Kaukopartiomiesten koirakarkoite

Hanni

Sotiemme kaukopartioista lukeinelle lienee tuttu tuo heidän käyttämänsä
saappaiden pohjiin siveltävä tökötti jolla hoideltiin jälkikoirat. Onko
kellään tietoa mistä tuo oli valmistettu?

Ja tähän kevennykseksi lukusuositus:
Veikko Huovinen
Kukuskat (WSOY)

Jossa "poikkeava" kaukopartionovelli "Muonatorpedo"

Erja

Hanni <ha...@laatikko.saunalahti.fi> wrote in message

> Sotiemme kaukopartioista lukeinelle lienee tuttu tuo heidän käyttämänsä
> saappaiden pohjiin siveltävä tökötti jolla hoideltiin jälkikoirat. Onko
> kellään tietoa mistä tuo oli valmistettu?

Aineesta ei ole tietoa, mutta asian vierestä; kuinka hyvin jäljestyskoirien
harhauttaminen on sodan aikana onnistunut?

Olen ollut koiraohjaajana JPr:ssa ja jäljestysharjoituksissa tuli nähtyä,
miten helposti maalimies voi kadota pystymetsään tunnin aikana. Henkilön
löytäminen partion kokoisella joukolla ilman koiraa on toivotonta.
Harjoituksissa emme käyttäneet mitään koiran jäljestystä haittaavia
kemikaaleja, koska palveluksessa olevien koirien vainua ei ole järkevää
vaarantaa. Maalimies pystyi käyttämään vain omaa mielikuvitusta reitin
valinnassa harhauttaakseen koiraa. Käytännössä sillä on pieni merkitys;
koulutettu koira löytää jäljelle uudelleen.

Erja

nokiaa

Olin joskus ryhmäni kanssa maalina näille jäljestäjille, ja koska meillä ei
ollut kemikaaleja käytännössä aina meidät löydettiin. Sitten muutimme hiukan
taktiikkaa, menimme jonkun sopivan aukean läpi (sodassa tietysti riskaa peliä),
sinne aseteltiin miinoite ja teimme pienen lenkin palaten aukean reunalle siten
että tuuli oli meihin päin. Kun perässä tulleet etsijät osuivat miinoitteeseen
avattiin väijytyksestä tuli.
Muuten ei näistä etsijöistä päässyt eroon.
T:Janne

Erja

nokiaa <no...@nokia.com> wrote in message

> [...]
miinoitteeseen
> avattiin väijytyksestä tuli.
> Muuten ei näistä etsijöistä päässyt eroon.

Tuo väijytys-taktiikka opetettiin meillekin. Näytettiin, ettei koiraa tule
seurata sokeasti vaan samalla on tarkkailtava maastoa väijytyspaikkojen
varalta. Koirat koulutetaan ilmaisemaan ansalangat ja joitakin
räjähdysaineita, mutta siitä ei ole paljon hyötyä, jos väijytykseen ollaan
jo jouduttu...

Koirasta riippuu, onko se täysin jälkiuskollinen vai käyttääkö se myös
ilmavainua ja kuuloaan jäljestäessään -> tuulen alapuolelta voidaan
oikaista, mikäli vastapuoli ei ole ottanut tuulen suuntaa huomioon.

Erja

Mikko Sippola

Hmm.... olen kuullut juttuja noista koiran karkotteista ja oikein kun
muistelin niin joku joskus mainitsi hirvensarviöljyn...???

--
Mikko Sippola

mikko....@surffi.net

Pekka Koski

On Tue, 7 Nov 2000 18:23:11 +0200, "Mikko Sippola"
<mikko....@surffi.net> wrote:

>Hmm.... olen kuullut juttuja noista koiran karkotteista ja oikein kun
>muistelin niin joku joskus mainitsi hirvensarviöljyn...???

Lienee hyttyskarkoite.
Koiramiehet: onko alunajauhe huono arvaus (jäljille ripoteltavaksi)?

Mikko Sippola

Puhelin tässä isäni kanssa joka on ollut vekaralla sissik:ssa joskus -71 tai
sellaista ja hän mainitsi että on olemassa jotain ainetta (ei muistanut
nimeä) joka tuhoaa koiran hajuaistin??? En sitten tiedä onko koko litku vaan
tornihuhu...

--
Mikko Sippola

mikko....@surffi.net

Jukka Vaijärvi

Mikko Sippola wrote:

> [...]
> nimeä) joka tuhoaa koiran hajuaistin??? En sitten tiedä onko koko litku vaan

Kokaiini?

