Rakentaminen Jyväskylässä, KSML 27.12.2015

Antti Eirtovaara

Hei,

Ohessa hieman omakohtaisia tuoreita kokemuksia rakentamisesta Jyväskylään päivän lehdessä:
http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/jyvaskylaan-hankala-rakentaa/2202467

Asko

On 27.12.2015 6:46, Antti Eirtovaara wrote:
> Ohessa hieman omakohtaisia tuoreita kokemuksia rakentamisesta Jyväskylään päivän lehdessä:
> http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/jyvaskylaan-hankala-rakentaa/2202467

Hyvä kirjoitus, mutta vaikea kommentoida sen tarkemmin kun en tiedä
millaista julkisivua tai autoksia alueelle on tähän asti rakennettu ja
millaista te ehdotitte.

Moniin omakotikortteleihin on alunperin määritelty kerrosten lukumäärä,
kattokulma ja jopa julkisivun väri kovinkin tarkkaan. Joissakin kunnissa
noista säännöistä pidetään tiukasti kiinni ensimmäiset vuodet, mutta
sitten jos tontit ei menekään kaupaksi, niin säännöistä joustetaan. Ja
kun on yhdelle rakentajalle joustettu, niin sitten "pitää" joustaa
lopuillekin.

Mutta tuo kuulostaa oudolta, että alunperin joku on saanut rakentaa
"väljemmin säännöin" ja nyt sitten niitä ruvetaan tiukentamaan juuri
sinun kohdallasi.

-Asko

Kalevi Hautaniemi

Niin se näyttää olevan sitten Jyväkylässäkin. Minä rakensin aikanani
Tampereelle ja jäin siten arkkitehtien jyrän alle. Tuo mainittujen
virkamiesten ammattikunta on saanut jumalalliset oikeudet leikkiä elämän
ja kuoleman herraa. (Tässä vaiheessa ne aina vetoavat saaneensa
oikeutensa valtuustolta ja valtiolta, mutta mistäs valtuusto tai valtio
kysyy vihjeitä jos ei arkkitehdeiltä:-)).

Näin maalaisjärjellä tuntuisi määräyksinä riittävän ettei omakotialueelle
saa rakentaa kovin korkeita rakennuksia ja kerrostaloalueelle kovin
matalia. Lisäksi ihmetyttää että jos teet rakentaessasi jonkin virheen,
niin virkamiehiä et saa niistä vastuuseen mitenkään vaikka he tekevät jos
jonkinlaisia tarkastuksia rakennustyön eri vaiheissa. Ja ne tarkastukset
eivät ole ilmaisia, ei läheskään.

Koita Asko kestää. Niin, ja joka tapauksessa Hyvää Uutta Vuotta.

/Kallu < oh3fg at sral fi >

Asko

On 28.12.2015 17:41, Kalevi Hautaniemi wrote:
> Näin maalaisjärjellä tuntuisi määräyksinä riittävän ettei omakotialueelle
> saa rakentaa kovin korkeita rakennuksia ja kerrostaloalueelle kovin
> matalia.

Kyllä nekin on ihan kivan näköisiä omakotialueita, joissa on tarkkaan
määritelty jokaiselle korttelille oma ulkoverhouksen väri ja lisäksi on
määritelty koko alueelle yhtenäinen katon väri ja kattokulma.

Toisaalta, johonkin pienemmälle alueelle jossa on vain kymmenkunta
suurehkoa tonttia, tuollainen liian tarkka järjestelmällisyys
tuntuu/näyttää teennäiseltä.

Jos jotain sääntöjä on, niin ne säännöt pitäisi sitten olla kaikille
samat. Tämäkin on kyllä vähän kaksipiippuinen asia... jos sitä
ok-aluetta rakennetaan lähemmäs 20 vuoden ajan, niin ehkä silloin
ymmärtää että säännöt eivät ole ensimmäiselle ja viimeiselle
rakentajalle ihan täsmälleen samat.

> Ja ne tarkastukset
> eivät ole ilmaisia, ei läheskään.

Koskakohan joku tutkiva toimittaja tekisi kattavan vertailun näistä
rakentamiseen liittyvistä viranomaismaksuista. Niissä taitaa olla aika
isoja kuntakohtaisia erojakin. Muistankohan ihan väärin, vai olikohan
jossain pelkkä paikan merkitseminenkin nelinumeroinen summa puolen
tunnin työstä.

