Rannikkojääkäreihin

Takam{ki Timo

Hannu Haveri <hannu....@mbnet.fi> wrote:
: On Mon, 13 Aug 2001 23:02:27 GMT, "Matti Kronman"
: <kr...@antisocial.com> wrote:

:>> Ei silmälasipäiset pääse taistelusukeltajiksi tai sisseiksi.
:>> Harmillista, ellen sanoisi.
:>
:>Höpöhöpö. Itse olin silmälasipäinen sissi, enkä missään nimessä kompanian
:>ainoa.
:>
:>

: No mä luulin että ainoastaan Pohjois-Karjalan prikaatissa koulutetaan
: noita sissejä. Ja sinne ei pääse silmälaseilla: "Vaatimukset
: sissikomppaniaan pääsylle ovat palveluskelpoisuusluokka A, hyvä
: fyysinen kunto, ei hämäräsokeutta ja paremman silmän näkökyky
: vähintään 1,0."
: Kun selailin kaikki maavoimien sivut läpi niin löytyihän sieltä
: muitakin sissipaikkoja.
: Mitä tuohon sissikoulutukseen sitten kuuluu? Kun erikoisjääkäreihin en
: pääse, niin suositteletteko seuraavaksi vaihtoehdoksi sissiä vai
: rannikkojääkäreitä?

Sitä on hieman hankala rajata noin suoraan, sillä osa
rannikkojääkäreistä saa myös sissikoulutuksen.

Vuonna -94 Dragsvikissä muistaakseni yksi joukkueellinen
sai sissikoulutuksen, joka sisälsi myös pintasukeltajakoulutuksen.
Tähän joukkueeseen pääsi vain kovakuntoisimmat tyypit,
en muista oliko silmälasit esteenä.

Jääkäri- ja sissikoulutuksen lisäksi on tietenkin olemassa
myös panssarintorjunta-, kranaatinheitin ja pioneerikoulutusta
useissa varuskunnissa, myös näissä aselajeissa pääsee aseiden ja
räjähteiden kanssa varsin paljon toimimaan.
Tammisaaressa kaikki edellämainitut kuuluvat rannikköjääkäripataljoonaan
ja he kaikki saavat erikoiskoulutuksen rannikko/saaristo-olosuhteisiin
normaalikoulutuksen lisäksi/osana. He voivat myös saada
rannikkojääkärien vihreän baretin barettimarssin ja muut vaatimukset
suoritettuaan. En tarkkaan muista muita vaatimuksia, mutta ainakin
cooperin testistä piti olla tietty tulos (2800?) ja 200 metrin
uinnista myös, mutta kuten sanottu ei se niin paha homma ollut.
Alikessuista ja kokelaista sen saivat lähes kaikki, miehistöstä
kuitenkin vain ehkä noin 50%, jos sitäkään.
Baretin voi saada vasta palveluksen loppupuolella.

Lisäbonuksena Tammisaaressa saa sitten vielä kohtuullisen hyvän
ruotsinkielen.

Timo

Juha Henrik Pitkänen

> Ei silmälasipäiset pääse taistelusukeltajiksi tai sisseiksi.
> Harmillista, ellen sanoisi.

Korjaus tähän. Silmälasit EIVÄT ole este jalkaväen (jääkärit, ps-jääkärit,
pst, krh, sissit/radistit, tiedustelijat, SPOL, huoltoväki jne.)
koulutushaaroihin valinnalle. Mikäli näkö on niin huono että päätyy
B-mieheksi, on asianlaita tietenkin hiukan toinen.

-JHP

Juha Henrik Pitkänen

Joku oli tietenkin ehti jo korjaamaan, en lukenut threadia loppuun asti...

> [...]
> Mitä tuohon sissikoulutukseen sitten kuuluu? Kun erikoisjääkäreihin en
> pääse, niin suositteletteko seuraavaksi vaihtoehdoksi sissiä vai

Sissejä Ja/tai kouluttanevat ainakin JPr (Sodankylä), KaiPr (Kajaani),
PohjKarPr (Kontiolahti), KarPr (Vekaranjärvi), PorPr (Säkylä), PsPr (Parola)
ja Kaartin Jääkärirykmentti sekä tietysti Rajajääkärikomppaniat.
Sissikoulutusta saavat usein myös tulenjohtajat ja vastaavat. Mikäli haluat
koulutukselta ns. kovuutta, siitä en sano mitään, mutta ainakin metsään
pääsee Itäisellä ja Pohjoisella Maanpuolustusalueella.