Jukka

Sami Liljavirta

"Mikko Sippola" <mikko....@surffi.net> wrote in message

> Hmm.... olen kuullut juttuja noista koiran karkotteista ja oikein kun
> muistelin niin joku joskus mainitsi hirvensarviöljyn...???

> [...]

Ei alapää vitsi! :) Tuossa taannoin tuli TV joltakiin dokumentti
karhukoirista ja miten ne reagoivat karhun eritteisiin. Olikohan se
muistaakseni joku 0,000? tai vstv. % mitkä koirista uskaltavat enää jatkaa
ajoa. Joten olisikohan siinä mitään käyttää kyseistä luomutuotetta kengän
pohjissa? :) :) ja joskus jopa puoli huolimatta :)

--
SWJL
s...@iwn.fi

Fools say they learn by experience. I prefer to profit by other people's
experience
-Otto von Bismarck

Mikko Ylivakeri

Kuvailtu "väijytys" on ihan peruskaavan mukainen tuliylläkkö.
Kokeiltu juttu mm. niiden Sodankylän koiratarhan rekkujen kanssa =o)

Kun irtautuva ryhmä havaitsee olevansa takaa-ajettu (esim. asettamalla
miinan uralle selvittääkseen kuinka kaukana mahdollinen takaa-ajava ryhmä
on)
ryhmänjohtaja valitsee parhaiten soveltuvan paikan tuliylläkölle.
Mielellään valitaan paikka, jonka toisella sivulla on kukkula tai muuta
suojaisaa maastoa josta on hyvä näkyvyys tuliylläkköpaikalle, ja suojaa
ylläkön jälkeiselle irtautumiselle.
Tehdään "ketunlenkki" ja palataan valitun tuliylläkköpaikan kohdalle,
kukkulan toiselle puolelle. Rinkat jätetään siihen ja siirrytään avorivissä
asemiin kukkulan laelle.
Odotetaan takaa-ajavaa osastoa ja ryhmänjohtajan avatessa tulen, muu ryhmä
seuraa esimerkkiä (= ns. "yht'aikainen tulenavaus").
Lyhyt tulikontakti (5-10 sekuntia) ja sitten irtautuminen rinkoille.
Tästä jatketaan mahdollisella voimaharhautuksella, sikälimikäli
takaa-ajavasta osastosta ei saatu riittävästi väkeä sidotuksi
haavoittuneiden hoivaamiseen.

Kokeillessa, eivät hauvat ainakaan ilmavainulla meitä keksineet, tosin
etäisyys valitsemistamme tuliasemista uralle oli lähemmäs 130m.
Täytyykin pistää korvan taakse, että järkeä saa käyttää, tuliylläkköpaikkaa
suunnitellessa, myös tuulen suunnan suhteen.

--
Mikko Ylivakeri (SissiK II/96)

"Erja" <hu...@tlti.tokem.fi> wrote in message

Mikko Ylivakeri

Hyvä Tuli, Sinol, Marinol tai mikä tahansa muu sprii,
jota sissit raahaavat muassaan Trangia-keittimiä varten...
Ainakin Haminassa kiellettiin levittelemästä tätä kovasti jäljestyskoirien
ollessa käytössä.

--
Mikko

Risto Tapanainen

"Mikko Ylivakeri" <Mikko.Y...@tut.fi> kirjoitti:

Olisiko ollut liian helppo koirille seurata sinolin jälkiä. (Varattu
puliukoille?)
--
Risto
"Enne käytii sottaa nuijal´ ja tapparal´, mut´ko

Mikko Ylivakeri

"Risto Tapanainen" <Risto_Ta...@Online.tietokone.fi> wrote

> Olisiko ollut liian helppo koirille seurata sinolin jälkiä. (Varattu
> puliukoille?)

Veikkaan, että koirat olisivat olleet kapiaisten kimpussa alta aikayksikön.
Sen verran viinaan meneviä miehiä tuntuivat olevan ainakin pohjoisessa...

--
Mikko

Pekka Koski

On Wed, 13 Dec 2000 23:01:34 +0200, Risto Tapanainen
<Risto_Ta...@Online.tietokone.fi> wrote:

>Olisiko ollut liian helppo koirille seurata sinolin jälkiä. (Varattu
>puliukoille?)

Ei, vaan jos koira onnistuu saamaan tenttua kuonoonsa, se turpoaa
jne. ja koira on ns. poissa pelistä. Siis ei haista enää.
Ja kuulemma hlökunta on stnan vihainen moisen kemiallisen aseen
käyttäjille, kyseinen koira ei ole enää koskaan turhan innokas
jäljittäjä. Otus muistaa.
Eli jos varusveikot tuota tekevät niin hlökunta ei tykkää. :)

Mika Kangasniemi

Mikko Ylivakeri <Mikko.Y...@tut.fi> wrote in message

> Veikkaan, että koirat olisivat olleet kapiaisten kimpussa alta
aikayksikön.
> Sen verran viinaan meneviä miehiä tuntuivat olevan ainakin pohjoisessa...

