Einhellin avaaja autotallin oveen

tk

Onko kellään kokemuksia miten, Einhellin automaattinen ovenavaaja toimii
ylös nousevan lamellioven kanssa?

Kyseessä Hörmannin ovi, johon Hörmannin oma EcoClassic maksaa rahtusen
alle 300 e. Einhelliä saa satasella.

TiMo

Petri Soini

Sitä Hörmannin EcoStar-rimpulaa (vai EkoClassic mikälie nykyään) en voi
oikein suositella ainakaan, Ne liukukiskot on niin huonot että
asennusohjeetkin käskee käännellä pihdeillä liitoskohdan reunoja
ulospäin, jotteivät veistä lastuja muovikelkasta. Ja sen ne reunat
tosiaan herkästi tekevät! Avaimenperäkauko-ohjaimen ohuenohut
muovilenkki, jolla se roikkuu avainrenkaassa katkesi minulla 2 viikon
käytön jälkeen. Sen kansi ei pysy paikallaan jollei teippaa kiinni jne.
Osta vaan se Einhell, ei se huonompi voi olla.

Pete

P.S.
Kyllä tuo Hörmannin nostinkin silti toimii.
Sen hyvänä puolena on erinomaisen selkeä asennusohje erityisesti
hörmannin oveen.
Voi myös olla, että esim. kaukosäädintä on parannettu,
omani on vuodelta 2002.

Pete

Toni Arte

Petri Soini wrote:

> [...]
> käytön jälkeen. Sen kansi ei pysy paikallaan jollei teippaa kiinni jne.
> Osta vaan se Einhell, ei se huonompi voi olla.

Mulla on tuosta sellaisia kokemuksia, että sen kiinnimenoa on saanut
säätää useammankin kerran. Jostain syystä ovi kuvittelee, että jotain on
välissä ja ajaa itsensä takaisin noin puoliksi auki. Yleensä seuraava
sulkeminen onnistuu. Viimeksi säädin tuota toissaviikonloppuna, toimi
hienosti hetken aikaa. Sen jälkeen koitin riuhtaisia ovesta alaspäin
samalla kun se menee kiinni, jotain löysää jostain hävisi kun nyt se
pelittää taas hienosti.

Myöskin kakkosohjain oli jälkikäteen ostettuna aika arvokas, kyllä
näissä saisi tulla (vähintään) kaksi ohjainta mukana.
--
Toni

Petri Soini

Toni Arte wrote:

> [...]
> hienosti hetken aikaa. Sen jälkeen koitin riuhtaisia ovesta alaspäin
> samalla kun se menee kiinni, jotain löysää jostain hävisi kun nyt se

Heh,
on minulla tuokin häiriö esiintynyt, 2 kertaa muistaakseni sen 3 vuoden
aikana, kun on ollut käytössä. Sen olen siitä oppinut että pitää jäädä
katsomaan, että ovi tosiaan jää kiinni kun lähtee pihasta,
(muuten on pesuallashana jäässä kun palaa himaan tms.)

Pete

Pete

Jos ovi pomppaa takasin auki, niin se tanko on luultavasti liian pitkä, eli
tulee liikaa kiristystä ja avaaja luulee että jotakin jäi väliin juuri ennen
oven sulkeutumista.

-pete-

"Petri Soini" <pe...@not.net> wrote in message

pesonen...@gmail.com

Einhel kesti noin 20v.Jaksoi vetää vanhanmallisen puisen kippioven mallia 72v paneloitu.
Jousilla tosin tarkka kevennyksen säätö.
Nyt ei enää jaksa avata kunnolla. Pitää laittaa uusi.
Kyllähän se aika rimpula oli aikoinaan asentaa.Alumiini kisko piti ankkuroida kolmesta kohtaa.

Otto J. Makela

pesonen...@gmail.com wrote on Mon, 26 Feb 2018 16:18:49 +0000:

> lauantai 27. tammikuuta 2007 16.37.38 UTC+2 tk kirjoitti:

Mahtaakohan keskustelu enää jatkua 11 vuoden tauon jälkeen?
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

Asko

On 2.3.2018 9:30, Otto J. Makela wrote:
> Mahtaakohan keskustelu enää jatkua 11 vuoden tauon jälkeen?