Sissitoimintaan kuuluu pääasiassa häirintä- ja iskuosastotoimintaa
vihollisen selustassa. Tämä tarkoittaa huoltokolonnien väijymistä pienissä
porukoissa tien varsilla sekä koottuna porukkana huoltokeskusten jyräämistä.
Tiedustelijat eivät häiritse, vaan tiedustelevat, tarkkailevat ja
raportoivat, ja satunnaisesti sieppaavat vankeja tietojen saamiseksi.
Ainakin Sodankylässä myös jääkäreille annettiin sissikoulutusta.

Varsinaisia "erikoisjoukkojahan" meillä ei ole, puhutaan ennemminkin
erityisoloihin erikoiskoulutettuja joukkoja. Toki Utin pojat ja
taistelusukeltajat erottuvat joukosta koulutuksen tiettyjen
erikoispiirteiden takia, mutta esimerkiksi Naton herrat pitänevät esim.
Sodankylän väkeä (niin sissejä, tiedustelijoita kuin jääkäreitä)
"erikoisjoukkoina", sillä heilläpäin arktisissa oloissa ja kevyellä
kalustolla toimivat joukot ovat niitä. Tee johtopäätöksesi itse, mutta jos
haluat metsään ja paljon(?) "toimintaa", minä suosittelen jalkaväkeä;
jääkäreitä, tiedustelijoita ja sissejä.

- JHP

Matti Kronman

> Mitä tuohon sissikoulutukseen sitten kuuluu? Kun erikoisjääkäreihin en
> pääse, niin suositteletteko seuraavaksi vaihtoehdoksi sissiä vai
> rannikkojääkäreitä?

No sissi / tiedustelukoulutuksen saaneena ja täysin kielitaidottomana toki
suosittelen sissikoulutusta...

Mutta tee oma valintasi.

Mikko Ylivakeri

Mikko Ylivakeri

> Entä mitä tuohon barettimarssiin kuuluu?

Alkoi itseänikin kiinnostaa tuon barettimarssin sisältö.

Eräs reserviläisystäväni on osallistumassa 11.-12.10. Uudenmaan
Prikaatissa pidettävään perinteiseen rannikkojääkäreiden barettimarssiin,
ihan vain noin niin kuin muistojen verestämis tarkoituksessa,
kun ystäväni itsekin siellä joskus aikoinaan palveli.
Heräsi toisen ressukaverini kanssa kiinnostus päästä katsomaan mitä
moiseen marssiin kuuluu, ja tiedusteltuani mukaanpääsemismahdollisuutta
suoraan Rannikkojääkärikillasta, ilmoitettiin mulle että: "Marssi on
ensisijaisesti kiltalaisille, mutta koska tähän mennessä ei ole ollut tunkua
marssille, niin olemme ottaneet hyväkuntoisia kavereita mukaan täydentämään
joukkoa."
Olemme nyt siis oman armeijaystäväni kanssa tuppaamassa mukaan
tuolle marssille, ja olisin myös kovin kiinnostunut kuulemaan ihmisten
mietteitä marssin sisällöstä, tehtävistä, matkoista ja muusta sellaisesta.
Mitä kannattaisi treenata, mihin kannattaa varautua?

--
Mikko

Risto Tammela

Hannu Haveri <hannu....@mbnet.fi> wrote:

> Kurjuus... Haluaisin joihinkin erikoisjoukkoihin kun olen kiinnostunut
> aseista ja sen sellaisista, mutta laskuvarjojääkäreihin ei pääse
> silmäpuolet.

Panssaritiedusteluun? Varustus, aseistus ja taktiikat ovat astetta
mielenkiintoisempia kuin tavallisella tiedustelulla.

t:rike

Antti Heikkila

Tosin sinne pääseminen/joutuminen on enempi sattuman kauppaa, valinnat kun
tehdään vasta p-kauden lopulla. Ja tämäkin siinä tapauksessa, että
palveluspaikaksi on kutunnoissa siunaantunut HämJP. Mutta voin suositella,
koulutus on yhdistelmä perinteistä tiedustelua, panssarijääkärin
'ryynäystä' ja joitakin ihan omia juttuja. Ainakin erilaisia aseita tulee
vastaan paljon.

--
Antti Heikkilä
www.helsinki.fi/people/Antti.Heikkila

Hannu Haveri

Olen ajatellut että jospa menisin rannikkojääkäreihin, mutta hiukan
arveluttaa se ruotsinkielisyys. Onko siellä paljonkin suomea puhuvia?
Kuinka hyvä ruotsinkielen taito pitää olla? Voisi olo olla aika
yksinäinen jos kaikki muut puhuvat ruotsia, vaikka sitä
ymmärtäisinkin.

