Talotehtailla menee liian hyvin?

Niva

Mitähän ihmettä mahdan tehdä väärin, kun en saa talotehtailta edes
tarjouksia tai pienintäkään kiinnostuksenilmausta? Edustajat eivät ota
oma-aloitteisesti yhteyttä eivätka vastaa tarjouskirjeisiin?

Olen piirrättänyt itse pääkuvat meidän perheen ideaalitalosta 1,5
kerroksisena. Se ei ole malliltaan kovin monimutkainen toteuttaa
talotehtaan talonakaan. Omat kuvat tein siksi, etten ole onnistunut
löytämään yhtään tyyppitaloa, joka täyttäisi meidän perheen kriteerit
(iso khh, iso saarekekeittiö, asiallisen leveät raput, erillinen
tekninen tila jne). Siksi piti tehdä omat kuvat. Uskottiin vielä täällä
hehkutettuja kertomuksia, että omilla kuvilla kannattaa kilpailuttaa
talotehtaita. Vielä mitä, se vaikuttaa täysin teorialta se
kilpailuttaminen kun talotehtaita ei kertakaikkiaan kiinnosta edes
vilkaista omia kuvia!

Jukka-talojen edustaja Kemissä ei vaivautunut tulemaan edes aiemmin
sovittuun tapaamiseen tänä aamuna, mutisi vain jotain "omista
piirustuksista" - ihan täyttä selvyyttä en saanut, mitä hän niistä
yritti sanoa, mutta jotenkin ymmärsin niiden olevan "lähinnä ongelma"?
Ilmeisesti minä asiakkaanakin olen sitten ongelma kyseiselle tehtaalle?

Sitä minä vain ihmettelen, miksi kyseinen edustaja ja moni muu
ilmoittelee joka keskiviikko paikallisessa lehdessä oikein värikuvan
kanssa, kun herrat eivät selvästikään tarvitse uusia asiakkaita? Mitä
ideaa on pistää rahaa markkinointiin, jos kerran menee noin lujaa, että
voi karsia asiakkaita? Vai onko niin, että kavereille tulee niin rajusti
rahaa sisään nyt, että sitä on aivan pakko jopa tuhlata hyödyttömään
ilmoitteluun?

Tässä taitaa olla vaihtoehtoina mennä nöyränä tilaamaan yksi tyyppitalo
jonkun tehtaan kuvilla suoraan listahinnoilla (jotka vaikuttavat
hurjilta!) Tosin tyyppimallit eivät mielestämme pärjää omallemme , mutta
kai se on näillä myyjän markkinoilla nieltävä sitten, jos meinaa talon
saada aikaiseksi? Vai voisiko tämän toteuttaa perinteiseen tyyliin
pitkästä? Kuinkahan vaikeaa hommaa se on? Talosta pitäisi sitten
piirrättää rakennepiirustukset itse? Miten se tapahtuu, mitä pitäisi
osata kysyä/vaatia?

Joku mainitsi suomi24-keskustelussa, että pitkästä rakentaminen tulisi
halvemmaksi kuin talopaketin ostaminen vaikka käyttäisi ostotyövoimaa
rungon pystytykseen. Syynä olisi se, että talotehtaat ovat pistäneet
reilusti lisää hintaa paketteihinsa näinä korkeasuhdanteen aikoina.

Olisiko teillä muilla rakentajilla tai rakentaneilla viisaita neuvoja,
miten kannattaisi toimia?

Ps. Minulle voi vastata privaattinakin, jos ei halua kommentoida julkisesti.

Tonton

> [...]

> Olen piirrättänyt itse pääkuvat meidän perheen ideaalitalosta 1,5
> kerroksisena. Se ei ole malliltaan kovin monimutkainen toteuttaa

Ja kantavat rakenteetko eivät vaadi muutoksia?

Niva

Tonton wrote:

> "Niva"

> Ja kantavat rakenteetko eivät vaadi muutoksia?

Nyt en ihan ymmärrä.

Eihän tässä olla vielä mitään rakenteita suunniteltu vaan pyydetään
tarjousta pääkuvien perusteella kohteesta. Rakennesuunnittelu tehdään
vasta sopimusten teon jälkeen.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Niva"

> Olisiko teillä muilla rakentajilla tai rakentaneilla viisaita neuvoja,
> miten kannattaisi toimia?

Ensiksi kannattaa kiinittää hankkeseen oikein hyvä Pääsuunnittelija. Hän on
todenänköisesti talotehtaiden salaisen vapaamuurarilooshin jäsen. Ilman
häntä et voi talotehtaiden kartellilta saada tarjouksia Suomessa. Näin tää
raksabisnes toimii...talomyyjästä tulee paras ystäväsi (huom! käytä aina
termiä yhteistyökumppani hänestä), joka tulee teille syömään pöydästäsi joka
sunnuntai ja juo harjakaisissa kaikki viinat...

Oottele laman tuloa, kyllä se joskus 5-40 vuoden päästä tulee :-)

Petteri Soikkonen

Niva wrote:

> [...]
> rungon pystytykseen. Syynä olisi se, että talotehtaat ovat pistäneet
> reilusti lisää hintaa paketteihinsa näinä korkeasuhdanteen aikoina.

Unohda suoli24 -palsta, se on roskapalsta, täältä saat asiantuntevia
neuvoja;)

Mitä tulee kommenttiisi, mikseivät (talotehtaat) niin tekisi, kysynnän
ja tarjonnan laki... jostain luin, että talotehtaat olisivat laittaneet
jotain näennäistä (ja halpaa) lisää pakettiin ja nostaneet hintaa reilusti.

"pitkästä rakentaminen" on ehkä huono termi, parempi olisi ehkä
"paikalla rakentaminen" kun verrataan elementtiratkaisuun (jota
"talotehtaat" tarjoavat). Paikalla rakentamisessa voidaan hyödyntää
"pitkästä rakentamista" nopeampia menetelmiä, kuten precuttia tai
platform-tapaa (kiitos Raunon, ero noiden kahden välillä on minulle
(luullakseni) selkeytynyt).

> Olisiko teillä muilla rakentajilla tai rakentaneilla viisaita neuvoja,
> miten kannattaisi toimia?

Odota matalasuhdannetta ;)

Vakavasti ottaen: uskon, että paikallarakentaminen on erittäin
kilpailukykyinen vaihtoehto, mutta joudut itse osallistumaan enemmän.

Piirrätä arkkitehtikuvat, rakennekuvat ja perustussuunnitelmat jossain
Porissa tai muualla missä korkeasuhdannetta ehkä ei ole ja hinnat
edullisempia (ei niiden piirtäminen ja muutokset välttämättä vaadi saman
pöydän ääressä istumista, ja onhan kaikenlaisia videoneuvotteluita
kehitetty). Muista vaatia kaikki kuvat dwg:nä, paperitulosteita
tarvitset sen verran, että kunnan rakennusvalvonta on tyytyväinen.
Sähkö- ja lvi-suunnitelmat kannattaisi yrittää ottaa samasta firmasta,
jos se on kustannusten kannalta järkevää. Vastaavasi, joka on samalla
pääsuunnittelijasi, varmistaa suunnitelmien yhteensopivuuden ja
varmistaa vastaavana työnjohtajana rakennekuvien ja
perustussuunnitelmien oikeellisuuden/järkevyyden.

Sitten hankkimaan (tai jo ennen) vastaavaa työnjohtajaa / mestaria
(jonka valitettavasti joudut hankkimaan rakentamispaikkakunnalta tai
lähistöltä), jolta sitten kyselet (tai muualta) hyviä
kirvesmiesporukoita. Sellaisen kun löydät, varaat porukan sille
ajankohdalle (noin kuukausi pystytykseen menee, voi mennä lyhyemmässäkin
ajassa), jolloin pystytyksen arvioit tapahtuvan.

Vastaavasi katsoo sitten (varmistat asian) pystytysporukan perään kun
pystytys tulee ajankohtaiseksi. Tietysti tätä ennen on tapahtunut
perustusten teko (projektin osavaihe, joka on samanlainen, oli
paikallarakentamista tai elementtisellaista).

Sitten laskemaan tarvikemääriä, missä vastaavasi konsultoi sinua
tarvittaessa. Kannattaa tehdä ajoissa, jotta pääset pyytämään tarjouksia
mahdollisimman monesta paikkaa, tai ainakin löytämään ne kohteet, joihin
tarjouspyyntö kannattaa lähettää. Kannattaa kokeilla myös suoraan
tehtaalta tarjouksen pyytämistä. Moni tavara tulee tontille suoraan
tehtaalta (ikkunat, kattotiilet, kattotuolit, loppuosa kannattaa yrittää
keskittää johonkin rautakauppaan, jolloin saat ehkä säästettyä
kustannuksissa. Pieni lähirautakauppa saattaa tulla edullisimmaksi (näin
ainakin monessa asiassa täällä meillä Vesilahdessa).

Kannattaa aikatauluttaa hankinnat siten, että tavara tulee vasta kun
sitä tarvittaa (kuitenkin siten, että maksimoit kuormat, kiva
optimointiongelma;). Jos ostat paketin kastellilta, saat kaikki tavarat
muutaman päivän sisällä tontille, siinä sitten ihmettelet, minne saat ne
mahtumaan ja miten suojaat ne koko rakentamisajan.

Jotenkin noin. Itse otin paikallarakentamisen paikalliselta
platform-rakentajalta, eli säästyin kaikelta tuolta edellämainitulta
(paitsi perustukset).

Petteri

Major

Otsikkoa kommentoiden:

Ainakin Vaajataloilla näyttää menevän.

Työkaveri rankentaa muurameen, Vaajatalon suurelementtipaketin.
Kävivät pystyttämässä seinät ja jättivät homman kesken 1.5 viikoksi,
ja tietysti sateeseen.

Toki asianomainen rakentaja peitteli sienät pressuilla mutta eiväthän ne
kovin montaa päivää paikallaan pysy kun välillä on koviakin tuulia...

Niva

Petteri Soikkonen wrote:

> Unohda suoli24 -palsta, se on roskapalsta, täältä saat asiantuntevia
> neuvoja;)

Oman kokemukseni mukaan Suomi24:n rakentaminen on parempi paikka kysyä
viisaita rakentamisesta. Jos jotain kysyy, niin aina siellä tulee niitä
häiriköidenkin näsäviisaita vastauksia, mutta sitten yleensä löytyy myös
se ammattilainen,jonka vastaus on todella hyvä. Täällä tuntuu olevan
enemmän vain tätä roskaa ja häiriköintiä, mutta ajattelin nyt kokeilla
taas tätäkin.

Lisäksi täältä tuntuu saavan tietäjiltäkin lähinnä teoreettisia
vastauksia, jotka ei sitten toimikaan käytännön elämässä. Luin jonkun
Rauno Kankaan vanhan viestin kuinka talotehtaita pitäisi kilpailuttaa.
Ohjeet näyttävät teoriassa hyvältä, printattiin emännän kanssa ne jopa
paperille. Ikävä kyllä täytyy todeta, että Raunon ohjeet eivät toimi
käytännössä kun homma torppaa siihen, että tarjouspyyntösi omilla
kuvilla tuntuu menevän tehtaassa kuin tehtaassa suoraan roskiin!
Vertaile siinä sitten tarjouksia, kun et ole saanut käteesi ainuttakaan. :-(

Toinen teoriassa hyvänkuuloinen kommentti oli tuo Eurocoden
värähtelymitoituksen vaatiminen. Se saa talotehtaat lähinnä
hymähtelemään huvittuneina.

> [...]
> "pitkästä rakentamista" nopeampia menetelmiä, kuten precuttia tai
> platform-tapaa (kiitos Raunon, ero noiden kahden välillä on minulle

Kysyin tarjousta kahdelta pre-cut tehtaaltakin ja kumpikin vaikuttivat
lähinnä tympääntyneiltä! Toimin itse atk-alalla ja jos vertaan tähän
talobusinekseen, niin kilpailu on kyllä sata kertaa kovempaa omalla
alallani ja asiakas ehdoton kunkku. Eihän nämä nk. myyjät edes vaivaudu
soittamaan asiakkaalle tai pidä kiinni sovituista ajoista. Omalla
alallani paljon pienempien kauppojen vuoksi juostaan hullun lailla
asiakkaan eteen.

Pitäisiköhän vaihtaa alaa? Onko tuollaiseksi talomyyjäksi oltava joku
koulutuskin vai riittääkö, että osaa karkottaa asiakkaita etäämmälle?
(vitsi)

> Odota matalasuhdannetta ;)

Kiitos, tuo "superhyödyllinen" neuvo tulikin jo toistamiseen. Minulla on
vuokratontti, jolle on rakennettava 2 vuoden sisään, joten ei tässä
kovin kauaa voi venttailla.

> Piirrätä arkkitehtikuvat, rakennekuvat ja perustussuunnitelmat jossain
> Porissa tai muualla missä korkeasuhdannetta ehkä ei ole ja hinnat
> edullisempia (ei niiden piirtäminen ja muutokset välttämättä vaadi saman

Miksi Pori olisi Meri-Lappia halvempi?

> [...]
> ajankohdalle (noin kuukausi pystytykseen menee, voi mennä lyhyemmässäkin
> ajassa), jolloin pystytyksen arvioit tapahtuvan.

Kuulemma kaikki hyvät timpurit ovat täältä menneet jo etelään vuolemaan
kultaa :-) No ehkä se ei ihan pidä paikkaansa, mutta väittävät, että
tekijäpulaa olisi Lapissakin! Taitaa tosissaan mennä kovaa rakennusalalla.

Pitäisikö timpureita tosiaan olla oikein porukka vai riittäisikö yksi
(plus apumies)?

Miten puutavara kannattaisi hankkia? Suoraan jostain tukusta? Sitähän
tulee ostettua varmaankin rekkakuorma, joten rautakaupan varmaan voi
lähinnä hintaa lisäävänä jakeluportaana ohittaa?

> optimointiongelma;). Jos ostat paketin kastellilta, saat kaikki tavarat
> muutaman päivän sisällä tontille, siinä sitten ihmettelet, minne saat ne
> mahtumaan ja miten suojaat ne koko rakentamisajan.

Hyvä tietää tuokin. Kastellin jonkin sortin myyntipomo Oulun
pääkonttorista sanoi suoraan, että "Me ei olla sitten halpoja..." Väitti
laadun olevan jotain erinomaista Kastellilta, mutta samaa Domusta ja
Viitapuuta heillä komponentit ovat kuin muillakin. Lisäksi en usko, että
työn laatu heillä suuresti poikkeaa muista isoista tehtaista? Vai
ostavatko muut tehtaat Domukselta sekundaa ja Kastelli saa priimatavaran?

> Jotenkin noin. Itse otin paikallarakentamisen paikalliselta
> platform-rakentajalta, eli säästyin kaikelta tuolta edellämainitulta
> (paitsi perustukset).

Sekään ei tunnu täällä Meri-Lapissa onnistuvan kun tämä on kuulemma
Suomen talotehdastiheintä aluetta. Ovat onnistuneet jotenkin
näivettämään kaiken paikallisen pienrakentamisen osaamisen täältä
90-luvun aikana ja nyt sitten "myyvät" paketteja huonosti palvellen ja
Helsingin hintatasolla!

Niva

Jukka-Göran von Fittenborg wrote:

> raksabisnes toimii...talomyyjästä tulee paras ystäväsi (huom! käytä aina
> termiä yhteistyökumppani hänestä), joka tulee teille syömään pöydästäsi joka
> sunnuntai ja juo harjakaisissa kaikki viinat...

Tuota en kieltämättä ole kokeillut. Ehkäpä se auttaisi? Minun pitää siis
myydä itseni, perheeni ja hankkeni taloedustajalle, jotta
taloanomukseeni suostutaan?

JukkaK

Moi,

"Niva" <pekka...@pp1.inet.fi> wrote in message

> [...]
> pitkästä? Kuinkahan vaikeaa hommaa se on? Talosta pitäisi sitten
> piirrättää rakennepiirustukset itse? Miten se tapahtuu, mitä pitäisi

Ei tuossa ole mitään ihmeellistö, se pääkuvien piirtäjällä varmaan on
takataskussa nippu insinööritoimistojen yhtesytietoja, jotka tekee
rakennepiirustuksia. Työkavereilta ja tutuilta kannattaa kysyä myös. Ei kai
siinä mitää erityistä tarvi osata kysyä/vaatia, inssi piirtää kuvat ja
sitten porukalle ihmettelette että onko niissä jotain korjattavaa. Tuota
luuppia vähän aikaa ja jossain vaiheessa kuvat on valmiita ja toivottavasti
myös oikein :-)

Kannattaa tietysti ensin hakea pääkuvilla se rakennuslupa, että saako edes
rakentaa sellaista tai ainakin saa mahdolliset muutokset mukaan
rakennekuviin. Voi olla jopa niin että ne talotehtaatkin kiinnostuu aiheesta
enemmän kun on se rakennuslupa taskussa. :-)

JukkaK

Timo

Itse sain tarjouksen kaikilta, joilta sitä pyysin. Olin kylläkin liikkeellä
tammikuussa, olisko silloin enemmän aikaa perehtyä asiakkaan tapaukseen?
Talomyyjät syynäsivät kuvat heti alkuun aika tarkkaan läpi, jotta pystyvätkö
ollenkaan tarjoamaan. Kaikki ihmeellisyydet ei kai sovi tehtaiden
systeemeihin.

Olet siis piirrättänyt kuvat, eli ne on "oikeat" kuvat eikä
ruutupaperiluonnos tai copy-paste talotehtaan luettelosta?

-007-

> Olen piirrättänyt itse pääkuvat meidän perheen ideaalitalosta 1,5
> kerroksisena.
Mun arvaus, että on nihkeitä, on juuri tässä.
Itse piirretty.
Vuosi sitten olin samassa tilanteessa.
Minulla oli itse piirretty talo, mutta onneksi vilautin
sitä tutulle arkkitehdille. Puolen tunnin palaverin
jälkeen pyysin, josko hän voisi piirtää meille talon.
Paras päätös mitä olen aikoihin tehnyt.
Niillä kuvilla sitten pyysin 5:stä talotehtaasta tarjouksen.
Kolme tarjosi. Kastelli valittiin. Erittäin tyytyväinen
tähän asti. Kyllä ne tavarat tontille mahtuu.
Ainoa mistä voisi kritisoida oli ovitoimitus, joka tuli
ainakin kaksi kuukautta liian aikaisin. Toisaalta
Viitapuun maalaamolinja paloi joku viikko sitten, että
en osaa sanoa nykyisistä toimitusajoista.
-007-

Niva

JukkaK wrote:
> Ei tuossa ole mitään ihmeellistö, se pääkuvien piirtäjällä varmaan on
> takataskussa nippu insinööritoimistojen yhtesytietoja, jotka tekee

Insinööritoimistojen yhteystietoja löytää puhelinluettelosta, ei siihen
pääkuvien piirtäjiä tarvita.

Pääkuvien piirtäjän kanssakin kannattaa olla tarkkana. Kallis ei
tarkoita hyvää tai onnistunutta lopputulosta. Joskus voi ihan
Ri-opiskelijakin olla riittävän hyvä, jos tietää itse tarkkaan mitä
haluaa. Meillä oli projektin alussa kallis suunnittelija yhden hengen
toimistosta. Se ei ollut onnistunut valinta. Pelkkää silmien
muljauttelua 60 euron tuntitaksalla se suunnittelu oli! Toimistokin oli
kotona, joten 60 euroa on kyllä aika suolainen hinta. Ei tuntunut olevan
edes kontakteja minnekään. Liki täysin hukkaan heitettyä rahaa, jos
rehellisiä ollaan.

Pohja osattiin oikeasti suunnitella pitkälle itsekin. Toki
luonnosvaiheen arkkitehti tarjoutui tekemään myös "pääsuunnittelijan
tehtävät". Kun asiaa vähän tarkemmin kaiveltiin, niin käytännössä hän
olisi kirjoittanut 2000 euron (plus se alv, joka alalla aina
"unohdetaan" kertoa yksityisasiakkaille) laskun ja istunut
aloituskokouksesa haukottelemassa 2 tuntia. Nyt kesällä hän ei ollut
riittävästi käytettävissä kun oltaisiin eniten tarvittu, halusi pitää 6
viikon (!) kesälomat. Mutta olisimme toki olleet valmiit 2000 plus verot
maksamaan, jos sillä olisi saanut sitä mitä pitääkin. Sen tarkemmin en
lähde julkisesti kertomaan, miksi emme tarttuneet sopimukseen. Jos
tarvitset tietoa johonkin, voit kysyä asiaa privaattina.

Sitäpaitsi nuo suunnitelmat joutuu aina itse tarkistamaan, vaikka olisi
kuinka hyvä mies tahansa hommissa. Näin meitä on varoiteltu asiasta. Sen
olen oppinut, että rakennusalalla riittää kaikenlaista kuppaajaa, jotka
yrittävät käyttää pienrakentajaa hyväksi. Osa jopa toimittaakin
rahanvastineeksi jotain, toiset vain saavat aikaiseksi ison laskun.
Kertarakentajaa kun on niin helppo kusettaa, eihän se toista kertaa tule
kumminkaan tilaamaan?

> [...]
> luuppia vähän aikaa ja jossain vaiheessa kuvat on valmiita ja toivottavasti

Niin ajattelin kumminkin kysyä etukäteen, että jos olisi asiasta vinkkiä
laittaa ennenkuin rupean nousemaan takapuoli edellä kuuseen. Nuo vinkit
"pääsuunnittelijoista" on kyllä ainakin näillä seuduilla yhtä tyhjän
kanssa. Sama kuin vetäisi rahaa vessasta suoraan alas. Kyllä kuka
tahansa osaa toisten rahoja polttaa. Se mitä nuo pääsuunnittelijat
tekevät, on että he soittavat kylän kalleimmalle toimistolle ja tilaavat
sieltä. Heillehän se on varminta, kun ei oma osaaminen riitä mihinkään
suunnitelmien tarkistamiseen, niin tilaavat varmuuden vuoksi sinun
rahoillasi kaiken kalliilta toimistolta, joka on yleensä riittävän hyvä.

Miksi ihmeessä maksaisin semmoisesta "palvelusta" tuhansia euroja? Osaan
minä itsekin soittaa hienoon toimistoon kaupungin kalleimmalla
liikepaikalla. Mutta joka kylässä on myös sellaisia, jotka tekevät yhtä
hyvää (tai riittävän hyvää) työtä halvemmalla. Sellaisten tietämisestä
olisi jo oikeasti jotain hyötyäkin. Että osaisi välttää ne, jotka ovat
halpoja ja huonoja. Valitsisi ne, jotka ovat edulllisia ja riittävän hyviä.

Eipä se paljon kirpaise, kun polttelet toisen rakennusprojektirahoja.
Paljon vaikeampi on viedä hanketta eteenpäin kustannustehokkaasti,
toisen rahoja säästäen. Se on rakennusalalla täysin tuntematon käsite
ainakin pientaloissa.