Voin mä tähänkin soppaan lusikkani laittaa...

Mulla on pari vuotta sitten rakennettu kylmä autotalli, jonka
betonilattia on ollut nyt tukevasti pakkasen puolella pidemmän aikaa.
Kaukosäätimellä aukeava lamelliovi on 5,5 m leveä, joten siinä on sillä
tiivistekumilla jo melkoinen pinta-ala jäätyä lattiaan kiinni jos
niikseen tulee.

Lisäksi nyt -20C pakkasilla on jännittänyt moottorin, vetohihnan yms.
osien kestävyys.

Mutta, mitään ongelmia ei ole ollut, hyvin toimii kylmä autotalli
talvikeleilläkin.

Toki, nollakeleillä tulee auton lokasuojia hieman putsattua ennen
talliin ajoa, ettei loskat valu lattialle ja jäädy siihen.

Myös sitä autotallin lattiaa joutuu välillä putsailemaan harjalla tai
kumilastalla, mutta nyt -10C pakkasilla ei ole ollut mitään märkää mikä
olisi tarttumassa lattiaan kiinni. Melko liukas tuollainen koneella
liipattu betoni on, jos kengänpohjassa ja/tai lattialla sattuu olemaan
vähän pakkaslunta.

-Asko

MStr

On 2.3.2018 19:06, Asko wrote:

> Mutta, mitään ongelmia ei ole ollut, hyvin toimii kylmä autotalli
> talvikeleilläkin.

Millä tavalla kylmä autotalli on parempi kuin autokatos?

Itsellä on lämmin autotalli (ilmankuivain hoitaa suurimman osan
lämmityksestä ja maalämpö loput), joka on todella hyvä kun on vesipiste
ja ei tarvitse talvitakkia päälle ajoon lähtiessä.

++MSte

Asko

On 4.3.2018 19:39, MStr wrote:
> Millä tavalla kylmä autotalli on parempi kuin autokatos?

Ei tarvi autoa harjata lumesta tai siitepölystä tuulisellakaan säällä.
Auto pysyy varjossa tarvittaessa koko päivän, jota harva autokatos
mahdollistaa. Säilyy työkalut ja muu irtain paremmin tallessa. Auto
säästyy paremmin ilkivallalta ja omien lasteni leikeiltä.

Kun vertaillaan lämmin vs. kylmä autotalli, niin tuon 75 m2
talli+varaston rakentamiskustannuksissa en juurikaan säästänyt
(ainoastaan villat ja gyprocit), mutta lämmityskustannuksissa säästyy
varmaan tonni vuodessa.

Jos pihalla tulee vietyä roskapussia, haettua takkapuita liiteristä ja
tehtyä lähtövalmisteluja autolle, niin kyllä sitä talvitakkia tarvii
kuitenkin. Jos joutuu oikein lumitöissä hikoilemaan, on ihan mukavakin
jäähdytellä hetki viileämmässä autossa, ennenkuin siellä on reilu
sisälämpötila. Mulle ei ole iso ongelma pysähtyä 10 min ajon jälkeen
bussipysäkille riisumaan takki pois. Melkein isompi ongelma olisi kantaa
se talvitakki kainalossa muiden kantamusten ohella autoon/autosta.

Työpaikalla mulla on käytettävissä lämmin halli, jossa on ihan
kohtalaisen kuiva ilma, niin auto kuivuu mukavasti aina työpäivän
aikana. Jos tuo etu joskus päättyy, niin mikäs mua estää silloin
lyömästä villat, höyrysulku + gyprocit tuohon omaankin talliini, mutta
nykytilanteessa en osannut nähdä, että millä tavalla lämmin autotalli
olisi yhtään parempi kuin kylmä autotalli. Eipähän tarvi pelätä
homeongelmaa, kun seinissä on ainoastaan lautaverhous + tuulensuojalevy,
runko näkyvissä sisäpuolelta ja katonrajassa 5 cm tuuletusrako kaikilla
neljällä seinällä.

Ja vielä kerran, ne rakennuksen lämmityskulut ovat minulla 0,- eur.

-Asko

MStr

On 4.3.2018 20:55, Asko wrote:

> [...]
> mahdollistaa. Säilyy työkalut ja muu irtain paremmin tallessa. Auto
> säästyy paremmin ilkivallalta ja omien lasteni leikeiltä.

