa
a) sen toimintaa voidaan tarkkailla ja se voidaan helposti huoltaa
b) on poistoventtiili, viemärikaasujen johtamiseksi pois asunnosta
tiiviiksi tarkoitetun alipaineventtiilin alkaessa mahdollisesti vuotaa

Passeli sijoituspaikka alipaineventtiilille on WC:n nurkassa, ja siellä
mieluiten lähellä katonrajaa, jossa rakentamismääräysten mukaan
kuuluu olla poistoventtiili jossa -15 dm3/s poisto
Huono puoli tuossa sijainnissa on se, ettei alipaineventtiilin vuotoa
ehkä huomaa ollenkaan, koska asuntoon vuotavat kaasut poistuvat
asunnosta samantien.

> Mutta
> minulla ei ole muita ilmastusputkia.

Rakennuksessa kuuluu olla vähintään yksi uloilmaan asti johdettu
viemärin tuuletusputki. Rakentamismääräyksiä ei siis ole noudatettu
mikäli kyseessä on vain yhden asunnon käsittävä rakennus.

> Asentaja sanoi että viemärit ei
> toimi ollenkaan jos ilmastusputkea ei ole.

No tuon se asentajasi siis sentään tiesi. Valitettavasti hän ei tiennyt
rakentamismääräyksissä esitettyä vaatimusta.
Jos rakennuksessa on yksikin "oikea" tuuletusputki, niin alipaine-
venttiili on tarpeen yleensä vain silloin kun/jos viemärisuunnittelija
ja/tai -asentaja on onnistunut sössimään hommansa.

> Tuo venttiili on siis sellainen että viemäristä tulevan putken päässä on
> muovisia piikkejä, jonka päällä on pyöreä styroksi levy. Styroksi on
> kiinni noissa piikeissä. Tuon päällä on muovinen hattu.

Tuollainen se alipaineventtiili on. Esitetyt yksityiskohdat ovat kuitenkin
sen toiminnan kannalta täysin epäoleellisia. Oleellista on vain siellä
sisällä, huohotusritilän päällä makaava musta kumiläpyskä, jonka tulee
olla PUHDAS, jotta se sulkee tuuletusventtiilin huohotuksen niin tiiviisti
etteivät viemärikaasut pääse virtaamaan viemäristä asuntoon päin.

Jos pahalta haisevaa ja myrkyllistä (sisältää mm. syaanivetyä, HCN)
viemärikaasua kaasua pääsee vuotamaan asuntoon, niin kumiläpyskä
ei enää sulje tiiviisti. Ventiilin voi yleensä purkaa ja kumin puhdistaa.
Ellei pelkkä puhdistus auta, niin kannattaa hankkia uusi venttiili ja
vaihtaa se.

Haisevaa kaasua ei kannata alkaa kovin pitkäaikaisesti nuuhkimaan.
Viemärikaasuseos sisältää useita haitallisia ja myrkyllisiä kaasuja ja
-yhdisteitä, ja joukossa voi olla myös lähes hajuttomia.

begin

Lu-lu kirjoitti:

> "begin" <n...@mail.to.me> kirjoitti viestissä

Eteinen on kahden oven välisssä, jotka ovat yöllä suljettuna, koska
eteistila on aika kylmä pakkasella.

Tämä putki (muovia) on tehty saunatilojen peruskorjauksessa
vesivahinkokorjauksen yhteydessä. Tällöin lattiat piikattiin auki ja
sauna/pesutilohin vaihdettiin uudet viemäri ja vesiputket. Muualla
huoneistossa (keittiössä ja autotallissa) on edelleen vanhat valuraudat.
Huoneisto on rakennettu 60-luvun lopulla ja on yksikerroksinen.

> [...]
> venttiili on tarpeen yleensä vain silloin kun/jos viemärisuunnittelija
> ja/tai -asentaja on onnistunut sössimään hommansa.

Itse asiassa autotallissa on sittenkin yksi valurautaputki, joka menee
katolle. Tämä on talon äärimmäisessä päässä, pesutilojen ja saunan
takana. En tiedä onko sillä merkitystä näihin muihin putkiin.

> [...]
> olla PUHDAS, jotta se sulkee tuuletusventtiilin huohotuksen niin tiiviisti
> etteivät viemärikaasut pääse virtaamaan viemäristä asuntoon päin.

Olisikohan sitten niin että joku on korjannut tuon kumiventtiilin
styroksilla. Pitää mennä kauppaan ostamaan parempi venttiili.