> [...]
> rakennekuviin. Voi olla jopa niin että ne talotehtaatkin kiinnostuu aiheesta
> enemmän kun on se rakennuslupa taskussa. :-)

Toki luvat ovat hakusessa jo. Talotehtaiden innostumiseen on silti
vaikea uskoa. Sen verta penseyttä noiden edustajien kommentit ja käytös
huokuvat.

Tonton

"Niva"

> Nyt en ihan ymmärrä.
>
> Eihän tässä olla vielä mitään rakenteita suunniteltu vaan pyydetään
> tarjousta pääkuvien perusteella kohteesta. Rakennesuunnittelu tehdään
> vasta sopimusten teon jälkeen.

Talotehtaalla voi olla omat vakiokuviot (tavoitteena kustannussäästö ja
rakentamisen yksinkertaistaminen, "standardisointi") jotka sopivat huonosti
yhteen asiakkaan omien suunnitelmien kanssa.

Niva

Timo wrote:
> Olet siis piirrättänyt kuvat, eli ne on "oikeat" kuvat eikä
> ruutupaperiluonnos tai copy-paste talotehtaan luettelosta?

Kuvat ovat nk. arkkitehtikuvat RI:n piirtäminä. Kuvat ovat
rakennuslupaan kelpaavassa muodossa A0-arkilla, siis pohjat,
leikkauskuvat, asemapiirros ja 4 julkisivua löytyy.

Minulla on ne jopa CAD-muodossa nykyään kun pääsin hankalaksi
osoittautuneesta arkkitehti-pääsuunnittelijasta eroon, joka ei suostunut
CAD-tiedostoja toimittamaan. Kannattaa muuten varoa tota ansaa. Se olisi
tullut mulle kalliiksi, siis ilman CAD-kuvia toimiminen.
Suunnittelutoimistot laskuttavat extraa, jos arkkitehtikuvia esim.
LVI-pohjiksi ei toimiteta konekielisenä - aika vähän rakentamisesta
kyllä ymmärsi tuokin pääsuunnittelija tai sitten se vähät välitti,
kuinka paljon sen asiakkailta palaa rahaa turhaan. Toi on musta jo
kiusantekoa, sellaiseksi itse sen koin - maksan ensin kovan hinnan
suunnittelusta ja sitten en saa edes työn tuloksia käyttööni järkevässä
muodossa :-(

Miten käytännössä menettelit tarjouspyynnön kanssa? Teitkö kirjeen vai
istuitko alas tapaamaan edustajia? Olen itse yrittänyt molempia tapoja,
tänään aamulla piti olla tapaaminen taloedustajan kanssa,joka teki oharit!

Niva

-007- wrote:
> [...]
> sitä tutulle arkkitehdille. Puolen tunnin palaverin
> jälkeen pyysin, josko hän voisi piirtää meille talon.

Jos siis hankin kuviin hienon ja kalliin arkkitehdin nimen, rupeaa
tarjouksia satamaan sisään ovista ja ikkunoista?

Yleensä kyllä arkkitehtien tekemät kuvat sopivat huonommin teolliseen
tuotantoon, koska ne sisältävät erikoisuuksia.

JukkaK

> Insinööritoimistojen yhteystietoja löytää puhelinluettelosta, ei siihen
> pääkuvien piirtäjiä tarvita.

Ei tietenkään, mutta puhelinluettelon perusteella on hankala päätellä mikä
olis hyvä tai sopivanhintainen. Tuohon ensimmäiseen rankkaukseen on hyvä
kysyä kommentteja eri puolilta.

> [...]
> tarkoita hyvää tai onnistunutta lopputulosta. Joskus voi ihan
> Ri-opiskelijakin olla riittävän hyvä, jos tietää itse tarkkaan mitä

Niinpä ja hankaluus on siinä että etukäteen on hankala tietää onko se oma
valinta hyvä vai huono. Kriteerit ja mittarit täytyy itse määritellä.

> [...]
> "unohdetaan" kertoa yksityisasiakkaille) laskun ja istunut
> aloituskokouksesa haukottelemassa 2 tuntia.

Siinähän se VASTUU realisoituu. Oma pääsuunnittelija on siinä mielessä
nykypäivänä poikkeus, että tuo VASTUU ja rooli kuuluu luonnollisena osana
arkkitehtipalkkioon. Käytännössä tuo toimii hyvin, jos ei mitään erityistä
tee muuta kuin on nimi paperissa niin siitä ei tarvi maksaakaan. Jos taas
tuo PÄÄSUUNNITTELIJAn rooli oikeasti teettää töitä, niin sitten niistä
maksetaan normaali tuntikorvaus. Rehtiä, reilua ja selvää peliä, eikä mitää
ihmeen erillistä vastuulaskutusta.

> Sitäpaitsi nuo suunnitelmat joutuu aina itse tarkistamaan, vaikka olisi
> kuinka hyvä mies tahansa hommissa. Näin meitä on varoiteltu asiasta.

Ja se pitää erittäin hyvin paikkansa, nimim. omakohtaisesti koettu :-)

> yrittävät käyttää pienrakentajaa hyväksi. Osa jopa toimittaakin
> rahanvastineeksi jotain, toiset vain saavat aikaiseksi ison laskun.

Ja on se lasku joka tapauksessa ainakin isompi kuin mistä alunperin oli
puhetta. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota kaikenmaailman
työkalukorvauksiin, yleiskulukorvauksiin, pakettiautokorvauksiin, jne jotka
tulee normaalin työhinnan päälle. Niitä ei tavallinen tallaaja osaa
huomioida ollenkaan, jos vaikka onnistuiskin kirjallisen sopimuksen jonkun
kanssa saamaan aikaiseksi.

> Kertarakentajaa kun on niin helppo kusettaa, eihän se toista kertaa tule
> kumminkaan tilaamaan?

Juu helppoa on. Tai varsinaisesti ei tarvi edes kusettaa, kun soveltaa
alalla yleisiä käytäntöjä jotka on siviilille käsittämättömiä, kun niistä ei
etukäteen kerrota ennen kuin laskusta saa katsoa, että MITÄ V*TTUA?

> laittaa ennenkuin rupean nousemaan takapuoli edellä kuuseen. Nuo vinkit
> "pääsuunnittelijoista" on kyllä ainakin näillä seuduilla yhtä tyhjän
> kanssa. Sama kuin vetäisi rahaa vessasta suoraan alas.

Valitettavasti sellainen jostain kuitenkin pitää rakennusvalvonnan
miellyttämiseksi löytää, ja ainakaan isommissa kaupungeissa ei kelpuuteta
ketä tahansa amiksen portilla pyörähtänyttä.

> tahansa osaa toisten rahoja polttaa. Se mitä nuo pääsuunnittelijat
> tekevät, on että he soittavat kylän kalleimmalle toimistolle ja tilaavat

Ei ymmärtääkseni kuulu pääsuunnittelijan toimenkuvaan ellei sellaisesta
erikseen sovita.

> Miksi ihmeessä maksaisin semmoisesta "palvelusta" tuhansia euroja?

Et miksikään. Tai ainoastaan siksi, että ei kummempaakaan ole tarjolla ;-)

JukkaK

Niva

JukkaK wrote:
> Ei tietenkään, mutta puhelinluettelon perusteella on hankala päätellä mikä
> olis hyvä tai sopivanhintainen. Tuohon ensimmäiseen rankkaukseen on hyvä
> kysyä kommentteja eri puolilta.

Kylän kallein toimisto on yleensä riittävän hyvä. Mutta samanlaatuista
työtä löytää muualta halvemmallakin. Pääsuunnittelijat näyttävät
toimivan niin, että otetaan se kallein. Miksi nähdä vaivaa ja selvittää
edes missä on toiseksi halvin toimisto kun toisen rahathan ne
projektissa vaan palavat?

> Siinähän se VASTUU realisoituu. Oma pääsuunnittelija on siinä mielessä
> nykypäivänä poikkeus, että tuo VASTUU ja rooli kuuluu luonnollisena osana
> arkkitehtipalkkioon.

Nyt en kyllä ymmärtänyt yhtään mitään mitä kirjoitit? Mikä vastuu tuossa
realisoituu? Miten se näkyy? Olenko oikeutettu esim.
vahingonkorvauksiin, jos suunnitelmissa on virhe?

> [...]
> maksetaan normaali tuntikorvaus. Rehtiä, reilua ja selvää peliä, eikä mitää

Kyllä meidän tapauksessa olisi tarvinnut. 2000 e plus alv olisi
tipahtanut laskua - oli sitten tunteja pääsuunnittelijan hommassa tai
ei. Huvittavaa sinänsä, että taloa kyseinen suunnittelija ei suostunut
piirtämään kiinteään hintaan, koska "pelkäsi lisätyön määrää". Sen
sijaan pääsuunnittelu olisi kyllä sopinut tuolla kiinteällä 2000 euron
hinnalla, vaikka siinä oli mukamas "niin kamalasti hommaa". Kysyttäessä
hän ei kumminkaan kyennyt tai halunnut eritellä tarkemmin, mitä ne
"hommat" olivat. Sen ymmärsin, että 2h istumista aloituskokouksessa. Muu
työnkuva jäi hämäräksi.

> Ja se pitää erittäin hyvin paikkansa, nimim. omakohtaisesti koettu :-)

Etkö elänyt siten kuin itse opetat? Missä pääsuunnittelijasi oli?

> Valitettavasti sellainen jostain kuitenkin pitää rakennusvalvonnan
> miellyttämiseksi löytää, ja ainakaan isommissa kaupungeissa ei kelpuuteta
> ketä tahansa amiksen portilla pyörähtänyttä.

2000 euroa pelkästä bulvaanin hommasta on kyllä sanonko mitä.

> Et miksikään. Tai ainoastaan siksi, että ei kummempaakaan ole tarjolla ;-)

Vaihtoehtoja onneksi on, kun vain jaksaa etsiä. Nyt asia on hoidossa.
Maksoi 0 euroa.

Petteri Soikkonen

Niva wrote:

> [...]
> se ammattilainen,jonka vastaus on todella hyvä. Täällä tuntuu olevan
> enemmän vain tätä roskaa ja häiriköintiä, mutta ajattelin nyt kokeilla

Ainoa hyvä puoli suoli24 -palstalla on aihealuejaotus (sisustaminen,
perustukset, yms.)

> [...]
> kuvilla tuntuu menevän tehtaassa kuin tehtaassa suoraan roskiin!
> Vertaile siinä sitten tarjouksia, kun et ole saanut käteesi ainuttakaan.

Mutta eihän se tee Raunon ohjeista huonoja, kyllä ne hyvät ovat, mutta
eivät ehkä sitten toimi näinä kuumentuneina aikoina. Mutta ei se tee
niistä huonoja, että talotehtaat ovat laiskoja vastaamaan.

> Toinen teoriassa hyvänkuuloinen kommentti oli tuo Eurocoden
> värähtelymitoituksen vaatiminen. Se saa talotehtaat lähinnä
> hymähtelemään huvittuneina.

Tai siis heidän edustajansa. Voi olla että eivät hymähtele kauaa, tulee
yksi agressiivinen pikkutehdas, joka markkinoi eurocodea kovaäänisesti
ja vie koko potin.

> [...]
> soittamaan asiakkaalle tai pidä kiinni sovituista ajoista. Omalla
> alallani paljon pienempien kauppojen vuoksi juostaan hullun lailla

Voisit mainita muutaman maagisen sanan, "talvirakentaminen", ja ... , no
toista ei tullut mieleen. Enivei, on heillä jossakin kohtaa kuitenkin
kalenterissa tyhjää.

> Pitäisiköhän vaihtaa alaa? Onko tuollaiseksi talomyyjäksi oltava joku
> koulutuskin vai riittääkö, että osaa karkottaa asiakkaita etäämmälle?
> (vitsi)

Pitäisi;) Siis vaihtaa. Paitsi, että kohta korko nousee puoli
prosenttiyksikköä ja talomyyjien tilauskirjat tyhjenevät.

> Kiitos, tuo "superhyödyllinen" neuvo tulikin jo toistamiseen. Minulla on
> vuokratontti, jolle on rakennettava 2 vuoden sisään, joten ei tässä
> kovin kauaa voi venttailla.

Sitten sinulla on jo kiire, tai kannattaa toimia ripeästi ettei tulisi
kiire. Jos esim. talvirakentamista soveltaisit, pitäisi perustukset
saada ennen talven tuloa. Ehkei kannata siihen ryhtyä vaan aloittaa
keväällä, että saat muut suunnitelmat valmiiksi ennen montun kaivuuta.

> Miksi Pori olisi Meri-Lappia halvempi?

Jos Oulu on Meri-Lapissa, niin vaikutusalueineen, kyllä luulen, että
Pori saattaisi olla halvempi. Nokiakin taisi lähteä Porista pois, eikös
se ole huono merkki sekin?

> Kuulemma kaikki hyvät timpurit ovat täältä menneet jo etelään vuolemaan
> kultaa :-) No ehkä se ei ihan pidä paikkaansa, mutta väittävät, että
> tekijäpulaa olisi Lapissakin! Taitaa tosissaan mennä kovaa rakennusalalla.

Ehkä joitain eläkeikää lähestyviä on jäänyt paikkakunnalle.

> Pitäisikö timpureita tosiaan olla oikein porukka vai riittäisikö yksi
> (plus apumies)?

2+apumies on varmaan optimaalisin (apumies tarvittaessa, voisit ehkä
itsekin toimia sellaisena). Mielellään sellaiset, jotka ovat jo tehneet
keskenänsä töitä, tuntevat toistensa työtavat.

> Miten puutavara kannattaisi hankkia? Suoraan jostain tukusta? Sitähän
> tulee ostettua varmaankin rekkakuorma, joten rautakaupan varmaan voi
> lähinnä hintaa lisäävänä jakeluportaana ohittaa?

En osaa sanoa, Rauno, vastaa sinä tähän! Luulen kuitenkin, että
rautakaupasta, puukeskus tms., mutta tarjousta kannattaa kysyä siltä
halvalta lähirautakaupalta, vaikkeivat muuten paljoa puuta myy, tämä on
sen verran iso hanke, että saattaisivat hoitaa pienellä katteella
tilauksen ja toimituksen.

> [...]
> työn laatu heillä suuresti poikkeaa muista isoista tehtaista? Vai
> ostavatko muut tehtaat Domukselta sekundaa ja Kastelli saa priimatavaran?

Samaa tavaraa saat kaupasta. Muut (talotehtaat) saattavat toimittaa
sinulle huonompaa tavaraa kuin Kastelli, mutta tosiaan samaa Kastellin
käyttämää tavaraa saat rautakaupasta.

> [...]
> näivettämään kaiken paikallisen pienrakentamisen osaamisen täältä
> 90-luvun aikana ja nyt sitten "myyvät" paketteja huonosti palvellen ja

Jos Meri-Lappi on Oulun vaikutusalueella, niin uskon kyllä kuumentumisen
(siis asuntotilanteen) olevan suurin syy. Vai onko Meri-Lappi
Kemi-Tornio -aluetta? Noh, kemistähän ei ole ouluun kuin jotain 90km,
eihän se vielä pitkä työmatka ole...

Petteri

-007-

> Jos siis hankin kuviin hienon ja kalliin arkkitehdin nimen, rupeaa
> tarjouksia satamaan sisään ovista ja ikkunoista?
Asian voi näköjään ymmärtää väärin, jos niin haluaa.
Jospa asettaisit itsesi hetkeksi talomyyjän rooliin ja
miettisit minkälaisista lähtökohdista haluaisit aloittaa
neuvottelut.
Mainitsit olevasi atk-alalla. Asioitko mielummin asiakkaan kanssa,
jolla ei ole juurikaan käsitystä softan teosta vai sellaisen
kanssa, jolla on softasuunnitelijan tekemät speksit vaatimuksista?

> Yleensä kyllä arkkitehtien tekemät kuvat sopivat huonommin teolliseen
> tuotantoon, koska ne sisältävät erikoisuuksia.
Ei arkkitehdin suunnitelemassa talossa tarvitse olla mitään
erikoisuuksia.
Arkkitehdillä on koulutus ja kokemus tilasuunnittelusta,
oikeanlaisista
mittasuhteista, valosta, jne. Siis asioista, joita maallikko ei osaa
ottaa huomiioon. Yleensä maallikko tajuaa sen vasta, kun näkee huonon
ja hyvän suunnitelman vierekkäin.
Sitä paitsi arkkitehdille voi aivan hyvin mainita, että sen
suunnitelman
pitää taipua talotehtaitten menetelmiin.
Ja mitä se talotehdas toimittaa?
Se on oikeastaan talon runko, joka voidaan kääntää ja vääntää
ihan
kuinka päin vain. Meidän talon kanssa kävi niin, että
kahdelta talomyyjältä ei saatu tarjousta, koska talossa oli
pulpettikatto.
Ei minulla ainakaan enää riitä kantti pistää 200kE taloon, jonka
olen
itse suunnitellut.

JukkaK

> Nyt en kyllä ymmärtänyt yhtään mitään mitä kirjoitit? Mikä vastuu tuossa
> realisoituu? Miten se näkyy?

Sori, unohtu perästä iso rivi hymiöitä ;-)

>Olenko oikeutettu esim.
> vahingonkorvauksiin, jos suunnitelmissa on virhe?

Todennäköisesti käytännössä et :-)

> Kyllä meidän tapauksessa olisi tarvinnut. 2000 e plus alv olisi
> tipahtanut laskua - oli sitten tunteja pääsuunnittelijan hommassa tai
> ei.

Tämähän se on nykyään yleinen moodi, rahat pois vaan. Muistaakseni Oulussa
jopa suosittelevat "pääsuunnitelijakoulutuksessa" että kukaan ei tekisi
noita hommia halvemmalla. Kummallista touhua minusta jos rakennusvalvonta
ohjeistaa suunnittelijoiden hintojakin.

> Etkö elänyt siten kuin itse opetat? Missä pääsuunnittelijasi oli?

Tuo opetus on alkanut nimenomaan sen kantapään kautta opitun jälkeen.
Tokihan kuvat tuli syynättyä, ja muutamia juttuja jopa korjattua sen vuoksi,
mutta eipä tullut mieleen kaikkia mittoja ruveta syynäämään ja
ristiintarkastamaan.

Pääsuunnittelija osoitti sympatiaa, että onhan se ikävää kun pääsee
tällaisia mitoitusvirheitä tapahtumaan. Noissa fiboissa nyt ongelma oli
lähinnä se, että niistä ei sinänsä mitään rakennusteknistä tai
turvallisuuteen vaikuttavaa virhettä olisi päässyt tapahtumaan vaan kyse oli
lähinnä esteettisistä seikoista. Ehkä selkein fiba oli rakennekuvan väärät
korkeustiedot todellisuuteen nähden.

Ongelma tuollaisissa mokissa on, että "artisti maksaa" niiden korjaamisesta
aiheutuvat kulut siinä vaiheessa kun hemmot työmaalla ihmettelee että
meneeköhän tämä nyt ihan oikein tai sitten aletaan purkamaan ja uusimaan jos
kertaalleen tehtyä.

No oon minä jo siitä toipunut, vaikka rahaa paloikin luvattoman paljon ja
rungon hinta tuplaantui :-)

> 2000 euroa pelkästä bulvaanin hommasta on kyllä sanonko mitä.

Sitähän se nimenomaan on mitä mietitkin, mutta se on tämän päivän
valtavirtaa. Itse kun hain noita pääsuunnittelijoita, niin hinnata oli
taivaissa kun se on niin "vastuullinen" homma, Yks ehdokas
(rakennusmestari)tais ihan rehdisti todeta, että siinä nyt ei montaa tuntia
mene kun ne kuvat katsoo läpi ja hinta oli kohtuullinen.

> Maksoi 0 euroa.

Se on hyvä hinta :-)

JukkaK

Niva

-007- wrote:
> Mainitsit olevasi atk-alalla. Asioitko mielummin asiakkaan kanssa,
> jolla ei ole juurikaan käsitystä softan teosta vai sellaisen
> kanssa, jolla on softasuunnitelijan tekemät speksit vaatimuksista?

Ymmärrän kyllä mitä yrität vihjailla, mutta veikkaan tuota vääräksi
arvaukseksi sinun puoleltasi.

Minun talon "speksit" on tehnyt RI, joka tekee päätyökseen kuvia
taloteollisuudelle. Jos se ei riitä, niin tuskin pätevämpää enää tästä
maasta löytyy?

> Ei arkkitehdin suunnitelemassa talossa tarvitse olla mitään
> erikoisuuksia.

Varmaan niitä hyviä ja asiakaslähtöisiä arkkitehtejä jostain Helsingistä
löytyy, mutta täältä näyttää löytyvän vain jotain hiivatin julkisen
sektorin talotaitelijoita, jotka tahtoo mun rahoilla tehdä jotain
kummallisia juttuja. Ne piirtää paikallarakennettavia taloja, mutta ei
tunne ketään, joka voisi sen talon tehdä siihen pitkästä tehdä.
Kummallinen yhtälö.

Vaikka eihän tässä ole mitään kummallista. Olen vain ollut tyhmä, kun ne
ole tajunnut sitä aiemmin. Arkkitehtien projektit täälläpäin on varmaan
90%:sti sitä, että valtion ja kunnan rahoilla rällätään ja rakennusliike
toteuttaa niiden hullut ideat. Ei tartte kuin kintaalla viitata, niin
johan tapahtuu. Budjetit on miljoonasta ja ylöspäin. Miten semmoiseen
rakentamiseen tottuneet suunnittelijat yhtä-äkkiä osaisivat pienen
ihmisen budjetilla mitään saada aikaiseksi?

Mulla ei tosiaan ole varaa eikä kiinnostusta mihinkään arkkitehtonisiin
kokeiluihin. Olisi nimittäin tarkoitus pistää perheen omat ja varastetut
peliin tässä projektissa ja "taideteoksessa" olisi tarkoitus myös asua
ja kasvattaa lapset.

Mulla on hyvät suunnitelmat, kaikki jotka ovat ne nähneet ovat pitäneet
niitä asiallisina, jopa erinomaisina. Suunnitelmat tuskin niistä enää
paranee lisää rahaa poltamalla. Nyt tarttee enää vaan saada kuvista talo
aikaiseksi. Talotehtaista tuntuu siihen olevan yllättävän vähän apua.

Eikö täällä tosiaan ole ketään pitkästä tehnyttä kuulolla? Kuulisin
mielelläni konkreettisia neuvoja aiheesta tän
pääsuunnittelija-arkkitehti jäkätyksen sijaan. Ei niistä kumminkaan apua
ole kun pitää ruveta runkoa lyömään pystyyn.

JukkaK

> ole tajunnut sitä aiemmin. Arkkitehtien projektit täälläpäin on varmaan
> 90%:sti sitä, että valtion ja kunnan rahoilla rällätään ja rakennusliike
> toteuttaa niiden hullut ideat.

Viime vuonna kun hain itselleni arkkitehtia/pääsuunnittelijaa, niin yksi
ehdokas ihan suoraan totesi sen kovan hintapyynnön päälle, että semmosta
harrastetoimintaahan tämä OK-talo puuhastelu on :-)

Toisaalta se on ymmärrettävää, jos miettii hetken kauanko meidän
pientalovärkkääjien keskimääräisellä maksukyvyllä saisi margariinia näkkärin
päälle.