Kyllä pitää olla harva autokatos jos ei auto pysy varjossa siellä.

Lukollinen kaappi ja lasten kasvattaminen voisi olla parempi ratkaisu,
varsinkin kun muistaakseni tallisi on jossain kaukana korvessa jossa saa
rauhassa mennä lautaseinästä läpi jos kiinnostaa.

Katoksessa ei tarvitse availla ja sulkea ovia...

> [...]
> talli+varaston rakentamiskustannuksissa en juurikaan säästänyt
> (ainoastaan villat ja gyprocit), mutta lämmityskustannuksissa säästyy

Tonnilla saa ainakin 10000kWh energiaa, todella harvassa 75m2
autotallissa sellainen kuluu lämmitykseen, muissa ei.

> Mulle ei ole iso ongelma pysähtyä 10 min ajon jälkeen
> bussipysäkille riisumaan takki pois.

Bussipysäkille saa pysähtyä henkilöautolla vain matkustajan ottamista ja
jättämistä varten. Ja minusta olisi jotenkin outoa pysähtyä puolivälissä
tuollaisen turhan syyn vuoksi, vaikka siellä onkin taukopaikka.

> Melkein isompi ongelma olisi kantaa
> se talvitakki kainalossa muiden kantamusten ohella autoon/autosta.

Minä en viitsi ottaa takkia pois autosta.
Pihatöihin on eri takki.

>kun seinissä on ainoastaan lautaverhous + tuulensuojalevy,
> runko näkyvissä sisäpuolelta ja katonrajassa 5 cm tuuletusrako kaikilla
> neljällä seinällä.

Tuohan on sitten melkein vain ovellinen autokatos.

++MStr

Asko

On 5.3.2018 19:21, MStr wrote:
> Kyllä pitää olla harva autokatos jos ei auto pysy varjossa siellä.

Äkkiseltään arvattuna noin 1/4 suomen autokatoksista on sellaisia,
joiden ajoväylä tulee suoraan pohjoisesta. Loput 3/4 ovat sellaisia,
joissa auto on enemmän tai vähemmän auringossa. Jos on ainoastaan
kaksiseinäinen autokatos, niin autohan saattaa olla suorassa
auringonpaahteessa useita tunteja päivässä.

> Katoksessa ei tarvitse availla ja sulkea ovia...

Se onkin kyllä rasittavaa touhua. Siksi minulla on kaukosäätimellä
avattava ovi.

> minusta olisi jotenkin outoa pysähtyä puolivälissä
> tuollaisen turhan syyn vuoksi, vaikka siellä onkin taukopaikka.

En minäkään puolivälissä tai sen jälkeen yleensä enää pysähdy riisumaan
takkia. Mutta jos matkaa on jäljellä tunti, niin mukavampihan se on
ilman toppatakkia ajaa.

> Tuohan on sitten melkein vain ovellinen autokatos.

Runko on jätetty tarkoituksella näkyviin. Helpottaa huomattavasti
tavaran kiinnittämistä seiniin. Ei muuta kuin ruuvia ja/tai laudanpätkää
tarpeen mukaan. Sinne 15 cm rungon sisäänkin olen jo hyllyjä rakentanut,
jotka olisivat gyproc levytetyssä tallissa sitten sen 15 cm seinien
sisäpuolella, mutta nyt eivät syö senkään vertaa "lattiatilaa".
Tuuletusrakokin on juuri sen vuoksi, että kesällä talli pysyy viileänä.

Tarpeita ja mielipiteitä on siis monenlaisia. Itse olen omaan kylmään
talliini nykytilanteessa erittäin tyytyväinen, enkä taida sitä nyt tämän
enempää perustella.

-Asko

MStr

On 6.3.2018 16:39, Asko wrote:

> [...]
> kaksiseinäinen autokatos, niin autohan saattaa olla suorassa
> auringonpaahteessa useita tunteja päivässä.

Pikaisella vilkaisulla ei tässä naapurustossa ole yhtään sellaista
autokatosta jossa auto olisi merkittävästi auringossa. Toki aurinko voi
pikkaisen osua autoon, mutta aika harvaksi pitää katos rakentaa jos
haluaa autonsa saavan suoraa aurinkoa. Säleseinä muodostaa hyvän varjon
ja pitää tuulen tuomat asiat poissa.

