atomiaseet

Matti Lehtiniemi

Yhdysvaltain presidentti Joe Biden puhui tuossa mahdollisesta ydinsodasta.

Aloin muistella 70-luvun aikoja miten atomipommeilta
suojauduttiin.Kerrostalossamme Haukilahdessa oli pommisuoja, jossa oli
ilmanpuhdistuskone ja iso vesitankki.

Mites se meni oikein ? Siis jos tulee ydinpommi, niin se tuhoaa
fyysisesti vain pienen alueen, mutta ydilaskeumista tulee se isoin vaara.
Muistaakseni säteilyn joutumista elimistöön pitää vältää.Piti laittaa
suun eteen kostutettu liina, jonka läpi hengitti.Sitten
joditabletit.(Googlaan)
https://www.stuk.fi/web/selkosivut/sateilyvaara-ja-suojautuminen/joditabletti-suojaa-kilpirauhasta-sateilylta

Jaa, siis kilpirauhasen suojaksi.
Eli ikkunat ja ovet kiinni, sitten puhdasta vettä varastoon.Hormit
kiinni.Onko muuta, muistaako kukaan ?

Jenkeissä äitiä opetettiin että pitää mennä pulpetin alle ja laittaa
kädet pään suojaksi. Vai olikohan se tornadoja varten ?

Heikki Heinonen

Meidän peruskoulussa oli ihan oikea pommisuoja johon menemistä harjoitelliin kerran vuodessa. Nykyään koulu on
purettu ja korvattu uudella. En tiedä onko siellä pommisuoja. Mutta vanhassa oli panssariovet ja käsin
veivattava ilmastointikone.

TJT2

Matti Lehtiniemi wrote:
> Yhdysvaltain presidentti Joe Biden puhui tuossa mahdollisesta
> ydinsodasta.

Monet muutkin ovat puhuneet, varsinkin sen jälkeen kun Putin on ollut
hermona kun Ukrainan valtaus ei onnistunutkaan.

> Aloin muistella 70-luvun aikoja miten atomipommeilta
> suojauduttiin. Kerrostalossamme Haukilahdessa oli pommisuoja, jossa oli
> ilmanpuhdistuskone ja iso vesitankki.

Jos talo on edelleenkin pystyssä, kyllä sen väestösuojankin pitäisi olla
olemassa.

> Mites se meni oikein ? Siis jos tulee ydinpommi, niin se tuhoaa
> fyysisesti vain pienen alueen, mutta ydilaskeumista tulee se isoin
> vaara.

Aika isoja alueita ne tuhoaa verrattuna tavallisiin pommeihin. Ja isoin
vaara tulee siitä räjähdyksen säteilystä, laskeuma laskeutuu sitten jonnekin
muualla, sinne minne tuuli sattuu sen kuljettamaan.

> Muistaakseni säteilyn joutumista elimistöön pitää vältää.

Säteily on vaarallista vaikka sitä radioaktivista ainetta ei joutuisikaan
elimistön sisäpuolelle.

> Piti laittaa suun eteen kostutettu liina, jonka läpi hengitti.

Siitä ei paljon apua ole gammasäteilyä eikä lämpösäteilyä (infrapuna)
vastaan.

> Sitten
> [...]

Oliko tämä sinulle ihan uusi tieto? Opetettiin jo peruskoulussa, ja kun
sitten 1980-luvlla Tsernobyl, kerrattiin TV:ssä ja muissa medioissa.
Suorastaan jankutettiin.

> Eli ikkunat ja ovet kiinni, sitten puhdasta vettä varastoon.Hormit
> kiinni. Onko muuta, muistaako kukaan ?

Tuolla linkittämälläsi sanotaan:
x x x
Ydinaseen räjäytyksen vaikutuksilta pitää suojautua väestönsuojiin.
Väestönsuojaan on suojauduttava jopa satojen kilometrien päässä
räjähdyspaikasta. Jos väestönsuojaa ei ole, pitää suojautua sisätiloihin.
x x x
joten kannattaa mennä sinne väestösuojaan, mieluummin jo ennen kuin pommi
tipahtaa...

> Jenkeissä äitiä opetettiin että pitää mennä pulpetin alle ja laittaa
> kädet pään suojaksi. Vai olikohan se tornadoja varten ?

Ydinpommeista aka atomipommeista siinä puhuttiin, kun pelkäsivät että neukut
hyökkää.

--
--TJT--

Matti Lehtiniemi

TJT2 kirjoitti 18.4.2022 klo 9.47:
> Säteily on vaarallista vaikka sitä radioaktivista ainetta ei
> joutuisikaan elimistön sisäpuolelle.