JukkaK

Timo

Kyllä talotehtaille pitäisi riittää tarjouksen laskemiseen että kuvista
näkee seinien mitat, ikkunoiden ja ovien koot. Tämän lisäksi kannattaa
määritellä mahdollisimman tarkasti itse haluamansa toimitussisältö ja
asennukset. Talotehtaat soveltavat näitä sen mukaan mitä pystyvät ja
haluavat toimittaa.

Timo

"JukkaK" <jk...@pcuf.fi> wrote in message

Moon1

Kysyppäs piruuttas semmoisesta talokaupasta kuin
www.kodikas.fi
meille tekivät kastellin talopaketin pohjalta piirretyn talon ja onnistuivat
mielestäni loistavasti.
Kilpailutin talopaketin loppupeleissä Vaajataloa valmistavan firman kanssa.
moon1

Jarmo Korhonen

"Niva" <pekka...@pp1.inet.fi> kirjoitti
viestissä:UuhKe.40$KF4...@read3.inet.fi...

Ettet vain olisi ns. hankala ja työllistävä asiakas omine riipustuksine....
:-/

Jarmo

Ari Matikainen

> [...]

> jäkätyksen sijaan. Ei niistä kumminkaan apua ole kun pitää ruveta runkoa

No täällä yksi pitkästä rakennuttanut ja ATK alalla oleva (lue: ei
ymmärtänyt aluksi
juurikaan rakennusasioista)

Lyhyesti:
- perhetuttu LVI piirtäjä teki LVI kuvat
- LVI piirtäjän tuttu rakennusarkkitehti piirsi lupakuvat ja muutkin
julkisivukuvat
sekä LVI piirtäjän tuttu RI, joka piirsi minulle rakennekuvat
- kuorotuttu teki kaikki metallityöt mm. sisäportaat ja terassin ulkokaiteet
- kuorotutun tuttu rakennusurakoitsija tuli minulle vastaavaksi mestariksi
- rakennusporukka oli osin työllistettyjä

Hyvä tuli.

Lisätietoja voit pyytää privaatisti.

Ari

default

Niva wrote:

> Minun talon "speksit" on tehnyt RI, joka tekee päätyökseen kuvia
> taloteollisuudelle. Jos se ei riitä, niin tuskin pätevämpää enää tästä
> maasta löytyy?
~snip~

> [...]
> aikaiseksi. Talotehtaista tuntuu siihen olevan yllättävän vähän apua.
>
> Eikö täällä tosiaan ole ketään pitkästä tehnyttä kuulolla?

Itselläni oli sama tilanne, valmiit kuvat.
Tein niin, että piirsin vapalla kädellä voipaperille kuvat läpi
ja menin näiden luonnosten kanssa tarjousta pyytämään.
Kerroin katsoneeni mallia talokirjasta ja muuttaneeni eteisen ja
olohuoneen-keittiön väliin tulevien portaiden leveydeksi 2m
(harjansuuntaiset keskellä taloa) yms. Vakiotalosta jäi jäljelle
ulkomitat, alakerran ikkunoiden määrää ja korkeuttakin muutin.

Valitsin lopulta Kastellin toimituksen ilman pystytystä.

Perustusten teon jälkeen kuukausi, niin runko oli tuulen ja sateen
suojassa, runkotolppien välissä villat levytyksen tahdissa.

Työmaaporukkana oli yksi RI ja itse, joka en omannut ennen tuota
muuta rakennustietoutta, mitä nyt muutamissa talkoissa voi oppia.

188m2, suorakaidetalo, jossa 60cm porrastus puolivälissä,
käyttöullakkoristikot ja saksiristikot nostettiin nosturilla.

- JP

P.Rasimus

Itsekin pitäisi alkaa nostamaan tölliä Vesilahteen keväällä.
Osaat varmasti suositella / antaa vinkkiä hyvistä paikallisista
urakoitsijoista?

Kuka esim. kävi mylläämässä montun tontillenne ja pelasiko homma niin kuin
pitikin?

P.Rasimus

panu.rasi...@luukkuPoista.com

Petteri Soikkonen

P.Rasimus wrote:
> Itsekin pitäisi alkaa nostamaan tölliä Vesilahteen keväällä.

Onneksi olkoon hyvästä valinnasta!

> Osaat varmasti suositella / antaa vinkkiä hyvistä paikallisista
> urakoitsijoista?

Ainoat suositukset voin antaa vastaavasta työnjohtajasta (löytyy
toisesta säikeestä tuosta ylempää), muurarista *), joka taitaa olla
siirtynyt kokonaan takkahommiin sekä putkimiehestä **), joka on
eläkkeellä. Lisäksi piipun pellittäjä ***) oli erittäin pätevä.

> Kuka esim. kävi mylläämässä montun tontillenne ja pelasiko homma niin kuin
> pitikin?

Montun tekijää en suosittele, täytöt teki Jari Kivijärvi (kts.
http://www.vesilahti.fi/elinkeinotoiminta/palveluhakemisto/kuljetus_ja_koneurakointi/)
ja häntä uskallan suositella. Jarilla on iso telakone ja palveluhenkinen
asenne. Koneen siirtämisestä joudut maksamaan, joten eduksi olisi, jos
saisit montun kaivuun ja perustusten teon niin lyhyelle ajanjaksolle,
että Jari voi pitää koneensa koko sen ajan tontillasi. Siirtokulu tosin
ei ehkä konkurssissasi paljoa tunnu. Jokatapauksessa, täytöissä on hyvä
olla iso kone. Minun tapauksessa pullonkaulaksi meinasi tulla soran
tuonti tontille, mutta siinä onneksi Viitanen Oy venyi riittävästi (toi
nupeilla koska kasetit olivat muussa ajossa), puh. 0400-169380, 03-5464343.

Petteri

*) Muurari Joni Marttila (Onkimäki Vesilahti), 0400571143, nopea ja
tarkka, ehkä hiukan vähäpuheinen ;)
**) Putkimies Martti Tanni (Onkimäki Vesilahti) 0400999043, eläkkeellä
siis, mutta _saattaa_ tehdä vielä jotain
**) Piipunpellittäjä Thomas? Hummel (Viiala), puhnro 0400999459,
ilmeisesti tässä hänen sivunsa:
http://personal.inet.fi/yritys/th-peltityo.ky/yhteystiedot.htm.

Petteri Soikkonen

Unohtui: Narvan raudasta kannattaa pyytää tarjousta lähesmelkein
kaikesta mahdollisesta. Esimerkkinä vaikka kiuas tai ilmanvaihtokone:
myivät edullisemmin kuin Tampereen eteläpuolen isot rautakaupat tai
Lempäälän ja Viialan. Mutta ihan kaikkea sentään he eivät minulle ole
myyneet, eli tarjouksia kannattaa ja pitääkin pyytää.

Joku mainosti Vammalan Hopearautaa, itse en sieltä saakka mitään ole
ostanut, mutta Tampereelle sieltä kait tavaraa menee.

Nyt tietysti Tampereen Bauhaus saattaa sotkea kuvioita.

Petteri

P.Rasimus

> Onneksi olkoon hyvästä valinnasta!

Kiitos kiitos. Tampereen tontit ei juuri houkuttele nykyhinnoillaan ja
satuimme sopivaan rakoon erään perikunnan myydessä tonttinsa kirkonkylän
mäeltä.
Tontti odottelee rakennuspuuhiamme siinä aivan kunnan taloa vastapäätä
kyllänraitilla. Eipä ole sitten pitkä matka käydä kunnan rak.tarkastajan
juttusilla - saapastelu haalareissa tien yli riittää :)

Kiitos noista tekijä-/ toimittajavinkeistä, ne ovat tällaiselle
paikallistuntemusta omaamattomalle kullan kalliita!

Viikonloppuna pitänee saapastella tontille pienimuotoiseen puusavottaan ja
mittahommiin niin saa raapustaa cadilla alustavan asemakuvan.

P.Rasimus

Rauno Kangas

> [...]

> tarjouksia tai pienintäkään kiinnostuksenilmausta? Edustajat eivät ota
> oma-aloitteisesti yhteyttä eivätka vastaa tarjouskirjeisiin?

Millainen tontti Teillä on ja missä se sijaitsee?

Paljonko olette varanneet rahoitusta ja minkä verran olette ajatelleet tehdä
itse?

Millaisen ja kuinka ison talon olette ajatelleet rakentaa?

Mikä on sinun ja vaimosi ammatti?

> [...]
> Vielä mitä, se vaikuttaa täysin teorialta se kilpailuttaminen kun
> talotehtaita ei kertakaikkiaan kiinnosta edes vilkaista omia kuvia!

Tuo kuullostaisi kovin alueelliselta ilmiöltä. Yleensä talotehtais´den
edustajat muistuttavat enemmän iilimatoja, jotka roikkuvat uhrissaan kunnes
viimeinenkin veripisara on imetty tai iili itse on täysin kylläinen ;-)

Mutta koska tunnen piston sisälläni tuosta omien kuvien hehkuttamisesta,
niin yritetäämpä muutamalla rivillä selvittää tätä taustaa.

> [...]
> piirustuksista" - ihan täyttä selvyyttä en saanut, mitä hän niistä yritti
> sanoa, mutta jotenkin ymmärsin niiden olevan "lähinnä ongelma"?

Tuo johtuu varmastikin siitä, että Jukka-taloedustajat laskevat itse
tarjouksensa, kun monilla muilla talomerkeillä on asiaan erikoistuneet
laskijat tehtaan päässä. Jukka-taloedustajan ollessa mahdollisesti syystä
tai toisesta heikohko tarjouslaskennassa se joutuu tyytymään enempi
mallistotalojen kauppaan - ja Jukka-talojen kilpailukyky tietystikin on
parhaimmillaan juuri heidän mallistonsa kohdalla.

> Ilmeisesti minä asiakkaanakin olen sitten ongelma kyseiselle tehtaalle?

Kunhan et äitynyt kovin kiroilemaan ensitapaamisella - Pyhännän
rakennustuotteen myyntiorganisaatiossa kun on paljon erään laajalle
levinneen pohjoissuomalaisen herätysliikkeen jäseniä ;-)

> [...]
> asiakkaita? Vai onko niin, että kavereille tulee niin rajusti rahaa sisään
> nyt, että sitä on aivan pakko jopa tuhlata hyödyttömään ilmoitteluun?

Ehki nyt kuitenkin homma menee hieman toisin. Koko maan mitassa alaa vaivaa
edelleen hirmuinen ylikapasiteetti, eikä isoilla talotehtailla todellakaan
ole liian paljon tilauskantaa - ainakaan pidemmässä juoksussa.

Mutta paikkakunta- ja edustajakohtaisia eroja tietysti esiintyy. En tunne
Meri-Lapin nykyistä talokauppatilannetta, mutta käsittääkseni sielläkin
talomerkkejä on enemmän tarjolla kuin tarvetta niihin talomerkkeihin ;-)

***mulkasee netistä****

Näyttäisi aika vähissä olevan talontekijät Lapissa, mutta kyllä noista
pitäisi yksi talo irrota ;-)

Aina on tietysti olemassa sellainenkin mahdollisuus, että pienellä
paikkakunnalla sattuu kaikille edustajille samankaltaiset
asiakassegmentointikriteerit ja olet onnistunut vastaamaan
segmentointikysymyksiin väärin. Siis suomeksi:

Ja tottahan toki on olemassa mahdollisuus, että olette onnistuneet joutumaan
asiakashankintapaitsioon kaikkien talotoimittajan suhteen samalla kertaa.
Tehokkaasti potenttiaalisia asiakkaita palavellaakseen ja elämiseensä
riittävän tarjoustartunnan turvaamiseksi jokainen talokaupan ammattilainen
on käytännössä pakotettu valitsemaan asiakaskunnastaan sellaise, jotka
vastaavat parhaiten sen kyseisen edustajan ja tuotteen
optimiasiakasprofiilia. Jos kaikki yrittäisivät palvella kaikkia
täydellisesti, kukaan ei lopulta saisi edes tyydyttävää palvelua. Tuonne
alkuun pistin muutaman osittain jonkun mielestä arkaluontoiseltakin
vaikuttavan kysymyksen. Noita kysymyksiä kuitenkin yhdistää se, että niitä
kaikkia tiedän käytettäväksi asiakassegmentoinnissa.

> [...]
> hurjilta!) Tosin tyyppimallit eivät mielestämme pärjää omallemme , mutta
> kai se on näillä myyjän markkinoilla nieltävä sitten, jos meinaa talon

Minä en tuollaista vaihtoehtoa edes harkitsisi. Jos mulla olisi unelmieni
talo käsissäni, niin minä toteuttaisin sen. Tässä tapauksessa tietysti
saattaisi olla syytä pyytää joltakin rakennuttaja-ammattilaiselta hankkeen
toteuttamiskelpoisuuden arvioinnin osalta.

>Vai voisiko tämän toteuttaa perinteiseen tyyliin pitkästä?

Totta kait.

>Kuinkahan vaikeaa hommaa se on?

Moni eirakentamisenammattilainenkin on siitä selvinnyt. Varmempaa olisi
kuitenkin, jos löytäisi esim. vastaavan työnjohtajan, jolla olisi kokemusta
tämäntyyppisistä hankkeista.

>Talosta pitäisi sitten piirrättää rakennepiirustukset itse? Miten se
>tapahtuu, mitä pitäisi osata kysyä/vaatia?

Lupakuvat voivat tietyissä kunnissa kelvata itse piirreettynäkin, mutta
rakennekuviin tarvittaneen usein ammattilaisen puumerkki.

Minä alottaisin hankkeen toteuttamiskelpoisuuden arvioimisella (kun ei
tuntunut talotehtaille kelpaavan) ja vastaavan työnjohtajan haeskelulla.
Sitten kun kunnollinen vastaava työnjohtaja löytyy, niin hänelle maksaisin
sen verran, että siltä olisi oikeus vaatia kunnollista toteuttamisen
tukipalvelua.

> [...]
> rungon pystytykseen. Syynä olisi se, että talotehtaat ovat pistäneet
> reilusti lisää hintaa paketteihinsa näinä korkeasuhdanteen aikoina.

Hivenen hauskutti minua tuo lisää hintaa paketteihinsa, mutta tosiasia on
se, että pakettirakentamiseen verrattuna pitkästärakentajalla on tietty
säästöpotenttiaali - ei suuren suuri, mutta kuitenkin jonkinlainen.

--
RAKENTAVIN TERVEISIN
RI Rauno Kangas

Niva

default wrote:
> [...]
> (harjansuuntaiset keskellä taloa) yms. Vakiotalosta jäi jäljelle
> ulkomitat, alakerran ikkunoiden määrää ja korkeuttakin muutin.

Taitaa olla myöhäistä valehdella tohon tyyliin, kun olen jo dwg:llä
antanut useimmille taloedustajille kuvat. Tosin tarjouksiakin on
ruvennut vähitellen tipahtelemaan, joten kaipa tämä tästä.

> Valitsin lopulta Kastellin toimituksen ilman pystytystä.

Kastellilla taisi olla joku omituinen juttu, että kierrättivät
pystytystyönkin tehtaan kautta? Mitähän järkeä siinäkin on? ALV
pelkästään lisää kustannuksia?

Kastellilta saamani tarjous on ylivoimaisesti kallein. Tosin on siinä
kyllä tavaraa ja työtäkin mukana eniten mukana, mutta onko riittävästi.
Plussaa oli, että tekivät jäykän välipohjan pyytämättäkin. Miinusta,
etteivät viitsineet eritellä eri toimitusvaihtoehdoilla tarjoustaan vaan
antoivat vain täydellisimmälle toimitusvaihtoehdolle könttähinnan..

> Työmaaporukkana oli yksi RI ja itse, joka en omannut ennen tuota
> muuta rakennustietoutta, mitä nyt muutamissa talkoissa voi oppia.

Aika hyvin, jos RI:n saa rakennusporukkaansa. Täällä RI:t hädin tuskin
koskee edes vaaituskoneeseen. Kaikilla näyttää olevan Mersu alla. Eipä
näytä köyhyys vaivaavan. Kannattaisikohan rakennusinsinöörien muualta
Suomesta muuttaa tänne, jos menee niin huonosti, että joutuu
raksaporukassa töitä tekeen?

Niva

Rauno Kangas wrote:
> [...]
> itse?
>
> Millaisen ja kuinka ison talon olette ajatelleet rakentaa?

Noi kysymykset on kyllä niin huvittavia ja off-topic, etten aio
kommentoida noita laisinkaan. Talotehtaita ei luulisi muun kiinnostavan
kuin sen, että talopakettiin riittää rahat. No, ne meillä riittää kyllä
ja on varauduttu ylikin.

Budjetin suuruuden tarkka levittely ei ole koskaan viisasta varsinkin
alalla, jossa kilpailumekanismit eivät näytä toimivan.

> Tuo kuullostaisi kovin alueelliselta ilmiöltä. Yleensä talotehtais´den
> edustajat muistuttavat enemmän iilimatoja, jotka roikkuvat uhrissaan kunnes
> viimeinenkin veripisara on imetty tai iili itse on täysin kylläinen ;-)

Tuollainen iilimato on vielä näkemättä. Yhtään edustajaa ei ole voinut
kehua yli-innokkaaksi. (Lue: yhtään en ottaisi töihin itselle)
Innokkuudesta kertonee se, että ainoastaan yksi edustaja on jaksanut
oma-aloitteisesti soitella asiakkaalle takaisin!

> [...]
> mallistotalojen kauppaan - ja Jukka-talojen kilpailukyky tietystikin on
> parhaimmillaan juuri heidän mallistonsa kohdalla.

Saattaa olla, mutta sitten on kyllä täysin turha kehua sillä, että
"talotehtaat nykypäivänä selviävät millaisista piirustuksista tahansa".

> Kunhan et äitynyt kovin kiroilemaan ensitapaamisella - Pyhännän
> rakennustuotteen myyntiorganisaatiossa kun on paljon erään laajalle
> levinneen pohjoissuomalaisen herätysliikkeen jäseniä ;-)

Ensitapaaminen on vielä tekemättä, joten tässä ei ole vielä päästy
kiroilemaan. Tosin se ei ole tapananikaan.

> Ehki nyt kuitenkin homma menee hieman toisin. Koko maan mitassa alaa vaivaa
> edelleen hirmuinen ylikapasiteetti, eikä isoilla talotehtailla todellakaan
> ole liian paljon tilauskantaa - ainakaan pidemmässä juoksussa.

Jos kerran "alalla on hirmuinen ylikapasiteetti", niin miksi Jukka-talot
parhaillaan laajentavat rajusti tuotantoaan Pyhännällä? Huvittava
anekdootti: Edustaja ei suostunut tulemaan tarjousneuvotteluihin juuri
tuon syyn vuoksi: "suurelementtilinjaston laajennuksen vuoksi
tarjouslaskenta on seis". Kuvittele, kokonaisen tehtaan myynti seisoo
kun laajennetaan! Oliskohan yhdelle tuta-koulutetulle vähän hommia
noissa erinomaisen tehokkaiksi mainostetuissa talotehtaissa?

Sivutopikkina: Löytyykö Suomesta huonommin johdettuja firmoja kuin
talofirmat? Ainakin taloustieteellisen koulutuksen pohjalta arvioituna
firmat sähläävät kaikissa epäonnistumisen kuolemansynneissä.

> [...]
> asiakassegmentointikriteerit ja olet onnistunut vastaamaan
> segmentointikysymyksiin väärin. Siis suomeksi:

Nyt en sano muuta kuin höpö höpö, Rauno. Aika kaukaa lähdit hakemaan
argumenttia. Olen itse ollut töissä rahoitusfirmassa, jossa tuollaista
pisteytystä tehtiin ihan vakiona ennen luotonmyöntöä. Sen voin tuohon
kokemukseen pohjautuen sanoa, että jos me ei kelvata, niin sitten ei
kelpaa 90% suomalaisista talotehtaille asiakkaiksi!

Talomyyjinä töitä tekevät kaverit eivät kertaakaan ole kyselleet
rahoituksesta, tuloista tai ammateista mitään. Eivätkä he kyllä noin
hienoista jutuista kuin "asiakassegmentoinnit" yhtään mitään
tajuaisikaan. Tuskin ovat edes kuulleet koko sanaa. Vaikuttavat olevan
aika käytännönläheisiä kavereita. Useimmilla noilla näyttää olevan
kauppakoulun merkanttilinja tai ammattikoulu pohjana.

> [...]
> vaikuttavan kysymyksen. Noita kysymyksiä kuitenkin yhdistää se, että niitä
> kaikkia tiedän käytettäväksi asiakassegmentoinnissa.

Mie sanon, että höpö höpö teorioita nuo sinun juttusi taas. Niin oli
kilpailutusjutut, sopimuksentekojutut ja tuo kuuluu samaa sarjaan.
Talopakettibusiness näyttää olevan niin huonosti johdettua
yritystoimintaa, ettei ne todennäköisesti ole kuulleetkaan mistään
asiakasprofiloinneista. Vaikka olisivatkin, niin heidän kannattaa
aloittaa toimintansa parantaminen yritystoiminnan perusasioista.
Näkemäni perusteella: Ensiksi myynti ja pre-sales tuki kuntoon jne. Noi
asikassegmentoinnit ym. hienoudet tulee tärkeysjärjestyksessä vasta
kauan tuon jälkeen ja niiden vaikutus tulokseen on promilleja esim.
myynnin takkuiluun verrattuna.

> Hivenen hauskutti minua tuo lisää hintaa paketteihinsa, mutta tosiasia on
> se, että pakettirakentamiseen verrattuna pitkästärakentajalla on tietty
> säästöpotenttiaali - ei suuren suuri, mutta kuitenkin jonkinlainen.

Jostain syystä sinun on kovin vaikea hyväksyä sitä ilmiselvää
johtopäätöstä, että talotehtailla kaikista merkeistä päätellen menee
liian hyvin? Oletko muuten asiakassuhteessa heihin? Alihankkija? Tällöin
onkin varmaan päämieheltä viisasta taktiikkaa esittää "huonostimenevää",
jotteivät alihankkijat riemastu korottamaan taksojaan.

Klassisen talousteorian mukainen selitys on, että myyjän markkinoilla
tuotteen hinta nousee. Miksi siis talopakettien hinnat eivät nousisi?
Vaikuttaa aika kyvyttömältä sakilta koko talotehdasyrittäjien kaarti,
jos eivät osaa edes noususuhdanteessa hintoja korottaa. En tosin ole
laisinkaan yllättynyt kaiken näkemäni jälkeen.

Ilkka Haapavirta

Tämä ei liity omien piirustusten käyttöön, mutta kylläkin tähän otsikkoon.

Erään talotehtaan edustaja kommentoi Oulun asuntomessuja sanoen, ettei hän
pitänyt siitä, että esillä oli vain yksilöllisiä, arkkitehtien
suunnittelemia omakotitaloja.
Tuollaisten esitteleminen kuulemma aikansaa ostajien keskuudessa kysyntää,
"johon he eivät halua vastata".

