Kakkosnelosen "jänneväli"?

Juha Jääskeläinen

Pitäisi terassia rakennalla takapihalle ja pitkittäispuiksi tulee
kyllästetyt kakkosneloset pystyyn (ohuensivun päälle). Mikähän mahtaa olla
jänneväli kun nuo tulevat harkkojen päälle (ts. mikä pitää olla harkkojen
väli)?

-Juha

Mike535 Perttulan osasto

mitä pidempi niin sitä tiheämmin miitä pitää laittaa

itse rakensin terassin niin että oli 0.5m väliä ja pituutta 2m ja päistä
tuetut, hyvin on kestänyt eikä nitise ja jousta.

joku järkevä voisi olla 0.6m väliä ja metrinvälein tuettu.

vähän oman maun mukaan

Lu-lu

"Juha Jääskeläinen" kirjoitti

1 m ?

Jouko Holopainen

Mike535 Perttulan osasto wrote:

> itse rakensin terassin niin että oli 0.5m väliä ja pituutta 2m ja päistä

> tuetut, hyvin on kestänyt eikä nitise ja jousta.
>
> joku järkevä voisi olla 0.6m väliä ja metrinvälein tuettu.

Itselläni on reilun neljän metrin matkalla kolme harkkoa, eli
jänneväliksi tulee pikkasen yli kaksi metriä. Ei jousta.

--
@jhol

http://iki.fi/jhol/decss.html

Rauno Kangas

"Juha Jääskeläinen" <nos...@nospam.fi> kirjoitti

Vanhan kansan mitoitussääntö välipohjapalkistolle (siis noin 600 jaolla
olevia puita syrjällään): kaksi tuumaa per metri => siitä kääntäen laskien
neljän tuuman lankulla käyttökelpoinen jännemitta on kaksi metriä
(laskentaohjelma antaa normien mukaan maksimijänteeksi 1,8 metriä T24 50*100
k600). Ja varmennukseksi vielä mainitaan, että tuon alla siis pitää olla
tuet kahden metrin välein terassin koko leveydeltä.
--
RAKENTAVIN TERVEISIN
RI Rauno Kangas

Sam

jossain terassioppaassa mainittiin 1,5m
-Sami

Rami

Jos lunta putoaa katolta terassin päälle, on jänneväli 400 mm sopiva. Eikä
lappeellaan. Lisäksi pystyyn kakkosnelosia vähintään metrin välein.

Tulin juuri kysyneeksi ison rak.liikkeen vastaavalta mestarilta.

"Juha Jääskeläinen" <nos...@nospam.fi> kirjoitti
viestissä:%Am2i.164180$p12.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

Tuukka L.

"Juha Jääskeläinen" <nos...@nospam.fi> wrote in message

Riippuu siitä, mitä terassin tulee kestää.

Jos tulee kestää lumirasitusta, niin aika lyhyt jänneväli tulee...

Ulla Mansikka-aho

Tuukka L. kirjoitti:
Aika paljon saa sataa lunta jos siitä tulee mitoituksen määräävä tekijä
terassilla. En ole ikinä kuullut, että terassi olisi sortunut lumen
painosta...

Ulla

Hantte

Ei se satava lumi, vaan katolta putoava...

--
Hantte

So many fantastic colours, I feel in a wonderland
Many fantastic colours, makes me feel so good

Tuukka L.

"Hantte" <han...@invalido.lehmussaari.com> wrote in message

> Ei se satava lumi, vaan katolta putoava...

Juuri niin.

Tosin eihän katolta pitäisi pudota mitään, jos terassi on
"talvioleskelualuetta". Jos taas ei ole, niin kyllä ne kakkosneloset
tikkuuntuu, jos eivät kestä. Seuraavana suvena vaihdetaan vaan järeämpään
tawaraan. Puutavara kestää kyllä yllättävän paljon "röykyytystä". Jopa
painekyllästetty, vaikka onkin muuten yleensä puutavaran sekundaa..

Kunhan kattelee, ettei kovin isoja oksia satu siihen sahatavaraan mistä
niskat laittaa, niin luulis kestävän.

Tuukka L.

> Kunhan kattelee, ettei kovin isoja oksia satu siihen sahatavaraan mistä
> niskat laittaa, niin luulis kestävän.

Vielä lisävinkki. Niitä painekyllästettyjä (tai ilman pk:ta :-) olevia
niskoja voi naulata kaksi rinnakkainkin. Tällöin kestävät huomattavasti
enemmän. Voi tulla halvemmaksi kuin järeämmän tavaran ostaminen, koska
pk-kakkosnelonen on usein "tarjoustavaaraa". Ja vaatiihan toi ratkaisu
pystydimensiossa vähemmän tilaa.

Ihan vaan vinkkinä.

Ja sitten hifistely paikka: joku idiootti tulee teille varmasti kertomaan,
että ei saa naulata naula-naulalla. Pitää naulauta rosteri naulalla. On
pk-prosessi muuttunut ja blaa blaa blaa.