Tietysti on mutta ydinlaskeuma on se käytännön ongelma kaikille niille,
jotka eivät asu kaupungin keskustassa minne pommi oletettavasti putoaa.

> Oliko tämä sinulle ihan uusi tieto? Opetettiin jo peruskoulussa, ja kun
> sitten 1980-luvlla Tsernobyl, kerrattiin TV:ssä ja muissa medioissa.
> Suorastaan jankutettiin.

En usko että oli uusi tieto, mutta oli päässyt unohtumaan.

> Ydinpommeista aka atomipommeista siinä puhuttiin, kun pelkäsivät että
> neukut hyökkää.

Muistaakseni tornadoista ja ydinpommeista ,molemmista.Kun tornado tulee
niin taloon muodostuu alipaine, jonka seurauksena ikkuna hajoavat
sisään.Kestävästi rakennettu koulutalo ei itsessään hajoa.

Ari Saastamoinen

"TJT2" <truth....@holocaust.is.invalid> writes:

> Aika isoja alueita ne tuhoaa verrattuna tavallisiin pommeihin. Ja
> isoin vaara tulee siitä räjähdyksen säteilystä, laskeuma laskeutuu
> sitten jonnekin muualla, sinne minne tuuli sattuu sen kuljettamaan.

Riippuu ihan noiden vertailtavien pommien koosta. Esim. Hiroshimaan
pudotettu atomipommi vastasi räjähdevaikutukseltaan noin 13 kilotonnin
TNT-räjähdettä, eli vajaa kuorma-autollinen - ihan mahdollisen kokoinen
pommi perinteisilläkin räjähteillä toteutettuna.

> Säteily on vaarallista vaikka sitä radioaktivista ainetta ei
> joutuisikaan elimistön sisäpuolelle.

En tiedä, mitä isotooppeja atomipommin jäljiltä jää, mutta
esim. alfasäteily pysähtyy jo ihan ihon päällimmäisiin kerroksiin ja on
näin ollen lähes harmitonta ulkoisesti. Beta uppoaa jo jokusia senttejä
sentin, ja gammasäteilyä taas ei saa ainakaan millään mukana
kuljetettavalla suojalla torjuttua.

Mutta siis kyllä ainakin noiden alfasäteilevien hiukkasten inhalointia
kannattaa pyrkiä välttämään, ja ehkä se jonkin verran auttaa betankin
kanssa. Gamman suhteen ei ole mitään merkitystä, onko se säteilevä
aines kropan sisä vain ulkopuolella, mutta jos se on ulkopuolella, niin
siihen on helpompi ottaa etäisyyttä.

--
Arzka oh3mqu+...@hyper.fi - En halua follareita mailina
* Edellinen sigu oli aika paska jostain viime vuosituhannelta *

Ari Saastamoinen

Matti Lehtiniemi <ma...@jotain.fi> writes:

> Muistaakseni tornadoista ja ydinpommeista ,molemmista.Kun tornado
> tulee niin taloon muodostuu alipaine, jonka seurauksena ikkuna
> hajoavat sisään.Kestävästi rakennettu koulutalo ei itsessään hajoa.

Hmm.. en nyt heti keksinyt Googleen mitään hyviä hakusanoja, mutta
oletko varma tuosta alipaineesta? Ainakin ohivirtaus aiheuttaa
alipainetta, ja voisi siis kuvitella, että ikkunan ohi virtaava voimakas
tuuli näin ollen siis aiheuttaisi paine-eron toiseen suuntaan?

Ari Saastamoinen

Ari Saastamoinen <oh3mq...@hyper.fi> writes:

> [...]
> TNT-räjähdettä, eli vajaa kuorma-autollinen - ihan mahdollisen kokoinen
> pommi perinteisilläkin räjähteillä toteutettuna.

Oho. Unohdinpa tuosta sitten kilo-etuliitteen. Ei toi ehkä mahdukaan
yhteen kuorma-autoon :)

Se parin vuoden takainen räjähdys Libanonin satamassa vastas noin 1.1
kilotonnin TNT-räjähdystä. Ja sitä tavaraa oli siä vähän enempi kuin
kuorma-autollinen.

TJT2

Matti Lehtiniemi wrote:

> Tietysti on mutta ydinlaskeuma on se käytännön ongelma kaikille
> niille, jotka eivät asu kaupungin keskustassa minne pommi
> oletettavasti putoaa.