> Sinne 15 cm rungon sisäänkin olen jo hyllyjä rakentanut,
> jotka olisivat gyproc levytetyssä tallissa sitten sen 15 cm seinien
> sisäpuolella, mutta nyt eivät syö senkään vertaa "lattiatilaa".

Mitä tuollaisessa kylmässä tallissa voi hyllyillä pitää? Kosteus tuhoaa
aika monet työkalut, kylmyys kemikalit,.. mitään sähkövälineitä ei
tuolla voi pitää mitä ei voisi ulkona säilyttää.

> Tuuletusrakokin on juuri sen vuoksi, että kesällä talli pysyy viileänä.

Eikö se kuitenkin ole ympäristön lämpötilassa, kun ei sitä paljon
jäähdyttää kannata.

> Tarpeita ja mielipiteitä on siis monenlaisia. Itse olen omaan kylmään
> talliini nykytilanteessa erittäin tyytyväinen, enkä taida sitä nyt tämän
> enempää perustella.

Kukin tyylillään.
Itse en tykkää kylmästä autosta ja autotalli on lämmin. Toinen
vaihtoehto olisi autokatos ja polttoaineella toimiva lämmitys. Kylmässä
tallissa ei ole minusta oikein mitään hyvää.
Kylmään talliin ei edes saa nopeasti auton verran lämmintä tilaa
askartelulle (vaikka levyn saahaamiseen tai jonkun härvelin kokoamiseen)
vaan pitää olla paljon isompi lämmin verstas.

++MStr

Asko

On 8.3.2018 19:34, MStr wrote:
> Eikö se kuitenkin ole ympäristön lämpötilassa, kun ei sitä paljon
> jäähdyttää kannata.

Nimenomaan. Katonrajasta kunnolla tuulettuva rakennus pysyy sisältä ja
ulkoa saman lämpöisenä. Umpinaisemmat rakennukset tuppaavat lämpenemään
sisältä vähän turhankin kuumiksi, jos on hellepäivä eikä yhtään puuta
tms. varjoa rakennusta suojaamassa auringolta.

> Kylmään talliin ei edes saa nopeasti auton verran lämmintä tilaa
> askartelulle (vaikka levyn saahaamiseen tai jonkun härvelin kokoamiseen)
> vaan pitää olla paljon isompi lämmin verstas.

Kyllä mun käyttämät pöytäsirkkelit toimii (ja säilyy) pakkasellakin.
Kylmässä 75 m2 tallissa on paremmin tilaa levitellä niitä jonkun
härvelin osia lattialle, kuin jossain 18 m2 lämpimässä tallissa.

Toki, joku maalaustyö tai auton pakkelointi vaatii lämmintä tilaa, mutta
sellaiselle minulla on harvoin tarve. On mulla olemassa erikseen 10 m2
Lillevilla valmishirsistä koottu ulkovaja, se on umpinainen (ja
homeessa), niin siellä saan 1 kW säteilylämmittimellä pidettyä
plusasteita sen verran, että siellä on yksi potkukelkka maalattu
toissatalvena. Enimmäkseen olen onnistunut kuitenkin ajoittamaan omat
maalaustyöni kesäaikaan.

Vaimon auton tuulilasi kävi paikkauksessa tänä talvena ja siihen
laitettu silikoni annettiin kuivua tuolla kylmässä tallissa siten, että
auton kojelaudalla oli sisätilalämmitin (puhallin) yhden yön
lämmittämässä sitä tuulilasia. Mielestäni on turha lämmittää koko tallia
koko talven ajan, jos sille lämpimälle harrastetilalle ei ole
jokapäiväistä tarvetta.

Naapurin äijällä on 60 kW lämmityspuhallin omassa konehallissaan.
Sellaisen kun laittais tonne munkin eristämättömään autotalliin, niin
saisin sinne varmaan muutamassa minuutissa shortsikelin aina silloin jos
tekee mieli lämpimässä askarrella. Puhaltimen ulostuloaukko on
halkaisijaltaan ehkä 50 cm ja sieltä tulee lämmintä ilmaa sellaisella
työnnöllä, että shortsinlahkeet lepattaa.

-Asko