Vaikka jokaisessa talokataloogissa kehutaan yksilöllisiä malleja,
talotehtaita taitaa kuitenkin kiinnostaa vain sarjatuotannon optimointi.
Mikä johtunee siitä, että ostajia kiinnostaa vain talopaketin hinnan
minimointi.

Ilkka

Jarno

Ylikapasiteetista: olisikohan se sellaisilla firmoilla, jotka eivät
saa tuotteitaan kaupaksi? Ja vaikka jos jokin linja seisoo yöt, niin
ei se tarkoita, että olisi ammattitaitoista työvoimaa linjaa
pyörittämään (Suomessa tällä hetkellä 56000 vapaata
työpaikkaa). Ja Nivan kokemusten mukaan ainakaan myynnissä ei ole
ylikapasiteettia. Tuskin firmoissa pidetään muutakaan väkeä
peukaloita pyörittämässä. Ei paljon auta, jos vaikka varastossa on
runkotolppia yli viikon tarpeen :-)

Jarno

hande

> [...]
> aika käytännönläheisiä kavereita. Useimmilla noilla näyttää olevan
> kauppakoulun merkanttilinja tai ammattikoulu pohjana.

Toivottavasti et itse sitten ylikoulutettuna ole tuota asennetttasi
tuonut esille kaupantekotilanteessa.
Itse palvelualalla "kansakoulupohjalta" työskentelevänä voin vakuuttaa
että ei jää huomaamatta.
Toisaalta kaikille kyllä myyn mutta se vittumainen asiakas maksaa enemmän:)

hv

Raija Ruuska

On Fri, 12 Aug 2005 15:54:28 +0300, Rauno Kangas wrote:

> [...]
> itse?
>
> Millaisen ja kuinka ison talon olette ajatelleet rakentaa?

Entäpä, jos on vaan tavallinen työtätekevä ihminen?
Ei ole minulla aviomiestä, joten ei ole toista maksajaakaan.
Vaan, jospa minun "palkka ansiotyöstä" on enemmän kuin sinulla?
Jospa minulla olisikin rahaa niin paljon, ettei "rahoitasta" tarvita?

Eli:"Mikä on sinun ja vaimosi ammatti?"

kyselee Raija

Rauno Kangas

"Raija Ruuska" <raija....@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:pan.2005.08.20....@kolumbus.fi...

> [...]
> Vaan, jospa minun "palkka ansiotyöstä" on enemmän kuin sinulla?
> Jospa minulla olisikin rahaa niin paljon, ettei "rahoitasta" tarvita?

Tuon ammatin kyselemisen takana ei ollut niin vanhanaikaiset syyt kuin ehkä
oletit. Se iski mieleen kun muistin tyyppiesimerkkinä asiakassegmentoinnista
yhden arkkitehdin valintaperusteen - kieltäytyi piittämästä yhtään mitään
seurakuntapastoreille, poliiseille, opettajille... ja mitäs niitä ammatteja
nyt olikaan hänen mustalla listallaan. Eikä ollut kriteeri lainkaan
taloudellista laatua vaan pois oli suljettu sellaiset ammattikunnat, joilla
oli "määrättömästi aikaa" kiusata arkkitehtiä joutavalla jaarittelulla ;-)

Rauno Kangas

"Niva" <pekka...@pp1.inet.fi> kirjoitti
viestissä:y45Ne.544$2G3...@read3.inet.fi...

> Noi kysymykset on kyllä niin huvittavia ja off-topic, etten aio
> kommentoida noita laisinkaan. Talotehtaita ei luulisi muun kiinnostavan
> kuin sen, että talopakettiin riittää rahat.

Kukaan itseään kunnioittava talopakettikauppias ei kaipaa asiakaskuntaansa
sellaisia tapauksia, joilta loppuu rahat kesken. Keskeneräisenä viruvan
työmaan työmaakilpi on kohtuullisen huonoa mainosta - myös talopaketin
toimittajalle.

> [...]
> Innokkuudesta kertonee se, että ainoastaan yksi edustaja on jaksanut
> oma-aloitteisesti soitella asiakkaalle takaisin!

Ehkä ne muut segmentoi sinut pois omasta asiakasmassastaan ;-)

> Saattaa olla, mutta sitten on kyllä täysin turha kehua sillä, että
> "talotehtaat nykypäivänä selviävät millaisista piirustuksista tahansa".

Talon malli on yksi erinomainen segmentointikriteeri. Himmeleitä ja
hökötyksiä kyhäämällä tulokset rapisee. Kun piirtää riittävän monimuotoisen,
niin kaikki jättävät tarjoomatta ja saa tehdä taatusti pitkästä.

> [...]
> laajennetaan! Oliskohan yhdelle tuta-koulutetulle vähän hommia noissa
> erinomaisen tehokkaiksi mainostetuissa talotehtaissa?

Tai sitten oli huonosti keksitty tekosyy.

Sattumalta tiedän, että Jukka-Taloedustajat laskevat pääosin tarjouksensa
itse - ei niillä taida olla ainkaan perinteisiä tarjouslaskijoita tehtaalla.

> Sivutopikkina: Löytyykö Suomesta huonommin johdettuja firmoja kuin
> talofirmat? Ainakin taloustieteellisen koulutuksen pohjalta arvioituna
> firmat sähläävät kaikissa epäonnistumisen kuolemansynneissä.

Puuala kokonaisuudessan (sahat, höyläämöt, talotehtaat,
puusepänverstaat,...) on pääsääntöisesti pienten omistajayrittäjä-vetoisten
firmojen hallussa - hyvin pirstaleisena. Hyvin harvassa puufirmassa on
ammattijohto - yleisimmin tuotannosta itse aloittanut yrittäjä puikoissa.
Siitä seuraa kuvaamaasi ilmiötä "liukuhihnalta".

> [...]
> kokemukseen pohjautuen sanoa, että jos me ei kelvata, niin sitten ei
> kelpaa 90% suomalaisista talotehtaille asiakkaiksi!

Ei aina ole kysymys rahasta. Joskus segmentoiti suoritetaan myö luonteen
perustteella - mietitään, halutaanko tuon tai tuon tyypin kanssa
yhteistyöhön.

> Talomyyjinä töitä tekevät kaverit eivät kertaakaan ole kyselleet
> rahoituksesta, tuloista tai ammateista mitään.

Asian voi aina selvittää myös "verokalenterista"

> [...]
>olevan aika käytännönläheisiä kavereita. Useimmilla noilla näyttää olevan
>kauppakoulun merkanttilinja tai ammattikoulu pohjana.

Ehkä ylemmyydentunteesi paistaa niin pahasti läpi, ettei sun kanssa viitsi
kukaan ruveta kaupoille?

> Mie sanon, että höpö höpö teorioita nuo sinun juttusi taas.

Ei oo ihan pakko uskoa, mutta tämän tarinan takana on parikymmenvuotinen
kokemus.

> Talopakettibusiness näyttää olevan niin huonosti johdettua
> yritystoimintaa, ettei ne todennäköisesti ole kuulleetkaan mistään
> asiakasprofiloinneista.

Kokemuksesta tiedän, että ainakin kaikkien suurempien talomerkkien
edustajakoulutuksessa käydään asiakassegmentointi läpi - melkein vuosittain.
Edustajien vastaanottokyky asettaa tietysti rajoituksia, mutta kyllä 90%
niistä hepuista on sanan kuullut.

> [...]
> asikassegmentoinnit ym. hienoudet tulee tärkeysjärjestyksessä vasta kauan
> tuon jälkeen ja niiden vaikutus tulokseen on promilleja esim. myynnin

Asiakassegmentoinnin vaikutus on kokemukseni mukaan ihan keskeinen
tuloksentekovehje, kun tehdään bussinesta maallikkojen kanssa - tiettyjen
ihmistyyppien kanssa ei todellakaan kannata seurustella viittä minuuttia
kauempaa. Hyvän ja erinomaisen talomyyjän erottaa se, kuinka nopeasti ne
hankkiutuu ongelma-asiakkaista eroon - eikä mikään muu ;-)

> [...]
> hyvin?

>Oletko muuten asiakassuhteessa heihin? Alihankkija?

Sekä että: Olen suunnitteluyrittäjä ja "talotehtailija".

>Tällöin onkin varmaan päämieheltä viisasta taktiikkaa esittää
>"huonostimenevää", jotteivät alihankkijat riemastu korottamaan taksojaan.

Kyllä tilinpäätöstiedot ovat ihan julkisia ja saatavissa netin kautta, joten
minä tiedän muittekin kuin yhteistyökumppaneitteni tuloskunnon.

> Klassisen talousteorian mukainen selitys on, että myyjän markkinoilla
> tuotteen hinta nousee. Miksi siis talopakettien hinnat eivät nousisi?

Talomarkkinassa vallitsee epäsymmetrisen informaation tilanne, joka
toisaalta - kuvaamallasi tavalla nostaa hintoja - mutta myös selkeä
ylikapasiteettitilanne.

Talopakettien hinnat pyrkivät nousemaan, mutta epäsymmetrisen informaation
oloissa lähinnä pakettien ryssimisen kautta (se teke parhaiten tulosta, joka
myy vähiten ja/tai huonointa laatua), kun asiakkaiden puutteellisen
asiantuntemuksen myötä hintainformaatio vääristyy.

> Vaikuttaa aika kyvyttömältä sakilta koko talotehdasyrittäjien kaarti, jos
> eivät osaa edes noususuhdanteessa hintoja korottaa. En tosin ole
> laisinkaan yllättynyt kaiken näkemäni jälkeen.

Sulla on vielä paljon näkemättä tässä bussineksessa ;-)

Raija Ruuska

On Sat, 20 Aug 2005 20:47:18 +0300, Rauno Kangas wrote:

> [...]
> oli "määrättömästi aikaa" kiusata arkkitehtiä joutavalla jaarittelulla ;-)

"asiakassegmentoinnista"?
Aika ihmeellinen sana. Segmentin ymmärrän kyllä; täytynee kysyä
serkkupojalta, joka on arkkitehti.
Mutta et vastattannut kysymykseen:Mikä on sinun ja vaimosi ammatti?

t.Raija - insiööri (sitä vanhaa laatua eli ei AMK)

Pekka Taipale

Raija Ruuska <raija....@kolumbus.fi> writes:
> Vaan, jospa minun "palkka ansiotyöstä" on enemmän kuin sinulla?
> Jospa minulla olisikin rahaa niin paljon, ettei "rahoitasta" tarvita?
>
> Eli:"Mikä on sinun ja vaimosi ammatti?"

No jos vaikka olet lakimies, niin luuletko että joku haluaa myydä
sinulle talopaketin, ja ottaa riskin että sen jälkeen vietetään paljon
aikaa ihan vääränlaisen leivättömän pöydän ääressä?

Pointsi on se, että joskus asiakas *saattaa* antaa sellaisia
signaaleja, että myyjän itsesuojeluvaisto herää. Silloin ei tule
paljon tarjouksia. Tämä ei nyt ole mitenkään henkilökohtaisesti
sinulle tai P. Nivalle, kunhan vain huomautan.

--
Pekka Taipale
p...@iki.fi -- http://www.iki.fi/pjt/

Rauno Kangas

"Raija Ruuska" <raija....@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:pan.2005.08.20....@kolumbus.fi...

> "asiakassegmentoinnista"?

Hyvästä talomyyjästä tulee erinomainen, kun se jättää hankalat tapaukset
(jaarittelijat, yliutopistiset budjetit yms.) kilpailijoiden palveltavaksi
ja keskittää tarmonsa niihin asiakkaisiin, joiden hankkeet vastaavat
paremmin ennalta määriteltyä "helppoa tapausta".

> Mutta et vastattannut kysymykseen:Mikä on sinun ja vaimosi ammatti?

Itse olen RI - vaimoni ammatti ei liity mitenkään tähän ;-)

Niva

hande wrote:
> [...]
> että ei jää huomaamatta.
> Toisaalta kaikille kyllä myyn mutta se vittumainen asiakas maksaa enemmän:)

En ole millään asenteella, huonolla tai hyvällä, ollut asioimassa
kenenkään kanssa vaan ihan tavallisella asiallisella tyylillä pyytänyt
tarjouksia. Minulle sinänsä ei koulupohja merkkaa mitään, en ole mikään
titteleidenpokkuroija, joten sekin on väärin arvattu.

Enkä ole vittumainen asiakas, en kiroile enkä mitään muutakaan, mitä
tässä on taas yritetty mielikuvituksen vilkastuttamana höpöttää. Alalla
on ylimyyntitilanne ja sillä sipuli.

Totesin vain noihin asiakassegmentointijuttuihin liittyen, että ne
lienevät Rauno Kankaan omia UFO-juttuja. Kukaan tapaani talomyyjä ei
vaikuta askartelevan sen tyyppisten juttujen kanssa ja hyvä niin. Heillä
on varmasti tehtäviinsä riittävä ja sopiva koulutus, joten ei pidä
ryhtyä arvailemaan ja ottamaan kommenttia pois asiayhteyksistään. Kiitos.

Niva

Rauno Kangas wrote:
> [...]
> sellaisia tapauksia, joilta loppuu rahat kesken. Keskeneräisenä viruvan
> työmaan työmaakilpi on kohtuullisen huonoa mainosta - myös talopaketin

Jälleen väärin arvailtu.

> Ehkä ne muut segmentoi sinut pois omasta asiakasmassastaan ;-)

Edelleen väärin arvattu.

> Talon malli on yksi erinomainen segmentointikriteeri. Himmeleitä ja
> hökötyksiä kyhäämällä tulokset rapisee. Kun piirtää riittävän monimuotoisen,
> niin kaikki jättävät tarjoomatta ja saa tehdä taatusti pitkästä.

Väärin taas. Talo on malliltaan yksinkertaisempi kuin monet ns.
tyyppitalot. Edes parveketta ei ole. Saati sitten mitään vinkkeleitä tms.

> Tai sitten oli huonosti keksitty tekosyy.

Luultavasti, mutta Jukka-talojen tehtaan laajennus kyllä on totta. Se
oli Kauppalehdessäkin.

> Sattumalta tiedän, että Jukka-Taloedustajat laskevat pääosin tarjouksensa
> itse - ei niillä taida olla ainkaan perinteisiä tarjouslaskijoita tehtaalla.

Uskotaan. Jukka-talot eivät siis kykene tarjoamaan asiakkaan omista
piirustuksista, kaikki muut talotehtaat kyllä. Pistänpä piruuttani
meiliä Jukka-talojen konsernin toimitusjohtajalle, että firmanne ei
pärjää kilpailussa, kun ei pysty tarjomaan.

> Ei aina ole kysymys rahasta. Joskus segmentoiti suoritetaan myö luonteen
> perustteella - mietitään, halutaanko tuon tai tuon tyypin kanssa
> yhteistyöhön.

Jälleen väärin veikattu.

> Asian voi aina selvittää myös "verokalenterista"

Entistä mielikuvituksellisemmaksi sulla jutut menee :-)

Arvostan tämän viestin aluksi haukuttua Suoli24-palstaa siksi, että
siellä paskanjauhajat erottaa heti välittömästi ketjusta ja asiaa
vastaavat ei yleensä vaivaudu vastaamaan elleivät tiedä. Ainakaan eivät
rupea änkyröimään ja väittämään, että vika on kysyjän naamassa. Täällä
ei oikeastaan ole muita vastaajia kuin näitä änkyröitä, jotka aloittavat
näennäisellä asiatyylillä ja jatkavat "verokalenterihin" ja
asiakassegmentointeihin ym. höpötyksiin. Riippumatta siitä, mikä on
kysymys, niin kysyjä on aina väärässä ja ongelma on itse aiheutettu. No
joo, tulipahan koettua tämäkin osa "rakentajan arkea".

> Ehkä ylemmyydentunteesi paistaa niin pahasti läpi, ettei sun kanssa viitsi
> kukaan ruveta kaupoille?

Aika säälittävällä tasolla liikkuu sinun argumentointisi.

> Ei oo ihan pakko uskoa, mutta tämän tarinan takana on parikymmenvuotinen
> kokemus.

Kuule mulla on myös 20 vuotta kokemusta. Ei ehkä tästä
rakennusbisneksestä, mutta bisnes on aina bisnestä. Haistan kyllä hyvin
nopeasti, kun ruvetaan puhumaan pehmeitä asiakassegmentoinneista,
verokalentereista ynnä muuta.

> kauempaa. Hyvän ja erinomaisen talomyyjän erottaa se, kuinka nopeasti ne
> hankkiutuu ongelma-asiakkaista eroon - eikä mikään muu ;-)

Rauno hyvä, pl. Jukka-talot minulla on käsissäni tarjoukset kaikista
muista pyytämistäni talotehtaista, joten olet pahasti metsässä
vihjailevien arvailejusi kanssa. Asiantuntemattomat kommenttisi
myymisestä hämmästyttävät, mutta sinähän olet kai enemmän rakennusalan
ammattilainen? Sen heitän neuvoksi, että suutarin kannattaa pysytellä
lestissään ja jättää liiketalous muille.

> Kyllä tilinpäätöstiedot ovat ihan julkisia ja saatavissa netin kautta, joten
> minä tiedän muittekin kuin yhteistyökumppaneitteni tuloskunnon.

Tilinpäätöstiedot ovat nähtävissä vasta melkoisella viiveellä. Kaikki
firmat eivät niitä edes lähetä kaupparekisteriin vaikka pitäisi.

> Talomarkkinassa vallitsee epäsymmetrisen informaation tilanne, joka
> toisaalta - kuvaamallasi tavalla nostaa hintoja - mutta myös selkeä
> ylikapasiteettitilanne.

Epäsymmetrisen informaation tilanne varmaankin vallitsee useimmissa
talopakettien myyntitilanteissa, mutta se ei puheena olevaan asiaan
liity mitenkään, joten en ymmärrä miksi se piti vetää tähän. Ilmeisesti
sivistyssanoilla briljeerausta?

Nutta ylikapasiteetti kuulostaa eilispäivän uutisilta.
Jukka-taloissakaan tuskin niin liiketaloudellisia uunoja ollaan, että
laajennetaan isosti ylikapasiteettitilanteessa.

Eipä mulla oikeastaan enempää ja inttämään ei ainakaan änkyröiden kanssa
rupea. Kiitos kaikille kommentoineille ja varsinkin niille, jotka
vastasivat asiallisesti ja hyödyllisesti lähtemättä vihjailu- ja
höpötyslinjalle. Kiitos myöskin privana vastanneille, teitäkin oli monia
ja teistä oli apua.

Rauno Kangas

"Niva" <pekka...@pp1.inet.fi> kirjoitti
viestissä:Uw4Oe.591$kc4...@read3.inet.fi...

> lienevät Rauno Kankaan omia UFO-juttuja. Kukaan tapaani talomyyjä ei
> vaikuta askartelevan sen tyyppisten juttujen kanssa ja hyvä niin.

Taitavat olla fiksumpia kuin luuletkaan - nuo kohtaamasi talomyyjät - kun
ovat onnistuneet segmentoimaan sinut pihalle, ilman että edes huomasit sitä
;-)

Segmentointijuttujani voi ihan vapaasti pitää UFO:na, enkä aio enää tämän
jälkeen niiden oikeellisuutta sen suuremmin vakuuttelemaan ryhtyäkään,
kunhan vielä kerron, että olen itse toiminut parinkin valtakunnallisesti
merkittävän talotoimittajan kotimaan myynnistä vastaavana ja tunnen melkein
kaikkien muiden valtakunnallisesti merkittävien talotoimittajien kotimaan
myynnistä vastaavat tyypit henkilökohtaisesti eli on paljon mahdollista,
että olen tietoinen siitä, mitä noissa edustajakoulutuksissa pruukataan
talomyyjille "takoa kaaliin".

Rauno Kangas

"Niva" <pekka...@pp1.inet.fi> kirjoitti
viestissä:D05Oe.612$kc...@read3.inet.fi...

> Jälleen väärin arvailtu.
> Edelleen väärin arvattu.
> Väärin taas.

Tarkoitukseni oli yleisellä tasolla kuvata myyntitapahtumaa myyjän
näkökulmasta. Jos jokin osio ei osunut kohdalleen tapauksessanne, niin se
lienee Teille onneksi - prosessi jatkuu.

> [...]
> piirustuksista, kaikki muut talotehtaat kyllä. Pistänpä piruuttani meiliä
> Jukka-talojen konsernin toimitusjohtajalle, että firmanne ei pärjää

Useimmat talotehtailijat ottavat mielellään vastaan palautetta, jolla on
merkitystä myyntiverkoston kehittämisen kannalta. Se on kuitenkin facta,
että Pyhännän Rakennustuote Oy:n paras tuloksentekotuote on juuri heidän
mallistonsa (PRT:n mallistomyyntiprosentti on alan parhaita) ja he tuskin
ryhtyvät toimiin edustajan vaihtamiseksi - ainakaan yksittäisen
tarjoamattajättämispäätöksen perusteella.

> Jälleen väärin veikattu.

Aivan. Tehän olette kuuluisa joviaaliudestanne ;-)

> Entistä mielikuvituksellisemmaksi sulla jutut menee :-)

Kiitos. Yleensä minua haukutaan mielikuvituksen puutteesta. Kiva saada
myönteistä palautetta - erityisesti kaltaiseltanne bussinessnerolta.

> [...]
> yleensä vaivaudu vastaamaan elleivät tiedä. Ainakaan eivät rupea
> änkyröimään ja väittämään, että vika on kysyjän naamassa.

Sorry, ei ollut tarkoitus mennä väitteissäni henkilökohtaiselle tasolle. Se
viittaus asiakkaan luonteeseen mahdollisena segmentointiargumenttina, oli
tarkoitettu puhtaasti yleisluonteiseksi kuvaukseksi talomyyjän oikeudesta
valita asiakkaansa.

> Tilinpäätöstiedot ovat nähtävissä vasta melkoisella viiveellä. Kaikki
> firmat eivät niitä edes lähetä kaupparekisteriin vaikka pitäisi.

Menee saivartelun puolelle, mutta jatkettakoon:

Tokihan on käytettävissä reaaliaikaisemmat rating (esim. D&B Soliditet) ja
riskiluokitustiedot (esim. Asiakastieto) - kun arvii arvioida asiakkaan
taloudellista tilaa.

> [...]
> talopakettien myyntitilanteissa, mutta se ei puheena olevaan asiaan liity
> mitenkään, joten en ymmärrä miksi se piti vetää tähän. Ilmeisesti

Jos oikein päättelin, että olette juuri saaneet kouraanne useita
talotarjouksia. Siksi oletan, että Teillä on vielä tuo epäsymmetrisen
informaation vaikutus talokauppaan edessänne. Todennnäköisesti olette
pyytäneet tarjouksia hyvinkin yksityiskohtaisella sisältöerittelyllä
tai -toiveella (päätelty korkeaa koulusivistystänne korostavasta
kirjoittelutyylistä), mutta tulette yllättymään, miten suuresti tarjoukset
poikkeavat haluamastanne tasosta.