Periaatteessa pitää paikkansa. Pk:ssa on nykyään kupariyhdistetiä. (Osassa
tavaraa ollut itseasiassa jo pitkään....). Se ruostuttaa jopa sinkityn
naulan. Millä taas ei ole kauhesti väliä muuta kuin kaikken vaativimmissa
kohteissa, tyyppiä merenranta tai turvallisuusrakenteet.

Joten unohtakaa hifistely ja naulatakaa ja ruuvatkaa sinkkinauloilla. Kyllä
kestää sen aikaan kun tekin.

Juha Jääskeläinen

Ja kysytääs samaan syssyyn, että paljoko normikestopuu laudalle 28x95
jänneväliksi (eli kuinka tiuhaan kakkosneloset alle poikittain)? Netistä kun
katselee ohjeita niin on 40 - 60 senttiä suositus, onko 60 liian harva?

homer

Rakensin terassin painekyllästettyjen kakkosnelosten päälle, seuraavaa
en tee. Painekyllästetyt puut ovat poikkeuksetta pehmeitä (syiden väli
suuri) ja huonolaatuisia. Parempi ja halvempi vaihtoehto on tavallinen
tiukka kakkosnelonen, joka tunnetusti soveltuu runkomateriaaliksi.
Bitumikaista estät kosteuden nousun rakenteeseen.

-ps

Rauno Kangas

"Juha Jääskeläinen" <nos...@nospam.fi> kirjoitti viestissä

> [...]

> jänneväliksi (eli kuinka tiuhaan kakkosneloset alle poikittain)? Netistä
> kun katselee ohjeita niin on 40 - 60 senttiä suositus, onko 60 liian

Rakentamisessa on harvoja "binäärimuodossa" (siis on/off tai kyllä/ei)
ratkaistavissa olevia kysymyksiä. Tuossakin tapauksessa joudutaan esittämään
arvio taipuman "haitallisuudesta" eli millainen taipuma koetaan
haitalliseksi. Normin minimin täyttävää itse arvioin useimmiten arvosanalla
tyydyttävä => 100 kiloinen karju kun steppailee sun terassillasi
grillijuhlien loppupuolella (se aika kun seisotaan yhdellä jalalla
todistaakseen eukolle, että vielä kärsii yhdet ottaa) - tuo suomi-karju tuo
useipiin normeistamme sen yhden kilonyyttonin pistekuormatarkastelun =>
28*95 lappeellaan k600 alustan päällä ja se suomi-karju seisomaan yhdellä
jalalla just koolauspuitten puoliväliin (kriittisen kohtaan) ja lauta taipuu
(muistin varainen tieto) 2...3 milliin riippuen todistellaanko
reunimmaisessa vaiko keskimmäisessä kentässä (onko laudan pää siinä
seuraavalla koolauksella vaiko kauempana). Sallittu taipuma olis L/300 eli 2
milliä. k600 menee siis hiuksen hienosti normien ulkopuolelle
pistekuormatarkastelussa, mutta tasaisemmalle pintakuormalle se riittää
mainiosti. Siispä k600 on "normien mukaan nippa-nappa ok". Ja
lopputuloksiin:
k600 tyydyttävä
k500 hyvä (tapimuat pienenee pituuden kolmannessa potenssissa)
k400 erinomainen

Puuta säästämättä tulee hyvä!

Juha Jääskeläinen

"Rauno Kangas" <rauno....@taloapu.fi> wrote in message

Hyvä selitys, joten täytyy pyrkiä siihen ettei harmita / joudu korjailemaan
jälkikäteen :-)

Rauno Kangas

"Juha Jääskeläinen" <nos...@nospam.fi> kirjoitti

> Hyvä selitys, joten täytyy pyrkiä siihen ettei harmita / joudu
> korjailemaan jälkikäteen :-)

Sulla on siis kaveripiirissässi se "suomi-karju" joka on ainoa tunnettu
kilonyyttonin kokoinen "pistekuorma". Onneksi olkoon! Juuri suomi-karjun
käytöstä seuratessa sadaan monet lystit mm. tupareihin ;-D

ZeiZei

Juha Jääskeläinen wrote:

> Hyvä selitys, joten täytyy pyrkiä siihen ettei harmita / joudu
> korjailemaan jälkikäteen :-)

Niin ja vähintäänkin kannattaa laskea, kuinka paljon sitä säästääkään,
jos jättää yhden tai kaksi koolausta alta pois. Eipä juuri mitään, vaan
vahinko on hirmuinen, jos tonnin terassi nitkuu, notkuu ja kitisee.

Perustamiseen kannattaa sitten käyttää aikaa, harkintaa ja
tupakkimiehillä tupakkia.

--
Zzzzz.....

Rauno Kangas

"ZeiZei" <zei...@hut.otammut.fi> kirjoitti

> Niin ja vähintäänkin kannattaa laskea, kuinka paljon sitä säästääkään, jos
> jättää yhden tai kaksi koolausta alta pois. Eipä juuri mitään, vaan
> vahinko on hirmuinen, jos tonnin terassi nitkuu, notkuu ja kitisee.