> [...]
> Viemärikaasuseos sisältää useita haitallisia ja myrkyllisiä kaasuja ja
> -yhdisteitä, ja joukossa voi olla myös lähes hajuttomia.

Kyllä se haju on niin paha, että ei sitä senkään vuoksi mielellään
haistele :)

Kiitos neuvoista!

Lu-lu

> Olisikohan sitten niin että joku on korjannut tuon kumiventtiilin
> styroksilla.

Venttiilin suojahattuun sijoitettu styrox toimii lämpöeristeenä;
ei sillä kukaan ole kumiläpyskää korvannut

Jos hajuja tulee, niin kumi ei asetu tiiviisti paikoilleen;
kumi on paikoillaan ns. "painovoimaisesti" (omalla painollaan)

ja vähäinenkin likaantuminen (mikä voi tapahtua helposti
tiivistepinnaltaan kostumaan pääseeseen kumiläpyskään)
saattaa estää kumiläpyskän laskeutumasta tiiviisti paikoilleen.

Viemärikaasut (ilma viemärin sisällä) sisältää myös kosteutta.

Kannattaa toki aina ensin yrittää puhdistaa (esim. vesipesu).

begin

Lu-lu kirjoitti:

> "begin" <n...@mail.to.me> kirjoitti viestissä
>
> Venttiilin suojahattuun sijoitettu styrox toimii lämpöeristeenä;
> ei sillä kukaan ole kumiläpyskää korvannut

Jaa no siellä ei ollut koko kumia sitten!
Ompa sitten ihme jos haisee. :-O

Vai onko se kumi siellä putken sisällä näkymättömissä?

Lu-lu

> Jaa no siellä ei ollut koko kumia sitten!
> Ompa sitten ihme jos haisee. :-O
> Vai onko se kumi siellä putken sisällä näkymättömissä?

vai ei kumia ?

onkohan tuohon nyt vahingossa tullut väärän putken hattu ?
nimittäin:

tuuletettavan rossi(ala)pohjan (muovisen) tuuletusputken hattu

se on muuten aivan samannäköinen, mutta auki koko ajan
- ja molempiin suuntiin

eikä se silloin ole mikään "venttiili" ollenkaan, vaan
kunhan vain estää kissoja ryömimästä sinne talon alapohjan alle

kun joskus aikasemmin (luontoystävällisemmissä) sokkeleissa
oli vartavasten sinne jätetyt "kissanluukut"

kyllä siinä ritilän yläpuolella
tuon virtausaukon sulkeva, litteä (renkaanmuotoinen) kumiläpyskä
kuuluu olla

begin

Lu-lu kirjoitti:

> [...]
>
> tuuletettavan rossi(ala)pohjan (muovisen) tuuletusputken hattu
>
> se on muuten aivan samannäköinen, mutta auki koko ajan

No se on ihan todennäköinen selitys! Pojilla on käynyt moka. Kiitokset
tiedosta!

J.P

"Lu-lu" <pure.b...@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:dr4jk0$h6j$1...@phys-news4.kolumbus.fi...

> [...]
> Viemärikaasuseos sisältää useita haitallisia ja myrkyllisiä kaasuja ja
> -yhdisteitä, ja joukossa voi olla myös lähes hajuttomia.

Voi jopa räjähtää ...

P3 Qla

"J.P" <jp...@kanetti.net> wrote in message

MOT !

begin

P3 Qla kirjoitti:
Onneksi hopeaesineet on kaukana... ;-)

Lu-lu

"J.P" <jp...@kanetti.net> kirjoitti viestissä
> Voi jopa räjähtää ...

no tuon sortin hömpötystä en kylläkään pureksimatta nielase,
(eikä uskonut se päivällä radiossa haastateltu palopäällikkökään
vaan ihmetteli toimittajalta kuulemaansa tarinaa huuli pyöreänä
ja kiisti siten jyrkästi olleensa mukana mokomassa räjähdyssyyn
selvittelyTIIMissä, tai olleensa edes missään muussakaan
tekemisissä moisten väitteiden esittäjien kanssa) mutta

ehkä on hyvä antaa (suojelu)poliisin tutkijoille tutkintarauha -
ilman että sensaationnälkäiset paparazzit parveilevat ja hääräävät
koko ajan ympärillä kameroineen ja kiusallisine kysymyksineen

- ja vielä niin, ettei tää (tyhmä) kansa joudu aivan PANIIKKIIN

no ("yli"?)kansoitetussa Iraq:issahan tosin räjähtelee nuo
"räjähdysvaaralliset" viemärikaasut monta kertaa jopa päivittäin,
joten eikai se nyt enää mikään ihme olisi, jos joskus täälläkin