Epäsymmetrinen informaatio eli tilanne jossa ostajan ja myyjän tiedot
tuotteen teknisistä ominaisuuksista poikkeavat suuresti toisistaan - ja
nimenomaan yhdistettynä kovaan ylikapasiteettitilanteeseen (=sairaan kova
kilpailu) houkuttaa myyjäosapuolta tekemään sisällöllisiä ja laadullisia
muutoksia tarjoukseensa, jotta tarjouksen vertailu kilpaileviin tarjouksiin
vaikeutuisi.

Onnea vaan ja menestystä tarjousvertailuunne!

> Nutta ylikapasiteetti kuulostaa eilispäivän uutisilta. Jukka-taloissakaan
> tuskin niin liiketaloudellisia uunoja ollaan, että laajennetaan isosti
> ylikapasiteettitilanteessa.

Ylikapasitettitilanne ei jakaudu tasaisesti markkinatoimijoitten kesken -
osittain juuri epäsymmetrisen informaatyion vuoksi.

> [...]
> rupea. Kiitos kaikille kommentoineille ja varsinkin niille, jotka
> vastasivat asiallisesti ja hyödyllisesti lähtemättä vihjailu- ja

Ole hyvä vaan, vaikka tuntuukin joskus raskaalta antaa helmiä...

Reader

> [...]
> vastasivat asiallisesti ja hyödyllisesti lähtemättä vihjailu- ja
> höpötyslinjalle. Kiitos myöskin privana vastanneille, teitäkin oli monia

Omasta mielestäni sinä olit tässä keskustelussa se "änkyrä". Kannattaa ehkä
vähän muuttaa asennetta. Ei ehkä heti kättelyssä kannata ruveta möykkäämään
ja leimaamaan muita änkyröiksi, kun kohtaat poikkeavan mielipiteen.

Hankalien asiakkaiden kanssa ei kukaan rupea oikeasti tekemään kauppaa. Kun
asiakkaita riittää yllin kyllin, miksi ruveta tekemään vuoden projektia
(talokauppaa) saivartelevan tärkeilijän kanssa ? En minä ainakaan rupeaisi.
Suurin osa asiakkaista (kuten olin minäkin aloittaessani, en mestari
vieläkään) ovat aivan pihalla ensimetreillä. Mikäli tässä vaiheessa myyjä
huomaa, että asiakas on sekä pihalla, että mulkku, annetaan tälle ns
bail-out -tarjous. Ettei vaan jouduta tekemään projektia tämän kanssa.

Suosittelisin, että hankkisit jonkun hyvän "konsultin" (vastaava
työnjohtaja), jonka kanssa kävisitte lävitse taloprojektin Do's and
dont'seja. Uskon, että sinä säästäisit hänen palkkionsa kernaasti.

Hyvää kesänjatkoa ja onnea matkaan! Talon rakentaminen on yksi elämän suht
isoja hankkeita. Siinä menee äkkipojalla pää pyörälle. Niin meni meillä
muillakin. Toisilla vaan enemmän, toisilla vähemmän.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Raija Ruuska"

> [...]
> Mutta et vastattannut kysymykseen:Mikä on sinun ja vaimosi ammatti?
>
> t.Raija - insiööri (sitä vanhaa laatua eli ei AMK)

Mie voin sannoo Raija siulle: Nyt Rane puhhuu (taas) silkkaa paskoo.
Asiakassegmentointi heh heh. Asiakassegmentointia harrastetaan talokaupoissa
ihan yhtä paljon kuin autokaupoissa. Jos sulla on mersuun rahat (omat tai
varastetut tai lainatut) , niin myyjää vähät kiinnostaa, mikä sun ammatti
tai vaimon ammatti on. Eikä talomyyjinä mitään dippainssejä ole, se oli ihan
oikea havainto joltakulta, että koulutuksena on kirvesmiestä, sähkäriä ym.
Taitaa olla agronomi korkein tapaamani koulutusmuoto talokauppiaissa :-)

Rane kehittelee insinöörismiehenä vähän liian hienoja teorioita näistä
jutuista. Pääsuunnittelijana, siis teoreettisen vastuun ja teoreettisen
rakentelupohdiskelun täyspäiväisenä ammattilaisena minun on tosin niihin
helppo yhtyä, mutta joku tolokku ny sentään mielikuvituksen lennollaki.
Säästetään ne segmentit täytekakkuihin.

terv. Pääsuunnittelijasi

Ps. Mie olen ammatiltani pääsuunnittelija ja vaimo on pääsuunnittelijan
apulainen. Tärkeitä virkoja. Kumarttakka!

Jukka-Göran von Fittenborg

"Pekka Taipale"

> [...]
> paljon tarjouksia. Tämä ei nyt ole mitenkään henkilökohtaisesti
> sinulle tai P. Nivalle, kunhan vain huomautan.

Liian hienoksi menee selitykset. Talomyyjät ovat käytännössä edustajia, ts.
itsenäisiä yrittäjiä kuluttajan ja tehtaan välissä. Leipää edustajan
pöydässä on vain kun kauppa käy, ei segmentoimalla tai muuten
rotupolitikoimalla asiakkaita ulos. Talo myydään vaikka itse paholaisen
asianajalle, jos vaan on rahat millä ostaa. Rahaa taas saa nykysuomessa kuka
vaan pankista.

Talomyyjän juridinen vastuu siinä välissä on olematon, vähän sama kuin
kiinteistövalittäjällä. Jos ei aivan kauheasti valehtele niin että
vastapuoli pystyy todistamaan, niin kaikki muu kaatuu tehtaan niskaan - jos
kaatuu. Oli asialla mikä juristi tahansa.

Reader

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> wrote in message

> Ps. Mie olen ammatiltani pääsuunnittelija ja vaimo on pääsuunnittelijan
> apulainen. Tärkeitä virkoja. Kumarttakka!

Vai että pääsuunnittelija !
Ontuvaa on ollut tietouksesi ja perustavaa laatua olevaa kysymyksesi,
varsinkin pari vuotta sitten, kun olit vielä aloittamassa talonrakennusta.

Salli mun nauraa !

Jukka-Göran von Fittenborg

Anteeksi, että huutelen tähän väliin, mutta huvittumatta en kykene olemaan
kommentoimatta:

"Rauno Kangas"

> Taitavat olla fiksumpia kuin luuletkaan - nuo kohtaamasi talomyyjät - kun
> ovat onnistuneet segmentoimaan sinut pihalle, ilman että edes huomasit
sitä
> ;-)

Eikös Niva ollut saanut lopulta tarjoukset, joten mihin tuo väitteesi
"segmentoinnista pihalle" perustuu? Se kuulostaa sen verran ufolta
minustakin, että taisit jäädä Rane kiinni valheesta? Minusta myyjä joka
jättää kaupat tekemättä on kaukana erinomaisesta myyjästä! Varsinkin, kun
nää taloedustajat elää vain kun kauppoja syntyy, ts. provikkapalkalla!

> [...]
> myynnistä vastaavat tyypit henkilökohtaisesti eli on paljon mahdollista,
> että olen tietoinen siitä, mitä noissa edustajakoulutuksissa pruukataan

Tää on taas näitä Finndomon miehen höpöjuttuja ja tavanomaista
nettikeskustelutaktiikkaa piiloutua muka jonkun ylimaallisen kontaktiverkon
taakse, jota kukaan ei pysty tarkistamaan. Mie luulen, että sulla on vähän
heikko ego, Rane, kun pitää noita juttuja aina pönkittää noilla
"henkilökohtaisesti tunnen", "valtakunnallisesti merkittävä" ja "johtava
asiantuntija" ja sitä rattaa. Tota "20 vuotta talotehtaan
keskuspannuhuoneessa" mantraa on ny saatu ainakin vuosi kuulla ja tuutista
tulee vaikka kuinka ihmeellistä paskaa. Mitä jos Rane tyytyisti vain
kommentoimaan ihan rakennusteknisiä juttuja ja silloin kun eksyt
harhapoluille, käytät semmoisia väittämiä ja lähteitä, jotka pystytään
tarkistamaan?

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> Tarkoitukseni oli yleisellä tasolla kuvata myyntitapahtumaa myyjän
> näkökulmasta.

Aika henkilökohtaiseksi onnistuit sen kuvaksen sitten tekemään -
henkilökohtaisuuksissakaan säästämättä. Kohta Jyväskylän businessnerolta ei
uskalla porukat kysyä mittään :-)

> Tokihan on käytettävissä reaaliaikaisemmat rating (esim. D&B Soliditet) ja
> riskiluokitustiedot (esim. Asiakastieto) - kun arvii arvioida asiakkaan
> taloudellista tilaa.

Viimeksi kun tästä asiasta kinattiin, niin Rane ei saanut tilinpäätöstietoja
tai muitakaan tietoja, ei sitten millään mistään. Ei ainakaan ajantasaisena.
Yllättäen nyt niitä sitten saa, kun se sopii Ranen tinkaan :-) Viesti löytyy
kyllä arkistoista, jos tarttee virkistää Ranen muistia. Finndomon miehellä
on kovin valikoiva tuo muistamiselin :-)

Jukka-Göran von Fittenborg

"Reader"

> Vai että pääsuunnittelija !
> Ontuvaa on ollut tietouksesi ja perustavaa laatua olevaa kysymyksesi,
> varsinkin pari vuotta sitten, kun olit vielä aloittamassa talonrakennusta.

Pääsuunnittelija katsos vastaa vain suurista linjoista ja kokonaisuuksista.
Nippelitietoa varten on esim. tää Kankaan Rane

> Salli mun nauraa !

Nauretaan yhdessä!

Pekka Taipale

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> writes:
> [...]
> itsenäisiä yrittäjiä kuluttajan ja tehtaan välissä. Leipää edustajan
> pöydässä on vain kun kauppa käy, ei segmentoimalla tai muuten

Ja kauppa ei käy sellaisten asiakkaiden kanssa, jotka aiheuttavat
kohtuuttoman työmäärän suhteessa myyntikatteeseen. Sellaisille ei
kannata myydä, tai kannattaa myydä ainoastaan kovalla hinnalla jolloin
kate riittää ylimääräiseen nysvääntyneeseen aikaan.

> [...]
> vastapuoli pystyy todistamaan, niin kaikki muu kaatuu tehtaan niskaan - jos
> kaatuu. Oli asialla mikä juristi tahansa.

Riitelyyn saa silti kulumaan ihan kohtuuttomasti aikaa, ja tästä ei
saa käypäistä korvausta.

Ammattirakentajien jutuissa liikkuu kestovitsi projektista, johon ei
kannata ryhtyä: rakentaminen paikkaan, jonka naapurissa asuu
vuorineuvoksen leski, jonka poika on lakimies.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Pekka Taipale"

> [...]
> kannata myydä, tai kannattaa myydä ainoastaan kovalla hinnalla jolloin
> kate riittää ylimääräiseen nysvääntyneeseen aikaan.

Juu tietysti noin, mutta tuossa ei asiakkaan ammatti juuri vaikuta, vaikka
Ranella onkin teorioita ammattiryhmistä yhden yksittäisen arkkitehdin (!)
kaljaspäissään heittämien juttujen perusteella mille ammattikunnille ei
myydä :-)

Paketti myyjän ihanne on varmaan asiakas, joka ostaa suoraan katalookitalon
ilman muutoksia ja ei tinkaa eikä vertaile naapuriin :-) Vaan harvoinpa
noita taitaa talomyyjien luo marssia. On mullakin pari tuttua myyjää ja
homma on heidän mukaansa menossa entistä enemmän yksilöllisempään suuntaan,
toinen tarjoaa jo jopa arkkitehtisuunnittelua talojensa yhteydessä.

> Riitelyyn saa silti kulumaan ihan kohtuuttomasti aikaa, ja tästä ei
> saa käypäistä korvausta.

Eipä se taloedustajaa kiinnosta. Eihän hänen tarvitse riidellä, jos on
kertonut asiat suurinpiirtein oikein - ja miksei olisi.

Rauno Kangas

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
viestissä:GSeOe.55$4Q...@read3.inet.fi...

> [...]
> jättää kaupat tekemättä on kaukana erinomaisesta myyjästä! Varsinkin, kun
> nää taloedustajat elää vain kun kauppoja syntyy, ts. provikkapalkalla!

Vaikka kysyjä kantaakin nimeä vittenpori, niin täytynee silti kommentoida.

Asiakassegmentointi on jokaisen ammattitalomyyjän työkalu, jolla on
merkittävästi mahdollisuus parantaa edustajan ansaintaa - siitä väitteestäni
ei ole mitään tarvetta luopua (sen verran segmentointikokemuksia on
todisteeksi).

Ja sinun väittäessä sitä valheeksi, niin kaipaamme sinulta näyttöä sen
väitteen valheellisuudesta.

Tarinan esimerkissä asiakas sai tarjouksensa, mutta se kertoo vastaa siitä,
että mahdollisesti hän ei ollut segmentoinnin uhri - täyden varmuuden
saamiseksi pitäisi vielä tarkistaa, että mainitut tarjoukset olivat kaikki
normaalihintaisia. Ja lisättäköön, että tarinan esimerkissä keskustelu
osaltani liikkui mahdollisimman yleisellä tasolla - en edes pyrkinyt
väittämään tarrinan ostajaa kiistatta "poissegmentoitaviin" kuuluvaksi vaan
kerroin sekä tarinan ostajille että muille - jopa sinulle - tätä palstaa
seuraaville hieman taustatietoa talopakettikaupasta.

Rauno Kangas

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
viestissä:sYeOe.58$4Q6...@read3.inet.fi...

> [...]
> kyllä arkistoista, jos tarttee virkistää Ranen muistia. Finndomon miehellä
> on kovin valikoiva tuo muistamiselin :-)

Valikoivuus lienee muistipiirien perusominaisuus nimenomaan siellä päässä
tätä lankaa. Tietenkin on olemassa myös sellainen mahdollisuus, ettei herra
vittenpori taas erota tilinpäätöstietoja tilinpäätöstiedoista - eli tuntee
puutteellisesti kirjanpitokäytäntöä.

Minä muistan aiemmin käydyn keskustelun hyvin, eikä mikään nyt lausumani ole
millään muotoa ristiriidassa silloin kerrotun kanssa.

Viimeeksi kinasimme myyntikateprosentista, joka kaupparekisteriin
kirjattavasta tilinpäätöksestä ei aukene, kun nykyinen tuloslaskentakaava on
kehitetty nimenomaan liikesalaisuuksia suojaavaksi, mutta yrytyksen
tuloskunnon ja luottokelpoisuuden arvioinin kannalta keskeiset tiedot
paljastavaksi.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> [...]
väitteestäni
> ei ole mitään tarvetta luopua (sen verran segmentointikokemuksia on

Rane hyvä, olet ymmärtänyt termin asiakassegementointi jo lähtökohtaisesti
väärin. Luovuttaisit jo ja tee kuten sulle on neuvottu: keskity asioihin
jotka osaat :-)

Asiakassegmentointi ei nimittäin tarkoita asiakkaiden poisvalikointia, kuten
tunnut luulevan. Se on alunperin hinnan differentiointiin ja mm.
kanavastrategioiden laatimiseen tarkoitettu analysointitapa. Näin kertoo
Taloustieteiden Pikkujättiläinen.

> Ja sinun väittäessä sitä valheeksi, niin kaipaamme sinulta näyttöä sen
> väitteen valheellisuudesta.

Eiköhän se ole uhvo-juttujen kertojan vastuulla todistaa puheensa todeksi.
Muutoinhan Rauni-Leenat ja Juhan af Grannit olisivat kovassa kurssissa :-)
Tähän menneesä meillä ei ole Uhfo-jutuistasi muuta todistetta kuin sinun oma
vakuuttelusi, ja sehän on keppoisen heppoista. Aina kun sinä olet tappiolla
tai tunnet olevasi heikoilla, menet henkilökohtaisuuksiin. Niin teit
tässäkin tapauksessa, joten epäilen Jyväskylän solvausneron puhuvan paksua
potaskaa :-)

> [...]
> kerroin sekä tarinan ostajille että muille - jopa sinulle - tätä palstaa
> seuraaville hieman taustatietoa talopakettikaupasta.

Ja tuota liirumlaarumia saa ostaa Jyväskylästä Moniosaalta lisää 80 euron t
untihintaan vai miten se meni? :-)

Ainakin "uhreja" tulee lisää jos ne joutuu tota humpuukia kuunteleen sun
tuntitaksoilla - vai "poissegmentoitko" nykyään ulos kaikki asiakkaatkin?
Oikee homma, kuraahan ne vaan kantaa etteiseen :-)

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> vittenpori taas erota tilinpäätöstietoja tilinpäätöstiedoista - eli tuntee
> puutteellisesti kirjanpitokäytäntöä.

Veikkaan, ettei erota moni mukaan samaa samasta vaan kyseessä on Ranen 20
vuotisen rakennusmaestrouran varrella kehittämä "salatiede", joka ei muille
tule aukeamaan. Paitsi tietysti sille sun Finndomon
Yli-Pääsuunnittelijallesi,jonka kanssa sulla on aina joka torstai yhteinen
saunavuoro kössihallilla :-)

> Minä muistan aiemmin käydyn keskustelun hyvin, eikä mikään nyt lausumani
ole
> millään muotoa ristiriidassa silloin kerrotun kanssa.

Ei vai? Kukas se kirjoitti: " Sinä et taida tietää, että juuri nuo
keskeisimmät tunnusluvut - tai oikeammin niiden liikesalaisuusluonteen
vuoksi - ovat eijulkisia". Tunnusluvut voidaan laskea tilinpäätöstiedoista,
joten mitäs muuta sinä teet kuin väität koko hommaa eijulkiseksi :-)

> [...]
> kehitetty nimenomaan liikesalaisuuksia suojaavaksi, mutta yrytyksen
> tuloskunnon ja luottokelpoisuuden arvioinin kannalta keskeiset tiedot

Sinähän et selviä edes yrityksen kotipaikan tsekkaamisesta
kaupparekisteristä (Desing-talo, muistatkos? :-))) joten eiköhän jätetä sun
"vinkit" kaupparekisterin käyttämisestä omaan arvoonsa.

Rauno Kangas

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
viestissä:aehOe.128$4Q6...@read3.inet.fi...

> Rane hyvä, olet ymmärtänyt termin asiakassegementointi jo lähtökohtaisesti
> väärin. Luovuttaisit jo ja tee kuten sulle on neuvottu: keskity asioihin
> jotka osaat :-)

Talopakettikaupassa asiakassegmentointia käytetään asiakkaiden jakamiseen
kannattaviin ja vähemmän kannattaviin, sekä pyritään auttamaan talomyyjää
löytämään ne asiakkaat, joiden palvelemiseen kannattaa energiaa käyttää. Jos
termin käyttö poikkeaa sinun mielestäsi termin totutusta käytöstä, niin se
paljastaa korkeintaan sen, että sinä tunnet vähemmän talopakettikauppaa -
talopakettikaupassa lähes kaikki käyttävät termiä samalla tavalla.

Minulla oli kesäkuussa 2000 "unelmien tilaisuus" - silloisen työnantajani
lukuun kehittämäni liiketoimintamalli houkutti pääkilpailijaa siinä määrin,
että heittämäni liiketoiminta meni myytiin. Sain sen verran nimeä, että
pääsin valitsemaan tämän talopakettibussineksen sisältä haluamani homman -
ja kaikkien suunnittelu- ja laskentataitoni tuntevien hämmästykseksi
valitsin kaupalliset tehtävät. Muutaman vuoden ajan olin mukana
kasvattamassa parin talotehtaan kotimaan myyntiä - enkä tiettävästi
osoittautunut yhtään paskemmaksi myyntipäälliköksi. Ainakin omasta
mielestäni osaan myös tuon puolen hommia - vähintäänkin auttavasti. Joten
minua neuvomaan halukkaatkin voisivat esitellä CV:nsä tältä osin.

Ja korestettakoon, ettei kenenkään tarvi näitä mun juttuja todesta ottaa,
jos tuntuvat UFO:ilta. Minä kirjoittelen mitä kirjoittelen - ja saamani
voittopuolisesti myönteinen palaute pitää nämä jutut jatkossakin kaikkien
saatavilla.

Rauno Kangas

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
viestissä:QrhOe.137$4Q6...@read3.inet.fi...

> Veikkaan, ettei erota moni mukaan...

Jokainen täyspäinen, joka on koskaan lukenut voimassa olevalla
(kirjanpitoasetuksen mukaisella) tuloslaskelman kaavalla laaditun
tilinpäätöksen ajatuksen kanssa läpi, tietää, että siitä selviää kyllä
liikevaihto- sekä tulostiedot, muttei esim. kiinteiden kulujen osuutta
puhumattakaan kuluerien (esim. markkinointikulujen) tarkemmasta erittelystä.

Onko tuo sulle aivan käsittämätöntä salatiedettä?

> tule aukeamaan. Paitsi tietysti sille sun Finndomon
> Yli-Pääsuunnittelijallesi,jonka kanssa sulla on aina joka torstai yhteinen
> saunavuoro kössihallilla :-)

Mistähän sää kaikki tuollaiset letkautukset keksit - jos ne on
mielikuvituksesi tuotetta, niin sussa menee melkoinen kirjailija hukkaan
täällä nyysseissä ;-)

> [...]
> tilinpäätöstiedoista,
> joten mitäs muuta sinä teet kuin väität koko hommaa eijulkiseksi :-)

Lueppas vielä kerran se aiempi keskustelu. Kyllä siellä kerrotaan mitkä
luvut ovat julkisia ja mitkä eivät - ja taitaapa tuo julkinen/eijulkinen
jako käydä ilmi myös tästä viestistä muutamaa riviä ylempää.

> [...]
> sun
> "vinkit" kaupparekisterin käyttämisestä omaan arvoonsa.

Katoppas poikaa, sehän käy kimppuun melkein yleisen syyttäjän tarmolla.
Muistan kyllä hyvin, että pikaisesti mulkaisin väärästä sarakkeesta - ja
Designilla näyttää olevan postiosoitteena ja kotikuntana naapurikunnat
(ilmeisesti sijaitsee pääkonttori hyvin lähellä kunnanrajaa), mutta
tuollaiseenhan puutuu lähinnä saivartelijat - ja vittenpori epätoivonsa
hetkellä ;-)

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> [...]
> paljastaa korkeintaan sen, että sinä tunnet vähemmän talopakettikauppaa -
> talopakettikaupassa lähes kaikki käyttävät termiä samalla tavalla.

Kuulostaa Rane tosi hienolta, kyllä susta economicus musicus varmaan joskus
vielä tulee :-) Kerropas vielä RI ja ekonoomi allahin armosta kun olet, että
mihinkäs magic temppuun tuo segmentointi perustuu, jos myyjä ei kysy
asikkaalta muuta kuin "talon mallia ja neliöitä"?

> [...]
määrin,
> että heittämäni liiketoiminta meni myytiin.

Ai hempskutti, tosi jännää hei :-)

Oppoturnity of Your Life Time ja ihan tollee vaan ykskaks :-)

> Sain sen verran nimeä, että
> pääsin valitsemaan tämän talopakettibussineksen sisältä haluamani homman -
> ja kaikkien suunnittelu- ja laskentataitoni tuntevien hämmästykseksi
> valitsin kaupalliset tehtävät.