Takam{ki Timo

[...]

Itse olin Dragsvikissä ihan lukiossa opitun ruotsin pohjalta.
Alokasaikana oli samassa tuvassa kolme muuta äidinkielenään
suomea puhuvaa, komppaniassa paljon enemmän.
Lisäksi Helsingin ja Turun seudulta olevat
puhuvat lähes poikkeuksetta erittäin hyvin suomea, joten
kommunikointi heidän kanssaan onnistuu varsin helposti myös
suomeksi ja he yleensä ihan mielellään puhuvat suomeakin.
Ruotsinkieliseltä pohjanmaalta tulevat puhuvat
taas hyvin vaihtelevasti suomea, jotkut tosi hyvin jotkut
tuskin ollenkaan.
Intissä porukasta tulee yleensä niin yhtenäinen ettei
siinä pienet kielierot haittaa alkukankeuksien jälkeen
yhtään mitään.
Suuri osa kantahenkilökunnasta on lisäksi suomenkielisiä
ja tarvittaessa selvittävät asiat myös suomeksi.

Kaikki opetushan on ruotsiksi, joten ainakin jonkun verran
sitä olisi hyvä ymmärtää.
Samaan aikaan siellä oli tosin muutama heppu, jotka
eivät osanneet ruotsia juuri ollenkaan tullessaan, mutta
vetivät sitten jo alikessuina rastikoulutusta ihan
sujuvasti ruotsiksi. Jos olet varusmiesesimies, niin
luonnollisesti joudut antamaan koulutusta myös ruotsiksi.
Eli samaan hintaan saa todella loistavan
kielikurssin, josta voi olla oikeastikin paljon hyötyä
myöhemmin siviilielämässä.

Koulutus on pitkälti samaa mitä normaali jääkärillä,
mutta lisänä tulee vesistökoulutus.

: Entä mitä tuohon barettimarssiin kuuluu?

Barettimarssi on noin 50-60km pitkä marssi, jossa on matkalla
rasteja, vesistönylitystä ym.
Kyllähän siinä kävellä saa, mutta kyllä sen kävelee.
Mainettaan helpompi.

Timo - undersergeant

Hannu Haveri

>Koulutus on pitk=E4lti samaa mit=E4 normaali j=E4=E4k=E4rill=E4,
>mutta lis=E4n=E4 tulee vesist=F6koulutus.=20

Minulle on jäänyt vähän epäselväksi, ovatko nuo rannikkojääkärit
erikoisjoukko vai jotain muuta?

Jussi Forma

- Käsittääkseni ei. Ovat vain koulutettuja toimimaan rannikolla ja kai myös
vesillä.

Hannu Haveri kirjoitti viestissä <3b74e5f...@news.mbnet.fi>...

Hannu Haveri

On Sat, 11 Aug 2001 14:46:45 GMT, "Jussi Forma"
<simo....@pp.inet.fi> wrote:

>- Käsittääkseni ei. Ovat vain koulutettuja toimimaan rannikolla ja kai myös
>vesillä.

mut hei sittenhä ne o neivi siilssejä??!!!11111111111

Jani

"Hannu Haveri" <hannu....@mbnet.fi> kirjoitti viestissä

> mut hei sittenhä ne o neivi siilssejä??!!!11111111111

Juu, varmaan ovatkin ravintolakeskusteluissa parin bissen jälkeen.
Samassa pöydässä olevat laskuvarjojääkärit ovat kovia kokeneita
commandoja, laivaston JV -linja on merijalkaväkeä ja YK -miehet kertovat
taistelujen karaisemasta arjestaan "sielä jossain"
:-)

--
Jani

Riku Sipilä

Jani wrote in message <9l3o3n$lvi$1...@news.kolumbus.fi>...

Kyllä ne taistelusukeltajat on niitä hylkeitä :) jJa laivaston JV-linja _ON_
merijalkaväkeä! :D

Hannu Haveri

Hmm ;) Mikä tuo JV-linja sitten oikeasti on?

Jani

> Hmm ;) Mikä tuo JV-linja sitten oikeasti on?

(Laivaston) JV -linja on merivoimien "vihreä" -linja, jonka käyneet
saavat kiväärikoulutuksen.
Ihan kovatasoinen jalkaväkikoulutus, esim sen AUK I:n käyneet menestyvät
perinteisesti hyvin RUK:ssa. Mutta se ei kuitenkaan ole jenkkityylinen
merijalkaväki, jonka voisi lähettää maailmanpoliisitehtäviin mihin
tahansa maailmankolkkaan.