Heh, kokeilepas piruuttas maistaa (hiukka, ei huikka) jotakuta VAHVASTI
denaturoitua ainetta kuten Sinol...esim. Trangian kanssa sählätessä onnistuu
helposti sinolisormilla sähläten tuhoamaan koko kattilallisen sapuskaa. Ei
varmaan lähde koira mielellään jäljelle reilun sinolkäsittelyn koettuaan,
ottaen huomioon ko. eläimen huomattavan hyvät aistit.
MK

Erja

Pekka Koski <koski...@ugly.blerp.org> wrote in message

> [...]
> Ja kuulemma hlökunta on stnan vihainen moisen kemiallisen aseen
> käyttäjille, kyseinen koira ei ole enää koskaan turhan innokas

Niinpä, toimivan partiokoiran koulutus ja ylläpito ei ole edullista hommaa
ja hukkaanhan se kaikki työ menee jos koirasta tulee tuollaisen tempauksen
jälkeen käytännössä hyödytön...

Yhden koiran käyttöiän aikana koulutetaan keskimäärin 14 varusmies
koiraohjaajaa, mikä on minusta melko saavutus.

Erja

Mikko Ylivakeri

Putsailtiin joskus ihan pikkutenavina (13v?) partiolippukunnan möksällä
öljylamppuja.
Lasit jynssättiin Sinolilla kirkkaiksi ja muutenkin kunnostettiin vanhat,
kehnosti huoltoa saaneet, lamppuparat.
Kaverilla oli synttärit, ja tällä oli suklaa kakku mukana, ja kakun
iskeytyessä pöytään,
koko jengi tarttui paljain käsin kiinni ja mussutti kakun isoina paloina,
sormin syöden.
Ei mennyt kuin vartti, kun koko revohka oli ulkosalla, kaiteen yli
oksentamassa.
Eikä varmasti mennyt paljon sinolia elimistöön sormien kautta!

--
Mikko

Roope Lehto

[...]

Ja mitäs kun miinaan kojahtaakin joku jänis tai hirvi?
Metsässähän vipeltää jos jonkinnäkoistä ja -kokoista karvaista otusta.

--
Roope Lehto
roope...@helsinki.REMOVE.fi

Yleinen hälytysnumero Poliisin hälytysnumero
112 10022

Jyri Hakola

Mikko Ylivakeri wrote:

> Ei mennyt kuin vartti, kun koko revohka oli ulkosalla, kaiteen yli
> oksentamassa.
> Eikä varmasti mennyt paljon sinolia elimistöön sormien kautta!

Epäilisin kyllä ennemmin että kyseinen suklaakakku oli ennemminkin
ehtinyt pilaantua retken aikana kuin syynä olisi ollut sinol. Jos tuota
ainetta olisi syödessä haitallisissa määrin elimistöön päässyt niin maku
olisi ollut jo kauanaikaa sitä ennen ollut niin *tin paha ettei tuota
kakkua kukaan olisi vapaaehtoisesti syönyt.

jyri....@hut.fi Jyri Hakola
http://www.hut.fi/~jphakola JMT 11M 253
02150 Espoo
* It's better to reign in Hell than serve in Heaven *

Mikko Ylivakeri

Sitten saadaan kerrankin kunnon murkinaa - paistia!
...iänikuisten kylmien pussikeittojen ja jauheiden sijaan... =o)

--
Mikko

"Roope Lehto" <rjl...@cc.helsinki.fi> wrote in message

Mika Kangasniemi

> [...]
>
> Ja mitäs kun miinaan kojahtaakin joku jänis tai hirvi?
> Metsässähän vipeltää jos jonkinnäkoistä ja -kokoista karvaista otusta.

No haloo?
Tuliylläkön jälkeen paikalta poistuvan partion jättämää uraa etenee metsän
pikku vipeltäjistä ainoastaan takaa-ajava vihollinen.
Ne muut kummalliset ja karvaiset otukset ovat kyllä jo kaukana.
MK

kekk...@gmail.com

Ne veteli kengänpohjiin kivihiilitislettä.

markku.me...@gmail.com

Haminassa koiramiessissinä toimineena sissin kaveri Sinol oli aine jolla olisi saanut vainun sekaisin, jos koira ajaa suoraan sen katkuun...