> Koita Asko kestää.

Minulla ei ole mitään hätää. Rakensin 2012 haja-asutusalueelle "keskelle
metsää". Kun kysyin etukäteen rak.tarkastajalta mahdollisista
rajoitteista, niin hän sanoi: "kyllä sinne saat rakentaa mitä vaan
metsämaisemaan sopivaa, kunhan nyt et mitään lasipalatsia tai
marmoripalatsia suunnittele". Tonttini koko on 7200 m2 ja
rakennusoikeudestakaan ei ole tarvinut vielä murehtia, vaikka
päärakennuksen jälkeen tänne on noussut puutarhavaja, puuliiteri ja
autotalli.

-Asko

Kalevi Hautaniemi

On Mon, 28 Dec 2015 18:37:27 +0200, Asko wrote:

> [...]
> rakennusoikeudestakaan ei ole tarvinut vielä murehtia, vaikka
> päärakennuksen jälkeen tänne on noussut puutarhavaja, puuliiteri ja

Voi Asko parkaa, sun tonttisi on liian suuri. Jos kunnan organisaatiossa
on joku suurisaappainen, niin virkamiehet helposti keksivät pakkolunastaa
maasi. Taloineen päivineen tietenkin. Tontin koko kannattaa pitää alle
5000 m2:n niin sitä ei voi pakkolunastaa. Pikkuvirkamiehillä on
taipumusta nuolla esimiesten takamusta, oletko huomannut? Pane vain
tonttisi jakaminen käyntiin. Sitä niin syntyvää tonttia sinun ei ole
pakko myydä, tietenkään.

Juha Ruismäki

Kalevi Hautaniemi wrote:
> Voi Asko parkaa, sun tonttisi on liian suuri. Jos kunnan
> organisaatiossa on joku suurisaappainen, niin virkamiehet
> helposti keksivät pakkolunastaa maasi. Taloineen päivineen
> tietenkin.

Ei sentään, mutta etuosto-oikeus on kunnalla tonttikaupassa.
Monesti haja-asutusalueella vaaditaan vähintään 5000 m2 tontti
rakennuslupaan. Tässä ei sitten auta edes se, että kauppakirjaan
merkitään tontin kooksi tasan 5000 m2 (tuli kysyttyä), onneksi
kunta päätti olla käyttämättä oikeuttaan mutta sitäkin piti
jännittää kokoukseen asti.

> Tontin koko kannattaa pitää alle 5000 m2:n niin sitä ei voi
> pakkolunastaa.

Totta kai voidaan pakkolunastaa jos joku keksii vaikka tehdä
ohitustien talon päältä, ei siinä ole tontin koolla mitään
merkitystä. Olet sotkenut pakkolunastuksen etuosto-oikeuteen.

Juha

Asko

On 29.12.2015 18:56, Juha Ruism�ki wrote:
> Ei sentään, mutta etuosto-oikeus on kunnalla tonttikaupassa.

Tuo olikin uutta. Koskeeko myös tontteja, joilla on jo asuttavia tahi
purkukuntoisia rakennuksia? Mistäs kunta ylipäätään kuulee siitä
tonttikaupasta, kun eikös se yksityishenkilöiden tekemän kaupan
vahvistus tapahdu jossain maanmittauslaitoksella, eikä kunnan valtuustossa?

-Asko

Asko

On 29.12.2015 17:54, Kalevi Hautaniemi wrote:
> Pane vain
> tonttisi jakaminen käyntiin. Sitä niin syntyvää tonttia sinun ei ole
> pakko myydä, tietenkään.

Kiitos hyvästä neuvosta, mutta taitaa jäädä tekemättä. Se pelkkä
lohkominenkin kun kustantaa reilut 1400,- euroa. Tarviihan siinä sentään
käydä maanmittarin tontilla lyömässä pari uutta rajapyykkiä saveen ja
tädin toimistolla piirtää viivottimella yksi viiva karttaan. Ovat
kalliita asiantuntijoita he! :)

-Asko

Juha Ruismäki

Yksityiskohdista ei ole muistikuvaa, mutta Google löysi allaolevan.
Näköj�än p�äkaupunkiseudulla raja on vieläkin pienempi.

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:kunnan_etuosto-oikeus_kiinteistökaupassa

Juha