Sissit ja Räpid deployment Foorzees

Hannu Haveri

Olen ajattelut pyrkiväni johonkin sissikomppaniaan, mutta
valmiusjoukkokoulutuskin kiinnostaa, joten ainoa sopiva koulutuspaikka
olisi Kainuun prikaati?
Olenko ymmärtänyt oikein, että ensin jokainen käy peruskoulutuksen,
joka minulle olisi tuo sissilinja ja sen jälkeen
alkaa valmiusjoukkokoulutus?
Entä millaisia vaatimuksia sissilinjalle (tai miksi sitä
nyt kutsutaankaan) on? Haittaako huono näkö? Onko sinne yleensä
paljonkin pyrkijöitä?

Mulle ei ole vieläkään tullut aivan selväksi minkä ikäisenä armeija
alkaa. 18-vuotiaana on kutsunnat ja sitten...? Pääsen lukiosta
19-vuotiaana, joten onko aivan tavatonta pyytää armeijasta lykkäystä,
koska tuntuu aika typerältä olla vuosi pois koulusta kun sitä
on enää jäljellä noin puoli vuotta. Sitten tulee takaisin eikä muista
mistään enää mitään.

TVJ

Valmiusjoukkoja koulutetaan vain PorPr:ssa, Suojelukoulussa ja TykPr:ssa
joten sissi&FRDF koulutus ei ole mahdollista. Itse palvelin PorPr:ssa
Spol&Tiedustelukomppaniassa ja sain tiedustelukoulutuksen ohella myös FRDF
koulutuksen. Tiedustelukoulutus on koulutushaaroista lähinnä sissien
koulutusta, mutta tiedusteluräppäriksi on hankala päästä, koska niitä
koulutetaan niin harvoin.

Ellet ole pyrkimässä rauhanturvaajaksi niin kannatan ehdottomasti menoa
Kainuun-, Karjalan- tai Lapin rajajääkärikomppanioihin.Sissilinjan miehet
olivat ainakin RUK:ssa melko kovaa/valikoitua porukkaa mutta en tiedä
normaaleista pääsyvaatimuksista. Vastaavasti valmiusjoukkoihin on aivan
naurettavan helppo päästä ja kyllä sen "räppäreistä" huomaakin.

Vastauksia sinun ja monien muiden kysymyksiin www.mil.fi ..........

Hannu Haveri <haha...@tkukoulu.fi> kirjoitti
viestissä:3c4093cc...@news.mbnet.fi...

Mika Rantanen

> normaaleista pääsyvaatimuksista. Vastaavasti valmiusjoukkoihin on aivan
> naurettavan helppo päästä ja kyllä sen "räppäreistä" huomaakin.

Höpöhöpö. 1/01:n porukka oli hyvin motivoitunutta ja kovatasoista.

- Mika Rantanen, res. jääk. FRDF-lääkm

göran

> Mulle ei ole vieläkään tullut aivan selväksi minkä ikäisenä armeija
> alkaa. 18-vuotiaana on kutsunnat ja sitten...? Pääsen lukiosta

Älä pelkää, kyllä firma pitää huolen, että saat tarpeelliset
tiedot ajoissa :-) muutoin voit olla kuin ellun kana.

Hannu Haveri

On Sun, 13 Jan 2002 00:08:54 +0200, "TVJ" <tuom...@koti.soon.fi>
wrote:

> Valmiusjoukkoja koulutetaan vain PorPr:ssa, Suojelukoulussa ja TykPr:ssa
>joten sissi&FRDF koulutus ei ole mahdollista.

www.mil.fi/valmiusyhtyma :ssa kyllä lukee että "Maavoimien
valmiusyhtymiä ovat Porin Prikaati, Karjalan Prikaati ja Kainuun
Prikaati."

Matti Raustia

Joo, mutta käsittääkseni et halua valmiusyhtymään vaan Kansainväliseen
valmiusjoukkoon eli FRDF:ään? Muilla valmiusyhtymillä paitsi PorPr:lla,
kuten KaiPr:lla ja KarPr:lla ei ole mitään tekoa kansainvälisen
valmiusjoukon kanssa ja PorPr:llakin vain siksi, että siellä annetaan
kansainvälisen valmiusjoukon koulutusta. Juuri näitten sekoilujen takia
ihmettelen, miksei valmiusyhtymää voitu nimetä esimerkiksi nopean toiminnin
prikaateiksi tms.

matti

--
"China is a big country, inhabited by many chinese." - Charles de Gaulle

riku

In article <3c4093cc...@news.mbnet.fi>, haha...@tkukoulu.fi (Hannu Haveri) writes:

> [...]
> koska tuntuu aika typerältä olla vuosi pois koulusta kun sitä
> on enää jäljellä noin puoli vuotta. Sitten tulee takaisin eikä muista

Liekö tuo muuttunut mutta aikoinaan armeijaan mentiin 19 - 20
vuotiaina eli sinä vuonna kun täytettiin 20 vuotta. Jos halusi
aiemmin, piti sitä vartavasten hakea. Itse ainakin menin
armeijaan 20 vuotiaana enkä hakenut kertaakaan lykkäystä.

riku