Muistaakseni olit Finndomon hirsipäällikkö - liekö kyseinen titteli jaossa
sille joka vetelee eniten hirsiä työajalla :-)

>Muutaman vuoden ajan olin mukana
> kasvattamassa parin talotehtaan kotimaan myyntiä - enkä tiettävästi
> osoittautunut yhtään paskemmaksi myyntipäälliköksi.

Kukas sitä itteensä paskana pitämään :-)

> Ainakin omasta
> mielestäni osaan myös tuon puolen hommia - vähintäänkin auttavasti.

Mitä suotta vaatimatonta näyttelet. Jos sulta kysytään niin tuskinpa on
hommaa, johon Rane ei olisi kaikkein pätevin jätkä :-)

> Joten minua neuvomaan halukkaatkin voisivat esitellä CV:nsä tältä osin.

Mitäs sitä suotta esittelemään kun voittaja on kumminkin selvillä, eiköhän
huudeta kaikki kuorossa hipheihurraa Super-Ranelle? :-)

> [...]
> jos tuntuvat UFO:ilta. Minä kirjoittelen mitä kirjoittelen - ja saamani
> voittopuolisesti myönteinen palaute pitää nämä jutut jatkossakin kaikkien

Pitäskös tosta ihan kiittää? Myös "poislobotomoitujen" vai mitä ne oli
puolesta? :-)

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> [...]
> liikevaihto- sekä tulostiedot, muttei esim. kiinteiden kulujen osuutta
> puhumattakaan kuluerien (esim. markkinointikulujen) tarkemmasta

Jep. Mutta tuostahan me emme keskustelleet vaan tilinpäätöstietojen
julkisuudesta.

> Onko tuo sulle aivan käsittämätöntä salatiedettä?

Ei. Sulle ilmeisesti on? Voimien ylärajalla?

> Lueppas vielä kerran se aiempi keskustelu. Kyllä siellä kerrotaan mitkä
> luvut ovat julkisia ja mitkä eivät - ja taitaapa tuo julkinen/eijulkinen
> jako käydä ilmi myös tästä viestistä muutamaa riviä ylempää.

Sinä väitit kategorisesti koko helahoitoa ei-julkiseksi, joten turha
kiemurrella, herra Yli-hirsimyyntipäällikkö :-)

> [...]
> (ilmeisesti sijaitsee pääkonttori hyvin lähellä kunnanrajaa), mutta
> tuollaiseenhan puutuu lähinnä saivartelijat - ja vittenpori epätoivonsa

Oulunsalo Keminmaan naapurikunta? No jopas jopas.... Kankaan Rane
Jyväskylästä taitaa pistää kuntarajatkin uusiksi. (Kaupparekisterihän meni
jo :-)

Eikä tamä ole saivartelua, mitä nyt vähän "ruuvaan" sinua vanhoista
sanomistasi ja söhellyksistäsi. Kai se vähän kestää sunkin superherkkä
egosi, että mä poissegmentoin sun sanomisia hitusen enemmän maanpäällä
oleviksi? Mites muuten toi sun oma asenteesi, onko kohillaan? Ettet vaan
olis pikkasen liian pätevä vähän joka hommaan?

Rauno Kangas

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
viestissä:MLhOe.144$4Q6...@read3.inet.fi...

> [...]
> mihinkäs magic temppuun tuo segmentointi perustuu, jos myyjä ei kysy
> asikkaalta muuta kuin "talon mallia ja neliöitä"?

Idea on varsin yksinkertainen. Suurin osa taloedustajista toimii
kauppaedustajina (kts. laki kauppaedustajista ja myyntimiehistä, jos
sattuisi termi olemaan sulle epäselvä) hankkien päämiehelleen asiakkaita ja
tilauksia. Edustajan asiakaspotenttiaalin muodostaa sen edustajan alueella
rakentamisesta haaveilevat - ja niiden nimet sekä osoitteet löytyvät
useimmiten sen taloedustajat/-tehtaan esiteasiakasrekisteristä.
Esiteasiakkaitten joukosta löytyy vähintäänkin kolmeen ryhmään sijoitettavia
asiakkaita:
* tontittomia - siis rakentamisesta vasta haaveilevia
* puutteellisen rahoituksen kanssa liikkeellä olevia
* toteuttamiskelpoisia hankkeita

Sitten pieni harhailu - tosin nimenomaan todellisuuden puolelle ;-)

Kerran esitelmöin erään talotehtaan edustajapäivillä ja kerroin salilliselle
talomyyjiä, että ammattimainen talomyyjän tulee selvittää asiakkaan tontin
ja hankkeen rahoituspohja ensimmäisen viidentoista minuutin aikana niin eräs
erittäin kokenut ja arvostettu ammattitalomyyjä letkauttamaan takarivistä,
että äläkää pojat uskoko Raunoa, nuo jutut pittää olla selevillä viiden
minnuutin kohalla (terveisiä vaan rohovessorille ;-)

Takas kuivaan teoriaan:

Tontittoman rakentaminen ei oikein luonnistu ja siksi tontti onkin
segmentoivista kriteereistä ensimmäinen. Pitää löytää aika epätoivoinen
talotehdas/-edustaja, jotta sellaisen saisi laskemaan tarjousta
yksilöllisestä talosta tietoisena siitä, ettei asiakkaalla ole tonttia
olemassakaan.

Toinen tapa tuhlata paljon aikaa ja saada huonoa tulosta aikaiseksi on
ruveta seurustelemaan alimittaisella budjetilla liikkeellä olevan kanssa.
Työmäärä yhteen talokauppaan lisääntyy radikaalisti - ja useimmiten hinta ja
sitä kautta edustajan provisio - pienenevät, kun leivotaan ja leivotaan
saaadakseen kokoon paketti, joka olisi jollakinkaan tapaa asiakkaan
budjettiraamiin mahtuva. Alimittaisten budjettien kanssa painivan asiakkaan
osalta taloedustaja saa monasti aikaiseksi pulet proviisiosta
tuplapanostuksella => tuntipalkka putoaa neljännekseen.

Taas seikkailu tositarinoitten ihmeelliseen maailmaan:

Itsellenikin sattui kerran alokasmainon moka. Mulle soitti asiakas, joka
ilmoitti, että haluaa ostaa minulta talon. Minä tietysti ihmettelemään, että
miten niin juuri minulta ja sain vastauseksi, että meillä olisi ainoana
Suomessa myynnissä rakenne, jollaisen hän taloonsa haluaa. Siispä "valmiiksi
puhuttu kauppa" - helppoa, ajattelin. Juuri tuon hellpouden takia unohdin
tiedustella kokonaiskustannuksia. Kävi ilmi ettei mallistostamme löytynyt
sopivaa - niinpä lupasin luonnostella kaverille sen unelmien talon.
Puhelimessa kerrotun tonttikuvauksen perusteella visioin kaverille talon -
ja siitä tuli "just tuollaisen me haluamme" -tasoinen heti eka yrittämällä
(eikä mukana ole lainkaan omaakehua ;-) => siispä tarjousta laskemaan.
Tarjouksesta asiakas sanoi, että hiukan kalliilta vaikuttaa, mutta ottaa
tietysti talopaketin meiltä, jos vain kokonaiskustannukset saadaan painettua
budjettiin. Vieläkään en älynnyt kysyä sitä kokonaisbudjettia vaan ryhdyin
asiakkaan kanssa kokoamaan kokonaiskustannusarviota, jonka hänelle
toimitettuani, en ole hänen kanssaan puheissa ollut.

Epilogi:

Kävi niinkuin monet kerrat varomattomalle aloittelijalle talokaupan
yhteydessä käy - munittuaan segmentointivaiheessa. Asiakas ei kehdannut
kertoa minulle, että kokonaiskustannusarvioni hänen unelmiensa talosta -
ylitti hänen budjettiresurssinsa varmaan 15% vaan hän aloitti hankkeen
nollasta kilpailevan talotehtaan edustajan kanssa. Mistäkö tiedän, että 15%?
Kävi meinaan siten, että puoli vuotta myöhemmin näin samaisesta talosta 10%
pienennetyn version, jonka oli samaiselle asiakkaalle piirtänyt Kastellin
arkkitehti, mutta Kastellikaan ei ollut päässyt hänen kannssan kaupoille.
Todennäköisesti asiakas oli antanut luonnokseni kastellille ja pyytänyt
niitä pienentämään taloa 10% kuvitellen, että hinta pienenisi samassa
suhteessa. Mutta näinhän ei käy, kun lisäys- ja
poistoneliönkustannusvaikutus on vain 60% keskineliöhinnasta.

Harmi hyvää taloluonnosta - toivottavasti tästä tarinasta itsensä tunnistava
rakentaja on lopulta saanut haluamansa talon - ja mulle tulee jossain
vaiheessa Pohjois-Pohjanmaalta pullo hyvää konjakkia oivallisesta
taloluonnoksesta - jälkihyvityksenä (terveisiä vaan sinnekinpäin ;-)

Back to segmentation:

Voin siis vakuuttaa, että tavatessanne todellisen talokaupan ammattilaisen
talokaupan merkeissä, joudutte itse kunkin vastaamaan tonttia, oman työn
osuutta ja rahoitusta vähintänkin sivuaviin kysymyksiin ensi tapaamisen
aikana - eikä niistä kannata huolestua, sillä rahoituksen riittävyyden
tarkistus on myös asiakaspalvelua, jolla voi olla myös asiakkaan vaivaa ja
harmia säästävä vaikutus.

Muistakaa, hyvät ihmiset, että perinteistä talopakettia vastaa 3...4
kertainen kokonaiskustannusarvio. Ei kilpaillussa markkinassa perinteistä
talopakettia voi hinnoitella kokonaiskustannusarvion perusteella - vaan
kyllä se hinta pitää laskea tietoisena siitä, että kilpailu tulee olemaan
kovaa. Siksi talomyyjän tiedusteluun kokonaiskustannusarviosta voi
mielestäni vastata ihan totuudenmukaisesti.

> Ai hempskutti, tosi jännää hei :-)

Kyllä se on jännä päästä työpaikkahaastattelussa, johon tulet kutsutuksi
ilman avointa työpaikkaa tai työpaikkahakemusta, vastaamaan kysymykseen,
mitä itse haluaisit tehdä ;-)

> Oppoturnity of Your Life Time ja ihan tollee vaan ykskaks :-)

Simsalabim! Kerran elämässä sen kokenut nauttii siitä piiiiittkkääääään -
ah!

Tuo on ehdottomasti ammatillisessä mielessä urani ehdottomia huippuhetkiä.

Rauno Kangas

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
viestissä:MPhOe.145$4Q6...@read3.inet.fi...

> Jep. Mutta tuostahan me emme keskustelleet vaan tilinpäätöstietojen
> julkisuudesta.

Palautteleppas vaan! Viimeeksi intimme talopaktttifirmojen myyntikatteen
suuruudesta kun piti selvittää pitkästä rakentajan säästöpotenttiaali - ja
vaikka kuinka jankutat, niin julkisista tilinpäätöstiedoista ne eivät
selviä.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> [...]
> asiakkaita:
> * tontittomia - siis rakentamisesta vasta haaveilevia
> * puutteellisen rahoituksen kanssa liikkeellä olevia

Eli missäs tuossa esim. ammatti tai "pärstäkerroin" tulee kuvan mukaan?
Taisit höperehtiä :-)

> Sitten pieni harhailu - tosin nimenomaan todellisuuden puolelle ;-)

Vaihteeksi. Siitä onkin pitkä aika Rane.

> [...]
> että äläkää pojat uskoko Raunoa, nuo jutut pittää olla selevillä viiden
> minnuutin kohalla (terveisiä vaan rohovessorille ;-)

Tuohan on selvää kuin mikä, mutta ei tuo ole Rane mitään
asiakassegmentointia :-)

Missäs kohtaa tulee se ostajan ammatti mukaan? :-)

> [...]
> talotehdas/-edustaja, jotta sellaisen saisi laskemaan tarjousta
> yksilöllisestä talosta tietoisena siitä, ettei asiakkaalla ole tonttia

Tästä olemme 100% samaa mieltä, mutta asiakassegmentoinnin kanssa tuolla on
hyvin vähän tekoa ja mainostamasi ammatin ja tulotietojen kanssa vielä
vähemmän. Yrität vaihtaa puheenaihetta.

> Toinen tapa tuhlata paljon aikaa ja saada huonoa tulosta aikaiseksi on
> ruveta seurustelemaan alimittaisella budjetilla liikkeellä olevan kanssa.

Jep. Tuostakaan ei erimieltä ja jälleen yrität johdatella keskustelua pois
nk. herkistä pisteistä. Vastaapa huutoosi.

> [...]
> osalta taloedustaja saa monasti aikaiseksi pulet proviisiosta
> tuplapanostuksella => tuntipalkka putoaa neljännekseen.

Liirum laarum.

> [...]
> ja siitä tuli "just tuollaisen me haluamme" -tasoinen heti eka yrittämällä
> (eikä mukana ole lainkaan omaakehua ;-) => siispä tarjousta laskemaan.

Sun piti kertoa tosijuttu eikä mitään satuja, joko sä unohdit? :-)

> [...]
> vaiheessa Pohjois-Pohjanmaalta pullo hyvää konjakkia oivallisesta
> taloluonnoksesta - jälkihyvityksenä (terveisiä vaan sinnekinpäin ;-)

Et kai sä osaa taloja suunnittella, kun et ole arkkitehti? Vai oletko
tässäkin se kaikkein paras jätkä?? Kivimies hoi, täällä on taas yksi joka
luulee itestään liikoja ja suunnittelee ihmisille koteja vailla
SAFA-pätevyyttä.

> [...]
> aikana - eikä niistä kannata huolestua, sillä rahoituksen riittävyyden
> tarkistus on myös asiakaspalvelua, jolla voi olla myös asiakkaan vaivaa ja

Tontin olemassaolon tarkistaminen nyt on vakiohommaa eikä mitään
segmentointia, mutta muutoin en ole havainnut talomyyjien syväluotsivan
asiakkaittaan verokalenteri ym. tiedoilla ja sangen heikkoa semmoinen touhu
olisi, koska saattaahan kaveri olla edellisviikon seitsemän oikein mies ja
pankissa pari milliä "löysää". Eiköhän talotehtaille riitä ihan se, että
pankki on rahoituksen taannut. Näin ainakin mun näkemissäni hankkeissa,
joissa olen pääsuunnittelut.

> [...]
> kovaa. Siksi talomyyjän tiedusteluun kokonaiskustannusarviosta voi
> mielestäni vastata ihan totuudenmukaisesti.

Paitsi Jukka-talot, joissa paketin hintaan tulee 62% lisää ja talo on
valmis. Niin täydellinen on Kucca-toimitus kuulemma. (joo tää oli maksettu
mainos :-)

> Tuo on ehdottomasti ammatillisessä mielessä urani ehdottomia huippuhetkiä.

Että pääsit hirsipäälliköksi? :-)

Miksi lopetit ylipäänsä? Sullahan meni loistavasti - omien sanojesi mukaan.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> [...]
> suuruudesta kun piti selvittää pitkästä rakentajan säästöpotenttiaali - ja
> vaikka kuinka jankutat, niin julkisista tilinpäätöstiedoista ne eivät

Viimeksi kun kanssasi asiasta keskustelin, niin tilinpäätökset eivät olleet
sinulle julkisia. Ylinpäänsä koko kaupparekisterin käyttö tuntui tuottavan
Super-Ranelle suuria vaikeuksia :-)

Tommi Jauhiainen

In article <deccek$8p9$1...@phys-news1.kolumbus.fi>,

Rauno Kangas <taloapu.ra...@kolumbus.fi> wrote:

> [...]
>rakentamisesta haaveilevat - ja niiden nimet sekä osoitteet löytyvät
>useimmiten sen taloedustajat/-tehtaan esiteasiakasrekisteristä.
[ clip ]

> [...]
>sitä kautta edustajan provisio - pienenevät, kun leivotaan ja leivotaan

Mihis segmenttiin mahdoin kuulua kun marssin syksyllä 2003 vastaostetun
tontin kans paikalliselle Jämerä-edustajalle. Rahhaa tiesin saavani
pankista, budjettia tms ei hirveesti ollu. Toiveena oli yhden mallitalon
pieni muunnos, mutta sitten ylipuhuivat (helposti) yksilölliseen
suunnitteluun. Arkkitehdille sitten vaatimuslista ja kuvat kehiin ja
kivitilausta kehiin ja homma pyörimään. Lokakuun lopussa 2004 oli sit
muutto.
Budjetista sen verran että mulla oli ajatuksena tietty lainasumma mihin
päädyttäisiin, siihen kyllä sitten tuli jonnin matkaa yli 100k lisää kun
piti lisätä "kaikkea kivaa" ja "eihän se tässä vaiheessa paljon maksa".

Mikähä segmentti oon? :)

PS. Ihan tyytyväisii ollaan nyt vajaan vuoden asumisen jälkeen oltu.
Tokihaa jotain pientä ois voinu toisinkin tehdä, mutku eihä sitä ekassa
talossa kaikkea osaa heti oikein tehä.

--
Tommi Jauhiainen - epämääräinen sössöttäjä

Rauno Kangas

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
viestissä:KYiOe.183$4Q6...@read3.inet.fi...

> Eli missäs tuossa esim. ammatti tai "pärstäkerroin" ...

> Missäs kohtaa tulee se ostajan ammatti mukaan? :-)

On se siellä mukana. En tosin ottanut sitä tähän esittelyyn mukaan, kun sitä
kukin toimija käyttää vähän eri tavoin ja tämä tarina oli tarkoitus pitää
yleisellä tasolla.

> [...]
> on
> hyvin vähän tekoa ja mainostamasi ammatin ja tulotietojen kanssa vielä

Tuolla aiemmin olimme erimielisiä jopa asiakassegmentoinnin määritelmästä.
Ja sitä määriteltää, joka mulla käytössä on, kuvattu toiminta vastaa hyvin.
Sitä määritelmää, jota sinä sovellat, en ole jostain syystä kovin
kiinnostunut sen enemmin edes selvittämään, joten vastasiko sitä tai ei -
evvk.

Vittenporin kanssa on joutusaa keskustella, kun leikkaa liirun laarumit
välistä pois - ei jää paljoa kommentoimisen arvoista jäljelle.

> Et kai sä osaa taloja suunnittella, kun et ole arkkitehti? Vai oletko
> tässäkin se kaikkein paras jätkä??

Ehki en paras tai edes kovin lähellä huippua, mutta pääosin kelvollisia
mökkejä mun suunnitelmilla on pääsääntöisesti rakennettu.

> Kivimies hoi, täällä on taas yksi joka
> luulee itestään liikoja ja suunnittelee ihmisille koteja vailla
> SAFA-pätevyyttä.

Onneksi kivimies ja kumppanit eivät vielä ole saaneet tahtoaan läpi ja
joissain kunnissa edelleen omakotitalon lupakuvat kelpaavat jopa vain
insinöörin allekirjoittamina.

Rauno Kangas

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
viestissä:WZiOe.185$4Q6...@read3.inet.fi...

> Viimeksi kun kanssasi asiasta keskustelin, niin tilinpäätökset eivät
> olleet
> sinulle julkisia.

Kyllä sulla nyt on puurot ja vellit sekaisin - poika hyvä! Viimeeksi
keskusteltiin siitä, onko jukisten tilinpäätösten erittely riittävä
eijulkisten tietojen (myyntikate, markkinointikulut yms.) selvittämiseksi.

>Ylinpäänsä koko kaupparekisterin käyttö tuntui tuottavan
> Super-Ranelle suuria vaikeuksia :-)

Kiitos vaan uudesta tittelistä. Toivottavasti se vakiintuu yleiseen
kielenkäyttöön hyvin pian - ilman turhia sarkasmimerkkejä ;-)

Se, että muistin - sinällään aivan oikein - Designtalon alkuperäiseksi
kotipaikaksi Keminmaan - enkä ollut pannut merkille sitä, että
omistajanvaihdoksen yhteydessä se oli muuttanut Oulun seudulle, ei ole
millään lailla kaupparekisterin käyttöön liittyvä asia.

Rauno Kangas

"Tommi Jauhiainen" <tjau...@cc.helsinki.fi> kirjoitti
viestissä:decflh$49cq$1...@sirppi.helsinki.fi...

> Mihis segmenttiin mahdoin kuulua kun ...
> Lokakuun lopussa 2004

Nän jälkikäteen ajatellen sijoittaisin tuon....

....hmmm...

...uskaltaisko panna vallan "toteuttamiskelpoisiin" ;-)

Rauno Kangas

"Rauno Kangas" <taloapu.ra...@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:decfo9$ec5$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

Tulipahan vaan mieleen:

Jos vittenpori olisi talomyyjä ja allekirjoittanut asiakas - tai toisinpäin,
niin tuliskohan talokauppaa tehtyä. Siinä saattais ihan yhtälailla myyjän
kuin ostajan segmentointikriteerit täyttyä ennen kuin tontista päätäs
puhumaan mittään ;-)

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> Kyllä sulla nyt on puurot ja vellit sekaisin - poika hyvä! Viimeeksi
> keskusteltiin siitä, onko jukisten tilinpäätösten erittely riittävä
> eijulkisten tietojen (myyntikate, markkinointikulut yms.) selvittämiseksi.

Sulta taitaa mennä keskustelut sekaisin, et sinä semmoisesta ainakaan minun
kanssa ole keskustellut.

> Kiitos vaan uudesta tittelistä. Toivottavasti se vakiintuu yleiseen
> kielenkäyttöön hyvin pian - ilman turhia sarkasmimerkkejä ;-)

Sen toki tiesin, että em. pompöösi nimike uppoaa sinuun kuin bingo mummoon.
Muuten, kotisivuilla olevassa "manne"-kuvassasi näkyy hiukan liian vähän
kultavitjoja ja rolexeja, eikös semmoinen olis aika makeeta kans?

> [...]
> omistajanvaihdoksen yhteydessä se oli muuttanut Oulun seudulle, ei ole
> millään lailla kaupparekisterin käyttöön liittyvä asia.

Lässyn lässyn Kultakello-Rane, tosiasiassa et osaa käyttää kaupparekkaria
sen vertaa, että selvittäisit firmojen kotipaikat.

Miten lie sitten muidenkin väitteidesi kanssa, veikkaan että tarkkuus (tai
epätarkkuus) on samaa kaliiperia.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> On se siellä mukana. En tosin ottanut sitä tähän esittelyyn mukaan, kun
sitä
> kukin toimija käyttää vähän eri tavoin ja tämä tarina oli tarkoitus pitää
> yleisellä tasolla.

Jaa (huvittuneena)

> Tuolla aiemmin olimme erimielisiä jopa asiakassegmentoinnin määritelmästä.

Eikun sinä olet keksinyt ihan omia merkityksiä, jotka poikkeavat yleisesti
hyväksytyistä, asiakassegmentoinnille.