Ja kommenttini on sitten tietoa vuosikymmenen takaa, systeemit lienevät
muuttuneet paljon sen jälkeen. Mm koko rannikkotykistö liitettiin
laivastoon, joten merivoimien miesvahvuudessa lienee nykyisen selkeä
enemmistö nykyisin maastopuvussa.

--
Jani

Hannu Haveri

Mistä sanoista tuo JV tulee? Löytyyko niiden sivuja tuolta mil.fistä?

RBS

Hannu Haveri <hannu....@mbnet.fi> kirjoitti
viestissä:3b76ba2...@news.mbnet.fi...

JalkaVäki

> Löytyyko niiden sivuja tuolta mil.fistä?

Kattele Merivomat/ SlMepan esittelyä, voi olla, en itse ole viitsinyt.

-RBS-

JTV

Hannu Haveri wrote:

> Mistä sanoista tuo JV tulee? Löytyyko niiden sivuja tuolta mil.fistä?

JV = jalkaväki

Uudenmaan Prikaatin (rannikkojääkärien koulutuspaikka) sivu:
http://www.mil.fi/joukot/uudpr/index_fi.html

Käytännössähän nuo rannikkojääkärit eivät kai ole muitakaan jääkäri-
joukkoja kummempia, ovat vain varustettu rannikkotoimintaan sopivalla
venekalustolla joka muilta jääkäriyksiköiltä puuttuu ja saavat vähän
rannikkosotimiseen sopivamman koulutuksen.

JTV

Riku Maenpaa

Hannu Haveri <hannu....@mbnet.fi> wrote:
:Kurjuus... Haluaisin joihinkin erikoisjoukkoihin kun olen kiinnostunut
:aseista ja sen sellaisista, mutta laskuvarjojääkäreihin ei pääse
:silmäpuolet.

Ei huolta! Mihin aselajiin ja joukkoyksikköön ikinä päädytkään, voit olla
varma että juuri te olette armeijan kriittinen osa. Aseista kiinnostuneen
ykkösvalinta on tietysti taisteluväline-, eli tväl-puoli :)

"Tavallisen" jalkaväen puolella laajinta asekirjoa käpistelevät varmaankin
sotilaspoliisit. Moiseksi voi päästä kai melkein joka varuskunnassa.
Sotilaspoliisin arki ei sitten liene maailman mielenkiintoisinta ellei koe
kutsumusta alalle.

-- Riku Mäenpää riq(a)cc.tut.fi

Hannu Haveri

No en oikeastaan tarkoittanut että haluaisin olla jonkun tiskin takana
hipelöimässä aseita. Mietin että mikä olisi laskuvarjojääkäreiden
jälkeen seuraava "erikoisjoukkomäinen" paikka, koska en kuitenkaan
ikinä pääse laskuvarjojääkäreihin.

Matti Kronman

> [...]
> hipelöimässä aseita. Mietin että mikä olisi laskuvarjojääkäreiden
> jälkeen seuraava "erikoisjoukkomäinen" paikka, koska en kuitenkaan

Sissiksi / tiedustelijaksi?

Riku Sipilä

> [...]
>hipelöimässä aseita. Mietin että mikä olisi laskuvarjojääkäreiden
>jälkeen seuraava "erikoisjoukkomäinen" paikka, koska en kuitenkaan

Taistelusukeltajat?

Hannu Haveri

Matti Kronman

Harri Koponen

Hannu Haveri wrote:

> Ei silmälasipäiset pääse taistelusukeltajiksi tai sisseiksi.
> Harmillista, ellen sanoisi.

Ainakin kymmenkunta vuotta sitten suuri osa tiedustelutulenjohtajista
(=reserviupseerikoulutus, kevyttä sisseilyä ja hyvä tykistön
tulenjohtokoulutus) oli silmälasipäisiä. Vierestä viestiupseerina
seuraten oli ihan mielekäs ja laaja-alainen koulutus, täydennystä
koulutukseen muutama viikko vielä RUKin jälkeenkin. Selvänä bonuksena
oli (silloin aika kovana vallinneen) sissi-uhon vähyys.

Koulutuspaikkoja varusmiehille lienee kaikissa tykistörykmenteissä,
korjatkaa paremmin ajan tasalla olevat.

Tietenkään erilaisilla pienaseilla ei pääse rytkyttämään niin paljoa,
mutta "epäreilua" tulta käyttämällä saa niin paljon enemmän aikaan...

- Harri

Hannu Haveri