Itse suhtautuisin asiaan hieman analyyttisemmin:
* terassin palkiston osuus terassin neliöhinnasta on noin neljännes
* terassin palkiston tihentäminen k600->k400 lisää palkiston menekkiä 50 %
eli
* nostaa terassin neliöhintaa noin 12,5 %

Jos samaa "suurpiirteistä" ajattelua noudatetaan koko rakennushankkeen
aikana (terassi ei liene ainoa satsaamisen mahdollisuus) niin helposti
kokonaisbudjettikin karaa käsistä...

ZeiZei

Rauno Kangas wrote:

> Jos samaa "suurpiirteistä" ajattelua noudatetaan koko rakennushankkeen
> aikana (terassi ei liene ainoa satsaamisen mahdollisuus) niin helposti
> kokonaisbudjettikin karaa käsistä...

Elämä on. Tarkastin kuiteistani nuo Raunon luvut. Näyttäisivät luvut
pitävän melko hyvin kutinsa.

Kehikko 100x100 16,8 JM x 4,88 e = 82 e
Koolaus 50x125 45 JM x 2,82 e = 127 e
Kansi 28x120 240 JM x 1,89 e = 454 e

Yhteensä siis 663, josta palkiston osuus 209, eli 31,5%.

Minulla tuo koolaus oli hiukan järeämpää tavaraa, joten sen osuus nousi
vähän suuremmaksi. Tein lisäksi portaat, joten palkiston osuus suhteessa
kansitavaraan on hiukan suurempi, kuin pelkällä kannella.

En silti täysin hyväksy tuota että K600 -> k400 kasvattaa terassin
kokonaispalkiston osalta menekkiä 50%. Terassissa nyt on kuitenkin
muutakin palkistoa, kuin koolaus, ellei nyt ihan pläkämaalle rakenneta.

Ja ajatellaanpa nyt vaikka 4,80 x 4,80 terassia. Oletetaan, että
kakkosnelosta myydään tuon pituisina kankina. Koolausmenekki K600 on
480/60 = 8 väliä, eli 9 kankea. 480/40 = 12 väliä, eli 13 kankea.
Koolauksen osalta siis menekki on kasvanut 4 kankea.

On totta, että kustannuksissa kannattaa olla tarkkana, mutta ehkä tässä
kohtaa kannattaa uhrata 4 kankea siihen, että terassin tuenta on
notkumaton. Prosenteilla voidaan ikävän helposti hämätä. Neljä
kakkosnelosta ei nyt niin kauheita maksa kuitenkaan.

--
Zzzzz.....

Rauno Kangas

"ZeiZei" <zei...@hut.otammut.fi> kirjoitti

> notkumaton. Prosenteilla voidaan ikävän helposti hämätä. Neljä
> kakkosnelosta ei nyt niin kauheita maksa kuitenkaan.

Sellaistahan se rakentajan arki on - "vain" kakskymppisten polttamista ;-D

Ari H

Ei pidä unohtaa myöskään kakskymppisten säästämistä juuri väärissä
asioissa, niin että sitten myöhemmin joutuu polttamaan kakssatasia
niiden asioiden korjaamiseen ;-)

--
"Ja pilkut huusivat tuskissaan: 'Lisää vaseliinia, lisää vaseliinia!'"

Rauno Kangas

"Rauno Kangas" <rauno....@taloapu.fi> kirjoitti

> Sellaistahan se rakentajan arki on - "vain" kakskymppisten polttamista ;-D

Täytyy ehdottomasti tuohon vielä jatkaa, ettei jäis porukoille väärää
käsitystä mun rakentamisfilosofiastani:

Yks tärkeimmistä panostamisen paikoista puutaloissa on ehdottomasti
välipohja. Nykyisten normien mukaan minimimitoitettu välipohja on kuin
trampoliini, jos sitä vertaa vaikkapa "tulossa olevien normien" mukaan
värähtelymitoitettuun välipohjaan. Hinnanero tavalliseen välipohjaan on
tavanomaisemmassakin talosssa "vain" tuhannen euron luokkaa - taatusti
kannattaa.

Ai mistäkö niitä värähtelymitoitettuja välipohjia saa?

Kyselykierros esimerkiksi suomalaisten talopakettitoimittajien keskuudessa
saattaa tuottaa kielteisen yllätyksen - vakiovälipohja taitaa aika harvassa
täyttää eurocoden värähtelylle asettamat vaatimukset ja monesta
talotehtaasta sitä ei saa vielä "rahallakaan"...

John Smith

"Rauno Kangas" <rauno....@taloapu.fi> wrote in message

Millä tuollaisen trampoliini-mallin saa korjattua ? Vai saako millään ?

Meillä nimittäin on sellainen : ( Talokaan ei ole vanha. Kun joku kävelee
vierestä, sen tuntee kun lattia "notkuu".

Kyllä, on vesikiertoinen lattialämpö... GRRRR !

Juha Ruismäki

Rauno Kangas wrote:

> Sellaistahan se rakentajan arki on - "vain" kakskymppisten
> polttamista ;-D

Erityisen hauskaa tuo on rakentajamessuilla, kun joka ikisellä
osastolla kuulee että "tässä kohtaa ei ainakaan kannata
säästää". Jos kaikkia uskoisi niin kalliiksi tulisi.

Juha