> Sitä määritelmää, jota sinä sovellat, en ole jostain syystä kovin
> kiinnostunut sen enemmin edes selvittämään, joten vastasiko sitä tai ei -
> evvk.

Se määritelmä vaan sattuu olemaan alan normin, mutta eipä yllättä, että
Ranea eeveeveekoo semmoiset hommat. Rane on pikku murkkuikäinen RI, joka
tietää kaikki asiat paremmin kuin muut, myös oman alansa ulkopuoliset.

> Vittenporin kanssa on joutusaa keskustella, kun leikkaa liirun laarumit
> välistä pois - ei jää paljoa kommentoimisen arvoista jäljelle.

Hyvinpä näyttä herralla näppis sauhuavan.

> Ehki en paras tai edes kovin lähellä huippua, mutta pääosin kelvollisia
> mökkejä mun suunnitelmilla on pääsääntöisesti rakennettu.

Mitäs turhaa vaatimatonta leikit, julista ne Suomen parhaiksi vaan. Ei tämä
paikka ole nynnyille.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> [...]
> niin tuliskohan talokauppaa tehtyä. Siinä saattais ihan yhtälailla myyjän
> kuin ostajan segmentointikriteerit täyttyä ennen kuin tontista päätäs

Eiköhän ole Rane aika päättää toi segmentointisatuilusi jo, se tuskin juuri
ketään kiinnostaa ja sen huvittavuusfaktorikin rupeaa olemaan loppuun
naurettu. Kyllä niitä muitakin aiheita löytyy, joissa pääset taas munamaan
itsesi.

Rauno Kangas

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
viestissä:TM7Pe.498$bL4...@read3.inet.fi...

> Sulta taitaa mennä keskustelut sekaisin, et sinä semmoisesta ainakaan
> minun
> kanssa ole keskustellut.

Tuon nyt voinee jokainen, jota asia vähääkään jaksaa kiinnostaa, tarkistaa
aiemmista rihmoista - ehkä sunkin kannattais.

> Lässyn lässyn ....

Taitaa olla taas aika nostaa keskustelun tasoa ... ja laittaa vittenporin
viestit lukemattomina roskiin ;-)

Rauno Kangas

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
viestissä:JR7Pe.501$bL4...@read3.inet.fi...

> ketään kiinnostaa ja sen huvittavuusfaktorikin rupeaa olemaan loppuun
> naurettu.

Hulluilla on halvat huvit - idiooteilla ilmaiset ;-)

Reader

"Rauno Kangas" <taloapu.ra...@kolumbus.fi> wrote in message

> "Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
> viestissä:JR7Pe.501$bL4...@read3.inet.fi...

> Hulluilla on halvat huvit - idiooteilla ilmaiset ;-)
> --

Jep.

Fittenborgin maaninen vaihe loppu kohta. Sitten hän depistelee jossain
hoitolaitoksessa muutaman päivän, kunnes palaa taas suurempana ja
mahtavampana kuin koskaan.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Reader"

> Fittenborgin maaninen vaihe loppu kohta. Sitten hän depistelee jossain
> hoitolaitoksessa muutaman päivän, kunnes palaa taas suurempana ja
> mahtavampana kuin koskaan.

Näin on ja kun palaan takaisin, olen ottanut itselleni Rakennusinkinööri
Super-Kankaan virtuaaliavatarin. Kaulassa mulla roikkuu 5 kilon edestä
kultakettinkiä, kädessä on aito manne-rolex ja oikeassa kädessä mulla on
hoppeinen Aslakilta varastettu porokello. Saatana että mersu huutaa kun
ajelen byggalta toiselle niitä poissegmentoimassa. :-)

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> Hulluilla on halvat huvit - idiooteilla ilmaiset ;-)
> [...]

Tuo lienee yrityksesi toimia ohjaava nk. kantava liiketoiminta-arvo eli
motto?

Reader

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> wrote in message

Sitten sinä heräät ja huomaat nukahtaneesi sinne terästehtaan valvomoon,
monitorin ääreen.

Kaulassa ei ole mitään, ranteet ja taskut ovat tyhjät ja pöydällä on jonkun
säälittävän korollan avaimet. Seinällä on valokuva opiskeluajoilta, joka
herättää muistoja.
Olisikohan sittenkin kannattanut käydä se koulu loppuun ?

Pfffffiiiiuuuuuu, kupla on tyhjentynyt.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Reader"
> Pfffffiiiiuuuuuu, kupla on tyhjentynyt.

Väärin, Super-RI:llä ei ole koskaan Mersun tankki tyhjänä, ranteet notkuu
manne-kultaa, naisia on joka kaupungissa (byggalla) ja pääsuunnittelijan
palkka juoksee nukkuessakin.

Rrrrrakennusinsinöörin koulutusta pätevämpää on kenenkään turrrrrrha
hankkia, se antaa pätevyyden kaikkiin mahdollisiin tehtäviin, myös sinne
suljetun valvomoosi korollan avaimia räpläämään.

Taidat olla pikkasen kade, mutta mitäs et käynyt RI-kouluja loppuun.

Rauno Kangas

"Jukka-Göran von Fittenborg" <Ca...@Jii.Jurpola> kirjoitti
viestissä:S5gPe.113$S1...@read3.inet.fi...

> Tuo lienee yrityksesi toimia ohjaava nk. kantava liiketoiminta-arvo eli
> motto?

Ei, kunhan oli vaan vanha suomalaiskansallinen sutkautus.

Reader

> [...]
> hankkia, se antaa pätevyyden kaikkiin mahdollisiin tehtäviin, myös sinne
> suljetun valvomoosi korollan avaimia räpläämään.

Herää jo todellisuuteen !

> Taidat olla pikkasen kade, mutta mitäs et käynyt RI-kouluja loppuun.

Sinua ja houreitasi lähinnä säälin.

Pasi K

Mikähän mies tämä jörö-jukka luulee olevansa? Teetköhän ihan oikeitakin
hommia, meinaan vaan kun näytät täällä aina väittelevän kaikkien kanssa.
Aikaa ei taida muuhun riittää kuin paskan jauhamiseen!

Reader

"Pasi K" <p...@pk.com> wrote in message

> Mikähän mies tämä jörö-jukka luulee olevansa? Teetköhän ihan oikeitakin
> hommia, meinaan vaan kun näytät täällä aina väittelevän kaikkien kanssa.
> Aikaa ei taida muuhun riittää kuin paskan jauhamiseen!

Etsi keskusteluja googlesta nimimerkeillä; Ali K. Kiuaskoski, piiska ,
läpihullukirvesmies , onko muita ? - niin tiedät missä mennään.

Piiskana hän kertoi olevansa polin drop out ja nyt työskentelevänsä
terästehtaan valvomossa.

Kohta hän väittää, ettei olekaan sama henkilö. Ehkei hän tiedä kuka on ?

Jukka-Göran von Fittenborg

"Pasi K"

> Mikähän mies tämä jörö-jukka luulee olevansa?

Montako kertaa se pitää sanoa: pääsuunnittelija. Jos ryhdyt
rakennushankkeseen, niin eiköhän se sulle selviä mikä mies.

>Teetköhän ihan oikeitakin
> hommia, meinaan vaan kun näytät täällä aina väittelevän kaikkien kanssa.

Eihän pääsuunnittelijat mitään oikeasti tee.

> Aikaa ei taida muuhun riittää kuin paskan jauhamiseen!

Pääasia että kova palkka juoksee, jauhoi mitä jauhoi, eikös jeh?

Rakentaja maksaa aina olkoon mottona.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Reader"

> Etsi keskusteluja googlesta nimimerkeillä; Ali K. Kiuaskoski, piiska ,
> läpihullukirvesmies , onko muita ? - niin tiedät missä mennään.

Unohdit annelit mestarit ja mitä niitä muita onkaan synneiksini laitettu.
Myöskin Reima Kampman on sivupersoonani. Eräs huomattavimpia
sivupersooniani on muuten Rauno Kangas. Aina silloin tällöin käynnistetty
ärhäkkä väittely jostakin sivuseikasta pitää epäilyt loitolla.

> Piiskana hän kertoi olevansa polin drop out ja nyt työskentelevänsä
> terästehtaan valvomossa.

Oho, noh on mulla sitten näköjään ammatteja. Mites noi valvomoiden liksat,
tuskin taitaa pääsuunnittelijalle pärjätä?

> Kohta hän väittää, ettei olekaan sama henkilö. Ehkei hän tiedä kuka on ?

Täysin turhaa, koska ei minua kiinnosta väitellä asiasta kanssasi, täysin
turhaa se on. Sinullahan on todisteita asiasta melko pyöreä nolla ja minun
on aika vaikea kehitellä negatiivista todistusta, ts. etten ole jotain (kun
ei edes tiedetä mitä se jokin on, jonka negaatiota pitäisi muka todistella)
Taitaa tosin mennä logiikan ylikurssiksi sulle, joka et ole edes drop-out
kun et ole tainnut ikinä edes päästä mihinkään lukemaan mitään, joten jääpä
Reader odottelamaan seuravaa maniakohtaustani. Silloin taas riepottelen
sinua niin että sauhu vaan nousee päästäsi ja sinullahan ei ole vielä niitä
lääkeitäkään, jonomiehiä kun olet :-)

terv. Manne-Rane
Super-RI pientalorakentajien päänvaivana jo vuodesta 1983 Allahin armosta

Jukka-Göran von Fittenborg

"Rauno Kangas"

> Ei, kunhan oli vaan vanha suomalaiskansallinen sutkautus.

Super-Ranea ei tosiaan vaatimattomuus vaivaa kun väittää jo firmansa moton
muodostuneen kansanperinteeksemme. Niin sitä pittää. Mikäs Mersun malli
Ranella on alla? Kai on "ässä" sarjaa kuten itse mieskin?

Reader

> [...]
> sivupersooniani on muuten Rauno Kangas. Aina silloin tällöin käynnistetty
> ärhäkkä väittely jostakin sivuseikasta pitää epäilyt loitolla.

Älä yritä hämätä. Torsti erotetaan kyllä. Hänellä on sitäpaitsi
sanottavaakin. Säälittävää yrittää sekoittaa ammatinharjoittaja Kangas
tähän.

Hän on kuitenkin vuosia suht pyyteettömästi jakanut auliisti neuvojaan
tietoa tarvitseville. Menee kyllä helmet sioille.
Nyt jos oltaisiin kohdakkain, pistäisin pääsi vähäksi aikaa polvien
väliin...

> Oho, noh on mulla sitten näköjään ammatteja. Mites noi valvomoiden liksat,
> tuskin taitaa pääsuunnittelijalle pärjätä?

Vuosi, pari sitten leuhkit kolmen tonnin palkoilla. Lesottelit, kuinka sillä
pärjää lapissa hienosti, kun jossain syrjässä rannikkoseudulla sillä ei saa
vielä mitään.

> [...]
> Reader odottelamaan seuravaa maniakohtaustani. Silloin taas riepottelen
> sinua niin että sauhu vaan nousee päästäsi ja sinullahan ei ole vielä

Blaa blaa blaa.

> terv. Manne-Rane
> Super-RI pientalorakentajien päänvaivana jo vuodesta 1983 Allahin armosta

Just joo.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Reader"

> Hän on kuitenkin vuosia suht pyyteettömästi jakanut auliisti neuvojaan
> tietoa tarvitseville. Menee kyllä helmet sioille.

Neuvojen hyödyllisyydestä tosin voidaan ollaa vähän kahtaa mieltä. Nykyään
näyttää menneen aika mielikuvituslinjaksi Super-Ranen neuvot, mutta johtuu
ehkä avohoitojakson pitkittymisestä?

> Nyt jos oltaisiin kohdakkain, pistäisin pääsi vähäksi aikaa polvien
> väliin...

Älä unia näe, on sen verta tota papua hauiksessa ja nuorena poikana
molskilta haettua tekniikkaa selkäytimessä, että polvien väliin on tarvinnut
mennä lähinnä naikkosten kanssa ja silloinkin vapaaehtoisesti.

> [...]
sillä
> pärjää lapissa hienosti, kun jossain syrjässä rannikkoseudulla sillä ei

Ai että ihan lesottelin? Voinet varmaan osoittaa viestin, jossa JGF sanoo
noin?

IMHO, Parilla kolmella tonnilla tosin luulis Lapissa pärjäävän kun suurin
osa suomalaisista joutuu pärjäämään tolla ja pienemmälläkin rahalla. Joten
vaikea tuosta on erimieltäkään olla vai mistä sinä olet herneet vetänyt
nenääsi? Liksasi jää alle ton vai?

Niva

Rauno Kangas wrote:
> [...]
> tai -toiveella (päätelty korkeaa koulusivistystänne korostavasta
> kirjoittelutyylistä), mutta tulette yllättymään, miten suuresti tarjoukset

Heippa, hieman väliaikatietoja.

Kyllä, tarjoukset poikkeavat toisistaan. Rehellisesti sanottuna en
yllättynyt asiasta, osasin jopa sitä vähän aavistella. Rupeaa jotenkin
vissiin tulemaan tutuiksi nämä raksan kummalliset kiemurat ja systeemit
:-)) Mutta ei tämä vertaileminen täysin mahdotonta ole. Sitkeästi
ihmettelemällä, kyselemällä ja myyjien kanssa palaveeramalla asia
edistyy. Aikaa menee, mutta onneksi minulla ei ole kiire eikä tässä
hommassa saa olla. Vastaavaltakin kannattaa kysellä.

Sen verran neuvoisin muille vastaavaan tilanteeseen joutuville, että
ainakin jos kuvat ovat omat, niin kannattaa kyllä pyytää tarjouksia
useammasta paikasta kuin "parista kolmesta". Kuten täällä käydyistä
kirjoituksista on käynyt ilmi, niin jotkut edustajat eivät jaksa tai
pysty tarjoamaan. Oli se syy on sitten mikä tahansa. Ehkä se on sitä
asiakassegmentointia tai että tehtaan kapasiteetti on jo valmiiksi
ylimyyty, joten ei kannata mitään kenellekään tarjota.

Muuten Rauno, huolesi asikkaiden maksukyvyn riittävyydestä on turha. Osa
tehtaista näyttää ottavan aika roiman etupainotteisesti rahat sisään,
joten kyllä se maksukyky varmistuu sillä! Tontille ei varmaan tule
seiniä,jos ei tule rahojakaan.

Niitä neuvoja sitten. Vertailua ei kannata yrittää luulla pystyvänsä
tekemään 100% vertailukelpoiseksi. Se on varmaan utopiaa
ammattilaisillekin. Kaikkia tietoja ei koskaan saa ja kaikkea ei
kumminkaan huomaa (jostain tarjouksesta puuttuu aina se viimeinen
laudanpätkä tai ainakaan se ei ole asennettuna). Toiset myyvät
sisäportaat, toiset eivät pysty tarjoamaan erikoisempia ikkunoita jne.
Ei siitä kannata häkeltyä vaan kaikille noille tavaroille on olemassa
myös markkinahinta. Sen pystyy usein haarukoimaan kohtuullisen hyvin
kunhan tekee "kotiläksynsä", kyselee ammattirakentajilta, toisilta
rakentajilta ja kyselee vaikka talotehtaan kilpailijalta!
Valmistautuminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin tai sitten löytää se
taikuri projektiin, innostunut ja osaava vastaava, joka tekee sun
puolestas kaiken.

Talotehtaan edustajalta toisen heikkouksista kyselemistä voisin
suositella. Tosin kyllä ne niitä kertoo näköjään yllyttämättäkin.
Yllättävän hyvin tietävät toistensa "heikot" pisteet ja esim. rakenteet.

Tänään kävin "vinkistä" katsomassa erään Lappli-talo työmaan
suurelementtien kiinnitystapaa perustuksiin. Taiteellista vaikutelmaa
voisi kuvata sanalla "mielenkiintoinen".

Toisaalta erään toisen tehtaan suurelementtitoimituksen asennus on liki
puolet kalliimpi kuin muilla! Tästä kun mainitsin edustajalle, niin
vaikutti olevan tietoinen tehdasasennuksen "ufo-hinnasta", mutta
vakuutti "kokonaishinnan" olevan silti halvemman kuin muilla. Ihan
täysin en ole saanut samalle viivalle vielä kaikkea, mutta näyttäisi
siltä, että kyseisen tehtaan kokonaishinta ei välttämättä olekaan
mainostetun edullinen ja ainoa selitys erolle loppupelissä on ylisuuri
asennushinta. Kyseinen paketti olisi kai hinta/laadultaan parhaiden
joukossa, ellei se suurelementtien asentaminen olisi pikkuauton
hintaista hommaa! Tuleekohan tekijät kaukaakin ja koulutus lienee
kunnossa, kun ovat noin kovapalkkaisia kavereita? ;-))

Tarjousvertailun tarkoituksena mulla ainakin on päästä puheisiin
edustajien kanssa projektiin liittyen. Katsoa miten yhteistyö toimii.
Minkälaisia ne rakenteet oikeasti ovat. Mitä heikkouksia tai riskejä
voisi olla (eivät mainosta omia heikkouksiaan, mutta kilpailijan kyllä,
kun käyt koko edustajakierroksen läpi, niin sulla on hyvä kokoinaiskuva
pelikentästä). Lisäksi tarjousvertailussa näyttäisi paljastuvan todella
ylihinnoitellut tapaukset. Toisaalta kalliin näköisetkin tarjoukset
saattavat osoittautua kohtuullisiksi, kun niitä käy läpi ajatuksella ja
muihin vertaillen. Jokainen vertailu on omalla laillaan uniikki ja siinä
on jokin osio tehty paremmin kuin toisessa. Jokaisesta tarjouksesta olen
oppinut lisää jotain ja kun omista kuvista on kyse, niin projektin
toteutuskin jopa rakenteita myöten on ruvennut kristallisoitumaan -
vaikkei rakennesuunnitelmia luonnollisesti ole vielä edes olemassa.
Eräänkin talotehtaan tarjouksesta kävi ilmi tarkat tuntimäärät
työvaiheille, esim. räystäslautojen naulausta. No räystäslautojen
naulaus on räystäslautojen naulausta merkistä riippumatta, joten sieltä
sain hyvän pohjan esim. pistää samalla viivalle kaikki muutkin
tarjoukset tiettyyn valmiusasteeseen asti. Kiittää ja kumartaa. Tämän
vuoksi kannattaa tarjouksia pyytää useampia, vaikka 10, jos vain saa ja
jaksaa käydä läpi. Mulla itsellä raja rupeaa olemaan jossain 5
tarjouksessa ja noista karsin kohta pari pois ja vedän viimeisen
kierroksen 2-3 tehtaan kanssa. Mutta olen tosi tyytyväinen,että tulin
kysyneeksi noin monelta.

Mulle suositeltiin alunperin "parista paikasta" tarjouksen kysymistä.
Onneksi en mennyt siihen lankaan. Kysyin tarjouksen loppujen lopuksi 4
suurelementtitehtaalta ja 2 precut tekijältä. Sain 5 vastausta eli vain
yksi (Jukka-talot) ei osannut tai jaksannut tarjota. Joten kyllä kai
minä sitten asiakkaaksi kelpaan vaikka Rauno muuta yrittä sanoa.

> Onnea vaan ja menestystä tarjousvertailuunne!

Ei tämä onneen perustu tämä projekti vaan leveään perseeseen ja
sitkeisiin istumalihaksiin kuten kaikki muukin menestys.

> Ole hyvä vaan, vaikka tuntuukin joskus raskaalta antaa helmiä...

En minä mikään "korkeastisivistynyt sika" ole Rauno vaan ihan tavallinen
keskiluokkainen suomalainen valkokaulus. Ihan kuten sinäkin? Joten pistä
niitä helmiäsi vaan tulemaan :-)) Kaipa niitäkin joskus joku osuu
kohdilleen, vaikkei sun neuvoista oikein käytännössä vielä iloa ole
ollutkaan. Yhden niistä innostuin projektin alkuvaiheessa jopa
printtaamaan ja tossa se roikkuu nyt surullisena seinällä. Saa nähä
kehystänkö sen vielä, se saattaa sisällöllisesti hymyilyttää minua vielä
kiikkustuolissakin.

Itseasiassa olisi minulla sinulle Rauno (ja muutkin saavat toki
kommentoida) kysymyskin. Hauskinta olisi ottaa tähän rinnalle nyt vielä
kappaletavaravaihtoehto. Tarkka määrälaskenta kai edellyttäisi
millintarkkoja rakennepiirustuksia? Mutta onko sitä laskentaa pakko
viedä millimetrilinjalle? Eihän tämä projekti parista eurosta ole
kiinnit? Satojen eurojen tarkkuus riittänee.

Eikö rakenteet pysty aika hyvin arvioimaan talotehtaiden
tarjoussisältöjen perusteella ja puutavaran määränkin arvioi näppärästi?
(Muutenhan talotehtaatkaan eivät voisi tarjota pelkistä pääkuvista vai
kuinka?)

Olisiko neuvoa tai oikoteitä, miten jonkinsortin arvion
kappalatavaratoteutuksesta saisi tehtyä? Puutavaran ,villat ym. pystyy
kohtuullisen hyvin itsekin laskemaan, se mikä on epäselvää mulle, mitä
kestää niistä komponenteista rungon teko. Kirvesmiehiltä voisi tietysti
pyytää tarjouksia, mutta eivät vissiin ilman rakennepiirustuksia tarjoa.
Rakennepiirustukset puolestaan maksavat ja jos ottaa talopaketin, niin
hukkaan menee rahat? Onko tähän kenelläkään vinkkiä, miten toimia?

Kirvesmiestyön hinnan voisi varmaan jotenkin jo siitä arvata, kun
tietäisi hieman tuntimääriä tietyntyyppisille runkotöille. Kertoisi sen
kirvesmiesten täkäläisillä tyypillisillä tuntihinnoilla. Se olisi
varmaan siinä riittävän hyvä arvio?

Nisse

Niva kirjoitti:

> Edelleen väärin arvattu.

Uskoisin kuitenkin että Rauno arvasi oikein vaikka ei kehdannut sanoa
miksi.

Kukaan järkevä ihminen rakennusalalla ei ala tekemisiin jonkun ekonomin
tai tuta-insinöörin kanssa joka ei ymmärrä edes normaalin
tarjouskilpailun perusasioita vaan tekee saamistaan tarjouksistaan
excel-taulukon jonka kanssa sitten käy tarjoajat läpi ja kysyy kun toi
nyt tarjosi tuolla hinnalla niin mitä te siihen vastaatte.

Tätä kutsutaan arabialaiseksi huutokaupaksi ja se ei kuulu normaaliin
suomalaiseen kaupankäyntiin. Valitettavasti jotkut ovat niin asiakkaiden
perään että tarttuvat tuohon täkyyn ja sen sijaan että heittäisivät
kyseisen asiakkaan välittömästi pihalle, niin alkavat vielä käymään
kauppaa hänen kanssaan.

Melkein samaan kastiin lasken juristit, jotka urakkasopimusta tehdessä
tuovat esille oman esityksen sopimukseksi, vaikka alalla on jo ollut
iätajat voimassa olevat yleiset sopimusehdot.