TV-uutisissa esitettiin jälleen eräs näyttävä TV-Show, tällä kertaa
räjähdyksen "oletettavasta" syystä katsovalle yleisölle eli
"kansalaisille"

ja sen verran ehdin itsekin räjähdyspaikan pohjapiirrosta silmäillä,
jotta

siivouskomeron (ja sen oven) sijainti tuhotuneeseen näyttelyhalliin
nähden oli sellainen, että jos räjähdys todellakin olisi - mikä on
erittäin epäuskottavaa ja epätodennäköistä - aiheutunut komeroon
purkautumaan päässeistä viemärikaasuista (lähinnä metaanista, jota
noissa kaasuissa ei yleensä edes ole räjähdysvaarallista määrää),
niin korkeintaan sen siivouskomeron ovi olisi lennähtänyt pois
paikoltaan (eli saranoiltaan/sijoiltaan), eikä tuohon oveen nähden
(aivan eri suunnassa, - lähes 180 asteen kulmassa - oviaukon
mutkan takana ja täysin toisessa huoneessa sijaitseville)
lasivitriineille olisi käynyt ilmeisesti kuinkaan

ja ne ikkunatkin lensi pihalle aivan väärästä huoneesta Heh-heh!

hieno ja melko uskottavasti tehty uutis-Show, mutta
uskokoon ken uskoo ja "paniikkiin ei ole mitään aihetta"

yksi ääni kuitenkin skeptisten, yhä epäuskoisten ryhmälle

Lu-lu

muttakun se ihka ensimmäinen selitys (hätävalhe):
"konservointiaineiden kaasut" rähjähti
ei ilmeisesti mennyt edes tyhmiltä toimittajilta läpi

kun he hokasivat kysyä museotyöläisiltä, jotta missäs
se konservointi normaalisti tapahtuu, kun arvokkaat
hopeat on näinkin hyvin säilyneet vielä tähän saakka

niin tokihan tää "räjähtävät viemärikaasut" oli jo
edellistä (tosi surkeaa) yritystä paljon parempi bluffi

seuraavana olisikin sitten varmaan ollut "selitys"-vuorossa:
hopeankiillotusaineista haihtuvat liuottimet, eli kun joku
siivooja vahingossa sytyttää taukotupakin, niin ne sanoo:
POXS !

Tapio Viljava

"Lu-lu" <pure.b...@kolumbus.fi> wrote in message

> [...]

> seuraavana olisikin sitten varmaan ollut "selitys"-vuorossa:
> hopeankiillotusaineista haihtuvat liuottimet

Nonni, ja oikea selitys onkin Museokadun alla vuotava kaasuputki. Luojan
kiitos, ettei ole mossahtanut useammassakin talossa.

Tapsa

Lu-lu

"Tapio Viljava" <tapio....@poista.danisco.com.invalid> kirjoitti
viestissä news:JBGBf.83$6e1...@read3.inet.fi...

> Nonni, ja oikea selitys onkin Museokadun alla vuotava kaasuputki. Luojan
> kiitos, ettei ole mossahtanut useammassakin talossa.

joku värisokea ÄÄliö oli juovuksissaan koplannut yhteen
kaasuputken ja viemäriputken

olisi luullut jokaisen erottavan nuo helposti toisistaan, sillä
kaasuputki on keltanen ja terästä (ja siinä lukee: "maakaasu")
ja isompi (maa)viemäriputki on punaruskea ja muovia -
ellei se ole betonia, jolloin se on väriltään (sementin)harmaa

Lu-lu

sitä tässä vaan jäi vielä hämmästelemään jotta miten ihmeessä
vuotavasta maakaasuputkesta voi ylipäätään päästä kaasua
viemäriin

ellei se kaasuputki mahdollisesti kulje siellä viemärin sisällä

joka keksii niin kertoo? oma (vilkaskaan) mielikuvitus kun ei riitä

Tapio Viljava

> sitä tässä vaan jäi vielä hämmästelemään jotta miten ihmeessä
> vuotavasta maakaasuputkesta voi ylipäätään päästä kaasua
> viemäriin

Jospa ne putket kulkevat vierekkäin samassa kaivannossa ja siinä
viemäriputkessakin on vuoto.

Tapsa

Lu-lu

"Tapio Viljava" <tapio....@poista.danisco.com.invalid> kirjoitti
viestissä news:5YIBf.142$6e1...@read3.inet.fi...