Kannattaa ostaa säteilymittari (geigermittari tai mitä niitä olikaan...) jos
laskeuma pelottaa. Tshernobylin pamauksen jälkeen täällä Suomessakin
mittailtiin kaikenlaista, sen jälkeen kun ruotsalaiset olivat uutisoineen
mainitusta pamauksesta. Suomessahan ei aluksi uutisoitu, kun punikit eivät
uskaltaneet suututtaa Neuvostoliittoa. Nyt punikitkin niin reippaita, että
suututtavat Venäjää NATO-hakemuksella. Jos Venäjä ydinpommittaa Suomen
kaupunkeja, sen jälkeen koko Suomi on niin saastunut, että siinä ei mitkään
väestönsuojatkaan auta.

> En usko että oli uusi tieto, mutta oli päässyt unohtumaan.

Sitä se viina teettää.

> Muistaakseni tornadoista ja ydinpommeista ,molemmista.Kun tornado
> tulee niin taloon muodostuu alipaine, jonka seurauksena ikkuna
> hajoavat sisään.Kestävästi rakennettu koulutalo ei itsessään hajoa.

Voi olla, mutta ainakin niillä minun näkemilläni videoilla puhuttiin
nimenomaan atomipommeista, ja se niiden "duck and cover" muodostui aikoinaan
jonkinlaiseksi vitsiksikin. Wikin artikkelissa näköjään mainitaan
tornadotkin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Duck_and_cover

--
--TJT--

TJT2

Ari Saastamoinen wrote:

> Oho. Unohdinpa tuosta sitten kilo-etuliitteen. Ei toi ehkä mahdukaan
> yhteen kuorma-autoon :)

Evoryhmässä on kovasti todisteltu, että kilogramman määritelmää on muutettu,
joten puhutko nyt uuden vai vanhan määritelmän mukaisista kilotonneista??
Tonnihan oli ennenvanhaan 1 000 kg, uudesta ei tiedä kun AnttiHx ja Stenberg
ja Suonio eivät suostuneet kertomaan niitä muuntokertoimia...

> Se parin vuoden takainen räjähdys Libanonin satamassa vastas noin 1.1
> kilotonnin TNT-räjähdystä. Ja sitä tavaraa oli siä vähän enempi kuin
> kuorma-autollinen.

Myös tyhjiöpommit ovat tehokkaita, saksalaisetkin kuulemma yrittivät
kehittää, ja nythän on levitetty huhua että Venäjä olisi käyttänyt
Ukrainassa, sen sijaan wikin juttu tehosta ilmeisesti faktaa:

In September 2007, Russia exploded the largest thermobaric weapon ever made.
Its yield was reportedly greater than the smallest dial-a-yield nuclear
weapons at their lowest settings.[41][42] Russia named this particular
ordnance the "Father of All Bombs" in response to the American-developed
Massive Ordnance Air Blast (MOAB) bomb, which has the backronym "Mother of
All Bombs" and once held the title of the most powerful non-nuclear weapon
in history.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermobaric_weapon

--
--TJT--

TJT2

Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
> TNT-räjähdettä, eli vajaa kuorma-autollinen - ihan mahdollisen
> kokoinen pommi perinteisilläkin räjähteillä toteutettuna.

Mutta se olikin pieni verrattuna nykyisiin ydinpommeihin. Niillä tosin on
kuulemma jotain "taktisia" ydinaseita
https://en.wikipedia.org/wiki/Tactical_nuclear_weapon
mutta jos Venäjä suuttuu tosissaan, niin varmasti laittavat niitä isoimpia
https://en.wikipedia.org/wiki/Tsar_Bomba

> [...]
> on näin ollen lähes harmitonta ulkoisesti. Beta uppoaa jo jokusia
> senttejä sentin, ja gammasäteilyä taas ei saa ainakaan millään mukana

Noin peruskoulussakin aikoinaan opetettiin.

> [...]
> aines kropan sisä vain ulkopuolella, mutta jos se on ulkopuolella,
> niin siihen on helpompi ottaa etäisyyttä.

Siksipä aikoinaan Tshernobylin pamauksen jälkeen otettiin etäisyyttä
puutarhasta haravoituihin lehtiin yms, ja posti muistaakseni kieltäytyi
kuljettamasta paketteja kun ihmiset yrittivät lähettää näytteitä STUKille
tai jonnekin. Vaan Tshernobyl on aika kaukana, ydinpommi tai suomalaisen
ydinvoimalan pamaus saastuttaa nimenomaan Suomen. Ja jos Venäjä lähettää
useita pommeja eri puolille Suomea, Suomesta tulee asuinkelvoton alue. Ja
tuulen suunnasta sitten riippuu saastuuko myös Ruotsi ja Norja, vai puhaltaa
tuuli osan laskeumasta takaisin venäläisille, vai meneekö jonnekin
Keski-Euroopan suuntaan.

--
--TJT--