Juuri näistä syistä itse olen lopettanut kaiken ns. kuluttajakaupan ja
teen nykyään hommia vain rakennusyhtiöiden kanssa, joissa sentään on
ammattilaiset vastassa näiden "puoli"ammattila(i)sten sijasta.

--
Nisse

Petteri Soikkonen

Nisse wrote:

> Juuri näistä syistä itse olen lopettanut kaiken ns. kuluttajakaupan ja
> teen nykyään hommia vain rakennusyhtiöiden kanssa, joissa sentään on
> ammattilaiset vastassa näiden "puoli"ammattila(i)sten sijasta.

Noin kannattaakin tehdä siinä vaiheessa kun kertarakentajan kusetus ei
enää onnistu.

Petteri

Rauno Kangas

"Niva" <pekka...@pp1.inet.fi> kirjoitti
viestissä:7u5Qe.405$Ah5...@read3.inet.fi...

> [...]
> tehtaista näyttää ottavan aika roiman etupainotteisesti rahat sisään,
> joten kyllä se maksukyky varmistuu sillä! Tontille ei varmaan tule

Perinteisessä talopaketissa on sen verran pieni osa kustannuksista kiinni,
ettei talotoimittajien pääsääntöisesti tarvi oman osuutensa rahoituksesta
huolehtia. Jos olisit lukenut edellisellä kerralla tekstini huolellisesti,
niin olisit huomannut, että kerroin kokonaisrahoituksen kesken loppumisen
(siis pinnat ja pihat tekemättä) kriittisellä hetkellä olevan huonoa
mainosta, jollaista kunnialliset talomyyjät pyrkivät välttämään käymällä
heti alkuunsa asiakkaan kanssa keskusteluissa läpi myös kokonaisrahoituksen.

> [...]
> kumminkaan huomaa (jostain tarjouksesta puuttuu aina se viimeinen
> laudanpätkä tai ainakaan se ei ole asennettuna).

Kyllä sen vertailun voi hoitaa myös ammattimaisesti - hyvin lähelle 100 %
tarkkuutta. Sellaisesta vertailusta olen kirjoittanut useampaankin kertaan
kattavan ohjeen, jossa koko homma lähtee liikkeelle riittävästi eritellystä
omajohtoiselle hankkeelle laaditsta kokonaiskustannusarviosta, jolla sitten
täydennetään talopaketit "valmiiksi taloiksi", mutta siitä ei tässä
yhteydessä enempää.

> [...]
> vaikutti olevan tietoinen tehdasasennuksen "ufo-hinnasta", mutta vakuutti
> "kokonaishinnan" olevan silti halvemman kuin muilla.

Asennuksen hinnan esittämisessä on erilaisia tapoja. Erot liittyvät
useimmiten työpäällikköpalkkion ja asennustoiminnan myyntikatteen, mutta
joskus myös matkakustannusten, kiinnitystarvikkeiden ja nosturikustannusten,
esittämistapaan. Yksi talotoimittaja laittaa em. kustannukset
materiaalihintaan ja toinen asennuksen hintaan.

> [...]
> hommaa! Tuleekohan tekijät kaukaakin ja koulutus lienee kunnossa, kun ovat

Tai sitten asennus on työläämpää kuin kilpailijalla. Suurelementtitalojen -
erityisesti yläkertojen osalta - esivalmistusasteet vaihtelevat kovin paljon
toisistaan. Jollakin on yläkerra matalien sivuseinien (kainalo tai
räystäänalunen) puuverhouksetkin elementoitu, kun toisela voi olla
päätyseinät kokonaan paikalla rakennettavaa mallia.

> yksi (Jukka-talot) ei osannut tai jaksannut tarjota. Joten kyllä kai minä
> sitten asiakkaaksi kelpaan vaikka Rauno muuta yrittä sanoa.

Muistaakseni sinä itse otsikoit yllä olevan, kun olit turhautumassa
tarjousten odotteluun. Minun tarkoituksenani ei ollut ruotia persoonaasi
vaan talotehtaiden mahdollisten tarjoamattajättämispäätösten mahdollisia
syitä yleisellä tasolla.

> [...]
> millintarkkoja rakennepiirustuksia? Mutta onko sitä laskentaa pakko viedä
> millimetrilinjalle? Eihän tämä projekti parista eurosta ole kiinnit?

Satojen eurojen tarkkuus edellyttää paljon muutakin kuin millintarkkoja
rakennesuunnitelmia. Tonnin hävittäminen rakentamisessa on pikkujuttu.

> Eikö rakenteet pysty aika hyvin arvioimaan talotehtaiden tarjoussisältöjen
> perusteella ja puutavaran määränkin arvioi näppärästi?

Näppärästi, muttei satasten tarkkuudella.

> (Muutenhan talotehtaatkaan eivät voisi tarjota pelkistä pääkuvista vai
> kuinka?)

Toki - ja vielä paljon huonommistakin lähtötiedoista kuten esim. sieltä
kuuluisasta "klubiaskin takakannesta", mutta silloin pelataan aivan jollain
muulla kuin "satasten tarkkuudella". Itse tein joskus 80-90-lukujen
taitteessa eräälle talotehtaalle tarjouslaskentajärjestelmää, jonka
tarkkuustavoite oli ±1,5 % - tarkasta luonnossuunnitelmasta lähtien.

> Olisiko neuvoa tai oikoteitä, miten jonkinsortin arvion
> kappalatavaratoteutuksesta saisi tehtyä?

On.

Kirjoitit, että sulla on pari precuttiakin siellä joukossa. Otat siis
Mittavan tai Kastellin tarjouksen ja simsalabim - vähennät kohtuulliset
pitkästärakentajan säästöpotenttiaalit:
* 10...15% tavaratoimituksen arvosta
* 0...20% asennuksen arvosta

Idea perustuu siihen, että ko. firmat toimivat hyvin samankaltaisesti
pitkästä rakentajan kanssa. Ostavat kyllä tavaraa edullisemmin kuin
pitkästärakentaja, mutta niitten myyntikatteet ovat suurempia kuin
sisäänostohintojen ero (siitä tuo 10...15% tavaratoimituksen arvosta).
Kastelli ja Mittava - olettaisin - ilmoittavat asennuksen hinnan ilman
työpäällikköpalkkiota yms. normaalisti asennuksen katteeseen sisältyviä
kuluja (sisällyttänevät materiaalin myyntikatteeseen), joten
säästöpotenttiaalia ei ole (0%)- paitsi mahdollisen arvonlisäveron verran
(tarkka arvo taitaa olla 18,03 %), jos päätyy teettämään verokirjamiehillä -
ennakkoverollisten sijasta (itse työnantajana toimien säästää
arvonlisäveron). Toisaalta tuohon työn säästöpotenttiaaliin sisältyy pieni
riski, kun valtakunnallisten precuttimiesten työn tuotos on melkoisen hurja
(lue: isot talotehtaat on nuukia maksajia timpureitten näkökulmasta),
jolloin työn säästöpotenttiaali voi olla jopa negatiivinen.

Tuossa on sellainen laskentakaava, jolla minä asiaa arvioisin.

> [...]
>on epäselvää mulle, mitä kestää niistä komponenteista rungon teko.
>Kirvesmiehiltä voisi tietysti pyytää tarjouksia, mutta eivät vissiin ilman

Timpuriporukoitten kyky kiinteähintaiseen tarjoamiseen on pääsääntöisesti
heikohko ja siten kiinteähintaisen tarjouksen voisi olettaa sisltävän
melkoiset riskivaraukset - olipa lähtötietomateriaali melkein millainen
tahansa.

> Rakennepiirustukset puolestaan maksavat ja jos ottaa talopaketin, niin
> hukkaan menee rahat? Onko tähän kenelläkään vinkkiä, miten toimia?

Minusta se päätös - pitkästä vaiko paketista - täytyy tehdä melkoisen
selkeesti kaavalla: rakennuttamispalkkio on enimmillään 10...15 ehkä jopa
20% talopaketin hinnasta ja riskinä on, että tekee paljon duunia (juoksee
kaupoilla eri tavaroista ja palveluista) ja sitten jollain pienellä mokalla
menettää koko tuon säästöpotenttiaalin ja kokonaisuus tulee maksamaan saman
kuin se olisi paketistakin maksanut - tai jopa enemmän.

Ja sitten, kun on pättänyt toteuttamistavasta, niin pitää kiinni siitä ja
toimii valitulla tavalla johdonmukaisesti.

> [...]
> hieman tuntimääriä tietyntyyppisille runkotöille. Kertoisi sen
> kirvesmiesten täkäläisillä tyypillisillä tuntihinnoilla. Se olisi varmaan

Kyllä. Ja toteutusvaiheessa kannattaa varautua siihen, että teettäisikin
tuntityönä. Silloin ei ainakaan ylimääräisistä riskivarauksista tarvis
maksaa eikä lopputulos ainakaan pakkotahtisella hosumisella menis pilalle.

Kaiken kaikkiaan pitkästä rakentaminen on kiistatta jonkin kokoisen
säästöpotenttiaalin tuottava tapa rakentaa.

Rauno Kangas

"Petteri Soikkonen" <ijusth...@my.mail> kirjoitti
viestissä:derlhi$ni8$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

Jos olen oikein hiffannut, Nisse on suunittelija. Ja suunnittelijoiden suora
kuluttajakauppa on oman kokemukseni mukaan melkoisen kuormittavaa juuri tuon
"asiakaskirjavuuden" (sekä asiakkaitten käyttäytymismallit että toiveet)
vuoksi. Suora kuluttajakauppa on myös minulla kiistatta huonoin osa
bussinesta, mutta liian kilttinä segmentoijana aina silloin tällöin sorrrun
niihinkin hommiin ;-)

Niva

Nisse wrote:
> Uskoisin kuitenkin että Rauno arvasi oikein vaikka ei kehdannut sanoa
> miksi.

Sivunmennen sanoan tässä groupissa on varsin erikoinen
keskustelukulttuuri. Tuntemattomat ihmiset tulevat silmille pelkkien
löyhien arvailujen ja omien mielikuvien perusteella.

> [...]
> excel-taulukon jonka kanssa sitten käy tarjoajat läpi ja kysyy kun toi
> nyt tarjosi tuolla hinnalla niin mitä te siihen vastaatte.

Käsittääkseni juuri Raunon kuvaama ammattilaisten vertailu on tuon
tyyppistä "ruuvipenkissä pitelyä" (en tiedä käyttävätkö juuri Exceliä,
mutta ruutupaperikin ajaa saman asian osaavan käsissä). Joten kaipa ne
rakennusalalaiset joidenkin kanssa tuollekin alkavat. Itse en osaa sanoa
kun en ole edes yrittänyt.

> [...]
> perään että tarttuvat tuohon täkyyn ja sen sijaan että heittäisivät
> kyseisen asiakkaan välittömästi pihalle, niin alkavat vielä käymään

Hienovarainen tinkiminen ei ole kyllä koskaan väärin ja suomalaiset ovat
siinä aivan liian arkoja. Jostain pikku jutusta torilla kyllä tingitään
hullun lailla sitä yhtä euroa pois, mutta kun on auto- tai talokaupasta
kyse, siis ne ihmisen elämän suurimmat kaupat kyseessä, niin ei
uskalleta kysellä mitä rahalla saa. Tinkimistä voi nimittäin harrastaa
niinkin päin, että pyrkii saamaan rahalla enemmän ja parempaa laatua.

Tinkimistä ei todellakaan tarvitse tehdä minään "arabialaisena
huutokauppana", itse en ainakaan ole tähän mennessä tarvinnut moiseen
tekniikkaan turvautua. Tarjotun hinnan kun voi kyseenalaistaa paljon
hienovaraisemmillakin tekniikoilla.

Tunnut perinjuurin närkästyneen siitä, että myyjänä joutuu
kapitalismissa kilpailemaan myös hinnalla. Vaikka ei tuo uutta ole.
Yleensähän kauppiaan näkökulma asiaan on, että hinta on sivuseikka -
kysy asiaa vaikka K-kauppiaaltasi, nehän pitää oikein K-instituutissa
seminaareja keskenään, joissa kyseenalaistetaan hinnalla kilpaileminen ;-)

Sitäpaitsi, miten asiaan pitäisi suhtautua, kun talomyyjät suorastaan
itse tivaavat niitä kilpailijoiden antamia hintatarjouksia? Itse olen
toistaiseksi pidättäytynyt kertomasta tarkkoja summia kenellekään, mutta
olen kysyttäessä kertonut suuruusluokkaeroja, esimerkiksi juuri tuo
yhden tehtaan huomiota herättävän suuri asennushinta tuli puheeksi.
Raunolta tulikin hyvä selitys asiaan.

> Melkein samaan kastiin lasken juristit, jotka urakkasopimusta tehdessä
> tuovat esille oman esityksen sopimukseksi, vaikka alalla on jo ollut
> iätajat voimassa olevat yleiset sopimusehdot.

En ole vielä perehtynyt tuohon sopimusasiaan, asia kerrallaan. Mutta
ainakin maksu-aikataulukot, jotka nekin ovat olennainen osa
talonostosopimusta, näyttävät olevan hyvin erilaisia eri tehtaiden välillä.

> Juuri näistä syistä itse olen lopettanut kaiken ns. kuluttajakaupan ja
> teen nykyään hommia vain rakennusyhtiöiden kanssa, joissa sentään on
> ammattilaiset vastassa näiden "puoli"ammattila(i)sten sijasta.

Joiden kanssa joudut myymään tavarasi suoraan nettohinnalla tai sitten
et tee kauppaa ollenkaan. Kuluttaja-asiakkaiden kanssa sulla olisi edes
pieni mahdollisuus pieneen lisäsiivuun johtuen informaation
epäsymmetrisyydestä. Fakta, josta Rauno on puhunut moneen kertaan ja
joka varmasti on totta omien havaintojenikin perusteella.

En kyllä ymmärrä mitä niin pahaa me pienrakentajat ollaan kollektiivina
sulle tehty, että minä sain niskaani tuollaisen vihanpurkauksen? ;-))

Niva

Rauno Kangas wrote:
> [...]
> heti alkuunsa asiakkaan kanssa keskusteluissa läpi myös kokonaisrahoituksen.

Eiks ne käy plokkaamassa sen mainoskylttinsä pois kriittisellä hetkellä
semmoisten talojen pihoista, joissa on jääneet pihat tekemättä? :-] En
ole yhdenkään kesken jääneen pakettitalon pihalla nähnyt täällä päin
tota tehtaan kylttiä, vaikka varmasti runkovaiheessa semmoinen on ollut.
Joten joku sen kyltin on pois hakenut ;-)

> Kyllä sen vertailun voi hoitaa myös ammattimaisesti - hyvin lähelle 100 %
> tarkkuutta.

No sitten uskoin liian herkästi sivulla
http://www.jokeri-talot.fi/hesari2.htm olevaa väitettä, jossa sanottiin
täydellisen vertailun olevan jopa ammattilaiselle tuskaista.

> [...]
> esittämistapaan. Yksi talotoimittaja laittaa em. kustannukset
> materiaalihintaan ja toinen asennuksen hintaan.

Tuo voi tosiaan olla käypä selitys.

> [...]
> räystäänalunen) puuverhouksetkin elementoitu, kun toisela voi olla
> päätyseinät kokonaan paikalla rakennettavaa mallia.

Noin pitkälle en vielä päässyt ja edustajakaan ei osannut tai halunnut
tuota eroa selvittää tuolle tasolle asti. Ilmeisesti säästöä on
kumminkin saatavissa jättämällä tehtaan pystytys pois ja ottamalla
paikallinen porukka hommiin. Näin totesi itse edustajakin, vaikkei ollut
innokas sitä vaihtoehtoa tarjomaan (vähemmän kauttakulkevaa laskutusta
hänelle?)

Luonnollisesti tuossa toimintatavassa jää "tehtaan takuut" ym. pois,
mutta en nyt oikein jaksa vakavasti suhtautua muutenkaan noihin "10
vuoden runkotakuu" hehkutuksiin. Enemmän ne vaikuttavat
markkinointijipoilta kuin kuluttajalle todellista lisäarvoa tarjoavilta
jutuilta. Sitäpaitsi tuskin mikään talotehdas vastuutaan välttää, jos
talon runko romahtaa 11. vuotena ja syyksi osoittautuu kelvoton
materiaali - kuluttajansuoja lähtee siitä, että kestokulutushyödykkeiden
on kestettävä oletettu elinikänsä, oli takuita tai ei.

> Kirjoitit, että sulla on pari precuttiakin siellä joukossa. Otat siis
> Mittavan tai Kastellin tarjouksen ja simsalabim - vähennät kohtuulliset
> [...]

Tuohan oli hyvä vinkki!

> [...]
> heikohko ja siten kiinteähintaisen tarjouksen voisi olettaa sisltävän
> melkoiset riskivaraukset - olipa lähtötietomateriaali melkein millainen

Tuota minäkin olen vähän miettynyt. No, jonkinlaisena mittarina voin
pitää noita pre-cut talojen työmäärätarjouksia. Itse en ehkä yhtä
tiukkoja kiinteitä tarjoushintoja saa, mutta tehdään sitten tuntityönä
ja koitetaan mennä itse mukaan välillä vähän apumieheksi. Ei kuulemma
huono vaihtoehto sekään, kun ottaa sellaisen timpurin, jonka kanssa
synkkaa ja jolta tapahtuu työmaalla.

> [...]
> menettää koko tuon säästöpotenttiaalin ja kokonaisuus tulee maksamaan saman
> kuin se olisi paketistakin maksanut - tai jopa enemmän.

Riski kuulostaa ihan mukavalta mausteelta sopassa. Oma taustani on mm.
rahoitusmaailmassa ja olen taamottu siihen, että ei tuottoa ilman riskiä
;-) Joten pelimiehenä täytyy hyväksyä tuon tyyppinen juttu, jos hommaan
lähtee.

Osaatko mainita 3 tai 5 suurinta riskiä (siis mokaa), jotka tekemällä
pystyn pyyhkimään säästöpotentiaalin olemattomiin tai jopa miinukselle?

> Kaiken kaikkiaan pitkästä rakentaminen on kiistatta jonkin kokoisen
> säästöpotenttiaalin tuottava tapa rakentaa.

En tiedä säästääkö sillä mitään, mutta ainakin se tuntuu rehelliseltä
tavalta saada sitä mitä tilaakin, ilman että kukaan vetää välistä.
Maksaa sitten mitä maksaa ;-))

Rauno Kangas

"Niva" <pekka...@pp1.inet.fi> kirjoitti
viestissä:lLeQe.74$%A....@read3.inet.fi...

> No sitten uskoin liian herkästi sivulla
> http://www.jokeri-talot.fi/hesari2.htm olevaa väitettä, jossa sanottiin
> täydellisen vertailun olevan jopa ammattilaiselle tuskaista.

Luotettavan vertailun teklemiseen ei tarvitse kuin:
* tietää tarkalleen mitä kaikkea taloon tarvitaan - ja kuinka plajon
* tietää tarkalleen mitä tuo kaikki maksaa
* osata tarkalleen lukea talopakettitarjousten sisältö ja ymmärtää sen laatu
* omata käärmeenlumoojan tuijotus, kun täydentelee talopaketteja taloiksi

Perusrakentajistakin löytyy muuan promille sellaisia, jotka tuosta
hankkeesta selviävät. Ammattilaisista (rakennusmestarit yms.) hieman
useampi - ehkä 5% (Tarmion vakio) osaa tehdä sen luotettavasti. Pääosa esim.
vastaavista työnjohtajista on tuon suhteen kokolailla täysiä tumpeloita tuon
osaamisalueen suhteen.

Kuvittelen mielessäni 1½-kerroksisen talosi ja löysin siihen vähintäänkin
neljän...viiden tyyppisiä ulkoseiniä - noin niinkuin tarjoustekstimielessä.
Ja sitten, kun lähdetään arvottamaan noiden kylmän ullakotilan vastaisten
ulkoseinien ja yläkerran päätyseinien tarjoukseen kuulumattomia töitä tai
puuttuvia esivalmistusasteita (elementteinä/irtotavarana), niin kyllä siinä
kohtuullisesta haasteesta puhutaan.

Eli lyhyesti: Hyvä ammattilainen tai erinomainen "maallikko" selviävät
kaikesta pientalohankkeessa vastaantulevasta - huonot ei edes puolesta ;-)

> [...]
> porukka hommiin. Näin totesi itse edustajakin, vaikkei ollut innokas sitä
> vaihtoehtoa tarjomaan (vähemmän kauttakulkevaa laskutusta hänelle?)

Veikkasin, etä talossasi on neljän...viidenlaisia ulkoseiniä
(suurelementtitarjoukset):
*alakerran ulkoseiniä
*yläkerran päätyseiniä
*kylmän ullakkotilan ja asunnon välisiä seiniä
*räystäänaluskainalon puuverhoukset eli kylmän ullakkotilan ulkoseiniä
*yläpäätykolmiot

Kaksi viimeistä voivat olla "samalla rivillä" - siitä tuo haitari
neljä...viisi

Ennenvanhaan precuttimiehillä homma oli selkeämpää - vain yhden tyyppisiä
ulkoseiniä, mutta nyttemmin ainakin Kastelli näyttää (näin vilaukselta pari
kuukautta sitten yhden heidän tarjouksena) ryhtyneen viljelemään noita
suurelementtierikoisuuksia - kylmän ullakko tilan vastaisia seiniä, joiden
asennus on ihan mukava jättää pois tarjouksesta (hinta tippuu ja asennus
muuttuu vähemmän epämukavaksi ;-)

Aika harva talotehdas maksaa edustajalle provisiota asennuksista. Ja säästöä
ei ainakaan työmäärässä mitaten synny siirtämällä asennus asiakkaan piikkiin
(paitsi sen mahdollisen arvonlisäveron osalta). Merkittävin seikka
asennuksen asiakkaalle tuputtamisessa on yleensä asennuskapasiteetti, joka
on rajallinen elementtien tuotantokapasiteettiin verrattuna (sitähän oli
valtavasti liikaa - vaikkei sitä kukaan uskonut ;-)

> [...]
> mennä itse mukaan välillä vähän apumieheksi. Ei kuulemma huono vaihtoehto
> sekään, kun ottaa sellaisen timpurin, jonka kanssa synkkaa ja jolta

Suomalaisella jättimäisellä verokiilalla on sellainen hyvä puoli, että
hanslankarin homma omalla talotyömaalla tuottaa kunnon tienestin
(säästetystä eurosta ei edes Suomessa tarvitse maksaa veroa ;-)

> Osaatko mainita 3 tai 5 suurinta riskiä (siis mokaa), jotka tekemällä
> pystyn pyyhkimään säästöpotentiaalin olemattomiin tai jopa miinukselle?

Nopeimmin tappioita syntyy mistä tahansa rakennusvirheestä, jonka
seurauksena jo rakennettua rakennetta puretaan. Tuollaiset on aika
harvinaisia, mutta mahdollisia kaikissa vaiheissa.

Toinen tyyppivika on rakentaminen eiälykkäässä järjestyksessä, jolloin
jälkimmäinen työ muuttuu vähemmän tehokkaaksi.

It is loading more messages.