> Jospa ne putket kulkevat vierekkäin samassa kaivannossa ja siinä
> viemäriputkessakin on vuoto.

no nyt tää viimeinen selitys"kupla" ehdittiin radiossa jo perua
mutta
se edellinen on yhä voimassa; eli viemärit ovat siis "vaarallisia",
jos lattiakaivon vesilukko pääsee kuivumaan, niin koko talo
saattaa pienestä kipinästä räjähtää: BOOO - OOOM!

Heh - heh!

ja nyt mulle selvisi sekin, miksei Suomessa ole lainkaan
viemärirottia:
sisäänhengitettynä häkä (ja metaani) syrjäyttää hapen - verestä

rotilla ei täällä siis ole edes mahdollisuutta, mutta toista se on
jossain kaukana ameriikoissa (ja italiassa ja ranskassa ja ... )

on melko tuhtia kamaa - siis tuo suomalainen viemärivesi:
unohtakaa kaatopaikkakaasut;
bio(energia)poltin vain joka talon tuuletusputken päähän

Lu-lu

"UU-tisia":

Nykyisiä rakentamismääräyksiä ollaan pikaisesti uusimassa:

Kaikki ne tilat, joissa on lattiakaivo tai pullovesilukko, ja joista
voi päästä muihinkin tiloihin siten, ettei välillä ole automaattisesti
issekseen sulkeutuvaa palo-ovea, ovat tämän määräyksen
voimaantulon jälkeen RÄJÄHDYSVAARALLISIA tiloja, ja on
varustettava kevyesti vapaaseen ulkoilmaan päin avautuvilla
räjähdysluukuilla

ja kaikkien kyseisiin tiloihin sijoitettavien sähkölaitteiden on
oltava hermeettisen tiiviitä ja kipunoinnin kestäviä (ja -estäviä).
Sähkökeskukset on aina sijoitettava rakennuksen ulkopuolelle.

Viemärin tuuletusputken tulee olla halkaisijaltaan vähintään
200 mm, ja se on jäätymisen estämiseksi varustettava sellaisella
lämpöeristetyllä hatulla, joka jättää koko virtausaukon vapaaksi
ja se on eristettävä kaikelta pituudeltaan vähintään 100 mm
paksulla Armaflexillä.

Autonlämmityspistorasiat on sijoitettava vähintään 25 m:n
etäisyydelle sellaisista rakennuksista, joissa on viemäri.

Uudelle määräykselle on annettu työnimeksi :
"Kantapään kautta - Kansallismuseo"

Edellisen lisäksi on myös maanrakennustöitä koskeviin
määräyksiin ehdotettu tiettyjä tarkennuksia:

Maahan upotettavia viemäreitä ei saisi enää asentaa
kymmentä (10) metriä lähemmäksi lähintä maakaasuputkea, eikä
viemärikaivon avattavaa kantta saisi enää sijoittaa sellaiselle
kadulle, minkä alla kaasuputki sijaitsee.

Poliisi otaksuu myös, että auki jääneestä kuumavesihanastakin
saattaa vedenjakelun häiriötilanteessa virrata rakennukseen
vaarallisia räjähdyskaasuja.
Räjähdyskaasut saattava kerääntyä kuumavesivaraajaan, jossa
ne voivat pitempään lilliessään rikastua jopa monikymmen-
prosenttisiksi. Ilmiö on samanlainen, kuin kun imuttaa kolmatta
18%:sta Vinetto-pullollista, niin aine rupeaakin aivan yllättäin
maistumaan 38%:selta Koskenkorvalta - tai ainakin sen vaikutus
järjenjuoksuun on melkein samankaltainen.
Hana on muistettava aina sulkea, ellei vettä tule !

Ja muistakaa: tupakkaa tai valoja ei häiriötilanteissa saa
ainakaan sytyttää eikä mitään releitä muutoinkaan naksuttaa !

begin

begin kirjoitti:
Kävin nyt rautakaupassa hakemassa uuden venttiiliin. Se on toisaan
erilainen! Siinä on se kumitiiviste, jota vanhassa ei ollut ja rakenne
hieman erilainen. Eikä maksanu ku 20 egee. Kuka ostaa vanha ulkotiloihin
sopivan viemärihatun? ;-) 5 egee.

Antti Niemelä

moro.josse on lattian rajassa siinä venttiili nokassa? niin se on
alipaine venttiili ja siinä pitäis olla tiiviste, niin sen tiivisteen
pitäis öljytä.